Πως τα χαλιφάτα θα αλληλοφαγωθούν
16/09/2014 07:00
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Πως τα χαλιφάτα θα αλληλοφαγωθούν

Η άνοδος του Ισλαμικού Κράτους θα εμπνεύσει άλλες τζιχαντιστικές ομάδες να διεκδικήσουν τα δικά τους χαλιφάτα και εμιράτα. Σε μακροπρόθεσμη βάση, ο εξτρεμισμός και ο ανταγωνισμός μεταξύ τους θα υπονομεύσει το κίνημα της τζιχάντ.

Σε ένα βίντεο 52 λεπτών, που εμφανίστηκε στα τέλη Αυγούστου, ο Αμπουμπακάρ Σεκάου, ο επικεφαλής της νιγηριανής τζιχαντιστικής ομάδας Μπόκο Χαράμ, μίλησε για ένα ισλαμικό κράτος στη βορειοανατολική Νιγηρία. Η ανακοίνωση ήρθε δύο μήνες αφού ο Αμπού Μπακρ αλ-Μπαγκντάντι, ο επικεφαλής του διακρατικού τζιχαντιστικού κινήματος στη Συρία και το Ιράκ, διακήρυξε την επανίδρυση του χαλιφάτου, μετονομάζοντας την ομάδα του σε Ισλαμικό Κράτος. Αν και πιθανόν να εμπνέεται από το ισλαμικό κράτος, η Μπόκο Χαράμ δεν μιμείται απλώς την πιο ισχυρή Συρο-ιρακινή ομάδα. Ακολουθεί τα βήματα του νιγηριανού Χαλιφάτου του Σοκότο, που ιδρύθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1800 και υπήρχε για σχεδόν έναν αιώνα, μέχρι που η Βρετανία απέκτησε τον έλεγχο της περιοχής.

Ο ρόλος του χαλιφάτου στην Ιστορία

Σύμφωνα με την κλασική μουσουλμανική πολιτική θεωρία, μπορεί να υπάρχει μόνο ένα χαλιφάτο σε ολόκληρη την μουσουλμανική παγκόσμια κοινότητα, ή «ούμα». Στην πράξη, όμως, υπήρξαν ανταγωνισμοί για την εξουσία, ακόμα και ανταγωνιστικά χαλιφάτα, σε όλη την ιστορία του Ισλάμ. Πολλά εμιράτα και σουλτανάτα προέκυψαν ανεξάρτητα του χαλιφάτου, αλλά υπήρξαν και πολλά αντίπαλα χαλιφάτα - για παράδειγμα, το Χαλιφάτο των Αββασιδών της Βαγδάτης (749 - 1.258), το Ουμαγιάντ στην Ιβηρική Χερσόνησο (929-1031) και το Χαλιφάτο των Φατιμιδών του Καΐρου (909-1171).

Αυτά τα χαλιφάτα της μεσαιωνικής εποχής δεν ήταν μόνο το υποπροϊόν των γεωγραφικών περιορισμών που αντιμετωπίζει το αρχικό χαλιφάτο, αλλά και σε μεγάλο βαθμό διαμορφώθηκαν από τις πολιτικές και θρησκευτικές αντιπαλότητες και τις πολιτικές εξελίξεις. Αυτές οι δυναστικές αυτοκρατορίες ήταν οι ακρογωνιαίοι λίθοι του μουσουλμανικού κόσμου, σύμφωνα με το ευρύτερο διεθνές σύστημα της εποχής. Για το λόγο αυτό, άντεξαν αιώνες μέχρι την γεωπολιτική ώθηση της Ευρώπης στον μουσουλμανικό κόσμο, στον 18ο αιώνα.

Στη διάρκεια των τελευταίων δύο αιώνων, τα μεσαιωνικά χαλιφάτα, εμιράτα και σουλτανάτα έχουν αντικατασταθεί από έθνη-κράτη. Παρότι δημιουργήθηκαν τεχνητά και είναι αδύναμα, αυτά τα μοντέρνα μουσουλμανικά πολιτεύματα είναι απίθανο να παρασυρθούν από ριζοσπάστες ισλαμιστές που επιδιώκουν να επανιδρύσουν χαλιφάτα και εμιράτα. Παρά το γεγονός ότι ο εθνικισμός ήταν αρχικά μια ευρωπαϊκή εισαγωγή στον αραβικό/μουσουλμανικό κόσμο και συνεχίζει να αντιμετωπίζει τον ανταγωνισμό από τις θρησκευτικές και φυλετικές ταυτότητες, είναι καλά εδραιωμένος στη δημόσια ψυχοσύνθεση.

Αυτό μπορεί να το δει κανείς στην οργάνωση των περισσότερων ισλαμιστών. Οι περισσότεροι ισλαμιστές, οι οποίοι ευθυγραμμίζονται με την Μουσουλμανική Αδελφότητα ή κάποια παραλλαγή της, υιοθετούν το έθνος-κράτος και δεν πρέπει να συγχέονται με τη μειοψηφία των ριζοσπαστών ισλαμιστών και τζιχαντιστών που επιδιώκουν να εξαλείψουν τα εθνικά σύνορα και να επιστρέψουν σε μια ρομαντική αντίληψη του παρελθόντος. Ακόμα, χαλιφάτα και εμιράτα έχουν προκύψει λόγω των αποτυχιών των σύγχρονων μουσουλμανικών εθνών-κρατών να δημιουργήσουν δημοκρατικά συστήματα και, γενικότερα, να παρέχουν μια βιώσιμη πολιτική οικονομία στους πολίτες τους - μια αποτυχία που οι ριζοσπαστικές ισλαμιστικές δυνάμεις έχουν εκμεταλλευτεί επιδέξια.

Ελλείψεις στο σύγχρονο χαλιφάτο

Οι ριζοσπάστες Ισλαμιστές είναι σε θέση να καταλάβουν τους οικονομικά στερημένους νέους που δεν κατανοούν ούτε την πολιτική ούτε το Ισλάμ. Η πιο επιτυχημένη τζιχαντιστική οντότητα όσον αφορά την κατάληψη περιοχών, το Ισλαμικό Κράτος, αναπτύχθηκε εν μέρει λόγω των σπάνιων συνθηκών που σχετίζονται με την περιφερειακή γεωπολιτική διαμάχη μεταξύ των σιιτών και των σουνιτών στη Μέση Ανατολή. Ωστόσο, όπως προκύπτει από τη διεθνή εναρμόνιση των δυνάμεων κατά του ισλαμικού κράτους, το διακρατικό κίνημα του τζιχάντ αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις καθώς προχωρά.

Επιπλέον, οι υπερ-εξτρεμιστικές πολιτικές και η συμπεριφορά του αποξενώνουν περαιτέρω το Ισλαμικό Κράτος από τον μουσουλμανικό κόσμο. Η αποκήρυξη του Ισλαμικού Κράτους από την Αλ Κάιντα, ως αποκλίνουσα δύναμη, υπογραμμίζει τον ανταγωνισμό που αντιμετωπίζει εκ των έσω το κίνημα του τζιχάντ. Επιπλέον, υπάρχει μια ολόκληρη συνομοταξία ριζοσπαστών ισλαμιστών πέρα από την Αλ Κάιντα, που δεν αποδέχεται την απαίτηση του Ισλαμικού Κράτους για ένα χαλιφάτο. Αυτοί οι ισλαμιστές θα επιδιώξουν να σχηματίσουν τα δικά τους χαλιφάτα ή εμιράτα στις ίδιες θέσεις μάχης. Εν τω μεταξύ, και άλλες ομάδες που δραστηριοποιούνται σε διάφορα μέρη του μουσουλμανικού κόσμου επιδιώκουν να σχηματίσουν τα δικά τους χαλιφάτα.

Μια σημαντική έννοια στο πλαίσιο αυτό είναι αυτή του ηγέτη των πιστών, ή εμίρη, όπως ήταν ο τίτλος που δόθηκε στον δεύτερο χαλίφη του Ισλάμ, Ομάρ μπιν αλ-Χατάμπ (579 έως 644). Από τότε, ο τίτλος αυτός έχει γίνει συνώνυμος με αυτόν του χαλίφη. Στη σύγχρονη εποχή, ο ιδρυτής των Ταλιμπάν του Αφγανιστάν μουλά Ομάρ ανέλαβε τον τίτλο στη δεκαετία του 1990, όταν το κίνημα διοικούσε το μεγαλύτερο μέρος του Αφγανιστάν. Δεκαετίες νωρίτερα, το σύνταγμα του Μαρόκου ανέθεσε αυτόν τον τίτλο στον μονάρχη της χώρας.

Ο βασιλιάς του Μαρόκου υποστηρίζει μόνο την ηγεσία της μουσουλμανικής πλειοψηφίας της χώρας. Ομοίως, το καθεστώς των Αφγανών Ταλιμπάν ως εθνικιστική τζιχαντιστική δύναμη σήμαινε ότι ο μουλάς Ομάρ διεκδικούσε μόνο την ηγεσία των Μουσουλμάνων του Αφγανιστάν. Ως εκ τούτου, η κίνηση του Αλ-Μπαγκντάντι να ανακηρύξει τον εαυτό του χαλίφη όλων των μουσουλμάνων του κόσμου αμφισβητεί την εξουσία των εμιράτων και των δυναστικών ή δημοκρατικών καθεστώτων στον Ισλαμικό κόσμο.

Η μοίρα των μελών του τζιχάντ και του χαλιφάτου

Στο μακρινό μέλλον, ο ριζοσπαστικός ισλαμισμός θα χάσει πιθανότατα την γοητεία του, λόγω δύο σημαντικών παραγόντων. Πρώτον, η προσπάθεια για τη δημιουργία χαλιφάτων και οι δυσκολίες που συνδέονται με τη διακυβέρνηση θα αναγκάσουν πολλούς ριζοσπάστες ισλαμιστές να επιλέξουν τον πραγματισμό και να γίνουν σχετικά μετριοπαθείς. Δεύτερον, η αντιπολίτευση από τους άλλους μουσουλμάνους, που επίσης μαθαίνουν τρόπους πολιτικής και διακυβέρνησης, θα τους δώσει λιγότερο χώρο για να λειτουργήσουν.

Ωστόσο, ενώ αυτό το σύγχρονο φαινόμενο των ανταγωνιστικών χαλιφάτων, εμιράτων ή ισλαμικών χωρών θα αποδυναμώσει περαιτέρω τις ομάδες τζιχαντιστών, η ιδέα του χαλιφάτου παραμένει ένα άλυτο ζήτημα. Οι Μουσουλμάνοι έχουν αποδεχθεί εδώ και καιρό ότι η έννοια αυτή δεν σημαίνει ένα ενιαίο κράτος. Αντ’ αυτού συμβολίζει μια παν-μουσουλμανική συνεργασία με τη μορφή ενός υπερεθνικού καθεστώτος, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό παραμένει ένας επιθυμητός στόχος, όπως είναι εμφανές από την Οργάνωση της Ισλαμικής Διάσκεψης, η οποία, αν και αναιμική, παραμένει άθικτη.

Παρόλα αυτά, αυτές οι εξελίξεις θα είναι το αποτέλεσμα ενός αγώνα πολλών γενεών. Μέχρι τότε, τα κοινωνικά, πολιτικά και οικονομικά προβλήματα του αραβικού/μουσουλμανικού κόσμου, μαζί με την σεκταριστική βία, τις γεωπολιτικές αντιπαλότητες και τα συμφέροντα των εξωτερικών δυνάμεων (κυρίως των ΗΠΑ και της Δύσης), θα διατηρήσουν τις συνθήκες υπό τις οποίες ευημερούν οι βίαιοι εξτρεμιστές. Έτσι, ο ριζοσπαστικός ισλαμισμός θα παραμείνει μια απειλή σε παγκόσμιο επίπεδο - και ιδιαίτερα για τους ίδιους τους μουσουλμάνους- για δεκαετίες.

www.stratfor.com

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Διογένης avatar
    Διογένης 16/09/2014 10:13:32

    Αυτός που έγραψε το άρθρο δεν έχει ιδέα από Ισλάμ. Αν είχε, θα ήξερε ότι το χαλιφάτο δεν είναι "ρομαντική αντίληψη του παρελθόντος", αλλά το σημερινό πολιτικό όραμα ακόμη και των λεγόμενων "μετριοπαθών" μουσουλμάνων. Όμως, όπως σωστά είχε πει κάποτε ο Ερντογάν, "δεν υπάρχουν μετριοπαθείς μουσουλμάνοι" και η κουβέντα αυτή εμπεριέχει πολύ περισσότερη αλήθεια από όση φαντάζεται κανείς, είναι πραγματικό εργαλείο σκέψης σε σχέση με το Ισλάμ. Η πολιτική ένωση όλων των μουσουλμάνων υπό το χαλιφάτο (και όχι υπό "χαλαρή ένωση τύπου ΕΕ", όπως ανοήτως λέει ο αρθρογράφος) είναι το μόνο αποδεκτό πολίτευμα στο Ισλάμ. Τόσο απλά. Η ιστορική ύπαρξη περισσοτέρων (τριών) χαλιφάτων από τον 10ο αιώνα και μετά, που επισημαίνει και ο αρθρογράφος, ήταν παρέκκλιση από αυτό το "μόνο αποδεκτό" πολίτευμα, που αποκαταστάθηκε όταν ο Τούρκος σουλτάνος ανακηρύχθηκε και χαλίφης και κατέλυσε τα άλλα δύο χαλιφάτα (το τρίτο, της Ισπανίας, καταλύθηκε από τους Ισπανούς). Ο αξίωση "παγκόσμιου" χαρακτήρα του χαλιφάτου της Συρίας/Ιράκ είναι και ο λόγος που το IS έχει τόση απήχηση μεταξύ των μουσουλμάνων και γνωρίζει τέτοια εκρηκτική αποδοχή όχι μόνον στην περιοχή εκείνη, αλλά και παγκοσμίως. Όλοι μιλούν για τον μεγάλο αριθμό τζιχαντιστών από την Ευρώπη που έρχεται να πολεμήσει στο πλευρό IS. Γιατί συμβαίνει αυτό; Μα διότι είναι το πολιτικό τους όνειρο. Τηρουμένων των αναλογιών, ας σκεφτούμε πόσο πολύ οι Έλληνες εκτός του ελληνικού χώρου ερχόταν με ενθουσιασμό να πολεμήσουν για την ελληνική Επανάσταση του 1821. Κάτι τέτοιο βιώνουν τώρα και οι μουσουλμάνοι, που ξαναέχουν χαλιφάτο για πρώτη φορά μετά το 1923 και για πρώτη φορά ισχυρό χαλιφάτο (τηρουμένων των αναλογιών), μετά την τάση συνεχούς υποχώρησης της πολιτικής ισχύος του Ισλάμ από τον 17ο αιώνα και μετέπειτα. Είναι λάθος επίσης να νομίζουν οι δυτικοί ότι οι Σιίτες δεν επιθυμούν χαλιφάτο. Χαλιφάτο επιθυμούν και οι Σιίτες. Η μόνη τους διαφορά από τους Σουνίτες (μία και μόνη) είναι ότι, κατά την σιιτική αντίληψη, το χαλιφάτο πρέπει να διοικείται από τους απογόνους του Μωάμεθ και για την ακρίβεια από τους απογόνους του γαμπρού του και ανηψιού του, Αλί, που ήταν χαλίφης από το 656 μέχρι το 661 μ.Χ. Ο Αλί είχε παντρευτεί την κόρη του Μωάμεθ, Φατιμά, και οι Σιίτες πιστεύουν ότι οι χαλίφες πρέπει να προέρχονται από τους απογόνους του Αλί. Αυτό είναι όλο, αυτή είναι η διαφορά με τους Σουνίτες. Από το ότι αυτή είναι και η μόνη διαφορά των δύο "δογμάτων" (αν μπορούμε να τα πούμε έτσι, βλέπουμε πόσο "ασήμαντη" είναι η διαφορά για τα δικά μας, χριστιανικά δεδομένα), αντιλαμβάνεται κανείς και τη σημασία του χαλιφάτου στο όλο Ισλάμ! Το Ισλάμ είναι λιγότερο θρησκεία και περισσότερο πολιτικο-κοινωνικό σύστημα. Ο παμπόνηρος Μωάμεθ έβαλε την "παγκόσμια"εξουσία του χαλίφη για να διασφαλίσει την δική του προσωπική εξουσία έναντι των πιστών της νέας θρησκείας/νέου κράτους που αυτός ίδρυσε. Οπότε το χαλιφάτο ως θεσμός έχει κεντρική θέση στο Ισλάμ. Αν η Δύση, πάντως, προσεγγίζει το Ισλάμ με τόση ασχετοσύνη στα think tanks της, δεν μπορούμε να περιμένουμε ότι θα υπάρχει σωστή αντιμετώπιση του ριζοσπαστικού ισλαμισμού. Θα νομίζουν όλοι ότι είναι ένα παροδικό φαινόμενο, όπως το νόμιζαν και οι πανίσχυροι Βυζαντινοί του στρατηλάτη-αυτοκράτορα Ηρακλείου, που δεν έδωσαν ιδιαίτερη σημασία στις αρχικές στρατιωτικές επιτυχίες των Αράβων και νόμιζαν ότι είναι μόνον επιδρομές χωρίς μακροπρόθεσμη τύχη.

    • ΑΧΙΛΛΕΥΣ avatar
      ΑΧΙΛΛΕΥΣ @ Διογένης 16/09/2014 10:49:49

      Δηλαδή φίλε Διογένη, εμείς, η Δύση όπως λες, πρέπει τώρα να επιστρέψουμε στον Μεσαίωνα και να πάρουμε τα όπλα για να "υπάρξει σωστή αντιμετώπιση του ριζοσπαστικού ισλαμισμού"? για να μην την πατήσουμε όπως ο Ηράκλειος που δεν έδωσε ιδιαίτερη σημασία στις αρχικές στρατιωτικές επιτυχίες των Αράβων? Και αν υποθέσουμε οτι ως λαοί, εμείς η σακατεμμένη απο την κρίση μεσαία και κατώτερη τάξη συμφωνούμε, θα μπούνε σ΄αυτόν τον ιερό πόλεμο επικεφαλείς οι Μεγαλοαστοί-Νταβατζήδες άρχοντές μας με τα γενναία παιδιά τους έτοιμοι όπως ο Ηράκλειος, να πεθάνουν στην πρώτη γραμμή, ώστε να ξεθαρρέψουμε και εμείς οι "δειλοί, μοιραίοι κι άβουλοι αντάμα" της πλέμπας και να τους ακολουθήσουμε, ή θα μας στείλουν να γίνουμε "τροφή για τα κανόνια" ενώ αυτοί θα παίζουν και θα κερδίζουν στο χρηματιστήριο απο το δικό μας θάνατο? Εκτός αν εννοείς ως έξυπνη λύση, να ανοίξει το πουγγί της η Αυτοκρατορία του Χρήματος, να τους ρωτήσει πόσα θέλουν και να τους τα δώσει, ώστε να λυθεί αναίμακτα και δια παντός το πρόβλημα όπως πχ. έγινε με τους Σαουδάραβες? Ετσι κι αλλοιώς, όσα κι αν ζητήσουν, τα αποθέματα της Αυτοκρατορίας για τα επόμενα 500 χρόνια θα παραμείνουν ανέγγιχτα, άσε που με αυτή τη λύση θα κερδίζει μονίμως περισσότερα...Αν εννοείς αυτό, έχεις απόλυτο δίκαιο και το ευχόμαστε, αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε επ' αυτού.

  2. η Dimi avatar
    η Dimi 16/09/2014 12:01:15

    O Michael S. Schmidt των New York Times πάντως, έγραψε πριν 8 ώρες: “U.S. Pushes Back Against Warnings That ISIS Plans to Enter From Mexico”!

  3. Naruto avatar
    Naruto 16/09/2014 13:56:19

    Στις αρχές της δεκαετίας του '90 σε ερώτηση ενός δημοσιογράφου για το αν θα ειρηνεύσει ο κόσμος μετα την κατάρρευση της ΕΣΣΔ ο γνωστός Henry Kissinger απάντησε <<οχι σειρά τώρα έχει το Ισλάμ>>. Πιστεύω οτι η ανθρωπότητα οδεύει ολοταχώς προς ενα παγκόσμιο θρησκευτικό πόλεμο και αυτά που βλέπουμε είναι οι πρώτες αψιμαχίες . Συμφωνώ με το σχόλιο του Διογένη εκτός απο το οτι θεωρεί την διαφορά σιιτών και σουνιτών αμελητέα , ίσως έτσι να φαίνεται σε εμας αλλα αυτούς δεν τους εμποδίζει να αλληλοσφάζονται . Το Ισλάμ που βλέπουμε βιαιο και μισαλλόδοξο δεν μπορεί να έχει καμια τύχη σε βάθος χρόνου , ας ελπίσουμε οτι θα αυτοκαθαρθεί και θα αναγεννηθεί σαν μια θρησκεία ή πολιτικό σύστημα ειρηνικό και ανεκτικό

    • ΚΥΘΗΡΙΟΣ avatar
      ΚΥΘΗΡΙΟΣ @ Naruto 16/09/2014 20:12:43

      Το Ισλάμ φίλε Naruto δεν πρόκειται ποτέ να γίνει ειρηνική θρησκεία,ή ανεκτικό πολιτικό σύστημα. Κι αυτό γιατί η ρίζα της παραδόσεώς του,το κοράνι,διδάσκει τη βία και τη μισαλλοδοξία και θεωρεί όλους τους μη μουσουλμάνους άπιστους,και άξιους για θάνατο μόνο. Όταν οι ρίζες ενός δέντρου ποτίζουν τον κορμό και τα κλαδιά του με δηλητήριο,δεν περιμένουμε να βγάλει γλυκούς καρπούς...

      • Naruto avatar
        Naruto @ ΚΥΘΗΡΙΟΣ 16/09/2014 22:31:47

        Το γνωρίζω φίλε μου το γνωρίζω ,εγώ απλώς μια ευχή έκανα .

  4. η Dimi avatar
    η Dimi 18/09/2014 20:58:05

    N A F T A (North American Free Trade Agreement). Συμφωνία Ελεύθερου Εμπορίου, δηλαδή. Με τη Βούλα του Αμερικανικού Έθνους και τις υπογραφές των: Ronald Reagan, Bill Clinton, George Prescott Bush, Sr. Οι εκλεγμένοι αυτοί Πρόεδροι και παρά τις αντιδράσεις των Αμερικανών πολιτών, στη Πολιτεία του Τέξας δημιούργησαν Υπέρ-Λεωφόρους ταχείας κυκλοφορίας (super highways) και super free-passes της εισαγόμενης παρανομίας. Και τώρα, στο δικό τους τερατούργημα, ISIS, θα επιτρέψουν την είσοδο μέσω Mexico (ιδέ Texas), στις ΗΠΑ. Με τα όποια “Σημεία της Αποκάλυψης του Ιωάννη”, η τυχόν είσοδος των ISIS στις ΗΠΑ, συνεπάγεται. Και επειδή της αμερικανικής ελίτ τα άρρωστα μυαλά, ΜΙΣΟΥΝ τα παιδιά, τα σχολεία με βαρύ οπλισμό τα ξοπλίζουν για να τα “προστατέψουν” από τον ΘΑΝΑΤΟ, τον οποίο αυτά τα ίδια “άρρωστα μυαλά”, στα παιδιά προκαλούν. Ευτυχώς, υπάρχουν ακόμα νοήμονες Αμερικανοί που αντιδρούν στο ζόφοhttp://www.texasappleseed.net/ («Δίκτυο Σποράς Σπόρων Δικαιοσύνης του Τέξας»). Βλέπουμε λοιπόν, αυτό τον καιρό, όλο και περισσότερα βίντεο για κομμένα κεφάλια, όλο και περισσότερους “οπλισμένους στρατιώτες” να φορούν αντιασφυξιογόνες μάσκες. Χωρίς να γνωρίζουμε βεβαίως, ΤΙ ακριβώς κρύβεται πίσω από όλα αυτά. Προφανώς, μάς θέλουν να συνηθίζουμε στα.. θεάματα. Κυρίως, να είμαστε παθητικοί παρατηρητές και να ΜΗΝ αντιδρούμε. Και κάτι ακόμα: αν λάβουμε το ηλεκτρονικό μήνυμα με τίτλο: “Adobe Billing” το ΔΙΑΓΡΑΦΟΥΜΕ αμέσως. Πρόκειται για κακοήθη, μολυσματικό ιό. “Όσο θα υπάρχουν πρόβατα, λύκοι θα υπάρχουνε”!.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.