Πώς το ISIS εξαπλώνεται μέσω του Διαδικτύου
13/10/2014 13:17
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Πώς το ISIS εξαπλώνεται μέσω του Διαδικτύου

Το Ισλαμικό Κράτος έχει πολλούς κοινούς στόχους με το παγκόσμιο τρομοκρατικό δίκτυο της Αλ Κάιντα, αλλά έχει μια πολύ διαφορετική αντίληψη για την αξία της διαδικτυακής του εξάπλωσης.

Για τα 13 χρόνια από τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου, ενώ επικεντρωθήκαμε σε θέματα όπως οι συγκεντρώσεις στα τζαμιά και τα κηρύγματα των ιμάμηδων, χάσαμε την ουσία όσον αφορά τις πιο ένθερμες ρίζες του ισλαμικού μίσους. Η βρετανική προφορά του «Τζιχάντ Τζον» που ακούγεται στο βίντεο του αποκεφαλισμού του αμερικανού δημοσιογράφου Τζέιμς Φολεϊ, ήταν η τελευταία υπενθύμιση. Ισχυρίστηκε ότι περισσότεροι από 3.000 τζιχαντιστές - το ένα πέμπτο της Λεγεώνας των Ξένων του χαλίφη - είχαν έρθει από την Ευρώπη. Με την ίδια ευκολία που αυτοί οι τζιχαντιστές στρατολογήθηκαν στην τρομοκρατική ομάδα ISIS, θα επιστρέψουν για να ολοκληρώσουν τις αποστολές τους στο Βέλγιο, τη Γαλλία, τη Σουηδία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία και την Ιταλία.

Πώς πολλαπλασιάζονται αυτοί οι «επιβάτες» στην λεωφόρο του ιερού πολέμου, κάτω από τη μύτη μας;Σύμφωνα με τον διακεκριμένο Γάλλο εμπειρογνώμονα για το Ισλάμ, Ζιλ Κεπέλ, το Ηνωμένο Βασίλειο είναι ένα τεράστιο κέντρο για τον ευρωπαϊκό ριζοσπαστισμό, αλλά δεν είναι μόνο αυτό. «Φυτώρια τζιχαντιστών βρίσκονται στο Μπέρμιγχαμ, το Μπέντφορντ και ανατολικά του Λονδίνου» λέει. «Στη συνέχεια, υπάρχει το Βέλγιο, με το υψηλότερο ποσοστό των σαλαφιστών στην Ευρώπη. Στη Γαλλία, η Μασσαλία και το Ρουμπέ είναι πραγματικές ‘φωλιές’ τζιχαντιστών». Ο Μεχντί Νεμούς, ο φερόμενος ως δολοφόνος στην επίθεση στο Εβραϊκό Μουσείο στις Βρυξέλλες, ήρθε από το Ρουμπέ και συνελήφθη στη Μασσαλία. Αργότερα αναγνωρίστηκε από τον πρώην γάλλο όμηρο Νικολά Ενίν ως βασανιστής του ISIS για τους Δυτικούς που έχουν απαχθεί στη Συρία.

«Ο εξτρεμισμός του λεγόμενου Ισλαμικού Κράτους δεν αυξάνεται πλέον μέσα στα τζαμιά, τα οποία παρακολουθούνται αυστηρά» λέει ο Κεπέλ. «Και παρότι τα περιβάλλοντα των σαλαφιστών έχουν παίξει κάποιο ρόλο στη βία, σε μεγάλο βαθμό η βία διαδίδεται μέσω Twitter και άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης». Μεταξύ των «ηρώων» στο Twitter είναι θρησκευτικοί ακτιβιστές όπως ο Σαουδάραβας Μοχάμεντ αλ-Αρέφε, του οποίου η είσοδος στην Ελβετία έχει απαγορευτεί εξαιτίας του θρησκευτικού εξτρεμισμού, αλλά έχει 9,4 εκατομμύρια οπαδούς στο Twitter, σημειώνει ο Εντ Χουσεΐν, ένας πρώην ισλαμιστής φονταμενταλιστής από το Λονδίνο. Σήμερα, είναι ένας μελετητή του Ισλάμ, με μια θέση στο Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων, καθώς και στο ίδρυμα «Faith» τουΤόνι Μπλερ.

«Τα τζαμιά είναι πλέον τα μέρη που παρακολουθούνται περισσότερο στην Ευρώπη», λέει ο ιταλός κοινωνιολόγος Στέφανο Αλιέβι, ο οποίος έχει μελετήσει τους εκ γενετής μουσουλμάνους, αλλά και όσους έχουν αλλαξοπιστήσει, για χρόνια. «Όσοι θέλουν να κάνουν κάτι κακό δεν κάνουν τις επαφές τους εκεί, αλλά μπορούν να συνδεθούν και να κάνουν άλλες επαφές online εύκολα. Μέσα σε μια εβδομάδα, μπορούν να διασχίσουν τα τουρκικά σύνορα. Εντός τριών, έχουν ενταχθεί και έχουν πιάσει δουλειά». Ακόμη και η Ιταλία είναι ένα εφαλτήριο για την επιστροφή των φανατικών, σύμφωνα με τις ιταλικές μυστικές υπηρεσίες, οι οποίες μέχρι στιγμής υπολογίζουν σε 40 τους τζιχαντιστές- εθελοντές από τη χώρα. Αλλά, σύμφωνα με τον Αλιέβι, αυτοί είναι η τελευταία γενιά τζιχαντιστών που θέλουν να καταργήσουν τη γεωγραφία και τα σύνορα. «Θα μπορούσα να πω ότι υπάρχει μια ορισμένη συγκέντρωση στις βορειοανατολικές και τις βορειοκεντρικές περιοχές της Ιταλίας, αλλά αυτό είναι ένα θέμα στατιστικών στοιχείων. Στις περιοχές αυτές υπάρχει απλά περισσότερη δουλειά και άρα περισσότεροι μετανάστες».

Εύκολος ηρωισμός

Το θέμα δεν είναι εκεί, αλλά ποιος φεύγει για το Ιράκ και τη Συρία. Το προφίλ τους είναι πολύ διαφορετικό από όσους στρατολογούνταν από την Αλ-Κάιντα στο παρελθόν. Οι σημερινοί τζιχαντιστές είναι νεότεροι και υπάρχει μια νέα γενιά κάποιων που έχουν ασπαστεί το Ισλάμ ακριβώς μετά την εφηβεία, γνωρίζοντας ελάχιστα για το Κοράνι - σε σημείο που ορισμένοι έχουν ενημερωθεί με ένα online «Εγχειρίδιο για Αρχάριους» του Ισλάμ.

Το ISIS βασίζει τη στρατολόγηση σε προσωπικότητες και όχι σε εκείνους που έχουν βαθιά πίστη. Η σαρία είναι για αυτούς ό,τι ήταν ο σοσιαλισμός για τους μαρξιστές στη δεκαετία του 1970 και, το σημαντικότερο, μπορούν να ενταχθούν χωρίς τις επιπλοκές, τους λαβύρινθους και τις μυστικές δομές που έχει η αλ-Κάιντα. Στο βιβλίο του «Η άνοδος και η πτώση της Τζιχάντ», ο Κεπέλ εξετάζει τη γενετική κατασκευή των κληρονόμων του Οσάμα μπιν Λάντεν, την οποία άρχισε να ερευνά με το δοκίμιό του «Πέρα από τον τρόμο και το μαρτύριο». Το μοντέλο της αλ-Κάιντα ήταν «πυραμιδικό», σε σύγκριση με αυτό του ISIS είναι πιο «δικτυωτό» υποστηρίζει ο Κεπέλ.

Το ISIS έχει το σαγηνευτικό στοιχείο του εύκολου ηρωισμού. Το αντι-Δυτικό στίγμα του πουλάει και υπάρχει και ένα φυσικό πεδίο μάχης –κάτι σαν την Ισπανία το 1936- όπου μπορούν φυσικά να πάνε και να πάρουν τα όπλα για να πολεμήσουν. Ο Μάικλ Μοχάμεντ Νάιτ, ένας Αμερικανός συγγραφέας που ασπάστηκε το Ισλάμ χρόνια πριν, λέει ότι όταν ήταν μόλις ένα βήμα από το να ενταχθεί στον ιερό πόλεμο, αυτό που τον απέτρεψε δεν ήταν οι στίχοι του Κορανίου όπου βρήκε την έμπνευση, «αλλά οι ελευθεριακές αξίες των Ηνωμένων Πολιτειών».

Οι μουσουλμανικές κοινότητες της Δύσης έχουν συνειδητοποιήσει ότι η ασάφεια παράγει τέρατα. Περίπου 120 διεθνείς μουσουλμανικές οργανώσεις έχουν αποκηρύξει τον ηγέτη του ISIS Αμπού Μπακρ αλ-Μπαγκντάντι, φροντίζοντας να αποκαλούν την οργάνωσή του με την αραβική ονομασία της, Daesh, για να αποφευχθεί οποιαδήποτε σχέση με την λέξη Ισλάμ. «Οι πλούσιες μουσουλμανικές χώρες θα πρέπει να υποστηρίξουν την ανάδειξη των ισλαμικών θεολογικών σχολών στην Ευρώπη για να καλυφθεί το κενό της πνευματικής ηγεσίας στους Ευρωπαίους μουσουλμάνους» λέει ο Φελίτσε Ντασέτο, καθηγητής στο Καθολικό Πανεπιστήμιο της Λέουβεν στο Βέλγιο και επικεφαλής του Κέντρου Σύγχρονων Ισλαμικών Σπουδών. Εκεί, 400 τζιχαντιστές του ISIS (18% εκ των οποίων είναι γυναίκες) έχουν φύγει για να πολεμήσουν και το ένα τέταρτο από αυτούς έχουν ήδη επιστρέψει στη χώρα από τη Συρία. Η ριζοσπαστική ομάδα «Sharia4Belgium» είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνη για την στρατολόγησή τους. «Μια μέρα, η Ευρώπη θα ξυπνήσει σε έναν εφιάλτη| σχολιάζει ο φιλελεύθερος Αιγύπτιος ακτιβιστής Άλφρεντ Ραούφ. «Το πρόβλημα δεν είναι το Daesh στη Μέση Ανατολή, αλλά το Daesh στο εσωτερικό».

Η κυβέρνηση του γάλλου προέδρου Φρανσουά Ολάντ έδωσε εντολή στην κοινωνιολόγο Ντυνιά Μπουζάρ να εκπαιδεύσει στελέχη ώστε να εκθέτουν τις μεθόδους των δραστών, αναφέρθηκε πρόσφατα. Ένας Γάλλος που στρατολογήθηκε στο ISIS και μετά το μετάνιωσε είπε στον γερμανικό ραδιοτηλεοπτικό σταθμό Deutsche Welle ότι το Διαδίκτυο είναι το βασικό εργαλείο για κάποιους όπως ο Ομάρ Ομσέν, ο οποίος μπορεί να υπερηφανεύεται ότι κατάφερε να στείλει σχεδόν 700 Γάλλους μαχητές στη Συρία. Ο Κεπέλ επαναλαμβάνει: «Δεν πρέπει να ψάχνουμε στα τζαμιά, αλλά στα κοινωνικά περιβάλλοντα».

http://www.worldcrunch.com/world-affairs/beyond-the-mosque-how-isis-spreads-via-digital-world/isis-daesh-caliph-al-baghdadi-europe/c1s17124/#.VDtgbWOKi8d

ΣΧΟΛΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια στο άρθρο! Γράψτε το πρώτο σχόλιο!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.