#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
10/02/2013 09:00
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Δώστε το σύνθημα για την επαρχία: εθελούσια αποκέντρωση!



Σε παλαιότερο κείμενο είχαμε εκφράσει την εκτίμηση ότι ένα από τα προϊόντα της κρίσης, ένας από τους μετασχηματισμούς της ελληνικής κοινωνίας, θα ήταν και μια φυγόκεντρη κίνηση από τις μεγάλες πόλεις στην περιφέρεια: άνθρωποι που έχασαν τις δουλειές τους στις πόλεις, και όχι μόνον αυτοί, θα αναζητούσαν μια νέα ζωή, έξω από τον κύκλο της προσφοράς υπηρεσιών, στην επαρχία: στην ιδιαίτερη πατρίδα αυτών ή των γονέων τους, στην ακίνητη περιουσία που ενδεχομένως διατηρούν ακόμα εκεί – και πάλι όχι μόνον. Αυτό καθ’ αυτό, ανεξάρτητα από τις εξαιρετικά δυσάρεστες αφορμές του, το αξιολογήσαμε ως ένα θετικό και ελπιδοφόρο γεγονός.

Το ότι οι ευκαιρίες που άλλοτε εντοπίζονταν στις πόλεις εκλείπουν όλο και περισσότερο από εκεί (ειδικά η «παροχή υπηρεσιών») και διαχέονται πλέον στην επαρχία είναι μια άφευκτη νομοτέλεια της κρίσης. Ουκ ολίγοι το έχουν ήδη αντιληφθεί και έχουν προγραμματίσει ή και πραγματοποιήσει την εσωτερική τους μετανάστευση, σε καμμία περίπτωση όμως αρκετοί από τους νεο-απελπισμένους: η δυνατότητα της αποκέντρωσης μένει αναξιοποίητη. (Αρκετοί, παιδιά της πόλης, δεν διανοούνται καν την εσωτερική μετανάστευση ως δυνατότητα, δηλαδή την ζωή με τρόπο άλλον από αυτόν του μεγάλου άστεως: μεταναστεύουν κατ’ ευθείαν στο εξωτερικό για να μην φύγουν από τον «τρόπο της πόλης», ακόμα κι αν αυτό σημαίνει την ξενιτιά. Και η χώρα τους χάνει.)

Παράλληλα διαπιστώνουμε την βούληση της διοικούσας Εκκλησίας να παραχωρήσει αγροτικούς κλήρους σε νέους ακτήμονες για καλλιέργεια και αγροτική εκμετάλλευση, διανοίγοντας νέες δυνατότητες ζωής στην επαρχία, απολύτως πραγματικές δυνατότητες συγκρινόμενες με την στάσιμη ανεργία του νεο-απόκληρου της πόλης. Συγκεκριμένοι Μητροπολίτες έχουν εκφράσει την ετοιμότητα να δανείσουν τα χρήματα για τον αγροτικό εξοπλισμό στους νεήλυδες, τα οποία θα τους επιστραφούν σε είδος, ως σοδειά, με την οποία θα τροφοδοτηθούν τα συσσίτια της Μητροπόλεως.

Αυτήν την τάση της εθελούσιας αποκέντρωσης η κυβέρνηση δεν την προωθεί και δεν την υποστηρίζει. Δεν μιλάμε για πόρους, χρηματοδοτήσεις, κονδύλια, επιδοτήσεις: οφείλουμε να φύγουμε από την λογική ότι έτσι προωθείται η παραγωγικότητα, η λογική αυτή έχει χρεωκοπήσει εμπράκτως. Αναφερόμαστε στην δυνατότητα της κυβέρνησης να δείξει τον δρόμο, να διατυπώσει νύξεις, να εμφυσήσει όραμα, εν τέλει να πει το προφανές: ότι η αξιοποίηση των ανεκμετάλλευτων ευκαιριών στην επαρχία είναι μία από τις διεξόδους για όσους έχουν περιέλθει σε εργασιακή απελπισία, είναι ένα μέρος της λύσης – με συνακόλουθη την αποσυμφόρηση των πόλεων (χωρίς την οποία κάθε άστυ νεόπτωχων είναι μια κοινωνική βόμβα έτοιμη να εκραγεί) και την ανάσταση της παραγωγικότητας – ή έστω την εκκίνηση αυτής της ανάστασης. Θα επρόκειτο, όπως θα έλεγαν οι αγγλοσάξωνες, για win-win situation. Και αν οι κυβερνώντες θεωρούν ότι ο λαός δεν αντιδρά θετικά στην εμφύσηση οράματος από την ηγεσία του, τότε μάλλον έχουν λησμονήσει την έννοια του οράματος.

Αντιθέτως, το χειρότερο που θα μπορούσε να κάνει η κυβέρνηση θα ήταν να αφήσει να πλανάται η εντύπωση πως μετά την κρίση, με την ευκταία ανάπτυξη, όλα θα γίνουν «όπως πριν»: όπως πριν, με οργασμό παροχής υπηρεσιών ενίοτε χωρίς αντίκρυσμα, με μια πόλη-τέρας που φιλοξενεί το 50% του πληθυσμού του κράτους, με μηδενική πραγματική παραγωγικότητα και, εν τέλει, με νομοτελειακά ελλειμματική οικονομία που ληστεύει την ζωή από τις επόμενες γενεές.

Όμως, όπως πολύ σωστά διαπίστωσε ο Κώστας Ροδινός στο τελευταίο του άρθρο, η κυβέρνηση μοιάζει να έχει εγκαταλείψει την διακονία των κοινών αναγκών στον αυτόματο πιλότο και να ασχολείται μόνον με τα μεγάλα ζητήματα του εξωτερικού, δόσεις, χρηματοδοτήσεις, μελλοντικές έξωθεν επενδύσεις. Όλα αυτά είναι εξαιρετικά σημαντικά όσο... υπάρχει ελληνική κοινωνία για να ωφεληθεί μελλοντικά από αυτά: και η ακηδία για τις ασύλληπτες δυσκολίες που αντιμετωπίζει όλο και αυξανόμενο μέρος του λαού δεν βοηθούν σε αυτήν την κατεύθυνση. Ούτε βοηθά η φορολογική παραθεώρηση της βασικής αρχής του «ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος», που στα... φιλελεύθερα μεταφράζεται στο αξίωμα ότι η άμετρη (και άκαιρη) φορολόγηση σκοτώνει την οικονομική δραστηριότητα και την παραγωγικότητα, εν τέλει υπονομεύει κάθε δυνατότητα ανάπτυξης. Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για τις αντοχές του ελληνικού λαού, και τα συμπτώματα «γυάλινου πύργου» στο κυβερνητικό μετερίζι είναι πλέον σαφώς αισθητά.

Και για να παραπέμψω σε έναν διδάσκοντα του Harvard, «ή άλλάζουμε ή βουλιάζουμε»...

Σωτήρης Μητραλέξης

 

ΣΧΟΛΙΑ

  1. tpe avatar
    tpe 10/02/2013 09:59:33

    +1000
    Μακάρι. Μακάρι...
    Η άποψή μου διαφέρει λίγο, γιατί πιστεύω πως το κράτος πρέπει να βοηθήσει με διάφορους τρόπους. Ένας από αυτούς, πχ, είναι η μη φορολόγηση για 1-2 χρόνια.
    Ο άνεργος, άνεργος θα ήταν ούτως ή άλλως και το κράτος θα τον χρηματοδοτούσε για τουλάχιστον ένα χρόνο, ενώ δεν θα τον φορολογούσε, επίσης, για τουλάχιστον 2 χρόνια. Άρα, τι θα έχανε; ΤΙΠΟΤΑ.

    Ο άνεργος που πλέον θα γινόταν αγρότης, κτηνοτρόφος, έμπορος κλπ στην επαρχία όμως;
    * Κατ' αρχάς, θα κέρδιζε από την καλύτερη ποιότητα ζωής.
    * Θα κέρδιζε από τη μείωση του κόστους ζωής (μάλλον)
    * Θα κέρδιζε γιατί θα είχε λιγότερο άγχος (αλήθεια, πόσο ώρα χρειάζεται για να πάει να πάρει το παιδί του από το σχολείο;)
    * θα κέρδιζε γιατί θα είχε δουλειά, με μηδέν φόρους για 2 χρόνια!

    Τι άλλο να ζητήσει ένας άνεργος; Πραγματικά είμαι πολύ τυχερός και δεν ξέρω, αλλά υποψιάζομαι πως όχι και πολλά παραπάνω.

    • Σωτ Μηταλ avatar
      Σωτ Μηταλ @ tpe 10/02/2013 12:54:00

      Αμαν κανουμε για να μειωθει η ανασφαλιστη "μαυρη" εργασια, αν δωσουμε κινητρα για να ειναι κανεις ... ανεργος, εκεινη θα εκτοξευτει στα ουρανια (η αλλη πλευρα του πραγματος)

      Σιγουρα το κρατος μπορει να κανει πολυ περισσοτερα, απλως επικεντρωνομαι στο παρον αρθρο στις "συμβολικες του λειτουργιες", οι οποιες εχουν μιαν εκπληκτικη δυναμικη αλλα τις εχουν ξεχασει.

  2. ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ 323 ΕΣΣΟ avatar
    ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ 323 ΕΣΣΟ 10/02/2013 10:13:40

    Καλή πρόταση για όσους είναι αγράμματοι και ανειδίκευτοι (το 90% όσων ψηφίζουν Χρυσή Αυγή).
    Άλλωστε χωρίς τυπικά μορφωτικά προσόντα και εργασιακή πρακτική μόνο διανομέας ή νυχτοφύλακας μπορείς να γίνεις στα σημερινά αστικά κέντρα.

    Ωστόσο και πάλι προκρίνω την έξοδο στο εξωτερικό ως την καλύτερη λύση για τους σημερινούς νέους, ειδικά όταν αυτοί είναι φιλόδοξοι και έχουν όρεξη.
    Φυσικά ο δρόμος της ξενιτιάς είναι πολύ πιο δυσκολος από την επιλογή της εσωτερικής μετανάστευσης στην επαρχία, αλλά μεσοπρόθεσμα αξίζει τον κόπο!

    Εν γένει θεωρώ ότι η Ελλάς θα κερδίσει πολύ περισσότερο από τα εμβάσματα του εξωτερικού και από νέους επιτυχημένους Έλληνες στο εξωτερικό που στο μέλλον μια πολύ πιθανή επιστροφή τους μαζί με τα προσωπικά τους κεφάλαια θα έδινε νέα πνοή στην εθνική οικονομία.

    Η κρίση δεν θα κρατήσει για πάντα και είναι κρίμα οι σημερινοί νέοι να χάσουν χρόνο στην πιο παραγωγική τους ηλικία ή να ξεστρατίσουν από τις φιλοδοξίες τους καταλήγοντας σε ανειδίκευτες χειρονακτικές εργασίες της υπαίθρου.

    Πως θα μπορέσουν άλλωστε να ανταγωνιστούν τους λαθρομετανάστες ή τους Βαλκάνιους εποχιακούς εργάτες που δουλεύουν γα ψίχουλα;

    Κι έπειτα η ορεινή και νησιωτική Ελλάς δεν έχει και τόσους κλήρους για να αναπτύξει εκτεταμμένη αγροτική παραγωγή!

    ΥΓ:Και πάλι όμως από την καθιστική διαμαρτυρία στο οδόστρωμα της Πανεπιστημίου , μπορεί του χρόνου να βρεθείς στο αγροτικό μπλόκο της Εγνατίας Οδού, οπότε δεν θα έχουν αλλάξει και πολλά...

    • Σωτ Μηταλ avatar
      Σωτ Μηταλ @ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ 323 ΕΣΣΟ 10/02/2013 12:58:09

      Πρωτον, η επιστροφη των ξενιτεμενων δεν ειναι ΚΑΘΟΛΟΥ μα ΚΑΘΟΛΟΥ πιθανη, ειδικα των σημερα νεωτατων. Μην αυταπατασθαι.

      Δευτερον, το ξεστρατισμα καποιων αποτις φιλοδοξιες με τις οποιες τους κοροϊδεψε το κρατος ειναι ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ. Το ρατος εκανε ολες αυτες τις δεκαετιες ενα εγκλημα: εδωσε, πληθωρικα και πληθωριστικα, πτυχια χωρις αντικρυσμα. Πρεπει αυτη η πλανη να γινει κατανοητη.

    • Γιώργος Αχαιός avatar
      Γιώργος Αχαιός @ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ 323 ΕΣΣΟ 10/02/2013 19:56:10

      "Ωστόσο και πάλι προκρίνω την έξοδο στο εξωτερικό ως την καλύτερη λύση για τους σημερινούς νέους, ειδικά όταν αυτοί είναι φιλόδοξοι και έχουν όρεξη"

      Μπορεί η έξοδος στο εξωτερικό να είναι μία εναλλακτική για τα μεμονωμένα άτομα, για την χώρα όμως το καλό της οποίας νόμιζα ότι αναζητάμε εδωπέρα, δεν είναι....

    • Λόγιος avatar
      Λόγιος @ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ 323 ΕΣΣΟ 11/02/2013 14:08:37

      Αγαπητέ στρατιώτη

      η εικόνα που έχεις για τους "ειδικευμένους" και "μορφωμένους" νέους είναι τελείως πλασματική. Αν θέλουμε να δούμε τα πράγματα όπως είναι και να μην αυταπατώμεθα, το 80 % όλων αυτών που υποτίθεται ότι έχουν κάνει "σπουδές", και έχουν "χαρτιά", στην πραγματικότητα αγράμματοι και ουσιαστικά ανειδίκευτοι είναι.
      Άλλος τεράστιος μύθος η δήθεν επιτυχία των Ελλήνων στο εξωτερικό, όχι μόνο οι σημερινοί μετανάστες της κρίσης, αλλά και όλοι αυτοί που τουλάχιστον τις δυο τελευταίες δεκαετίες έχουν "σπουδάσει" και "κάνουν καριέρα" στο εξωτερικό, το 90 % έχουν αγοράσει ένα χαρτί άνευ ουσίας από κάτι αγγλικά πανεπιστήμια που υπάρχουν μόνο για να πουλάνε "χαρτιά" σε Έλληνες και Κινέζους (φέρνοντας συνάλλαγμα στην χώρα τους), και οι οποίοι στην πραγματικότητα εργάζονται ως εργάτες, γκαρσόνια και μικροϋπάλληλοι, άσχετα τι λένε οι ίδιοι ή οι γονείς τους στους εδώ κύκλους τους (δέχομαι ότι ένα 10 % ίσως των ξενοσπουδαγμένων κάνουν καλές σπουδές και στη συνέχεια έχουν καλές πορείες ως ακαδημαϊκοί, επιχειρηματίες ή στελέχη).
      Άλλο σημείο που νομίζω ότι κάνεις λάθος είναι εκεί που αναφέρεις ότι δεν υπάρχει αρκετή γη για δημιουργία αγροτικών κλήρων. Η Ελλάδα είναι σχετικά μεγάλη χώρα σε σχέση με τον πληθυσμό της (δες την έκταση Βελγίου και Ολλανδίας σε σχέση με τον πληθυσμό τους αντίστοιχα) και σήμερα λόγω της αστυφιλίας είναι εξαιρετικά αραιοκατοικημένη. Μέχρι και τη δεκαετία του '70, 30 με 40 % του παραγωγικού πληθυσμού της χώρας ήταν αγρότες, σήμερα είναι μόνο το 7-8 %. Υπάρχει αρκετή γη για να δεχτεί κόσμο ή άνεργο, ή παρασιτικά απασχολούμενο στις υπηρεσίες και να τον κάνει παραγωγικό. μακάρι να φεύγανε δύο εκατομμύρια απ' τον τριτογενή τομέα και να γίνονταν αγρότες. Τότε να δεις πως θα λυνόταν το οικονομικό πρόβλημα της Ελλάδας.

    • Λόγιος avatar
      Λόγιος @ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ 323 ΕΣΣΟ 11/02/2013 14:14:11

      Επίσης,

      ποιος σημερινός ναός που μεταναστεύει, καλομαθημένος και συνηθισμένος στον καταναλωτισμό, θα στείλει εδώ εμβάσματα;;; Για τα αγροτόπαιδα του '60 τους περνάς, που φεύγαν στη Γερμανία έχοντας στο μυαλό τους τα γερόντια στο χωριό, τον αδερφό που έπρεπε να ορθοποδήσει και την αδερφή που έπρεπε να παντρευτεί;

      • Ρηνα avatar
        Ρηνα @ Λόγιος 11/02/2013 14:20:08

        Εσυ λες λογιε ποιος καλομαθημενος νεος θα στειλει εμβασματα; σωστος εισαι αλλα εγω λεω ποιος καλομαθημενος θα παει να πιασει τη τσαπα; Μονο μια μεγαλη πεινα θα ξαναγυρισει το κοσμο πισω στο μικρο χωραφι.....

      • Γιώργος Αχαιός avatar
        Γιώργος Αχαιός @ Λόγιος 11/02/2013 19:08:12

        Λόγιε είσαι σωστός σε πολλά:
        1)Για τα εμβάσματα που δεν θα στέλνουν αν κάποιοι πάνε έξω.
        2)Για το γεγονός ότι η ελλάδα είναι πολύ μεγάλη χώρα (4 Βέλγια, 3 ολλανδίες, ακριβώς η έκταση της αγγλίας δίχως σκωτία).
        3)Για το γεγονός ότι πολλοί τείνουν να υπερτιμούν την ειδίκευση και την μόρφωση των νέων ελλήνων.

        Ακόμη μία απόδειξη αυτών που λες είναι ότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κύμα ελλήνων μεταναστών στο εξωτερικό! Πχ οι έλληνες στην βρετανία το 2013 (δίχως τους κυπρίους) εξακολουθούν να είναι 35.000 όσοι ήσαν πάντα! Ενώ τα στοιχεία μονίμου πληθυσμού που βγήκαν με τεράστια καθυστέρηση δείχνουν αύξηση 100.000+ του πληθυσμού της ελλάδος. Όταν θα βγει και ο ντεφάκτο (με μετανάστες λάθρο) θα είναι ακόμη μεγαλύτερος.


        Αλλά και εσύ με την σειρά σου υπερτιμάς την δυνατότητα της χώρας να στείλει στην επαρχία 2 εκατομμύρια ανθρώπους. Αν κατάφερνε κατι τέτοιο η χώρα, θα ήταν ένας άθλος που θα κρατούσε δεκαετίες...
        Θα ήθελε κρατικό προγραμματισμό, αταλάντευτη αποφασιστικότητα και έναν πληθυσμό πρόθυμο να αλλάξει ριζικά συνήθειες. Και πάλι δύσκολο θα ήταν.

        Ξέρεις το πρόβλημα είναι ότι τα πάντα στην επαρχία, εκεί που υπάρχει η μεγάλη παραγωγή, ήδη ανήκουν σε κάποιον άλλο που μπορεί με ευκολία να διαχειρίζεται 150 + στρέμματα με τα μηχανήματά του και τους αλβανούς του...

  3. helios avatar
    helios 10/02/2013 10:31:44

    Η αποκέντρωση δεν θα πρέπει να αφορά μόνο ανθρώπους.
    Γενικότερα ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής στην αττική πρέπει να μεταφερθεί στην επαρχία και την περιφέρεια. Πρέπει να προχωρήσουμε σε μια ουσιαστική αποκέντρωση, αν όχι τώρα, τότε πότε; Πρέπει να διαμορφώσουμε μία αττική με το πολύ δύο - τρία εκατομμύρια κατοίκους. Πρέπει να δοθούν ισχυρά κίνητρα για εσωτερική μετανάστευση επιχειρήσεων ακόμη και ολόκληρων βιομηχανικών ζωνών (με πρώτες αυτές που απασχολούν τεράστιο αριθμό αλλοδαπών) προς περιοχές που παρουσιάζουν μεγάλη ανεργία Ελλήνων.
    Υπάρχουν ολόκληρες βιομηχανικές ζώνες όπου ο έλληνας εργαζόμενος είναι είδος προς εξαφάνιση, μάλιστα σε πολλές από αυτές παρατηρείται επίσης και δραματική υποβάθμιση του περιβάλλοντος. Θα μπορούσαν λοιπόν να δοθούν ισχυρά κίνητρα στους επιχειρηματίες να εκσυγχρονίσουν τις επιχειρήσεις τους και να τις μεταφέρουν π.χ.στις κλειστές βιομηχανικές ζώνες της Θράκης.
    Ειδικά στη Θράκη θα αποτραπεί η τουρκική εισβολή, θα μειωθεί η ανεργία και θα απαλλαγούμε παράλληλα και από πολλούς αλλοδαπούς, ενώ ταυτόχρονα θα ανασάνει το περιβάλλον σε κάποιες περιοχές και βοηθάμε κατά κάποιον τρόπο και στην αποκέντρωση.

    • Agriemenos avatar
      Agriemenos @ helios 10/02/2013 20:44:36

      την μεγαλύτερη ανεργία την εμφανίζει η Βόρεια Ελλάδα (Δυτική και Κεντρική Μακεδονία). Σου έχω φρέσκα κουλούρια: μια επιχείρηση θα προτιμήσει να πάει λίιιιιιγο ακόμη πιο βόρεια και να στήσει την επιχείρησή της πχ Αλβανία, Σκόπια, Βουλγαρία. Μάλιστα πολλές επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας το έκαναν εδώ και χρόνια αυτό το σπορ! Παλιότερα αυτό το πανηγύριζαν ως... εξωστρέφεια της ελληνικής επιχειρηματικότητας και το βάφτιζαν ανάπτυξη.

  4. Queen In Black avatar
    Queen In Black 10/02/2013 10:49:44

    ''η κυβέρνηση μοιάζει να έχει εγκαταλείψει την διακονία των κοινών αναγκών στον αυτόματο πιλότο και να ασχολείται μόνον με τα μεγάλα ζητήματα του εξωτερικού, δόσεις, χρηματοδοτήσεις, μελλοντικές έξωθεν επενδύσεις.''

    Κύριε Μητραλέξη καλημέρα. Συνήθως διαφωνώ απόλυτα με τα άρθρα σας.
    Σήμερα εκφράσατε με σαφήνεια, καθαρότητα και ειλικρίνεια, όλους μου τους προβληματισμούς και τις απογοητευτικές παραδοχές, σχετικά με την αδυναμία (άρνηση;) της Ελληνικής πολιτείας να σχεδιάσει να προτείνει και να προσανατολίσει προς την κατεύθυνση της αναδιοργάνωσης την παραγωγικότητα του πρωτογενούς τομέα. Η προσπάθεια αναγέννησης, η κινητοποίηση των ''παροπλισμένων'' από την ανεργία νέων και ικανών πολιτών, μπορεί να οδηγήσει σε εσωτερική ανάπτυξη και εξασφάλιση επάρκειας αγαθών.
    Γιατί να μην αποτελεί κεντρική πολιτική επιλογή;
    Θα ήταν μία πρώτη δυναμική αντίδραση της Ελληνικής κοινωνίας, που θα μας ''ξεκολλούσε'' πια από την παθητική απραξία και τη δουλική αναμονή της είσπραξης δανεικών-δόσεων. Γιατί δεν επιλέγουμε λοιπόν την αυτενέργεια;

  5. Queen In Black avatar
    Queen In Black 10/02/2013 10:58:27

    ''η κυβέρνηση μοιάζει να έχει εγκαταλείψει την διακονία των κοινών αναγκών στον αυτόματο πιλότο και να ασχολείται μόνον με τα μεγάλα ζητήματα του εξωτερικού, δόσεις, χρηματοδοτήσεις, μελλοντικές έξωθεν επενδύσεις.''
    Κύριε Μητραλέξη καλημέρα. Συνήθως διαφωνώ απόλυτα με τα άρθρα σας.
    Σήμερα εκφράσατε με σαφήνεια, καθαρότητα και ειλικρίνεια, όλους μου τους προβληματισμούς και τις απογοητευτικές παραδοχές, σχετικά με την αδυναμία (άρνηση;) της Ελληνικής πολιτείας να σχεδιάσει να προτείνει και να προσανατολίσει προς την κατεύθυνση της αναδιοργάνωσης την παραγωγικότητα του πρωτογενούς τομέα. Η προσπάθεια αναγέννησης, η κινητοποίηση των ''παροπλισμένων'' από την ανεργία νέων και ικανών πολιτών, μπορεί να οδηγήσει σε εσωτερική ανάπτυξη και εξασφάλιση επάρκειας αγαθών. Γιατί να μην αποτελεί κεντρική πολιτική επιλογή;
    Θα ήταν μία πρώτη δυναμική αντίδραση της Ελληνικής κοινωνίας, που θα μας ''ξεκολλούσε'' πια από την παθητική απραξία και τη δουλική αναμονή της είσπραξης δανεικών-δόσεων. Γιατί δεν επιλέγουμε λοιπόν την αυτενέργεια;

  6. Κατερίνα avatar
    Κατερίνα 10/02/2013 12:05:14

    Μακάρι αλλά..
    Γνωρίζω δύο περιπτώσεις επιστροφής στην επαρχία.
    Δύο νεαρά ζευγάρια με μικρά παιδιά.
    Ποιό είναι το δέλεαρ?
    Η καλή σύνταξη του παππού.!!!!!

    Δηλ. Μηδεν λειτουργικά έξοδα, και ένα φαγητό στο τσουκάλι, λόγω συγκατοίκησης.
    Αυτό για επανεκίνηση δεν μου ακούγεται, για διαχείρηση της μιζέριας ναι.

    • Σωτ Μηταλ avatar
      Σωτ Μηταλ @ Κατερίνα 10/02/2013 13:00:58

      Προφανως ετσι ειναι τον ΠΡΩΤΟ χρονο... Δεν φανταζομαι να ποστευατε οτι αμα τη αφιξει ο συζυγος θα επιανε δουλεια στην παραγωγη και η συζυγος θα ανοιγε βιοτεχνια;;;

      Σε εναν οριζοντα τριων χρονων τα πραγματα θα ειναι πολυ διαφορετικα

      • Κατερίνα avatar
        Κατερίνα @ Σωτ Μηταλ 10/02/2013 14:54:02

        Στον πρώτο χρόνο ο σύζηγος έπιασε δουλειά part time σε γνωστή εμπορική αλυσίδα..
        Φυσικά και ο πλυθυσμός της Αθήνας έχει υπερβεί τα όρια αντοχής της πόλης.......όμως δυστυχώς δεν υπάρχουν ανεξερεύνητες εδέμ, στην ελληνική επαρχία.

  7. Γιώργος Αχαιός avatar
    Γιώργος Αχαιός 10/02/2013 12:51:13

    Μακάρι η επιστροφή στην επαρχία και στην πρωτογενή παραγωγή να ήταν κάτι απλό.

    Εκ των πραγμάτων όμως ο αριθμός των ατόμων που μπορεί να απορροφήσει είναι σχετικά μικρός. Για παράδειγμα, σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες το ποσοστό των ατόμων που ασχολούνται με την γεωργία είναι κοντά στο 2% περίπου. Στην ελλάδα αν δεν κάνω λάθος είναι λιγό μεγαλύτερο, 5%.

    Γιατί μόνο ένα τόσο μικρό ποσοστό ασχολείται με την γεωργία ενώ πριν 70 χρόνια το 60% του πληθυσμού ήταν αγρότες; Η απάντηση είναι ότι εδώ και πολλές δεκαετίες η γεωργία είναι πληρως μηχανοποιημένη και στην ευρώπη και στην ελλάδα εκεί που βρίσκεται η κύρια γεωργική παραγωγή μας (θεσσαλικός κάμπος, Μακεδονία, Ηλεία, κτλ). Έτσι εξηγείται το γεγονός ότι ενώ όλο και λιγότεροι ασχολούνται με την γεωργία η παραγωγή πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με τις προηγούμενες δεκαετίες.

    Με τα παραπάνω δεν θέλω να πω ότι δεν υπάρχουν ευκαιρίες σε εναλλακτικές καλλιέργεις κτλ. Θέλω όμως να επισημάνω ότι ο τομέας των υπηρεσιών είχε κάποιο λόγο που αναπτύχθηκε. Ο λόγος ήταν ότι η γεωργία δεν μπορούσε εύκολα να απορροφήσει περισσότερους. Είναι φυσιολογικό να είναι πολύ μεγαλύτερος ο τομέας των υπηρεσιών (όσον αφορά την απασχόληση) σε σχέση με τον αγροτικό τομέα. Είναι κάτι που συμβαίνει σε όλον τον αναπτυγμένο κόσμο, όπου η γεωργία δεν γίνεται με άροτρο που σέρνουν ζώα...

    Επαναλαμβάνω δεν λέω ότι δεν υπάρχουν ευκαιρίες στην επαρχία αλλά όχι τόσες όσες φαντάζονται μερικοί. Τουλάχιστον έχει πιο καθαρό αέρα...

    Επίσης να τονίσω ότι ένα παιδί που έζησε όλη του την ζωή σε μία μεγάλη πόλη ή ακόμη χειρότερα κάποιος μεγαλύτερος, θα δυσκολευτεί πάρα πολύ να κάνει εργασίες αγροτικές.... Πάρα πολύ όμως....

    • Ιαπετός avatar
      Ιαπετός @ Γιώργος Αχαιός 10/02/2013 14:49:06

      Έχεις δίκηο. Είναι όπως τά λές.
      Αξιοσέβαστη η θεωρητική προσέγγιση τού Μητραλέξη, αλλά πολύ αιθεροβαμική.
      Οικονομικό νόημα έχει η ανάπτυξη κάθετων αγροτοπαραγωγικών μονάδων καί εδώ πρέπει η κυβέρνηση νά ρίξει τό βάρος της.
      Από τήν άλλη, μιά παράλληλη ανάπτυξη βιολογικών καλλιεργειών μέ τήν δέουσα επενδυτική σοβαρότητα καί αυστηρό έλεγχο σέ όλα τά στάδιά της, όπως καί η συνέργεια τέτοιων καλλιεργειών μέ τόν τουρισμό είναι πολλά υποσχόμενη.
      Η πρωτογενής παραγωγή μέ τούς συναφείς τομείς επεξεργασίας, τυποποίησης, προώθησης καί διάθεσης μπορεί νά απασχολήσει μέχρι τό 10% τού ανθρώπινου δυναμικού τής χώρας καί δέν είναι λίγο.
      Όλα αυτά όμως απαιτούν συγκεκριμένο αναπτυξιακό σχέδιο, τεχνογνωσία καί σοβαρές επενδύσεις πού αποδίδουν μακροπρόθεσμα.
      Άν επικρατήσει η λογική «απ' ολότελα καλή καί η παναγιώταινα», τότε θά δημιουργηθεί μιά επιπλέον φούσκα άσκοπης προσδοκίας πού θά επιζητεί στό μέλλον μέ κλείσιμο δρόμων νά λύσει τά προβλήματά της.

  8. occultist avatar
    occultist 10/02/2013 12:55:33

    Α΄ρε Μηλιώκα, έβλεπες πολύ μπροστά
    http://youtu.be/fhlQagkur5I

    • Η Αλίκη των θαυμάτων avatar
      Η Αλίκη των θαυμάτων @ occultist 10/02/2013 14:12:47

      Χα χα χα!!! Πολύ γέλασα. occultist να είσαι καλά. Τέλειο!!!!!

  9. Karenin avatar
    Karenin 10/02/2013 14:07:44

    Αν ενοείτε να μεταβληθεί η επαρχία σε κοινωνική αποθήκη για τα θύματα της κρίσης στα αστικά κέντρα με προυποθέσεις και σχετικά κονδύλια κάτι μπορεί να γίνει. Αν έχεται στο μυαλό επαγγελματική αποκατάσταση, διαβάστε τό σχόλιο του στρατιώτη μηχανικού. Ετσι για να μπεί ένα τέλος σε όσους ρομαντικούς ονειρεύονται βουκολική ανάπτυξη.

  10. Σωτ Μηταλ avatar
    Σωτ Μηταλ 10/02/2013 14:40:33

    "Κοινωνικη αποθηκη" ειναι αυτο που συνεβαινε τοσες δεκαετιες στην Αθηνα, και οχι η αντιστροφή του. Η αποκέντρωση, κυρίως πληθυσμιακή, ειναι ισως οχι βασικο, μα σιγουρα αναγκαιο μέρος της λύσης. Χωρις αυτήν οι λύσεις ειναι μπαλωματα.

  11. σταρατα avatar
    σταρατα 10/02/2013 15:57:19

    Μπορεί ο κ. Μητραλέξης να μην είναι ειδικός σε θέματα χωροταξίας, είναι όμως σίγουρα ενας ευαισθητοποιημένος Ελληνας Πολίτης. Το θέμα που θέτει είναι το σοβαρώτερο Χωροταξικό πρόβλημα της χώρας που είχε ήδη εντοπισθεί απο τη δεκαετία του '60 που ήταν κοινό πρόβλημα σε όλες σχεδόν τις πρωτεύουσες των προηγμένων χωρών, οι οποίες απο τότε έπεσαν με τα μούτρα στην επίλυσή του και κατέληξαν περίπου σε κοινές πρακτικές με αποτέλεσμα σήμερα να το έχουν επιλύσει στο μέγιστο δυνατό βαθμό.
    Τα κοινά σημεία αυτών των πρακτικών εν συντομία ήταν τα εξής:
    1. Ισχυρή κρατική-κυβερνητική πρωτοβουλία .
    2. Χειραγώγηση των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων απο το κράτος στην κατεύθυνση της συνεργασίας μέσω μικτών επιχειρήσεων Κράτους -Ιδιωτών όπου το κράτος είχε το πάνω χέρι και την τελευταία λέξη στις αποφάσεις.
    3. Επιλογή "Περιφερειακών πρωτευουσών" βάσει χωροταξικής μελέτης.
    4. Αποκέντρωση πριν απ' όλα, ,ΘΕΣΕΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ σε τομείς με μεγάλη απασχόληση. (Πχ μεταφορά Βαρειάς βιομηχανίας απο την πρωτεύουσα στις περιφερειακές "πρωτεύουσες" και σχεδιασμός αυτών με απόλυτη μυστικότητα
    ώστε να εξασφαλισθεί η οικονομικώτερη εγκατάσταση του επερχόμενου πληθυσμού.
    5. Αποκέντρωση Παιδείας-Υγείας και πλήρης συγκοινωνιακή και τηλεπικοινωνιακή σύνδεση κέντρου-περιφερειών.
    6. Απόλυτη Διοικητική αποκέντρωση με πρήτη και καλύτερη την οικονομική διαχείρηση και την είπραξη και διαχείρηση των φόρων απο την τοπική αυτοδιοίκηση με μικρή συμμετοχή προς την κεντρική διοίκηση.(Ούτε να το ακούσουν οι πολιτικοί της Αθήνας που λυσσαλέα διατηρούν τα κεκτημένα τους)
    Στην Ελλάδα την πραγματική αποκέντρωση σχεδίασε και προπαγάνδισε χωρίς περαιτέρω ενέργειες η χούντα (Γεωργαλάς). Οι παλαιοί θα θυμούνται τα πανώ στους δρόμους με τη λέξη ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ. Αυτό ήταν όλο, βεβαίως, και στόχος ήταν η άγρα ψήφων της περιφέρειας...
    Την επιχείρησε αναθέτοντας κάποιες σοβαρές μελέτες ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, αλλά η υπόθεση βάλτωσε με τους διαγκωνισμούς των 'ημετέρων' στην διεκδίκηση του μεγαλύτερου κομματιού της πίττας, μέχρι που ο Εθνάρχης κάλεσε σε βοήθεια τον διάδοχο του Λε Κορμπυζιέ τον αείμνηστο μεγάλο Πολεοδόμο Γεώργιο Κανδύλη ο οποίος πρωτοστάτησε με επιτυχία στην Αποκέντρωση του Παρισιού, που τότε θύμιζε σημερινή Αθήνα, και του ανέθεσε την προεδρία της ΚΕΔ η οποία θα αποτελούσε και τον κύριο μοχλό της Αποκέντρωσης.
    Ούτε αυτός πρόκανε, αφού η καρέκλα του ήταν ήδη "πριονισμένη" απο τους 'κουταλοφόρους" του Δημοσίου μας...
    Ο Ανδρέας ανέλαβε Διθυραμβικά την Αποκέντρωση ανγγέλλοντας Φαραωνικές Τρίτσιες Επιχειρήσεις Χωροταξικής και Πολεοδομικής Ανασυγρότησης που κατέληξαν στο 'κάθε χωριό και γυμναστήριο κάθε πόλη και ΤΕΙ" όπου ο Γεννηματάς πρόσθεσε και το κάθε χωριό και Κέντρο Υγείας και η Μελίνα το κάθε χωριό και ΔΗΠΕΘΕ. Επι της ουσίας, δηλαδή μαζική μεταφορά θέσεων εργασίας, που θα προκαλούσε μαζική αποχώρηση απο την Αθήνα στις περιφερειακές πρωτεύουσες, πάπαλα ...Κι όπως παρατηρεί ο αγαπητός Σωτ. Μητραλέξης, πολύ σωστά διαπίστωσε και ο Κώστας Ροδινός στο τελευταίο του άρθρο, η σημερινή κυβέρνηση μοιάζει να έχει εγκαταλείψει την διακονία των κοινών αναγκών στον αυτόματο πιλότο και να ασχολείται μόνον με τα μεγάλα ζητήματα του εξωτερικού, δόσεις, χρηματοδοτήσεις, μελλοντικές έξωθεν επενδύσεις. Αποκέντρωση μέσω εγκατάστασης απελπισμένων Αθηναίων στην επαρχία για διατροφική επιβίωση θα έχει ως αποτέλεσμα αυτό που παρατηρεί ο φίλος Karenin εδώ πιό κάτω:
    Να μεταβληθεί η επαρχία σε κοινωνική αποθήκη για τα θύματα της κρίσης στα αστικά κέντρα . Τέλος θα συμφωνήσω και εγώ απόλυτα με τον Στρατώτη του Μηχανικού για μια "αποκέντρωση έτσι, χωρίς πρόγραμμα" πεινασμένων των αστικών κέντρων προς την επαρχία και εκ νέου μετατροπής της χώρας σε υπανάπτυκτη γεωργική με 32% γεωργικό πληθυσμό όπως το 1980.
    Οπως πολύ καλά γνωρίζουν οι παλαιότεροιγεωργοί μας εδώ στην επαρχία, ο αγρότης είναι "μαγαζάτορας με ξεσκέπαστο μαγαζί", οι νεώτεροι αγρότες λένε αγρότης χωρίς συμβόλαιο είναι όμηρος του εμπόρου που πάντα υποκύπτει στον εκβιασμό λόγω της ευαισθησίας του προιόντος του, κατά δε τους Γεωπόνους, ο αγρότης σε όλο τον κόσμο αποτελεί την τελευταία βαθμίδα στην οικονομική κλίμακα . Ουδείς βεβαίως αμφισβητεί οτι ένας κήπος, ακόμα και στη βεράντα μας με γνήσια κηπευτικά, είναι ένα υπέροχο χόμπυ...Δεν μπορεί όμως να αποτελέσει στον σημερινό κόσμο την οικονομική επιδίωξη ενός σύγχρονου κράτους . Η υψηλότερη βαθμίδα στην οικονομική κλίμακα δυστυχώς στην σημερινή κοινωνία είναι οι εταιρείες χρηματοπιστωτικών προιόντων και τα πλουσιώτερα κράτη της γης είναι αυτά που τα έχουν αναγάγει σε κύρια οικονομική τους δραστηριότητα. Ακολουθούν οι "ευπώλητες" εταιρείες υψηλής προστιθεμένης αξίας που ασχολούνται κυρίως με καταναλωτικά προιόντα υψηλής τεχνολογίας που συνήθως εξαγοράζονται από τις πρώτες. Κατόπιν εταιρείες ειδών πολυτελείας, τέχνης, καλλυντικών, μόδας κλπ και αρκετά χαμηλά πλέον η βιομηχανία και οι υπηρεσίες...

  12. Η Αλίκη των θαυμάτων avatar
    Η Αλίκη των θαυμάτων 10/02/2013 16:51:55

    Karenin αυτό δηλαδή που σήμερα συμβαίνει, τα 5.000.000 από τα 10.000.000 που είμαστε συνολικά, να ντανιάζονται άνεργα και υποβαθμισμένα στις εξαθλιωμένες αποθήκες ανεργίας των μεγάλων πόλεων, μοιάζει με λύση; Δεν είναι. Σίγουρα η αποκέντρωση είναι μιά δυνατότητα. Οχι βέβαια σαν εύκολη λύση αποφυγής αντιμετώπισης του προβλήματος της ανεργίας, ή αποτροπής της εξαγριωμένης εξέγερσης του πεινασμένου πλήθους. Μόνο σαν ευκαιρία εσωτερικής ανάπτυξης και προσπάθειας αντίδρασής μας στο αδιέξοδο μπορεί να γίνει αποδεκτή, αλλά αυτό χρειάζεται πρόγραμμα, υπεύθυνη καθοδήγηση και κεντρικό σχεδιασμό. Έτσι στα ξεκούδουνα, έχω ένα σπίτι απ΄τον παππού κι ένα χωράφι, φύγαμε, δεν πρόκειται να λύσει κανενός το πρόβλημα.
    Υ.Γ 1.: κ.Μητραλέξη, παραπάνω σας αποκαλούν αιθεροβάμονα. Ίσως ξεχνούν, οτι όποιος υποστηρίζει σήμερα κάτι που μοιάζει ''αδύνατο'' και ''ανεδαφικό'', απλά μπορεί να οραματίζεται και να προτείνει την άμεση διάνοιξη ενός δρόμου, που οι πολλοί αδυνατούν ακόμη να διακρίνουν.
    Υ.Γ 2. : Φυσικά και δεν σας έχω συγχωρέσει για το προηγούμενο εντελώς άστοχο άρθρο σας ( ξέρετε εσείς), αλλά σήμερα και να΄θελα, δε γίνεται να αντιπαρατεθώ.

  13. Στέργιος avatar
    Στέργιος 10/02/2013 17:09:48

    Όταν εμείς εδώ στη Θεσσαλονίκη ουρλιάζαμε και λέγαμε ότι η Αθήνα και το αθηνοκεντρικό κράτος είναι ο καρκίνος που θα σκοτώσει την Ελλάδα, μάς λέγατε κομπλεξικούς.

  14. Zugzwang avatar
    Zugzwang 10/02/2013 18:23:23

    Ολα αυτα ειναι ωραια και καλα. Ξεχναμε ομως κατι. Σημερα, η αγροτικη πολιτικη της Ε.Ε αποφασιζεται απο την ιδια την Ε.Ε και βασιζεται στα συμφεροντα των αγροτικων μεγαθηριων Γερμανια, Γαλλια κλπ που ρυθμιζουν το παιγνιδι. Η κυβερνηση μιας μικρης χωρας δεν μπορει ν'αλλαξει τους κανονες του παιγνιδιου. Και οι κανονες του παιγνιδιου λενε οτι προβαδισμα εχουν οι μεγαλες, συχνα πολυεθνικες, αγροτικες επιχειρησεις. Για να ειναι βιωσιμες ατομικες αγροτικες επιχειρησεις νεοαγροτων, χρειαζεται σχεδιασμος, χρονος και αλλαγη κοινοτικων κανονων. Μπορουν να γινουν αυτα, και συντομα; Αν ναι, τοτε εχετε δικιο κ. Μητραλεξη.

  15. V avatar
    V 10/02/2013 18:58:00

    Χωρις βιομηχανια δεν υπαρχει σοβαρη οικονομια.

  16. σταρατα avatar
    σταρατα 10/02/2013 22:46:39

    Η πλουσιώτερη χώρα στον κόσμο είναι το Λουξεμβούργο χωρίς καμμία σχεδόν βιομηχανία...Η βιομηχανία υπάρχει ακόμα αλλα η απόδοσή της σε κέρδη είναι πλέον κάτω του μέσου όρου και δεν είναι απαραίτητη όπως πριν 50 χρόνια...

    • ηλιας avatar
      ηλιας @ σταρατα 11/02/2013 00:10:08

      το λουξεμβουργο;
      ναι...αλλα η ελλαδα δεν ειναι λουξεμβουργο...

      • σταρατα avatar
        σταρατα @ ηλιας 11/02/2013 00:16:17

        Εχει όμως περισσότερα προσόντα για να γίνει αρκεί να το αποφασίσουν οι εταίροι μας και οι Τραπεζίτες...

    • Λόγιος avatar
      Λόγιος @ σταρατα 12/02/2013 11:57:22

      Αγαπητοί φίλοι,

      το Λουξεμβούργο έχει μόνο 300000 κατοίκους.

      • σταρατα avatar
        σταρατα @ Λόγιος 12/02/2013 18:47:56

        Αυτό είναι μάλλον μειονέκτημα. Αν είχε 9000000 θα υπήρχε καλύτερη "κάλυψη" των παρατραπεζικών του δραστηριοτήτων...

  17. ηλιας avatar
    ηλιας 11/02/2013 00:07:20

    Η αγγλια ζηταει γιατρους...
    Και ετσι νεοι γιατροι θα πανε στην αγγλια και ΔΕΝ θα γυρισουν ποτε...
    Αλλα απτην αλλη , παρασιτα θα ηταν εδω ,διοτι η ιατρικη χρηζει παραγωγικης γραμμης για να ειναι παραγωγικη...
    Μετα ξερετε πολλους που θα ηθελαν να δουλεψουν σε μια "παρακατιανη" δουλεια εχοντας σπουδασει κατι πιο "ιν";
    Βλεπετε οι δουλοι ηταν παντα περιζητητοι σαυτην την κοινωνια...

  18. Λόγιος avatar
    Λόγιος 12/02/2013 11:43:12

    Αγαπητέ Αχαιέ γεια σου,

    γενικά δίκιο έχεις. Κι εγώ αυτό το "2000000" σαν ευχή περισσότερο το έγραψα.
    Πάντως ότι η ύπαιθρος μπορεί να δεχτεί αρκετό κόσμο που μακάρι να φευγε από τις υπηρεσίες, μπορεί. Δεν είμαι Αθηναίος. Ζω σε μικρομεσαία επαρχιακή πόλη της τάξης των 40000 περίπου κατοίκων, ενώ ο υπόλοιπος νομός είναι εξαιρετικά αραιοκατοικημένος. Έχω ιδίοις όμμασι και καθημερινή εμπειρία εκτεταμένων χέρσων εκτάσεων, που δεν αποδίδουν τίποτα, και θα μπορούσαν να αποδώσουν πολλά. Δέχομαι επίσης ότι δεν είναι εύκολο για ένα αστόπαιδο να πάει να γίνει αγρότης. Δεν είναι όμως και αδύνατο. Ακόμη και για άνθρωπο σχετικά μεγαλύτερης ηλικίας. Ο γέρος μου π.χ. δεν ήταν από αγροτική οικογένεια. Ο ίδιος ήταν ναυτικός, στη δουλειά από τα 16, πήρε σύνταξη σχετικά νέος γύρω στα 50. Τότε πρωτοασχολήθηκε με κάτι ξεχασμένα οικογενειακά χωρφάκια της μάνας μου, και τα αξιοποίησε αρκετά αξιοπρεπώς, με πολλή προσωπική εργασία και συμβουλευόμενος τακτικά τον γεωπόνο, κάτι που οι περισσότεροι "ξερόλες" αγρότες των επιδοτήσεων γενικά δεν το κάνουν. Και άλλες περιπτώσεις ξέρω μη αγροτών και καταπιάστηκαν κάποια στιγμή με τα αγροτικά με επιτυχία.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.