Tο νέο αεροπλανοφόρο της Τουρκίας αλλάζει τους συσχετισμούς στους τομείς ασφάλειας και ενέργειας στην ανατολική μεσόγειο
03/02/2014 20:06
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Tο νέο αεροπλανοφόρο της Τουρκίας αλλάζει τους συσχετισμούς στους τομείς ασφάλειας και ενέργειας στην ανατολική μεσόγειο

Με αφορμή τη ναυπήγηση αυτού του πολεμικού πλοίου από την Τουρκία, και μέσα από προσεκτική ανάλυση έρχεται στην επιφάνεια το έντονο διπλωματικό παρασκήνιο στην γεωπολιτική σκακιέρα της περιοχής, το οποίο κινούμενο από ισχυρά συμφέροντα πιέζει για σύντομη λύση του Κυπριακού...

Στα τέλη Δεκεμβρίου του 2013, η Τουρκία προχώρησε σε μια κίνηση που θα αλλάξει τους συσχετισμούς στη ναυτική ισορροπία της Ανατολικής Μεσογείου, με την παραγγελία κατασκευής ενός επιθετικού πλοίου πολλαπλών χρήσεων, το οποίο μεταξύ άλλων μπορεί να λειτουργήσει και ως αεροπλανοφόρο. Η κίνηση αυτή παρέχει μελλοντικά στην Τουρκία τη δυνατότητα να ελέγξει τις θάλασσες στην περιοχή.

Μια από τις επιπτώσεις της κίνησης αυτής, είναι ότι η αύξηση της απειλής για το Ισραήλ, την Ελλάδα και την Κύπρο, θα επηρεάσει την επικείμενη απόφαση του Ισραήλ για το εάν θα εξάγει το φυσικό του αέριο στο σχεδιαζόμενο Κυπριακό τέρμιναλ υγρού φυσικού αερίου, με ευρωπαϊκή οδό εξαγωγής μέσω Ελλάδας ή θα προχωρήσει σε κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού προς την Τουρκία. Οι επόμενες διπλωματικές κινήσεις της Άγκυρας μπορεί να κάνουν τη διαφορά μεταξύ μια συνολικής για την περιοχή συμφωνίας για μια τουρκική διαδρομή εξαγωγής των off-shore ενεργειακών πηγών της Ανατολικής Μεσογείου και ενός ανταγωνισμού στο χώρο των ναυτικών εξοπλισμών των οποίων οικονομικά η Τουρκία δεν μπορεί να κερδίσει.

Το νέο Landing Helicopter Dock (LHD) θα κοστίσει μεταξύ μισού προς ένα δις δολάρια και θα δώσει τη δυνατότητα στην Τουρκία να έχει την προωθημένη στρατιωτική παρουσία που επιθυμεί στην Ανατολική Μεσόγειο, γεγονός που η Ελλάδα, η Κύπρος και το Ισραήλ δεν μπορούν να αγνοήσουν.

Το νέο LHD της Τουρκίας θα κατασκευαστεί από τα τουρκικά ναυπηγεία SEDEF και την ισπανική εταιρία κατασκευής πλοίων Navantia, και θα είναι παρόμοιο με το Juan Carlos I Class L-61 σκάφος το οποίο χρησιμοποιεί το Ισπανικό Ναυτικό. Η Τουρκία θα είναι η δεύτερη χώρα μετά την Ισπανία που διαθέτει τέτοιου τύπου πολεμικό πλοίο.

Το εν λόγω πολεμικό πλοίο θα δώσει επιχειρησιακές δυνατότητες στο Τουρκικό Ναυτικό, σε βαθιά νερά και αποτελεί σοβαρό παράγοντα αλλαγής των συσχετισμών στην Ανατολική Μεσόγειο. Το σκάφος μπορεί να μεταφέρει 1000 στρατιώτες με 150 οχήματα, συμπεριλαμβανομένων μαχητικών τανκ, για απόβαση πεζοναυτών. Ακόμη πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι μπορεί να αποτελέσει υποκατάστατο αεροπλανοφόρου, αφού θα διαθέτει διάδρομο απογείωσης και προσγείωσης (12° ski-jump enabling it to host both V/STOL (Vertical and/or Short Take-Off and Landing) and STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing), μαχητικών αεροσκαφών. Επίσης στο πλοίο θα μπορούν να σταθμεύουν έξη μαχητικά αεροσκάφη και ακόμη δώδεκα στο υπόστεγο που διαθέτει.

Έχει δυνατότητα να ταξιδεύει 30 ημέρες χωρίς στάση με πεδίο δράσης 1,700 ναυτικά μίλια, με αποτέλεσμα να διεξάγει επιχειρήσεις με σημαντική δύναμη πυρός στις θαλάσσιες βάσεις φυσικού αερίου της Κύπρου και του Ισραήλ, καθώς και έλεγχο των θαλασσών της περιοχής.

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω η προμήθεια του συγκεκριμένου σκάφους από την Άγκυρα θα επηρεάσει σημαντικά τις αποφάσεις του Ισραήλ στον τομέα εξαγωγής των ενεργειακών του πόρων από τις πηγές Tamar και Leviathan. Οι εταιρίες που διαχειρίζονται τις συγκεκριμένες πηγές, η αμερικανική Noble Energy και οι ισραηλινές Avner και Delek, έχουν υπογράψει τον Ιούνιο του 2013 μνημόνιο κατανόησης με την Κύπρο για την κατασκευή ενός τέρμιναλ υγρού φυσικού αερίου στον Βασιλικό της νότιας ακτής της Κύπρου. Η συμφωνία αυτή αυξάνει την πιθανότητα μια ευρωπαϊκή διόδου εξαγωγής μέσω Ελλάδας που θα αποφύγει την Τουρκία. Η συμφωνία αυτή προέκυψε μετά και την επιδείνωση των σχέσεων μεταξύ της Άγκυρας και του Τελ Αβίβ.

Στην πραγματικότητα η κατασκευή ενός υποθαλάσσιου αγωγού από τη ν πηγή Leviathan στην Τουρκία είναι πιο συμφέρουσα όσο αφορά το κόστος και σύμφωνα με μελέτες θα επιφέρει πιο γρήγορα κέρδη από την κατασκευή του τέρμιναλ στην Κύπρο.

Η ναυπήγηση του συγκεκριμένου σκάφους από την Τουρκία αυξάνει την πιθανή απειλή έναντι του Ισραήλ, το οποίο δεν μπορεί να ρισκάρει τη στρατηγικές του σχέσεις με την Κύπρο και την Ελλάδα. Κάτι ακόμη σημαντικό είναι ότι ο υποθαλάσσιος αγωγός στην περίπτωση που κατασκευαστεί θα περάσει από την υφαλοκρηπίδα της Κύπρου με αποτέλεσμα να απαιτηθεί η άδεια της Λευκωσίας.

Εάν δεν υπάρξει συνολική πολιτική λύση στο Κυπριακό πρόβλημα, η προμήθεια του συγκεκριμένου πολεμικού πλοίου αυξάνει την απειλή και για την Κύπρο και κατ’ επέκταση για την Ελλάδα.

Εάν λοιπόν δεν ακολουθήσει η Άγκυρα την οδό της διπλωματίας για να εξασφαλίσει μια συνολική λύση στον τομέα εξαγωγής ενέργειας με το Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα, που να είναι και προς το συμφέρον της Τουρκίας, η Τουρκία θα έχει χάσει μια καλή ευκαιρία, και θα έχει πυροδοτήσει ένα εξοπλιστικό ανταγωνισμό στον οποίο δεν θα μπορέσει να ανταπεξέλθει, λόγω έλλειψης οικονομικών δυνατοτήτων, ειδικά με τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζει.

Ο μη εγκλωβισμός σε ένα τέτοιου είδους ανταγωνισμό, συμφέρει όλες τις ενδιαφερόμενες πλευρές. Παρόλα αυτά, με αφορμή τη ναυπήγηση αυτού του πολεμικού πλοίου από την Τουρκία, και μέσα από προσεκτική ανάλυση έρχεται στην επιφάνεια το έντονο διπλωματικό παρασκήνιο στην γεωπολιτική σκακιέρα της περιοχής, το οποίο κινούμενο από ισχυρά συμφέροντα πιέζει για σύντομη λύση του Κυπριακού, επίσης σύντομη επαναπροσέγγιση της Άγκυρας με το Τέλ Αβίβ, και συνολική πρόσδεση του Ισραήλ, της Τουρκίας, της Κύπρου και της Ελλάδας, στο άρμα των τεραστίων συμφερόντων που παίζονται στον τομέα των σημαντικών ενεργειακών πηγών της Ανατολικής Μεσογείου.

Τόμας Τζέφερσον

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Π.Σ. avatar
    Π.Σ. 03/02/2014 22:51:39

    Εξαιρετικό άρθρο. Το πιο συμφέρον για την περιοχή θα ήταν η τελική πραγματοποίηση του μεγαλεπίβολου στόχου για τερματικό υγροποίησης φυσικού αερίου στο Βασιλικό της Κύπρου, καθότι κάνει την κυπριακή δημοκρατία περιφερειακό κόμβο ενέργειας. Οι κινήσεις του Ισραήλ για συμφωνίες με Παλαιστινιακή αρχή και Λίβανο, δείχνουν πως δεν υπάρχει κοινή συνισταμένη κυβερνήσεων Κύπρου-Ελλάδας (η Ελλάδα προκρίνει αγωγό προς την Ελλάδα)

    • 3V4NG3L05 avatar
      3V4NG3L05 @ Π.Σ. 03/02/2014 23:43:04

      Κινηση εντυπωσιασμου και μονο. Ειναι τοσο κοντινες οι αποστασεις στην ΝΑ Μεσογειο που για να εχει τυχη θα πρεπει να επιχειρει απο τις ακτες τους Ποντου. Δηλαδη να μην επιχειρει καθολου.

  2. parsifal avatar
    parsifal 03/02/2014 23:09:06

    Χαλαρά με το "αεροπλανοφόρο". Εχομε πολλά αβύθιστα αεροπλανοφόρα στην περιοχή και σίγουρα τα "εξη V/STOL ΑΦ" του δεν θα αλλάξουν δραματικά τον συσχετισμό ισχύος... Αυτά μετρούσαν στα Φώκλαντς το 83, με αντίπαλους Αργεντί νους χειριστές και Harrier στα χέρια Αγγλων, με τελευταία λέξη AIM - 9 και ανάλογη εκπαίδευση. Η γεωγραφία καθιστά το σκάφος αυτό απαραίτητο για την "μούρη" της Τουρκίας ως τοπική υπερδύναμη και ουδόλως απειλείται η Ελλάδα η πολλώ μάλλον το Ισραήλ (!) για τα F- 15 του οποίου το"αεροπλανοφόρο" θα είναι πρώτης τάξεως εκπαιδευτικός στόχος. Αλλού είναι τα στρατιωτικά προβλήματα, σε αλλους τομείς πρέπει να ανασκουμπωθούμε και οχι να κυνηγούμε πλοία - φαντάσματα. Ας ασχοληθούμε π.χ. με τα πραγματικά φαντάσματα, τις κορβέττες stealth τύπου Heybeliada, την απουσία αεροσκαφών MPA η με την ανύπαρκτη πολεμική μας βιομηχανία...

  3. ΝΙΚΟΣ Π avatar
    ΝΙΚΟΣ Π 04/02/2014 09:05:13

    πεταμενα λεφτα απο τους τουρκους απλως για εντυπωσιασμο 'η κινηση χρηματων .

  4. TopGunZ avatar
    TopGunZ 04/02/2014 09:52:41

    Αεροπλανοφόρο? Στη Μεσόγειο? Τελικά τα μεμέτια έχουνε πολύ χρήμα για πέταμα. Εμείς έχουμε μερικές 10δες "αεροπλανοφόρα" μια ανάσα από τις ακτές τους. Τα λέμε και "νησιά του Αιγαίου".

  5. ΣΤΕΛΙΟΣ avatar
    ΣΤΕΛΙΟΣ 04/02/2014 10:06:00

    Τελευταίοι σπασμοί του Νεο-Οθωμανικού ψώνιου. Για την συνοδεία & προστασία ενος αεροπλανοφόρου, οι ΗΠΑ διαθέτουν ναυτικές δυνάμεις που αντιστοιχούν στον μισό ,αν όχι όλο ,τον Τουρκικό στόλο. Και μάλιστα σε ωκεανούς ,όχι σε κλειστές θάλασσες όπως η Μεσόγειος και το Αιγαίο. Σε περίπτωση πολέμου, το Τούρκικο αεροπλανοφόρο θα επιβιώσει για λίγα λεπτά το πολύ, αντε μισή ώρα!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.