#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
29/11/2011 23:00
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Αν τυπώσουν χρήμα η κρίση θα επιλυθεί εύκολα




Η ατελείωτη οικονομική κρίση της Ευρώπης, μπαίνει σε μια νέα καταστροφική φάση. Υπάρχει ο κίνδυνος ακόμη και της διάλυσης της ευρωζώνης, με οδυνηρές συνέπειες για όλους, και όχι μόνο την Ευρώπη.

Αυτό όπως που οι περισσότεροι παραβλέπουν, εν μέσω των τριγμών της αγοράς, και των απεγνωσμένων πολιτικών διαβουλεύσεων, είναι ότι πρόκειται για ένα σπανιότατο πρόβλημα, με την έννοια ότι μπορεί να επιλυθεί εύκολα, αν πέσουν χρήματα.

Σίγουρα, η Ιταλία και η Ισπανία έχουν πραγματικά προβλήματα. Οι οικονομίες τους είναι ασθενείς, και τα χρέη τους μεγάλα. Αυτά όμως είναι προβλήματα που μπορεί κανείς να τα διαχειριστεί, αν τα επιτόκια των χρεών τους μείνουν σε λογικά επίπεδα. Αυτή η άποψη δεν ισχύει για την Ελλάδα, που δεν έχει καμιά ελπίδα να αποπληρώσει τα χρέη της.

Η δημοσιονομική κατάσταση της Ιταλίας δεν είναι καλή, αλλά δεν είναι και χειρότερη από ότι ήταν πριν δέκα χρόνια. Μάλιστα, είναι μια από τις λίγες χώρες του αναπτυγμένου κόσμου, που διαθέτει πρωτογενές πλεόνασμα. Αν εξαιρέσει κανείς τις πληρωμές τόκων στο χρέος της, βλέπει ότι εισπράττει περισσότερα από φόρους, από όσα ξοδεύει. Άρα, το πρόβλημα δεν είναι το ίδιο το χρέος, αλλά τα υψηλά επιτόκια, τα οποία ανεβαίνουν λόγω του φόβου των αγορών, και όχι λόγω κάποιας οικονομικής αρχής. Οι επενδυτές είναι πανικοβλημένοι, και ο φόβος μη τυχόν και χρεοκοπήσει η Ιταλία προκαλεί έναν βίαιο κύκλο: Ο φόβος χρεοκοπίας ανεβάζει τα επιτόκια, και τα υψηλά επιτόκια κάνουν πιο πιθανή μια χρεοκοπία.

Το πιο αγχωτικό στοιχείο αυτού του κύκλου είναι ότι υπάρχει διαθέσιμη μια έτοιμη λύση. Αν η ΕΚΤ δήλωνε δημοσίως ότι θα στήριζε το ιταλικό και ισπανικό χρέος, αγοράζοντας όσα ομόλογά τους κριθεί απαραίτητο, οι φόβοι για χρεοκοπίες θα υποχωρούσαν, και τα επιτόκια θα έπεφταν. Κάτι τέτοιο δεν θα θεράπευσε τα δεινά της ιταλικής οικονομίας, ούτε θα απομάκρυνε τους κινδύνους από την Ισπανία, αλλά θα απέτρεπε μια κατάρρευση τύπου Lehman, θα κέρδιζε χρόνο ώστε να πετύχουν οι μεταρρυθμίσεις, και θα γλίτωνε τις χώρες αυτές από τις συνέπειες της αυστηρής λιτότητας, η οποία στραγγαλίζει κάθε προοπτική οικονομικής ανάπτυξης.

Μια τέτοια κίνηση, θα ήταν δραματική για την ΕΚΤ, αλλά αυτός είναι και ο ρόλος των κεντρικών τραπεζών: Να αποτελούν τον δανειστή της τελευταίας προσφυγής. Αυτό έκανε και η αμερικανική Federal Reserve στις αρχές της κρίσης το 2008. Έριξε χρήματα στην οικονομία, αγοράζοντας  και πουλώντας περιουσιακά στοιχεία, με κάθε δυνατό τρόπο.

Η ΕΚΤ  όμως αποφεύγει αυτόν τον ρόλο.  Ο νέος επικεφαλής της Mario Draghi απορρίπτει την ιδέα του να γίνει η τράπεζα δανειστής τελευταίας προσφυγής. Την ίδια άποψη έχει και η Γερμανία, χωρίς την υποστήριξη της οποίας η ΕΚΤ δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Κάποιοι επισημαίνουν ότι νομικά απαγορεύεται στη ΕΚΤ να αγοράζει ομόλογα απευθείας από τα κράτη, αλλά μπορεί να το κάνει μέσω της δευτερογενούς αγοράς, και μάλιστα το έχει ήδη κάνει με μικρό αριθμό κρατικών ομολόγων.

Συνεπώς, το πρόβλημα δεν είναι ότι η ΕΚΤ δεν μπορεί να δράσει, αλλά το ότι δεν θέλει να δράσει. Τα εμπόδια είναι ιδεολογικά, αλλά και ψυχολογικά. Υπάρχει ο φόβος ότι η εκτύπωση χρήματος για να αγοραστούν ομόλογα, θα αυξήσει τον πληθωρισμό. Αυτό αποτελεί σήμερα έναν ασήμαντο φόβο, αν σκεφτούμε την αδύναμη κατάσταση της ευρωπαϊκής οικονομίας. Η ανησυχία όμως για τυχόν πληθωρισμό αποτελεί μεγάλο εφιάλτη για τη Γερμανία, και ανησυχεί την ΕΚΤ. Παράλληλα, οι Γερμανοί θεωρούν πως αν η ΕΚΤ βοηθήσει τους Ιταλούς και τους Ισπανούς, τότε αυτοί δεν θα πάρουν το μάθημα που τους χρειάζεται.

Καλή είναι η ηθική διαπαιδαγώγηση, αλλά οι Γερμανοί έχουν κερδίσει πάρα πολλά από το ευρώ, αφού άνθισαν οι εξαγωγές τους, και τώρα θα πρέπει να επωμιστούν κάποια από τα κόστη. Εξάλλου, οι απείθαρχες χώρες έχουν αλλάξει. Στην Ισπανία και στην Ιταλία, τα κυβερνώντα κόμματα εκδιώχθηκαν από την εξουσία, και όλες οι αδύναμες ευρωπαϊκές οικονομίες έχουν επιβάλλει μέτρα λιτότητας.

Το να  ζητάνε κάποιοι περαιτέρω περιστολές και περικοπές, είναι άκαρδο, και δεν εξυπηρετεί τίποτα. Οι χώρες αυτές, το μόνο που χρειάζονται είναι οικονομική ανάπτυξη πάση θυσία.

Στη βάση του όλου προβλήματος βρίσκεται η βαθιά αίσθηση της ΕΚΤ, ότι το να βοηθηθούν οι Ιταλία και Ισπανία, μέσω πληθωρισμού, είναι ηθικά προσβλητικό. Ο επικεφαλής της Bundesbank αποκαλεί τον πληθωρισμό «γλυκό δηλητήριο», ενώ χαιρετίζει την ΕΚΤ για την αυστηρότητα και τη σταθερότητά της.

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Herbert Hoover είχε αναφέρει κάποτε τις συμβουλές που είχε δεχτεί από τον Andrew Mellon, για το πώς πρέπει να αντιμετωπίσει την ύφεση της δεκαετίας του 1920: «Ρευστοποίησε την εργασία, ρευστοποίησε τις μετοχές, ρευστοποίησε τους αγρότες, ρευστοποίησε τα ακίνητα…». Για τον Mellon, η ρευστοποίηση ήταν το άπαν, και ήταν οικονομικά λογική. Ήταν σαν μια μορφή κάθαρσης. Όπως πίστευε, «…η  λιτότητα θα ξεριζώσει τη σαπίλα από το σύστημα. Το υψηλό κόστος ζωής θα πέσει. Μαζί με την υψηλή ζωή. Οι άνθρωποι θα δουλεύουν σκληρότερα, και θα ζουν πιο ηθικά…».

Σίγουρα υπήρξαν αρκετοί άνθρωποι στην Ισπανία, στην Ιταλία, και στην Ελλάδα, που φέρθηκαν ανεύθυνα, και τώρα είναι απαραίτητες οι μεταρρυθμίσεις. Το να καταστραφεί όμως το ευρώ, μόνο και μόνο για να πάρουν ένα μάθημα κάποιοι,  είναι πολύ σκληρό. Δυστυχώς, όταν καταρρέει μια οικονομία, δεν την πληρώνουν μόνο οι ένοχοι.

Η ΕΚΤ ανησυχεί πως αν μετατραπεί σε δανειστή τελευταίας προσφυγής, αυτό θα απειλήσει τη σταθερότητα τιμών, αλλά ποιο θα είναι το νόημα αυτής της σταθερότητας αν το ευρώ εξαφανιστεί στην πορεία;

Αν η ΕΚΤ δεν φερθεί με προσοχή, τότε στο μέλλον θα συζητούμε για το πόσο καλά τα πήγε στο να προστατεύσει το ευρώ, εξαφανίζοντάς το.

 

The New Yorker

http://www.newyorker.com/talk/financial/2011/12/05/111205ta_talk_surowiecki#ixzz1f4guEji1

Απόδοση: S.A.

ΣΧΟΛΙΑ

  1. ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. avatar
    ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. 29/11/2011 23:04:47

    Η εκτύπωση χρήματος είναι μια λύση. Το να αυξηθεί πρόσκαιρα ο πληθωρισμός είναι προτιμότερο από το να επιβάλλονται εξακολουθητικά νέα μέτρα που καταλήγουν στο να μεγαλώνουν την ύφεση.

  2. Aggelos avatar
    Aggelos 29/11/2011 23:13:29

    το τυπωμα χρηματος απο το μηδεν..ειναι προσωρινη λυση ανακουφισης

    η πραγματικη λυση ειναι να παει η παραγωγη προς την περιφερεια της ευρωπης και η κατανλωση προς το κεντρο

    ισορροπια.. και το ευρωομολογο ,,οντως ειναι πιο λογικο αποτο απλο τυπωμα χρηματος..

    μακαρι να ξεραμε τι θα γινει ..

  3. ΚΜ avatar
    ΚΜ 29/11/2011 23:16:34

    Όλο το ζουμί στο άρθρο είναι η εξής πρόταση:

    «Παράλληλα, οι Γερμανοί θεωρούν πως αν η ΕΚΤ βοηθήσει τους Ιταλούς και τους Ισπανούς, τότε αυτοί δεν θα πάρουν το μάθημα που τους χρειάζεται.»

    Δηλαδή, με απλά λόγια:
    1) Οι Γερμανοί επιδιώκουν την εξαθλίωσή μας - δεν είναι απλώς παράπλευρή συνέπεια αλλά στόχος της πολιτικής που επιβάλλουν.
    2) Επίσης (ποιοί; οι εξαγωγείς της μίζας!), θεωρούν ότι έχουν το δικαίωμα να μας κουνάνε το δάχτυλο (ωσάν να μην φέρουν κι αυτοί μερίδιο της ευθύνης για τα αδιέξοδα της ευρωζώνης).

  4. Σίχαμα avatar
    Σίχαμα 29/11/2011 23:20:43

    Να μια λύση απο τους Αμερικάνους.

  5. ΠΗΛΕΑΣ avatar
    ΠΗΛΕΑΣ 30/11/2011 00:32:40

    Οι Γερμανοί δεν θέλουν τύπωμα χρήματος γιατί προσδοκούν στην μετατροπή της εν εξελίξει υποκαταστάσεως του δολλαρίου από το ευρώ, ως αποθεματικού νομίσματος, σε χιονοστιβάδα. Τότε θα μπορούσε να κοπεί ΠΟΛΥ χρήμα, που δεν θα ήταν πληθωριστικό καν, γιατί η ταυτόχρονη καταβαράθρωση του δολλαρίου θα το ισορροπούσε. Η Ευρώπη θα αγόραζε δολλάρια για να διατηρήσει την ισορροπία, τα ευρωπαϊκά δάνεια θα μηδενιζόντουσαν και η Ευρώπη θα είχε κάνει και την "καλή της πράξη" σώζοντας την Αμερική. Ενώ τώρα, το τύπωμα χρήματος θα έφερνε προσωρινή μόνον ανακούφιση στην Ευρώπη αλλά και θα ανέκοπτε την δυναμική του Ευρώ. Λίγο κέρδος, μεγάλη ζημιά.

    Για την Ελλάδα, το τύπωμα Ευρώ θα ήταν "ασπιρίνη". Το 70% των συναλλαγών μας είναι με την Ευροζώνη, οπότε δεν θα επηρεαζόταν η δυναμική τους, αν και θα μας έδινε μια ανάσα χρόνου και ρευστότητας.

    • nikos avatar
      nikos @ ΠΗΛΕΑΣ 30/11/2011 08:13:26

      Το Ευρώ τελείωσε σαν αποταμιευτικό νόμισμα. ¨ηδη υποχώρησε στην τρίτη θέση.
      http://nikosletter.blogspot.com/2011/11/blog-post_21.html

  6. zio7 avatar
    zio7 30/11/2011 00:36:26

    πλέον είναι αργά ΚΑΙ γι αυτήν την κίνηση. Δεν φτάνει μόνο το τι θα κάνεις, αλλά το ΠΟΤΕ θα το κάνεις. Όπως και εμείς θα ΕΠΡΕΠΕ να κυρήξουμε στάση πληρωμών και διαπραγμάτευση αποπληρωμής με δικούς ΜΑΣ όρους, έτσι θα έπρεπε ΤΟΤΕ να κοπεί χρήμα.
    Η Μέρκελ και οι Φρίτσηδες που δεν στρίβουν έχουν το μυαλό τους στις αποικίες και στα "μαθήματα". Ξεχνάνε όμως ότι ο κόσμος δεν γυρίζει γύρω απο αυτούς και αυτό συνειδητοποιούν σιγά σιγά, αλλά είναι αργά.

    Το παιχνίδι έχει ξεφύγει από την Ευρώπη. Πιέζεται η Ιαπωνία, μειώνει ανάπτυξη η Κίνα, η Βραζιλία έχει προβλήματα. Το βασικότερο όμως δεν είναι τα νούμερα, αλλά η αβεβαιότητα και το βασικότερο, η έλλειψη εμπιστοσύνης ακόμα και στα ομόλογα κρατών! Οι αγορές μπορεί να ξεχνάνε εύκολα ή δύσκολα, αλλά τα γεγονότα είναι τόσα πολλά ΜΑΖΙ που μοιάζει ακόμα και η αγορά ενός 5ετούς bund σαν κάτι ριψοκίνδυνο ΣΗΜΕΡΑ!

    Το μεγάλο πρόβλημα της εποχής είναι η "παγίδα ρευστόητας", η διακράτηση της ρευστότητας και η έλλειψη επιθυμίας για επένδυση, λόγω αστάθειας οικονομικής αλλά και γεωπολιτικής.
    Αυτό οδηγεί την οικονομία σε ασφυξία, σε έμφραγμα.

    Πιστεύω ότι το τύπωμα χρήματος θα δώσει βραχυπρόθεσμα ανάσες στο σύστημα, αλλά η ρευστότητα αυτή θα διοχετευτεί στον χρυσό, σε εμπορεύματα, σε οτιδήποτε ΜΗ νομισματικό, ότι ακριβώς έγινε και με τις ενέσεις ρευστότητας της FED, τότε που οι τιμές του χρυσού έσπασαν κάθε ρεκόρ.

    Η φούσκα είναι τέτοια που ψάχνει διέξοδο πλέον όχι για να ξεφουσκώσει ελεγχόμενα, αλλά για να εκραγεί.
    Τέτοιες "λύσεις" παλιότερα τις έδιναν τα όπλα. Σήμερα τις δίνουν τα παγκόσμια νομίσματα? το amero πχ? ή και πάλι τα όπλα? θα δείξει.

  7. ΜΠ avatar
    ΜΠ 30/11/2011 00:42:09

    Οι Αμερικάνοι θα σκάσουν σαν το big bang. Δεν έχουν αντίκρυσμα. Το χρήμα τους είναι κομφετί για τα καρναβάλια. Χρυσός Τέλος, το Fort Nox είναι ΑΔΕΙΟ από χρυσό. Το πρόβλημα είναι πιο βαθύ από ότι βλέπουμε. Περιμένετε τα χειρότερα αν δεν βάλουν μυαλό οι κυβερνώντες τη Καπερναούμ, παγκοσμίως. Η λύση είναι μόνο μία, αλλά θέλει πολύ μα πολύ γερά στομάχια: να σβηστούν όλα τα χρέη και να ξαναμοιραστεί το χρήμα. Δεν μπορείς να πληρώνεις τοκογλυφικά "εταιρικά" επιτόκια ούτε να έχει απαίτηση η Μέρκελ να κυβερνήσει την Ευρώπη, εξαγοράζοντας τα χρέη με τον Εθνικό πλούτο κάθε προβληματικής δημοσιονομικά χώρας. Εάν (Θεός φυλάξει), λέμε τώρα, γινόμασταν ποτέ καγκελαρία, τότε κάτω από ένα υπουργείο οικονομικών θα πρέπει να υπάρχει ισοτιμία και ισονομία, δηλαδή, με άλλα λόγια, δεν μπορείς να έχεις τον έλεγχο μιας χώρας και να της συμπεριφέρεσαι ως δουλοπάρικου μειώνοντας μισθούς, συντάξεις, βιωτικό επίπεδο. Που σημαίνει ότι είμαστε μία καγκελαρία, δηλαδή ένα κράτος με ίσες ευκαιρίες για διατήρηση του βιωτικού επιπέδου, με ίσους μισθούς και ίσες συντάξεις, με ίδιο ασφαλιστικό σύστημα. Εννοείται ότι αυτό δεν πρόκειται να συμβεί ποτέ, μια υπερθεματισμένη υπόθεση εργασίας ήταν, όμως καταλαβαίνει κανείς το παράλογο του πράγματος όταν κοντεύουμε να εκχωρήσουμε κυριαρχικά δικαιώματα, έχοντας διαπραγματευτεί το απόλυτο τίποτα.

  8. Agriemenos avatar
    Agriemenos 30/11/2011 00:48:00

    Η λύση θα ήταν το τύπωμα αν και μόνο αν αυτή κατευθυνόταν προς την πραγματική οικονομία και όχι προς Θεσμικούς Επενδυτές, Τράπεζες, Funds, Funds of Funds και λοιπούς ραντιέριδες. Για να το πω πιο απλά, αν τα δώσουν στους δεύτερους αυτοί θα τα κάνουν μπόνους στα... γκόλντεν μποις και δεν θα τα δώσουν στην πραγματική οικονομία (όπως δεν έκαναν τόσα χρόνια άλλωστε) ή και αν τα δώσουν θα τα δώσουν υπο μορφή καταναλωτικών δανείων (πχ πιστωτικών καρτών), στεγαστικών δανείων και δανείων προς Κράτη, οδηγώντας ουσιαστικά τα χρήματα αυτά σε μη παραγωγικούς τομείς, συνεχίζοντας την παρανοϊκή φούσκα που δημιουργούσαν μέχρι τώρα. Επειδή λοιπόν μέχρι τώρα η ΕΕ και κυρίως η Ευρωζώνη (δηλαδή η Γερμανία) δείχνει να κανακεύει αυτά τα "καημένα παιδιά" δεν βλέπω πως θα μπορέσει να λυθεί το πρόβλημα.
    Για να το κάνω λιανά: η Ιταλία χρειάζεται μόνο για το 2012 περί τα 300 δισ ευρώ (όσο το όλον χρέος μας). Η Ισπανία ακυρώνει εκδόσεις ομολόγων, το ευρω-ομόλογο δεν δείχνει να είναι αυτό που θα επιθυμούσε η περιφέρεια της Ευρώπης, αλλά οι όροι που θέλει να επιβάλλει η Γερμανία. Ο ELA δεν μπορεί να χρησιμοποιείται εσαεί. Το τύπωμα, πέρα από τα προβλήματα πληθωρισμού (και εδώ έρχεται να προστεθεί και το απαγορευτικό της Συνθήκης του Μααστριχτ), δημιουργεί και θέμα ύπαρξης των δομών των οικονομιών της Ευρωζώνης... Επί του θέματος έχει πεί πολλά και ο Βαρουφάκης και ο www.techietsan.com

  9. ΑΖ avatar
    ΑΖ 30/11/2011 08:54:22

    Το ειπε δειλα-δειλα ο επικεφαλής της FED: Χρειαζεται μια παγκοσμια τραπεζα για να γλυτωσουμε απο αυτες τις ανισορροπιες!!! Ακριβώς! Αλλά ποιος θα εκδιδει το νόμισμα??????? Ποιος θα τον ελέγχει??????????? Αυτο ορματιζονται εδω και 200 χρονια τουλαχιστον οι Ροτσιλντ. Αυτη ειαι δουλειά που προυποθετει την δουλεία των άλλων.


    ΑΖ

  10. τσώφλι πασατέμπου avatar
    τσώφλι πασατέμπου 30/11/2011 10:04:57

    Χολαργός, ο κρυφός πόθος πολλών εδώ μέσα, το Άγιο Δισκοπότηρο της Αριστεράς, η πιό προχωρημένη οικονομική της πρόταση μετά τις σφαλιάρες που έφαγε παντού απο τους σιδερένιους κι αμείλικτους νόμους της πραγματικής οικονομίας. Παραγωγή κεφαλαίου... απ'το πουθενά ! Εχω χρήμα, όχι γιατί παρήγαγα, αποταμίευσα, είχα ιδέες, εφηύρα καινοτομίες, κληρονόμησα, πέτυχα στο λαχείο, ή κι ακόμα έκλεψα απο άλλους, αλλά γιατί... έτσι γουστάρω ! Αγοράζω χαρτί και... τυπώνω. Ούτε στη Μονόπολη δέν υπάρχουν τέτοια !

    Και δώσ'του Κέϋνς. Και Ρούσβελτ. Σε λίγο θα τους δούμε να κοιμώνται πλάϊ στον Λένιν, με τον Εγκελς απο πάνω (που γλύτωσε την ταρίχευση στο τσάφ). Λές και το πρόβλημά μας είναι η "αναθέρμανση" κι όχι ο προστατευτισμός, η λατρεία των σοσιαλιστικών παραδείσων της τεμπελιάς, οι κάθε είδους στρεβλώσεις στην αγορά, οι επιδοτήσεις, το παραφουσκωμένο Δημόσιο, η πρωτόγονη φαυλοκρατία των κομμάτων... ο φόβος (ή μήπως η αδυναμία) να ανταγωνιστούμε στα ίσα αυτούς τους λαούς που προκόβουν απ'τη δουλειά και την παραγωγή ιδεών κι όχι γκρίνιας και μιζέριας.

    • zio7 avatar
      zio7 @ τσώφλι πασατέμπου 30/11/2011 11:19:55

      συμφωνώ με το σκεπτικό σου, αλλά στην σημερινή πραγματική οικονομία, όταν η "δουλειά" και η "καινοτομία" εξαντλούνται στο "παίρνω τα προβληματικά μου δάνεια ή μελλοντικά έσοδα ή περιουσιακά, τα κάνω ένα πακέτο, τα καταθέτω ως εγγύηση για δανεισμό, το πακέτο αυτό γυρνάει 2-3 φορές ακόμα στην αγορά και γεννάει αντίστοιχο χρήμα, κολλάω και ένα cds στο ομόλογο αυτό να υπάρχει, κάνω μόχλευση επί 10, αγοράζω και κανα γυμνό cds ή σορτάρω νόμισμα γιατί ποτέ δεν ξέρεις τι γίνεται κλπ...

      ε, μπροστά σε όλα αυτά, ένας πληθωρισμός χρήματος πιστεύω ότι δεν είναι ο λόγος καταστροφής...

    • ΑΓΙΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΤΗΣ avatar
      ΑΓΙΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΤΗΣ @ τσώφλι πασατέμπου 30/11/2011 12:57:37

      ΕΙΣΑΙ Ο ΚΑΡΠΟΣ ΤΟΥ ΠΑΣΑΤΕΜΠΟΥ. Η ΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ.

  11. Αθωος Περαστικος avatar
    Αθωος Περαστικος 30/11/2011 10:07:00

    @ αγριεμενος, συμφωνούμε απολύτως. Το τύπωμα μπορεί να δώσει λύση, ΑΛΛΑ, εξαρτάται από το ποιός θα πάρει πρώτος το φρέσκο χρήμα και που θα το κατευθύνει. Αυτοί που θα το πάρουν πρώτοι στα χέρια τους είναι εξ΄ορισμού οι πιο ευνοημένοι, διότι θα έχουν τη ρευστότητα πριν επηρεασθεί ο πληθωρισμός.
    Δυστυχώς δε βλέπω ως πιθανό το σενάριο να κατευθυνθεί το χρήμα εκεί που χρειάζεται, η ΕΕ έχει αλωθεί από χρηματιστές και τραπεζίτες...

  12. SABI avatar
    SABI 30/11/2011 10:17:34

    Aυτή τη στιγμή "ΟΙ ΑΓΟΡΕΣ" που μέσω του καπιταλισμού- καζίνο έχουν δημιουργήσει τεράστιες φούσκες τρισεκατομμυρίων ευρώ, έχουν μέσω των οικων αξιολόγησης μπήξει τό "μπουρί" στο σώμα της Ευρώπης και ρουφάνε πραγματικό χρήμα κόβοντας μισθούς συντάξεις και χαράτσια που αποθηκεύουν στους φορολογικούς παραδείσους . ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΝ ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΠΡΙΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΓΑ, ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΤΟ "ΜΠΟΥΡΙ" ΑΥΤΟ ΝΑ ΚΟΠΕΙ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ. ΠΡΕΠΕΙ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΟΙ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΝΑ ΚΗΡΥΞΟΥΜΕ ΠΤΩΧΕΥΣΗ. ΝΑ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΟΥΝ ΟΙ ΚΑΖΙΝΟ-ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΞΑΝΑΓΙΝΟΥΝ ΠΙΣΤΩΤΙΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ ΟΠΩΣ ΠΡΙΝ ΤΟ 1989. Aκόμα και το τύπωμα χρήματος δεν θα μας σώσει. Απλώς θα αναβάλλει για 1-2 χρόνια την κατάρρευση, όπως έγινε και στις ΗΠΑ όπου πάλι "οι οίκοι" τροχίζουν τα μαχαίρια τους...EKTOΣ ΑΝ ΤΟ ΤΥΠΩΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΣ ΣΥΝΕΧΙΣΤΕΙ ΓΙΑ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ, ΜΕΧΡΙΣ ΟΤΟΥ Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ ΕΝΑ ΒΙΩΣΙΜΟ ΠΟΣΟΣΤΟ (πχ. 10% ΑΠΟ 1,7% ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΩΡΑ) ΕΠΙ ΤΗΣ " ΕΙΚΟΝΙΚΗΣ".
    Αν οι Γερμανοί νομίζουν οτι με τη δημιουργια Ευρώπης δύο ταχυτητων θα γλιτώσουν αυτοί, ή ακόμα αν οι ΑΓΟΡΕΣ τους τους έταξαν μερίδιο από την "πίτα", είναι βαθειά νυχτωμένοι. Μόλις τελειώσουν με τους Αδύναμους, θα φάνε τη Γερμανία για επιδόρπιο. Και όλα αυτά όχι γιατί υπάρχει κάποια συνομωσία, αλλά αυτή είναι η φύση ΤΩΝ ΑΓΟΡΩΝ . Θέλουν απλά ολο και περισσότερο πραγματικό χρήμα για να νοιλωθουν ασφαλείς μπροστά στό επόμενο σκάσιμο μεγάλης τράπεζας-φούσκας τύπου lehman brothers.

  13. SABI avatar
    SABI 30/11/2011 10:34:54

    ΠΗΛΕΑΣ:
    Εχεις απόλυτο δίκιο. Και εγώ πιστεύω οτι αυτό ήταν το όνειρο των Γερμανών που τους έκανε να "μουλαρώσουν" σε βάρος όλων μας. Ομως " ΟΙ ΑΓΟΡΕΣ"δεν είναι πρόβατα να περιμένουν πότε το Ευρώ θα τους "φάει" το δολλάριο και είναι έτοιμες να καταβροχθίσουν το Ευρώ εδώ και τώρα. Θα ξυπνήσουν έστω και την τελευταία στιγμή οι Γερμανοί, ή "μωραίνει κύριος ον βούλεται απωλέσαι"? Σε παραπάνω σχόλιό μου λέω και 'γώ οτι το τύπωμα ΕΥΡΩ πρέπει να συνεχιστεί για πολλά χρόνια μέχρι να πάρουμε τουλάχιστο ΙΣΟΠΑΛΙΑ από τις αγορές (αφού δεν έχουμε τα κότσια να τις διαλύσουμε με γενική στάση πληρωμών) και να γυρίσει τό σύστημα στην πρό ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΙΣΜΟΥ εποχή (1989)

  14. sakis avatar
    sakis 30/11/2011 12:30:34

    Δυστυχώς οι μνήμες του 1920 καθορίζουν την πολιτική της Γερμανίας.

    http://antikleidi.wordpress.com/2011/11/18/germany-hyperinflaton-1923/

    Δεν είμαι οικονομολόγος για να κρίνω αν πράγματι θα επαναληφθεί ότι συνέβη τότε. Αν υπάρχει βέβαια τέτοιος κίνδυνος, δεν έχουν άδικο. Αλλά γιατί δεν τρομάζουν και οι ΗΠΑ, Μεγάλη Βρετανία, Ιαπωνία, που κόβουν συνέχεια χρήμα ? ...

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.