#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
11/10/2013 17:13
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Ο Μεγάλος Αδερφός της ΕΕ για τους μετανάστες



Στον απόηχο της τραγωδίας της περασμένης εβδομάδας στη Λαμπεντούζα, η ΕΕ σχεδιάζει ένα σύστημα που χρησιμοποιεί μη επανδρωμένα αεροσκάφη και δορυφόρους για την παρακολούθηση των προσφύγων στη θάλασσα. Αλλά δεν προσφέρει κανέναν τρόπο για να σώζει ανθρώπους…

Τον Μάιο του 2011, δύο δημοσιογράφοι του SPIEGEL περιέγραψαν μια σύντομη στιγμή ευτυχίας σε ένα θανάσιμο ταξίδι δεκάδων προσφύγων στη Μεσόγειο. Εβδομήντα δύο άνθρωποι είχαν στοιβαχτεί σε μια ανοιχτή βάρκα – μήκους μόλις επτά μέτρων - για να τους μεταφέρει από την Τρίπολη της Λιβύης στην Ευρώπη. Δύο ημέρες μετά την αποχώρηση από τη Λιβύη, είχαν ήδη πρόβλημα στη θάλασσα. Αλλά τότε ήρθε η ελπίδα: οι επιζήσαντες περιέγραψαν ότι αισθάνθηκαν ανακούφιση όταν ένα ελικόπτερο πέταξε πάνω από τη βάρκα και κινήθηκε ακριβώς από πάνω. Τους πέταξαν μπουκάλια νερού και πακέτα με μπισκότα. Ένας από τους άνδρες στο ελικόπτερο, ισχυρίζονται , φαίνεται να τους χαιρέτισε. Στη συνέχεια, όμως το ελικόπτερο έφυγε και η βοήθεια δεν ήρθε ποτέ.

Οι πρόσφυγες είχαν εντοπιστεί, αλλά το ζήτημα του ποιος έπρεπε να ασχοληθεί με αυτούς ήταν θέμα των επιμέρους κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για το θέμα αυτό, η ΕΕ στερούνταν σαφήνειας. Για άλλη μια φορά, οι αρχές σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες είχαν εντοπίσει ένα δράμα των προσφύγων να εκτυλίσσεται και για άλλη μια φορά έστρεψαν το βλέμμα τους. Οι Ιταλοί αξιωματούχοι των συνόρων ήρθαν σε επαφή με τους ομολόγους τους στη Μάλτα για να τους προειδοποιήσουν ότι το σκάφος είχε μπει στα χωρικά τους ύδατα. Αλλά οι αξιωματούχοι εκεί είπαν αργότερα ότι δεν γνώριζαν κάτι τέτοιο. Οι πρόσφυγες είχαν ξεμείνει κοντά στη διαχωριστική γραμμή, στις ζώνες διάσωσης μεταξύ της Μάλτας και της Λιβύης –μια προβληματική κατάσταση, δεδομένου ότι η Λιβύη ήταν σε εμπόλεμη κατάσταση εκείνη την εποχή. Μια ευρωπαϊκή έρευνα θα αποκάλυπτε αργότερα ότι ένα πλοίο του ΝΑΤΟ, μια ισπανική φρεγάτα, ήταν μόλις 11 ναυτικά μίλια μακριά και ένα ιταλικό πλοίο ήταν 37 ναυτικά μίλια μακριά. Αλλά κανείς δεν βοήθησε. Μετά από 15 ημέρες, το σκάφος ξεβράστηκε στην ακτή της Λιβύης και οι 63 από τους 72 επιβάτες του ήταν νεκροί.

Αυτό το τραγικό παράδειγμα δείχνει ότι το πρόβλημα με τις πολιτικές της ΕΕ για τους πρόσφυγες δεν είναι ο εντοπισμός των προσφύγων. Το πραγματικό πρόβλημα είναι ο συντονισμός των θαλάσσιων διασώσεων. Εάν η θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το νέο πρόγραμμα Eurosur για την προστασία των συνόρων, το οποίο εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την Πέμπτη το απόγευμα, πρόκειται να γίνει πιστευτή, αυτό θα πρέπει τώρα να βελτιωθεί ριζικά. Η Ευρωπαία Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων Σεσίλια Μάλστρομ δήλωσε ότι το νέο σύστημα θα προστατεύει τους πρόσφυγες από το θάνατο, επειδή θα εντοπίζει τους μετανάστες που κάνουν το επικίνδυνο ταξίδι σε ακατάλληλα πλοία πιο γρήγορα.

Βάρος στην επιτήρηση και όχι στη διάσωση

Αλλά το σύστημα παρακολούθησης «των παράνομων μεταναστευτικών ροών», όπως αποκαλούνται στην επίσημη ορολογία, είναι ακριβώς το είδος της παρακολούθησης που η αμερικανική υπηρεσία πληροφοριών NSA μπορεί να ονειρεύεται. Χρησιμοποιώντας μη επανδρωμένα αεροσκάφη, εξοπλισμό μυστικών υπηρεσιών, υπεράκτιους αισθητήρες και δορυφορικά συστήματα αναζήτησης, σκοπεύουν να παρακολουθούν το σύνολο της Μεσογείου, με τη σύνδεση δεδομένων μέσω συστημάτων της τεχνολογίας. Τα εθνικά κέντρα συντονισμού αναμένεται επίσης να βοηθήσουν στην ανταλλαγή δεδομένων, με το ευρωπαϊκό σύστημα προστασίας των συνόρων Frontex.

Το Eurosur πρόκειται να εφαρμοστεί σε επτά κράτη μέλη τον Δεκέμβριο. Ο στόχος είναι να μειωθεί περαιτέρω ο αριθμός των παράνομων διελεύσεων των συνόρων, σχεδόν τα δύο τρίτα των οποίων πραγματοποιούνται μέσω της θάλασσας. Ακόμα κι αν οι ευρωπαίοι πολιτικοί προσπαθούν να υπονοήσουν άλλα στην τρέχουσα συζήτηση για τους πρόσφυγες, οι  θαλάσσιες επιχειρήσεις διάσωσης δεν είναι ένας από τα δηλωμένα καθήκοντα του Eurosur. Ο κανονισμός αναφέρει απλώς ότι το Eurosur θα πρέπει να παρέχει την υποδομή και τα εργαλεία που απαιτούνται από τα κράτη μέλη για «να βελτιωθεί η επίγνωση της κατάστασης τους και η ικανότητα αντίδρασης κατά την ανίχνευση και την πρόληψη της παράνομης μετανάστευσης και του διασυνοριακού εγκλήματος, καθώς και για την προστασία και τη διάσωση των μεταναστών στα εξωτερικά σύνορα». Πώς μπορούν να συντονιστούν αυτές οι διασώσεις και τι συμβαίνει σε εκείνους τους μετανάστες που διασώζονται δεν αναφέρεται πουθενά στον κανονισμό.

Η Σκα Κέλερ, μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με το Κόμμα των Πρασίνων, είπε στο SPIEGEL ONLINE: «Αναφέρει τη διάσωση, αλλά αυτό δεν είναι στην πραγματικότητα ένα μέρος του Eurosur. Στο μέλλον θα ξέρουμε πόσοι πρόσφυγες που έρχονται στην Ευρώπη κινδυνεύουν, διότι , με το Eurosur όλα τα κράτη μέλη πρέπει να ενημερώνουν τον Frontex για τους πρόσφυγες που βρίσκονται σε κίνδυνο στη θάλασσα. Αλλά δεν χρειάζεται να κάνουν περισσότερη προσπάθεια για να σώσουν αυτούς τους ανθρώπους».

Κάνοντας τη βρώμικη δουλειά της ΕΕ


Οι επικριτές του, εξάλλου, ισχυρίζονται ότι το σύστημα είναι ακριβό και τα εκτιμώμενα 244 εκατ. ευρώ του κόστους εγκατάστασης και λειτουργίας είναι μη ρεαλιστικά. Μια μελέτη από το Heinrich Böll Foundation υπολόγισε το τίμημα μέχρι και στα 874 εκατ. ευρώ και επεσήμανε ότι δεν έχει πραγματοποιηθεί κατάλληλη τεχνολογική αξιολόγηση του κινδύνου.  Μια ακόμη μεγαλύτερη αιτία ανησυχίας είναι ότι τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη θα μπορούσαν να προειδοποιούν τις αρχές της Αλγερίας ή της Λιβύης για τους πρόσφυγες που εγκαταλείπουν τις ακτές τους. Διμερείς συμφωνίες σχεδιάζονται με τις χώρες αυτές - τουλάχιστον μετά το πιλοτικό στάδιο. Αυτό θα μπορούσε να τους επιτρέψει να πιάσουν τους πρόσφυγες και να τους επιστρέψουν στις πατρίδες τους πριν φτάσουν στα ευρωπαϊκά σύνορα. Η Αλγερία και η Λιβύη έχουν συχνά επικριθεί από οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων για τους πρόσφυγες. «Άλλες χώρες στη συνέχεια θα κάνουν τη βρώμικη δουλειά της ΕΕ », λέει η Κέλερ. Δεν είναι ικανοποιημένη από τον ισχυρισμό της Επιτροπής ότι το Eurosur θα εφαρμοστεί με «πλήρη σεβασμό των θεμελιωδών δικαιωμάτων και της αρχής της μη επαναπροώθησης».

Μετά από διαβουλεύσεις μεταξύ του Συμβουλίου της Ευρώπης, του ισχυρού οργάνου που εκπροσωπεί τους ηγέτες των 28 κρατών μελών της ΕΕ, και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η πρόταση της Βρετανίας να δίνει τα δεδομένα του Eurosur στις Ηνωμένες Πολιτείες απορρίφθηκε. Αυτό, προφανώς, ήταν παρατραβηγμένο.

spiegel.de

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Mak avatar
    Mak 11/10/2013 17:22:41

    "Το πραγματικό πρόβλημα είναι ο συντονισμός των θαλάσσιων διασώσεων."

    Πιο Γερμανός πεθαίνεις. Το πρόβλημα είναι ότι όποιος τους σώσει τους φορτώνεται... Για αυτό οι σωματέμποροι που τους βάζουν στις βάρκες έχουν βασικό στόχο να μπούνε στα χωρικά ύδατα μιας χώρας της Ε.Ε.
    Αλλά αν το πουν αυτό οι Γερμανοί και υπόλοιποι βόρειοι χωρίς θαλάσσια σύνορα με Αφρική και Ασία, θα πρέπει μετά να πούνε γιατί γίνεται αυτό (βλ. Δουβλίνο 2 κλπ) και αυτόματα θα τεθεί θέμα αλλαγής των συνθηκών, πράγμα που δε θέλουν με τίποτα. Λαλάκες δεν είναι...

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.