#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
07/12/2013 08:45
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Φινλανδία: Τι απέγινε το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα του κόσμου;

Η πολυσυζητημένη φινλανδική εκπαίδευση δεν βρίσκεται πλέον στην κορυφή του Διεθνούς Προγράμματος του ΟΟΣΑ για την Αξιολόγηση των Μαθητών, του PISA.



Από τη μεταρρύθμισή του πριν από 40 χρόνια, το εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας έχει επανειλημμένα κριθεί ως ένα από τα καλύτερα στον κόσμο. Στις 3 Δεκεμβρίου αυτό άλλαξε. Ο ΟΟΣΑ κυκλοφόρησε την παγκόσμια κατάταξη του PISA που δείχνει πώς τα πάνε οι μαθητές σε διάφορες χώρες στην ανάγνωση, τις φυσικές επιστήμες και τα μαθηματικά. Η Φινλανδία ήταν στην 12η θέση, ακριβώς πίσω από την Εσθονία.
Αυτή είναι μια μεγάλη πτώση. Η Φινλανδία βρισκόταν στην κορυφή της κατάταξης του PISA το 2000, το 2003 και το 2006 και σταθερά κατατασσόταν κοντά στην κορυφή άλλες χρονιές. Φέτος, ωστόσο, οι Φινλανδοί μαθητές είχαν πτώση κατά 2,8 % στα μαθηματικά, 1,7 % στην ανάγνωση και 3 % στις επιστήμες. «Οι χρυσές εποχές τελείωσαν» έγραψε το φινλανδικό ειδησεογραφικό πρακτορείο ειδήσεων Finnbay αμέσως μετά τα αποτελέσματα. Τα αποτελέσματα είναι δυσκολοχώνευτα και για τους φινλανδούς εκπαιδευτικούς.

«Η γενική πτώση των μαθησιακών αποτελεσμάτων δείχνει ότι πρέπει να λάβουμε αυστηρά μέτρα για την ανάπτυξη της φινλανδικής εκπαίδευσης. Θα συμβουλευθούμε, όχι μόνο τους εμπειρογνώμονες στον τομέα της έρευνας και της εκπαίδευσης και τους πολιτικούς, αλλά και εκπροσώπους των φοιτητών και των γονέων» δήλωσε η Υπουργός Παιδείας και Επιστημών Krista Kiuru. Είναι, επίσης, απογοητευτικό για όσους έψαχναν στη Φινλανδία στοιχεία για εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Η Φινλανδία ήταν ίσως η μοναδική ανάμεσα στις χώρες με κορυφαίες επιδόσεις στην έρευνα του PISA, καθώς το εκπαιδευτικό της σύστημα είχε πολλές ιδιαιτερότητες που θα μπορούσαν να μιμηθούν άλλες χώρες: καθυστερημένη έναρξη της σχολικής εκπαίδευσης στα παιδιά, έλλειψη επικέντρωσης στις εξετάσεις, περισσότερα διαλείμματα, περισσότεροι εκπαιδευτικοί, καθώς και αυστηροί κανόνες και όρια για τα ιδιωτικά σχολεία. Όλα αυτά θα μπορούσαν, θεωρητικά, να εξαχθούν σε χώρες με χαμηλότερη κατάταξη. Τι συνέβη λοιπόν; Ο Pasi Sahlberg, συγγραφέας του best-seller «Φινλανδικά Μαθήματα: Τι μπορεί να μάθει ο κόσμος για την εκπαιδευτική αλλαγή στη Φινλανδία», δίνει μία απάντηση στην Washington Post. Ιδού ένα βασικό απόσπασμα:

«Η απροσδόκητη θέση της Φινλανδίας ως παγκόσμιος ηγέτης και εκπαιδευτικό πρότυπο μπορεί να διατάραξε την προηγούμενη δέσμευσή της στη συνεχή βελτίωση και ανανέωση. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι ο εφησυχασμός και η επικέντρωση της Φινλανδίας στο να εξηγήσει το παρελθόν σε χιλιάδες τουρίστες της εκπαίδευσης, μετατόπισαν  την προσοχή μακριά από την ανάπτυξη του δικού της σχολικού συστήματος. Άλλοι υποστηρίζουν ότι το  υψηλό προφίλ του PISA έχει κάνει άλλες χώρες να τροποποιήσουν τα προγράμματα σπουδών τους. Οι παρατηρητές επισημαίνουν την χρήση ερωτήσεων του PISA σε μαθητές ώστε να προπονηθούν σε ανάλογες δοκιμασίες. Ως ένα τεστ που αναφέρεται σε κανόνες, ο PISA βαθμολογείται σε μια καμπύλη. Αυτά που άλλα έθνη έχουν μάθει από τη Φινλανδία και έθεσαν σε εφαρμογή, αναγκαστικά μείωσαν τα αποτελέσματα της Φινλανδίας».
Ο John Bangs, πρόεδρος της ομάδας εργασίας της συμβουλευτικής επιτροπής για την εκπαίδευση του ΟΟΣΑ, δίνει τη δική του εξήγηση: «Η πεποίθησή μου είναι ότι η Φινλανδία και η Σουηδία (άλλο σκανδιναβικό κράτος που είδε επίσης την κατάταξή του να πέφτει) υποφέρουν από την ύφεση των οικονομιών τους και την κοινωνική πίεση που αυτή προκαλεί».

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι η υψηλή κατάταξη της Φινλανδίας στο PISA είχε προκαλέσει κάποια διαμάχη στους Φινλανδούς εκπαιδευτικούς. Το πρόβλημα ήταν ιδιαίτερα οξύ στα μαθηματικά, όπου πολλοί εκπαιδευτικοί διαφωνούν με τη μέθοδο με την οποία το PISA κατατάσσει τους μαθητές (ο PISA επικεντρώνεται στην καθημερινή γνώση, αντί να βασίζεται στη  γνώση της διδακτέας ύλης).
Για παράδειγμα, το 2005, περισσότεροι από 200 φινλανδοί ακαδημαϊκοί εξέδωσαν προειδοποίηση για τον εφησυχασμό που προήλθε από την επιτυχία στο PISA. Η απάντηση που δίνουν δύο φινλανδοί εμπειρογνώμονες της εκπαίδευσης, οι Markku Halmetoja και Matti Lehtinen, είναι η εξής: «Mετά από μια πολιτική απόφαση του 1985, υπάρχει μόνο ένα μαθηματικά προ-πρόγραμμα στην υποχρεωτική φάση της εκπαίδευσης, κατά τα πρώτα εννέα σχολικά έτη (ηλικίες 7 έως 15). Θεωρούμε ότι αυτό είναι αρκετά φυσικό στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση: ο καθένας πρέπει να αποκτήσει τις βασικές δεξιότητες της αριθμητικής. Αλλά η παρούσα κατάσταση σημαίνει ότι σχεδόν όλη η τυπική άλγεβρα και η γεωμετρία έχει εξαφανιστεί από το πρόγραμμα σπουδών, ως πολύ δύσκολα για ένα σημαντικό τμήμα του μαθητικού πληθυσμού. Μια συνέπεια αυτού είναι ότι τα μαθηματικά στο λύκειο πρέπει να ξεκινήσουν σχεδόν από το μηδέν και υπάρχει πραγματικά πολύς δρόμος να διανύσει κάποιος ελπίζοντας να φθάσει σε επίπεδο επαρκές για πανεπιστημιακές σπουδές, σε οποιοδήποτε θέμα που αφορά τα μαθηματικά».

Ασιατική κυριαρχία

Φυσικά, τα πάντα είναι σχετικά και η Φινλανδία εξακολουθεί να είναι σε υψηλή θέση στην ανάγνωση και τις επιστήμες, όπου ήταν το κορυφαίο ευρωπαϊκό έθνος. Αλλά η κυριαρχία της κατάταξης του PISA από τις χώρες της Ασίας φαίνεται πλήρης, με τις χώρες της περιοχής να κατέχουν τις κορυφαίες επτά θέσεις στα μαθηματικά, την πρώτη πεντάδα στην ανάγνωση και την πρώτη τετράδα στις  φυσικές επιστήμες. Η Κίνα βέβαια δεν εκπροσωπείται συνολικά, αλλά από την Σανγκάη και το Χονγκ Κονγκ που έχουν τις καλύτερες επιδόσεις.

Οι μαθητές της Σανγκάης και του Χονγκ Κονγκ είναι αυτοί με την καλύτερη εκπαίδευση στην Κίνα. Σχεδόν το 84% των μαθητών λυκείου της Σανγκάης πηγαίνουν κολέγιο, σε σχέση με το 24% του συνολικού πληθυσμού. Επιπλέον, σύμφωνα με τον Tom Loveless του Ινστιτούτου Brookings, οι πλούσιοι γονείς της Σανγκάης ξοδεύουν μεγάλα ποσά σε έξτρα εκπαίδευση για τα παιδιά τους –ποσά που υπερβαίνουν κατά πολύ τον μέσο ετήσιο μισθό ενός εργάτη. Γεγονός που κάνει πολλούς να θεωρούν ότι η Κίνα «έκλεψε στο διαγώνισμα».
http://www.businessinsider.com/why-finland-fell-in-the-pisa-rankings-2013-12

http://world.time.com/2013/12/04/china-is-cheating-the-world-student-rankings-system/

 

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Διηνεκης avatar
    Διηνεκης 07/12/2013 09:23:39

    Και η Ελλαδα κύριε που βρίσκεται;;;;

    • Valter avatar
      Valter @ Διηνεκης 07/12/2013 13:53:10

      Στην τελευταία δεν ξέρω , στην προτελευταία ήμασταν πίσω από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πίσω από την Τουρκία.

  2. Valter avatar
    Valter 07/12/2013 10:26:33

    Εκεί τουλάχιστον όταν τα αποτελέσματα της PISA έρχονται τα παίρνουν στα σοβαρά και προσπαθούν να αλλάξουν , εδώ τι κάνουμε?
    Κάθε αξιολόγηση μας έβγαζε τελευταία ευρωπαϊκή χώρα στο επίπεδο γνώσεων μαθητών και εμείς πιστεύαμε τους συνδικαλιστές και τους αστικούς μύθους για δήθεν .... φοβερό επίπεδο.
    Αυτός είναι και ο λόγος που αυτοί είναι τόσο πάνω από εμάς , πιστεύουν στον ορθολογισμό και εμείς πιστεύουμε σε ιδεοληψίες , αυτοί βελτιώνονται και εμείς βαλτώνουμε.

    Ο τίτλος θέλει αλλαγή, μιλάει για Νορβηγία αλλα το άρθρο μιλάει για Φινλανδία.

  3. Γιώργος Αχαιός avatar
    Γιώργος Αχαιός 07/12/2013 10:40:42

    Καλό είναι να μην λαμβάνουμε και πολύ σοβαρά τέτοιους δέικτες.

    • Valter avatar
      Valter @ Γιώργος Αχαιός 07/12/2013 13:56:18

      Φυσικά ! Γιατί να λαμβάνουμε σοβαρά έρευνες που μας δείχνουν στον πάτο?
      Ας λαμβάνουμε στα σοβαρά έρευνες που μας δείχνουν στην κορυφή!
      Τι? Δεν υπάρχουν τέτοιες έρευνες?
      E τότε ας κάνουμε αυτό που κάνουμε δεκαετίες τώρα στον χώρο της εκπαίδευσης , ας ζούμε στον κόσμο μας ...

      • Γιώργος Αχαιός avatar
        Γιώργος Αχαιός @ Valter 07/12/2013 18:46:22

        Το άρθρο μιλάει για την πτώση του εκπαιδευτικόυ επιπέδου στην Φινλανδία σύμφωνα με κάποιον δέικτη.

        Δεν ξέρω αν στην Φινλανδία πράγματι έχει πέσει η ποιότητα της εκπαίδευσης. Αλλά τι είναι αυτό για να μετρηθεί; 10 κιλά πατάτες που τώρα έγιναν 9 κιλά;

        Εξακολουθώ να έχω αμφιβολίες για τέτοιους δέικτες όπως και για τον δείκτη νοημοσύνης. Έχω γνωρίσει πολλλά άτομα της ελληνικής μένσα που είναι στόκοι. Ωστόσο, κάποιοι επιστήμονες πιστεύουν ότι μπορούμε να μετράμε πλέον την νοημοσύνη (ή το εκπαιδευτικό σύστημα) με ακρίβεια. Επιτρέψτε μου να αμφιβάλλω. Δεν λέω ότι δεν μετρώνται απαραίτητα. Αμφιβάλλω όμως ότι το έχουμε ήδη κατορθώσει.

        Το ίδιο το άρθρο εξάλλου αναιρεί την αξιοπιστία των αποτελεσμάτων της μέτρησης:
        "....κάνει πολλούς να θεωρούν ότι η Κίνα «έκλεψε στο διαγώνισμα».

  4. Ταξιδιωτης avatar
    Ταξιδιωτης 07/12/2013 10:44:47

    Τα τελευταια χρονια εχει αυξηθει και ο αριθμος αλλοδαπων μαθητων στα σχολεια της Φιλανδιας οι οποιοι εχουν και τις χειροτερες επιδοσεις.Τα αγορια οχι οι κοπελες κυριως απο τις μουσουλμανικες χωρες.Ενω οι κοπελες διαβαζουν πολλες ωρες και εχουν καλες επιδοσεις,σε αρκετα σχολεια καλυτερες επιδοσεις απο τις ευρωπαιες δεν συμβαινει το ιδιο με τα αγορια.
    Οι κακες επιδοσεις των μαθητων παρατηρουνται στα δημοσιο σχολεια και κυριως εκει οπου διαμενουν πολλοι μεταναστες και οχι στα ιδιωτικα τα οποια επιλεγουν οι γηγενεις.
    Τα σκανδιναβικα κρατη εχουν μεγαλο αριθμο μεταναστων απο την Αφρικη και την Ασια και την τελευταια δεκαετια εχει αυξηθει ο αριθμος των αλλοδαπων μαθητων που δεν πολυενδιαφερονται για τις σχολικες επιδοσεις οπως οι προηγουμενες γενιες μεταναστων.Το προβλημα ξεκιναει κυριως απο το οικογενειακο περιβαλλον στο οποιο μεγαλωνουν.Η αριστερα βεβαια εκει τα αποδιδει ολα στις αδικιες του συστηματος και στο ρατσισμο χωρις να λαμβανει υποψη της αυτο που ειχε πει ενας γνωστος νεαρος παλαιστινιος ποιητης στην Δανια οτι το προβλημα ξεκιναει απο το οικογενειακο περιβαλλον στο οποιο μεγαλωνουνε και κατα συνεπεια στο πολιτισμικο υποβαθρο.

    Σε πολλες χωρες της δυσης παρατηρειται και το φαινομενο αρκετοι αλλοδαποι μαθητες να εγκαταλειπουν το σχολειο.Το ιδιο συμβαινει και στην Ολλανδια με τους Μαροκινους κυριως.
    Μπορει καποιος να δει τα στατιστικα στοιχεια και τις επιδοσεις των μαθητων και να τα επιβεβαιωσει.
    Οσο αυξανεται ο αριθμος των μεταναστων απο τα συγκεκριμενα κρατη θα μεγαλωνουν και καποιοι αρνητικοι δεικτες οπως της φτωχιας και της ανεργιας και αυτο διοτι πολλοι απο τους αλλοδαπους ειναι ανιδικευτοι και κατα συνεπεια δυσκολευονται να μπουν στην αγορα εργασιας.
    H υφεση που υπαρχει στην οικονομια προκαλει επιπλεον συνεπειες τις οποιες υφιστανται και οι αλλοδαποι.

    • Ελλην-1821 avatar
      Ελλην-1821 @ Ταξιδιωτης 07/12/2013 11:59:06

      τσ ... τσ δεν ντρέπονται οι κακοί μετανάστες μαθητές που χάλασαν το πρότυπο της Φινλνδικης εκπαίδευσης. Να αποβληθούν και να έρθουν στην Ελλάδα.

  5. Stefanos avatar
    Stefanos 07/12/2013 11:05:49

    Εμείς σε ποιά θέση βρισκόμαστε άραγε; Πού μα κατατάσσει ο ΟΟΣΑ;

  6. tak avatar
    tak 07/12/2013 11:11:42

    Άλλο Νορβηγία πάντως και άλλο Φινλανδία...

  7. Σταύρος Πετρολέκας avatar
    Σταύρος Πετρολέκας 07/12/2013 13:55:45

    Περιγραφή και ο τελευταίος πίνακας αξιολόγησης PISA βρίσκεται εδώ

    http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-overview.pdf

    Η Ελλάδα βρίσκεται πολύ μακράν της κορυφής (Σιγκαπούρη, Χονκ-Κονγ, Κορέα,)..... εκεί στην κάτω μέρη της Β' εθνικής, παρέα ανάμεσα του Ισραήλ και της Σερβία, με Τουρκία, Ρουμανία και Κύπρο από κοντά.

  8. ήγγικεν avatar
    ήγγικεν 07/12/2013 18:35:34

    Στην Κορέα, Κίνα κλπ στον δρόμο αναγνωρίζονται κ επευφημούνται σπουδαστές που διαπρέπουν σε τηλεοπτικούς διαγωνισμούς γνώσεων.
    Εδώ τo DWTStars

  9. Στυλιανός Παπαδόπουλος avatar
    Στυλιανός Παπαδόπουλος 07/12/2013 20:56:59

    Αφού διορθώσατε τον τίτλο, διορθώστε και την πρώτη φράση του άρθρου:

    "Η πολυσυζητημένη νορβηγική εκπαίδευση δεν βρίσκεται πλέον στην κορυφή του Διεθνούς Προγράμματος του ΟΟΣΑ για την Αξιολόγηση των Μαθητών, του PISA".

    Η πολυσυζητημένη φινλανδική εκπαίδευση δεν βρίσκεται πλέον στην κορυφή του Διεθνούς Προγράμματος του ΟΟΣΑ για την Αξιολόγηση των Μαθητών, του PISA.

  10. Φυγόκεντρος avatar
    Φυγόκεντρος 07/12/2013 21:15:46

    Οι πίνακας αξιολόγησης "Annualised change in performance between 2003 and 2012 and average PISA 2003 mathematics scores "δείχνει κάτι πολύ ενδιαφέρον: Η Ελλάδα είναι από τις χώρες που κερδίζουν πόντους στην βαθμολογία των μαθηματικών δοκιμασιών (περίπου ένα πόντο ανά χρόνο) από το 2003.
    Αντίθετα, η Φιλανδία χάνει 3 πόντους κάθε χρόνο.
    Έτσι, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι πλησιάζουμε την Φιλανδία! Αν λάβουμε υπόψη και την βαθμολογία μπορούμε να υπολογίσουμε ότι χρειαζόμαστε μόλις 25 χρόνια!
    Στον πιο πάνω πίνακα φαίνεται, επίσης, ότι το Hong kong με την θέση και την δυναμική που έχει αποκτήσει δεν έχει αντίπαλο για τα χρόνια που έρχονται.

  11. Ελλην-1821 avatar
    Ελλην-1821 08/12/2013 13:15:52

    στην παραπαιδεία σε ποια θέση βρισκόμαστε;

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.