#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
01/07/2010 08:19
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Έρμη τριτοβάθμια εκπαίδευση…



Της Έφης Μπάσδρα

Εν μέσω θέρους και εφαρμογής ενός μεσαιωνικού τύπου εργασιακού και ασφαλιστικού νομοσχεδίου, η κυβέρνηση θέλησε να αναδεύσει και άλλο την εκρηκτική σούπα ανασυγκρότησης του ελληνικού γίγνεσθαι, ανακοινώνοντας το υπερφιλόδοξο σχέδιο του υπουργείου παιδείας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η υπουργός, ως άλλος -φευ!- εμπνευσμένος Παπανούτσος, μετά τις αλλαγές στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, είπε να πιάσει, από τον λαιμό δυστυχώς, και την πολύπαθη τριτοβάθμια εκπαίδευση, ανακοινώνοντας στην πρόσφατη σύνοδο των πρυτάνεων τις βασικές αρχές ενός προσχεδίου, εξαιρετικά συγκεχυμένου.

Συγκεκριμένα:

- Καθιερώνεται Συμβούλιο Διοίκησης κάθε ιδρύματος, κατά τα διεθνή πρότυπα

Αναφέρει την καθιέρωση Συμβουλίου Διοίκησης κατά τα αμερικανικά πρότυπα, αγνοώντας την ελληνική πραγματικότητα και την μερική εφαρμογή και αποτυχία του παραπάνω μέτρου στις προσωρινές διοικήσεις των υπό ίδρυση ελληνικών πανεπιστημίων. Στα αμερικανικά πανεπιστήμια, το Board of Trustees συνεπάγεται άλλες νοοτροπίες και συμπεριφορές από το πρόσκαιρο βόλεμα συνταξιούχων ακαδημαϊκών δάσκαλων -και όχι μόνο!!

- Η κρατική χρηματοδότηση θα γίνεται επί τη βάσει προγραμματικών συμφωνιών. Θα εφαρμόσει αξιολόγηση στα ΑΕΙ

Το 5% του ΑΕΠ στην παιδεία αποτελεί πάγιο αίτημα γενεών πλέον. Σε χαλεπούς καιρούς ΔΝΤ μάλλον έχει αποδυναμωθεί. Σε κάθε περίπτωση, γενναία κρατική χρηματοδότηση θα μπορούσε, ανάλογα των υποχρεώσεων και αναγκών κάθε πανεπιστημιακού ιδρύματος (με τη χρήση κάποιου αλγόριθμου), να δοθεί εφάπαξ και μετά τέσσερα έτη και υποχρεωτική αξιολόγηση εφ’ όλης της ύλης (ποιότητα εκπαίδευσης, ποιότητα εκπαιδευτών, ποιότητα έρευνας), να αποφασιστεί με τι ποσοστό θα συνεχίζει η όχι να επιδοτείται το ίδρυμα. Έτσι εξασφαλίζεται καθαρότητα στην κρατική χρηματοδότηση καθώς και αξιοκρατία λειτουργίας των ιδρυμάτων.

- Οι επιτυχόντες θα εισάγονται σε σχολή, και όχι σε τμήμα όπως σήμερα. Η κατανομή τους στα τμήματα θα γίνεται μετά το τέλος του πρώτου έτους, ανάλογα με την επίδοση και τις προτιμήσεις των φοιτητών, χωρίς να αποκλείεται και η αλλαγή σε επόμενα έτη

Σε τελείως λάθος κατεύθυνση όπως είναι δομημένο σήμερα το σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας, και ειδικά για σχολές όπως η Ιατρική, το Χημικό κ.α. όπου στο πρώτο έτος περιλαμβάνονται εργαστήρια με τη χρήση ακριβών αντιδραστηρίων και ύπαρξη πολυαρίθμων αιθουσών για την άσκηση των φοιτητών. Βασίζεται στο αμερικανικό μοντέλο εκπαίδευσης, ενώ τα ελληνικά πανεπιστήμια δομήθηκαν πάνω σε ευρωπαϊκά πρότυπα.

- Υιοθέτηση του ψηφιακού συγγράμματος που θα είναι ελεύθερα διαθέσιμο στο Διαδίκτυο

Δεν συμβαίνει πουθενά στον κόσμο (ας μου επιτρέψει η κα υπουργός την προσωπική εμπειρία φοίτησης και διδασκαλίας σε πολλά κέντρα αριστείας της αλλοδαπής: Columbia, Harvard, BU, Tufts, UHeidelberg, UAarhus κ.α). Ειδικά σε σχολές όπως το Βιολογικό, το Χημικό αλλά και η Ιατρική είναι εξαιρετικά δύσκολη αν όχι αδύνατη η μελέτη με τη χρήση ψηφιακών συγγραμμάτων. Παράλληλη χρήση ναι, υιοθέτηση ψηφιακού συγγράμματος λάθος! Η πληθώρα των συγγραμμάτων μπορεί να αντιμετωπιστεί με άλλον αποτελεσματικότερο και συμφέροντα για το κράτος τρόπο (ένα σύγγραμμα, όπως ο νόμος προβλέπει, ανά μάθημα). Στο κάτω-κάτω, οι φορολογούμενοι Έλληνες στην πλειοψηφία τους θα επιθυμούσαν για τα παιδιά τους άρτια πανεπιστημιακή εκπαίδευση, όχι σπατάλη, αλλά ούτε και υποβάθμιση.

- Θα οργανωθούν Κέντρα Αριστείας

Η οργάνωση κέντρων αριστείας επαφίεται μάλλον στη διάθεση των πανεπιστημιακών δασκάλων. Κανένας νόμος δεν θα ήταν επαρκής αν οι ίδιοι οι δάσκαλοι δεν ήθελαν αναγκασμένοι από ένα σύστημα αξίων και αξιών να γίνουν άριστοι. Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και πολλά διάσπαρτα πανεπιστημιακά τμήματα χωρίς καμία επιβολή νόμου αποφάσισαν να ανήκουν σε club διεθνούς αριστείας.

- Σε κάθε περιοχή, θα υπάρχει συντονισμός και συνεργασία των ερευνητικών δραστηριοτήτων μεταξύ των ΑΕΙ και των ερευνητικών κέντρων

Τίποτα το καινοφανές και δεν χρειάζεται επιβολή νόμου. Τα μεγάλα ερευνητικά κέντρα βρίσκονται εδώ και πολλά χρόνια σε αγαστή επιστημονική συνεργασία με τα πανεπιστημιακά ιδρύματα.

- Χρηματοδότηση της έρευνας με βάση τις εθνικές στρατηγικές (π.χ. πράσινη ανάπτυξη) και την αριστεία

Καλές οι εθνικές στρατηγικές αλλά ξέρετε κα υπουργέ, στη μικρή μας χώρα υπάρχουν επιστημονικές ομάδες αριστείας που ασχολούνται με πολλαπλά αντικείμενα, θετικής αλλά και θεωρητικής κατεύθυνσης. Οι αφορισμοί και οι εμμονές σε θέματα πιασιάρικα (βλ. πράσινη ανάπτυξη), μόνο απογοήτευση μπορούν να φέρουν σε ανιδιοτελείς σκαπανείς της επιστήμης των φρικτά υποχρηματοδοτούμενων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων!! Ακόμα περιμένουν οι διδακτορικοί φοιτητές την έκβαση των προγραμμάτων Ηράκλειτος ΙΙ, ενάμιση χρόνο μετά τη λήξη προθεσμίας υποβολής!! Οι περισσότεροι φοιτητές μας, όταν δεήσετε να αποφασίσετε για την κατανομή των προγραμμάτων θα έχουν ήδη φύγει ή θα έχουν  τελειώσει, αφιλοκερδώς και με γονική επιχορήγηση, για άλλη μια φορά, το ερευνητικό τους πρωτόκολλο!!!

- Η αξιολόγηση των ερευνητικών προτάσεων θα γίνεται αποκλειστικά από ξένους κριτές

Αφού βεβαίως έχετε καταλήξει στην απαξίωση όλων ημών των πανεπιστημιακών (πολλοί από τους οποίους τυγχάνουν κριτές σε ερευνητικά προγράμματα πανεπιστημίων της αλλοδαπής και ρυθμίζουν τη ροή επιστημονικών δημοσιεύσεων στα εγκυρότερα περιοδικά διεθνώς), αποφασίζετε ότι η αξιολόγηση των ερευνητικών προτάσεων θα γίνεται αποκλειστικά από ξένους κριτές. Σωστό βεβαίως, εφ όσον κρίνετε εξ ιδίων τα αλλότρια. Η διαρκής κομματική σας ενασχόληση δεν σας επέτρεψε την φοίτηση σε κάποιο ίδρυμα της αλλοδαπής και έτσι εκφράζετε πολύ σωστά έναν ενδόμυχο φόβο! Θα έπρεπε όμως κα υπουργέ, να κάνετε τον κόπο να δείτε το στελεχιακό δυναμικό των ελληνικών ιδρυμάτων των οποίων προΐσταστε. Με υποχρηματοδότηση, μέσα σε ελεεινές συνθήκες, πολλά ελληνικά πανεπιστήμια και πολλές μονάδες σε αυτά αποτελούν όχι απλές οάσεις αλλά σημεία αναφοράς διεθνώς. Σήμερα, με το πάτημα ενός κουμπιού στο διαδίκτυο, αξιολογούμαστε όλοι. Θα έπρεπε να κάνετε τουλάχιστον αυτόν τον κόπο πριν προχωρήσετε σε αφοριστικές προτάσεις απαξιώνοντας μια πλειάδα ελλήνων πανεπιστημιακών. Αλήθεια, ποια ήταν η τελευταία φορά που επισκεφτήκατε, έτσι μόνη σας, από δική σας πρωτοβουλία και χωρίς τη συνοδεία καμερών, ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα;

- Λειτουργική ενοποίηση

Όσον αφορά στη λειτουργική ενοποίηση σαφώς και στη σωστή κατεύθυνση, αλλά ήταν δικό σας σύνθημα ή παράφραση «κάθε πόλη και ΑΕΙ κάθε χωριό και ΤΕΙ»!!!

- Θα ενισχυθούν τα προπτυχιακά και τα μεταπτυχιακά προγράμματα, που θα προσελκύουν και ξένους φοιτητές

Χωρίς χρηματοδότηση και οικονομική στήριξη ποιος ξένος φοιτητής θα έρθει να σπουδάσει στη χώρα μας;

- Στα εκλεκτορικά σώματα για την εκλογή και εξέλιξη των πανεπιστημιακών θα συμμετέχουν ξένοι πανεπιστημιακοί

Η συμμετοχή ξένων πανεπιστημιακών δεν εγγυάται απαραίτητα την αξιοκρατία. Αν υπάρξει ένα σύστημα συνεχούς αξιολόγησης και κατάταξης (ranking) με άμεσο αντίκτυπο στην μετέπειτα χρηματοδότηση αλλά και την αγορά εργασίας, θα άλλαζε τη νοοτροπία και πράξη όχι μόνο των πανεπιστημιακών αλλά και των υποψήφιων φοιτητών. Ένας πανεπιστημιακός στο MIT δεν αποφασίζει αξιοκρατικά επειδή το DNA του είναι διαφορετικό, αλλά γιατί η μελλοντική του χρηματοδότηση και επομένως επιστημονική του επιβίωση εξαρτώνται από το αξιοκρατικό των αποφάσεών του. Από την άλλη οι φοιτητές επιλέγουν το πανεπιστήμιο τους με βάση την διεθνή ή εθνική κατάταξή του, γιατί το πτυχίο ενός τέτοιου πανεπιστημίου θα αποτελέσει βέβαιο εισιτήριο για την είσοδο στην  αγορά εργασίας.

- Θα δίνεται η δυνατότητα να εκλεγούν μέλη ΔΕΠ και ξένοι επιστήμονες, όπως επίσης θα δίνεται η δυνατότητα ταυτόχρονης κατοχής θέσης ΔΕΠ σε ελληνικά και ξένα πανεπιστήμια. Στόχος είναι διακεκριμένοι επιστήμονες να προσφέρουν την εμπειρία τους στα ελληνικά ΑΕΙ χωρίς να εγκαταλείπουν τη θέση τους

Καλώς να ορίσουν οι ξένοι συνάδελφοι. Το δεύτερο σκέλος τελείως στη λάθος κατεύθυνση, και από προσωπική πείρα (και μετά σχεδόν δεκαπενταετή παραμονή σε ΗΠΑ και Γερμανία). Οι περισσότεροι ξένοι επιστήμονες έχουν συνηθίσει σε έναν αλλο τρόπο λειτουργίας των πανεπιστημίων με απρόσκοπτη εισροή χρηματοδοτήσεων, τεχνολογικά τελευταίου τύπου υλικοτεχνική κτιριακή υποδομή, διδακτικό έργο χωρίς παρεμβατισμούς ποικίλης, μερικές φόρες με χρήση ακόμη και βιας, προέλευσης!! Σε ελάχιστες περιπτώσεις ευοδωθήκαν τέτοιου είδους πειράματα, ενώ τις περισσότερες φορές η παράλληλη κατοχή ταυτόχρονα θέσης ΔΕΠ και στα ελληνικά πανεπιστήμια, ειδώθηκε ως αφορμή διακοπών από την πολύ σκληρή, είναι αλήθεια, πανεπιστημιακή πραγματικότητα της αλλοδαπής!!!

- Τα ΑΕΙ θα μπορούν να ιδρύουν παραρτήματα σε άλλες χώρες

Είναι ευχής έργον τα ελληνικά ΑΕΙ να αποτελέσουν σημείο αναφοράς, τμήματά τους να ιδρυθούν σε χώρες αναφοράς πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και να προσελκύσουν ξένους αλλά και ομογενείς φοιτητές.

- Θα παρέχεται η δυνατότητα -με βάση τις προδιαγραφές που θέτει κάθε πανεπιστήμιο- ίδρυσης ακαδημαϊκών εδρών ΔΕΠ με χορηγία

Εφόσον το πανεπιστήμιο θέσει τις απαραίτητες αξιοκρατικές προδιαγραφές, θα ήταν ευχής έργον να προσελκύσει χορηγίες, αρκεί να μην καταλήξει κάθε κολλητός του τάδε ή του δείνα μεγαλοπαράγοντα και μεγαλοχορηγού να γίνεται “endowed” καθηγητής.

Εν κατακλείδι, το υπό συζήτηση νομοσχέδιο εμπεριέχει κάποια κομμάτια προς την σωστή κατεύθυνση. Προωθεί όμως αλλαγές βασιζόμενο στο αμερικανικό μοντέλο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που δεν έχει σχέση με την ελληνική πραγματικότητα ούτε σε προπτυχιακό αλλά ούτε και σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Ο νόμος πλαίσιο του ’82 βασισμένος εν πολλοίς στο ίδιο μοντέλο ανάπτυξης με την θεσμοθέτηση επικούρων, αναπληρωτών κλπ., καταστρατηγήθηκε και τελικά, εκ του αποτελέσματος, οδηγήθηκε σε πλήρη απαξίωση. Όλα τα μέλη ΔΕΠ μοιραία οδεύουν με δημοσιοϋπαλληλική ακρίβεια στις ανώτατες βαθμίδες, χωρίς φρένο. Ο υπό συζήτηση νόμος δεν φαίνεται να μπορεί να αλλάξει αυτή την στρεβλή πορεία. Η αξιολόγηση, κατάταξη και επακόλουθη αναλογικά χρηματοδότηση θα μπορούσαν να αποτελέσουν λύση στο πολύπλοκο πρόβλημα των ελληνικών ΑΕΙ. Ας τολμήσουν λοιπόν στο υπουργείο!!!

Και κάτι τελευταίο, ίσως όμως το πιο σημαντικό. Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο δεν αναφέρει τίποτε για το καυτό θέμα του ασύλου, τη συμμετοχή των φοιτητών στις εκλογές των διοικήσεων των πανεπιστημίων (πρυτάνεις, πρόεδροι), τον τρόπο εκλογής των διοικήσεων, το μέγιστο χρόνο φοίτησης σε προπτυχιακό αλλά και μεταπτυχιακό επίπεδο, τις πανεπιστημιακές βαθμίδες εξέλιξης, τη μονιμότητα των μελών ΔΕΠ. Τα αγκάθια λοιπόν φαίνεται να μένουν πάλι εκτός. Τα κύρια, που θα μπορούσαν να αποδυναμώσουν τη συναλλαγή φοιτητών-διοικήσεων και να ενδυναμώσουν την αξιοκρατία και αξιοσύνη στο ελληνικό πανεπιστήμιο, δεν φαίνεται και πάλι να συζητούνται. Ίσως γιατί το μέγεθος των υποδημάτων του Παπανούτσου, μεταφορικά αλλά κυρίως αντικειμενικά, είναι πολύ μεγάλο για τα κομψευόμενα πόδια της κας υπουργού!!!

Η Έφη Μπάσδρα είναι πανεπιστημιακός

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Γιάννης Φαίλτωρ avatar
    Γιάννης Φαίλτωρ 01/07/2010 09:37:43

    Χούντα δε θυμάμαι μα ούτε ελευθερία
    Της μεταπολίτευσης καημένη γενιά
    Άχρωμα όλα και λειψά…(Νίκος Πορτοκάλογλου, Υπάρχει λόγος σοβαρός)

    Ένα από τα σοσιαλιστικά εγκλήματα των αρχών της δεκαετίας του 80 ήταν η κατάργηση των Πρότυπων Σχολείων. Ο γράφων είχε την τύχη να φοιτήσει στην Ιωνίδειο Πρότυπο Σχολή του Πειραιά. Η φουρνιά μου ήταν δυστυχώς η τελευταία που απέκτησε το δικαίωμα φοίτησης με τη διαδικασία αδιάβλητων εξετάσεων στα Μαθηματικά και στην Έκθεση. Έτσι έζησα από μέσα τη σταδιακή υποβάθμιση της ποιότητας του σχολείου μου χρόνο με το χρόνο που συνέπεσε με τη συνολική υποβάθμιση της εκπαίδευσης.
    Ο θεσμός των πρότυπων σχολείων (Βαρβάκειος, Ιωνίδειος, Ζωσιμαία, Πειραματικό κλπ) λειτούργησε επί σαράντα σχεδόν χρόνια. Τα σχολεία αυτά ήταν η κορωνίδα του θεσμού του Δημοσίου Σχολείου. Φοιτούσαν, παιδιά όλων των κοινωνικών τάξεων με μόνο προσόν την αξιοσύνη. Οι καθηγητές στην πλειοψηφία τους τιμούσαν το ρόλο του εκπαιδευτικού. Πολλές φορές, θυμάμαι, έγραφαν στα παλιά τους τα παπούτσια το αναλυτικό πρόγραμμα του υπουργείου και μας δίδασκαν άλλα πράγματα που εκείνοι έκριναν ως άξια. Αλλά βλέπετε είχαν την παιδεία και την καλλιέργεια για να το κάνουν. Από την τάξη μου δε γνωρίζω κάποιον που να μη φοίτησε σε πανεπιστημιακό ίδρυμα. Γιατροί, μηχανικοί, οικονομολόγοι, μαθηματικοί, φυσικοί, εκπαιδευτικοί πανεπιστημιακοί, , αξιωματικοί, καλλιτέχνες , όλοι κάτι έκαναν. Τα περισσότερα παιδιά προέρχονταν από μικρομεσαίες και φτωχές οικογένειες και δεν μπορούσαν να φοιτήσουν στα καλά ιδιωτικά σχολεία. Στους προοδευτικούς όμως εκείνης της εποχής φάνταζαν ελιτίστικα και έπρεπε να καταργηθούν.
    Αντί λοιπόν όλα τα δημόσια σχολεία να γίνουν σαν κι αυτά, επιβλήθηκε η απλουστευτική ισοπέδωση προς τα κάτω και τα σχολεία αυτά μαράθηκαν και το μόνο που έχει απομείνει είναι η λαμπρή ιστορία τους και η προσφορά τους στην ελληνική κοινωνία. Όποιος ξεχωρίζει πρέπει να υποβιβάζεται και όχι να αποτελεί σημείο αναφοράς για τους άλλους. Αυτή η συμπλεγματική συμπεριφορά της ισοπέδωσης προς τα κάτω ήταν το κύριο χαρακτηριστικό της πρώτης σοσιαλιστικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Η ίδια νοοτροπία υπήρχε και στα πανεπιστήμια. Σιγά-σιγά επεκράτησαν οι ημιμαθείς και οι αγράμματοι με μόνο τους εφόδιο την αριστεροφροσύνη και ο μηδενισμός των πάντων. Τα υπόλοιπα τα γνωρίζετε..
    Τυχεροί όσοι είχαν τη δυνατότητα να φύγουν στο εξωτερικό. Τους ζηλεύω…

    (Αφιερώνεται στους παλαιούς συμμαθητές της και στους καθηγητές μας…)

    ΥΓ. Στην κυρία Διαμαντοπούλου δεν χαρίζω πια ούτε την περιφρόνησή μου.

  2. GSV avatar
    GSV 01/07/2010 09:55:56

    Φιλοδοξο σχεδιο σε ορισμενα του σημεια, ατυχες σε καποια αλλα.

    Η εισαγωγικες εξετασεις στα πανεπιστημια πρεπει να καταργηθουν αυτο ειναι σωστο, αλλα ειναι λαθος η απευθειας εισαγωγη σε σχολη και καταμερισμος των φοιτητων μετα απο το πρωτο ετος σε τμηματα. Οι υποψηφιοι φοιτητες πρεπει να επιλεγουν στο τελος της δευτεροβαθμιας εκπαιδευσης τους το τμημα που θεωρουν οτι τους εκφραζει και να εισαγαγονται απευθειας ακολουθωντας μετα απο ενα χρονο εξετασεις για να παραμεινουν. Αυτο ειναι το ευρωπαικο προτυπο.

    Μετα θα επρεπε καποιες ημερες το χρονο τα πανεπιστημιακα ιδρυματα να διοργανωνουν ανοικτες ημερες οπου μπορουν να τα επισκεφτονται τελειοφοιτοι του Λυκειου ωστε να ενημερωνονται για τις δραστηριοτητες του εκαστοτε τμηματος, τις υποδομες του κτλπ.

    Οσον αφορα τους πανεπιστημιακους δασκαλους, η αξιολογηση τους θα επρεπε γινεται με βαση κριτηρια οπως αριθμος και ποιοτητα δημοσιευσεων, ερευνητικο εργο, βραβεια κτλπ.
    Θα πρεπει να δημιουργηθει μια κλιμακα για τους πανεπιστημιακους οπου η αξιολογηση του καθε πανεπιστημιακου να γινεται με βαση το ερευνητικο του εργο και οχι με βαση τα χρονια εργασιας του (και τις γνωριμιες του).

    Οσον αφορα την αξιολογηση των πανεπιστημιων συμφωνα με το διεθνες συστημα γνωριζω οτι το 45% βασιζεται σε βραβεια νομπελ η αλλες διεθνεις διακρισεις που εχει κερδισει το καθε πανεπιστημιο και το υπολοιπο στον ογκο του ερευνητικου εργου που δημοσιευεται. Απο οσο γνωριζω στην Ελλαδα
    ακολουθηται η παγια τακτικη απο αρκετους ακαδημαικους να παραγουν δημοσιευσεις σε περιοδικα (low ranking) οπου δεν βρισκονται στη λιστα τoυ διεθνους συστηματος αξιολογησης. Σε αυτο το σημειο πρεπει να αλλαξει αυτη η τακτικη και να επιλεγει απο καθε τμημα μια λιστα απο high ranked περιοδικα οπου θα δημοσιευεται το ερευνητικο του εργο. Ισως σε αυτον το τομεα μια συνεργασια με ξενους ακαδημαικους να οφελουσε σε θεματα εμπειριας.

    Φανταζει μακρινη ουτοπια να δεχθει θεση ΔΕΠ ενας καταξιωμενος επιστημονας του εξωτερικου στην Ελλαδα. Ακομα και τις αγνοτερες των προθεσεων να εχει, με το που καταλαβει την ελληνικη πραγματικοτητα θα εξαφανισθει. Σαν σκεψη ειναι παρα πολυ σωστη αλλα πολυ δυσκολη στη πρακτικη της εφαρμογη.

    Ο αριθμος των πανεπιστημιακων (ΑΕΙ) και τεχνολογικων ιδρυματων (ΤΕΙ) πρεπει να μειωθει εαν θελουμε να υπαρχει βιωσιμοτητα της τριτοβαθμειας εκπαιδευσης. Θα πρεπει το υπουργειο να πραγματοποιησει μια ερευνα αγορας προκειμενου να προσαρτησει πινακες με τους αριθμους των φοιτητων ανα τομεα οπου ρεαλιστικα μπορει να απορροφησει το ελληνικο κρατος. Πρεπει να καταλαβουν επιτελους οτι κρατοντας χαμηλη τη προσφορα, κρατας υψηλη τη ζητηση.

    Θα πρεπει επιτελους να επιτραπει η χρηματοδοτηση ερευνητικων προγραμματων απο ιδιωτικες εταιριες. Αυτος ο μυθος που πλαναται χρονια τωρα στην Ελλαδα περι ιδιωτικων εταιριων πρεπει να διαλυθει. Οι φοιτητες ετσι θα εχουν τη δυνατοτητα να πραγματοποιησουν ερευνα κατα τη φοιτηση τους που θα βρισκεται πιο κοντα στην εργασιακη πραγματικοτητα. Οσο για το μυθο που θελει να λεει οτι ενδεχομενη συνεργασια με ιδιωτικες εταιριες θα μεταβαλλει τα ιδρυματα σε παρασκευαστηριο μελλοντικων εργαζομενων τους, αυτο ειναι ΨΕΜΑ. Δεν υπαρχει πουθενα αυτο.

    Ωραιο ακουγεται να μπορουν τα πανεπιστημια να ιδρυουν παραρτηματα σε αλλες χωρες αλλα δεν ειναι της παρουσης. Πρεπει το βαρος αυτη τη στιγμη να επικεντρωθει στην αναβαθμιση των Ελληνικων ιδρυματων.

    Και πανω απο ολα, πρεπει να καταργηθουν οι πολιτικες παραταξεις στα πανεπιστημια. Ο φοιτητης ερχεται στο χωρο του πανεπιστημιου για να σπουδασει οχι για να αξασκησει τα πολιτικα του ταλεντα. Και πανω απο ολα δεν μπορει να εχει δικαιωμα ο προπτυχιακος φοιτητης στην εκλογη προεδρου ενος τμηματος η πρυτανικης αρχης.

    Ωραια ακουγονται αυτα αλλα το υπουργειο πρωτα πρεπει να επικεντρωθει στο πως θα ξεβρωμισει τη τριτοβαθμεια εκπαιδευση και μετα να την αναβαθμισει.

    • ZARKO avatar
      ZARKO @ GSV 01/07/2010 10:45:45

      Φίλε GSV ενδιαφέρουσες οι παρατηρήσεις σου στο ενδιαφέρον αυτό άρθρο.
      Συμφωνώ για τον τρόπο εισαγωγής. Ας αποφασίσουν τα τμήματα πόσους φοιτητές θέλουν και χρειάζονται. Είναι αδιανόητο να εισάγοντα 80.000 φοιτητές κάθε χρόνο στα ελληνικά πανεπιστήμια.
      Για την αξιολόγηση των καθηγητών είναι μεγάλη κουβέντα, όμως, είναι ανάγκη να καθαρίσει ο τόπος από καθηγητές μίζερους, δημοσίους υπαλλλήλους με την κακή έννοια και χαραμοφάηδες και χωρίς ερευνητικό έργο.
      Από την άλλη να σε ενημερώσω ότι πολλά ελληνικά περιοδικά (θα μιλήσω για τις ανθρωπιστικές επιστήμες) δεδομένης της ελλιπούς χρηματοδότησης είναι πολύ πιο αξιόλογα από επιστημονικά περιοδικά του εξωτερικού που αρκούνται τις περισσότερες φορές σε κριτική όσων δημοσιεύονται σε ελληνικά περιοδικά από Έλληνες ερευνητές. Το περιεχόμενο των σπουδών στην Ελλάδα είναι πολύ πιο πλούσιο και πυκνό από ότι σε άλλες χώρες που αρκούνται σε μια απλουστευτική-παγκοσμιοποιημένη θεώρηση των πραγμάτων (βλ. λ.χ. την γλώσσα)
      Διαφωνώ κάθετα με την έλευση ξένων επιστημόνων την στιγμή που Έλληνες νέοι επιστήμονες είναι άνεργοι ή μεγαλουργούν στο εξωτερικό.
      Συμφωνώ με την μείωση των ιδρυμάτων Γ/βάθμιας εκπαίδευσης που ικανοποιούσε μικροπολιτικά συμφέροντα. Ουκ εν τω πολλω το ευ άλλωστε.
      Θα διαφωνήσω όμως στο επόμενο για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις, γιατί πιστεύω ότι κανείς ιδιώτης δεν θα χάριζε λεφτά για να παράσχει στην κοινωνία μια καλύτερη τεχνολογία-υπηρεσία χωρίς να αποκομίσει ο ίδιος την μερίδα του λέοντος.
      Τέλος, για τις κομματικές και όχι φοιτητικές παρατάξει είμαι της άποψης όχι μόνο να καταργηθούν αλλά να τιμωρούνται με λιθοβολισμό και δημόσια διαπόμπευση όσοι επιχειρήσουν το αντίθετο. Οι παρατάξεις είναι μια από τις μάστιγες των πανεπιστημίων.

      • GSV avatar
        GSV @ ZARKO 01/07/2010 12:52:18

        φιλε Ζαρκο με την ιδιοτητα του επιστημονα που εργαζεται σε πανεπιστημιακο ιδρυμα του εξωτερικου εχω να κανω τις εξεις παρατηρησεις.

        Συμφωνω οτι πολλα ελληνικα περιοδικα ειναι αξιολογα αλλα δεν φτανει αυτο πρεπει το περιοδικο να ειναι στη λιστα με τα περιοδικα που λαμβανονται υποψην στο διεθνες συστημα αξιολογησης.

        Συμφωνω μαζι σου στο οτι τι να τους κανουμε τους ξενους επιστημονες οταν δεν μπορουμε να κρατησουμε τους δικους μας στην Ελλαδα. Ειναι τραγικο εαν το σκεφτει κανεις. Αλλα σε μια ιδεατη περιπτωση θα ηταν ενδιαφερον να υπαρχει μια αλληλεπιδραση ξενων καθηγητων με ελληνες φοιτητες. Αφου εχουμε λυσει ολα τα αλλα πρωτα.

        Οσο για τις ιδιωτικες επιχειρησεις πρεπει να σε ενημερωσω οτι σαφως και αποσκοπουν στο κερδος. Ειμαι στο τομεα των τεχνολογιων (πολυτεχνειο). Αλλα να μη ξεχνας κατι. Οποιαδηποτε νεα τεχνολογια αναπτυχθει σε πανεπιστημιακο ιδρυμα, η πατεντα καταχωρηται στο πανεπιστημιο. Σαν συνεπεια οποια ιδιωτικη εταιρια θελει να χρησιμοποιησει αυτην τη τεχνολογια πρεπει να πληρωσει τα δικαιωματα. Ενοικιαζεται η ιδεα δεν πωλειται

        Και κατι αλλο που δεν γινεται στην Ελλαδα. Θα επρεπε να αρχισουν να δημιουργουνται στα πανεπιστημια spinof εταιριες απο καθηγητες και ερευνητες. Μπορεις να προσελκυσεις παρα πολλους επενδυτες και χρηματοδοτησεις ετσι. Ειναι μια τακτικη που την ακολουθει το ιδρυμα που εργαζομαι εδω και χρονια. Και ξαναλεω οτι η ιδεα δεν πωλειται, ενοικιαζεται.

        Και εκει που ειμαι καθετος ειναι οτι οι καθηγητες πρεπει να αξιολογουνται με βαση την επιστημονικη τους ερευνα και οχι με βαση τα χρονια εργασιας τους και τις γνωριμιες τους.

        Στην Βορεια ευρωπη δεν ειναι καθολου ασυνηθιστο να βλεπεις καθηγητη με 10 χρονια υπηρεσια να κατεχει πιο υψηλη θεση στο πανεπιστημιο απο οτι καποιος με 30.

        Εμεις καθε χρονο περναμε απο αξιολογηση με βαση τις δημοσιευσεις, την ποιοτητα των περιοδικων και τα συνεδρια που λαβαμε μερος. Και δεν υπαρχει μονιμοτητα. Ανα ετος ανανεωνεις το συμβολαιο σου εφοσον εγκριθει απο την επιτροπη που θα σε αξιολογησει.

      • ZARKO avatar
        ZARKO @ ZARKO 01/07/2010 18:10:58

        Φίλε GSV
        το ότι το πανεπιστήμιο θα καταχωρεί το αποτέλεσμα της έρευνας εμένα προσωπικά δεν μου λέει κάτι σε μια χώρα που απομυζά νέους, νοικοκυριά και συνταξιούχους για να κερδοφορούν τραπεζίτες, χρηματιστές και επιχειρηματίες της αλλοδαπής. Πιθανότατα θα βρεθεί μια φόρμουλα με μηδενικό μάλιστα κόστος, για να περάσει η πατέντα όπως λες στην δικαιοδοσία των επιχειρήσεων που χρηματοδότησαν την έρευνα. Αν έχεις σπουδάσει στην Ελλάδα θα καταλάβεις τι εννοοώ.
        Ίσως να μην ξεκαθάρισα προηγουμένως την θέση μου. ΔΕν είμαι εναντίον της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, αλλά η χρηματοδότηση ερευντηικών προγραμμάτων στα ελληνικά πανεπιστήμια από ιδιώτες τη δεδομένη χρονική περίοδο και με τις υπάρχουσες συνθήκες θα μας οδηγήσει στις επικίνδυνες ατραπούς της ιδιωτικής εκπαίδευσης, διότι θα προβληθούν τα αποτελέσματα της έρευνας και από τα ΜΜΕ με σκοπό να αποδειχθεί ότι ο δημόσιος χαρακτήρας των ιδρυμάτων είναι ζημιογόνος.
        Δυστυχώς δημόσιος και ιδιωτικός τομέας δεν μπορούν να συνεργαστούν ακόμα στην Ελλάδα, γιατί είτε ο ιδιωτικός θα είναι κρατικοδίαιτος είτε ανεξέλεγκτος.

    • GSV avatar
      GSV @ GSV 01/07/2010 18:27:14

      ναι φιλε ΖΑΡΚΟ ελληνικο πολυτεχνιο εχω τελειωσει οποτε σε καταλαβαινω τι λες απολυτα.

  3. Θραξ Αναρμόδιος avatar
    Θραξ Αναρμόδιος 01/07/2010 11:40:22

    Τι πανεπιστήμια; Αυτό το φαύλο καθεστώς μέσα στα ιδρύματα αυτά έχει δώσει έδρα στον κάθε ημέτερο και έχει αφήσει να "διαφύγουν" στο εξωτερικό άνθρωποι σαν τον Νανόπουλο.

    Και οι πολιτικές νεολαίες συνεχίζουν να ΡΥΠΑΙΝΟΥΝ τους πανεπιστημιακούς τοίχους με "πολιτικά συνθήματα".

    Δεν είναι πανεπιστήμια αυτά. Και δεν τα βλέπω να γίνονται σύντομα. Εχω δει στον τομέα μου τι διδάσκουν, ποιοι, με τι συγγράμματα, και τι δυναμικό παράγουν. Ενας τους μάλιστα καθηγητής (σε ΤΕΙ) μου ομολόγησε και κυνικότατα την ανεπάρκειά του.

    Αστειότητες απλώς.

  4. ΠΟΡΤΑ ΠΟΡΤΑ avatar
    ΠΟΡΤΑ ΠΟΡΤΑ 01/07/2010 12:54:07

    Ελληνικη Μηδενοβαθμια Εκπεδευση.

    ΠΠ

  5. H pena tis orghs avatar
    H pena tis orghs 01/07/2010 14:03:59

    Κι όμως κύριοι δεν είναι όλα στο μηδέν σε αυτήν εδώ την αδικημένη χώρα. Πρέπει να μάθετε ότι υπάρχουν Πανεπιστήμια και Πολυτεχνεία στην Ελλάδα που δεν έχουν να ζηλέψουν σε τίποτα μα από αντίστοιχα Ευρωπαϊκά και Αμερικάνικα. Η μόνο διαφορά είναι ότι εδώ δεν δίνει κανείς χρήματα για έρευνα και μελέτες κι έτσι όλο το προσωπικό που παράγει η χώρα πάει έξω για να δουλέψει εκεί που μπορεί να κάνει την δουλειά για την οποία σπούδασε. Φυσικά υπάρχουν και αυτοί που δεν θέλουν το εξωτερικό και μένουν Ελλάδα κάνοντας τους ανάλογους συμβιβασμούς. Αλλά μην λέτε ότι δεν παράγουμε αξιόλογους νέους επιστήμονες. Είναι άδικο.

    • http://neotera.wordpress.com avatar
      http://neotera.wordpress.com @ H pena tis orghs 01/07/2010 14:24:55

      Για να παράξουμε και το παραμικρό πρέπει να είμαστε ικανοί να ασκήσουμε διοίκηση οργανώνοντας σταθερό αξιακό και εργασιακό περιβάλλον. Βλέπει κανείς τα ξενοκίνητα λαμογια της δεκάρας που γίνονται υπουργοί να είναι ικανοί για κάτι τέτοιο ? Ειδικά στο Παιδείας δεν έχουν φάει τα λυσσακά στις γαμωμεταρρυθμίσεις ΜΕ ΚΑΘΕ νέο υπουργό ΝΑ ΑΠΟΔΟΜΕΙ κι άλλο αν γίνεται τα εκπαιδευτήρια σε όλες τις βαθμίδες ? Τώρα που καίγεται το σπίτι μας είναι η κατάλληλη στιγμή για τις ριζικότερες αλλαγές στην ελληνική παιδεία ? Μήπως ο αφελληνισμός κι η πρόκληση σύγχισης ως προς την ταυτότητα του πολύπαθου λαού μας σχετίζονται με τη γενικευμένη επίθεση στα εργασιακά και ασφαλιστικά του δικαιώματα ?

      • aengus avatar
        aengus @ http://neotera.wordpress.com 01/07/2010 17:51:33

        Ρητορικό το ερώτημα -εμπεριέχει την απάντηση που οι περισσότεροι οφείλουμε να γνωρίζουμε.

    • Strange Attractor avatar
      Strange Attractor @ H pena tis orghs 01/07/2010 18:37:28

      Κι όμως γνωρίζω απόφοιτες (νέες γυναίκες μάλιστα, γιατί άραγε;) της ελληνικής νομικής, που δεν μπορούν να συντάξουν μια παράγραφο, και που μόνο στο ονοματεπώνυμό τους δεν έχουν ορθογραφικά λάθη... Τι λέτε επ αυτού;

      • FRESCO avatar
        FRESCO @ Strange Attractor 01/07/2010 19:16:31

        Οι διαβόητες μεταγραφές έφεραν πολλά ζώα σε νομικές και ιατρικές σχολές. Μην απορείτε επομένως, αγαπητέ κύριε.

  6. aengus avatar
    aengus 01/07/2010 15:03:51

    «Τα ΑΕΙ θα ΜΠΟΡΟΥΝ να ιδρύουν παραρτήματα σε άλλες χώρες» -!!!!!!!!!!

    Αυτά κάτω από τις σημερινές συνθήκες….. Να γελάσω τρανταχτά ή να κλάψω γοερά;

    • Γιάννης Σ. avatar
      Γιάννης Σ. @ aengus 01/07/2010 15:07:48

      Βόρεια Ήπειρος.

    • aengus avatar
      aengus @ aengus 01/07/2010 15:19:50

      Εννοώ κυρίως συνθήκες χρηματοδότησης αλλά και πρασινορόζ διευθυντηρίου…“Έρμη τριτοβάθμια εκπαίδευση” , όντως…

    • FRESCO avatar
      FRESCO @ aengus 01/07/2010 19:18:20

      Ναι, στην Ουγκάντα για παράδειγμα!

  7. anakonta avatar
    anakonta 02/07/2010 01:08:40

    Απο που θα φύγεις Διαμαντοπούλου τον Σεπτέμβρη?

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.