14/08/2009 01:05

Ένας … ανάποδος πλανήτης.

«Εξωηλιακός πλανήτης» ή «εξωπλανήτης» (extrasolar planet, exoplanet),  ονομάζεται κάθε πλανήτης που δεν ανήκει στο δικό μας ηλιακό σύστημα.  Η ύπαρξη τέτοιων πλανητών αποτελούσε  ανέκαθεν μυστήριο για την αστρονομία, μέχρι την δεκαετία του`90,  οπότε και η ανάπτυξη της διαθέσιμης τεχνολογίας οδήγησε στην ανακάλυψή τους. Έκτοτε, η συχνότητα ανακάλυψης νέων εξωπλανητών, αυξάνει αλματωδώς και σήμερα υπολογίζεται πλέον επίσημα, πως τουλάχιστον το 10% των αστέρων διαθέτουν δικό τους πλανητικό σύστημα. Η ανακάλυψη αυτών των σωμάτων γίνεται πάντα με έμμεσο τρόπο και δεν βασίζεται σε πραγματική παρατήρηση. Επειδή οι πλανήτες αυτοί δεν εκπέμπουν φως  και επειδή καλύπτονται από τα υπέλαμπρα άστρα στα οποία υπάγονται, οι αστρονόμοι τους ανακαλύπτουν σαρώνοντας εκατοντάδες χιλιάδες αστέρια και ψάχνοντας για το αμυδρό και στιγμιαίο «σκίασμα» που συμβαίνει όταν ένας πλανήτης διέλθει μπροστά από ένα άστρο….

Η ύπαρξή των εξωπλανητών, πέρα από την οποιαδήποτε επιστημονική αξία,  ανοίγει διάπλατα και τη συζήτηση για τυχόν παρουσία εξωγήινης ζωής.

Μια πρόσφατη όμως ανακάλυψη, αλλάζει τα μέχρις στιγμής αποδεκτά δεδομένα. Οι ερευνητές του Αστεροσκοπείου της Νοτίου Αφρικής, ανακάλυψαν έναν πραγματικά τεράστιο εξωπλανήτη σε απόσταση 1.000 ετών φωτός από τη γη που όμως παρουσιάζει και μια επιπλέον  ιδιομορφία πέραν του ασυνήθιστου μεγέθους του. Ο  πελώριος αυτός εξωπλανήτης, που είναι πλέον ο μεγαλύτερος σε όγκο γνωστός πλανήτης,  δείχνει να κινείται σε τροχιά αντίθετη από αυτήν που θα έπρεπε να ακολουθεί. Αντί δηλαδή να κινείται γύρω από τον αστέρα του στην ίδια φορά με την οποία αυτός περιστρέφεται, όπως όλοι μα όλοι οι πλανήτες, ο συγκεκριμένος κινείται αντίθετα! Η εξήγηση που δίνουν οι επιστήμονες, είναι πως μάλλον, ο εξωπλανήτης αυτός που ονομάστηκε WASP-17, «αναποδογύρισε»  κάποια στιγμή στο μακρινό παρελθόν, όταν λίγο κόντεψε να συγκρουστεί με κάποιο άλλο πλανητικό σώμα (near collision).Κάποτε, ο μεγάλος Shakespeare είχε πει πως «δυο πλανήτες δεν μπορούν να βρίσκονται στην ίδια τροχιά, όπως και η Αγγλία δεν μπορεί να έχει δύο βασιλιάδες…»  Ο αστροφυσικός Coel Hellier  του Keele University της Βρετανίας, γράφει σε δελτίο τύπου πως «Ο WASP-17, αποδεικνύει πως ο Shakespeare είχε δίκιο!»

Οι πλανήτες δημιουργούνται από το ίδιο το περιστρεφόμενο αέριο από το οποίο δημιουργούνται και οι γονείς τους, δηλαδή  οι αστέρες. Για αυτό το λόγο είναι κανόνας τόσο η τροχιά τους όσο και η περιστροφή τους να γίνονται πάντα με την ίδια φορά της αντίστοιχης των αστέρων τους. Αν και ο συγκεκριμένος είναι ο πρώτος πλανήτης που ξέρουμε  που έχει αντίθετη φορά στην τροχιά  του γύρω από το άστρο, στο δικό μας ηλιακό σύστημα, η Αφροδίτη περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό της …ανάποδα. Η εξήγηση και εδώ είναι πως κάποια σύγκρουση ή σχεδόν σύγκρουση στο μακρινό παρελθόν την εξανάγκασαν σε αυτή την παράξενη κατάσταση.

Οι επιστήμονες πιστεύουν πως το εξωπραγματικό μέγεθος του WASP-17 μπορεί και να οφείλεται στην ανάποδη τροχιά του.  Η ελλιπτική και οπισθοδρομική τροχιά μπορεί  να είναι οι αιτίες για να δημιουργηθούν ισχυρές εδαφικές παλίρροιες, οι οποίες με τη σειρά τους να προκαλούν τη διαστολή και συστολή του όλου πλανήτη με αποτέλεσμα ο συγκεκριμένος να έχει κυριολεκτικά ξεχειλώσει…   Ο  WASP-17 είναι ο 17ος εξωπλανήτης που έχει ανακαλυφθεί και ταξινομηθεί από το πρόγραμμα Wide Angle Search for Planets (WASP), που έχουν αναλάβει 8 βρετανικά πανεπιστήμια, εξ`ου και η ονομασία που του δόθηκε.

S.A.

Wired.Com

1. Tsertos. avatar
    Tsertos. 14/08/2009 10:22:14

@ beyond the stars
    Ο καλος φιλος ΄΄beyond the stars΄΄
    θα μπορουσε να δωσει περισσοτερες
    πληροφοριες για το θεμα σαν πιο
    ειδικος;

• Αρχίδαμος avatar
      Αρχίδαμος @ Tsertos. 14/08/2009 10:54:47

αυτος αστρολογος μεντιουμ δεν ειναι;

• leon avatar
        leon @ Αρχίδαμος 14/08/2009 14:33:08

Χαα χα χα χα!

• Αρχίδαμος avatar
      Αρχίδαμος @ Tsertos. 14/08/2009 14:37:18

διαβαζει λεει και εντοσθια πουλερικων. κανονικος επιστημων.