05/12/2009 23:11
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Η Ευρωπαϊκή Ισλαμοφοβία



Προσπαθώντας να ερμηνεύσουν τη πρόσφατη λαϊκή ετυμηγορία της Ελβετίας, πολλοί σχολιαστές, μουσουλμάνοι και μη, συγκρίνουν τη σημερινή Ισλαμοφοβία στην Ευρώπη με τον αντισημιτισμό που χαρακτήρισε την ευρωπαϊκή ιστορία των αρχών του 20ου  αιώνα. Αν και η εν λόγω σύγκριση είναι κατανοητή, αδυνατεί να λάβει υπόψη τις διαφορές που υπήρχαν στη θέση των Εβραίων στην Ευρώπη τότε,  με την αντίστοιχη των μουσουλμάνων σήμερα. Οι Εβραίοι ζούσαν στην Ευρώπη για πολλούς αιώνες, και παρά τα αντι-εβραϊκά αισθήματα που κυριαρχούσαν σε μεγάλες μερίδες των ευρωπαϊκών λαών, αποτελούσαν ένα σημαντικό κομμάτι των κοινωνιών τους, τόσο σε οικονομικό όσο και σε πολιτιστικό επίπεδο. Στη Γερμανία μάλιστα, αυτή η πλήρης  και πετυχημένη ένταξή τους σε κάθε σχεδόν τομέα της ζωής της χώρας, είναι που τους έκανε να φαίνονται ως μια μεγάλη υπαρξιακή απειλή. Οι Εβραίοι ήταν ο πιο σημαντικός αλλά και  συνάμα ο πιο στενός «άλλος», μέσα στον ιστό της ευρωπαϊκής ταυτότητας, που όσο περνούσε ο καιρός τόσο πιο δύσκολα μπορούσε να διακριθεί ως κάτι το ξεχωριστό,  από τους υπόλοιπους «αληθινούς» Ευρωπαίους. Για αυτό και στη ναζιστική λογική, οι Εβραίοι είχαν μετατραπεί σε ένα θανατηφόρο ιό, που θα έπρεπε να ξεριζωθεί πάση θυσία.

Η σημερινή κατάσταση όμως των μουσουλμάνων της Ευρώπης είναι πολύ διαφορετική. Οι μουσουλμάνοι είναι μια σχετικά νέα πραγματικότητα στο ευρωπαϊκό περιβάλλον. Το πολύ να ανάγονται σε μια ή δυο γενιές. Αποτελούν, όπως ειπώθηκε, «ξένους που όμως είναι ήδη μέσα» στις ευρωπαϊκές κοινωνίες. Αυτό που είναι ανησυχητικό, είναι  το γεγονός πως όσο περνούν τα χρόνια, οι μουσουλμάνοι θα εντάσσονται όλο και πιο πολύ στην ευρωπαϊκή κουλτούρα, οικονομία και πολιτική, με αποτέλεσμα οι φοβίες και οι προκαταλήψεις εναντίον τους, να αυξάνονται γεωμετρικά, ειδικά μάλιστα αν η οικονομική κατάσταση χειροτερέψει, όπως έγινε στη Γερμανία της δεκαετίας του 30. Η μαζική και οργανωμένη βία εναντίον των μουσουλμάνων, όπως αυτή εναντίον των Εβραίων κάποτε, θεωρείται ως αδιανόητη. Αν όμως οι μουσουλμάνοι συνεχίσουν να εντάσσονται όλο και περισσότερο στον ευρωπαϊκό οικονομικό και κοινωνικό ιστό, οι προκαταλήψεις εναντίον τους θα παίρνουν μορφή όμοια με αυτήν του αντισημιτισμού που χαρακτήρισε κάποτε την Ευρώπη.

Σε τελική ανάλυση, η απαγόρευση ανέγερσης μιναρέδων, όπως και άλλες παρόμοιες αντι-ισλαμικές νομοθεσίες, αποτελούν ένα σύμπτωμα ενός μεγαλύτερου ευρωπαϊκού προβλήματος. Δεν είναι μόνο το γεγονός πως οι Ευρωπαίοι αρχίζουν και γίνονται πιο αφιλόξενοι απέναντι σε μουσουλμάνους και άλλους ξένους. Είναι το γεγονός πως αρχίζει και ξηλώνεται το ύφασμα της κοινωνικής συνοχής σε χώρες της Ευρώπης, που μέχρι πολύ πρόσφατα είχαν μεγάλη παράδοση τόσο στη κοινωνική αλληλεγγύη όσο και στη κοινωνική πρόνοια.  Εφημερίδες όπως η γερμανική Neue Zürcher Zeitung, περιέγραψαν το αποτέλεσμα του ελβετικού δημοψηφίσματος ως μια «εξέγερση του λαού εναντίον των ελίτ», και τόνισαν την ανάγκη να «ακουστεί αυτή η φωνή του λαού», (μια ορολογία, που τουλάχιστον στη Γερμανία, δημιουργεί ανησυχητικές ιστορικές συγκρίσεις). Η γαλλική Le Temps, έθεσε το ερώτημα: «Πως μπορείς να κάνεις διάλογο όταν σε συνθλίβει το βάρος των στερεοτύπων»;  Η απάντηση είναι πως οι Ευρωπαίοι ανησυχούν καθώς τα κοινωνικά δίχτυα ασφαλείας στα οποία είχαν συνηθίσει, συνεχώς διαλύονται, και πως η ζωή τους γίνεται όλο και πιο δύσκολη. Αυτό που θέλουν είναι απλές και γρήγορες λύσεις,  και όχι πολύπλοκους διαλόγους. Και αυτό είναι το βασικό πρόβλημα με το ελβετικό δημοψήφισμα. Δεν πρόκειται απλά για το Ισλάμ. Πρόκειται περισσότερο για την εγκαθίδρυση του οικονομικού νεοφιλελευθερισμού και του πολιτικού συντηρητισμού απ` άκρου εις άκρον της Ευρώπης, και τελικά πρόκειται για τη κυριαρχία της λεγόμενης παγκοσμιοποίησης.

Οι πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές δυναμικές της σημερινής Ευρώπης, δημιουργούν μια κατάσταση στην οποία,  οι κυβερνήσεις αδυνατούν πλέον να προσφέρουν τα υψηλά επίπεδα υπηρεσιών στα οποία είχαν συνηθίσει οι Ευρωπαίοι της μεταπολεμικής περιόδου.  Η Σουηδία για παράδειγμα, που από χρόνια φημίζεται για τη γενναιόδωρη κοινωνική πρόνοια που διαθέτει, αρχίζει και υποφέρει την ίδια ώρα που ο μουσουλμανικός πληθυσμός της αρχίζει και αυξάνεται. Το γεγονός πώς πρόσφατα, οι κάτοικοι του πλούσιου Vellinge, αρνήθηκαν να παράσχουν κάποια στέγη για προσφυγόπουλα πολέμου από ισλαμικές χώρες, δεν οφείλεται απλά στην αντιπάθεια, ή στη προκατάληψη εναντίον των μουσουλμάνων.  Στη νέα και όλο και περισσότερο «άνιση» Σουηδία, η αναδυόμενη πλούσια τάξη που ζει με άνεση σε περιοχές χαμηλής φορολόγησης όπως το Vellinge, γίνεται όλο και πιο απρόθυμη στο να πληρώνει φόρους προκειμένου  να στηριχτούν οι λιγότερο τυχεροί συμπατριώτες τους.

Ασφαλώς όμως είναι πολύ πιο εύκολο να κατηγορούνται οι μουσουλμάνοι και να απωθούνται, ακόμη και αν έρχονται όλο και περισσότεροι στην Ευρώπη. Και αν κρίνουμε από την σχετικά πρόσφατη  ιστορία, οι ευρωπαίοι πρώτα θα αρχίσουν να κατηγορούν τους «ξένους» ανάμεσά  τους, πριν τελικά στραφούν με βία ο ένας εναντίον του άλλου, πολεμώντας όπως πάντα μεταξύ τους.
Mark LeVine ( professor at the Centre for Middle Eastern Studies at Lund University, Sweden)

 AlJazeera

ΣΧΟΛΙΑ

  1. B.K.Σ. avatar
    B.K.Σ. 05/12/2009 23:23:06

    προφανώς μας ετοιμάζουν και πάλι με εμμένοντα ερωτήματα...
    -αντιγράφω από τον Κακοφωνίξ
    Ο σύγχρονος νέος άνθρωπος επαναλαμβάνει εδώ και 250 χρόνια τις ίδιες ερωτήσεις, κάνει τις ίδιες επαναστάσεις και έχει το ίδιο αποτέλεσμα: το τίποτα, το μηδέν. Αυτά, ας πληροφορήσει κάποιος τους "πρωτοπόρους" της τέχνης, ότι είναι ερωτήματα του 1750 κι όχι το 2000. Το μόνο που αλλάζει όταν γίνονται αυτά τα ερωτήματα περί ελευθερίας, είναι η ένταση της απάντησης που δίνεται: συνήθως μετριέται σε εκατομμύρια νεκρούς.
    http://cacofonix-cacofonix.blogspot.com/2009/12/blog-post_05.html

  2. ψυχραιμια avatar
    ψυχραιμια 05/12/2009 23:33:26

    Κοινοτυπιες.Εγω δεν ξερω να υπηρχαν Εβραιοι που να ανατιναζονταν σε σταθμους λεωφορειων και τραινων το 1930 ουτε να ερχονται χιλιαδες και χιλιαδες καθε μηνα και οι ντοπιοι να φοβουνται οτι θα γινουν πλειοψηφια.
    Ο αντισημτισμος ηταν ζηλια για μια πετυχημενη μειοψηφια ενω η ισλαμοφοβια ειναι φοβος για την εισβολη βαρβαρων.

  3. Orestios avatar
    Orestios 05/12/2009 23:40:07

    Η ένταξη, η ενσωμάτωση ή όπως αλλιώς θέλετε να το πείτε, στην Ευρώπη των Χριστιανικών εθνών-κρατών, όπως αυτή διαμορφώθηκε τα τελευταια 1000 χρόνια τουλάχιστον, πάντα ήταν ζητούμενο από κοινότητες με κύριο χαρακτηριστικό τον διαφορετικό θρησκευτικό προσδιορισμό τους. Οι Εβραίοι ουσιαστικά δεν ενσωματώθηκαν ποτέ. Διατήρησαν την "καθαρότητά" τους σε όποια κοινωνική τάξη κι αν ανήκαν. Το ίδιο επιχειρούν οι μουσουλμάνοι. Και οι δύο αυτές κατηγορίες πληθυσμού κινήθηκαν παρά την ευρωπαϊκή ταυτότητα. Συχνά και εναντίον της. Υπέρ μόνο όταν από θέση ισχύος μπορούσαν να την προσαρμόσουν όσο περισσότερο μπορούσαν στην δική τους "καθαρότητα". Αναμφίβολα, προσδώσαν "χρώμα" στην κουλτούρα όχι ορμώμενοι από φιλοευρωπαϊκά πιστεύω αλλά εξαιτίας της ευρωπαϊκής ανοχής, αποδοχής, αγκαλιάς και κουλτούρας. που δεν είναι απορριπτική εν γένει. Το ίδιο χρώμα προσδίδουν οι κοινότητες των Ρόμ, που και οι ίδιες κινούνται παρά την ευρωπαϊκή κουλτούρα.
    Ερμηνίες του πόσο φταίνε οι ευρωπαίοι για την απόφασή τους παραμένουν προσπάθειες να δημιουργηθεί συλλογική ενοχή σε μια κοινωνία, όπως αυτή των Ελβετών, που μόνο περήφανη θα έπρεπε να είναι για την ειλικρινή έκφρασή της. Αυτό οφείλουμε όλοι να κάνουμε ως ώριμοι άνθρωποι. Να μην νοιώθουμε ένοχοι ακόμη και όταν λέμε όχι.

  4. τακης avatar
    τακης 05/12/2009 23:41:40

    Σωστός ο ψυχραιμίας

  5. Giorgos_T avatar
    Giorgos_T 05/12/2009 23:55:50

    @ Β.Κ.Σ.

    Ο Σουν Τσου ειπε καποτε :

    "το πεδιο της μαχης ειναι ενας τοπος γεματος ορθια πτωματα"

    (αντιγραφω απο τους "Πανθέους" του Τ.Αθανασιαδη)

    το παραμυθι της κοινωνικης συνοχης τελειωνει,οπως καθε μασκα πεφτει μπροστα σε καθε αληθεια

    ο ευρωπαιος το εδειξε ηδη μια φορα το 1930 , οχι μονο στη Γερμανια, σε ολη την Ευρωπη: Οταν οι σκλαβοι δουλευουν και περναμε καλα, ολα πανε καλα
    Το 30 που δεν εφταναν οι σκλαβοι εγιναν ολοι φασιστες σε μια βραδια ...

    Ψευδοαναγκες και ψευδοζωες που η θαλασσα των "αρχεγονων ισλαμιστων ανθρωπων" απειλει

    Τωρα, δεν φτανουμε καν να αναπληρωθουμε, διοτι πληρωνουμε κινητο αντι να παμε κανενα τριτο μωρο βολτα στο παρκο... ... ...

    Και μας αιφνιδιαζει μια "ψευδοφτωχεια" που οι παππουδες μας θα ευχονταν να εχουν.

    Και γεμιζουμε την απουσια του αλλου -τον οποιο ανακαλυψαμε χαρις στον πολιτισμο μας, αλλα τωρα ανεπιστρεπτα απαιτει τη μετοχη μας στα ονειρα του- με οραματα επιτυχιας που θα πετυχαιναμε με τα τωρινα μεσα πολυ ευκολα, αν μας αγαπουσαν.

    Απλο ειναι, ο αλλος ειναι διπλα σου, αλλα και μακρυα σου να ειναι,οι αποστασεις πια ειναι ψευδαισθητικα ασημαντες μπροστα στον ιλλιγο των αναγκων.

    εχουμε τα μεσα για τεραστια ευτυχια και πνιγομαστε στο τεχνικο εγχειριδιο

    Και ευτυχως καποιοι σαν εσενα ξερουν να χρησιμοποιουν το διαδικτυο και να γεμιζουν τις σελιδες του ομορφια, την ομορφια της αληθειας

    Σημερα στο συνεδριο ψυχιατρικης στη θεσσαλονικη μας μιλουσαν, σε μια στρογγυλη τραπεζα, για το "γνωστο (μεταμεσονυκτιο) αντρικο προβλημα". Γεματο γυναικες το αμφιθεατρο, πίττα. Θα ηθελα να ηταν εξω στην πολη αυτες οι μορφωμενες, ομορφες γυναικες, με την αποφαση να γνωρισουν απο ενα Ανθρωπο. Κι αυτος να δει απο εναν Ανθρωπο.

    Η λατρεια σβηνει τα ψευδοπροβληματα. Η πιεση ή η υποχρεωση "να εισαι ετσι, με τον ταδε τροπο ή ανθρωπο" τα δημιουργει.

    Οταν απο ενα πολιτισμο λειπει η λατρεια του ανθρωπου, της φυσης του ανθρωπου, οταν ολα γινονται μηχανιστικα -οχι κομψα μαθηματικα, μιας και σε αγγιζει, οπως ειναι προφανες απο καποια πραγματα που εχεις γραψει- οταν δεν θες να θυμηθεις την τσιριδα του πιπινιου το καλοκαιρι ή το κολυμπι των εφηβων ... καθε ηλικιας,

    Τοτε φτανεις να φοβασαι και τη σκια σου

    Ψευδοαναγκες και ψευδοζωες που η θαλασσα των "αρχεγονων ανθρωπων" απειλει

    Εμεις ξεχασαμε να ειμαστε ανθρωπινοι, νομιζοντας οτι θα γινουμε υπερανθρωποι

    Εμεις, εδω και εναν αιωνα περιπου

    αλλα,να ξερεις, (αλλοιως θα αλλαζα δουλεια)

    πισω απο ολα η αρχεγονη, χτισμενη, φυση μας αντεχει, ιδιως σε λαους με μεγαλη παραδοση και ιστορια

    με μεγαλαπαθη, που σβηνουν τις παραισθησεις της τηλεορασης

    λιγο ο ηλιος, λιγο η θαλασσα, λιγο ο ασβεστολιθικος καθρεφτης γυρω απο τοΣΑιγαιο, και η βια "μπορει να σβησει μεσα στον ανθρωπο"

    (Παραφραζοντας την "Κίχλη").

    Εμεις θα μιλαμε για αυτες τις αξιες και οι ανθρωποι ακουνε, διοτι τις αναπνεουν καθε μερα -ακομα και οι πιο ψυχραιμοι.

    Εδω επαψε να βρεχει

    • B.K.Σ. avatar
      B.K.Σ. @ Giorgos_T 06/12/2009 13:38:51

      Γιώργο είχα γράψει πριν λίγο καιρό εδώ ετούτο:
      "Η ξαφνική και κατακλυσμιαία τρυφηλότητα λοιπόν.
      Καιρός να ξαναγυρίσουμε στο ολιγαρκές -και μόνον έτσι πλούσιον- του βίου, (γράφει ο Κακοφωνίξ: Τώρα πλήθυναν τα λόγια και τα βιβλία και λιγόστεψαν τα βιώματα). Απαιτούνται φυσικά μεγάλες προσωπικές θυσίες. Ας τις επιχειρήσουμε, δεν έχουμε να χάσουμε παρά τις (αόρατες) αλυσίδες που μας φόρεσαν… Από την στάση της ζωής μας, την προσωπική, θα αλλάξει η δημόσια ζωή, φαίνεται αδύνατο μα αισιοδοξώ πως δεν είναι.
      Όταν πάψουμε να προσφερόμαστε στον άλλον για να μοστράρει την καταναλωτική του ευδαιμονεία, όταν δεν θα είμαστε εθελοντές θεατές και ακροατές της ανούσιας παράστασης του καθε περιφερόμενου εαυτούλη, όταν διαθέσουμε την επιβράβευσή μας μόνον στις όποιες κι αν υπάρχουν άξιες πράξεις του θα αρχίζει να ξεσκαρτίζει η ήρα από το στάρι. Δεν είναι δύσκολο, απαιτεί πολύ σιωπή μόνον. Χάνοντας σιγά σιγά το κοινό τους αυτοί οι έρμοι εαυτούληδες ίσως μπορέσουν να ξαναβρούν τον εαυτό τους."
      Η σιωπή αυτή απαιτεί Σεβασμό. από όλους.
      Σε μια άγρια εποχή που και η φιλία έχει γίνει πρωτίστως ...χρήση, ήδη έχουμε αρχίσει να ξεσκίζουμε τις σάρκες αναμεταξύ μας κι αυτοί οι "αρχέγονοι" άνθρωποι σαν έτοιμοι από αιώνες διεκδικούν το μέλλον. και το αξίζουν...
      (σ΄ ευχαριστώ γι΄ αυτόν τον ποταμό σκέψεων, μας τιμά όλους εδώ μέσα)

  6. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 05/12/2009 23:59:40

    Οι μουσουλμάνοι έχουν ξαναέρθει στην Ευρώποι με σκοπό να μας ...σουνετίσουν (ωωωχ) και τον 6ο-7ο αιώνα (μόλις είχαμε τελειώσει με τους Πέρσες) και μέχρι την Γαλλία έφτασαν μέσω Ισπανίας, και ξανά, και μετά σαν Τούρκοι. Τώρα έρχονται σαν οικονομικοί μετανάστες. Σαν τους Εβραίους, μας βλέπουν σαν άλλη, β' κατηγορία, γκογίμ, γκιαούρ... Οι Εβραίοι (κυρίως στην Α. Ευρώπη) την έβρισκαν με μεικτούς γάμους μέχρι που τους έπιασε το καθαρόαιμο, οι Άραβες κάπως πιστεύουν στο βίαιο σουνέτ, σε αντιθεση με τους Εβραίους. Ούτε οι μεν ούτε οι δε ενσωματώνονται, και αν είναι περίεργη η μπούρκα (με ή χωρίς στριγκάκια από κάτω) να δείτε θέατρο με τους ορθόδοξους της ΝΥ με την καπελαδούρα, το κορδόνι και τις ξυρισμένες συζύγους με την περούκα. Για μας τους κοινούς απίστους, θέαμα.

    Αν οι Ελβετοί φοβούνται, και οι Άγγλοι έχουν βρεί τον μάστορά τους, εμείς έχουμε διπλό λόγο να ανησυχούμε. Όσους μαμελούκους κι αν αποκτήσει το Birmingham, Birmingham θα λέγεται. Ενώ με εμάς έχουν και άλλες βλέψεις (και δεν εννοώ τους Πακιστανούς, τους δικούς μας τους σεϊχουλισλάμηδες φοβάμαι)

    Αλλά πουλάκια μου, φοβάστε μεν, πετρέλαιο δε... Μην αρχίσω με το άλλο προσφιλές μου θέμα.

    Θα πω μόνο τούτο: Είμαστε «φιλοάραβες» και επομένως φιλομουσουλμάνοι όχι για αντιιμπεριαλιστικούς λόγους και τέτοιες τρίχες, αλλά γιατί συμφέρει τους μετόχους της Ελευθεροτυπίας, της Καθημερινής και κάτι κυριλέ μεταφορείς πετρελαίου και LNG, και εραστές γλυκού Λιβύης, να είμαστε «φιλοάραβες». Ο μπαμπάς του Δρ. Σπύρου στην السعودي جزيره العرب δεν έκανε τα λεφτά του;

  7. Μάρκο Τ avatar
    Μάρκο Τ 06/12/2009 00:01:01

    Μπορεί να συγκριθεί ο βαθμός ένταξης των Εβραίων στη Δ. Ευρώπη με αυτών των μουσουλμάνων; Οταν μερικοί από τους κορυφαίους συνθέτες ή αρχιμουσικούς και μουσικούς ερμηνευτές του 19ου και του 20ού αιώνα ήταν Εβραίοι (και δεν αναφέρομαι στον Μάλερ, που προσχώρησε επιφανειακά στον Καθολικισμό για να γίνει διευθυντής ορχήστρας στη Βιέννη), όταν κορυφαίοι στοχαστές ή λογοτέχνες ήταν Εβραίοι, πώς μπορεί κανείς να μιλάει για μη ένταξη των Εβραίων στην ευρωπαϊκή ταυτότητα. Φυσικά, κρατούσαν και μία "εθνοθρησκευτική" ιδιοπροσωπία. Αλλά μέχρις εκεί. Οι Γερμανοεβραίοι που μετανάστευσαν στο Ισραήλ ήταν οι τελευταίοι που "καταδέχτηκαν" να μιλήσουν γερμανικά (το ξέρω από πανεπιστημιακό Ισραηλινό, γνωστό μου).

    Συγκρίνετε τώρα τους Εβραίους με τους Βρετανούς πακιστανικής καταγωγής στο Bradford. Φυσικά, κάποιοι μουσουλμάνοι της Ευρώπης έχουν απόλυτα ενταχθεί, έχουν γίνει επιστήμονες, αυτό είναι γεγονός. Είναι όμως η μειοψηφία. Δίπλα υπάρχει ένα τεράστιο πλήθος που θέλει να ζει με τη σαρία, μέσα στο Παρίσι, μέσα στο Λονδίνο, μέσα στη Λυών, μέσα στο Βερολίνο. Και μαθαίνει να μισεί ο,τιδήποτε έχει σχέση με τη χριστιανική κληρονομιά της Ευρώπης.
    Να το πω πιο απλά: Ο Γερμανοεβραίος δεν μισούσε τη μουσική του Μπαχ, που είναι γεμάτη από χριστιανική πνευματικότητα, γιατί η μουσική αυτή ήταν μέσα στην παράδοσή του, απόλυτα. Ενας από τους μεγαλύτερους ερμηνευτές των Κατά Ματθαίων Παθών, ο αρχιμουσικός Otto Klemperer, ήταν Γερμανοεβραίος.
    Ο γερμανός μουσουλμάνος, ασιατικής καταγωγής, πώς βλέπει τον Μπαχ, τί αντιπροσωπεύει γι΄αυτόν;

    • Μάρκο Τ avatar
      Μάρκο Τ @ Μάρκο Τ 06/12/2009 00:02:17

      Διορθωση: Οι Γερμανοεβραίοι που μετανάστευσαν στο Ισραήλ ήταν οι τελευταίοι που "καταδέχτηκαν" να μιλήσουν εβραϊκά.

    • ident avatar
      ident @ Μάρκο Τ 06/12/2009 00:23:11

      Τι θα συνέβαινε αν οι Ευρωπαίοι του 16ου αιώνα ερχόντουσαν να ζήσουν στην Ευρώπη του 21ου αιώνα;

  8. ident avatar
    ident 06/12/2009 00:02:05

    Ο αντισημιτισμός των Ευρωπαίων μπορεί να διακριθεί σε δύο μεγάλες περιόδους. Στην πρώτη, όταν το βασικό συνεντικό στοιχείο ήταν ο χριστιανισμός, οι Εβραίοι εκπροσωπούσαν μια άλλη, αν και εν μέρει συγγενική, θρησκεία. Ενώ στη δεύτερη περίοδο, όταν βασικό συνεκτικό στοιχείο κατέστη το εθνικό κράτος, οι Εβραίοι γινόντουσαν αντιληπτοί είτε ως απάτριδες είτε ως όργανα κάποιου γειτονικού εθνικού κράτους.
    Στην περίπτωση των Μουσουλμάνων της Ευρώπης η αντίληψη που τείνει να διαμορφωθεί πλησιάζει περισσότερο προς την πρώτη περίοδο του αντισημιτισμού. Με τη διαφορά ότι τη θέση του χριστιανισμού έχει καταλάβει η έννοια του ευρωπαϊκού πολιτισμού, με αρκετά αποδυναμωμένη (στις περισσσότερες περιπτώσεις) την καθεαυτό θρησκευτική συνιστώσα. Ωστόσο και στη θεώρηση αυτή δεν απουσιάζουν οι εθνικές αναφορές.
    Όπως και να έχει, το φαινόμενο είναι τόσο πρόσφατο που δεν μπορεί κάποιος να προδικάσει την κατεύθυνση που τελικά θα λάβει, αν θα προκαλέσει μια τόνωση της κοινής ευρωπαϊκής συνείδησης έναντι μιας καινοφανούς (για τα ηπειρωτικά μας ήθη) κοσμοαντίληψης ή θα λάβει καθαρά εθνικές μορφές αντίδρασης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για το ίδιο το ευρωπαϊκό οικοδόμημα.

  9. B.K.Σ. avatar
    B.K.Σ. 06/12/2009 00:13:45

    Όσοι έχουν ζήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα στην Ευρώπη ίσως θα μπορούσαν να αποσαφηνίσουν το θέμα της αμοιβαιότητας που κατά την προσωπική μου εκτίμηση υφίστατα μεταξύ των ευρωπαϊκών εθνοτήτων και ίσως αποτελεί την πιό στέρεη μαγιά για την μελλοντική ενοποίησή τους. Έχω διακρίνει, αλλά δεν μπορώ να είμαι βέβαιη και σίγουρα υπεισέρχονται και υποκειμενικές προαιρέσεις, πως μεταξύ των ευρωπαίων προεξαρχόντων των Ιβηρίων και των Ιρλανδών και πιθανόν και των Ελλήνων υφίσταται αμοιβαιότητα στις μεταξύ μας κοινωνικές συνανστροφές, νοιώθουμε δηλαδή πως είμαστε ψηφίδες ενός μεγάλου όλου, που σε καμμιά περίπτωση δεν μπορώ προσωπικά να την διακρίνω μεταξύ ημών και κάποιου μουσουλμάνου, όσο ανεπτυγμένη κι αν είναι η κοινωνική μας σχέση...

  10. Ρήγας avatar
    Ρήγας 06/12/2009 00:27:16

    Όταν θα επιτραπεί σε μένα να άνω πορεία με τους ομοιδεάτες μου στο κέντρο της Τεχεράνης κρατώντας πανώ αντίστοιχα με αυτά που κρατούσαν στην πορεία στο Λονδίνο (βλ. παρακάτω), τότε να την ξανακάνουμε τη συζήτηση. Και τέλος πάντων δεν μπαίνουν όλα στο ίδιο σακί.

    Σταχυολογώ μερικά συνθήματα από την πορεία μουσουλμάνων στο Λονδίνο (εξ' αφορμής του διασημου σκίτσου), που έγινε μια χαρά χωρίς να την εμποδίσει κανένας (ως συνήθως η μητροπολιτική αστυνομία παραφύλαγε στα στενά, αλλά αυτό συμβαίνει σε όλες τις πορείες στο Λονδίνο και αλλού):
    Behead those who insult islam
    Europe take some lessons from 9/11.
    Freedom go to hell.
    Europe is the cancer: Islam is the answer.
    Europe you will pay. Your 9/11 is on the way.
    Υπάρχουν και φωτογραφίες.
    Επίσης να σημειωθεί ότι η Όπερα του Βερολίνου κατέβασε το περίφημο έργο όπου διακωμωδείτο ο Προφήτης, πρωτού καν γίνει πρεμιέρα (στο ίδιο έργο βέβαια διακωμωδείτο μαζί με τον Προφήτη και ο Χρηστός και ο Βούδας, αλλά δεν είμαστε και ιδαίτερα ευαίσθητοι με τους δύο τελευταίους, όπως φάινεται!!!).

  11. pennyton avatar
    pennyton 06/12/2009 00:41:09

    Απλά οι ελβετοί είπαν κάτι που όλη η Ευρώπη σκέφτεται όπως και όλοι οι Έλληνες...δεν έχουμε πρόβλημα με καμία θρησκεία αλλά με τον φανατισμό...και δυστυχώς τόσα χρόνια η μεγαλύτερη μερίδα των μουσουλμάνων είναι φανατισμένη επικίνδυνα...έχετε δει πολλούς πιστούς χριστιανούς έτσι φανατισμένους (πέρα από κάποιους λίγους γραφικούς) στην Ευρώπη? Άρα μελλοντικά μόνο ένταση μπορεί να φέρει η αύξηση φανατικών...αυτό σκέφτονται οι ελβετοί και σου λέει άσε καλύτερα, καλά είμαστε τόσα χρόνια έτσι, εμείς δεν καλέσαμε κανένα εδώ εξάλου...βλέπετε τι έγινε στην Δανία με τισ γελειογραφίες του προφήτη...πόσες φορές έχουμε δει γελειογραφίες, διαφημίσεις και ανέκδοτα με τον Άγιο Πέτρο? Υπάρχει θέμα με την μουσουλμανική φανατίλα και ίσως βρίσκεται σε κοινωνικο-οικονομικά αίτια αλλά δεν παύει να υπάρχει και να είναι κάποιες φορές πρόβλημα...

  12. Αμομφάρετος avatar
    Αμομφάρετος 06/12/2009 02:40:17

    Παλαιοντολογίξ: "..... Δεν έχω τίποτε εναντίον των ξένων. Και μάλιστα, μερικοί από τους καλύτερούς μου φίλους είναι ξένοι. Αλλά αυτοί οι ξένοι δεν είναι από 'δω ....."

  13. Δημήτρης avatar
    Δημήτρης 06/12/2009 02:43:33

    Είναι δυστυχώς αδιανόητο και μη αποδεκτό (παρά την υποτιθέμενη ανεκτικότητά τους) από μια μερίδα προυχόντων που διαμορφώνουν τον κόσμο γύρω μας χάρη στην οικονομική τους δύναμη και τη επιρροή τους στα ΜΜΕ και την εκπαίδευση, αφενός ότι υπάρχουν ακόμη έθνη κι αφετέρου ότι μερικά από αυτά θέλουν να διατηρήσουν την πολιτισμική τους ετερότητα και να μην εξαφανισθούν με την αλλοτρίωση ή την απορρόφησή τους από άλλες πολιτισμικές συλλογικότητες (μερικές από τις οποίες μάλιστα διαμορφώνουν οι ίδιοι). Ό,τι και να κάνουν όμως θα υπάρχουν πάντα κάποιοι που θα αντιστέκονται στην ισοπέδωση και τη συγκεκαλυμμένη ανελευθερία. Και από αυτούς θα αφυπνίζονται και άλλοι. Τα έθνη είναι αναγκαίο να διασώσουν την ταυτότητα και τον πολιτισμικό τους πλούτο, που παρήγαγαν με τεράστιους κόπους και θυσίες σε διάστημα αιώνων και κάποιοι προσπαθούν μανιωδώς να καταστρέψουν δια παντώς μέσα σε λίγες δεκαετίες. Γιατί μόνο αν προστατεύσουν αποτελεσματικά αυτά τα στοιχεία, θα μπορέσουν να αποτρέψουν τη μετατροπή των μελών τους από σκεπτόμενους και ελεύθερους πολίτες σε απρόσωπες και άβουλες μονάδες-σωματίδια του παγκόσμιου οικονομικού συστήματος που η ταυτότητά τους θα γράφει μόνο ένα στοιχείο:
    καταναλωτής

  14. F avatar
    F 06/12/2009 12:30:51

    Δὲν εἶναι μόνο αὐτό. Ὅταν οἱ μουσουλμάνοι ἔχουν τὴν ἀντίληψη ὅτι κάθε γυναίκα ποὺ δὲν φοράει μπούρκα ἤ ἔστω μαντήλα εἶναι μιὰ "πόρνη τῆς Βαβυλῶνος" (ἄρα δυνητικὰ ὅλες οἱ γυναῖκες στὴν Δύση) καὶ ὅτι παράγεται στὴν Δύση εῖναι διεφθαρμένο (ἀπὸ μόδα ἕως μουσική), τί μπορεῖ νὰ περιμένει κανείς; Νὰ τοὺς δέχονται στὴν Εὐρώπη μὲ ἀνοιχτὲς ἀγκάλες;

  15. B.K.Σ. avatar
    B.K.Σ. 06/12/2009 14:21:07

    "Οι Διαφωτιστές είχαν πιστέψει ότι μπορούσαν τη συνύπαρξη των ανθρώπων, τη συλλογικότητα, να τη βασίσουν όχι πια σε θρησκευτικά ιδεολογήματα, που στοίχισαν αίμα και φρίκη στην Ευρώπη, αλλά σε ορθολογικά εντοπισμένους παράγοντες συνοχής: κοινή καταγωγή, γλώσσα, Ιστορία, έθιμα. Δεν υποψιάστηκαν ποια συνοχή σχέσεων κοινωνίας ενδέχεται να εξασφαλίζει το σέβας του «ιερού», όταν δεν οριοθετείται ιδεολογικά το «ιερό» αλλά συνιστά κοινή «στάση» διαμορφωμένη από πείρα αιώνων: «Στάση» σεβασμού ή δέους για κάποιο «νόημα» της ύπαρξης και των υπαρκτών που λειτουργεί ως άξονας αναφοράς της ευθύνης - ελευθερίας του ανθρώπου και αιτιολογεί την ενεργητική του ετερότητα, επιτρέπει ελπίδα νίκης καταπάνω στο εφήμερο."
    από την σημερινή επιφυλλίδα του Γιανναρά:
    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_38_06/12/2009_382220

  16. σ.τακης avatar
    σ.τακης 06/12/2009 18:59:48

    ΤΟΥΡΚΟ ΦΊΛΕΥΕ ΚΑΙ ΚΟΛΟ ΦΥΛΑΓΕ.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.