#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
07/01/2011 15:20
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Εργατικό κόστος & ανταγωνιστικότητα: μύθοι και πραγματικότητα



Όλοι οι οικονομολόγοι της κυβέρνησης, των δεκάδων άλλων εγχώριων και αλλοδαπών συμβούλων της, του ΔΝΤ και της ΕΚΤ, προσπαθούν να μας πείσουν ότι όλα τα μέτρα που παίρνονται τους τελευταίους 7-8 μήνες και ιδίως αυτά που έχουν να κάνουν με τους μισθούς και συντάξεις, είναι για το καλό μας αφού με αυτόν τον τρόπο θα μειωθεί το κόστος για το δημόσιο και τις ιδιωτικές επιχειρήσεις, θα γίνουμε ανταγωνιστικότεροι ώστε τα προϊόντα μας να μπορέσουν να βρούν την θέση τους στις αγορές του εξωτερικού και θα αρχίσει η ανάκαμψη της οικονομίας μας. Επίσης αν «απελευθερωθούν» και μία σειρά «κλειστών» επαγγελμάτων ώστε να δημιουργηθεί εσωτερικός ανταγωνισμός και ως εκ τούτου να πέσουν οι τιμές, τότε ακόμα καλύτερα αφού θα επιταχυνθούν τα παραπάνω! Αν μάλιστα όλα αυτά συνδυαστούν και με μία επενδυτική στροφή με έμφαση στις «πράσινες» επιχειρήσεις, τότε χαράς ευαγγέλια. Θα γίνουμε μία οικονομία πρότυπο όπως της Δανίας, σύμφωνα με το όραμα του πρωθυπουργού μας!!!

Θα πρέπει επιτέλους να μάθουν οι άκαπνοι πολιτικοί μας και λοιποί χαρτογιακάδες ότι το κόστος παραγωγής ενός προϊόντος δεν εξαρτάται μόνο από το εργατικό κόστος ώστε όλη η φαιά ουσία τους, αν υπάρχει τέτοια, να εξαντλείται σε αυτό. Είναι βέβαια ένας σημαντικός συντελεστής κόστους για πολλές δραστηριότητες αλλά προφανώς υπάρχουν κι άλλοι, ίσως σημαντικότεροι σε πολλές επιχειρήσεις και βιομηχανίες, όπως, το κόστος των πρώτων και βοηθητικών υλών, το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας και σε ορισμένους  βιομηχανικούς κλάδους το κόστος της θερμικής ενέργειας, το κόστος των μεταφορών, διανομής, των μηχανολογικών εξαρτημάτων και ανταλλακτικών, των χρηματοοικονομικών, ασφαλιστικών εισφορών, φορολογικών επιβαρύνσεων, κλπ.

Στον πίνακα που ακολουθεί, αποτυπώνονται οι κατώτερες μικτές αμοιβές των εργαζομένων για την πλειοψηφία των κρατών της ΕΕ. Όπου δεν υπάρχει αναφορά, π.χ. Σουηδία, Νορβηγία, σημαίνει ότι τα κράτη αυτά δεν έχουν θεσπίσει κατώτατες αμοιβές, οι οποίες είναι ελεύθερα διαπραγματεύσιμες μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών. Το ίδιο ισχύει για ορισμένα άλλα όπως, Φιλανδία, Δανία και Ιταλία, αλλά από διασταύρωση διαφόρων πηγών θεωρούμε ότι οι αναφερόμενες αντίστοιχα στον πίνακα αμοιβές και γι’ αυτά τα κράτη, αντιπροσωπεύουν την πραγματικότητα.



EU Minimum gross monthly wages


Χώρες
Ποσό
Ημερ. Δεδομένων


Νόμισμα
EURO


Δανία

2.314,28
1/1/2010


Φιλανδία

1.757,14
1/1/2010


Λουξεμβούργο

1.682,76
1/1/2010


Ιρλανδία

1.499,33
1/1/2010


Γερμανία

1.466,76
1/1/2010


Βέλγιο

1.440,67
1/1/2010


Ολλανδία

1.398,00
1/1/2010


Γαλλία

1.343,77
1/1/2010


Μεγ. Βρετανία
GBP 1,005.33
1.117,87
28/3/2010


Αυστρία

1.000,00
1/1/2010


Ιταλία

952,00
1/1/2010


Κύπρος

840,00
1/1/2010


Ελλάδα

740,00
1/1/2010


Ισπανία

738,50
1/1/2010


Μάλτα

634,75
1/1/2010


Σλοβενία

562,00
1/1/2010


Πορτογαλία

554,00
1/1/2010


Σλοβακία

307,70
1/1/2010



Ο παραπάνω πίνακας, βασίστηκε σε στοιχεία και πληροφορίες από το Federation of European Employees, European Trade Union Confederation, Wikipedia, κλπ.

Να σημειώσουμε ότι αν στην Ισπανία δεν είχε ξεσπάσει την τελευταία τριετία η «φούσκα» των real-estate που είναι από τις σημαντικότερες αιτίες για την άνοδο της ανεργίας στο 20% και συνεπακόλουθα την μείωση των αμοιβών, η χώρα μας θα είχε μαζί με τις Μάλτα, Πορτογαλία και τις νέες ανεξάρτητες δημοκρατίες της Σλοβενίας και Σλοβακίας, τις χαμηλότερες μικτές αμοιβές εργαζομένων στην Ευρωζώνη! Ενδεχομένως όμως να έχουμε ήδη τις χαμηλότερες εκτός της Σλοβακίας, όσον αφορά τις καθαρές αποδοχές αφού είναι γνωστό ότι ως χώρα έχουμε τις υψηλότερες κρατήσεις από τους εργαζόμενους και τις υψηλότερες εργοδοτικές εισφορές, προς χάριν του καταρρέοντος σήμερα ασφαλιστικού και συνταξιοδοτικού συστήματος!

Με δεδομένο ότι πρόσφατα οι κατώτερες μικτές αμοιβές περιορίστηκαν περαιτέρω σε επίπεδα κάτω των 700 ευρώ και οι κρατήσεις των ελλήνων εργαζομένων είναι περίπου 20% πλέον της παρακράτησης φόρου, είναι γελοίο η κυβέρνηση, οι βουλευτές της και τα ΜΜΕ που την υποστηρίζουν, σε πλήρη αρμονία με την ΕΚΤ και το ΔΝΤ, να προσπαθούν να μας πείσουν ή να θέλουν να αγνοούν, ότι : α) με αυτές τις  αμοιβές θα γίνουμε ανταγωνιστικότεροι σαν οικονομία, ενώ από την άλλη μεριά  χώρες με 2πλάσιες και 3πλάσιες αμοιβές εργαζομένων όχι μόνο δεν έχουν έλλειμμα ανταγωνιστικότητας αλλά είναι και πρότυπα και β) ότι ένας εργαζόμενος με 525-550 ευρώ καθαρή μηνιαία αμοιβή θα μπορεί να επιβιώσει, να φτιάξει οικογένεια και συγχρόνως να συμβάλλει στην αύξηση της κατανάλωσης διαφόρων αγαθών και υπηρεσιών ώστε να ανακάμψει η οικονομία.

Ας πιάσουμε και ένα άλλο συντελεστή κόστους, όπως αυτό των οδικών μεταφορών που υποτίθεται ότι η απελευθέρωση της συγκεκριμένης αγοράς κατά την κυβέρνηση, την τρόικα και τους λοιπούς, θα δημιουργήσει ανταγωνισμό με την είσοδο σε αυτό νέων ενδιαφερομένων επιχειρήσεων και ως εκ τούτου θα πέσουν οι τιμές προς όφελος του καταναλωτή, της ανταγωνιστικότητας των τελικών προϊόντων και της οικονομίας γενικότερα.

Στην Ελλάδα το κόστος μεταφοράς μιας νταλίκας πλήρους φορτίου 25 τόνων για απόσταση 500 χιλιομ., κόστιζε μέχρι πρόσφατα 500-550 ευρώ ή 1 - 1,1 ευρω/χιλιόμετρο. Απεναντίας στην απελευθερωμένη αγορά της Γερμανίας, Αυστρίας, Γαλλίας και Ιταλίας μία αντίστοιχη μεταφορά κοστίζει από 750 έως 900 ευρώ, ανάλογα με την χώρα, ή 1,3 – 1,8 ευρώ/χιλιόμετρο, δηλαδή 50-60% ακριβότερα!

Για μεταφορά φορτίου 25 τόνων, π.χ. από Αθήνα στην Βόρεια Ιταλία, με ελληνικές εταιρείες διεθνών μεταφορών, το κόστος είναι 800 ευρώ ή 32 ευρώ/τόνο. Απεναντίας η ίδια μεταφορά με ξένες πολυεθνικές εταιρείες μεταφορών κοστίζει περί τα 1.000 με 1.100 ευρώ ή 40-45 ευρώ/τόνο. Προφανώς αν δεν υπήρχαν οι ελληνικές μεταφορικές,  τά κόμιστρα που θα επέβαλαν οι ξένες μεταφορικές εταιρείες, θα ήταν τουλάχιστον 1.300 με 1.500 ευρώ ή 52-60 ευρώ/τόνο, δηλαδή ακριβότερα έως και 75%!!!

Ερωτήματα: 1) Αφού στην εσωτερική αγορά δεν λειτουργεί ο ανταγωνισμός λόγω του «κλειστού» επαγγέλματος, πως εξηγείται ότι το κόστος των οδικών μεταφορών στην Ελλάδα είναι από 30 έως και 60% φθηνότερο σε σχέση με τις προαναφερθείσες αγορές που λειτουργεί ο ελεύθερος ανταγωνισμός?

2) Αν ο ανταγωνισμός που θα προκύψει από τις ξένες πολυεθνικές μεταφορικές μετά την απελευθέρωση της αγοράς των μεταφορών, αφανίσει την πλειοψηφία των εγχώριων μεταφορικών εταιρειών και άλλες υποχρεωθούν σε εξαγορά, ποιος διασφαλίζει ότι τα κόμιστρα δεν θα προσαρμοστούν στα επίπεδα των άλλων απελευθερωμένων αγορών της Ευρώπης? Μήπως αυτό θα είναι το τίμημα που θα πληρώσουν όλες οι ελληνικές επιχειρήσεις και εν τέλει θα μετακυλιστεί στις τιμές καταναλωτή προκειμένου  να αποσβέσουν οι πολυεθνικές μεταφορικές το κόστος της εισόδου και των επενδύσεών τους στην αγορά, οφέλη τα οποία θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν για μία ζωή?

3) Εφόσον λοιπόν θα αυξηθούν μαθηματικά τα κόμιστρα κατά τα ανωτέρω ποσοστά, πως θα καταστούν ανταγωνιστικά τα ελληνικά προϊόντα στις ξένες αγορές?

Ας δούμε τώρα και έναν τρίτο σοβαρό συντελεστή κόστους, όπως αυτόν της ηλεκτρικής ενέργειας, που υποτίθεται ότι η απελευθέρωση της συγκεκριμένης αγοράς κατά την κυβέρνηση, την τρόικα και τους λοιπούς, θα δημιουργήσει ανταγωνισμό από την είσοδο νέων ενδιαφερομένων μεγάλων πολυεθνικών «παικτών» σε βάρος του «μονοπωλιακού» καθεστώτος της ΔΕΗ και ως εκ τούτου θα πέσουν οι τιμές προς όφελος του καταναλωτή, της ανταγωνιστικότητας των παραγόμενων προϊόντων και της οικονομίας γενικότερα.

Στον πίνακα που ακολουθεί αποτυπώνεται το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας ανά κιλοβατώρα για οικιακή και βιομηχανική κατανάλωση σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (πηγή: Europe’s Energy Portal)



Όπως αποδεικνύεται, η τιμή του οικιακού ηλεκτρικού ρεύματος στην Ελλάδα της «μονοπωλιακής» αγοράς ενέργειας, είναι 9 λεπτά του ευρώ περίπου ανά κιλοβατώρα ενώ στις «απελευθερωμένες» αγορές ενέργειας εκεί που λειτουργεί δήθεν ο ελεύθερος ανταγωνισμός, όπως στην Ολλανδία είναι 24 λεπτά, στην Ιταλία 22,4  στην Γερμανία 20,4  στο Λουξεμβούργο 18,2  στην Ιρλανδία 15,3  στο Βέλγιο 15,2  στην Αυστρία 14,7 λεπτά, κλπ.  Με λίγα λόγια η Ελλάδα έχει το χαμηλότερη τιμή οικιακού ηλεκτρικού ρεύματος σε όλη την Ευρωζώνη και σε ποσοστό που σε ορισμένες περιπτώσεις η διαφορά ξεπερνάει το 60%!!!

Ομοίως, η μέση τιμή του βιομηχανικού ρεύματος στην Ελλάδα της «κλειστής» αγοράς ενέργειας είναι 8 λεπτά περίπου ανά κιλοβατώρα  ενώ στις «απελευθερωμένες» αγορές όπως στην Ιταλία είναι 16,3 λεπτά, στην Ιρλανδία 14,3  στην Γερμανία 14, στην Ολλανδία 12, στο Βέλγιο 11,8  στο Λουξεμβούργο 11,5 στην Αυστρία 11,2 λεπτά, κλπ.  Δηλαδή και εδώ η Ελλάδα είναι μεταξύ των χωρών της Ευρωζώνης με τις χαμηλότερες χρεώσεις στο βιομηχανικό ρεύμα που σε ορισμένες περιπτώσεις όπως της Ιταλίας η διαφορά αγγίζει το 50%!

Να υπενθυμίσουμε ότι παρά τις εξαιρετικά ανταγωνιστικές τιμές της, η ΔΕΗ, παραμένει μία από τις πλέον κερδοφόρες επιχειρήσεις στον ενεργειακό κλάδο σε σχέση με τους πανευρωπαϊκούς κολοσσούς (RWE, E.ON, EDF, ENEL, κλπ.) με το υψηλότερο ποσοστό  καθαρού κέρδους προ φόρων 16,5% έναντι του μέσου 11,2% των παραπάνω ανταγωνιστών της.

Ερωτήματα: 1) Αφού στην ελληνική αγορά δεν λειτουργεί ο ανταγωνισμός λόγω του μονοπωλιακού χαρακτήρα της ΔΕΗ, πως εξηγείται ότι το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας είναι χαμηλότερο έως και 62% σε σχέση με τις προαναφερθείσες αγορές που λειτουργεί ο ελεύθερος ανταγωνισμός?

2) Αφού λοιπόν η Ελλάδα έχει από τις χαμηλότερες τιμές οικιακού και βιομηχανικού ρεύματος όχι μόνο στην Ευρωζώνη αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη, ποίος ο λόγος της πώλησης του 40% των λιγνιτικοπαραγωγικών μονάδων της ΔΕΗ σε ξένους πολυεθνικούς κολοσσούς?

3) Γιατί παραβλέπεται το γεγονός ότι από τον περασμένο Ιούνιο το κόστος του βιομηχανικού ρεύματος αυξήθηκε κατά 12% περίπου εξαιτίας των τελών για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και του ειδικού φόρου κατανάλωσης, που επέβαλε ως εισπρακτικό μηχανισμό το κράτος μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ?

4) Ποιος ο λόγος που επιβάλλει εν μέσω βαθύτατης ύφεσης, ανεργίας και συρρίκνωσης των οικογενειακών πόρων και συντάξεων σε αύξηση των τιμών ρεύματος έως και 13,7% για τα νοικοκυριά και περαιτέρω κατά 8,7% των βιομηχανιών μέσης τάσης με ταυτόχρονη μείωση στα εμπορικά τιμολόγια, ορισμένα εκ των οποίων μειώνονται έως και 18,4%? Μήπως γιά να ενισχυθεί έμμεσα το κόστος λειτουργίας των εμπορικών και μεταπρατικών επιχειρήσεων, που στην ουσία εισάγουν και εμπορεύονται τα προϊόντα κάθε μορφής πολυεθνικών εταιρειών και τα οποία αποτελούν τα 2/3 των προϊόντων που διατίθενται στη αγορά, σε βάρος των ελλήνων πολιτών και της ντόπιας βιομηχανίας? Ή μήπως για να δημιουργηθούν περιθώρια κέρδους ώστε να εισβάλλουν στην εγχώρια αγορά ενέργειας οι γνωστές πολυεθνικές επιχειρήσεις με την μέθοδο της εμπορίας ηλεκτρικού ρεύματος, δραστηριότητα για την οποία απαιτούνται σχεδόν μηδενικές επενδύσεις σε πάγιες εγκαταστάσεις και εξοπλισμό?

5) Αφού θα αυξηθούν μαθηματικά τα κόστη ηλεκτρικής ενέργειας κατά 40-50% ώστε σταδιακά να προσεγγίσουν τις τιμές που ισχύουν στις «απελευθερωμένες» αγορές, τότε πως θα καταστούν ανταγωνιστικά τα ελληνικά προϊόντα σε αυτές τις αγορές ή σε οποιαδήποτε άλλη του εξωτερικού?

Πολλά ανάλογα ερωτήματα τίθενται για το πώς και εάν η εγχώρια παραγωγή καταστεί ποτέ ανταγωνιστικότερη, όταν εκτός των παραπάνω :  α) αυξάνονται οι τιμές των πρώτων και βοηθητικών υλών, λόγω ανάκαμψης στην διεθνή αγορά σε αντίθεση με την ύφεση στην εγχώρια. Όταν οι τιμές τους επιβαρύνονται περαιτέρω από τους επαχθέστερους όρους πληρωμών και πιστώσεων προκειμένου οι προμηθευτές να διασφαλίσουν τον αυξημένο πιστωτικό κίνδυνο, β) αυξάνονται οι τιμές αγοράς του βιομηχανικού εξοπλισμού και ανταλλακτικών για τους  ίδιους πιο πάνω λόγους, γ) αυξάνονται εντός του 2010 οι τιμές της καύσιμης ύλης των ενεργοβόρων βιομηχανιών κατά 35 με 40% σε σχέση με το 2009 επιβαρύνοντας ανάλογα το κόστος της θερμικής ενέργειας καθώς επίσης και του κόστους των μεταφορικών, δ) υπερδιπλασιάζεται το χρηματοοικονομικό κόστος των επιχειρήσεων από την μία χρονιά στην άλλη και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι επισφάλειες για τους γνωστούς λόγους ή δυσκολία άντλησης χρηματοδότησης μέσω του τραπεζικού συστήματος, ε) αυξάνονται οι συντελεστές ΦΠΑ και οι πάσης φύσεως φορολογικοί συντελεστές και φόροι, κλπ.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, αλλά και πολλούς ακόμα άλλους που θα μπορούσε να προσθέσει ο καθένας από εμάς, η επίκληση της μείωσης του εργατικού κόστους στον ιδιωτικό τομέα ως το βασικό επιχείρημα και μέσο για την ανταγωνιστικότητα της εγχώριας παραγωγής και της οικονομίας γενικότερα, αν δεν είναι γελοία επιχειρηματολογία είναι τουλάχιστον εμπαιγμός της ελληνικής κοινωνίας και των επιχειρήσεων. Όπως είναι εμπαιγμός ακόμα και σήμερα η επίκληση ότι αν δεν είχαμε προσφύγει στο μηχανισμό βοήθειας και στο ΔΝΤ τον Μάη του 2010 δεν θα είχαμε να πληρώσουμε μισθούς και συντάξεις, όταν όλοι γνωρίζουν ότι πάνω από το 80% των δύο πρώτων δόσεων, συνολικού ύψους 29 δισεκ., πήγαν για να αποπληρώσουν υποχρεώσεις από ληξιπρόθεσμα ομολογιακά δάνεια.

DeltaLamda

28.12.2010

ΣΧΟΛΙΑ

  1. σιδεράκιας avatar
    σιδεράκιας 07/01/2011 15:50:24

    Ωραία ανάλυση. Υποθέτω ότι τα ξέρουν κι οι κυβερνώντες όπως κι η Ρηγίλλης.
    Ας βγουν να ρωτήσουν δημόσια τον Παπακωνσταντίνου που πριν ενάμισι χρόνο έλεγε ότι δεν είναι δυνατόν να παγώνουν οι μισθοί καινα αυξάνει ο ΦΠΑ σε περίοδο ύφεσης.

    Αφού το γράφετε ο ίδιος αγαπητέ Deltalamda. Τα ξέρουν, αλλά το παιχνίδι είναι σικέ. Θα μας ξεζουμίσουν μέχρι να φθάσουμε να δούμε ως μεσσία τον κάθε τυχάρπαστο ξένο που θα έχει πληρώσει τη μεγαλύτερη μίζα για να αγοράσει τσάμπα την περιουσία του ελληνικού λαού.

    Φωτιά και τσεκούρι στους προσκυνημένους!

    • BABIS avatar
      BABIS @ σιδεράκιας 07/01/2011 19:35:15

      Αυτά περί ανταγωνιστικότητας είναι ουσιαστικά τρίχες. Το εργατικό κόστος είναι πάρα πολύ μικρό. Αξία έχει ο μηχανολογικός εξοπλισμός και η τεχνογνωσία του προσωπικού σε όλες τις βαθμίδες. Ένα βασικό που δεν έχουμε πεί αγοράζουμε μόνο προϊόντα που παράγουμε οι ίδιοι.

  2. σιδεράκιας avatar
    σιδεράκιας 07/01/2011 15:52:25

    Επίσης ζητάω την άδειά σας να μεταφέρω το άρθρο σας σε ένα φόρουμ που συμμετέχω, δίνοντας φυσικά και την πηγή του άρθρου. Περιμένω την απάντησή σας πριν το κάνω.

    μετά τιμής

    σιδεράκιας

    • factorx avatar
      factorx @ σιδεράκιας 07/01/2011 16:15:37

      εννοείται βρε σιδεράκια μου.

  3. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 07/01/2011 16:11:31

    Σωστός. Και επειδή κυκλοφορούν και πράσινοι απατεώνες, βάλε στην εξίσωση ότι είμαστε και εντός προδιαγραφών Κυότο (θα το βρείς εκεί που βρήκες τις τιμές) ενλω η Δανία του Βορά ΔΕΝ είναι.

    Το ρεύμα το ανεβάζουν (α) γιατί 2-3 διαπλεκόμενοι επιχειρηματίες θέλουν να είναι στην ενέργεια, αλλά δεν βγαίνουν (όπως και με τις τράπεζες από το 90 και μετά) και (β) ο ΓΑΠ, η Μπιρμπίλη και κάτι περίεργοι, υπ αυτών, ζούνε το πράσινο όνειρό τους προς τιμή πλουσίων, εγχωρίων και μη.

    Το συμβατικό ρεύμα κάνει 35-50 €/MWhr, χοντρική. Το αιολικό κάνει 100-200. Το φωτοβολταϊκό κάνει 400. Πως θα πληρωθεί διαφορά; Από το ρεύμα. Κοίτα τον λογαριασμό σου: Τέλη υπέρ ΑΠΕ και τέλη διασύνδεσης. Κάτι σαν ΕΡΤ.

    • tamam58 avatar
      tamam58 @ archaeopteryx 08/01/2011 07:19:39

      Ο στοχος, τουλαχιστον για την Ελλαδα, ειναι να διπλασιαστει η τιμη του συμβατικου. Ετσι μονο θα βγουν οι επενδυσεις στα αιολικα.
      Οσο για τα φωτο, αστε το καλυτερα. Παει μακρυα η βαλιτσα.
      Προς το παρον, πρεπει να φροντισουμε να μη δουλεψει κανενας αγροτης
      μας και χαλασει τη ζαχαρενια του.
      Με τον τροπο που γινονται αυτες οι επενδυσεις, εδω στο Ελλαdα, εχουν
      ηδη μπει "φυλακη".

      Μη ξεχνατε οτι ο λογαριασμος εχει και ΔΕΤΕ. Ατελειωτο Μπουρδ..λο.
      χαχαχα !!!!

  4. tsilivithras avatar
    tsilivithras 07/01/2011 16:30:35

    Ωραίο άρθρο ρε συ Delta.Χρησιμότατο, περιγραφικό και απλό.

  5. Προφήτης avatar
    Προφήτης 07/01/2011 16:54:46

    Εξαιρετικό DL, αλλά έχουμε φθάσει να επιχειρηματολογούμε για το ότι "ουρανός είναι γαλάζιος (και όχι πράσινος όπως θέλουν να γίνει πιστευτό)".
    Καμμία ιδιαίτερη συμπάθεια στους Έλληνες φορτηγατζχήδες. Αλλά 1000 φορές προτιμότεροι από τις ξένες πολυεθνικές που θέλουν να επιβάλουν μονοπωλιακές συνθήκες και αμέσως μετά αύξηση τιμών όσο γουστάρουν.
    Η ενέργεια είναι από τα πρώτα των νεοφιλελεύθερων καθικιών: καταργούμε δια νόμου !!! (ντιρεκτίβας) το εθνικό μονοπώλιο και επιβάλλουμε την "απελευθέρωση" δηλαδή την με το ζόρι κερδοφορία ιδιώτη/τών από έναν εθνικά κρίσιμο τομέα.

  6. μακης avatar
    μακης 07/01/2011 17:49:04

    Ε τοτε να δωθουν αυξησεις ωστε να τονωθει η ανταγωνιστικοτητα.Χαζεψαμε μου φαινεται τελειως....

    • lampros avatar
      lampros @ μακης 08/01/2011 15:31:01

      Ε τοτε να δωθουν αυξησεις ωστε να τονωθει η ανταγωνιστικοτητα. Χαζεψαμε μου φαινεται τελειως….

      Τις πιο ανταγωνιστικές χώρες στον κόσμο τις έχει δεί; Δες την λίστα του businessweek για το 2010: πρώτες χώρες με γεναίους μισθούς και κοινωνικό κράτος: Σινγκαπούρη, Αυστραλία, Καναδάς, Σουηδία, Ελβετία, ΗΠΑ, και μετά, Κίνες, Ινδίες κλπ...

      Δεν είναι τα λεφτά που θα γλυτώσεις από τα εργατικά ο αποφασιστικός παράγοντας ανταγωνιστικότητας ―και όπως είπε και ο Φόρντ: «και μετά ποιός θα αγοράζει τα αυτοκινητά μου;».

      Αλλά ο ΠΑΣΟΚ-ενημερωμένος αυτά ξέρει, αυτά εμπιστεύεται...

  7. Superfrog avatar
    Superfrog 07/01/2011 17:49:30

    Αν ισχύουν όλα τα παραπάνω (που ισχύουν), τότε γιατί έχουμε τα πιο ακριβά προϊόντα στα supermarket; Βρίσκει κανείς γιαούρτι ελληνικής εταιρίας στη Ευρώπη ΠΙΟ φτηνά από ότι στην Ελλάδα. Για να μη μιλήσουμε για γάλα κτλ. Με 80€ στη Γερμανία ψωνίζεις ότι εδώ με 150+. Ρε παιδιά κάτι δε πάει καθόλου καλά. Οι πράξεις (μαθηματικές) δε βγαίνουν με τίποτα. Ποιος μαζεύει το χρήμα εδώ πέρα και που το πάει;
    Κάποιοι θα πουν ότι φταίνε τα υψηλά νοίκια, κάποιοι άλλοι οι φόροι. Ο καθένας μας έχει μια αόριστη εξήγηση. Μα όσο και να το ψάχνεις, δε το βρίσκεις. Παράδειγμα, το κινητό μου. Δε μπορεί να έχει την ίδια τιμή λιανικής με άλλες Ευρωπαϊκές, χώρες. Εκεί ο πωλητής παίρνει πιο πολλά, το ρεύμα είναι πιο ακριβό, το νοίκι πάνω κάτω το ίδιο (νομίζω), τα μεταφορικά κοστίζουν περισσότερα... Το κόστος δανεισμού είναι υψηλότερο εδώ, μα μία πολυεθνική εταιρία λιανικής θα δανειστεί από την χώρα της. Μόνο στους φόρους μπορώ να το ρίξω, αλλά και αυτό γιατί δεν έχω πλήρη εικόνα.
    Άλλη εξήγηση που μπορώ να δώσω, έχει να κάνει με το marketing και την ψυχολογία του καταναλωτή, που πολύ απλά λέει ότι αν κάτι είναι πιο φτηνό δεν είναι καλό. Και το συγκεκριμένο όσο κι αν ακούγετε λογικό για κάποια εμπορεύματα όπως τα τρόφιμα, είναι εξίσου παράλογο με κάποια άλλα. Παράδειγμα μου συνέβηκε πριν από λίγες μέρες σε κατάστημα, όπου μία κυρία έλεγε στη φίλη της: "Μα γιατί εδώ τα ρεσό τα έχουν τόσο φτηνά; Μάλλον δε θα καίγονται καλά..." Πραγματικό γεγονός. Μιλούσαν για ρεσό.
    Μήπως τελικά οι μόνοι υπεύθυνοι είμαστε εμείς οι ίδιοι; Γιατί τους αφήνουμε να τα κάνουν;

  8. Λιζα Αλεξίου avatar
    Λιζα Αλεξίου 07/01/2011 17:54:17

    Η παγκοσμιοποίηση για να αναπτυχθεί και να κερδίσει περισσότερα,θέλει ελεύθερα σύνορα και έλεγχο των μεταφορών και οι δικοί μας νόμοι τους εμποδίζουν, εν ολίγοις τα θέλουν όλα.
    Ερώτηση: Ο Αντώνης Σαμαράς θα μπορέσει να πεί όχι σε όλους αυτούς τους ισχυρούς της παγκοσμιοπίησης; Θα μπορέσει να γλυτώσει την χώρα μας από τα λαμόνια που θέλουν να την εκμεταλλευτούν,για να ζήσει ο λαός μας με αξιοπρέπεια,και όχι ζητιανεύοντας ένα κομμάτι ψωμί;

  9. spiros avatar
    spiros 07/01/2011 17:58:32

    Πολύ Καλό . Καταρρίπτει τον μύθο της ανταγωνιστικότητας.

  10. Λιζα Αλεξίου avatar
    Λιζα Αλεξίου 07/01/2011 18:23:31

    γιατί Superfrog εδώ δεν υπάρχει έλεγχος τιμών και προστασία του καταναλωτή,κάνουν ό,τι θέλουν οι πολυεθνικές, αυτές κυβερνάνε και βέβαια τα διάφορα καρτέλ, όπως τα καρτέλ γάλακτος.Κερδίζουν πάρα πολλά λεφτά από τα 'ψώνια' τους Έλληνες. Δρούν ανεξέλεκτα όπου μπορούν,και στην Ελλάδα μπορούν.

    • BABIS avatar
      BABIS @ Λιζα Αλεξίου 07/01/2011 19:41:34

      Σαφώς και δρούν ανεξέλεκτα όχι μόνο οι πολυεθνικές στην Ελλάδα αλλά και οι Ελληνικές. Εάν θέλεις κάτι μπές στο www.skroutz.gr και μετά για το ίδιο σε ένα γερμανικό π.χ. www.billiger.de Στις τηλεοράσεις θα δείς διαφορές που θα τρίβεις τα μάτια σου. Εξαρτάται απο εμάς να συγκρίνουμε και να αγοράζουμε μόνο όταν η διαφορά είναι ελάχιστη.
      Σε όλα πάντως πρέπει να αγοράζουμε προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα απο πολυεθνικές η Ελληνικές επιχειρήσεις.

      • Superfrog avatar
        Superfrog @ BABIS 07/01/2011 20:41:42

        Θα προτιμούσα να αγοράζω προϊόντα που είτε παράγονται είτε απλά εμπορεύονται, μόνο από επιχειρήσεις που σέβονται τους Έλληνες εργαζόμενους τους. Αφού δε καταλαβαίνουν αυτοί ότι η οικονομία μας στηρίζετε στο κύκλο του χρήματος και όχι στη συσσώρευση του, ας το κάνουμε εμείς. Ξέρω ότι το πολύ πολύ να πάρουν μία Cayen λιγότερη. Αλλά εγώ στο τέλος θα φάω μια μπριζόλα περισσότερη.

        • Dyer avatar
          Dyer @ Superfrog 08/01/2011 10:28:37

          Έχεις μπλέξει λίγο την κυκλοφορία του χρήματος. Όταν αγοράζεις εισαγόμενα όταν έχεις την τελευταία δεκαετία 15% ΑΕΠ κατά μέσο όρο το χρόνο έλλειμμα στο εμπορικό ισοζύγιο για ποια ανακύκλωση του χρήματος μιλάμε.

          • Superfrog avatar
            Superfrog @ Dyer 08/01/2011 16:21:28

            Να αγοράσω ελληνικό προϊόν, ναι. Αλλά θα μου βρεις ένα αυτοκίνητο made in Greece; Ένα παπάκι; Ένα ποδήλατο; Έστω ένα πατίνι; Εδώ αναπτήρας δεν υπάρχει πλέον made in Greece. Πλάκα κάνουμε; Κι ακόμα αν υπήρχε ένα ελληνικό αυτοκίνητο τύπου Yugo, θα το αγόραζε κανείς; Εδώ τα σουβενίρ είναι made in china. Ναι αυτά που θέλουμε να πουλάμε στους τουρίστες που θα καταφθάνουν με τα κρουαζιερόπλοια, και νομίζουμε ότι θα σωθούμε. Κι όλα αυτά γιατί κάποιοι μας έσπρωξαν στον τουρισμό και όχι στη παραγωγή.
            Το μοναδικό όπλο που ακόμα έχουμε και μπορεί να μας σώσει είναι η ναυτιλία. Αλλά όλοι τη σνομπάρουν, λες κι το να είσαι ναυτικός είναι κάτι κακό, σαν να είσαι απατεώνας. Καλύτερα να τους κρατάς τις μεταφορές παρά να τους κυνηγάς να τους σερβίρεις μια χωριάτικη στα τέσσερα. Όποτε οι Έλληνες μεγαλουργούσαν βασίζονταν στη ναυτιλία. Δεν είναι τυχαίο που όσο ξεφτιλίζετε, τόσο ξεφτιλιζόμαστε σαν έθνος.
            (ξέφυγα λιγάκι, το ξέρω μα δεν αντέχω άλλο)

            Φιλικά πάντα

          • Dyer avatar
            Dyer @ Superfrog 09/01/2011 17:25:35

            Superfrog αν ψάχνεις για ελληνικά αυτοκίνητα δεν θα βρεις. Το γιατί είναι άλλο θέμα. Όμως όταν καταναλώνεις οτιδήποτε καλό είναι να ψάχνεις μήπως υπάρχει και κάποια ελληνική εκδοχή. Όταν μπαίνεις σε ένα πολυκατάστημα πρόσεξε αν είναι ελληνικό. Αν είναι ξένων συμφερόντων και διαπιστώσεις μάλιστα ότι διέθεσαν τεράστια κεφάλαια για να το στήσουν σκέψου ποσά κέρδη σκοπεύουν να μαζέψουν από την ελληνική αγορά για να τα πάνε στην μητρική. Αυτά από κάπου θα λείψουν.
            Για τη ναυτιλία έχεις δίκιο όμως όχι μόνο από τις αμοιβές των ναυτικών. Το μεγάλο πολυεθνικό κεφάλαιο που κατέχουν οι έλληνες πλοιοκτήτες αν δημιουργούσαν τις συνθήκες να έρθει στον τόπο μας θα έλυνε πολλά προβλήματα. Μεγάλο θέμα άνοιξες.

  11. Λιζα Αλεξίου avatar
    Λιζα Αλεξίου 07/01/2011 21:02:58

    Ήδη το εφαρμόζω από το καλοκαίρι όσον αφορά τα τρόφιμα, και σε λίγο σ'όλα τα καταναλωτικά μου είδη, όλοι πρέπει να το κάνουμε,γιατί τα χρήματα θα ξαναγυρίσουν σε μας,

  12. mas_doulevoun_psilo_gazi avatar
    mas_doulevoun_psilo_gazi 07/01/2011 21:29:43

    Ας αρχίσουμε από τα βασικά της οικονομικής επιστήμης, αυτά που ξέρει και ο απόφοιτος λυκείου (αν του έδωσε ο καθηγητής του να καταλάβει τι σημαίνουν).
    Έστω ότι εγώ θέλω να επενδύσω. Υπάρχουν 2 "μορφές" επενδύσεων:
    α. εντάσεως κεφαλαίου
    β. εντάσεως εργασίας

    Το πρώτο σημάινει ότι το κεφάλαιο παίζει κυρίαρχο ρόλο στην παραγωγική διαδικασία γιατί πχ απαιτείται υψηλή τεχνολογία - τεχνογωσία. Το δεύτερο σημαίνει ότι κυρίαρχο ρόλο παίζει ο συντελεστής εργασία.

    Υψηλή τεχνολογία σημαίνει παραγωγή ανώτερη ποιότητας προϊόντων ή ότι αυτά εξυπηρετούν συγκεκριμένο σκοπό, και η χρήση υψηλής τεχνολογίας είναι απαραίτητη. Με άλλα λόγια έγω σαν καταναλωτής θα το αγοράσω είτε γιατί είναι ποιοτικά ανώτερο, είτε γιατί μου είναι απαραίτητο για κάποιο άλλο λόγο. Οπότε το καταναλώνω και ας είναι ακριβό (όχι πάντοτε βέβαια).

    Επικέντρωση στο συντελεστή εργασία σημαίνει ότι η παραγωγή μου στηρίζεται σε αυτόν. Λοίπον παράγω στην Ελλάδα ένα προϊόν. Αν η επένδυση είναι εντάσεως εργασίας είμαι καταδικασμένος να αποτύχω για τον απλούστατο λόγο ότι δεν μπορώ να ανταγωνιστώ την Κίνα ή την Τουρκία σε χαμηλό κόστος εργασίας. Για να μην αναφερθώ στην Βουλγαρία ή τη Ρουμανία που είναι και μέλη της ΕΕ, οπότε δεν υπάρχει προστατευτισμός μέσω των τελών. Για να επιζήσω πρέπει τα προϊόντα μου, δηλαδή η εταιρία μου, να έχει αυτό που ο πρωτοετής φοιτητής οικονομικής σχολής διδάσκεται στη λογιστικη: υψηλή φήμη & πελατεία, ή αλλιώς υπεραξία (goodwill που λέμε και στα ελληνικά).

    Από ότι όλοι ξέρουμε λίγες είναι οι ελληνικές εταιρίες που έχουν επενδύσει στη δημιούργια αυτού, που επίσης στα ελληνικά λέμε trademark. Είναι οι εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν τον κανόνα. Ποιος είναι αυτός (ο κανόνας); Η αρπαχτή / λαμογιά και ο κρατικοδίαιτος επιχειρηματίας.

    Δεν ξέρω πως πήραν, αν πήραν, οι πολιτικοί και οι επιχειρηματίες τα πτυχία τους. Αλλά ας αναλογιστούν το εξής: ποιος θα καταναλώσει το προϊόν που παράγεται:
    α. αν δεν μπορούν να το εξάγουν &
    β. αν ο έλληνας καταναλωτής - μισθωτός παίρνει μισθό πείνας.

    Η απάντηση είναι προφανής: ΚΑΝΕΙΣ.

    Οπότε θα κλείσουν τις επιχειρήσεις τους.

    ΥΓ1: Όλες οι επαναστάσεις ξεκίνησαν επειδή ο λαός πεινούσε, μην το ξεχνάει κάνεις αυτό, ιδίως οι παραμορφωτές της κοινής γνώμης. Τώρα ο έλληνας τρώει από τα έτοιμα (αποταμιεύσεις). Όταν τελειώσουν και αυτά θα αρχίσει το πανηγύρι.

    ΥΓ2: Τα υπεραπλούστευσα (ελπίζω), και δεν πιστεύω να παρεξηγηθώ από κάποιον ειδήμονα των οικονομικών, για τις λίγες αράδες που έγραψα.

    • tsobanos avatar
      tsobanos @ mas_doulevoun_psilo_gazi 07/01/2011 23:54:48

      Εισαι ο μόνος που περιέγραψες 100% την ελληνική πραγματικότητα. Συγχαρητήρια πραγματικά στους δασκάλους σου. Μα φυσικά και δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε τους Βορειοευρωπαίους γιατί παράγουμε διαφορετικά πράγματα δυστυχώς. Η σύγκρισή μας μπορεί να γίνει μόνο με λαούς ανατολικότερων μεσημβρινών, των οποίων οι αμοιβές είναι αστείες μπροστά σ αυτές των ελλήνων.
      Αν είσουν ο Λαναράς και έκανες παραγωγή νημάτων με σκοπό να τα στείλεις στην Γερμανία, θα κρατούσες το εργοστάσιό σου στην Ελλάδα με μ.ο. μισθό εργατη 3500 ΕΥΡΩ μικτά ή θα την έκανες κατά τη Βουλγαρία που είναι και ΕΕ και εχεις μ.ο. μισθού 450 ΕΥΡΩ ?
      Εκτός βέβεαια κι αν μπορούσες να στήσεις στην Ελλάδα εργοστάσιο MERCENDES και να είσαι ανταγωνιστικός στην ευρώπη γιατι ο εργάτης σου θα κοστίζει τα μισά...

    • ΠΗΛΕΑΣ avatar
      ΠΗΛΕΑΣ @ mas_doulevoun_psilo_gazi 08/01/2011 01:19:59

      Θυμάμαι μία τετράπαχη μελέτη του 1980, του ΙΟΒΕ ή ανάλογου Ινστιτούτου, που με πεντακάθαρο τρόπο εξηγούσε γιατί ο Έλληνας εργαζόμενος στις περίπου 200 (!) βιομηχανίες Ηλεκτρονικών τότε (συναρμολογητήρια τηλεοράσεων κυρίως, επί προτατευτισμού) κόστιζε 50% παραπάνω από τον Γερμανό ομόλογό του (αν και οι μισθοί τότε ήταν αστείοι)! Και συνέχιζε και με άλλα κοστολογικά στοιχεία, εξηγώντας γιατί η ακμάζουσα Ηλεκτρονική μας βιομηχανία θα κατέρρεε, μόλις εγκαταλείπαμε τον προστατευτισμό, σαν προετοιμασία για την είσοδό μας στην ΕΟΚ. Και πράγματι, δύο χρόνια μετά την λήξη του προστατευτισμού δεν είχε μείνει ΚΑΜΜΙΑ βιομηχανία τηλεοράσεων στην Ελλάδα!
      Από όσα θυμάμαι, με είχαν εντυπωσιάσει τα ακόλουθα:
      Ο Έλληνας εργάτης στην βιομηχανία, έμενε για 1,5 χρόνο κατά μέσο όρο, ενώ ο Γερμανός 15, και μετά έφευγε "για να διοριστεί, κυρίως, στο δημόσιο" (φανταστείτε επί ΠΑΣΟΚ τι θα έγινε!). Στον χρόνο αυτόν: Δύο μήνες εκπαιδευόταν, έξη μήνες είχε μειωμένη απόδοση, οι εργάσιμες μέρες (6 την εβδομάδα) ήταν 25 λιγότερες (αργίες,εορτές,απεργίες κλπ), οι μέρες ασθενείας τριπλάσιες και έπιανε το 70% της αποδόσεως και της αξιοπιστίας του Γερμανού. Συν ότι ο μισθολογικός χρόνος είχε 14 μήνες, ιδού το αποτέλεσμα. Πολλές από αυτές τις παραμέτρους, ισχύουν και σήμερα.
      Γενικά, το άρθρο είναι εξ' αρχής συντεταγμένο για να καταλήξει στο συγκεκριμένο συμπέρασμα, βρίθει ανακριβειών (πχ στα στοιχεία για τις μεταφορές) και αντιφάσκει διαρκώς: Πχ. Άν οι μεταφορές μας είναι τόσο φτηνές, που θα βρούν τόπο να πατήσουν τα χιλιοτραγουδισμένα "καρτέλ", που θεωρεί αυτονόητο ότι θα 'ρθουν;
      Άσε, που τα νούμερα, που παρατίθενται είναι άσχετα με την πραγματικότητα -περίπου τα μισά.
      Ή, εκείνη η κατάληξη ότι, δεν χρειαζόταν να μας δανείσει η Τρόϊκα για να δώσουμε μισθούς και συντάξεις, αφού το 80% πήγε για αποπληρωμή δανείων -δηλαδή αν δεν δανειζόμαστε, με τι θα πληρώναμε τις οφειλές μας, για να μας περισσέψουν και για μισθούς και συντάξεις; Ή να μην πληρώναμε οφειλές καθόλου;
      Σε τελική ανάλυση, όση και να είναι η κοστολογική συνεισφορά των μισθών στό ολικό εθνικό προϊόν, είναι αυτή, που μπορούμε να επηρεάσουμε σχετικά άμεσα. Τα άλλα θα πάρουν δεκαετίες για να τα ξαναστήσουμε, αφού επί δεκαετίες τα γκρεμίζαμε.

    • ΠΗΛΕΑΣ avatar
      ΠΗΛΕΑΣ @ mas_doulevoun_psilo_gazi 08/01/2011 01:34:31

      Ακόμα και υπεραπλουστευμένο, το σχόλιό σου δικαιολογεί όσους εφορμούν κατά των μισθών. Γιατί θεωρείς αυτονόητο ότι οι Έλληνες δεν μπορούν να ζήσουν με μικρότερους (ενώ τα ζώα της πρώην Ανατολικής Ευρώπης μπορούν, προφανώς) και παραβλέπεις ότι όλες οι άλλες παράμετροι παραγωγής (τεχνογνωσία, όνομα, πελατεία, ακόμα και εργατικότητα) θέλουν δεκαετίες για να καλιεργηθούν στην καμμένη παραγωγική γή μας. Και σου έχω άσχημα νέα: Ακριβώς αυτό θέλουν να κάνουν: Να μειώσουν τους μισθούς μέχρις ότου η ένταση εργασίας γίνει μιά εναλλακτική για την ένταση κεφαλαίου που δεν φαίνεται στον ορίζοντα. Και για να μην στενοχωρήσουν το σύστημά τους, το επιχειρούν με τον πιό άδικο και βάρβαρο τρόπο.

  13. Λιζα Αλεξίου avatar
    Λιζα Αλεξίου 07/01/2011 23:31:16

    Αυτά που ξέρει και ο απόφοιτος λυκείου δεν έπρεπε να τα γνωρίζουν οι οικονομολόγοι,και οι σύμβουλοι των υπουργών οικονομίας όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων 30 χρόνων,ώστε να στρέψουν την ανάπτυξη της οικονομίας του κράτους προς κατευθύνσεις ανάλογες , για να είναι το κράτος οικονομικά εύρωστο,και να μην εμφανίζονται τραγικότητες όπως αυτές που ζούμε; Εμείς οι απλοί άνθρωποι είμαστε σε θέση να κάνουμε δύο σκέψεις με λογική ροή, αυτοί τί πρόβλημα είχαν,γι αυτό δεν τους χρυσοπληρώναμε, αυτή δεν ήταν η δουλειά τους; Προσωπική άποψη μου είναι, οτι η ένταξή μας στην Ευρωπαϊκη Ένωση εξυπηρέτησε τους δυνατούς εταίρους μας, και αφού μας εκμεταλεύτηκαν με τον χειρότερο τρόπο κλέβοντας τα χρήματά μας (χρηματηστήριο 1999) και διαλύοντας στην συνέχεια την οικονομία μας (Συνθήκη του Μάαστριχ), εξαφανίζοντας όλο το παραγωγικό δυναμικό μας, θέλουν να αρπάξουν και τον εθνικό πλούτο μας, είτε αυτός βρίσκεται στο υπέδαφος, είτε σαν υγιείς επιχειρήσεις, μας έφεραν και μας επέβαλαν όλους τους εξαθλειωμένους της γης από όλα τα μήκη και τα πλάτη, καθιστώντας μια πανέμορφη χώρα σε ανθρώπινη χωματερή,διαπράτουν στην κυριολεξία ανήκουστα εγκλήματα εις βάρος μας, κι έπειτα μας ζητάνε να τους πληρώσουμε κι από πάνω. Άν δεν είχαμε ενταχθεί στην ΕΕ πώς θα ζούσαμε; Εγώ λέω καλύτερα.

  14. ΠΗΛΕΑΣ avatar
    ΠΗΛΕΑΣ 08/01/2011 01:37:28

    (Αυτό το σχόλιό μου είναι για το ανηρτημένο άρθρο).

  15. Προφήτης avatar
    Προφήτης 08/01/2011 02:11:30

    Έλεος. Τι συγκρίνεις;
    Τον Γερμανό εργάτη με την 150ετή πείρα και κουλτούρα παραγωγής με τον Έλληνα εργάτη πρώην τσοπάνη;
    Φυσικά την έκανε μόλις τον διόριζαν.
    Η παραγωγή και η μηχανολογία είναι δεύτερη φύση στον Γερμανό.
    Ο Έλληνας ήταν μεταπράτης.

    Το βασικό ερώτημα είναι αν έχει υπάρξει ποτέ εθνικό σχέδιο ανάπτυξης. Όχι.
    Κάτι είπε ο Βαρβαρέσσος αλλά τον έγραψαν.
    Να εξετάζει συγκριτικά πλεονεκτήματα του τόπου, του υπεδάφους, του ανθρωπίνου παράγοντα και να χαράζει πορεία οικονομικής ανάπτυξης.
    Και μην είσαι και τόσο αυστηρός, το 1950 η Ελλάδα ήταν ερείπια, μέχρι το 1970 "οικονομικό θαύμα" - σε μια στρεβλή για μένα οικονομική ανάπτυξη, αλλά αυτοί που νομίζω εκτιμάς (ΙΟΒΕ κα) αυτά έλεγαν.

    • ΠΗΛΕΑΣ avatar
      ΠΗΛΕΑΣ @ Προφήτης 08/01/2011 16:01:03

      Δεν διαφωνώ. Και δεν κάνω εγώ συγκρίσεις αλλά η ανάγκη. Η ανταγωνιστικότητα κρίνεται σε σχέση με μία αγορά και δεν έρχεται συγκρίνοντας ομοειδή κράτη αλλά ΟΛΑ τα κράτη, που μπορούν να μπουν στην αγορά αυτή. Άσε λοιπόν τον οίκτο και πιάσε το κουπί.
      Ως προς το οικονομικό θαύμα, ήταν, εν μέρει, γεγονός. Να θυμίσω ότι η Εθνική Οδός Χωρίς Διόδια Λαμίας-Αθηνών έγινε πάνω σε βουνά και σε ρουμάνια, επί ΚΚ του Μεγάλου, με το ξινάρι και το φτυάρι ΣΕ ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ, ενώ η παράλληλη διάνοιξη της ίδια ακριβώς διαδρομής, παρά τις υπάρχουσες ήδη υποδομές και τα απείρως ανώτερα χωματουργικά μηχανήματα της σήμερον, άρχισε το 1993 και ολοκληρώθηκε το 2008. Και η Χούντα άφησε μηδέν (0) χρέος (και θα ήταν καλό πλεόνασμα, αν δεν είχε από το '72 εκδηλωθεί η πετρελαϊκή κρίση) και είχε χαρίσει και τα χρέη των αγροτών ΑΠΟ ΤΟ ΠΛΕΟΝΑΣΜΑ μας. Η αποτυχημένη έξοδος από τον προστατευτισμό, εν όψει ΕΕ, σε συνδυασμό με την ακατάσχετη παροχολογία και τα "νέα τζάκια" του ΠΑΣΟΚ, φρόντισαν για τα υπόλοιπα.
      Και, επ' ευκαιρία, η Ελλάδα ήταν όντως ερείπια το '50, αλλά η Γερμανία ήταν απέραντη αλάνα. Αυτό δείχνει πόσο μεγαλύτερη σημασία έχει η τεχνογνωσία, και η ερματισμένη συλλογική σκέψη, που είναι πραγματικοί εσωτερικοί και αναφαίρετοι πλουτοπαραγωγικοί πόροι, από τα διαθέσιμα λεφτά, ή, πόσο εγκληματεί η Παιδεία μας εναντίον του Λαού μας κάθε μέρα που περνά.

  16. Bob ο μάστορας avatar
    Bob ο μάστορας 08/01/2011 02:49:02

    Deregulation λέγετε η σχετική αμερικανιά.
    Απορρύθμιση της αγοράς, για να χώσεις το χορηγό στην πίτα.
    Και η πίτα της ενέργειας είναι για μεγάλα σαγόνια.
    Το παράδειγμα της Enron είναι διδακτικότατο νομίζω. Ο Γιώργος ο Θάμνος νομοθέτησε και κατάντησε την ηλεκτροδότηση της California αφρικανικών προδιαγραφών και όλο το Silicon Valey με γεννήτριες.

    • Bob ο μάστορας avatar
      Bob ο μάστορας @ Bob ο μάστορας 08/01/2011 02:50:22

      λέγεται

  17. Xrhstos Theocharis avatar
    Xrhstos Theocharis 08/01/2011 06:06:20

    Μια απλή ερώτηση DeltaLamda,

    Αν θελήσω να μετακομίσω από μια γειτονιά σε μια άλλη ή έστω σε μια άλλη πόλη στην Ελλάδα, δε μου φτάνουν 500 ευρώ στην καλύτερη περίπτωση. Ως καταναλωτής ψάχνω το καλύτερο για το πορτοφόλι μου, το οποίο είναι η "αμερικανιά" του τύπου "νοικιάζω φορτηγάκι μεταφορών" με $60-80 την ημέρα ή κατά το γερμανικό (βλέπε website Hertz) 50-60 ευρώ. Αλλά ποιος έχασε τα λογικά του στην Ελλάδα να μου επιτρέψει τέτοια "αμερικανιά"? Κανείς! Ή ΠΡΕΠΕΙ να πληρώσω το χαράτσι του "κλειστού επαγγελματία" ή να ρισκάρω να με τσιμπίσουν με το "αγροτικό" του δείνα φίλου στον οποίο θα πληρώσω "φιλικά" μόνο το πετρέλαιο. Ε, λοιπόν ναι... να έρθουν οι πολυεθνικές να δούμε που θα πάνε οι τιμές.

    • lampros avatar
      lampros @ Xrhstos Theocharis 08/01/2011 15:38:54

      Έχεις μεγάλη διορατικότητα επιχειρηματική. Να σε δώκω την Σαχάρα να με δώκεις το Σουέζ;

      Θα έχεις καρτέλ στις μεταφορές κάθε είδους εμπορευμάτων, και απολυμένους έλληνες εργαζόμενους και αυξημένες τιμές που θα μετακυλίσουν σε όλα τα είδη ―και επιχαίρεσαι επειδή ...θα μπορείς να νοικιάζεις φθηνό φορτηγάκι για μια φορά την πενταετία που κάνεις καμμιά μετακόμιση;

      ΛΟΛ...

      • ΠΗΛΕΑΣ avatar
        ΠΗΛΕΑΣ @ lampros 08/01/2011 16:08:56

        Μην σκας, τα καρτέλ (ανάθεμα στη διαστρέβλωση της έννοιας) δεν θα έρθουν. Γιατί δεν συμφέρει τις μεγάλες εταιρείες, εκτός αν οι φορτηγατζήδες μας θέλουν "καθαρά" άνω των 5000/μήνα (που πολλοί όντως απαιτούν).
        Αυτό είναι που ενοχλεί, στο άνοιγμα των επαγγελμάτων: Το τέλος της ασυδοσίας.

      • Xrhstos Theocharis avatar
        Xrhstos Theocharis @ lampros 08/01/2011 17:18:07

        Μα αυτή η ιδεολογία είναι που μας έφτασε εδώ... "Δε βαριέσαι, μιά φορά στην πενταετία μετακομίζεις τί είναι 500 ευρώ; μια φορά στα δέκα χρόνια παντρεύεσαι, τι είναι 5000 ευρώ; (μήπως λέω λίγα;), μία-δυό φορές στη ζωή σου αρρωσταίνεις βαριά, γιατί να μη δώσεις το φακελάκι να σε προσέξουν;" Τουλάχιστον σε 10-20 χρόνια αν και εφ' όσον υπάρχουμε σαν κράτος και συνεχίζουμε να παραπαίουμε, να ξέρουμε ότι δεν ήμασταν συνένοχοι/συνδρομολογητές των κακών της μοίρας μας αλλά απλά άτυχοι.

  18. Dyer avatar
    Dyer 08/01/2011 10:24:14

    Εξαιρετική η ανάλυση του DeltaLamda. Βέβαια μπορούμε να προσθέσουμε πολλά ακόμα που ενισχύουν τη συλλογιστική της ανάλυσης αλλά από μόνη της είναι αρκετή για να ξεσκεπάσει την υποκρισία της ανταγωνιστικότητας.

    • ΠΗΛΕΑΣ avatar
      ΠΗΛΕΑΣ @ Dyer 08/01/2011 16:12:17

      Μπράβο βρε βαφέα. Αφού δεν μας λείπει η ανταγωνιστικότητα, τότε να βοηθήσουμε τον ΓΑΠ να βρεί τα λεφτά και... ξεκολλήσαμε! (Στον ύπνο σου).
      Και πες το και σ'αυτούς τους χαζούς τους επενδυτές, που δεν καταλαβαίνουν τι χάνουν, που δεν επένδυσαν στην Ελλάδα...

      • Dyer avatar
        Dyer @ ΠΗΛΕΑΣ 09/01/2011 17:44:18

        @ ΠΥΛΑΙΑΣ Είπα ότι δεν λείπει η ανταγωνιστικότητα. Και βέβαια λείπει όχι όμως εκεί που προσπαθούν να την επικεντρώσουν. Δεν θα βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα ούτε από τη ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ ούτε από τις μεταφορές όπως πολύ σωστά αναλύει το άρθρο. Αυτά τα προβάλουν εκ του πονηρού.
        Οι επενδυτές ποτέ δεν σταμάτησαν τα τελευταία χρόνια να επενδύουν στην Ελλάδα. Όμως επενδύουν εκεί που είμαστε άκρως εξωστρεφείς στην κατανάλωση. Και στην τελευταία πόλη υπάρχει LIDL,και CARREFOUR. Και για στηθούν τα μαγαζιά αυτά διέθεσαν πολλά κεφάλαια για τα πάγιά τους. Ξέρω ότι δεν σου αρέσουν αυτές οι επενδύσεις δεν είναι αυτές που έχεις στο μυαλό σου. Πάντως ούτε το δύστροπο κράτος, ούτε η βαριά φορολογία, ούτε οι ακριβές μεταφορές δεν στάθηκαν εμπόδιο για να επενδύσουν.
        Κατάλαβες ΠΥΛΑΙΑΣ κάτι, από ένα ΒΑΦΕΑ.

  19. Xrhstos Theocharis avatar
    Xrhstos Theocharis 08/01/2011 10:40:11

    Αγαπητή/έ DeltaLamda... διαβάζω και ξαναδιαβάζω το πόνημά σου. Σίγουρα ξέρεις πως να αναπτύσεις λόγο με επιχειρήματα, άρα έχεις τελειώσει κάποιο πανεπιστήμιο ή λύκειο. Επειδή κι εγώ από την άλλη διδάσκω σε πανεπιστήμιο της αλλοδαπής ανασκάλεψα -ως όφειλα- λίγο τις πηγές σου. Αν θες, χάρισέ μου ένα σχόλιο όσον αφορά στο "Europe's Energy Portal". Αν ήσουν φοιτητής μου κι ερχόσουν με στοιχεία Νοεμβρίου 2009 ενώ στο portal είναι ήδη αυτή τη στιγμή αναρτημένα στοιχεία Σεπτεμβρίου 2010 θα σου έδινα τη εργασία σου πίσω και θα έβαζα ερωτηματικό δίπλα στο όνομά σου στον κατάλογό μου, ασχέτως αν τα καινούρια στοιχεία επιβεβαιώνουν ή ακυρώνουν τα λεγόμενά σου.

    Υ.Γ. Θεώρησε το σχόλιό μου ως μή γενόμενο αν έγραψες το άρθρο πριν ένα χρόνο.

    • ΠΗΛΕΑΣ avatar
      ΠΗΛΕΑΣ @ Xrhstos Theocharis 08/01/2011 16:30:09

      Αμάν, καθηγητά μου, δεν είναι Υφυπουργοί οι σπουδαστές, όταν γράφουν εργασίες και δεν αλλάζουν και άρδην τα στοιχεία. Αρκεί να ζητήσεις αποδείξεις ότι δεν αντέγραψε.
      Και τόλμα, αν θες να εφαρμόσεις τέτοιες υστερίες εντοπίως και θα ανακαλύψεις ότι σου έχτισαν την πόρτα οι φοιτητές σου και έβαλαν και ερωτηματικό στο σοβά.
      THIS IS SPARTA ! Και, ενίοτε, δικαιολογημένα!

      • Xrhstos Theocharis avatar
        Xrhstos Theocharis @ ΠΗΛΕΑΣ 08/01/2011 17:22:56

        Δηκτικός και ενίοτε αυτοσαρκαζόμενος Πηλέα... δείγμα ευφυίας... μ' αρέσει!

  20. ο ξένος avatar
    ο ξένος 08/01/2011 11:12:00

    Το άρθρο βρίθει ανακριβειών και απλουστεύσεων, ενώ αγνοεί πλήρως τις πραγματικές συνθήκες στην αγορά. Το εργασιακό πλαίσιο στην Ελλάδα αποτελεί τροχοπέδη για κάθε νέα επιχειρηματική προσπάθεια, με τις ΣΣΕ και την εργατική νομοθεσία να μετατρέπουν σε δημοσίους υπαλλήλους και τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα, οι οποίοι αφού μείνουν μερικά χρόνια σε μια δουλειά, μαζεύοντας "κεκτημένα", μετά αραχτοί περιμένουν για την αποζημίωση της απόλυσης. Η κινητικότητα είναι ανύπαρκτη, ενώ το ενδιαφέρον των "ευαισθητοποιημένων", αφήνει έξω από το κάδρο τους νέους, τους ανέργους και γενικά όσους είναι εκτός των προστατευμένων συντεχνιακών "πάρκων".

    • Xrhstos Theocharis avatar
      Xrhstos Theocharis @ ο ξένος 08/01/2011 11:46:23

      αν και γενικεύεις ;) σωστός....

      • lampros avatar
        lampros @ Xrhstos Theocharis 08/01/2011 15:40:50

        Βέβαια, «σωστός», αφού ο καθηγητής θέλει να γένουμε derugulated όπως στο Αμέρικα, με την οικονομία να πηγαίνει ...άψογα και περί τα 30 εκατομμύρια με κουπόνια στους δρόμοι...

    • Dyer avatar
      Dyer @ ο ξένος 09/01/2011 17:52:33

      @ο ξένος Το άρθρο είναι άριστο και οι ξένοι ποτέ δεν σταμάτησαν να επενδύουν στην Ελλάδα. Σιγά μη θέλουν να επενδύσουν και στέκονται στο εργατικό δίκαιο ή στον συνδικαλισμό. Έτσι όπως τα λες θα πιστέψουμε ότι κάτι κάνει το κράτος και ο συνδικαλισμός.

  21. ψυχραιμια avatar
    ψυχραιμια 08/01/2011 13:10:09

    Kαλυτερη τεχνολογια,πολυ καλυτερα και τεχνικα εκπαιδευμενοι εργαζομενοι,υπευθυνα αλλα και μαχητικα οταν πρεπει συνδικατα,υπευθυνη και με καποια αισθηση αποστολης εργοδοσια,νοοτροπια πειθαρχιας και οργανωσης και με δυο λογια αλλος πολιτισμος.
    Και στην Ελλαδα φανταζομαι οτι η ανταγωνιστικοτητα ειναι μεγαλυτερη απο οτι στο Σουδαν παρα τους πιο μεγαλους μισθους.

    • ΠΗΛΕΑΣ avatar
      ΠΗΛΕΑΣ @ ψυχραιμια 08/01/2011 16:18:13

      Και στην Ελλάδα 30% είναι, αλλά ας όψονται τα Greek Statistics, η παραοικονομία και η μαύρη εργασία. Και σε διαβεβαιώνω ότι με 30% λογαριάζουν οι τεχνοκράτες μας, αλλοιώς δεν θα σφάζονταν παλληκάρια για να πέσουν οι μισθοί ΤΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ, για να πετύχουμε ανταγωνιστικότητα.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.