05/04/2009 03:09
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Η ιστορία από τη σκοπιά της Δύσης

__________________________________________________________________________________________________
«Η μοίρα του πολιτισμού της Δύσης, η μοίρα του ανθρώπου, πολύ απλά, απειλούνται σήμερα. (...) Όλοι οι ταξιδιώτες, όλοι οι ξένοι που ζουν εδώ και καιρό στην Άπω Ανατολή μάς το βεβαιώνουν: μέσα σε δέκα χρόνια, τα μυαλά άλλαξαν περισσότερο απ' ό,τι μέσα σε δέκα αιώνες...Την παλιά, εύκολη υποταγή διαδέχθηκε μια σκοτεινή εχθρότητα, και, μερικές φορές, ένα πραγματικό μίσος που δεν περιμένει παρά την κατάλληλη στιγμή για να περάσει στη δράση. Από την Καλκούτα ως τη Σαγκάη, από τις στέπες της Μογγολίας μέχρι τις πεδιάδες της Ανατολίας, η Ασία βασανίζεται από μια κρυφή επιθυμία απελευθέρωσης. Η υπεροχή στην οποία ήταν συνηθισμένη η Δύση, από την ημέρα που ο Ζαν Σομπιέσκι σταμάτησε οριστικά την έφοδο των Τούρκων και των Τατάρων κάτω από τα τείχη της Βιέννης(1), δεν αναγνωρίζεται πια από τους Ασιάτες. Αυτοί οι λαοί προσδοκούν να αποκαταστήσουν την ενότητά τους ενάντια στον λευκό άνθρωπο, του οποίου διακηρύσσουν την καταστροφή»(2):

Με αυτά τα λόγια, το 1927, ο Ανρί Μασίς, πολυγραφότατος και σημαντικός συγγραφέας, ξεκινούσε μια σταυροφορία ενάντια στους κινδύνους που συσσωρεύονταν απέναντι στις αξίες και το πνεύμα της Ευρώπης - τα οποία, σε μεγάλο βαθμό, ταύτιζε με τις αξίες και το πνεύμα της Γαλλίας. Κατά βάθος, δεν είχε τελείως άδικο: παντού διαφαινόταν και τότε η επικείμενη εξέγερση των αποικιοκρατούμενων λαών.

Σε ένα πλαίσιο διαφορετικό αλλά ανάλογο με εκείνο της πρώτης μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο περιόδου, το οποίο σημαδεύεται από την αναδιοργάνωση του κόσμου προς όφελος νέων δυνάμεων, όπως η Κίνα και η Ινδία, σήμερα ξαναζωντανεύουν οι ίδιοι φόβοι....

Διαβάστε τη συνέχεια εδώ: Από τις Θερμοπύλες, στην 11η Σεπτεμβρίου

(Στην εικόνα ο βασιλιάς Jan Sobieski ΙΙΙ της Πολωνίας που σταμάτησε την πολιορκία της Βιέννη (1683))

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Νικόλας avatar
    Νικόλας 05/04/2009 04:11:10

    Ανησύχησα μήπως το άρθρο ήταν πρόσφατο. Φαίνεται πως οι Δυτικοί πάντα έχουν την αγωνία μήπως ξεφτίσει ο Μύθος του Λευκού ανθρώπου.

    Την ίδια αγωνία έχω και εγώ!

  2. Το πνεύμα του Μάη avatar
    Το πνεύμα του Μάη 05/04/2009 07:28:55

    Κι εγώ συμμερίζομαι την αγωνία αυτή, ιδίως μετά το Βιετνάμ και τώρα το Ιράκ και το Αφγανιστάν.
    Η αλήθεια είναι πως στη συνέχεια το άρθρο λέει απίστευτες μαλακίες, απίθανα ιστορικά ψεύδη και αυθαιρεσίες για να κρύψει την πραγματικότητα. Οτι ζούμε σε μεσαιωνική βαρβαρότητα, ότι οι άγριοι βρίσκονται λυτοί ανάμεσά μας και μας έχουν κάτσει στο σβέρκο μέσα σ΄ένα παραλήρημα βίας και χιτλερικής προπαγάνδας. Δεν έχετε παρά ν' ανοίξτε τους δέκτες σας...
    Για τη δικαίωση αυτής της κατάστασης οι απολογητές της βαρβαρότητας εμπλέκουν ως συνήθως τους αρχαίους "προγόνους μας" ξεφτιλίζοντας την αντίληψη της ελευθερίας για να τη φέρουν στα δικά τους προκρούστια μέτρα.
    »Ηταν η αντίληψη του κόσμου, η αντίληψη του τι σήμαινε να είσαι και να ζεις ως ανθρώπινο ον. Και ενώ οι ελληνικές πόλεις, και ευρύτερα οι πόλεις “της Ευρώπης” είχαν πολύ διαφορετικές προσωπικότητες, διαφορετικούς τύπους κοινωνιών και ήταν αρκετά εξοικειωμένες με το να προδίδουν η μία την άλλη εάν αυτό τις βόλευε, δεν έπαυαν να διαθέτουν κοινά στοιχεία αυτής της αντίληψης. Μπορούσαν όλες να κάνουν τη διάκριση ανάμεσα στη δουλεία και την ελευθερία και μοιράζονταν όλες αυτό που θεωρούμε σήμερα μια ατομικιστική αντίληψη της ανθρωπότητας».
    Ποιά κοινά στοιχεία ωρέ κανίβαλε τον 5ο πχ αιώνα?
    Ποιά ατομικιστικη αντίληψη είχαν τότε τα ευρωπαϊκά φύλα, που δεν είχαν καν αναπτύξει την επικοινωνία μεταξύ τους ?
    Ο Πολ Κάρτλετζ, καθηγητής ελληνικής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, λέει: «Αυτή η σύγκρουση, η σύγκρουση ανάμεσα στους Σπαρτιάτες και τους άλλους Ελληνες, από τη μια πλευρά, και τις περσικές ορδές (στις οποίες συμμετείχαν και Ελληνες), από την άλλη, ήταν μια σύγκρουση ανάμεσα στην ελευθερία και τη δουλεία και γινόταν αντιληπτή ως τέτοια τόσο εκείνη την εποχή όσο και στη συνέχεια (…).
    Η σύγκρουση αυτή δεν ήταν επαρκής επαναλαμβάνεται συνέχεια στις μέρες μας αλλά από την ανάποδη. Οι άμοιροι λαοί του Αφγανιστάν αντιστέκονται υπέρ βωμών και εστιών απέναντι στα κύματα των βαρβάρων που κύριος είδε τι ξέχασαν στη χώρα τους. Αγγλοι, ρώσοι και ξανά μανά αγγλοαμερικανομισθοφόροι με ευρωγιουσουφάκια σφαγιάζουν αμάχους κυρίως για την παγκόσμια κυριαρχία και την ελεύθερη διακίνηση της πρέζας.
    »Η Μάχη των Θερμοπυλών, συμπερασματικά, ήταν μια καμπή όχι μόνο της ιστορίας της κλασικής Ελλάδας, αλλά της ιστορίας του κόσμου…», γράφει ανάμεσα σε άλλα μπαρμπουτσαλοειδή, πλην η μάχη αυτή πρέπει να δοθεί ξανά, διότι προφανώς έχει χαθεί προ πολλού...

  3. ψυχραιμια avatar
    ψυχραιμια 05/04/2009 11:20:18

    Η Ανατολη δεν ειναι ενιαια.Δεν εχουν σχεση οι Απωανατολιτες με τους Μεσανατολιτες ισλαμιστες.

  4. donaE avatar
    donaE 05/04/2009 11:46:10

    Η θρησκεια νομιζω οτι ειναι μεγαλο θεμα για τις χωρες της Ανατολης.Οποια αναπτυξη εχουν κανει,την εκαναν με δανεικο πολιτισμο που περιεχει στοιχεια ξενα εως εχθρικα προς την κουλτουρα τους.Αυτο ειναι προβλημα και θα ειναι μεγαλυτερο αν δεν ανεβει το βιωτικο επιπεδο,δεν κατανεμηθει ο πλουτος σωστα.Επισης η ελλειψη δημοκρατιας σε χωρους καθολου ενιαιους ειναι ενα ζητημα.Δυσκολα η Ανατολη θα ξεπερασει την Δυση σε συνολο.

  5. eyeless in Gaza avatar
    eyeless in Gaza 05/04/2009 13:24:09

    @“Ενώ οι ελληνικές πόλεις.....μοιράζονταν όλες αυτό που θεωρούμε σήμερα μια ατομικιστική αντίληψη της ανθρωπότητας».

    Η έννοια του “ατομικισμού” ήταν άγνωστη στους αρχαίους Έλληνες. Είναι κατασκεύασμα της νεότερης εποχής. Για τον αρχαίο Έλληνα πρώτα ήταν η “πόλις”, το σύνολο μέσα στο οποίο οργανικά ανήκε, και έπειτα η ατομική υπόσταση του καθενός. Αυτό στον Αριστοτέλη εκφράζεται και φιλοσοφικά, όταν διατυπώνει “και πρότερον δη τη φύσει πόλις ή οικία και έκαστος ημών εστί”, δηλ. η πόλη φύσει προϋπάρχει των οικιών και των ανθρώπων. Που στην αριστοτελική σκέψη σημαίνει ότι η έννοια της πόλης λογικά προηγείται της έννοιας του ατόμου. Άρα στην αρχαία ελληνική αντίληψη η πόλη δεν είναι απλώς άθροισμα ατόμων και ατομικοτήτων, αλλά αυτή που δημιουργεί τα άτομα ως τέτοια. Την ίδια συναίσθηση είχε και ο Σωκράτης ο οποίος αρνήθηκε να δραπετεύσει, αφ' ενός για να μην θεωρηθεί παράνομος, και αφ' ετεου διότι δεν μπορούσε να υπάρξει ως Σωκράτης μακριά από την πόλη του, την Αθήνα.

    Το δημοσιογραφικό άρθρο του Gresh που παραπέμπετε έχει και άλλες πολλές ιστορικές και εννοιολογικές ανακρίβειες. Η ιστορική αντίληψη δεν είναι μόνο παράθεση και σύγκριση γεγονότων και αριθμών, αλλά κυρίως να μπορέσουμε να ανασυνθέσουμε την “αλήθεια” κάθε ιστορικής περιόδου του κάθε λαού. Και αυτό είναι πολύ δύσκολο, διότι πάντα τείνουμε να ερμηνεύσουμε τα γεγονότα υπό το πρίσμα των δικών μας προκαταλήψεων.

    Σήμερα την αρχαία Ελλάδα την προσλαμβάνουμε μέσω της σύγχρονης “δύσης”, η οποία την προσέλαβε μέσω του “διαφωτισμού” και της “αναγέννησης”, με την μεσολάβηση της ρωμαϊκής εποχής. Η “βαρβαρότητα” δεν ορίζεται μόνο από τις μαζικές σφαγές, έχει σχέση με μία συγκεκριμένη αντίληψη του κόσμου και της κοινωνίας, και με συγκεκριμένους θεσμούς. Ο Gibbon τελειώνοντας την ιστορία της ακμής και παρακμής της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας λέει ότι στο τέλος επήλθε ο θρίαμβος της βαρβαρότητας και της θρησκείας.

    Η cartoon εκδοχή των Σπαρτιατών και κατ επέκταση των αρχαίων Ελλήνων είναι ανάξια λόγου. Η βλακώδης ταινία δεν έχει καμιά σχέση με καμιά ιστορική πραγματικότητα. Μόνο με μιά μορφή σύγχρονης και επικίνδυνης παρεξήγησης.

    “Βιομηχανική επανάσταση” δεν θεωρείται μόνο η μαζική παραγωγή ενός προϊόντος, αλλά κυρίως ο συκεκριμένος τρόπος παραγωγής, ο μηχανοποιημένοςμε τον συγκεκριμένο καταμερισμό και οργάνωση εργασίας στο εργοστάσιο. Μαζική παραγωγή μπορείς να έχεις και με “ένταση εργασίας”, αυτό δεν συνιστά βιομηχανική επανάσταση. Δεν ξέρω το συγκεκριμένο βιβλίο του Χόμπσον, οπότε δεν μπορώ να ξέρω ακριβώς πώς φτάνει σ αυτό το συμπέρασμα για την Κίνα.

  6. Μποτίλια στο πέλαγος avatar
    Μποτίλια στο πέλαγος 05/04/2009 14:38:30

    Οι τεχνικοί της εξουσίας γνωρίζουν καλά την δουλειά τους, για να αναπαράγουν το απάνθρωπο, καταστροφικό έργο τους.
    Με τον - εξ αντικειμένου - θάνατο της έστω κατά ψυχία ειλικρινούς αριστεράς, χάνεται μια πολύ σπουδαία φωνή. ΑΥΤΗ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ, αυτή που βλέπει όλους τους λαούς σαν αδέλφια. Έτσι επιβιώνει ο ψεύτικος "εθνικισμός" των "εθνικοφρόνων", το διαίρει και βασίλευε.
    Ας ξαναδιαβάσουμε το "1984" του Όργουελ: Ο κόσμος χωρισμένος σε τρία στρατόπεδα σε μόνιμο πόλεμο μεταξύ τους. Κάποιοι φροντίζουν αυτά τα στρατόπεδα να ιοκοδομούνται συνεχώς. Εχθρός τους ΔΗΘΕΝ τα άλλα στρατόπεδα. ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΕΧΘΡΟΣ ΟΛΩΝ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ. Τρέξτε από πίσω τους! Υποστηρίξτε τους! Δείξτε ήθος, χαρακτήρα, επίπεδο, αποδείξτε ότι είστε καθώς πρέπει. Οι τάφοι σας ανοικτοί σας περιμένουν.

  7. donaE avatar
    donaE 05/04/2009 14:45:45

    @ 6 Ναι αυτο που αλλαζει το ατομο και το κανει να υπερβει τον εαυτο του ειναι παντα μια ιδεα που να αφορα ολους τους ανθρωπους και να το ενωνει με τους αλλους.

  8. Μποτίλια στο πέλαγος avatar
    Μποτίλια στο πέλαγος 05/04/2009 14:51:34

    @donaE 7
    Γι αυτόν ακριβώς τον λόγο ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ είναι ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ και προσδοκεί την οικουμενικότητα.
    Γι αυτό, οι μόνοι κληρονόμοι του Ελληνικού Πνεύματος μπορεί να είναι οι αντιεξουσιαστές, πατριώτες, αποφασισμένοι διεθνιστές.

  9. Naruto avatar
    Naruto 06/04/2009 12:59:46

    @ 8 οι κινεζοι το ξερουν?

    Ειπαμε να μην ειμαστε ρατσιστες και ξενοφοβοι αλλα οχι και μ.....
    Φυλαγε τα ρουχα σου να χεις τα μισα. Αν δεν θες να τα φυλας δεν θα αναγκασεις και εμενα να μην φυλαω τα δικα μου στο ονομα καμιας ιδεολογιας.

    Welcome to Rome.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.