#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
12/07/2008 22:05
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Η δημοσιογραφία του διαλόγου

Γράφει ο Pascal Riche, αρχισυντάκτης της ειδησεογραφικής ιστοσελίδας http://www.rue89.com/: Πριν από μερικά χρόνια είδαμε να εμφανίζεται ο όρος «δημοσιογραφία των πολιτών». Η ιδέα ήταν ότι οι δημοσιογράφοι δεν ήταν πλέον απαραίτητοι, αφού όλοι μπορούσαν να ανεβάσουν ειδήσεις στο Διαδίκτυο. Αυτή η τάση δεν πέτυχε: συνειδητοποιήσαμε πολύ γρήγορα ότι, ενώ ο κύριος τάδε μπορούσε να δημοσιεύσει μια φωτογραφία ή ένα σχόλιο στο Διαδίκτυο, δεν είχε ούτε την ικανότητα ούτε την πρόθεση να διασταυρώσει την είδηση, να την ιεραρχήσει και να την κάνει ελκυστική. Αυτή είναι η δουλειά του δημοσιογράφου. Αντίθετα, σε ορισμένες περιπτώσεις, οι χρήστες του Διαδικτύου μπορούν να δώσουν στα μέσα ενημέρωσης μια εξαιρετικά πολύτιμη πληροφόρηση. Δύο ημέρες μετά το μακελειό στο Πανεπιστήμιο Βιρτζίνια Τεκ, την άνοιξη του 2007, ήταν ήδη διαθέσιμο ένα πλήρες λήμμα στη διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια Wikipedia όπου υπήρχε η περιγραφή του τραγικού συμβάντος, το πλαίσιο, το κοινωνιολογικό προφίλ της μικρής πόλης στην οποία έγινε κτλ. Στη διαμόρφωση του διαδικτυακού λήμματος συμμετείχαν 2.000 άνθρωποι: καμία εφημερίδα δεν θα μπορούσε να ανταγωνιστεί κάτι τέτοιο.

Η δημοσιογραφία δεν πρέπει να γυρίσει την πλάτη στο Διαδίκτυο: θα ήταν μια αυτοκτονική κίνηση. Πρέπει να αποδεχθεί την τεχνολογική επανάσταση που βρίσκεται σε εξέλιξη και να αναθεωρήσει ολοκληρωτικά τη δουλειά της. Πρόκειται για έναν υπέροχο χώρο περιπέτειας και πειραματισμού. Θα είναι όλο και πιο δύσκολο να μιλάμε στο μέλλον για τον έντυπο Τύπο: κείμενο, ήχος και βίντεο μπορούν στο εξής να συνυπάρξουν (ακόμη και πάνω στο χαρτί, όταν αυτό γίνει ηλεκτρονικό). Θα είναι επίσης όλο και πιο δύσκολο να μιλάμε για ένα «άρθρο». Σε ένα μέσο ενημέρωσης που χρησιμοποιεί όλες τις δυνατότητες του Ιnternet,  το άρθρο- ως ολοκληρωμένο προϊόν του Τύπου- έχει την τάση να εξαφανίζεται προς όφελος μιας διαδικασίας χωρίς τέλος και αρχή. Αυτό το αποκαλούμε «άρθρο 2.0» (από το Web 2.0- τη δεύτερη γενιά του Ιnternet).

Γεννιέται, για παράδειγμα, από μια ιδέα που κάποιος διαδικτυακός χρήστης έγραψε σε ένα σχόλιό του ή από μια συζήτηση σε ένα φόρουμ. Ο δημοσιογράφος συζητεί καμιά φορά ένα θέμα με τους αναγνώστες του. Ορισμένοι χρήστες του Διαδικτύου- ειδικοί επί ενός συγκεκριμένου ζητήματος- τον βοηθούν στην έρευνά του. Εκείνος γράφει στη συνέχεια ένα πρώτο κείμενο και το δημοσιεύει στην ιστοσελίδα του μέσου στο οποίο εργάζεται. Ωστόσο το «άρθρο 2.0» δεν έχει ολοκληρωθεί. Διότι οι αναγνώστες το σχολιάζουν, του ασκούν κριτική, το διορθώνουν. Ο συντάκτης απαντά στις ερωτήσεις τους. Ολοκληρώνει το κείμενό του- αν χρειάζεται- λαμβάνοντας υπόψη του τις καινούργιες πληροφορίες. Ή γράφει τη συνέχειά του.



Η δημοσιογραφία δεν προσφέρει πλέον την ενημέρωση με τις πληροφορίες της. Αντίθετα, βρίσκεται σε διαρκή διάλογο με τον αναγνώστη. Αυτή η «δημοσιογραφία της συζήτησης» (ΣΣ εμείς θα την πούμε «δημοσιογραφία του διαλόγου») δεν είναι μια χίμαιρα: είναι ήδη η καθημερινότητα για ένα πλήθος δημοσιογράφων. Το μέλλον της δημοσιογραφίας περνάει από μια σχέση πολύ πιο διαφορετική από αυτή που επικρατούσε πριν από την ανάδειξη του Διαδικτύου. Από μια σχέση κάθετη και κλειστή ανακαλύπτουμε μια οριζόντια, ανοικτή, διαδραστική και επαναλαμβανόμενη. Για τις πολύ περίπλοκες υποθέσεις, αυτή η δημοσιογραφία ίσως να είναι εξαιρετικά αποτελεσματική. Μπορεί να αντλεί πληροφορίες από πολύ περισσότερες πηγές και ως εκ τούτου να πραγματοποιεί μια εις βάθος έρευνα. Σε αυτή την επανάσταση δεν πρόκειται για τον θάνατο της δημοσιογραφίας, αλλά για το ακριβώς αντίθετο: η δημοσιογραφία γίνεται πιο πλούσια και ύστερα από χρόνια δυσπιστίας έρχεται πιο κοντά στον πολίτη.

Είπατε τίποτα; Τι είπαμε πριν από ένα χρόνο, όταν ξεκινήσαμε; «Νικήστε τους επαγγελματίες της πληροφόρησης στο γήπεδό τους»

ΣΧΟΛΙΑ

  1. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 12/07/2008 22:31:28

    Πιστεύω ότι τα "δικτυογραφία" και δικτυογράφος" πρέπει να κατοχυρωθούν αντί των "δημοσιογραφία" και "δημοσιογράφος". Είναι κυριολεκτικότερα και μη φορτισμένα με την σημερινή αρνητική κοινωνική αντίληψη περί δημοσιογραφίας. (Ο όρος είναι του "Ελεύθερου Δικτυογράφου". Τουλάχιστον εγώ εκεί τον πρωτοσυνάντησα)

  2. PORTA PORTA avatar
    PORTA PORTA 12/07/2008 23:38:40

    Οι προκλήσεις είναι καθημερινές...

    Ο εχθρός ύπουλος και σιωπηλός...

    ΠΠ

  3. PORTA PORTA avatar
    PORTA PORTA 12/07/2008 23:42:35

    ΓΝΩΘΙ Σ' ΑΥΤΟΝ ΜΗΔΕΝ ΑΓΑΝ

    Γνώθι μαθών
    Ακούσις νόει
    Σ' αυτόν ίσθι
    Φρόνησιν άσκει
    Σοφίαν ζήτει

    Επαίνει αρετή
    Φιλόσοφος γίνου
    Σοφοίς χρω
    Ήθος δοκίμαζε
    Μελέτει το παν

    ΠΠ

  4. Ο Χαζος του χωριου avatar
    Ο Χαζος του χωριου 12/07/2008 23:51:02

    Και στον δρομο να περπατας μπορει να σου ερθει κατι κατακεφαλα.Παντου ελοχευει ο κινδυνος. Το σαγηνευτικο στα μπλογκ ειναι οτι παιζουμε ξανα την τυφλομυγα με αλλες προσδοκειες,και γεματοι ενοχες...

  5. PORTA PORTA avatar
    PORTA PORTA 13/07/2008 00:24:51

    Οποιος εχει ενοχες να παει για εξομολογηση στον Κωλοσουσα.

    τα πάντα ρει φιλοι μου. Κάποιες εποχές οι πηγές είναι γάργαρες και καθαρές, μπορούν να πίνουν όλοι και να ξεδιψάσουν άφοβα. Κάποιες εποχές υπάρχει κάποιο μικρόβιο στο νερό, απ’ αυτούς που πίνουν κάποιοι αρρωσταίνουν, κάποιοι όχι (αν είναι χολέρα το μικρόβιο, λόγου χάρη, θα αρρωστήσουν όλοι!) Και κάποιες στιγμές οι πηγές είναι σκόπιμα δηλητηριασμένες από κακούς ανθρώπους, και τότε δεν πρέπει να πίνει κανείς. Η σοφία, σ’ αυτό το εν ροή, διαρκώς μεταβλητό μας σύμπαν, είναι να μπορεί να διαχωρίζει κανείς πότε και από που να πίνει, και πότε όχι.


    τι να απαντήσει και ο τύπος στο βενζινά ??

    Πάει λοιπόν ένας τύπος στο βενζινάδικο και ακολουθεί ο παρακάτω διάλογος:

    - ‘10 ευρώ αμόλυβδη’.
    - Είναι μεγάλος ο λεκές;

    ΠΠ

  6. aris avatar
    aris 13/07/2008 08:10:25

    Το διαδίκτυο είναι μέσο άναρχο και σε μεγάλο βαθμό μη ελεγχόμενο. Αυτό δημιουργεί τις προυποθέσεις για μια δημοκρατική (ίσως και οριζόντια-αμεσοδημοκρατική) ενημέρωση και δημοσογραφία των πολιτών.
    Μπορείτε να με πείτε οραματιστή, αλλά πιστεύω πως υπάρχουν πολλές δυνατότητες σε αυτό το μέσο.Τι χρειάζεται? Μάλλον ένας υποτυπώδης συντονισμός και κοινή δράση. Θα πρέπει οι μοναχικές πορείες των πολιτών του διαδικτύου να συγκλίνουν στοιχειωδώς.
    Το wikipedia είναι ένα τέτοιο παράδειγμα. Βλέπετε εδώ σπέρματα πολιτισμού-κοινωνικής οργάνωσης που βάζουν ως πρώτιστο την αξία χρήσης και όχι την αξία αγοράς ή πώλησης της γνώσης. Η γνώση είναι κοινωνικό αγαθό και θα πρέπει αυτό το αξίωμα να γίνει πράξη. Από ποιούς? Από μας, από την κοινωνία
    . Άλλο παράδειγμα: Το ελεύθερο λογισμικό! Χιλιάδες άνθρωποι συνεργάζονται για να αναπτύξουν ένα εργαλείο που δεν πουλιέται αλλά ανήκει σε όλους. Κολοσσοί πολυεθνικές,όπως η Microsoft αρχίζουν να νιώθουν τον ανταγωνισμό αυτών των ελεύθερα συνεργαζομένων ανθρώπων ομάδων...
    Δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε κι άλλα πράγματα?
    Σίγουρα. Ένα πρόχειρο παράδειγμα που μου έρχεται στο μυαλό, είναι να φτιαχτεί ένας ιστότοπος όπου να δημοσιεύει ποιος είναι πίσω από κάθε εταιρία. Δεν θα είχε ενδιαφέρον να βλέπαμε ποιοι κάνουν το κουμάντο στην Ελλάδα. Φαντάζομαι πως θα βλέπαμε ένα κλειστό κύκλο ανθρώπων. Να ενημερώνεται συνεχώς για ποιος κλείνει δουλειές με ποιόν. Να δημοσιέυονται οι συμβάσεις του με το δημόσιο. Το ίδιο και στην τοπική αυτοδιοίκηση. Όλα διαθέσιμα στον χρήστη-πολίτη. Συμβάσεις-αποφάσεις τα πάντα. Όχι χαμένα όμως σε μια απέραντη θάλασσα αλλά τακτοποιημένα και ευκολα στην πρόσβαση....
    Ο καθένας μας μπορεί να σκεφτεί πάρα πολλα τέτοια παραδείγματα, που θα δίνουν στον πολίτη την δυνατότητα του πραγματικού ελέγχου.

  7. archaeoptreyx avatar
    archaeoptreyx 13/07/2008 08:25:52

    το διαδίκτυο και η δημοσιογραφία (πολιτών ή δημοσιογράφων) θα επιφέρει αλλαγές αντίστοιχες με το «πάντρεμα» υπολογιστών και τηλεφώνου πριν 15-20 χρόνια. (Αυτό το τηληφωνικο-υπολογιστικό δίδυμο μας έχει και συζητάμε εδώ...)

    @aris, αυτό που οραματίζεσαι έχει αρχίσει, «έξω». Εδώ είμαστε ακόμα του χαρτιού και του φακελλου με τις κορδέλλες, πιστεύω συνειδητά, φαινομενικά γιατί υπάρχει πλεόνασμα ανθρώπων που ζουν σπρώχνοντας χαρτί αλλά κυρίως γιατί επιτρέπει την αδιαφάνεια, την φαύλη παρέμβαση, την μεθόδευση: «φύσηξε αέρας και πήρε τον φάκελλο»

    Και οι ηλεκτρονικοί φάκελλοι «χάνονται» αλλά με τα backups χρειάζεται μεγάλη και συστηματική παρέμβαση, κάτι σαν ξαναγράψιμο ιστορίας...

    Περισσότερη διαφάνεια όπως οραματίζεσαι αλλά υπάρχει και το δίλημμα της προσωπικης ελευθερίας, αφού είμαστε και θα είμαστε τόσο φακελλωμένοι που ο μεγάλος αδερφός δεν θα χρειάζεται να ψάξει για να μας βρεί. Θαυμαστός καινούργιος κόσμος.

    Αν δεν ξέσπαγε το θέμα Ζήμενς, να δεις θα αναλάμβανε το project και ίσως την λειτουγία του! Μπρρ...

  8. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 13/07/2008 12:24:16

    ira Says:
    July 13th, 2008 at 11:59 am

    "Το πολίτευμα, κοινοβουλευτική δημοκρατια, έχει εκφυλιστεί. Ας βρούμε μία άλλη ονομασία αντιπροσωπευτική για να ξέρουμε για τι μιλάμε. Οποιος κάνει την καλύτερη ανάλυση και το καλύτερο βάπτισμα θα μείνει ατην ιστορία του δυαδικτιου. Γιατί, κάτι μου λεεί ότι από εδώ (δυαδίκτιο) δημιουργείται μία μεγάλη δεξαμενή σκέψεων και απόψεων που κάποια στιγμή, πιστεύω σύντομα, θα αξιολογούνται από μία νέα τάξη προσώπων και πραγμάτων.

    Απο που μπορεί κάποιος να αντλήσει σήμερα πληροφορίες και σκέψεις ανυποψίαστων και υποψιασμένων; Μα φυσικά από το δυαδίκτυο το οποίο κατά μεγάλο ποσοστό εκπροσωπεί την άναρχη αλλά και δομημένη σκέψη μας, την επαγγελματική αλλά και την ερασιτεχνική αποψη μας, την υποψιασμένη και την ανυποψίαστη πληροφορία".

  9. agrotis avatar
    agrotis 13/07/2008 16:40:17

    είναι ατυχές ότι στα μπλογκ παρεισφρήσανε και "έγκριτοι" - "έμπειροι" - γνωστοί δημοσιογράφοι, που γράφουν τη δική τους αλήθεια, όπως την αντιλαμβάνονται αυτοί, μετά από τη θητείας τους -μετεκπαίδευση στα ΜΜΕ των εργολάβων, πρώην και νυν αφεντικών τους, και όχι την αλήθεια του καθημερινού ανθρώπου που τη ζει στο πετσί του και "γελάει" με πικρό χαμοδάκρυ με αυτά που βλέπει στην TV, διαβάζει στις έγκριτες κυριακάτικες φυλλάδες, και εσχάτως στα διάφορα τρωκτικά, ζούγκλες, άγιους κλπ προοδευτικούς ...

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.