10/10/2010 23:45

Δε γίνονται θαύματα στο πολυσύμπαν

(Κριτική για το τελευταίο βιβλίο του Stephen Hawking και Leonard Mlodinow The Grand Design)

Του Michael Turner, Περιοδικό Nature

Παρά την εκτεταμένη δημοσιότητα περί του αντιθέτου, το βιβλίο Το Μεγάλο Σχέδιο δεν αποδοκιμάζει την ύπαρξη του Θεού. Η επιστήμη δεν έχει κάτι καινούργιο να πει από την εποχή που ο Γάλλος μαθηματικός και φυσικός Laplace στο σχόλιο του Μεγάλου Ναπολέοντα ότι στο βιβλίο του Ουράνια Μηχανική που περιέγραφε το ηλιακό σύστημα και το σύμπαν, δεν ανέφερε ούτε σε μια παράγραφο το Δημιουργό του απάντησε: «Δε χρειάστηκε ούτε στιγμή να βασιστώ στην υπόθεση της Ύπαρξης του». Αντίθετα, οι θεωρητικοί φυσικοί Stephen Hawking και Leonard Mlodinow παραθέτουν μια σύντομη αλλά συναρπαστική αναφορά κάποιων εκ των τολμηρότερων ιδεών στη φυσική – συμπεριλαμβανομένης της Μ-Θεωρίας και του πολυσύμπαντος –και τι έχουν αυτές να μας πουν για την ύπαρξη και τη φύση του Σύμπαντος.

Το Μεγάλο Σχέδιο ιχνηλατεί την ιστορία της επιστήμης από την εποχή του Θαλή το Μιλήσιο μέχρι τις μέρες μας αγγίζοντας έξι θεμελιώδη σημεία: τον ισχυρισμό των Ιώνων φιλοσόφων περί το 600 π.Χ ότι ο κόσμος κυβερνάται από νόμους, την ανακάλυψη των πρώτων απλών νόμων από τον Αρχιμήδη περί το 200 π.Χ και τη μαθηματική έκφραση των νόμων της κίνησης και της βαρύτητας από τον Νεύτωνα το 1680, τον ισχυρισμό του Laplace το δέκατο ένατο αιώνα ότι ο κόσμος είναι ντετερμινιστικός και δε χρειάζεται το Θεό, το ερώτημα του Αϊνστάιν στις αρχές του εικοστού αιώνα αν ο δημιουργός έχει επιλογή για τους νόμους τη φύσης και τη σημερινή έκφραση αυτών των νόμων στο καθιερωμένο μοντέλο της σωματιδιακής φυσικής και της θεωρίας της γενικής σχετικότητας.

Πολλοί θεωρούν ότι το καθιερωμένο μοντέλο και η γενική σχετικότητα μαζί, περικλείουν όλους τους κανόνες τους οποίους ήλπιζαν να ανακαλύψουν οι Ίωνες φιλόσοφοι. Αυτές οι θεωρίες από κοινού περιγράφουν τα πάντα, από τη βιοχημεία μέχρι τη δομή μεγάλης κλίμακας του Σύμπαντος. Αλλά η ασυμβατότητα ανάμεσα στην ντετερμινιστική φύση της γενικής σχετικότητας και της πιθανοκρατικής κβαντικής προσέγγισης της σωματιδιακής φυσικής μας οδηγεί σε μια μεγαλύτερη θεωρία. Η ανακάλυψη μιας τέτοιας θεωρίας με την ενοποίηση όλων των δυνάμεων και των στοιχειωδών σωματιδίων, αποτελεί το Ιερό Δισκοπότηρο της σύγχρονης θεωρητικής φυσικής. Ο Hawking και άλλοι διατηρούν την ελπίδα ότι η τελική μοναδικότητα της θεωρίας θα απαντήσει στο ερώτημα του Αϊνστάιν και θα αποκαλύψει ότι ο δημιουργός δεν είχε, πράγματι, επιλογή.
Εν τω μεταξύ, οι φυσικοί από φιλοσοφική διάθεση απασχολούνται με έναν άλλο γρίφο των θεμελιωδών νόμων: την έκδηλη εξειδίκευσή τους. Ο Hawking και ο Mlodinow περιγράφουν ως «θαύμα» το γεγονός ότι οι φυσικοί νόμοι επιτρέπουν ένα φιλόξενο Σύμπαν – στο οποίο η ύλη είναι περισσότερη από την αντιύλη – και στο οποίο οι Γαλαξίες φιλοξενούν άστρα που ζουν δισεκατομμύρια χρόνια και γύρω τους περιστρέφονται πλανήτες πάνω στους οποίους αναπτύσσονται και εξελίσσονται οργανισμοί με βάση τον άνθρακα. Ένα τέτοιο «θαύμα» δε θα είχε συντελεστεί αν οι σταθερές της φύσης ήταν ελάχιστα διαφορετικές. Το γεγονός αυτό έχει οδηγήσει κάποιους στην προώθηση της ανθρωπικής προσέγγισης του Σύμπαντος: οι φυσικοί νόμοι είναι αυτοί που είναι επειδή αν δεν ήταν αυτοί που είναι δε θα είχε εξελιχθεί η ζωή για να τους ανακαλύψει. Σε μια θεωρία των πάντων, το γεγονός της ύπαρξής μας θα έπρεπε να είναι αποδεκτό.

Αναζητώντας το Άγιο Δισκοπότηρο, ο Hawking και άλλοι βασίζουν τις ελπίδες τους πρώτον στην υπερβαρύτητα και ακολούθως στη θεωρία των χορδών. Και οι δύο αναγνωρίζονται στις μέρες μας ως διαφορετικές θεωρήσεις ενός ευρύτερου μαθηματικού πλαισίου που ονομάζεται Μ-Θεωρία στην οποία το γράμμα Μ δεν έχει ακόμα καθοριστεί: είναι Κύριος (Master), Θαύμα (Miracle) ή Αντικατοπτρισμός (Mirrage)? Η Μ-Θεωρία ενοποιεί τη βαρύτητα με τις άλλες θεμελιώδεις δυνάμεις (την ασθενή πυρηνική, την ισχυρή πυρηνική και τον ηλεκτρομαγνητισμό), προβλέπει εφτά επιπρόσθετες χωρικές διαστάσεις και προτείνει ότι ο χώρος και ο χρόνος μπορεί να είναι απορρέοντα φαινόμενα και όχι θεμελιώδη. Είναι συναρπαστική και σπουδαία θεωρία αλλά μένουν αρκετά που πρέπει να ανακαλυφθούν ακόμα.

Πέραν της απουσίας οποιασδήποτε ακαταμάχητης πειραματικής απόδειξης της Μ-Θεωρίας υπάρχει ακόμα μια δυσκολία: οι προβλέψεις απέχουν πολύ από το να θεωρηθούν  μοναδικές. Υπάρχουν 10500 (δέκα υψωμένο στη δύναμη 500) διαφορετικοί τρόποι να «διπλωθούν» οι επιπλέον επτά διαστάσεις και να κρυφτούν ενώ ο τρόπος που «διπλώνονται» καθορίζει τος θεμελιώδεις σταθερές και το τι αντιλαμβάνονται τα  όντα που ζουν σε τέσσερις διαστάσεις ως φυσική. Έτσι, ακόμα και αν η Μ-Θεωρία είναι η μόνη τελική θεωρία, απομένουν 10500 δυνατότητες για τους νόμους της φυσικής που μελετούμε.

Όπως εξηγούν οι Hawking και Mlodinow η πληθωριστική κοσμολογία μετατρέπει αυτή την αδυναμία σε αρετή ενώ απαντά μερικώς στο ερώτημα του Αϊνστάιν και εξαφανίζει την ανάγκη ενός θαύματος. Κοσμικός πληθωρισμός είναι η διαδικασία σύμφωνα με την οποία ένα μικρό τμήμα του εμβρυακού σύμπαντος εκρήγνυται σε ένα τεράστιο, γεωμετρικά επίπεδο και σχεδόν λείο υποσύνολο το οποίο είναι αρκετά μεγάλο για να συμπεριλάβει καθετί που παρατηρούμε, εξηγώντας συνεπώς το Σύμπαν που μας περιβάλλει. Όμως, εξαιτίας της κβαντομηχανικής ο πληθωρισμός δεν αποτελεί στιγμιαίο φαινόμενο αλλά χρονικά συνεχές. Γιγαντιαίες φυσαλίδες χωρόχρονου γεννιούνται συνεχώς. Κάθε μια από αυτές δε συνδέεται με τις άλλες ενώ εγκιβωτίζει τους δικούς της φυσικούς νόμους.

Κατά συνέπεια, ισχυρίζονται οι Hawking και Mlodinow, δεν συντελείται κανένα θαύμα: ο πληθωρισμός μαζί με την Μ-Θεωρία ισοδυναμούν με το πολυσύμπαν. Το δικός μας ιδιαίτερο σύμπαν αποτελεί προϊόν επιλογής: έχουν δοκιμαστεί όλες οι δυνατότητες ενώ το ανθρώπινο είδος βρίσκεται να υπάρχει μέσα στο μοναδικό είδος πληθωριστικού υποσυνόλου το οποίο μπορεί να υποστηρίξει την ύπαρξή του. Το μεγάλο σχέδιο δεν είναι απαραίτητο.

Το πολυσύμπαν είναι πιθανόν η πιο σημαντική ιδέα του καιρού μας η οποία μπορεί να είναι και ορθή αλλά μου προκαλεί πονοκεφάλους. Είναι εν τέλει επιστήμη αν δεν μπορούμε να τη δοκιμάσουμε πειραματικά? Τα διαφορετικά υποσύνολα δεν επικοινωνούν μεταξύ τους και έτσι δε θα έχουμε τη δυνατότητα να τα παρατηρήσουμε.  Το πολυσύμπαν μετατοπίζει παρά απαντά στο ερώτημα περί της επιλογής και του επιλέγοντος και δεν εξηγεί γιατί υπάρχει κάτι αντί του να μην υπάρχει τίποτα. Οι Hawking και Mlodinow υποστηρίζουν ότι οι αρνητικές ενέργειες του βαρυτικού δυναμικού επιτρέπουν να προκύπτει κάτι από το τίποτα – αλλά υπάρχει ακόμα το ερώτημα (υπό μορφή ικεσίας) γιατί υπάρχει χώρος, χρόνος και η Μ-Θεωρία.

Ο Hawking δεν έχει αποκλείσει την ύπαρξη του Θεού ή ακόμα και την παράξενη πιθανότητα ο δημιουργός μας να είναι ένας φοιτητής φυσικής ενός πολύ εξελιγμένου πολιτισμού ο οποίος εκτελεί ένα εργαστηριακό πείραμα ρουτίνας. Έχει ενισχύσει την άποψη του Laplace ότι αν και απαιτείται μια διαδικασία συγκρότησης, δεν είναι απαραίτητος κάποιος δημιουργός. Είναι γνωστό ότι ο Hawking δεν είναι λάτρης καμίας θρησκείας αλλά τα μέσα ενημέρωσης εξέλαβαν τη «μη αναγκαιότητα ύπαρξης του Θεού» ως «μη ύπαρξη του Θεού».

Το βιβλίο των Hawking και Mlodinow είναι ένα από τα πολλά βιβλία αρκετών φυσικών που ασχολούνται με θεωρία του πολυσύμπαντος όπως το Cosmic Landscape του Leonard Susskind, το Many Worlds in One του Alex Vilenkin και το Our Cosmic Habitat του Martin Rees. Αλλά όταν μιλά ο Hawking, οι άνθρωποι τον ακούνε με προσοχή. Η διαυγής, άμεση προσέγγισή του και η επιθυμία του να προκαλεί είναι απολαυστική, είτε συμφωνείς μαζί του ή όχι. Με ηχηρές δηλώσεις όπως «Η φιλοσοφία είναι νεκρή», υπονοεί ότι είναι καθήκον των φυσικών επιστημόνων να σηκώσουν στους ώμους τους τα μεγάλα μεταφυσικά ερωτήματα.

Το Μεγάλο Σχέδιο μου υπενθυμίζει, όπως λέω στους φοιτητές  μου, ότι η επιστήμη δεν ασχολείται με το «Γιατί» αλλά με το «Πως». Ο Richard Feynman διερεύνησε τον κίνδυνο της ενασχόλησης με το «Γιατί» σε κάποιες διαλέξεις του το 1964. Προειδοποίησε ότι αν επιτύχουμε τον στόχο των Ιώνων φιλοσόφων για την ανακάλυψη όλων των νόμων που διέπουν το Σύμπαν, τότε «οι φιλόσοφοι που βρίσκονταν πάντα «εκτός» διατυπώνοντας ηλίθιες παρατηρήσεις, θα μπορέσουν να εισχωρήσουν «εντός» προσπαθώντας να εξηγήσουν ΓΙΑΤΙ ισχύον αυτοί οι νόμοι. Και δε θα μπορούμε να τους απωθήσουμε θέτοντας ερωτήματα για τις προβλέψεις αυτών των ιδεών που να μπορούν να δοκιμαστούν πειραματικά». Ο χρόνος θα δείξει αν βρισκόμαστε μπροστά σε κάτι πραγματικά μεγάλο αναφορικά με την ιδέα του πολυσύμπαντος ή αν απλά μεταμορφωνόμαστε στους φιλοσόφους για τους οποίους μας είχε προειδοποιήσει ο Feynman.

Ο Michael Turner είναι διευθυντής του ινστιτούτου Cosmological Physics στο University of Chicago

(Απόδοση Γιάννης Φαίλτωρ)

1. Μικρός Οδυσσέας avatar
    Μικρός Οδυσσέας 10/10/2010 23:54:12

εξαιρετικό, απροσδόκητο, τσουβάλια τροφή για ατελείωτη σκέψη.
    Γιάννη σε ευχαριστούμε

Γιάννης Φαίλτωρ @ Μικρός Οδυσσέας 11/10/2010 08:15:20

Η καθημερινή ενασχόληση με τα πολιτικο-οικονομικά προκαλεί κατάθλιψη. Τα ταξιδάκια πέραν της γήινης σφαίρας είναι χαλαρωτικά! Ευχαριστώ για τις φιλοφρονήσεις.

tsilivithras @ Γιάννης Φαίλτωρ 11/10/2010 10:09:23

@Γιάννης Φαίλτωρ

Τέτοια διαβάζεις για να χαλαρώσεις...;;;!!!!

Μήπως είσαι Βουλκάνιος με μυτερά αυτιά;;;

χρηχα @ Μικρός Οδυσσέας 11/10/2010 20:44:20

κύριε φαίλτωρ...
      ευχαριστώ για το ωραίο κείμενο που μας προσεφερες

Γιάννης Φαίλτωρ @ χρηχα 11/10/2010 20:52:27

Σε ευχαριστώ πολύ χρήχα

2. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 11/10/2010 00:02:03

Φαίλτωρα μας έστειλες βραδιάτικα. Προοδεύεις. Πάντως όπως άκουσα κάπου, τον Θεό τον απορρρίπτουν μόνο οι πολύ έξυπνοι και οι πολύ ηλίθιοι. όλοι οι ενδιάμεσοι τον έχουν κορώνα στο κεφάλι τους.

• περαστικός avatar
      περαστικός @ Strange Attractor 11/10/2010 01:40:03

Εσύ για τι από τα δύο πλασάρεσαι;

• Katsis avatar
        Katsis @ περαστικός 11/10/2010 08:42:15

Περαστικέ, εσενα πάντως για το 2ο σε κόβω

3. Κώστας Ροδινός avatar
    Κώστας Ροδινός 11/10/2010 00:04:51

Ηταν που σ' έστειλε ο Strange να διαβάσεις Λένιν!
    Ευτυχώς παράκουσες.
    Ομως, από την άλλη πλευρά δεν ξέρω πως θα τιμωρήσει την ...ανυπακοή

Strange Attractor @ Κώστας Ροδινός 11/10/2010 00:06:31

Του φάνηκε βαρύς ο Βλαδίμηρος και τό`ριξε στην αστροφυσική που όπως και να το κάνουμε είναι πιο ελαφριά... Τώρα Θα του βάλω να γράψει για τον Poincare.

4. Γιάννης Φαίλτωρ avatar
    Γιάννης Φαίλτωρ 11/10/2010 07:58:19

Strange έχουμε γράμμα (προϊόν υποκλοπής από μυστικό διαστημικό βολιστήρα που κατυθύνεται στο εξωδιάστημα. Το αποκωδικοποίησαν στα εργαστήρια του Λος Άλαμος):

Προς : Γαλακτικό Συμβούλιο
    Από: WSX-23EDJ

Χαίρετε! Όπως απαιτείται από το Πρωτόκολλο, ολοκλήρωσα την επιθεώρηση του πλανήτη Γη ο οποίος βρίσκεται στον τομέα S-16 της περιφερειακής ζώνης του Γαλαξία. Το ανθρώπινο είδος το οποίο κατοικεί σε αυτό τον πλανήτη έχει σημειώσεις αξιόλογη πρόοδο στα τελευταία 1000 Γήινα έτη μετά την τελευταία μου επιθεώρηση. Έχω αναβαθμίσει την κατάστασή τους από «Αναπτυσσόμενη» στην κατάσταση «Τεχνολογικά Αναδυόμενη»
    Θα διασκεδάσετε αν μάθετε ότι οι άνθρωποι πιστεύουν ότι βρίσκονται κοντά στο να ανακαλύψουν μια τελική θεωρία για το σύμπαν. Ζηλεύω τον νεανικό τους ενθουσιασμό!
    Σε συγκεκριμένα ζητήματα βρίσκονται κοντά στις σωστές απαντήσεις και αυτό μου προκαλεί έκπληξη αναλογιζόμενος την πρωτόγονη κατάσταση του πολιτισμού τους. Εν τούτοις, σε άλλα ζητήματα βρίσκονται πάρα πολύ πίσω. Δεν έχουν διανοηθεί ούτε στο ελάχιστο τις σωστές απαντήσεις.
    Συνολικά, αυτό το είδος είναι μάλλον ανώριμο. Προτείνω τη συνέχιση του αποκλεισμού του από τη Γαλαξιακή Ένωση, τουλάχιστον για τώρα. Περαιτέρω λεπτομέρειες θα ακολουθήσουν στην τακτική μου αναφορά.

Με φιλικούς χαιρετισμούς,
    WSX-23EDJ

• ΣΟΝ ΠΕΝ avatar
      ΣΟΝ ΠΕΝ @ Γιάννης Φαίλτωρ 11/10/2010 08:14:12

WSX-23EDJ

OVER

GALAXY COUNCIL

Γιάννης Φαίλτωρ @ ΣΟΝ ΠΕΝ 11/10/2010 08:40:37

GALAXY COUNCIL

TO: WSX23EDJ
        YOU ARE IN DANGER! I REPAT YOU ARE IN DANGER!
        RED GIANT GAP IS GOING TO EXPLODE SOME TIME SOON!
        GET THE HELL OUT OF THERE ASAP!

5. Hase avatar
    Hase 11/10/2010 09:42:10

Ο κατεξοχην εκφραστης της Μ-θεωριας Edward Witten, συνδεει το γραμμα Μ με το Mystery η το Magie η το Membran. Αλλοι παλι εγραψαν για

6. ΓΙΩΡΓΟΣ avatar
    ΓΙΩΡΓΟΣ 11/10/2010 09:43:20

ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ,Η ΠΛΕΟΝ ΑΧΡΗΣΤΗ, ΔΗΘΕΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΙ ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΤΙΠΟΤΑ ΟΦΕΛΙΜΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ,ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ,ΣΥΝΤΗΡΟΥΜΕΝΗ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΞΟΔΕΥΟΥΝ, ΘΑ ΕΛΕΓΑ ΠΕΤΟΥΝ ΔΙΣ.ΕΠΕΙΔΗ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΘΑ ΑΠΟΔΕΙΧΘΗ ΤΙΠΟΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΝΑ ΔΙΑΤΕΘΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΛΕΙΨΗ ΤΗΣ ΦΤΩΧΙΑΣ.

• αποκατάσταση avatar
      αποκατάσταση @ ΓΙΩΡΓΟΣ 11/10/2010 15:26:04

Η΄ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ ΕΚΕΙ ΚΑΤΩ ΣΤΟ ΙΡΑΚ Π.Χ.;

• Hase avatar
      Hase @ ΓΙΩΡΓΟΣ 11/10/2010 20:23:19

Φιλε, ειτε σαρεσει ειτε οχι, ο ανθρωπος απο την φυση του ψαχνει να βρει απο που προηλθε.
      Η επιστημη για την οποια συζηταμε και σχολιαζουμε δεν εχει καμια σχεση με την αστρονομια.

χρηχα @ ΓΙΩΡΓΟΣ 11/10/2010 23:50:56

φίλε ...εσύ αν ήσουν πίθηκος δεν θα κατέβαινες ποτέ απ'το δέντρο....

έχει τέτοια παραδείγματα...ακόμα μαϊμούδες είναι...

εμείς όμως έχουμε την περίσεια πολυτέλεια ,να συνειδητοποιούμε ότι υπάρχει ένα σύμπαν, φτιαγμένο ίσως μόνο για την διάνοια που μπορεί να το συνειδητοποιήσει....

7. η Dimi avatar
    η Dimi 11/10/2010 09:45:05

NASA Video Gallery: Hubble Space Telescope vs asteriod. Cosmic battle?

http://go.usa.gov/ag0 (best seen in full screen)

8. Hase avatar
    Hase 11/10/2010 09:48:19

Συγνωμη κατι πηγε στραβα, συνεχιζω

Αλλοι παλι εγραψαν για την λεξη Matrix, η για το οτι το γραμμα Μ (οπως και το W) ειναι το μονο που συνδεει τις πεντε (δεκαδιαστατες) θεωριες των χορδων με την υπερβαρυτητα στην Μ-θεωρια.

9. Hase avatar
    Hase 11/10/2010 09:50:20

Ξανα εφυγε,
    γιατι το γραμμα αυτο συνδεει 5 σημεια.

Πρεπει να αλλαξω πληκτρολογιο!

10. Professor Moriarty avatar
    Professor Moriarty 11/10/2010 10:20:49

Μ-theory, to M προέρχεται από το membrane (μεμβράνη). Αντί για υπερχορδές θεωρεί ότι τα βασικά δομικά στοιχεία των σωματιδίων είναι υπερ-μεμβράνες (δηλ. μεμβράνες σε χώρο πολλών διαστάσεων)

11. αποκατάσταση avatar
    αποκατάσταση 11/10/2010 15:31:07

Πρόσφατα άκουσα γνωστό μου ευσεβούμενο χριστιανό να λέει ότι δε πιστεύει για τα αστέρια και για άλλους πλανήτες λέγοντας μου ότι ο Θεός μας περιόρισε σε αυτό τον κόσμο και ότι τα αστέρια αυτά μπορεί να είναι φωτάκια όπως τα led και ότι μάλλον έχουν διακοσμητικό ρόλο.
    Τέτοια άτομα συνήθως μου λένε επίσης ότι ο Hawking λέει βλακείες.

Strange Attractor @ αποκατάσταση 11/10/2010 21:02:12

Μόλις πάρουν χαμπάρι το σχόλιο σου κάποιοι "ευσεβείς", θα σπάσει ρεκόρ σχολίων η ανάρτηση του Γιάννη μας.

tsilivithras @ Strange Attractor 11/10/2010 21:05:43

Μπααα...ψέκασε σήμερα το πρωί πάνω από την πόλη και είναι κουλ τα πράγματα.

Γιάννης Φαίλτωρ @ Strange Attractor 11/10/2010 21:16:38

"Ευσεβείς" ή "Ευσεβιστές"?

Strange Attractor @ αποκατάσταση 11/10/2010 21:19:26

Και ποιος είναι ο ηλεκτρολόγος του ουρανού;

Γιάννης Φαίλτωρ @ Strange Attractor 11/10/2010 21:28:03

Ο νεαρός φοιτητής κοσμολογίας στο Γαλαξιακό Πανεπιστήμιο ο οποίος παρακολουθεί την εξέλιξη του πειράματός του, μας βλέπει και γελάει!

• Μικρός Οδυσσέας avatar
        Μικρός Οδυσσέας @ Strange Attractor 11/10/2010 21:34:07

¨Εχει και φροντιστήρια διαγαλαξιακά?

Γιάννης Φαίλτωρ @ Strange Attractor 11/10/2010 23:36:53

Τα πάντα όλα, τιμαί λογικαί, ολιγομελή τμήματα. Αναχωρήσεις απο Μπαϊκονούρ κάθε Πέμπτη.

12. ΔΝΤ avatar
    ΔΝΤ 11/10/2010 15:45:22

Τέτοια άτομα ψηφίζουν ΝΔ συνήθως!

• Enzo avatar
      Enzo @ ΔΝΤ 11/10/2010 16:01:20

και να φανταστεις ρε φιλε ΔΝΤ οτι υπαρχουν και ατομα που πιστευουν και ψηφιζουν τον τζεφρυ! μιλαμε για iq χαρτοπετσετας!

13. A.M. avatar
    A.M. 11/10/2010 16:09:49

Και τι μας νοιάζει αν γίνονται θαύματα στο σύμπαν;

Εμείς ένα θαύμα στη γή θέλουμε και ούτε κάν!
    Ένα θαυματάκι τόσο δα μικρό, όσο πατάει η γάτα.

Να βρεθεί αύριο η Ελλάδα ξεχρεωμένη
    και χωρίς οικονομικά προβλήματα για τα επόμενα 100 χρόνια.

Ζητάμε πολλά;

Και ας μην γίνουν ποτέ θαύματα στο σύμπαν.
    Κάτι τρέχει στα γύφτικα...

tsilivithras @ A.M. 11/10/2010 21:39:38

Γουατ;;;;

Αρ γιου τζοουκινγκ;;;

Δλδ...το χρέος υπάρχει μόνο αν το παρατηρήσεις;;;;;

Καράμπα, μουμπλε-μουμπλε και Μα τα χίλια γένια!!!!

χρηχα @ tsilivithras 11/10/2010 23:57:25

μα ναι...το χρέος υπάρχει γιατί δώσαμε σημασία σε κάποιους που δεν υπάρχουν πραγματικά...κα΄ποιους που ζουν,σκεύτονται και κυβερνούν στον κυβερνοχώρο....σε δικό τους σύμπαν και σε παράξενες διαστάσεις που δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα των Ελλήνων...
        ψηφήσαμε μιαν οφθαλμαπάτη....
        και μας κυβερναέι ένα ψέμα...

14. Ron Krumpos avatar
    Ron Krumpos 30/10/2010 22:07:25

In "The Grand Design" Hawking says that we are somewhat like goldfish in a curved fishbowl. Our perceptions are limited and warped by the kind of lenses we see through, “the interpretive structure of our human brains.” Albert Einstein rejected this subjective approach, common to much of quantum mechanics, but did admit that our view of reality is distorted.

Einstein’s Special Theory of Relativity has the surprising consequences that “the same event, when viewed from inertial systems in motion with respect to each other, will seem to occur at different times, bodies will measure out at different lengths, and clocks will run at different speeds.” Light does travel in a curve, due to the gravity of matter, thereby distorting views from each perspective in this Universe. Similarly, mystics’ experience in divine oneness, which might be considered the same eternal event, viewed from various historical, cultural and personal perspectives, have occurred with different frequencies, degrees of realization and durations. This might help to explain the diversity in the expressions or reports of that spiritual awareness. What is seen is the same; it is the seeing which differs.

In some sciences, all existence is described as matter or energy. In some of mysticism, only consciousness exists. Dark matter is 25%, and dark energy about 70%, of the critical density of this Universe. Divine Essence, also not visible, emanates and sustains universal matter (mass/energy: visible/dark) and cosmic consciousness (f(x) raised to its greatest power). During suprarational consciousness, and beyond, mystics share in that essence to varying extents. [quoted from my e-book on comparative mysticism]