#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
24/09/2009 21:11
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Το επόμενο Σουέζ;



Η κλιματική αλλαγή θα μπορούσε να ανοίξει το Βορειοανατολικό πέρασμα και να συνδέσει τους ευρωπαίους καταναλωτές με τις ασιατικές αγορές που ανθίζουν. Μπορεί επίσης να δώσει τα μέσα στη Ρωσία για να εκβιάσει τη Δύση.

Εάν το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής μπορεί να έχει ελπίδα, τότε ορισμένοι αισιόδοξοι θα μπορούσαν να υποστηρίξουν ότι αυτό οφείλεται πιθανότατα στο Βορειοανατολικό πέρασμα. Την περασμένη εβδομάδα δύο γερμανικά φορτηγά πλοία πραγματοποίησαν ένα μέρος της διαδρομής τους πλέοντας κατά μήκος των Ρωσικών Αρκτικών ακτών από τη Νότια Κορέα στη Σιβηρία, περνώντας από τον Βερίγγειο Πορθμό, με τέτοια ευκολία που θα ήταν αδιανόητη παλαιότερα, τότε που οι πάγοι της θάλασσας στην περιοχή δεν είχαν αισθανθεί ακόμη τη ζέστη από την υπερθέρμανση του πλανήτη.

Ήδη είναι ευρύς ο ισχυρισμός ότι αυτό προαναγγέλλει την έλευση της εποχής μιας νέας μεγάλης θαλάσσιας οδού μεταφορών, η οποία θα διασχίζει ύδατα που αναμένεται εν τέλει να είναι ελεύθερα από πάγο το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου.

Η διαδρομή αυτή, λέγεται, θα συνδέσει την Ευρώπη με τις αναδυόμενες ασιατικές αγορές, περικόπτοντας τις αποστάσεις και τις ώρες ταξιδίου που γίνονται μέσω της Διώρυγας του Σουέζ και του Παναμά στο ένα τρίτο. Οι πλοιοκτήτες θα μπορέσουν έτσι να μεταφέρουν στη συνέχεια τα οικονομικά οφέλη που θα έχουν και στους πελάτες, οι οποίοι θα επωφεληθούν από τις χαμηλότερες τιμές στα εμπορικά καταστήματα.

Η Ρωσία βέβαια θα μπορούσε να σταματάει πλοία που ανήκουν σε κράτη που δεν συμβαδίζουν με τη γραμμή της Μόσχας. Ωστόσο, το πολιτικό τίμημα για την ύπαρξη ενός βορειοανατολικού περάσματος, δεν είναι και τόσο ελκυστικό. Διότι αυτό που κανείς δεν έχει παρατηρήσει είναι ότι θα γίνει τελικά ένας ναυτικός και εμπορικός  αγωγός - και το πώς κατανοεί και χρησιμοποιεί το Κρεμλίνο τους αγωγούς του, είναι από τώρα μια πολύ γνωστή ιστορία…

Η Μόσχα θα μπορούσε να επωφεληθεί από αυτό τον εμπορικό αγωγό στον Αρκτικό Ωκεανό με δύο διαφορετικούς τρόπους. Από τη μία πλευρά θα μπορούσε δυνητικά να χρεώνει υπέρογκα έσοδα διέλευσης – με τη δικαιολογία της συνοδείας παγοθραυστικού αν και είναι περιττή - για τα πλοία που θα κινούνται μέσα από αυτό που θεωρεί ως δικά της «εθνικά ύδατα». Νωρίτερα φέτος, η Ρωσία επέβαλε εκβιαστικά 16 δολάρια αμοιβή επιπλέον για κάθε τόνο πετρελαίου, σε αντίθεση με την πενιχρή αμοιβή του ενός δολαρίου που χρέωνε η Φινλανδία για τη διέλευση της Βαλτικής.

Αλλά το σημαντικότερο όμως είναι ότι, οι Ρώσοι θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν ενδεχομένως το πέρασμα ως πολιτικό διαπραγματευτικό χαρτί, απειλώντας να απαγορεύουν ή να εμποδίζουν την κίνηση των πλοίων που ανήκουν σε κράτη που δεν συμμορφώνονται με τη γραμμή της Μόσχας. Η Ρωσία δεν δίστασε ποτέ να χρησιμοποιήσει τις εμπορικές κυρώσεις ως πολιτικό εργαλείο. Μην ξεχνάμε την επιβολή κυρώσεων για το κρασί στη Γεωργία και τη Μολδαβία το 2006, την απαγόρευση εισαγωγών πολωνικού κρέατος το 2007 και φυσικά τη διαχείριση της ροής φυσικού αερίου προς την Ουκρανία και τη Μολδαβία. Και η έλευση του Βορειοανατολικού Περάσματος-ακόμη και η ίδια η προοπτική της ύπαρξής του-θα προσέθετε σημαντικά πολιτικά όπλα στο οπλοστάσιό του Κρεμλίνου.

Παράλληλα με την αύξηση των τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, η οποία αναμένεται ευρέως τα επόμενα χρόνια, αυτό θα μπορούσε να είναι μια συνταγή για μια ισχυρότερη πολιτικά Ρωσία. Για το Κρεμλίνο είναι εύκολο να αναγνωρίσει την πολιτική επιρροή που θα του προσφέρει αυτή η διάβαση, και θα την χρησιμοποιήσει σε πλήρη ισχύ.

Μια ενδιαφέρουσα σύγκριση που μπορεί να γίνει είναι αυτή με τη Διώρυγα του Σουέζ, κατά τις ημέρες του αιγύπτιου Γκαμάλ Νάσερ. Από τη στιγμή που έγινε πρόεδρος, δεν άρπαξε μόνο τεράστια τέλη διέλευσης από τη Διώρυγα, αλλά και είχε την εξουσία να εμποδίζει τη μεταφορά φορτίων όπως ακριβώς, χρόνια αργότερα, έκλεισε από τα Στενά του Tiran στα ισραηλινά σκάφη.

Φυσικά, οι μελλοντικοί ρώσοι ηγέτες δεν θα έχουν τόση ισχύ: σε αντίθεση με το Σουέζ, το πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής ποτέ δεν θα φθάσει στις δυτικές αγορές μέσω του βορειοανατολικού Περάσματος. Η ουσία είναι ότι ο έλεγχος της Μόσχας σε αυτό το νέο εμπορικό αγωγό θα μπορούσε να αλλάξει την κυριαρχία της, επιτρέποντάς της να σταθεί απέναντι στους επικριτές της και να εκφοβίσει τους γείτονές της, με τον ίδιο τρόπο που Νάσερ βρήκε το θάρρος να εθνικοποιήσει την εταιρία της Διώρυγας του Σουέζ και να συσπειρώσει τους Άραβες, με μία εθνικιστική ρητορική που πάγωσε τους ηγέτες της Βρετανίας, της Γαλλίας και του Ισραήλ και αποδείχθηκε τόσο επικίνδυνα αποσταθεροποιητική.

 (από το http://www.thefirstpost.co.uk/)

ΣΧΟΛΙΑ

  1. chgian avatar
    chgian 24/09/2009 21:41:17

    Γύρω στο 1950 o αμερικανός αναλυτής Spykeman είχε αναφέρει την σημασία
    του βόρειου πόλου ως περιοχή μεταφορών, και είχε αναλύσει
    πιθανά προβλήματα μεταξύ των κρατών που συνορεύουν με αυτόν.

    Πληροφοριακά, ο spykeman ήταν αυτός που επέκτεινε την
    θεωρία της heartland (που ταυτίζεται με την Ρωσία)
    και ισχυρίστηκε πως για να ελέγξεις την Ρωσία και να την εμποδίσεις
    να φτάσει στις θερμές θάλασσες αρκεί να ελέγξεις τον δακτύλιο γύρω από
    αυτήν. Έτσι καθορίστηκε η πολιτική των ΗΠΑ κατά τον ψυχρό πόλεμο.

    Πριν από χρόνια που διάβαζα το βιβλίο του σκεφτόμουν πως ο βόρειος
    πόλος είναι γεμάτος από πάγους και οι θεωρίες του είναι ανεφάρμοστες,
    να όμως που ήρθε το πλήρωμα του χρόνου να γίνει επίκαιρος.

    Συμπέρασμα; ακόμα και οι πιο τρελές ιδέες, σε κάποια εποχή και κάποιον τοπο
    αποκτούν νόημα και καθίστανται ρεαλιστικές.

  2. Nικόλας avatar
    Nικόλας 24/09/2009 23:34:16

    Ειναι πολλες χωρες στο παιχνιδι...Δανια λογω Γροιλανδιας,Καναδας φυσικα,ΗΠΑ(Αλασκα)και Ρωσια...στον Καναδα(επειδη παω καθε χρονο)ηδη εχουν ετοιμασει ποσες νεες βασεις υποβρυχιων για τον μεγαλυτερο πολεμο που θα γνωρισει η Ιστορια στο μελλον...τον καινουργιο μεγαλο Βορειο πολεμο οπως θα τον πουν οι Ιστορικοι :ppp μεταξυ Καναδα,Ρωσιας,ΗΠΑ,Δανιας και Νορβηγιας για την εκμεταλευση των τεραστιων κοιτασματων οταν λιωσουν οι παγοι εκει και υποχρεωτικα αυτη η θαλασσα που θα δημιουργηθει σε καποιον φυσικα πρεπει να ανηκει.Τωρα για το πως θα ειναι οι συμμαχιες καμια ιδεα απο εσας εδω που ολτα ξερετε; :p

  3. the Predator avatar
    the Predator 24/09/2009 23:54:37

    ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ......

    Ο Πλανήτης λειώνει και εδω συζητάμε το πως θα μεταφέρουμε και άλλο πετρέλαιο.

    Εχουμε τρελλαθεί εντελώς ??

    • Nικόλας avatar
      Nικόλας @ the Predator 25/09/2009 00:48:45

      χαχαχα ειναι οντως τραγικο πως ο πλανητης λιωνει και το μονο που σκεφτηκα ειναι ποιοι θα διαχειριστουν το πετρελαιο που θα βγει στην επιφανεια...το αναγνωριζω πως ειναι τραγικο.

      • Strange Attractor avatar
        Strange Attractor @ Nικόλας 25/09/2009 00:56:35

        Μάλλον δεν είσαι οπαδός της motor oil εσύ.

  4. Nικόλας avatar
    Nικόλας 25/09/2009 01:00:01

    @ Strange Attractor

    Φυσικά όχι...μόνο ΒΡ God save our gracious queen κτλ :p

  5. ambrosiac avatar
    ambrosiac 25/09/2009 04:56:01

    Υποσημειωση: το Northwest Passage μαλλον Βορειοδυτικο Περασμα μεταφραζεται, οχι Βορειοανατολικο.

  6. Basil avatar
    Basil 25/09/2009 12:02:27

    Και όμως παίδες τα δύο τελευταία χρόνια παρατηρείται global cooling. Να δούμε τώρα πως θα αναστραφεί η θεωρία-θρησκεία του "CO2 emissions".

    δες
    www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=15356

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.