#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
07/10/2012 09:15
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Εξετάσεις στην τρίτη και έκτη Δημοτικού



Εξετάσεις στην «καρδιά» και στο «τέρμα» του Δημοτικού, στη Γ’ και τη ΣΤ’ τάξη, μελετά να καθιερώσει το υπουργείο Παιδείας για την έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση των «κενών» στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά αποκαλύπτει ο 'Τύπος της Κυριακής.

Οι εξετάσεις θα είναι διαγνωστικού χαρακτήρα με στόχο να λειτουργούν ως συναγερμός για επεμβάσεις ενισχυτικής διδασκαλίας.

Τα «κενά του Δημοτικού» ενοχοποιούνται για τη σχολική αποτυχία στο Γυμνάσιο και το Λύκειο σπρώχνοντας κάθε χρόνο έξω από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση περίπου 70.000-80.000 μαθητές, αριθμοί που υπερβαίνουν το 10% του μαθητικού πληθυσμού στη δημόσια εκπαίδευση. Από τους μαθητές που εμφανίζονται στο κάδρο της σχολικής αποτυχίας, περίπου 40.000 εγκαταλείπουν το σχολείο και χάνονται σε άγνωστες κοινωνικές διαδρομές, όπου δεν μπορούν να τους εντοπίσουν οι επίσημες στατιστικές. Οι υπόλοιποι είναι όσοι κάθε χρόνο «κόβονται» και βρίσκονται με το ένα πόδι έξω από το σχολείο, αναγκασμένοι να επαναλάβουν την τάξη. Αν τα καταφέρουν, υπάρχουν πιθανότητες να συνεχίσουν το σχολείο. Οι στατιστικές λένε ότι όσοι απορρίπτονται για δεύτερη φορά συνήθως ρίχνουν πίσω τους μαύρη πέτρα.

Ο σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας προσκρούει στη χρηματοδότηση. Τα προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας έχουν σταματήσει, επειδή έχει κλείσει η στρόφιγγα των κοινοτικών πόρων. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, αναζητείται διέξοδος μέσω του ΕΣΠΑ, καθώς «η αντιμετώπιση της σχολικής αποτυχίας και η συγκράτηση της μαθητικής διαρροής είναι μεταξύ των βασικών προϋποθέσεων για τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής». Το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει, επίσης, να πείσει τους εκπαιδευτικούς ότι τα αποτελέσματα των εξετάσεων στη μέση και το τέλος του Δημοτικού δεν θα χρησιμοποιηθούν ως ποσοτικοί δείκτες για την αξιολόγηση που έχει δρομολογηθεί. Επιτροπή υπό τον καθηγητή Παιδαγωγικής, Ηλία Ματσαγγούρα, έχει αναλάβει να καταρτίσει το πλαίσιο της αξιολόγησης δασκάλων και καθηγητών. Το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα προγραμματίζεται να εκδοθεί περί το τέλος του χρόνου, με στόχο να εφαρμοστεί από την επόμενη σχολική χρονιά. Ο υπουργός Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος έχει διαβεβαιώσει τις ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών ότι τα αποτελέσματα των πάσης φύσεως εξετάσεων δεν θα λαμβάνονται υπ’ όψιν για την αξιολόγηση των δασκάλων και των καθηγητών. Πλην, όμως, το κλίμα μεταξύ των δύο πλευρών έχει ήδη διαταραχθεί με αφορμή ερωτηματολόγιο που ανήρτησε στην ιστοσελίδα του το υπουργείο Παιδείας, καλώντας τους εκπαιδευτικούς να απαντήσουν μεταξύ άλλων εάν συμφωνούν να συνδέεται η αξιολόγησή τους με τους μισθούς και τις προαγωγές τους, όπως προβλέπει για το σύνολο των δημοσίων υπαλλήλων ο γενικός νόμος του ενιαίου μισθολογίου.

Σύμφωνα με έρευνες, σχεδόν το 13% των μαθητών του Γυμνασίου προάγεται οριακά από τάξη σε τάξη συγκεντρώνοντας μετά κόπων τη βάση. Το 5% των συμμαθητών τους δεν καταφέρνει να προαχθεί. Γι’ αυτή την κατηγορία μαθητών η ζημιά έχει γίνει στο Δημοτικό. Επίσημα στοιχεία δεν υπάρχουν ακόμη για τα πέτρινα χρόνια των Μνημονίων. Ερευνητές που μελετούν τις διακυμάνσεις του φαινομένου της σχολικής αποτυχίας είναι βέβαιοι ότι τα επίσημα στοιχεία θα επαληθεύσουν και τυπικά τους υπολογισμούς τους για αύξηση των αρνητικών δεικτών στην εκπαίδευση. Σύμφωνα με τον ερευνητή του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ, Νίκο Παΐζη, ο οποίος ηγήθηκε της τελευταίας μεγάλης έρευνας για τη σχολική αποτυχία και διαρροή, η παραδοσιακή επένδυση της μέσης ελληνικής οικογένειας στην εκπαίδευση των παιδιών της ξεκίνησε να διαταράσσεται σοβαρά από τα τέλη του 2010-αρχές του 2011. Μέχρι τότε, επισημαίνει ο κ. Παΐζης, οι οικογένειες κατάφερναν να κόβουν από άλλες δαπάνες του προϋπολογισμού τους για να «ράβουν» το κονδύλι εκπαίδευσης των παιδιών. Από τον Φεβρουάριο με Μάρτιο του 2011 οι γονείς γονάτισαν περιορίζοντας τις εξωσχολικές δραστηριότητες και αντικαθιστώντας τα ιδιαίτερα μαθήματα με τα φροντιστήρια. Η εικόνα συμπληρώθηκε φέτος με τα στοιχεία που δείχνουν διαρροή από τη Γενική Εκπαίδευση στην Επαγγελματική, όπου οι εγγραφές παρουσίασαν αύξηση. Οι οικογένειες όσο βυθίζονται στη φτώχεια, συνεχίζει ο κ. Παΐζης, βιάζονται να βγουν τα παιδιά τους στη δουλειά και ο συντομότερος εκπαιδευτικός δρόμος είναι το χαρτί του Επαγγελματικού Λυκείου.

Ωστόσο, οι εγγραφές δεν αποτελούν ασφαλή δείκτη για την έκταση είτε της σχολικής αποτυχίας είτε της σχολικής διαρροής. Η διαρροή στο Γυμνάσιο που βρίσκεται μέσα στο τόξο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, υπολογίζεται γύρω στο 6%. Δεν φαίνεται όμως στις στατιστικές των εγγραφών. Κάθε χρόνο εμφανίζονται να εγγράφονται στο Γυμνάσιο όλοι οι απόφοιτοι Δημοτικού. Η μεγάλη διαρροή εκδηλώνεται τον Σεπτέμβριο της Α’ Γυμνασίου, λιγότερο στη Β’ Γυμνασίου και ελάχιστα στη Γ’ Γυμνασίου. Το επόμενο κύμα διαρροής εμφανίζεται στην Α’ Λυκείου, κυρίως τον πρώτο μήνα λειτουργίας των σχολείων. Στο Δημοτικό το ποσοστό της διαρροής θεωρείται «αμελητέο», κάτω από 1%, στο οποίο ανήκουν ειδικές ομάδες του πληθυσμού, κυρίως Ρομά και Μουσουλμάνοι της Θράκης. Πολύ υψηλότερα είναι τα ποσοστά εγκατάλειψης στην Τεχνική Εκπαίδευση. Σχεδόν 22%. Παράλληλα, 10.000 παιδιά, ηλικίας 12-13 χρόνων, παρακολουθούν μαθήματα Γυμνασίου σε νυχτερινά σχολεία, επειδή τα πρωινά εργάζονται.

Γιούλη Μανώλη στον Τύπο της Κυριακής

ΣΧΟΛΙΑ

  1. roadrunner avatar
    roadrunner 07/10/2012 10:59:30

    Μια και σε τρεις ημέρες από τώρα γιορτάζεται ο Μακεδονικός Αγώνας, στην μνήμη μας αναδύεται η μεγαλειώδης εκπαιδευτική δραστηριότητα που αναπτύχθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα, στη Μακεδονία, όπου λειτουργούσαν 180 μορφωτικά σωματεία , 1000 εκπαιδευτήρια με 1700 δασκάλους και καθηγητές, και πάνω από 70000 μαθητές. Εκείνη την εποχή, η θωράκιση και η άμυνα του έθνους και ειδικά των παιδιών μέσω της ελληνικής παιδείας και έναντι του εξαρχικού προσηλυτισμού, «αξιολογήθηκε» ως υψίστης σημασίας και υλοποιήθηκε κατευθείαν, μέσω της εντυπωσιακής ενίσχυσης της εκπαίδευσης (εκατοντάδες δάσκαλοι και κυρίως δασκάλες (με το βιβλίο στο χέρι και το μάνλιχερ στην τσάντα), εκπαιδευτικό υλικό (βιβλία, σχολικά προγράμματα), κτήρια για τη στέγαση των σχολείων (στα δεδομένα της εποχής πάντα). Θυμόμαστε λοιπόν, (μια που πλησιάζουν οι ημέρες), ότι εκείνη την εποχή, η προσέλκυση των «απολολότων» μαθητών, για λόγους εθνικού συμφέροντος, έγινε μέσω της ενίσχυσης καθολικά και άνευ όρων, της ελληνικής παιδείας για όλους (παρόλο που οι κρίσιμες επαρχίες παρέμεναν υπόδουλες στους τούρκους).

  2. δημης avatar
    δημης 07/10/2012 13:36:29

    Α: Τα καινά ,που θα φέρουν κενά στην Εκπ/ση....
    -Μιάς και λεφτά δεν υπάρχουν ....
    -Μιάς και ξεκάθαροι όροι προαγωγής των μαθητών δεν υπάρχουν...(κάποτε ,επί προηγούμενων "Λουθήρων της Εκπ/σης " ρωτούσα ανυποψίαστος...Τί σημαινει 9χρονη Υποχρ .Εκπ/ση;; μήπως στα 9 χρόνια Απολυτήριο Γυμνασίου ή 9 χρόνια στην Α΄Δημοτικού;;;)...
    -Μιάς και τα κενά του δημοτικού προσκρούουν στις ιδεοληψίες των Λουθήρων σκεπτομένων -μελετητών στα προγράμματα σπουδών στα βιβλία .....
    -Μιάς και οι Εκπ/κοι τους πήρανε χαμπάρι
    -Μιάς και με 600Ε /μήνα στην επαρχία δεν φτάνουν ούτε για ζήτω...
    -Μιάς και οι επίφαση δημοκρατίας για ήδη προαποφασιμένων (αξιολόγηση απολύσεις -μειώσεις μισθών ,προσωπικού αύξηση ωραρίου..κλπ )
    -Μιάς και εθελοντές Εκπ/κοι για αυτοκτονία δεν υπάρχουν...
    -Όλα θα παραμείνουν ΚΕΝΟ ΓΡΑΜΜΑ....(και εντάσσονται στη μικρογραφία του δόγματος σοκ πουεφαρμόζεται και στην Εκπ/ση)
    Β:Οι μελετητές -ερευνητές (εκάστοτε) μπορούν κάλιστα να βγάλουν το ..μεροκαματάκι τους σε άλλων καμπούρες....
    Τα..."αγαθά" αποτελέσματα της δουλειάς τους φαίνονται από τα ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ...
    Γ:"Ο υπουργός Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος έχει διαβεβαιώσει τις ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών ότι τα αποτελέσματα των πάσης φύσεως εξετάσεων δεν θα λαμβάνονται υπ’ όψιν για την αξιολόγηση των δασκάλων και των καθηγητών."
    Δηλ. ο Κύριος Υπουργός ,άν ισχύει η ..πρόταση .., θα απολύσει τους σχεδιαστές -αρχιστοχαστές της Εκπ/σης ;;;;;Τους συμβούλους του μήπως;;;;Θα αλλάξει και αντικειμενοποιήσει τα κριτήρια επιλογής από Δ/ντές Σχολείων και πάνω φθάνοντας μέχρι τους πρίν από αυτόν στην ιεραρχία;;;;;;
    Δ: Κύριοι της "ΓΣΕΕ".....
    -Από το 2010 διαπιστώσατε ότι κάτι δεν πάει καλά;;;; Πρίν τα..μνημόνια όλα πήγαιναν ρολόϊ;;;
    -Βλέπατε ότι τα Σχολεία παρήγαν σωστά και ποιοτικά προϊόντα;;;;
    -Τις προτάσεις σας όμως δεν τις είδαμε ακόμη;;;;
    -Να...μπούμε στον κόσμο της καχυποψίας για την ώρα και τον τροπο χρήσης των συμπερασμάτων των ερευνών σας;;;;
    Ε: " Η εικόνα συμπληρώθηκε φέτος με τα στοιχεία που δείχνουν διαρροή από τη Γενική Εκπαίδευση στην Επαγγελματική, όπου οι εγγραφές παρουσίασαν αύξηση."
    Αυτή η πρότασή σας δείχνει ότι κάτι κακό και υποτιμητικό για τον ίδιο και την οικογένειά του είναι ένας μαθητής να επιλέγει την Τεχν .Εκπ/ση...
    Στον τεχνίτη φρένων όμως που παρήγε η Τεχν Εκπ/ση εμπιστευόμαστε ΟΛΟΙ τα φρένα των αυτοκινήτων μας...
    Άν δεν υπάρχει επομένως επιλογή από όλη την κοινωνία για τα Τεχνικά Επαγγέλματα ..και μέσα από την Εκπ/σή τους και ένα άλλο ήθος ....με ποιούς θα φεουμε την ανάπτυξη;;;;
    Εκτός άν θεωρειτε ...τους τεχνίτες παιδια κατώτερου Θεού...

    • ΓΕΩΜΕΤΡΗΣ avatar
      ΓΕΩΜΕΤΡΗΣ @ δημης 07/10/2012 17:10:09

      Θα συμφωνήσω και θα υπερασπιστώ μαζί σου τα παιδιά της Τεχνικής Εκπαίδευσης. Τα παιδιά που επέλεξαν έναν τρόπο εργασίας πιο χειρωνακτικό από άλλα όμως ΕΞΙΣΟΥ σεβαστό.
      Σημασία δεν έχει το τι πτυχίο έχεις αλλά πόσο το τιμάς.
      Έλεγα στους μαθητές μου κάποτε πως ότι και να αποφασίσετε να γίνετε, οφείλετε στον εαυτό σας να γίνετε όσο καλύτεροι μπορείτε στον χώρο σας. Αν είσαστε τεχνίτες θα πρέπει να είσαστε τόσο καλοί ώστε να σας ψάχνουν οι πελάτες. Το καλό όνομα που θα αποκτήσετε από τις γνώσεις και τις ικανότητές σας θα σας εξασφαλίσει σεβασμό από τους άλλους αλλά και έσοδα.
      Μία παρατήρηση προς όλους. Τώρα που ίσως οι "καλοί" μαθητές αποφασίσουν να στραφούν στην Τεχνική-Επαγγελματική Εκπαίδευση, επειδή και εκεί θα είναι "καλοί μαθητές" πιστεύω ότι θα συμβούν δύο πράγματα ΘΕΤΙΚΑ:
      1. Το επίπεδο της Τεχνικής Εκπαίδευσης θα υποχρεωθεί να ανεβεί (εννοώ ότι οι καθηγητές θα αυτοβελτιωθούν).
      2. Όταν με το καλό τα παιδιά αυτά αποφοιτήσουν θα γίνουν πολύ καλοί τεχνίτες και θα τρίβουν τα μάτια τους οι μέχρι τώρα "επαγγελματίες" της πιάτσας.

  3. η Dimi avatar
    η Dimi 07/10/2012 14:32:08

    http://www.antinews.gr/2012/06/05/164503/
    «Γίναμε χειρότεροι από την Αργεντινή στην Παιδεία»

  4. ΓΕΩΜΕΤΡΗΣ avatar
    ΓΕΩΜΕΤΡΗΣ 07/10/2012 14:50:33

    Με την κόντρα ιδιωτικών υπαλλήλων - δημοσίων υπαλλήλων απέχω εδώ και αρκετές ημέρες από το σχολιασμό στο blog. Στην περίπτωση όμως αυτή αποφάσισα να μοιραστώ με όσους ενδιαφέρονται κάποιες σκέψεις και απόψεις μου μια και είμαι δάσκαλος (εννοείται στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση) με πάνω από 20 έτη υπηρεσίας, επτά από τα οποία είναι σε διθέσια, τρία σε μειονοτικά και ένα ως προϊστάμενος σε τριθέσιο σχολείο. Νομίζω ότι η εμπειρία μου μου δίνει το δικαίωμα να μιλήσω ανοιχτά και ελεύθερα. Όποιος θελήσει να με αντικρούσει καλά θα κάνει να έχει αντιστοίχως σχετική και πραγματική υπηρεσία στην τάξη και όχι σε συνδικαλιστικές θέσεις ή σε θέση συμβούλου βουλευτών ή δεν ξέρω τι άλλο.
    Το έχω ξαναπεί ότι το εκπαιδευτικό σύστημα της πρωτοβάθμιας βασανίζει τα παιδιά μας. Η ύλη είναι εκτεταμένη και δύσκολη για τους περισσότερους μαθητές μας. Να διευκρινήσω ότι ουσιαστικά αναφέρομαι στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών.
    Ας πάρουμε το μάθημα της Γλώσσας. Ενώ τα βιβλία έχουν αρκετά καλά κείμενα και υπάρχει ένας σαφής στόχος που είναι η εξοικείωση του μαθητή με όλα τα είδη του γραπτού λόγου (από λογοτεχνικό κείμενο έως πρόσκληση και αφίσα) υπάρχει ένα ζήτημα με την Γραμματική της γλώσσας μας η οποία συνεχίζει να δίνεται με τρόπο σπειροειδή (κάνουμε λίγο για τα ουσιαστικά, μετά από μερικές εβδομάδες ξανακάνουμε κλπ) μέθοδος που ίσως θα πρέπει να αλλάξει. Δεν δίνεται σημασία στην ετυμολογία, στις σύνθετες λέξεις με αρχαίες προθέσεις/λέξεις και έτσι δυσκολεύονται τα παιδιά στην ορθογραφία. Ίσως θα βοηθούσε ένα ιδιαίτερα συνοπτικό βιβλίο Γραμματικής που να αναφέρεται όμως και σε στοιχεία των αρχαίας μορφής της γλώσσας μας τα οποία διατηρούνται στη σύγχρονη (π.χ. αρχαίες προθέσεις).
    Το μεγάλο πρόβλημα όμως είναι τα Μαθηματικά. Είναι τόσο φορτωμένα τα βιβλία (δηλαδή η ύλη) ώστε μόνο λίγοι μαθητές να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του μαθήματος. Πρέπει να μοιραστούν οι μαθηματικές γνώσεις στις έξι τάξεις του δημοτικού με τρόπο απλό, σύντομο και με πολλή εξάσκηση σε προβλήματα αριθμητικής. Εξάλλου τις τέσσερις πράξεις τις θέλουμε για να λύνουμε προβλήματα και όχι για να περνά η ώρα. Δεν είμαι αντίθετος με την χρήση αριθμομηχανής στις μεγάλες τάξεις, εφόσον είμαστε σίγουροι ότι οι μαθητές μας γνωρίζουν και εκτελούν σωστά τις πράξεις με το μολύβι και το χαρτί. Με ενδιαφέρει, ο μαθητής, να μπορεί να αντιλαμβάνεται ποιες πράξεις πρέπει να κάνει και με ποιους αριθμούς για να απαντήσει στην ερώτηση του προβλήματος και όχι να δω αν στην έκτη τάξη ξέρει να κάνει πολλαπλασιασμό (εννοείται ότι ξέρει).
    Ζαλίζουμε τα παιδιά της Α΄ και Β΄ δημοτικού με την αναλυτικοσυνθετική μέθοδο (π.χ. 8+7= γίνεται 8+2+5= μετά 10+5 άρα 15). Αυτό θα το ανακαλύψουν μόνοι τους οι μαθητές όταν θα έρθει η ώρα για τον καθένα. Όλοι οι μεγάλοι κάνουμε προσθέσεις και αφαιρέσεις ΚΑΘΕΤΑ και δεν υπάρχει κανένας λόγος να παιδεύουμε τα παιδιά με οποιανδήποτε άλλη μέθοδο πρόσθεσης και αφαίρεσης. Θα πρέπει όμως να επιμείνουμε να κατανοήσουν πότε κάνουμε πρόσθεση και πότε αφαίρεση. Ότι είναι δύο εργαλεία το καθένα προορισμένο για συγκεκριμένη εργασία. Τότε θα μπορούν να λύνουν προβλήματα αριθμητικής ο οποίος είναι τελικά ο σκοπός μας.
    Θα μπορούσα να πω πολλά, αλλά ο χώρος δεν το επιτρέπει.
    Πολύ αρνητική θεωρώ τη μειωμένη παρουσία της Γεωμετρίας η οποία είναι η καλύτερη εξάσκηση της φαντασίας και της λογικής.
    Για το τέλος θα ήθελα να πω σε όλους (γονείς, μαθητές και συναδέλφους) ότι όλα τα μαθήματα είναι απαραίτητα διότι κάθε μάθημα εξασκεί, γυμνάζει και προπονεί τον εγκέφαλο με διαφορετικό τρόπο και έτσι η νόηση και η ευφυΐα αναπτύσσονται πιο ολοκληρωμένα και πολύπλευρα.
    Αλλιώς γυμνάζει το μυαλό μας η Γλώσσα (με την κατανόηση κειμένων, την γραφή κλπ) αλλιώς τα Μαθηματικά (με την λογική και τη φαντασία), αλλιώς η Ιστορία (με την προφορική αφήγηση και την κατανόηση/απομνημόνευση μεγάλων κειμένων), με άλλον τρόπο τα Εικαστικά και η Μουσική (τεράστια βοήθεια και το ξέρουν όσοι γονείς μπορούν και στέλνουν τα παιδιά τους στα ωδεία), η ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ (διδάσκει ομαδικότητα και πειθαρχία τα οποία βοηθούν το έργο του δασκάλου στα άλλα μαθήματα) κλπ.
    Να σεβόμαστε λοιπόν όλα τα μαθήματα και να βλέπουμε τι μπορούμε να κερδίσουμε από το καθένα ώστε να έχουν τα παιδιά μας μια όσο γίνεται πιο ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

  5. Ίωνας avatar
    Ίωνας 07/10/2012 15:52:46

    Tα κενά της εκπαίδευσης προσπαθούν να τα καλύψουν με εξετάσεις χωρίς ουσία και μάλιστα σε τρυφερές ηλικίες.Ας γινει σωστά η παράδοση των μαθημάτων και ο δάσκαλος (αυτός που ασχολείται) γνωρίζει ποιος αξίζει και ποιος όχι.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.