#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
07/01/2013 11:15
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Επανακατάληψη της δημόσιας υγείας και εκπαίδευσης

Ένα... κρατικιστικό πρόταγμα για γνήσιους φιλελευθέρους



Στον απόηχο του δημοσιεύματος του BBC για το... fakelaki, διατυπώνουμε κάποιες απολύτως κοινότοπες σκέψεις που θα έπρεπε να οδηγούσαν σε απολύτως καινοτόμες πράξεις.

Συνήθως αυτοτοποθετούμαστε στις σχετικές συζητήσεις στον άξονα κρατισμού/κοινωνικού κράτους και φιλελευθερισμού: άλλοι θέλουν «περισσότερο», άλλοι «λιγώτερο» κράτος. Άλλοι ζητούν περισσότερους πόρους στην δημόσια υγεία και περισσότερη δημόσια και δωρεάν παιδεία, άλλοι στα πλαίσια της περιστολής του κράτους προτάσσουν άλλες προτεραιότητες. Όμως, και αυτή η συζήτηση είναι εκτός ελληνικής πραγματικότητας. Η συζήτηση θα είχε νόημα μόνο αφ’ ότου επανακαταληφθούν οι δημόσιες παροχές από το Δημόσιο και το Κοινόν.

Διότι ως γνωστόν ή άγνωστον, τα «δημόσια» αγαθά του «τεράστιου» κοινωνικού κράτους μας έχουν μετατραπεί στο ιδιότυπο ελλαδικό κράτος σε εξαργυρώσιμα λάφυρα για τους ολίγους και πεδίο ιδιωτικής εξαγοράς για τους πολλούς.

Εξηγούμαστε:

-Η «δημόσια» υγεία του «τεράστιου» κοινωνικού κράτους είτε (α) υποκαθίσταται από το απολύτως... ιδιωτικό φακελάκι, χωρίς το οποίο η υπηρεσία κατ’ ουσίαν δεν παρέχεται, είτε (β) προς αποφυγήν του προηγουμένου έχει υποκατασταθεί από όσους πολίτες δύνανται με ιδιωτική ασφάλιση και ιδιωτικά ή ημι-ιδιωτικά νοσοκομεία, είτε (γ) όταν παρέχεται, παρέχεται με τέτοιον τρόπο (από τα προαιώνια ράντζα μέχρι τις πρόσφατες απαιτήσεις της κρίσης για ιδιωτική αγορά γαζών, χαρτιών υγιείας κλπ.) που δεν έχει νόημα να την συζητάμε ως «δημόσια υγιεία».

-Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση δεν μπορεί να οδηγήσει στην... εντελέχειά της, τις εισαγωγικές εξετάσεις για τα ανώτατα ιδρύματα, χωρίς το τουλάχιστον διετές πέρασμα του μαθητή από ένα πλήρες ιδιωτικό δίκτυο εθνικής παρα-παιδείας μέσω φροντιστηρίων και ιδιαιτέρων. Κατ’ ουσίαν, μεγάλο μέρος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει υποκατασταθεί καθολικά από μια ποιοτικά μέτρια, ακριβή και στην πράξη υποχρεωτική ιδιωτική επιχειρηματικότητα. Και μιλάμε για «υποχρεωτική» υποκατάσταση, διότι όπως γνωρίζουν οι σχετιζόμενοι, έχει παγιωθεί ένας φαύλος κύκλος που καθιστά τα ίδια τα μαθήματα του σχολείου ανεπαρκή για τις απαιτήσεις του ίδιου του εκπαιδευτικού συστήματος, βοηθούντος του σκληρού ανταγωνισμού.

-Η μαζικοποίηση των Πανεπιστημίων και των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων γενικώτερα ως ψευδεπίγραφος «εκδημοκρατισμός» έχει οδηγήσει σε πτυχία-χαρτιά χωρίς αντίκρυσμα, αφού εντελώς απλά λόγω πληθωρισμού έχει υποτιμηθεί το νόμισμα. Η έλλειψη πραγματικού αντικρύσματος των πτυχίων καθιστά επιτακτική είτε την ολοσχερή αντικατάστασή τους από τίτλους «καλών» και πανάκριβων ξένων πανεπιστημίων, είτε την «τόνωσή» τους με πολλές φορές σχετικώς άσχετα μεταπτυχιακά, πάλι κατά προτίμηση «καλών» και πανάκριβων πανεπιστημίων (τα εισαγωγικά δηλώνουν ειρωνεία, διότι η παμπληθία των μικρομεσαίων βρετανικών πανεπιστημίων όπου εξάγουμε μαζικά φοιτητές μόνο καλά δεν είναι). Έτσι αποζητείται κυρίως και πρώτιστα η αποκατάσταση ενός πτυχίου που κατ’ ουσίαν δεν υπάρχει.

Όλα αυτά τα πολύ γνωστά λέγονται για να υπογραμμίσουμε το προφανές: όσο οι δημόσιες παροχές/δημόσια υγεία/δημόσια παιδεία δεν έχουν το αντίκρυσμα για το οποίο τα πληρώνουμε, η συζήτηση για το αν αυτές συνιστούν «κρατισμό» ή τουναντίον «απαραίτητο κοινωνικό κράτος» είναι απολύτως αποπροσανατολιστική. Η πρώτη προτεραιότητα μιας σοβαρής ηγεσίας οποιασδήποτε ιδεολογικής αυτοτοποθέτησης στο προαναφερθέν συνεχές θα έπρεπε να είναι η παλιννόστηση του πραγματικά δημόσιου χαρακτήρα των όποιων δημοσίων παροχών ούτως ή άλλως δίδονται, και μόνο κατόπιν αυτής της αποκατάστασης θα είχε νόημα η όποια περαιτέρω κουβέντα. Τέτοιοι εθνικοί στόχοι ριζοσπαστικού συμμαζέματος πέρα από ιδεολογίες προσφέρονται πρωτίστως για τρικομματικές κυβερνήσεις συνεργασίας που πασχίζουν να αποδείξουν ότι έχουν αποτάξει τον παλιό κακό χαρακτήρα των κομμάτων τους.

Ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν για τους αρμοδίους υπουργούς. Θα τολμήσουν;

 Σωτήρης Μητραλέξης

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Δημήτρης Π. avatar
    Δημήτρης Π. 07/01/2013 11:46:59

    "Κατ’ ουσίαν, μεγάλο μέρος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει υποκατασταθεί καθολικά από μια ποιοτικά μέτρια, ακριβή και στην πράξη υποχρεωτική ιδιωτική επιχειρηματικότητα."

    Επιτρέψτε μου να διαφωνήσω. Τα λεφτά που έδωσε η οικογένειά μου στα φροντιστήρια ήταν αυτά που πραγματικά έπιασαν τόπο. Εκεί, γνώρισα ανθρώπους εμπνευσμένους, πραγματικούς δασκάλους, οι οποίοι με βοήθησαν να καταλάβω τόσο το νόημα της Αρχαίας Ελληνικής όσο και να αναπτύξω το κριτικό πνεύμα στην Έκθεση, αλλά και να γνωρίσω τη σημασία της Φυσικής. Καθηγητές που δούλευαν χωρίς ωράρια, Κυριακές και αργίες, για να με βοηθήσουν ώστε να γίνω καλύτερος μαθητής και άνθρωπος.

    Δυστυχώς, αυτά τα πράγματα και νοήματα κανένας καθηγητής του δημοσίου σχολείου δεν μπόρεσε να μου τα δώσει. Οπότε ας μην βάζουμε όλη την ιδιωτική παιδεία στο ίδιο τσουβάλι.

  2. Γ.Σ. avatar
    Γ.Σ. 07/01/2013 12:06:42

    Πράγματι, πεδίον δόξης λαμπρόν. Αλλά τα ...παιδία που παριστάνουν τους Υπουργούς, δεν ενδιαφέρονται για "ριζοσπαστικά συμμαζέματα" και εθνικούς στόχους, ασχολούνται αποκλειστικά με συμμάζεμα ψήφων και κυρίως σταυρών, δηλαδή με προσωπικούς στόχους.

  3. Σωτ Μητραλ avatar
    Σωτ Μητραλ 07/01/2013 13:21:42

    Κοιτᾶξτε, κι ἐγὼ συνάντησα κάποιους ἐξαιρετικοὺς ἐκπαιδευτικοὺς στὰ φροντιστήρια (μεταξὺ... πολλῶν ἄλλων!), ἀλλὰ ἐξ ὁρισμοῦ ὁ στόχος τῶν φροντιστηρίων εἶναι ἡ ἐπιτυχία σὲ κάποιες ὀλιγοήμερες πολὺ συγκεκριμένες τυποποιημένες ἐξετάσεις μὲ δεδομένη καὶ περιορισμένη ὕλη. Ὡς ἐκ τούτου, καὶ ὁ... Ἀριστοτέλης καὶ ὁ Πλάτωνας νὰ δίδασκαν, τὸ προϊὸν τοῦ φροντιστηρίου διαφέρει -ὑποχρεωτικὰ- (ἀλλιῶς δὲν θὰ ἦταν καλὸ φροντιστήριο) ἀπὸ αὐτὸ ποὺ ὀνομάζουμε «καλὴ παιδεία».

    • Δημήτρης Π. avatar
      Δημήτρης Π. @ Σωτ Μητραλ 07/01/2013 19:37:02

      Ωστόσο, η παροχή "καλής παιδείας" δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο των δημόσιων σχολείων (και πάλι καλά που δεν είναι).

  4. panas avatar
    panas 07/01/2013 15:19:47

    Συγχαρητήρια για τις εύστοχες παρατηρήσεις σας κύριε Μητραλέξη.Να επαναπροσδιοριστούν ριζικά και να βελτιωθούν ουσιαστικά οι δημόσιες παροχές υγείας και παιδείας είναι ένας στόχος ουσιαστικής προσφοράς σ' αυτό τον τόπο που τις αποφάσεις τις παίρνουν οι αδαείς του κομματικού σωλήνα...
    Το φακελάκι και η φροντιστηριακή "παιδεία" είναι τα δύο μεγάλα αγκάθια που πρέπει επιτακτικά να βγουν απο το σώμα του έθνους μας.
    Να σημειώσω πως και στα σχολεία της Β'θμιας επιχειρήται ανεπιτυχώς, λόγω άθλιου πλαισίου, η φροντιστηριακή παιδεία μη ουσιαστικής γνώσης.
    Όλα τα επικαλύπτει ο στόχος του να γράψουν όλοι καλά στις πανελλήνιες...
    Στείρα μέθοδος μόνο... Έχετε δει πολλά φροντιστήρια με εργαστήρια φυσικών επιστημών; Παρ' όλα αυτά οι περισσότεροι που φοιτούν σ' αυτά νομιζουν πως μαθαίνουν φυσική ή χημεία... Βέβαια και στα σχολεία μόνο μια μικρή μειοψηφία κάνει εργαστήρια... όλα τα επικαλύπτει το έκτρωμα των πανελληνίων εξετάσεων δυστυχώς, όπου διαγωνίζεται στα ίδια θέματα αυτός που θέλει να γίνει γιατρός με αυτόν που θέλει να σπουδάσει φυτική παραγωγή...

  5. Νεοδημοκράτης συνδρομητής avatar
    Νεοδημοκράτης συνδρομητής 07/01/2013 16:11:43

    εγώ δεν μπορώ να καταλάβω γιατί η παιδεία και η υγεία θα πρεπει να είναι δημόσια αγαθά ενώ η τροφή, η ένδυση, τα καύσιμα και η νομική αρωγή ιδιωτικά.
    γιατί ο γιατρός και ο καθηγητής πρέπει να είναι τζάμπα και αρίστης ποιότητος -εκπαιδευμένοι με δικά τους έξοδα πάντοτε- ενώ ο συμβολαιογράφος αδιάφορου επιπέδου και ακριβός αναλόγως της ιδιοκτησίας μου;

  6. Νικος1610 avatar
    Νικος1610 07/01/2013 17:57:32

    Θεωρώ ότι η η υποχρεωτική παιδεία δηλαδή μέχρι γ΄γυμνασίου πρέπει να είναι δωρεάν άντε να δεχθώ μεχρι και την γ' λυκείου αλλά τα ΑΕΙ δωρεάν και μάλιστα και τα βιβλία γιατί?? Επίσης να θεωρήσω ότι ορισμένοι εφυείς αλλά αδυνατοι οικονομικά δεν θα μπορούν να σπουδάσουν λόγω προφανώς των υψηλών διδάκτρων ...υπάρχει και εδώ κάποια λύση , η πολιτεία κάθε ετος θα ορίζει πόσους επιστήμονες χρειάζεται π.χ. 20 γιατρούς 15 πολιτ. μηχανικους κλπ και αυτούς θα τους σπουδάζει δωρεάν και θα έχουν την υποχρέωση να εργασθούν κάποιο χρόνο για την πολιτεία , οι υπολοιποι να πληρώνουν δίδακτρα και τα βιβλία. Όσο για την υγεία δεν θεωρώ οτι ειναι δωρεάν πληρώνουν τα ταμεία που κάνουν κρατήσεις ίσως μονο οι άποροι να έχουν δωρεάν υγεία και καλως γίνεται έτσι, όσο για τα φάρμακα και γι αυτά έχουν γίνει οι σχετικές κρατήσεις και υπάρχει και η συμμετοχή μας .

  7. Γιώργος Π. και ... avatar
    Γιώργος Π. και ... 07/01/2013 19:00:34

    Τι πάει να πει "κοινωνικό κράτος";
    Με τι;
    Με εισαγωγή στη τριτοβάθμια εκπαίδευση με ασο-δυο, τριάρες, ντόρτια και εξάρες ...στην εικοσαβάθμια κλίμακα;
    Που είναι το "κοινωνικό";
    Γιατί χρειάζονται πανεπιστήμια να σπουδάζουν οικονομολόγοι, πολιτικοί επιστήμονες, νομικοί, μηχανικοί, στη τελευταία κολοπετινίτσα της ελληνικής επικράτειας;
    Κάθε περιφέρεια και παν/μιο, μα που ζούμε;
    Και τα περί γεωγραφικής μετακίνησης είναι επιεικέστατα "τρίχες"!
    Υπάρχουν παραρτήματα σπουδών σε πλησιέστερους νομούς για τον κάθε φοιτητή.
    Απλά εξυπηρετείται μια φάμπρικα καθηγητάδων, μελών ΔΕΠ, πρυτάνεων και παραπρυτάνεων άνευ λόγου και αιτίας.

    Προς Θεού, δεν υποτιμώ τις σπουδές, κάθε άλλο!
    Επειδή πληγώνομαι από αυτή τη κατάσταση της δυνητικής υποβάθμισης της επιστήμης και του πλέον αξιοκρατικού θεσμού, των πανελληνίων εξετάσεων, για να λαφυραγωγείται το κράτος και οι επιχειρήσεις από ανήψια βουλευτάδων, σχολιάζω κατ' αυτόν τον τρόπο.

    Για τους μαθητές είχε σχολιάσει ο Σαββόπουλος, ότι είναι οι πιο σκληρά εργαζόμενοι.
    Και όμως, δίνουν εξετάσεις, πετυχαίνουν με έναν αξιοπρεπή (στη χειρότερη 14-15) βαθμό στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, και η ζωή τους επιφυλάσει τη κομματοκρατία στα παν/μια, τα πιράνχας που τους αποστερούν το δικαίωμα στην ελεύθερη ανάπτυξη των ικανοτήτων τους, και μοιραία ακολουθεί ο αυτοεξευτελισμός και το ρουσφέτι, αφού έχουν μπει σε μια αγορά εργασίας ο 17αρης-18αρης που σπούδασε Αθήνα, με τον 12άρη, που σπούδασε σε περιφεριακό παν/μιο, παρεμφερείς σπουδές και σωρεία άλλων, που μπήκαν free με λευκή κόλλα στην τριτοβάθμια και βγήκαν άνετοι και ωραίοι!

    Και από κοντά οι σύγχρονοι Δαρείοι του ηθικού κρετινισμού να ψέγουν τους αποφοίτους επειδή σπούδασαν, βάζοντας όλους στο ίδιο τσουβάλι και πάντως που δεν θίγουν το νεποτισμό και τον σκληρό πυρήνα του κράτους, αλλά τους φτωχοδιαβόλους που αυτοεξευτελίζονται στα πολιτικά γραφεία, ώστε να παίξουν -δίχως άλλο-με τους κανόνες του συστήματος, παρά τις θυσίες και τον άξιο κόπο τους...

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.