#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
11/04/2010 16:54
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Άδικος ο χαμός των Πολωνών αξιωματούχων



Ο Clive Irving, ειδικός επί αεροπορικών θεμάτων, αναλύει το γιατί κατά την άποψή του ο Πολωνός πρόεδρος δεν θα έπρεπε να ταξιδεύει με το συγκεκριμένο αεροσκάφος που κατέπεσε, στοιχίζοντας τη ζωή σε σχεδόν 100 ανθρώπους.

 Η Πολωνία πενθεί σήμερα για τον πρόεδρό της αλλά και πολλούς ακόμη από τη πολιτική  της ηγεσία που σκοτώθηκαν στη συντριβή του Tu-154, ενός αεροσκάφους της σοβιετικής εποχής, στο Smolensk της δυτικής Ρωσίας. Που είχαν το μυαλό τους; Είναι εκπληκτικό το ότι επέλεξαν να πετούν με ένα τόσο παλιό αεροσκάφος όπως είναι το Tupolev-154. Στη σύγχρονη αεροπορική βιομηχανία, το Tu-154 είναι πιο πιθανό να το βρούμε να πετάει για κάποια ανώνυμη και χωρίς κανέναν κρατικό έλεγχο μικρή εταιρία, μεταφέροντας λαθραία όπλα ή  ναρκωτικά, παρά στην Ευρώπη. Ο πρώην πρόεδρος της Πολωνίας Leszek Miller, παρά λίγο να σκοτωθεί το 2003 όταν το σοβιετικού τύπου ελικόπτερο Mi-8 με το οποίο ταξίδευε, κατέπεσε στο έδαφος. Σήμερα ο ίδιος δήλωσε στα πολωνικά ΜΜΕ: «Κάποτε είπα πως θα συναντηθούμε όλοι μας σε κάποια κηδεία, και πως εκεί θα αποφασίσουμε να αντικαταστήσουμε επιτέλους τον αεροπορικό μας στόλο….».

Η σαββατιάτικη εθνική τραγωδία της Πολωνίας είναι άμεσα δεμένη με τις σκοτεινές μνήμες της σφαγής του Katyn, στην εκδήλωση μνήμης της οποίας είχε προορισμό το πολωνικό κυβερνητικό αεροσκάφος. Η επίσκεψη του πολωνικού κλιμακίου ήταν μέρος μιας νέας προσέγγισης μεταξύ Ρωσίας και Πολωνίας, με σκοπό να κλείσουν επιτέλους οι παλιές ανοιχτές πληγές στις σχέσεις των δυο χωρών. Όπως ανέφερε ο πρώην πρόεδρος Aleksander Kwasniewski, «Το Katyn είναι ένα καταραμένο μέρος. Μου προκαλεί ανατριχίλα». Όπως λοιπόν κάποτε εξολοθρεύτηκε σχεδόν σύσσωμη η στρατιωτική ηγεσία της Πολωνίας στο δάσος του Katyn, έτσι και σήμερα η ίδια τοποθεσία αποδεκάτισε τη πολιτική ηγεσία της χώρας. Ο πλέον διάσημος πολιτικός της Πολωνίας, ο  Lech Walesa δήλωσε: «Τότε ήθελαν να μας κόψουν το κεφάλι, ενώ σήμερα χάθηκε ο ανθός του έθνους μας».

Γιατί όμως ανέθεσαν σε ένα τόσο ξεπερασμένο αεροπλάνο να μεταφέρει μια τόσο σημαντική αποστολή; Η ηλικία της ατράκτου του αεροσκάφους δεν είναι το κύριο πρόβλημα. Το Tupolev σχεδιάστηκε το 1972, και όπως τα περισσότερα ρωσικά αεροσκάφη της εποχής, ήταν και αυτό μια πλήρης αντιγραφή του αμερικανικού Boeing 727 που αποτελούσε επί δεκαετίες το κύριο αεροπορικό μεταφορικό μέσο στα εσωτερικά δρομολόγια των ΗΠΑ, μέχρι που τελικά αντικαταστάθηκε από τα αεροσκάφη νεότερης γενιάς όπως είναι το Boeing 757, και το Airbus A320. Εκείνα τα χρόνια, τα ρωσικά αεροσκάφη είχαν ως κυρίαρχο χαρακτηριστικό τους την αντοχή, καθώς ο ρόλος τους ήταν να διεκπεραιώνουν πτήσεις μεγάλων αποστάσεων μέσα στη τότε ΕΣΣΔ, κάτω από άκρως δυσμενείς καιρικές συνθήκες, και επιχειρώντας από  αεροδρόμια τα οποία στερούνταν ακόμη και τα πλέον βασικά αεροναυτιλιακά βοηθήματα. Προσωπικά, ακόμη θυμάμαι μια πολύ σκληρή προσγείωση με ένα Tupolev-154, στη διάρκεια χιονοθύελλας στο αεροδρόμιο της Μόσχας. Αργότερα, όπως μας εξήγησε ο πιλότος, η τακτική αυτή ήταν απαραίτητη προκειμένου να αποκτηθεί πρόσφυση στο χιονισμένο διάδρομο. Λίγο πιο πέρα, στην άκρη του διαδρόμου,  βρίσκονταν το καμένο κουφάρι ενός λιγότερο τυχερού αεροσκάφους που δεν τα είχε καταφέρει εξίσου καλά. Παρόλα αυτά, το 154 είχε ένα καλό ιστορικό από πλευράς ασφάλειας, στα χέρια ικανών χειριστών. Από τα 1.000 περίπου που κατασκευάστηκαν τα τελευταία 40 χρόνια, μόνο 28 έχουν χαθεί. Αυτό είναι ένα αρκετά καλό ρεκόρ σε σχέση με τον γενικό αριθμό αεροπορικών ατυχημάτων όλα αυτά τα χρόνια. Η ρωσική Aeroflot απέσυρε τα τελευταία της Τ-154 πριν από λίγους μήνες, καθώς τα αεροσκάφη αυτά χαρακτηρίζονται πλέον ως γερασμένα. Ο βασικός όμως λόγος που η εταιρία τα απέσυρε οριστικά δεν ήταν αυτός της αεροπορικής ασφάλειας, αλλά του κόστους των καυσίμων. Οι κινητήρες του αεροσκάφους καταβροχθίζουν κυριολεκτικά το καύσιμο. Είναι βρώμικοι και θορυβώδεις, και η τεχνολογία τους είναι τελείως ξεπερασμένη. Η Aeroflot χρησιμοποιεί σήμερα κυρίως αεροσκάφη τύπου Boeing και  Airbus.

Είναι πολύ νωρίς για να αποφανθούμε ως προς το τι έφταιξε στη προχθεσινή αεροπορική τραγωδία. Όλα τα μέχρι στιγμής όμως στοιχεία δείχνουν πως πρόκειται για ένα δυστύχημα που θα μπορούσε κάλλιστα να αποφευχθεί, αν λάβουμε υπόψη τα σύγχρονα τεχνικά μέσα που υπάρχουν. Είχαμε λοιπόν ένα αεροσκάφος που επιχειρεί προσέγγιση μέσα σε πυκνή ομίχλη, χωρίς όμως να είναι εφοδιασμένο με  τα απαραίτητα ηλεκτρονικά εργαλεία που θα του επέτρεπαν να πραγματοποιήσει μια τέλεια προσγείωση με μηδέν ορατότητα, σε ένα αεροδρόμιο που επίσης  δεν διαθέτει τα αντίστοιχα ηλεκτρονικά βοηθήματα εδάφους. Ασχέτως των ικανοτήτων των χειριστών, η κατάσταση ήταν τέτοια την οποία απεύχονται όλοι οι σημερινοί αεροπόροι. Να ελέγχουν δηλαδή τη  προσέγγιση με χειροκίνητα μέσα, αυξομειώνοντας τις στροφές των κινητήρων, βασισμένοι σε πρωτόγονες τεχνικές του περασμένου αιώνα.

Το BBC μετέδωσε πως οι χειριστές είχαν δεχτεί συμβουλές να στραφούν  σε εναλλακτικό αεροδρόμιο, αλλά επέμεναν να προσγειωθούν στο Smolensk. Το συγκεκριμένο Tupolev το πετούσαν χειριστές της πολωνικής πολεμικής αεροπορίας. Υπάρχουν μάλιστα και κάποιες αναφορές που μιλούν για προβλήματα τα οποία αντιμετώπισε το ίδιο αεροσκάφος, όταν το 2008 μετέφερε τον πρόεδρο Kaczynski στη Μογγολία.

Είθισται οι δυτικές χώρες να χρησιμοποιούν αεροσκάφη τελευταίας γενιάς προκειμένου να μεταφέρονται οι πολιτικοί τους αρχηγοί, είτε είναι αυτά αποκλειστικά κυβερνητικά είτε εμπορικά. Οι ΗΠΑ μάλιστα είναι και η μόνη χώρα που διαθέτει δυο  προεδρικά αεροσκάφη πλήρως εξελιγμένα και τύπου Β747 (τα Air Force One και Air Force Two). Η τελευταία φορά που κάποιος Αμερικανός αξιωματούχος έχασε τη ζωή του σε πολιτική αποστολή ήταν τον Απρίλιο του 1996, όταν ο υπουργός Εμπορίου Ron Brown και η συνοδεία του ήταν θύματα της πτώσης ενός CT-43, που είναι το στρατιωτικό αντίστοιχο του Β737, στη Κροατία. Το αεροσκάφος είχε χτυπήσει σε πλαγιά βουνού στη διάρκεια της διαδικασίας προσέγγισής του στο αεροδρόμιο του Dubrovnik. Η  αμερικανική πολεμική αεροπορία είχε κατηγορήσει τότε τους δυο χειριστές για ελλιπή αεροναυτιλία.

Ο Πολωνός πρόεδρος Lech Kaczynski και οι περισσότεροι από 80 υπόλοιποι VIPs που επέβαιναν στο μοιραίο Τ154 βρέθηκαν σε μια μη απαραίτητη κατάσταση κινδύνου η οποία θα μπορούσε εύκολα να αποφευχθεί. Δεδομένων των καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν, δεν θα έπρεπε ποτέ να είχαν επιβιβαστεί στο συγκεκριμένο απαρχαιωμένο αεροπλάνο.

Clive Irving  (The Daily Beast)

Απόδοση: S.A.

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Βρασίδας avatar
    Βρασίδας 11/04/2010 23:38:56

    Δίκαιος χαμός δεν υπάρχει αφού και σ' αυτές τις περιπτώσεις επικαλούμεθα τη "θεία δίκη".
    Απ 'οτι φαίνεται η υπερβολική αυτοπεποίθηση των πιλότων - ίσως επειδή ήταν εξαιρετικά έμπειροι και πολλά χρόνια έπαιζαν τους ήρωες- φταίει.
    Όταν φτιάχνεις πολεμιστές πρέπει να φροντίζεις να πολεμήσουν, εάν δεν το καταφέρεις πολεμούν με ανεμόμυλους...

    • Βρασίδας avatar
      Βρασίδας @ Βρασίδας 11/04/2010 23:42:21

      ομίχλες και χιονισμένα δέντρα...

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.