#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
19/07/2013 09:03
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Χρεοκόπησε το Ντιτρόιτ: Η σταδιακή αποσύνθεση μιας πάλαι ποτέ πλούσιας αμερικανικής πόλης



Η πόλη του Ντιτρόιτ, η οποία για χρόνια πλήρωνε τους λογαριασμούς της με δανεικό χρήμα, είναι η μεγαλύτερη πόλη στην ιστορία των ΗΠΑ που καταθέτει αίτημα για προστασία πτώχευσης. Ιδού γιατί η πόλη έφτασε στην οικονομική καταστροφή και γιατί αντιμετωπίζει τόσο μεγάλο πρόβλημα:

Τι συνέβη;
Για δεκαετίες, το Ντιτρόιτ πληρώνει τους λογαριασμούς του με δανεικά χρήματα, ενώ αγωνίζεται για την παροχή των πιο βασικών υπηρεσιών στους κατοίκους του. Η πόλη, η οποία ήταν έτοιμη να χρεοκοπήσει εξαιτίας του χρέους των τουλάχιστον 14 δισεκατομμυρίων δολαρίων, τώρα θα έχει μια δεύτερη ευκαιρία σε ένα ομοσπονδιακό πτωχευτικό δικαστήριο για να κάνει αναδιάρθρωση. Το έλλειμμα του προϋπολογισμού του Ντιτρόιτ μόνο φέτος εκτιμάται στα 380 εκατομμύρια δολάρια και ο Kevyn Orr, ο διορισμένος από το κράτος διευθυντής έκτακτης ανάγκης, επέλεξε την πτώχευση από το να αποσπάσει χρήματα από την αστυνομία, την πυροσβεστική και άλλες υπηρεσίες για να κάνει τις πληρωμές του χρέους. Η κίνηση αυτή εξοικονομεί χρήματα ώστε η πόλη να μπορεί να λειτουργήσει, αλλά θα βλάψει την εικόνα του Ντιτρόιτ για χρόνια. Αφήνει επίσης τους πιστωτές με ψίχουλα και θέτει σε κίνδυνο τα συνταξιοδοτικά οφέλη χιλιάδων συνταξιούχων της πόλης.

Γιατί συνέβη;
Χρειάστηκαν δεκαετίες φθοράς για την πτώση του πανίσχυρου κάποτε βιομηχανικού γίγαντα που έβαλε τον κόσμο πάνω σε τροχούς. Η πόλη αυξήθηκε σε 1,8 εκατομμύρια ανθρώπους το 1950, δελεάζοντας τους με άφθονες θέσεις εργασίας που κατέβαλαν καλές αμοιβές, ώστε να εξάγουν αυτοκίνητα προς πώληση σε όλη την υδρόγειο. Όμως, όπως και πολλές αμερικανικές πόλεις, η πτώση του Ντιτρόιτ ξεκίνησε στο τέλος εκείνης της δεκαετίας, καθώς κατασκευαστές άρχισαν να χτίζουν στα προάστια. Στη συνέχεια ήρθαν οι ταραχές του 1967 που επιτάχυναν τον αριθμό των λευκών κατοίκων που μετακόμισαν προς τις πόλεις βόρεια της οδού Eight Mile, η οποία θεωρείται η φυλετική διαχωριστική γραμμή της περιοχής. Την ίδια στιγμή, οι εταιρείες αυτοκινήτων άρχισαν να ανοίγουν εργοστάσια και σε άλλες πόλεις και η άνοδος των αυτοκινήτων που εισάγονταν από την Ιαπωνία άρχισε να μειώνει το μέγεθος της βιομηχανίας αυτοκινήτων των ΗΠΑ. Οι αξίες των ακινήτων στο Ντιτρόιτ έπεσαν, τα φορολογικά έσοδα μειώθηκαν, η αστυνομία δεν μπορούσε να ελέγξει το αυξανόμενο ποσοστό δολοφονιών και πολλοί μαύροι της μεσαίας τάξης εγκατέλειψαν την πόλη για τα ασφαλέστερα προάστια με καλύτερα σχολεία. Μέχρι το 2009, η αυτοκινητοβιομηχανία κατέρρευσε μαζί με την οικονομία στο σύνολό της, παρασύροντας μαζί της και την πόλη. Η διαφθορά της κυβέρνησης υπό τον πρώην δήμαρχο Kwame Kilpatrick χειροτέρεψε τα πράγματα. Στην απογραφή του 2000, ο πληθυσμός του Ντιτρόιτ έπεσε κάτω από το 1 εκατ. ευρώ, καθώς η έξοδος συνεχίστηκε. Σήμερα είναι μόλις πάνω από 700.000.

Η αυτοκινητοβιομηχανία παρέσυρε και την πόλη;

Είναι ένας μεγάλος παράγοντας. Η πόλη είναι γεμάτη με εγκαταλελειμμένα εργοστάσια που χτίστηκαν στην άνθηση των μεταπολεμικών χρόνων, τα περισσότερα από τα οποία έχουν διάφορες ιστορίες. Δεδομένου ότι η εισβολή των ιαπωνικών αυτοκινήτων άρχισε να μειώνει τις πωλήσεις του Ντιτρόιτ, η General Motors, η Chrysler, η Ford και εκατοντάδες εταιρείες εξαρτημάτων αυτοκινήτων έψαξαν έξω από την πόλη για να οικοδομήσουν εργοστάσια σε σύγχρονες γραμμές. Σε κάθε ύφεση, όλο και περισσότερες εταιρείες εγκατέλειπαν την πόλη, αφήνοντας τα ογκώδη κτίρια σε καταληψίες. Η φορολογική βάση του Ντιτρόιτ συνέχισε να διαβρώνεται. Τη στιγμή που η αυτοκινητοβιομηχανία κατέρρευσε το 2009, μόνο λίγα εργοστάσια της GM και της Chrysler είχαν απομείνει. Η GM είναι η μόνη με έδρα το Ντιτρόιτ, αν και έχει τεράστια κέντρα έρευνας και δοκιμών με χιλιάδες θέσεις εργασίας έξω από την πόλη.


Που
αλλού συνέβη αυτό;

Πριν το Ντιτρόιτ, η μεγαλύτερη τοπική αίτηση πτώχευσης της κυβέρνησης ήταν στο Τζέφερσον Κάουντι της Αλαμπάμα, τον Νοέμβριο του 2011. Η περιοχή είχε χρέος πάνω από  4 δις δολάρια, ως επί το πλείστον από διεφθαρμένες συμφωνίες που αφορούσαν τη χρηματοδότηση αποχέτευσης που κατέρρευσε όταν η κρίση των ενυπόθηκων δανείων «χτύπησε» το 2008. Η περιοχή εξακολουθεί να προσπαθεί να συμμαζέψει το χάος. Τον περασμένο μήνα, οι επίτροποι επιδίωξαν ένα συμβιβασμό που απαιτούσε την πληρωμή των πιστωτών με λίγο πάνω από το ήμισυ των χρημάτων που τους χρωστούσαν και την αύξηση των ποσοστών υπονόμων. Ελπίζουν να βγουν από το καθεστώς πτώχευσης τον Δεκέμβριο. Το Τζέφερσον Κάουντι έχει σχεδόν 700.000 κατοίκους, όσους σχεδόν και το Ντιτρόιτ, και περιλαμβάνει την πόλη του Μπέρμιγχαμ. Η οικονομική κρίση προκάλεσε επίσης πτωχεύσεις μικρότερων πόλεων. To Στόκτον, το Σαν Μπερναντίνο και το Μάμοθ Λέικς στην Καλιφόρνια κήρυξαν πτώχευση πέρυσι. To Στόκτον και το Σαν Μπερναντίνο επλήγησαν από την κατακόρυφη πτώση των τιμών στις κατοικίες κατά τη διάρκεια της ύφεσης, η οποία προκάλεσε την περικοπή των φόρων ιδιοκτησίας και πωλήσεων, ενώ το Μάμοθ Λέικς κατέρρευσε από την δικαστική απόφαση των 4 εκατ. δολαρίων για παραβίαση μιας σύμβασης που ασκήθηκε εναντίον της πόλης από έναν μεσίτη.

Σε ποιον χρωστάει το Ντιτρόιτ;
Υπάρχουν 53 πιστωτές που διαπραγματεύονται με την ομάδα αναδιάρθρωσης του Orr. Από αυτούς, οι 48 πιστωτές είναι ακάλυπτοι, καθώς τα χρήματα που τους χρωστάνε δεν προέρχονται από έσοδα της πόλης, όπως τα έξοδα παροχής υπηρεσιών νερού ή φόροι από τα καζίνο. Άλλοι πιστωτές είναι συνδικάτα και οι συνταξιούχοι που λαμβάνουν συντάξεις από την πόλη.

Η General Motors ανέκαμψε μετά από την πτώχευση- μπορεί να κάνει το ίδιο και το Ντιτρόιτ;

Ίσως. Στην κρατικά χρηματοδοτούμενη πτώχευση της GM το 2009, η εταιρεία χωρίστηκε στα δύο, με τα περιουσιακά στοιχεία της GM που έφερναν χρήματα να μένουν στην εταιρεία και τα εξαθλιωμένα εργοστάσια και τα δισεκατομμύρια χρέους να πηγαίνουν σε μια ξεχωριστή εταιρεία. Η GM μείωσε το χρέος της από 46 δις δολάρια σε 8 δις δολάρια και χρησιμοποίησε την πτώχευση για να κλείσει εργοστάσια, να σταματήσει κάποιες μάρκες και να κερδίσει περισσότερες παραχωρήσεις από τα συνδικάτα. Η νέα, πιο λιτή εταιρεία έκτοτε συγκέντρωσε 17,2 δις δολάρια σε κέρδη και πρόσθεσε θέσεις εργασίας στο Ντιτρόιτ. Για την πόλη, η επιστροφή θα είναι πολύ πιο δύσκολη. Οι παρηκμασμένες γειτονιές της δεν μπορούν να σταλούν αλλού. Όμως, οι πιστωτές στους οποίους το Ντιτρόιτ χρωστάει περισσότερα από 14 δις δολάρια θα πρέπει να λάβουν ψίχουλα. Χιλιάδες συνταξιούχοι της πόλης πιθανόν να χάσουν τουλάχιστον ένα μέρος των συνταξιοδοτικών παροχών τους. Παραχωρήσεις θα μπορούσαν να επιβληθούν σε δεκάδες σωματεία της πόλης, συμπεριλαμβανομένης της αμοιβής και τις περικοπές των παροχών. Απαλλαγμένο από αυτές τις οικονομικές επιβαρύνσεις, το Ντιτρόιτ θα είναι σε θέση να συγκεντρώσει τα περιορισμένα δολάριά του σε υπηρεσίες όπως η βασική αστυνομική και πυροσβεστική προστασία. Καλύτερες υπηρεσίες θα μπορούσαν να φέρουν περισσότερους ανθρώπους και να προσελκύσουν περισσότερες επενδύσεις. Ήδη στο κέντρο της πόλης και σε μια περιοχή στα βόρεια που ονομάζεται Μίνταουν υπάρχει μια επιχειρησιακή και οικιστική ανάπτυξη - σημάδια ότι το Ντιτρόιτ έχει μέλλον.

http://www.huffingtonpost.com/2013/07/18/detroit-and-bankruptcy-decay-how-went-bankrupt-why_n_3620004.html?utm_hp_ref=detroit-bankruptcy

 

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Γιάννης Ιωάννου avatar
    Γιάννης Ιωάννου 19/07/2013 09:37:40

    Δεν είναι ντροπή η πτώχευση.
    Ντροπή είναι όταν συνεχίζεις να αυξάνεις το χρέος σου όταν είσαι πτωχευμένος.

  2. Στέφανος avatar
    Στέφανος 19/07/2013 11:16:01

    Το Ντιντρόιτ μπορεί να χρεωκόπησε είναι όμως βέβαιο ότι στα πλαίσια της αλληλεγύης που υπάρχει μέσα στην ομοσπονδία που λέγεται Η.Π.Α. θα τύχοει της άμεσης και έγκαιρης συμπαράστασης π.χ. από την πλούσια Καλιφόρνια. Είναι βέβαιο ότι εκεί δεν θα τους ζητήσουν βάρβαρα μνημόνια, μεσοπρόθεσμα, ύφεση, ανεργία, λουκέτα, φόρους στα ύψη, απολύσεις, οι άλλες πολιτείες των ΗΠΑ για να βοηθήσουν. Ευρωπαική Ένωση ακούς;

  3. Κραντωρ avatar
    Κραντωρ 19/07/2013 12:28:01

    Detroit ,το τέως Παρίσι της Δύσεως και πρωτεύουσα της παγκοσμίου αυτοκινητοβιομηχανίας γνωστό και με τα προσωνύμια motor city & motortown.
    Κτισμένο στο στενό που χωρίζει τις δύο μεγάλες λίμνες, εξ ου και το όνομα, από Γάλλους θηρευτές γουνοφόρων ζώων.
    Τα αίτια της σημερινής καταπτώσεως διαφαίνονται στο κείμενο αλλά το σημαντικότερο αποσιωπάται. Το Detroit είχε πληθυσμό 1.83 εκ. το 1950 κατατασσόμενο σε τέταρτη μεγαλύτερη πόλη των ΗΠΑ. Η σύνθεσις του πληθυσμού: 85% Λευκοί και 15% Νέγροι . Οι δεύτεροι αφίχθησαν μετά την δεκαετία του 1920, ότε παρετηρήθη μαζική μετακίνησις νέγρων από τις αγροτικές περιοχές των Νοτίων Πολιτειών προς τις μεγαλοπόλεις του Βορρά.
    Σημερινή σύνθεσις του πληθυσμού των 700.000: Λευκοί 11%, Νέγροι 84%, Ασιάται 4%, λοιποί Ινδιάνοι και ιθαγενείς από τα νησιωτικά συμπλέγματα του Ν.Ειρηνικού, Μελανησία, Μικρονησία κλπ.
    Με την βαθμιαία αποχώρηση των Λευκών θεμελιώδεις υποδομές της πόλεως άρχισαν να καταρρέουν. Οι σχολικές αίθουσες έγιναν αντικείμενα βανδαλισμών συνεπεία της καταστρεπτικής ορμής των νεαρών νέγρων. Το αποτέλεμα: αναλφαβιτισμός για το 48% των μικρών νέγρων.
    Τα ηλεκτροφόρα καλώδια λαφυραγωγούνται για να πωληθούν ως μέταλλα.Κάτι πρέπει να μας ενθυμίζει αυτό το φαινόμενο...Αποτέλεσμα:πολλοι δρόμοι χωρίς δημοτικό φωτισμό.
    Οι Ευρωπαίοι κατοικούν πλέον στα προάστεια μεταξύ των οποίων οι Έλληνες , που διαθέτουν τον δικό τους χώρο στο Greek Town.

  4. helios avatar
    helios 19/07/2013 12:52:23

    αυτο επρεπε να ειχε συμβει και στην πατριδα μας.
    οπως ηρθαν τα πραγματα χιλιες φορες να ειχαμε χρεοκοπησει μεσα στο ευρω πριν τρια χρονια.
    ναι θα περνουσαμε δυσκολα και θα αλλαζε ραγδαια η ζωη ολων μας,θα διαπερνουσε ενα μεγαλο μπαμ και ενα ισχυρο σοκ ολη την κοινωνια που αναγκαστικα θα την αλλαζε,θα φτιαχναμε ομως απο την αρχη την πατριδα μας και το κυριοτερο θα ειχαμε απαλλαγει μεσα σε μια νυχτα απο ολο αυτο το σκουπιδαριο που μας εφερε εδω.

    τωρα τι;
    καταστραφηκε ολοκληρος ο ιδιωτικος τομεας με σχεδον 2 εκ. ανεργους,οι σπαταλες συνεχιζονται,τους κηφηνες τους ειτε δεν θα τους πειραξουν καθολου ειτε θα τους βολεψουν με μετακινησεις ή με προωρες συνταξιοδοτησεις,μια πραγματικη σωστη μεταρυθμιση δεν εγινε ποτε,ολα στο ποδι χωρις σχεδιο και οργανωση και το καλυτερο αυτοι που μας εφεραν εδω συνεχιζουν ακομη και σημερα να μας κυβερνουν.

  5. η Dimi avatar
    η Dimi 19/07/2013 13:26:47

    *The Speed of the Boss is the Speed of the Team*
    Η Ταχύτητα του Αφεντικού είναι η Ταχύτητα της Ομάδας.

    Lee Iacocca (1924 - ): O 18ος μεγαλύτερος Αμερικανός CEO όλων των εποχών. Το μεγάλο αφεντικό του Ντιτρόιτ, Πτυχιούχος Βιομηχανικής Μηχανικής. Πρόεδρος της Ford Μotor Company (η Mustang, δική του επιτυχία) και Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Crysler Corporation (την οποία κυριολεκτικά διέσωσε από τη χρεωκοπία και τη μετέτρεψε σε κερδοφόρα). Καταξιωμένος συγγραφέας: “Where All The Leaders Gone?”

  6. ΑΠΟΓΟΝΟΣ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ avatar
    ΑΠΟΓΟΝΟΣ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ 19/07/2013 19:26:17

    Το Ντιτρόϊτ χρεωκόπησε για 14 δισ δολλάρια ή αλλιώς για 10 δισ ευρώ.
    10 δισ ευρώ είναι μια δόση του αυγούστου για την Ελλάδα. Λογικά δεν θα τους επιβάλλουν μνημόνιο οι άλλες πολιτείες.

    Δεν ξέρω τι ακούει ή δεν ακούει η Ε.Ε. Αυτό που ξέρω είναι οτι δεν είναι ομοσπονδιακό κράτος όπως οι Η.Π.Α.

    • Γιάννης Ιωάννου avatar
      Γιάννης Ιωάννου @ ΑΠΟΓΟΝΟΣ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ 20/07/2013 08:00:56

      Ναι αλλά μιλάμε για μία πόλη 0,7 χιλ ανθρώπων και όχι για ένα κράτος 11 εκ.
      Μνημόνιο έχει ήδη μπει, μιας εκτός από τις βασικές ανάγκες (ασφάλεια, υγεία και καθαριότητα στο κέντρο), όλοι οι άλλοι δημοτικοί υπάλληλοι είναι απλήρωτοι εδώ και μήνες.

      Η αντίστροφη πορεία του Ντητρόιτ άρχισε την δεκαετία του 80 με τα Ρηγκανόμικς.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.