#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
17/01/2012 09:15
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Το ναυάγιο της Ιταλίας πρέπει να μας αφυπνίσει



 

Το 2012 είναι η 100η επέτειος της βύθισης του Τιτανικού. Ένα ναυάγιο που ακόμη και σήμερα μας προσφέρει πολλαπλά μαθήματα. Κανένας βέβαια δεν περίμενε, πως με το ξεκίνημα του έτους, θα είχαμε ένα ακόμη σοβαρό ναυάγιο μεγάλου επιβατικού σκάφους.

Το μεγάλο ερώτημα σε σχέση με την βύθιση του Costa Concordia, είναι το πώς μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο στον 21ο αιώνα; Κι όμως, για πολλούς από εμάς που εργάζονται στον τομέα της ναυτιλίας, η έκπληξη είναι πως ένα τέτοιοι ναυάγιο άργησε να συμβεί. Όλες οι ενδείξεις ήταν από καιρό στη θέση τους.

Το 2000, ο Γ.Γ. του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού του ΟΗΕ, που επιβλέπει τα κριτήρια ασφάλειας για την παγκόσμια ναυτιλία, δήλωσε πως στα προηγούμενα έξι χρόνια συνέβησαν μόνο 12 ατυχήματα με επιβατικά πλοία, και αυτό οφείλεται «σε καλή τύχη, καλές καιρικές συνθήκες, ήρεμα νερά, και πολλά πλοία στη θάλασσα, με αποτέλεσμα να περιοριστούν οι θάνατοι».

Από τότε μέχρι σήμερα, το μέγεθος των πλοίων συνεχίζει α αυξάνεται σε αφάνταστο βαθμό. Οι κρουαζιέρες αναπτύσσονται, και εξαιτίας της άνθησης της αγοράς τους, τα μεγάλα πλοία διπλασιάστηκαν τα τελευταία χρόνια σε μέγεθος, από τα 80.000gt στα 160.000gt.

Η νέα αυτή γενιά πλοίων μπορεί και μεταφέρει 6.000 επιβάτες, και 1.800 πλήρωμα, σχεδόν τόσα άτομα όσο μια μικρή πόλη. Αυτό όμως δημιουργεί πολλές προκλήσεις.

Πως είναι δυνατόν, ένα πολυεθνικό πλήρωμα, που οι περισσότεροι των μελών του προέρχονται από αναπτυσσόμενες χώρες, και δεν γνωρίζουν τη γλώσσα ούτε των επιβατών, ούτε των υπόλοιπων συναδέλφων τους, να μπορούν να αναλάβουν τον έλεγχο και να δράσουν αποτελεσματικά σε μια περίπτωση κρίσης;

Οι ναυτικοί έχουν από καιρό εκφράσει τις ανησυχίες τους όσον αφορά και στον χειρισμό τόσο μεγάλων πλοίων. Κάποια μεγάλα επιβατικά σκάφη είναι έτσι κατασκευασμένα ώστε να μπορούν να πλησιάζουν στις ακτές και να μην χρειάζονται λάντζες. Παράλληλα, έχουν αυξηθεί τα καταστρώματα, με σκοπό την αύξηση του κέρδους, ενώ έχουν προστεθεί πισίνες, που επιδεινώνουν την σταθερότητα πλεύσης.

Υπάρχει επίσης μια γενική τάση, τα κρουαζιερόπλοια να ταξιδεύουν σε όλο και πιο εξωτικούς προορισμούς, π.χ. σε πολικές και τροπικές γεωγραφικές περιοχές, οι οποίες εκτός από τις δυσκολίες ναυσιπλοίας, αυξάνουν και τα ρίσκα, με την έννοια ότι απέχουν κατά πολύ από τους πολυσύχναστους θαλάσσιους διαδρόμους, έτσι ώστε να μην υπάρχουν διαθέσιμα σκάφη στην περιοχή σε περίπτωση ανάγκης διάσωσης.

Το τελευταίο χρονικό διάστημα, υπήρξαν πολλές προειδοποιητικές ενδείξεις:  Η σύγκρουση των Norwegian Dream  και Ever Decent, η πρόσκρουση σε ξέρα του Norwegian Crown, η πυρκαγιά στο  Star Princess, η έκρηξη στο Queen Mary 2, κλπ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των ερευνών, το 60-80% των θαλάσσιων ατυχημάτων  αφορούν σε «ανθρώπινο παράγοντα».

Μπορεί οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρίες να απασχολούν καταρτισμένο και καλά εκπαιδευμένο προσωπικό, το τεράστιο όμως μέγεθος των νέων πλοίων δημιουργεί ερωτηματικά σε σχέση με τον απαραίτητο και αναγκαίο αριθμό πληρώματος, έτσι ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί σε καταστάσεις ανάγκης.

Και μπορεί το πλήρωμα των καταστρωμάτων και των μηχανοστασίων να είναι εξαιρετικά εκπαιδευμένο, όμως το μεγάλο μέρος του υπόλοιπου πληρώματος δεν είναι.

Οι σωσίβιες λέμβοι έχουν αυξηθεί σε μέγεθος, και έχουν εξελιχθεί διάφορες μέθοδοι εκκένωσης, ώστε να ανταποκρίνονται στον αυξημένο αριθμό των επιβατών, που υπάρχουν στα κρουαζιερόπλοια σήμερα. Και ενώ τηρούνται οι προδιαγραφές, η επάρκεια, και η αποτελεσματικότητα αυτών των μεθόδων αμφισβητείται.

Υπάρχει μια γενική συζήτηση για καινοτόμα συστήματα εγκατάλειψης του σκάφους, αλλά οι σωσίβιες λέμβοι παραμένουν το κυρίαρχο διασωστικό μέσο, με μια τεχνολογία που ελάχιστα έχει αλλάξει από την εποχή του Τιτανικού.

Η τραγωδία του Τιτανικού το 1912 προκάλεσε μια γενική αναθεώρηση και αναμόρφωση των κανόνων ασφαλείας της ναυτιλίας, και έθεσε τα θεμέλια για όλο το κανονιστικό πλαίσιο που συνεχίζει να ισχύει και σήμερα.

Τα πράγματα όμως αλλάζουν με μεγάλη ταχύτητα, και δεν χρειάζονταν το προχθεσινό ναυάγιο για να αντιληφθούμε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία, και οι ρυθμιστικές της αρχές, οφείλουν να αφυπνιστούν, και να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί.

 

Του Andrew Linington
The Guardian
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jan/15/costa-concordia-disaster-transport-titanic

Απόδοση: S.A.

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Lampros avatar
    Lampros 17/01/2012 10:06:28

    Εμεις στην Ελλάδα τα εχουμε πεί πολυ πιο πριν φιλε Άγγλε...!
    Το είπαμε Ύβρις....Υπάρχουν δυνάμεις ανώτερες απο εσένα, και όσο και να ασιθάνεσαι ακλόνητος, και ανίκητος, κατι θα γίνει και θα σε προσγειώσει.
    Η Ιστορία κανει οτι μπορεί για να μας το θυμίζει αυτό σε κάθε ευκαιρία.

  2. ΚΑΡΑΙΣΚΟΣ ΚΩΣΤΑΣ avatar
    ΚΑΡΑΙΣΚΟΣ ΚΩΣΤΑΣ 17/01/2012 13:52:38

    ΜΕΡΙΚΟΙ ΑΠΟ ΕΜΑΣ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΕΧΟΥΝ ΔΙΑΤΕΛΕΣΕΙ ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΙ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΠΛΟΙΩΝ Ή ΚΥΒΕΡΝΗΤΕΣ ΠΟΛΕΜΙΚΩΝ, Ή ΑΚΟΜΑ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΘΗΣΕΙ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΔΡΑ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ, ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΕΧΟΥΜΕ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙ ΤΙΣ ΑΙΤΙΕΣ ΤΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ.
    ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ ΘΑ ΕΛΕΓΑ ΟΤΙ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΣΥΝΑΙΒΕΝΑΝ ΠΑΝΤΟΤΕ ΚΑΙ ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΣΟΥΝ ΝΑ ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ. ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ Η ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΤΟ ΑΚΡΙΒΟ ΦΟΡΤΙΟ ΤΟΥΣ. ΕΝΑ ΑΤΥΧΗΜΑ ΔΕΝ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΕΠΕΙΔΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΕΓΙΝΕ ΕΝΑ ΣΦΑΛΜΑ, ΑΛΛΑ ΟΤΑΝ ΑΥΤΟ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ. ΕΤΣΙ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΣΦΑΤΟ ΑΤΥΧΗΜΑ ΤΟΥ ΚΡΟΥΑΖΕΡΟΠΛΟΙΟΥ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ, Ή ΤΟΥ ΔΙΚΟΥ ΜΑΣ ΑΤΥΧΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ, Ή ΜΕ ΤΟ ΣΑΜΑΙΝΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΑ, ΟΙ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΑΥΤΕΣ ΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ ΓΙΝΟΝΤΟΥΣΑΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ. ΑΠΛΩΣ ΤΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΠΕΡΑΣΑΝ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΛΙΓΑ ΜΕΤΡΑ ΠΙΟ ΔΙΠΛΑ.
    ΤΟ ΘΕΜΑ ΛΟΙΠΟΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ Η ΘΕΣΠΙΣΗ ΚΑΝΟΝΩΝ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΗΡΟΥΝΤΑΙ ΑΥΣΤΗΡΑ ΚΑΙ ΤΕΤΟΙΟΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΑΘΟΡΙΣΤΟΥΝ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΙΔΙΕΣ ΤΙΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ ΠΛΟΙΑ, ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ ΚΑΛΟ ΚΑΙ ΦΗΜΗ, ΠΕΡΑΝ ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΝΑΥΣΙΠΛΟΙΑΣ ΠΟΥ ΙΣΧΥΟΥΝ. ΤΕΤΟΙΟΙ ΓΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΚΑΝΟΝΕΣ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΟΠΟΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΘΕΣΠΙΣΘΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΟΥΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Π.Χ ΟΙ :
    1.ΘΕΣΠΙΣΗ ΕΛΑΧΙΣΤΩΝ ΟΡΙΩΝ ΑΠΟΣΤΑΣΗΣ ΔΙΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝ ΠΛΟΙΩΝ Ή ΠΛΟΙΩΝ ΕΠΙΒΑΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΑΚΤΟΠΛΟΟΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΗΣΙΕΣΤΕΡΗ ΑΚΤΗ.
    2.ΘΕΣΠΙΣΗ ΕΛΑΧΙΣΤΩΝ ΟΡΙΩΝ ΑΠΟΣΤΑΣΗΣ ΔΙΕΛΕΥΣΗΣ ΠΛΟΙΩΝ ΜΕ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΦΟΡΤΙΟ ΑΠΟ ΣΗΜΕΙΑ ΑΒΑΘΩΝ.
    3. ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗ ΚΑΘΗΚΟΝΤΩΝ ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΣΤΗ ΓΕΦΥΡΑ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΔΙΕΛΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ ΑΠΟ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΑΒΑΘΗ Ή ΠΛΗΣΙΩΝ ΑΚΤΩΝ
    Κ.Λ.Π, Κ.Λ.Π
    ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ.

  3. alakran avatar
    alakran 17/01/2012 14:25:06

    Εύστοχο σχόλιο Lampros.Μου θύμισες τον παραλληλισμό 2 ιστοριών που άκουσα πριν από χρόνια και παραθέτω εδώ,γιατί νομίζω αξίζει.
    Η πρώτη ιστορία αφορά το καμάρι της Βρεττανίας, το πιο σύγχρονο για την εποχή του, το μεγαλύτερο και πιο πολυτελές ατμόπλοιο της εποχής.Ναυπηγήθηκε στο Μπέλφαστ και έκανε περήφανους τους δημιουργούς του.Το χαρακτήριζαν όλοι ¨αβύθιστο¨.Ανήκε στην κλάση ναυπήγησης ¨Οlympic¨ στην οποία ανήκαν ήδη 2 πλοία,το Olympic και το Britannic (το οποίο όμως αρχικά ονομαζόταν Gigantic).
    Προσέξτε τα ονόματα.Μετά τον Όλυμπο (μεγαλύτερο βουνό της Ελλάδας και κατοικία των θεών) και τους Γίγαντες (υπερφυσικοί και πελώριοι),και αφού άλλαξαν το όνομα του δεύτερου πλοίου σε Βρεττανικό (γιατί ίσως θεώρησαν ότι η Βρεταννία ήταν σπουδαιότερη και μεγαλύτερη από τους Γίγαντες), τί όνομα έπρεπε να πάρει το τρίτο πλοίο, ακόμα μεγαλύτερο και πιο πρωτοποριακό?
    Εμπνεύστηκαν από τους Τιτάνες, και το ονόμασαν TITANIC.
    Μέχρι που....κάποιο παγόβουνο φύτρωσε εκεί που δεν το έσπειραν και το ¨αβύθιστο¨....βυθίστηκε!
    Η δεύτερη ιστορία αφορά έναν Γάλλο, τον Jean-Baptiste Charcot.
    Σπούδασε ιατρική αλλά τον κέρδισε η θάλασσα και οι εξερευνήσεις στους ωκεανούς.Στα 25 του εξερευνούσε ήδη τον Βόρειο Αντλαντικό με ιστιοφόρο.Το 1908 εξερεύνησε την Ανταρκτική.Το 1910, ο αθεόφοβος, ξαναπήγε να εξερευνήσει την Ανταρκτική.Για να καταλαβαινόμαστε, σήμερα θα αντιστοιχούσε με ένα ταξίδι στον Άρη.Και το πλοίο του, ξέρετε πώς το ονόμασε?Δεν διάλεξε ένα όνομα του στυλ ¨πάω-να-ξεσκίσω-τους-πιγκουίνους-και-έρχομαι¨.Αντιθέτως, το ονόμασε ¨Pourquois-Pas ?¨ (Γιατί όχι ?).Ο Charcot πήγε,χαρτογράφησε την περιοχή και γύρισε.

    Εύχομαι χρόνια πολλά στους Αντώνηδες και τις Αντωνίες του Antinews.
    Χρόνια πολλά ειδικά στον Πρόεδρο.Εύχομαι να γίνει Πρωθυπουργός και να επικρατήσει στην Ελλάδα το Μέτρο.....

  4. TED avatar
    TED 17/01/2012 17:57:33

    Από τις (δημοσιευμένες πλέον) συνομιλίες μεταξύ καπετάνιου και λιμεναρχείου προκύπτει ότι ο ύπαρχος του πλοίου είναι Έλληνας.

  5. ryakiotis avatar
    ryakiotis 20/01/2012 09:57:34

    Πράγματι ο ύπαρχος είναι Έλληνας και εγκατέλειψαι το πλοίο μαζί με τον ιταλό καπετάνιο ενώ αυτό βυθιζόταν.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.