Πώς οι φόροι στα ακίνητα κατέστρεψαν την οικονομία και βούλιαξαν τη χώρα στην ύφεση
21/08/2014 13:46
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Πώς οι φόροι στα ακίνητα κατέστρεψαν την οικονομία και βούλιαξαν τη χώρα στην ύφεση

Είναι απίστευτο πόσο μεγάλη ζημιά έχει κάνει στην ελληνική οικονομία η υπερφορολόγηση της ακίνητης περιουσίας.

Είναι απίστευτο πόσο μεγάλη ζημιά έχει κάνει στην ελληνική οικονομία η υπερφορολόγηση της ακίνητης περιουσίας. Δεν είναι μόνο οι γκάφες, τα λάθη και οι ανοησίες ετών που έχουν προκαλέσει τεράστια προβλήματα στο πολιτικό σύστημα. Είναι ότι οι φωστήρες της οικονομίας και μαζί τους και η τρόικα που επιμένει μόνο να ζητά εισπράξεις, δεν μπορούν τελικά να χωρίσουν δύο γαϊδουριών άχυρα.

Η ανάλυση που κάνει η Alpha Bank λέει ότι η ελληνική οικονομία θα τρέξει το β΄εξάμηνο με ρυθμούς 1,5% - 2% από ύφεση 0,6% το πρώτο εξάμηνο. Δηλαδή η χώρα βγήκε έπειτα από έξι χρόνια από τη βαθιά ύφεση και δείχνει να πηγαίνει καλά εξαιτίας κυρίως του τουρισμού, της δημοσιονομικής προσαρμογής και της βελτίωσης του επενδυτικού κλίματος και της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.

Κι εκεί έρχεται η φορολόγηση των ακινήτων για να τα καταστρέψει όλα. Σύμφωνα με την ανάλυση, οι στρεβλώσεις αυτές οδηγούν στην αφαίρεση σημαντικών ποσοστιαίων μονάδων από την μεταβολή του ΑΕΠ. Ακόμη χειρότερο, όμως, είναι ότι καθηλώνουν την ανεργία στα ήδη πολύ υψηλά, για ευρωπαϊκή χώρα, επίπεδα. Αυτές οι στρεβλώσεις προκύπτουν αφενός από την επιβολή από το 2014 του φόρου ακίνητης περιουσίας (ΦΑΠ) στην ακίνητη περιουσία άνω των € 300 χιλ. ταυτόχρονα με τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) και, αφετέρου, από την επιβολή της φορολογίας επί των ακινήτων με βάση αντικειμενικές αξίες που στις περισσότερες περιπτώσεις υπερβαίνουν σήμερα κατά πολύ τις πραγματικές αξίες αυτών των ακινήτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο από την νέα τεράστια πτώση των επενδύσεων σε ακίνητα (που οφείλεται κατά κύριο λόγο στις φορολογικές στρεβλώσεις που προαναφέρθηκαν), εκτιμάται ότι αφαιρέθηκαν από τη μεταβολή του ΑΕΠ σε ετήσια βάση -1,26 ποσοστιαίες μονάδες στο 1ο 3μηνο.2014 και περί τις -0,8 π.μ. στο 2ο 3μηνο.2014. Αν δηλαδή είχε σταματήσει έγκαιρα η παράλογη πτώση της αγοράς ακινήτων, με την από καιρό αναμενόμενη εκλογίκευση της υπέρμετρα υψηλής έως το 2013 φορολογίας επί των ακινήτων, η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας θα ήταν γεγονός ήδη από το 1ο 3μηνο του 2014 με εξαιρετικά ευνοϊκές επιπτώσεις στην αύξηση της απασχόλησης και επίσης στην αύξηση των φορολογικών εσόδων της χώρας.

Οι στρεβλώσεις στο σύστημα της φορολογίας των ακινήτων και της ακίνητης περιουσίας που προαναφέρθηκαν συνεπάγονται πράγματι τη συνέχιση της μεγάλης πτώσης της δραστηριότητας στην αγορά ακινήτων, αφού μετά την τεράστια πτώση κατά 43% σε ετήσια βάση των συναλλαγών σε ακίνητα και στο 2ο 3μηνο του 2014, αντίστοιχη πτώση φαίνεται ότι σημειώθηκε και στις επενδύσεις σε ακίνητα - αφαιρώντας από την μεταβολή του ΑΕΠ στο 1ο 6μηνο του 2014 άνω του 70% αυτού που κερδίζεται από την εντυπωσιακή αύξηση της δραστηριότητας στον εξωτερικό τουρισμό και τη ναυτιλία ταυτόχρονα. Μάλιστα, η κατακόρυφη πτώση στην αγορά ακινήτων συνεχίζεται παρά το ότι ήδη λειτουργεί σε υπέρμετρα χαμηλά επίπεδα δραστηριότητας. Αυτές οι φορολογικές στρεβλώσεις αποτελούν σημαντικά εμπόδια στην ανάκαμψη της οικονομίας και στην αύξηση της απασχόλησης και συμβάλλουν αναμφισβήτητα στην περαιτέρω διάβρωση της ήδη πολύ χαμηλής φορολογικής συνείδησης και στη σημαντική μείωση (και όχι στην επιδιωκόμενη αύξηση) των φορολογικών εσόδων.

Είναι κατανοητό ότι τα όποια έσοδα ενδεχομένως έχουν βεβαιωθεί για το 2014 από τον ΦΑΠ σε μικρό ποσοστό μπορεί να εισπραχθούν, μετά από την περαιτέρω μείωση των εισοδημάτων στην ελληνική οικονομία και την ταυτόχρονη υπερ-φορολόγηση επί πέντε (5) συνεχόμενα έτη. Αντίθετα, ενδέχεται να συμβάλουν αναπόφευκτα και στην απώλεια εσόδων και από άλλους φόρους ακόμη και από τον ίδιο τον ΕΝΦΙΑ. Οι προοπτικές αυτές είναι ιδιαίτερα εμφανείς από το ακόλουθο παράδειγμα:

Από ένα οικόπεδο 2-στρεμμάτων μεγάλης αντικειμενικής αξίας, στο οποίο έως το 2013 δεν επιβαλλόταν καν φόρος ακινήτων, θα μπορούσε πράγματι να εισπραχθεί σχετικά ανώδυνα ο ΕΝΦΙΑ που προσδιορίστηκε στις € 5,2 χιλ. Είναι, ωστόσο, πραγματικά εκτός λογικής να υποθέσει κανείς ότι ο ιδιοκτήτης αυτού του οικοπέδου θα πληρώνει από εδώ και πέρα όχι μόνο τις € 5,2 χιλ. ετησίως που του προκύπτουν από τον ΕΝΦΙΑ αλλά και επιπλέον € 28 χιλ. ετησίως που προκύπτουν από τον ΦΑΠ. Οι φόροι αυτοί δεν είναι δυνατό να πληρωθούν διότι τα εισοδήματα του ιδιοκτήτη, από όπου και αν προέρχονταν πριν από την κρίση, έχουν τώρα διαβρωθεί καταλυτικά μετά από την κρίση. Επιπλέον, ενώ η ανωτέρω φορολογική επιβάρυνση βασίζεται στην υπόθεση ότι η αντικειμενική αξία του ακινήτου διαμορφώνεται περί τα € 2,8 εκατ., η τιμή στην οποία θα μπορούσε να πουληθεί το ανωτέρω οικόπεδο χωρίς την ετήσια επιβάρυνσή του από τον ΦΑΠ πιθανότατα δεν υπερέβαινε τα € 1,5 εκατ., ενώ μετά την ανωτέρω εξωπραγματική φορολογική επιβάρυνση του ιδιοκτήτη μέσω του ΦΑΠ η τιμή πώλησής του φυσιολογικά δεν θα υπερβαίνει σήμερα τις € 500 χιλ.. Διότι ποιος λογικός επενδυτής θα αγόραζε ένα οικόπεδο (χωρίς απόδοση) που θα του στοίχιζε μόνο για τον ΦΑΠ και τον ΕΝΦΙΑ € 332 χιλ. στα επόμενα 10-χρόνια; Φόροι τέτοιου είδους ως είναι φυσικό, αντιστρατεύονται την πολιτική που ασκεί η κυβέρνηση για προσέλκυση επενδύσεων σε κατοικία στην Ελλάδα από υπηκόους τρίτων χωρών, μέσω παροχής κινήτρων όπως άδεια παραμονής για επενδύσεις άνω των € 250 χιλ. Είναι εμφανές από τα ανωτέρω ότι η κυριότερη επίπτωση από την επιβολή του ΦΑΠ επιπλέον του ΕΝΦΙΑ στις σημερινές αντικειμενικές αξίες είναι ο μηδενισμός των συναλλαγών και των επενδύσεων στην αγορά ακινήτων που ήδη καταγράφεται από τα στοιχεία. Ο ιδιοκτήτης του ακινήτου δεν πρόκειται να το πουλήσει κάτω από το ¼ της πραγματικής του αξίας, ενώ ο ενδεχόμενος αγοραστής του ακινήτου δεν πρόκειται να δώσει περισσότερα για την αγορά του με την ταυτόχρονη ανάληψη μιας εξωπραγματικής φορολογικής υποχρέωσης. Αυτός είναι ο λόγος του πραγματικού καταποντισμού της αγοράς ακινήτων που προαναφέρθηκε. Έχουμε σήμερα αποκαταστήσει όλες τις προοπτικές για την ανάκαμψη της οικονομίας μας και για την έξοδο από την κρίση και απειλούμε την προοπτική αυτής της ανάκαμψης με ένα φορολογικό μέτρο, τον συμπληρωματικό φόρο ή ΦΑΠ, που στην πραγματικότητα συμβάλλει στη μείωση των φορολογικών εσόδων αντί για την επιδιωκόμενη αύξησή τους.

Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι η προτεινόμενη δήθεν ελάφρυνση του φορολογικού βάρους με την επιμήκυνση της περιόδου πληρωμής του φόρου αποφέρει αντίθετα αποτελέσματα καθώς το μόνο που εξασφαλίζει είναι ότι η φορολογική υποχρέωση το 2015 θα είναι πολύ μεγαλύτερη.

Θα πρέπει, τέλος, να τονισθεί ότι η επιβάρυνση από τον επαναλαμβανόμενο φόρο ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα, όπως αυτή είχε διαμορφωθεί το 2012 όταν ο φόρος απέδωσε €2,8 δισ. ή 1,4% του ΑΕΠ, όσα δηλαδή αναμένεται να εισπραχθούν περίπου το 2014, είναι η 5η υψηλότερη στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Taxation trends in the EU, European Commission, Ιούνιος 2014). Βεβαίως, η εξαγωγή συμπερασμάτων, ως ανωτέρω, είναι παρακινδυνευμένη, καθώς η συνολική φορολογική επιβάρυνση (και στην κατοχή και στο εισόδημα) διαφέρει από χώρα σε χώρα. Λαμβανομένου δε υπόψη ότι στη χώρα μας για δεκαετίες η επιβάρυνση αυτή ουδέποτε υπερέβη το 50% του μέσου κοινοτικού όρου, ο σχεδόν διπλασιασμός της εν μία νυκτί είναι φυσιολογικό να προκαλεί αντιδράσεις. Υπάρχει, λοιπόν, σε κάποιο βαθμό, θέμα επιπέδου φορολογικής επιβάρυνσης σε μακροοικονομικό επίπεδο. Αυτό, όμως, που δημιουργεί τεράστιο θέμα είναι, κυρίως, η επίπτωση του φόρου σε μικροοικονομικό επίπεδο, λόγω της μη καθολικής εφαρμογής του φόρου σε όλα τα ακίνητα και των απαλλαγών σε μεγάλες περιουσίες στις αγροτικές περιοχές που, με δεδομένη την ανάγκη συλλογής €3 δισ. περίπου για δημοσιονομικούς λόγους, οδήγησε σε μετακύληση της φορολογικής επιβάρυνσης κατά τρόπο οικονομικά άναρχο και αναποτελεσματικό, καταδικάζοντας σε μαρασμό την αγορά ακινήτων, όπως παραστατικά περιγράφεται στο παρόν δελτίο, αντιστρατεύοντας ταυτόχρονα την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και, έτσι, την έξοδο από την κρίση.

ΣΧΟΛΙΑ

  1. makis Stefanatos avatar
    makis Stefanatos 21/08/2014 14:27:13

    Η υπερφορολόγηση των ακινήτων και οι λοιποί φόροι επεβλήθησαν κατά την άποψη μου για 2 λόγους. Ο πρώτος είναι πρακτικός και συνίσταται στην έμεση δήμευση των καταθέσεων, καθότι με τα υπάρχοντα εισοδήματα η μεγάλη πλειονότης των πολιτών δεν θα μπορούσε να πληρώσει τα σχετικά ποσά, οπότε αναγκαστικά απέσυρε τις οικονομίες (όσοι έχουν ακόμη) από τις τράπεζες. Μ' αυτό τον τρόπο και τα χρήματα εισρέουν στα δημόσια ταμεία και αποφεύγεται ο σάλος που θα εδημιουργείτο από κούρεμα καταθέσεων (π.χ Κύπρος). Ο δεύτερος λόγος έχει στρατηγικό χαρακτήρα και εντάσεται στην πολιτική της τρόικας και του ελληνικού πολιτικού συστήματος να ταπεινώσει τους πολίτες της χώρας μέσα από μία οικονομική και κυρίως ψυχολογική εξαθλίωση, ώστε να δημιουργηθεί στο μέλλον μία κοινωνία κατά τα πρότυπα των δανειστών, κάτι δηλαδή σαν το δόγμα του ΣΟΚ.

    • Newcomer avatar
      Newcomer @ makis Stefanatos 21/08/2014 16:31:07

      Πιστεύω πως το σκεπτικό της επιβολής των δυσβάσταχτων φόρων ήταν πολύ πιο απλοϊκό απ'όσο φανταζόμαστε. Είχαν να διαλέξουν ανάμεσα στο να απολύσουν 200.000 ΔΥ (όπως έχουν υπογράψει αλλά ποτέ δεν έχουν εφαρμόσει) ή να αυξήσουν τους φόρους. Φυσικά επέλεξαν το δεύτερο (λόγω πολιτικού αλλά και κοινωνικού κόστους) το οποίο ναι μεν δημοσιονομικά προσφέρει πρόσκαιρες λύσεις, μεσοπρόθεσμα όμως διαλύει τον ιδιωτικό τομέα, εκτοξεύει την ανεργία σε αδιανόητα επίπεδα (να ξέραμε τι σημαίνει 27%...) και καθηλώνει την ανάπτυξη και τις επενδύσεις. Πρέπει άμεσα να αφαιρεθεί το χαράτσι και να αντικατασταθεί με ένα φόρο βασισμένο στις πραγματικές αντικειμενικές αξίες, ενώ πρέπει να μειωθούν οι παράλογοι φόροι που έχουν επιβληθεί στην βενζίνη (2009-1.10, 2014-1.68!!!!!). Τέτοια 'λάθη' δεν τα συγχωρεί ούτε η ζωή ούτε η οικονομία....

    • Tassos avatar
      Tassos @ makis Stefanatos 21/08/2014 16:47:11

      Καλά το πήγες στο πρώτο, δεν κρατήθηκες όμως και στο δεύτερο σ' έπιασε το ψεκασμένο σου

  2. Άπαντα Επιστάμενος avatar
    Άπαντα Επιστάμενος 21/08/2014 18:39:00

    "Είναι απίστευτο πόσο μεγάλη ζημιά έχει κάνει στην ελληνική οικονομία η υπερφορολόγηση της ακίνητης περιουσίας" Μπαίνω στον πειρασμό να σκεφτώ ότι αν δεν κάναμε απολύτως τίποτα, αν δεν λαμβάναμε κανένα απολύτως μέτρο, αν δεν κάναμε καμία απολύτως "μεταρρύθμιση", τα πράγματα θα ήσαν πολύ καλύτερα: Πάρτε το ιδανικό σενάριο όπου η κυβέρνηση ΓΑΠ, δεν διαλαλεί σε όλον τον πλανήτη πόσο τιτανικός είμαστε, ούτε ανεβάζει 5-6 μονάδες το έλλειμμα για να δικαιολογηθεί η προσφυγή στο ΔΝΤ! Έστω ότι δανείζεται ξανά με τα χαμηλά επιτόκια, προ τιτανικών δηλώσεων, επιτόκια. Έστω ότι παίρναμε ένα μεγάλαο δάνειο με αυτά τα επιτόκια να βγάλουμε την κρίση....
    Έστω ότι ο φόρος στο πετρέλαιο κίνησης, δεν ανέβαινε στον θεό με αποτέλεσμα να καταρρεύσουν τα έσοδα! Έστω η φορολόγιση των αυτοκινήτων δεν πήγαινε στον θεό με αποτέλεσμα πάλι να καταρρεύσουν τα έσοδα αφού 500 000 κόσμος κατέθεσε πινακίδες. Έστω ότι δεν ανέβαιναν κι άλλο τα διόδια με αποτέλεσμα να πηγαίνουν όλοι από τις παλιές εθνικές! Έστω ότι κανένας νέος φόρος δεν έμπαινε, ούτε απολύσεις, ούτε καμία μεταρρύθμιση κανένός είδους δεν λάμβανε χώρα, οπότε ΔΕΝ κλείνανε εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και η ανεργία έστω ότι δεν παρέμενε στο 7% (ναι τόση είχαμε το 2008!!! Απίστευτο έ!), έστω ότι ήταν στο 10%, οπότε η φορολογική βάση ήταν πολύ μεγαλύτερη αότι τώρα που πάμε να πάρουμε όλο και περισσότερα από λιγότερους....
    Αν όλα αυτά συνέβαιναν, αν δεν μας έπιανε η μανία της μεταμόρφωσης της ελληνικής οικονομίας σε εξαγωγική (τι κέρατο; 27% του ΑΕΠ είναι εξαγωγές όσες και των ΗΠΑ και του ΗΒ! Τι άλλο θέλουν;), αν δεν κλείναμε τις επιψειρήσεις με φόρους, κάνω την σκέψη ότι ούτε το ΑΕΠ ΔΕΝ θα μειωνόταν 24% σε 6 χρόνια οπότε εκτος του ότι δεν θα υποφέραμε, δεν θα ανε΄βαινε και ο λόγός χρέος προς ΑΕΠ στο 170%(!!!). Αφού το ΑΕΠ θα έμενε άθικτο τότε και το χρέος θα έμενε στο 110%....
    Με άλλα λόγια... Μπήκαμε σε μία απίστευτη περιπέτεια για να μειώσουμε το χρέος. Αυτό που καταφέραμε είναι να καταστρέψουμε την χώρα και ούτε καν το χρέος δεν μειώσαμε! Το οποίο χρέος θα είναι στο 120% .... το 2030(;) ενώ το 2009 ήταν μόλις στο 115% !!!

    • my way avatar
      my way @ Άπαντα Επιστάμενος 21/08/2014 18:44:18

      Με άλλα λόγια...Κακώς, κάκιστα πήγαμε για μπάνιο στις εκλογές του 2009.

    • Uncle Stgm avatar
      Uncle Stgm @ Άπαντα Επιστάμενος 21/08/2014 18:46:35

      Κατάλαβα. Προτείνεις να συνεχίζαμε να καλύπτουμε το τερατώδες έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου με κρατικό δανεισμό. Να συνεχίζαμε το βιολί της περιόδου 1990 - 2008. Δηλαδή να συνεχίζαμε απτόητοι να χρηματοδοτουμε όλοι οι πολίτες (και κυρίως τα παιδιά και τα εγγόνια μας) την τερατώδη κατανάλωση και αποταμίευση των παχυλών μεγαλομεσαίων κοινωνικών στρωμάτων.

      • Άπαντα Επιστάμενος avatar
        Άπαντα Επιστάμενος @ Uncle Stgm 22/08/2014 00:24:58

        Αυτό που λέω είναι ότι ο πιο σίγουρος τρόπος να πληρώσεις αυτά που χρωστάς είναι να εξασφαλίσεις ότι το ΑΕΠ δεν θα μειωθεί. Τι νόημα έχει να μειώνονται οριακά τα χρωστούμενα (σε απόλυτους αριθμούς) όταν μειώνεται τερατωδώς το ΑΕΠ; Όταν κάποιος χρωστάει 1100 και βγάζει 1000, σαφώς έχει πρόβλημα. Όταν όμως παίρνει μέτρα που θα τον κάνουν να βγάζει 600 αλλά θα συνεχίσει να χρωστάει 1100, είναι κόπανος. Γιατί το χω πει πολλές φο΄ρες τα οικονομικά ενός νοικοκυριού δεν είναι καθόλου όμοια με αυτά ενός κράτους. Έχω την θεωρία ότι η πλασματική άνοδος του ελλείμματος και οι κραυγές για τιτανικό και όλες οι ανοησίες του 2010, έχουν να κάνουν με την προειλημμένη απόφαση του ΓΑΠίου ΠΑΣΟΚ να βάλει την χώρα σε μνημόνιο ώστε να εμφανίσει ως τον κακό κάποιον ξένο οργανισμό προκειμένου να γίνουν "απαραίτητες μεταρρυθμίσεις" Ωστόσο, η κατάσταση τους ξέφυγε τελείως προκαλώντας χωρίς λόγο αυτήν την αδιανόητη εθνική τραγωδία. Δεν μπορώ να πιστέψω ότι είχαν προβλέψει πόσο καταστροφικό θα ήταν. Ακόμη και το ΔΝΤ έπεφτε επίμονα έξω για χρόνια.
        Ασφαλώς και θα ήταν καλύτερα να μην πάρουμε κανένα απολύτως μέτρο. Να δανειστούμε χωρίς πολλές κουβέντες και να επιτρέψουμε στο εθνικό εισόδημα να αυξηθεί αντί να υποχωρήσει κατά 25%, ειδικά καθως η κρίση θα υποχωρύσε στην ευρώπη και τον κόσμο. Τότε και η πληρωμή των χρεων θα ήταν πιο εύκολη. Εξάλλου τι μέτρα πήραμε; Κάναμε κάποια μεταρρύθμιση; Όχι! Μειώσαμε την γραφειοκρατία; Όχι! Ελάχιστα έγιναν σε αυτήν την κατεύθυνση. Το μόνο που κάναμε ήταν να αφήσουμε άνεργο 1.000.000 κόσμο λαι μετά να απαιτούμε περισσότερους φόρους από τους υπόλοιπύς για να πήρώνουμε τα χ΄ρεη. Για ψυχολογικούς λόγους είναι καλό να πιστεύουμε ότι η μνημονιακή εμπειρία μας έκανε κάποια καλά: μείωσε το τερατώδες εμπορικό έλλειμμα λες εσύ, μας έκανε πιο ανταγωνιστικούς θα πει κάποιος άλλος (πράγματι ανεβ'ηκαμε μόλις 3 μονάδες!), γίναμε εξωστρεφείς, κτλ κτλ. ΜΠΑΡΟΥΦΕΣ! Η πικρή αλήθεια είναι ότι χάσαμε πάρα πολλά δίχως να κερδίσουμε τίποτα. Η αλήθεια είναι ότι μπήκαμε σε αυτήν την περιπέτεια που δεν μας αφορούσε με τα μπούνια διχως λόγο, η αλήθεια είναι μία ανίκανη και εγκληματική κυβέρνηση το 2010 μας φόρτωσε με ένα φορτίο που θα το πήρώνουμε για 15 χρόνια ακόμη. Η αλήθεια είναι πικρή. Πολλοί δεν την αντέχουν. Θέλουν να πιστεύουν ότι έγινε και κάτι θετικό. Όποιος έχει ανάγκη να το πιστεύει για ψυχολογικούς λόγους ας συνεχίσει...
        Το θετικό είναι ότι τώρα ο Σαμαράς φαίνεται ότι θα σταματήσει την ελεύθερη πτώση. Αλλά η τραγωδία είναι ότι η ελεύθερη πτώση δεν ήταν απαραίτητη ευθύς εξ αρχής.

        • Uncle Stgm avatar
          Uncle Stgm @ Άπαντα Επιστάμενος 23/08/2014 01:18:37

          Το ΑΕΠ είναι πλασματικός δείκτης όγκου της οικονομίας. Περιλαμβάνει τα πάρε δώσε που εχουμε μεταξύ μας εντός της χώρας. Δεν λέει τίποτε για την ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ οικονομία της Ελλάδας, και τη συμπεριφορά της μέσα στο διεθνές πλαίσιο. Γι αυτό παρέπεμψα στο ισοζύγιο πληρωμών και μάλιστα στο εμπορικό. Δυστυχώς, τόσο η εσωτερική οικονομικη πολιτική διαχρονικά (1990 - 2014) όσο και η επικρατούσα σήμερα Ευρωπαική (με τον υπάλληλό της την τρόικα), ασχολούνται με πλασματικούς δείκτες όγκου, όπως το ΑΕΠ, και όχι με ποιοτικούς δείκτες, όπως το ισοζύγιο πληρωμών. Είναι ίδιον της νεοφιλελεύθερης αλλά και της κρατιστικής οπτικής να ασχολούνται με πλασματικούς ποσοτικούς δείκτες. Ως αποτέλεσμα, δεν ενδιαφέρονται για διαρθρωτικές αλλαγές ούτε για πρόγραμμα επανεκκίνησης, συγκριτικά πλεονεκτήματα οικονομικών τομέων κτλ. Τελικά, τρόικα και κυβερνώντες τα βρίσκουν μια χαρά. Διατηρώντας με σχολαστική ευσέβεια τη διπλή ρίζα της Ελληνικής αποτυχίας, δηλαδή την εσωστρέφεια και την αδιαφορία για συγκριτικά παραγωγικά πλεονεκτήματα

          • Μανιάτης avatar
            Μανιάτης @ Uncle Stgm 23/08/2014 08:23:52

            Απλά, συγαχαρητήρια. Σκέψη και Λόγος υλιστικός, μεστός και λακωνικός.

          • Άπαντα Επιστάμενος avatar
            Άπαντα Επιστάμενος @ Uncle Stgm 23/08/2014 10:34:37

            Έχω πολλές φορές αντιμετωπίσει την παράλογη αντίληψη του καλού και "κακού", "πλασματικού", "παρασιτικού" κτλ κτλ κτλ, ΑΕΠ.. Έχουμε χάσει 25% του ΑΕΠ. Πόσο ακόμη πλασματικό ΑΕΠ νομίζετε ότι έχουμε που οφείλουμε να χάσουμε;
            Δεν υπαρχει καλό και κακό ΑΕΠ, χοληστερίνη ίσως... "Πλασματικό είναι το ΑΕΠ που οφείλετε σε δανεικά", μπορεί να πει κάποιος... Λοιπόν τώρα τα χρέη μας είναι ακόμη μεγαλύτερα απότι όταν είχαμε +25% πλασματιού ΑΕΠ, λίγα χρόνια πρίν...
            Και όταν η γενική πίττα (ΑΕΠ) είναι μικρότερη, οι φόροι είναι όλο και πιο δύσκολο να πληρωθούν από όλο και λιγότερους και φτωχότερους πολίτες. Οπότε αυτό που θα συμβεί θα είναι περισσότεροι φόροι ή περισσότερες απολύσεις. Και αυτό που θα συμβεί μετά είναι το κάψιμο και άλλου "πλασματικού ΑΕΠ", δηλαδή κι άλλες επιχειρήσεις κλειστές κι άλλοι άνεργοι.... Κι αυτός ο φαύλος κύκλος δεν είναι απαραίτητο να σταματήσει αν συνεχίσουμε να τον τροφοδοτούμε. Αν το κάνουμε θα μείνουμε δίχως ...καθόλου οικονομία, δίχως καθόλου ΑΕΠ για να συνειδητοποιήσουμε τότε μόνο, με τον άσΧημο τρόπο, ότι δεν υπάρχει καλό και κακό ΑΕΠ. “The boom, not the slump, is the right time for austerity at the Treasury.” - John Maynard Keynes (1937)

          • George N avatar
            George N @ Άπαντα Επιστάμενος 23/08/2014 21:27:25

            Πολύ σωστό αλλά η Ελλάδα "ξέχασε" να κάνει "austerity at the Treasury" στο boom με αποτέλεσμα να πάει κατευθείαν σε bust, όχι σε slump. Έκανε τον κύκλο ανάποδα και το πλήρωσε. Υπάρχει ένα Ελληνικό γνωμικό που κάτι λέει για βρακιά που δεν είναι στην θέση τους την κρίσιμη στιγμή....Άλλο ΑΕΠ δεν χρειάζεται να χαθεί. Αυτό ήταν, αν δεν επιλέξουμε περισσότερο πόνο. Το θέμα είναι αλλού: Αποπληθωρισμός, Υπερφορολόγηση, Χαμηλή ανάπτυξη. Όλοι κάποια στιγμή πέφτουν κάτω. Το αν θα σηκωθούν μετράει...

          • Άπαντα Επιστάμενος avatar
            Άπαντα Επιστάμενος @ George N 24/08/2014 10:33:17

            George N, Έχεις απόλυτο δίκιο σε αυτό! Ότι δηλαδή δεν είχαμε λιτότητα όταν έπρεπε. Θα ήμουν ευτυχής αν την δεκαετία του 80 δεν ανέβαινε το χρέος στον Θεό, κοντά στο 100% του ΑΕΠ, δίχως κανέναν απολύτως λόγο, δίχως να γίνει ούτε μισό δημόσιο έργο... Αλλά δεν μπορούμε να διορθώνουμε το αρχικό λάθος με ένα δεύτερο μεγαλύτερο τώρα. Ας καταφέρναμε να μην μειωθεί το ΑΕΠ μας και ας είχαμε ξανα΄ανάπτυξη με +%5% και τότε σίγουρα θα ήταν η ώρα για λιτότητα.

          • Uncle Stgm avatar
            Uncle Stgm @ George N 24/08/2014 11:01:05

            Έχει μαλλιάσει το πληκτρολόγιο να γράφω για τη διαφορά αντι-κυκλικής και φιλο-κυκλικής πολιτικής. Στο περασμα του χρόνου, η οικονομία κινείται με ανοδικά και πτωτικά κύματα. Τα μακροχρόνια, λεχει παρατηρηθεί ότι έχουν περίοδο 40 χρόνων περίπου. Το κράτος παρεμβαίνει στην οικονομία ούτως ή άλλως με τη ρυθμιστική πολιτική του. Τα παραμύθια για δήθεν αόρατο χέρι της αγοράς και για δήθεν ουδέτερο ή μηδενικό ρόλο του κράτους είναι απλώς παραμύθια που άρχισε ο Άνταμ Σμιθ και συνέχισαν πιο ριζοσπαστικά και ανορθολογικά οι νεοκλασικοί, οι μονεταριστές, οι ορντο-φιλελεύθεροι και τελικά οι νεοφιλελεύθεροι του Χάγιεκ και του Σικάγου. Το κράτος παρεμβαίνει στον οικονομικό κύκλο συνεχώς και σκληρά. Το επίδικο είναι πως παρεμβαίνει; Κόντρα στους κύκλους, διορθώνοντας τις ακρότητες προς όφελος της κοινωνικής συνοχής, ή ως ενισχυτής των ανόδων και πτώσεων; Τοσο οι κρατιστές όσο και οι φιλελεύθεροι και νεοφιλελεύθεροι επιλέγουν τη δεύτερη τη φιλο-κυκλική λογική: Τρομπαρουν αέρα στην άνοδο, απομυζούν με φόρους και λιτότητα στην πτώση. Αντίθετα, στην αντι-κυκλική πολιτική το κράτος "πατάει φρένο" στην άνοδο (ανεβάζοντας τη φορολογια, ιδίως των επιχειρήσεων και του μεγάλου ατομικού πλούτου, σταματώντας τις μισθολογικές αυξήσεις των υψηλόμισθων κτλ). Και αναζωογονεί την οικονομία στην πτώση. Φυσικά η αντικυκλική πολιτική γινεται κυρίως στην άνοδο, όχι στην πτώση. Με αυτήν και αναστέλλεται το καταστοροφικό παραφούσκωμα της φούσκας και σχηματίζεται (με τη φορολογία) απόθεμα δημοσιονομικό. Με αυτό ακριβώς γίνεται η αναζωογονιτική κρατική παρέμβαση στην πτωτική φάση: Δημόσιες επενδύσεις, ελάττωση της φορολογίας, διευκόλυνση της πίστωσης με χαμηλά επιτόκια, μισθολογικές αυξήσεις στους χαμηλόμισθους. Βλέπετε όμως: Όλα τα έκαναν και τα κάνουν ανάποδα. Φιλοκυκλικά. ¨Οταν δρας φιλοκυκλικά στην άνοδο, στην πτώση είσαι καταδικασμένος. Εκτός και άν είναι δυνατή η αναδιανομή - στην περίπτωσή μας με συνεκτική Ευρωπαική πολιτική κοινοτικοποίησης του χρέους.

          • Άπαντα Επιστάμενος avatar
            Άπαντα Επιστάμενος @ Uncle Stgm 24/08/2014 16:23:54

            Uncle Stgm, Ασφαλώς συμφωνώ με την ανάλυση για τους κύκλους. Αυτό είπα πιο πάνω περισσότερο απλά όταν έγραψα ότι θα ήμουν ευτυχής να μην γεμίζαμε χρέη τον καιρό των παχιών αγελάδων

          • Uncle Stgm avatar
            Uncle Stgm @ Άπαντα Επιστάμενος 25/08/2014 23:38:54

            The boom, not the slump, is the right time for austerity at the Treasury.” - John Maynard Keynes (1937) Μεγαλειωδης φράση, απόσταγμα σοφίας. Το πρόβλημά μας έγκαιται ακριβώς στο γεγονός ότι μονεταριστές και κρατιστές, μετά το 1975 πέταξαν στα σκουπίδια αυτή τη σοφία. Και αναγόρευσαν σε "σοφίες", ανορθολογικές σκέψεις-σκουπίδια του Φρίντμαν και του Χάγιεκ (που δεν αντέχουν ούτε στην απλή άλγεβρα πρωτοβάθμιων εξισωσεων με έναν άγνωστο).

        • Uncle Stgm avatar
          Uncle Stgm @ Άπαντα Επιστάμενος 23/08/2014 01:29:16

          ΠΩΣ άραγε θα αυξανόταν το εθνικό εισόδημα σε περίοδο πτωτικού διεθνούς οικονομικού κύκλου; Ποιά χώρα της Ευρώπης αύξησε ουσιατικά το ΑΕΠ της τα χρόνια μετά το 2008; Μιλούν αρκετοί για την (εξαίρεση) Γερμανία, που έχει ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ 1,5 - 2,5 % τα έτη 2011- 2013. Και παραλείπουν να πουν ότι το 2009 είχε μείωση του ΑΕΠ 6,5 % - οπότε ποιο είναι το αλγεβρικό άθροισμα; Όταν ο πολύ πιο "αργόστροφος" αντιστοιχος Ελληνικός δέικτης είχε πτώση μόνον 0,5 %. Τα οικονομικά έχουν να κάνουν με αριθμούς. Που δεν λένε ψέμματα. Αλλά εύκολα χειραγωγουνται, άν τους χρησιμοποιει κανείς επιλεκτικά. Η πιο μεγάλη χειραγώγηση γίνεται πάντως αν κανείς "σνομπάρει" τους αριθμούς και τους παραλείπει εντελως.

    • Παναγιώτης Ν. avatar
      Παναγιώτης Ν. @ Άπαντα Επιστάμενος 21/08/2014 23:18:57

      Στο 45% είναι οι εξαγωγές στην ΕΕ και το 2009 ήμασταν στο 19%, στην τελευταία κυριολεκτικά θέση. Δυστυχώς το έλλειμμα των τρεχουσών συναλλαγών είναι αυτό που μεγάλωσε το χρέος μας. Η δε αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα είχε ως αποτέλεσμα την δραστική μείωση του παραπάνω ελλείματος, και αυτός ήταν και είναι ο σκοπός του. Συμφωνώ σε πολλά που λες, αλλά το πρόγραμμα που ακολουθούμε ένα μόνο σκοπό είχε: την διάσωση των γαλλογερμανικών τραπεζών όπως πρόσφατα δήλωσε ο Ιταλός Πρωθυπουργός.

      • Άπαντα Επιστάμενος avatar
        Άπαντα Επιστάμενος @ Παναγιώτης Ν. 22/08/2014 11:01:38

        Μάλλον το νούμερο του 19% το βρήκες στην κατάταξη της παγκόσμιας τράπεζας: http://data.worldbank.org/indicator/NE.EXP.GNFS.ZS
        1)Έχω κάποια διαφωνία με το συγκεκριμένο νούμερο. Πχ Ένας σημαντικός παράγων εσόδων στην ελλάδα είναι ο τουρισμός που δεν καταγράφεται σε αυτήν την κατάταξη αφού πρόκειται για υπηρεσία που αξιοποιείται εντός ελλάδος έστω κι αν ο αγοραστής της φέρνει λεφτά απο το εξωτερικό. 2)Ακόμη και σε αυτήν την κατάταξη θα δεις κι εσύ ότι η Ιαπωνία είναι στο 11%, η ιταλία στο 24%, οι ΗΠΑ μόλις στο 11%, η τουρκία μόλις στο 23%..... Δεν τους είδα να αφήνουν άνεργο το 30% του πληθυσμού τους όμως, μια χαρά είναι.... 3)Επίσης, ένα μεγάλο ποσοστό δεν εγγυάται απαραίτητα την έξοδο μίας χώρας από την μιζέρια. Η καθόλου επίζηλος βουλγαρία πχ είναι κοντά στο 60% !!!! 4)Τώρα πια, ο πίνακας της παγκόσμιας τράπεζας δείχνει την ελλάδα στο 29% (από 19% που ήταν). Μπράβο μας! Έχω την εντύπωση όμως ότι σου διαφεύγει ότι ο δείκτης αυτός μετράει τον λόγο εξαγωγών προς ΑΕΠ. Στην πραγματικότητα λοιπόν δεν είναι η καθαρή αξία των εξαγωγών που αυξήθηκε! Είναι το ΑΕΠ μας που μειώθηκε οπότε οι εξαγωγές είναι πλέον μεγαλύτερο ποσοστό επί του ΑΕΠ! Προσοχή λοιπόν στο πως διαβάζουμε τους πίνακες!
        Έχοντας εξηγήσει τα παραπάνω δεδομένα είναι αναγκασμένος να επιμείνω ότι τίποτα καλό δεν προέκυψε από το πόνο και τις αιματηρές θυσίες του μνημονίου. Όσοι θέλουν να πιστεύουν ότι το 1 εκατομμύριο των αρνητικών, συνοδεύτηκε και από 100 θετικά, είναι μάλλον το είδος του ανθρώπου που θέλει να βλέπει το ποτήρι μισογεμάτο ακόμη κι αν δεν υπάρει καθόλου νερό μέσα του. Μακάρι να ήμουν κι εγώ έτσι.

  3. Νίκος Αργεάδης avatar
    Νίκος Αργεάδης 21/08/2014 19:32:36

    ναι! αλλά έσωσαν την παρτίδα... εδώ που τα λέμε, κατ' αυτούς παρτίδα=πατρίδα. για να είμαστε δίκαιοι, δεν είναι οι φόροι που κατάστρεψαν την κοινωνία (αφήνω την οικονομία) αλλά η ΜΑΦΙΟΖΙΚΗ υπερφορολόγηση. δεν διάβασαν προσεκτικά τι έκανε η υπερφορολόγηση το βυζάντιο. και θα ζήσουν αυτοί καλά και εμείς...χειρότερα...

    • my way avatar
      my way @ Νίκος Αργεάδης 21/08/2014 20:11:52

      Αυτό θέλανε, όλο κι όλο, για την υστεροφημία τους;

  4. κοινός νούς avatar
    κοινός νούς 21/08/2014 22:59:31

    Τώρα τους έπιασε ο πόνος γιά τα ακίνητα . Τώρα που θα τους πιάσει , το που σε πονεί και που σε σφάζει . Κατά τα άλλα οι ηρακλείς μακάριοι μπάς και διατηρήσουν το βόλεμα τους .

  5. ΝΤΙΝΟΣ avatar
    ΝΤΙΝΟΣ 22/08/2014 05:48:58

    Πάρα πολύ ανατρεπτική αλλά και σωστή η ανάλυση του Άπαντα Επιστάμενου. Και είναι μια καλή απάντηση στον Θείο και σε μερικούς άλλους που σκέπτονται σαν και αυτόν! Θα πρέπει να καταλάβουν ότι το Μνημόνιο δεν ήταν πανάκεια αλλά δηλητήριο καταστροφής. Και το βασικότερο δεν έλυσε κανένα απολύτως πρόβλημα ή μάλλον το μόνο που διασφάλισε ήταν ότι έδεσε την Ελλάδα χειροπόδαρα έναντι των Δανειστών και την οδήγησε στην πλευρά των τριτοκοσμικών χωρών και ίσως των Προτεκτοράτων!!

    • ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Π.- avatar
      ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Π.- @ ΝΤΙΝΟΣ 22/08/2014 07:38:17

      Αυτά όλα τα επισημαίνει ο Τσίπρας απο την αρχή της κρίσης φίλε ΝΤΙΝΟ, αλλά είναι τόσος ο "μαύρος καπνός" των ΜΜΕ των αντιπάλων του που δεν ακούγεται απο αρκετούς καταστραφέντες ώστε να έλθει η Ανατροπή . Δεν τελειώσανε μαζί μας οι "έντιμοι δανειστές των Τσοχατζόπουλων" διότι το τελευταίο άρθρο του Συντάγματός μας ευτυχώς ΔΕΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ καμμία απο τις "συμβάσεις" τους με τους ντόπιους δοσίλογους συνεργάτες τους. Οταν ο Πατριωτισμός των Ελλήνων αναλάβει την επανίδρυση του Ελληνικού κράτους, οι δανειστές θα μπορούν να απευθύνονται στους δικαστές "Γκρίζα" για να πάρουν τα ανάλογα λύτρα...

  6. Tassos avatar
    Tassos 22/08/2014 08:15:10

    Να καταλάβει ο κόσμος ότι η επένδυση σε ντουβάρια κάνει κακό και στην τσέπη του και στην Οικονομία. Κάντε τα χωράφια, ομόλογα (τώρα είναι ασφαλή) , επενδύστε στην βιοτεχνία ενός φίλου σας, βάλτε τα στην δουλειά σας. Το να φοροδιαφεύγετε ή να τα βγάζετε έντιμα και να τα κάνετε τσιμέντα θα σας οδηγήσει στον όλεθρο. Το χε κάνει ήδη στην Ισπανία αλλά κανείς δεν έδινε σημασία βυθισμένος στον αυτιστικό συβαριτισμό του. Ενας φτωχός ακτήμων

    • Νίκος Αργεάδης avatar
      Νίκος Αργεάδης @ Tassos 22/08/2014 09:38:54

      τάσσο, αυτά προυποθέτουν την ύπαρξη ΕΝΤΙΜΟΥ κράτους και κυβερνώντων, δικαιοκρατίας και θεσμών που τους υπακούουν ΟΛΟΙ, όχι μόνο οι πολίτες, πράγματα ανύπαρκτα στο ελλαδιστάν μας. το ψάρα, πάντα βρωμάει από το κεφάλι...

    • κοινός νούς avatar
      κοινός νούς @ Tassos 22/08/2014 09:53:43

      Σε όλο τον κόσμο τα κάνουν ντουβάρια . Δες στα οικονομικά ΜΜΕ που σε όλες τις χώρες είναι στοιχείο της οικονομίας οι επενδύσεις στις κατοικίες και αν πάνε καλά , πάει και η οικονομία τα καλά . Και μιλάμε γιά χώρες που δεν έχουν τις πανέμορφες θέες και το δικό μας κλίμα . Εντελώς λάθος το σχόλιο σου . Οσο γιά την Ισπανία , μιά χαρά λεφτά έβγαλαν εκεί . Απλά η ακτογραμμή της στην Μεσόγειο , είναι μόνο όση είναι της Εύβοιας και έτσι την υπερεκμεταλλεύτηκαν . Εμείς μπορούμε να το κάνουμε καλύτερα . Αλλωστε ότι καλό μας δίνει η χώρα μας γιά να ασχοληθούμε με την οικοδομή , βουνά , κοιλάδες , θάλασσα , νησιά , θέες και κλίμα , τόσο πρόβλημα είναι αυτό γιά να κάνεις μιά βιομηχανία στην άκρη της Ευρώπης με δύσκολες μεταφορές και να ανταγωνιστείς την Τσεχία γιά παράδειγμα με τους κάμπους και τα τρένα και τους καταναλωτές σε ελάχιστη απόσταση .

    • Aegean Light avatar
      Aegean Light @ Tassos 22/08/2014 10:42:01

      «η επένδυση σε ντουβάρια κάνει κακό και στην τσέπη του και στην Οικονομία» Εγώ αν είχα ρευστό τώρα θα επένδυα σε ακίνητα και δε πας να λες εσύ ότι «γουστάρεις», τζάμπα είναι , περί ασφαλών ομολόγων (τα ίδια ακούγαμε από διάφορα παπαγαλάκια την εποχή του Σημίτη). «Ενας φτωχός ακτήμων» Το ακτήμων συνάδει με αυτά που αυθαιρέτως αναφέρεις για τα ακίνητα, το φτωχός όμως ;;; Αν όντως είσαι φτωχός (έχω δυσκολία να το πιστέψω) οι απόψεις σου για την οικονομία αναδύουν σύγχυση ή στη καλλίτερη περίπτωση σύγκρουση συμφερόντων.

    • Μικρασιάτης.. avatar
      Μικρασιάτης.. @ Tassos 22/08/2014 19:04:36

      Τασσο, ειλικρινα, αν δεν εισαι τρολ του ΣΥΡΙΖΑ, τοτε απλα (αθελα σου) κανεις καλη δουλιτσα για τον Αλεξ Τσιπρα. Ασε μας τωρα, που θα πεις και στο κοσμο τι θα κανει τα λεφτα του... Αμα είναι, γινε συμβουλος επενδύσεων... Κανονιστε εκει στην ηγετικη ομαδα της ΝΔ, και ριχτε σε μεγαλο βαθμο της Αντικειμενικες στα ακινητα. Αλλιώς, όχι μονο θα φατε μεγαλο χαστουκι στις προσεχεις εκλογες, αλλα επισης θα σας ''φτυνει'' ο κοσμος οπου σας βλεπει για πολλα χρονια... Κριμα παντως να πληρωνει η παραταξη, τις εμμονές καποιων πιθανως περαστικων απ το κομμα....

    • ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Π. avatar
      ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Π. @ Tassos 22/08/2014 22:03:22

      .Οι οικονομικές κρίσεις, ιδιαίτερα στις τεχνολογικά προηγμένες χώρες, όπως οι Η.Π.Α. τελειώνουν ΜΟΝΟ όταν ξαναρχίζουν να ανεβαίνουν σταθερά οι τιμές των ακινήτων, ανεξαρτήτως του ποσοστού συμμετοχής των "ντουβαριών" στο Εθνικό κεφάλαιο ΚΑΘΕ ΧΩΡΑΣ. Στην Ελλάδα, φέτος, και του χρόνου τουλάχιστο, οι τιμές των ακινήτων πέφτουν. Τα "κοράκια" των αγορών πιέζουν αφόρητα για κατασχέσεις στα κόκκινα δάνεια και μέχρι να αρπάξουν ό,τι φαγώσιμο απ' αυτά οι τιμές θα πέφτουν και η κρίση και η ανεργία θα συνεχίζουν απτόητες. Αρα έξοδος απο την κρίση πριν το 2016 δεν προκειται να υπάρξει όσα success stories κι αν φτιάξουν ο Σαμαράς και οι δανειστές...

  7. ΝΤΙΝΟΣ avatar
    ΝΤΙΝΟΣ 22/08/2014 09:16:38

    Τάσσο, Στη θεωρία και εκ του μακρόθεν όλα καλά φαίνονται και ακούγονται! Έλα όμως που εγώ τους κόπους μιας ζωής δεν τους κατασπατάλησα,δεν έζησα μια ζωή "χαρισάμενη", δεν τους έκανα ντουβάρια όπως λες, αλλά μη έχοντας τη δυνατότητα να επενδύσω, τους παραχώρησα στους άλλους που ενδεχομένως θα είχαν! Και επειδή πάντα υπάρχει ο κίνδυνος, διάλεξα το πιο σίγουρο μέρος και έτσι τους κατέθεσα σε ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου, με την εγγύηση του Ελληνικού Κράτους! Έλα ,όμως που το Ελληνικό Κράτος μου τα "έφαγε" και με άφησε και χωρίς σπίτι και αυτό γιατί είχα και εγώ τις ίδιες ιδέες και σκέψεις με σένα! Και τι γίνεται τώρα;

    • my way avatar
      my way @ ΝΤΙΝΟΣ 22/08/2014 09:28:50

      Κι εσύ κι εγώ κι ο τρίτος, όλοι, τα χέρια μας ψηλά, κατεύθυνση προς το Καστρί και άνοιγμα των δακτύλων.

  8. ΝΤΙΝΟΣ avatar
    ΝΤΙΝΟΣ 22/08/2014 09:43:10

    Ουσιαστικά θέλω να πω ότι η μακρόχρονη επιθυμία του Έλληνα να "αποκτήσει μια στέγη για να βάλει από κάτω το κεφάλι του", έχει μια κάποια βάση και μάλιστα απόλυτα δικαιολογημένη. Και αυτή την πλασματική έστω αίσθηση ασφάλειας του Έλληνα , κατόρθωσαν να του τη στερήσουν, γιατί οι Γερμανοτραφείς και Αμερικανοτραφείς ...ειδήμονες της Οικονομίας, τόσο του Εσωτερικού (Υπουργοί κλπ), όσο και του εξωτερικού (Τρόικα), παρέβλεψαν την Ελληνική ιδιαιτερότητα και ενήργησαν σύμφωνα με τα έξω δεδομένα, παραβλέποντες όμως και για μια ακόμα φορά να εφαρμόσουν και στην Ελλάδα όλα τα άλλα πρότυπα που κατά "σύμπτωση" ευνοούν τον πολίτη!!!

  9. George N avatar
    George N 22/08/2014 10:38:09

    Το να πιστεύουμε ότι μια οικονομία με τα διπλά ελλείμματα, την μειωμένη ανταγωνιστικότητα και το χρέος που κουβαλούσε η Ελληνική θα μπορούσε να ζήσει όπως πριν από την στιγμή που έχασε και την εμπιστοσύνη των αγορών, είναι όμορφο αλλά μάλλον daydreaming. Μείωση στο ΑΕΠ θα υπήρχε. Πόσο μεγάλη ύφεση, με πόση διάρκεια και πόσο γρήγορα θα μπορούσες να το γυρίσεις σε ανάπτυξη είναι το ζητούμενο. Είσαι σε ανηφόρα, φορτωμένος και η μηχανή αγκομαχά. Αν αντί να κατεβάσεις την πεθερά και την πολυθρόνα της, αποφασίσεις να αφαιρέσεις κυλίνδρους από την μηχανή για να μειώσεις το βάρος τα κάνεις ρόιδο. Φυσικά ο κάθε λογικός θα ήξερε τι έπρεπε να κάνει. Άρα χρειάζονται ιδεοληψίες για να γίνει η δουλειά. Ι1: Η σύνταξη γήρατος στα 40 είναι κοινωνική κατάκτηση. I2:Τα ακίνητα επωφελούνταν από μικρή φορολογία και φοροδιέφευγαν οι κατασκευαστές τους. Άρα φεύγει ο κύλινδρος της οικοδομής κλείνουν χιλιάδες επιχειρήσεις μένουν άνεργοι εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι και η "κοινωνική κατάκτηση" παραμένει. Τώρα όμως το αυτοκινητάκι είναι 1/4 του βουνού χαμηλότερα. Προφανώς δεν είναι λύση να βάλουμε τον κύλινδρο στη θέση του γιατί το βάρος θα αυξηθεί. Παραμένει το ερώτημα: Πως θα γλιτώσουμε βάρος? Έχει μείνει ακόμα ένας κύλινδρος.....

  10. Alex avatar
    Alex 24/08/2014 03:46:41

    Για σταθείτε ρε παιδιά.Ποιοι έχουν τα ακινητα που φορολογούνται πολύ.Ολοι οι ελευθεροι επαγγελματίες φοροφυγάδες που δήλωναν και δηλώνουν το πολύ 7.000 το χρόνο,ενω βγάζουν τουλάχιστον60.000(ταβερνιάρηδες σε νησιά,αγρότες που πουλαν χέρι με χέρι ,υδραυλικοί κλπ,πλακάδες που δεν δίνουν ποτέ απόδειξη )Μήπως πλήρωσαν ποτέ υπεραξία όταν η περιουσία τους διπλασιαζόταν μεσα σε λίγους μήνες και ζητούσαν τρελά ενοίκια;Κτιζόταν παντού χωρις σχέδιο ολη η Ελλάδα και κανέναν δεν ενδιέφερε η αίσθητική κακοποιηση των πόλεων .Καποτε έπρεπε να σταματήσει αυτό το κακό .Σε ανάπτυξη μόνο με το κτίσιμο δεν μπορεί να στηριχθεί μια χώρα

  11. ΝΤΙΝΟΣ avatar
    ΝΤΙΝΟΣ 24/08/2014 13:13:50

    Alex, συμφωνώ μαζί σου, αλλά θα πρέπει να γνωρίζεις ότι οικόπεδο μπορεί να έχουν και μισθωτοί και συνταξιούχοι και άλλοι, που μπορεί να το απόκτησαν με χρήματα καθαρά (φορολογημένα), γι΄αυτό ίσως θα έπρεπε να υπάρχει κάτι σαν "πόθεν έσχες" έτσι για να μην πέφτει η σπάθη επί δικαίων και αδίκων!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.