Θα εισβάλει η Ρωσία στην Ουκρανία;
23/03/2014 20:43
του Τόμας Τζέφερσον
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Θα εισβάλει η Ρωσία στην Ουκρανία;

Στην περίπτωση που το Κρεμλίνο δει ότι πληρώνει βαρύ τίμημα για την κίνησή του στην Κριμαία, γιατί να μην επιδιώξει το μεγαλύτερο κέρδος;

Ενώ η Ρωσία και ο Βλαντιμίρ Πούτιν προχωρούν ακάθεκτοι στον πλήρη έλεγχο της Κριμαίας και εκφράζονται φόβοι ότι μπορεί να υπάρξει εισβολή στην Ανατολική Ουκρανία, ο Λευκός Οίκος και η Ευρωπαϊκή Ένωση σε μια προσπάθεια τιμωρίας της Μόσχας, ανακοίνωσαν μια δεύτερη δέσμη οικονομικών κυρώσεων μετά την πρώτη η οποία αντιμετωπίστηκε από το Κρεμλίνο με απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς.

Στις δημόσιες δηλώσεις τους αμερικανοί και ευρωπαίοι αξιωματούχοι αναφέρουν ότι οι κυρώσεις έχουν ως στόχο να επιστραφεί η Κριμαία στην Ουκρανία. Στο παρασκήνιο, γνωρίζουν πολύ καλά ότι κάτι τέτοιο είναι αδύνατο να συμβεί, με δεδομένο ότι ο ρώσος Πρόεδρος έχει επενδύσει πάρα πολύ πολιτικά στην προσάρτηση της Κριμαίας για να αλλάξει γνώμη από οικονομική τιμωρία.

Εκείνο που πραγματικά επιδιώκουν οι κυρώσεις είναι πολύ πιο ρεαλιστικοί στόχοι. Πρώτον, είναι η επιδίωξη να φρενάρουν τον Πούτιν στην Κριμαία και να μην επιδιώξει περαιτέρω επέκταση σε ουκρανικό έδαφος. Την ίδια στιγμή δίνεται το μήνυμα σε άλλες πρωτεύουσες ότι κινήσεις τέτοιου είδους έχουν κόστος και καλό θα είναι να μην ακολουθήσουν το παράδειγμα Πούτιν, σε άλλες περιοχές.

Στην ουσία όμως οι οικονομικές κυρώσεις έχουν δόντια όταν όλες οι σοβαρές οικονομικές δυνάμεις συμμετέχουν σε αυτές. Χωρίς συμπαραστάτες η χώρα στόχος, σε αυτή την περίπτωση η Ρωσία, θα επιδιώξει να βρει προϊόντα και επενδύσεις αλλού.

Είναι γεγονός ότι ακόμη και σήμερα το μέτωπο της Ουάσινγκτον με πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες δεν είναι αρραγές. Για παράδειγμα Παρίσι και Λονδίνο γκρινιάζουν για το κατά πόσο η Γαλλία θα πρέπει να σταματήσει τις πωλήσεις όπλων στη Μόσχα και η Μεγάλη Βρετανία για το κατά πόσο θα πρέπει να χάσει τα τεράστια κέρδη που έχει από τις οικονομικές διευκολύνσεις σε ρώσους ολιγάρχες.

Η γεφύρωση των διαφορών θα είναι στο κέντρο της ατζέντας του Μπαράκ Ομπάμα κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του σε Χάγη, Βρυξέλλες και Ρώμη μέσα στην εβδομάδα. Η Ουάσινγκτον γνωρίζει πολύ καλά ότι μόνο στην Ευρώπη μπορεί αν βρει συμμάχους, και ότι αυτό δεν πρόκειται να συμβεί με τις αναδυόμενες οικονομίες όπως η Κίνα, η Βραζιλία και η Ινδία. Παρά το γεγονός ότι στο παρελθόν ήταν σαφώς κατά οποιασδήποτε αλλαγής συνόρων, σήμερα παραμένουν επιδεικτικά εκτός της κόντρας της Δύσης με το Κρεμλίνο, γύρω από την Κριμαία.

Ο Μπαράκ Ομπάμα έχει μια πολύ δύσκολη αποστολή κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του στην Ευρώπη

Οι κυρώσεις λειτουργούν καλύτερα όταν η προς τιμωρία χώρα δεν μπορεί να απαντήσει με αντίποινα. Δυστυχώς για τον Αμερικανό Πρόεδρο, η Ρωσία μπορεί να απαντήσει εναντίον της Ουάσινγκτον και των συμμάχων της. Μπορεί να φρενάρει την προσπάθεια για ανάσχεση του πυρηνικού προγράμματος του Ιράν, το οποίο αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα στην εξωτερική πολιτική της κυβέρνησης Ομπάμα. Μια άλλη αντίδραση θα ήταν το Κρεμλίνο να σταματήσει να επιτρέπει των εφοδιασμό των αμερικανικών στρατευμάτων στο Αφγανιστάν μέσω ρωσικού εδάφους, δημιουργώντας σοβαρό πρόβλημα και αναγκάζοντας την Ουάσινγκτον να βρεθεί ευάλωτη σε πιέσεις από το Πακιστάν, που αποτελεί την μοναδική άλλη επιλογή για τον ανεφοδιασμό των αμερικανικών δυνάμεων. Και βέβαια, να μην ξεχνάει κανείς ότι δώδεκα ευρωπαϊκές χώρες βασίζονται στη Ρωσία για περισσότερο από τις μισές ανάγκες τους σε εισαγωγές φυσικού αερίου.

Δυστυχώς για τον κ. Ομπάμα θα πρέπει να δημιουργήσει στο οικονομικό πεδίο κάτι αντίστοιχο της πυρηνικής επιλογής στην εποχή του Ψυχρού Πολέμου, έναντι της Ρωσίας, κλείνοντας το οικονομικό σύστημα των ΗΠΑ, σε οποιαδήποτε εταιρία αμερικανική ή άλλης χώρας, που συναλλάσσεται με ρωσικές εταιρίες και επιχειρηματίες. Αυτή τη στιγμή, όλα δείχνουν, ότι κάτι τέτοιο θα αποξενώσει ακόμη και τους πλέον στενούς συμμάχους των ΗΠΑ.

Ακόμη πιο πολύ, σύμφωνα με έγκυρες αναλύσεις, θα μπορούσε να προκαλέσει αυτό που η Ουάσινγκτον απεύχεται, μια εισβολή της Ρωσίας στην Ανατολική Ουκρανία. Στην περίπτωση που το Κρεμλίνο δει ότι πληρώνει βαρύ τίμημα για την κίνησή του στην Κριμαία, γιατί να μην επιδιώξει το μεγαλύτερο κέρδος; Αυτός είναι και ο λόγος που η αμερικανική πλευρά προχωρά σταδιακά στην αύξηση της έντασης των κυρώσεων, διότι παρακολουθεί με προσοχή τις εξελίξεις και τις κινήσεις της Ρωσίας, στο έδαφος της Ουκρανίας.

Οι οικονομικές κυρώσεις δεν γίνονται αισθητές μέσα σε μια νύχτα. Μια χώρα που τις υφίσταται και ειδικά εάν πρόκειται για χώρα που διαθέτει οικονομικά αποθέματα, όπως η Ρωσία, μπορεί να αντέξει για αρκετό διάστημα. Η ιστορία το αποδεικνύει με την περίπτωση του Ιράν. Οι πρώτες κυρώσεις των Ηνωμένων Εθνών υποβλήθηκαν το 2006 και πέρασαν επτά ολόκληρα χρόνια για να αρχίσει η Τεχεράνη να διαπραγματεύεται σοβαρά. Στην περίπτωση της Ρωσίας ίσως χρειαστούν χρόνια για να αρχίσει πραγματικά να υφίσταται το κόστος των κυρώσεων. Και ας μην ξεχνάει κανείς το γεγονός ότι ο Βλαντιμίρ Πούτιν δείχνει αποφασισμένος να πληρώσει βαρύ τίμημα για να διορθώσει το ιστορικό, για εκείνον, λάθος της κατάρρευσης της Σοβιετικής Ένωσης.

Ακόμη λοιπόν και εάν ο Μπαράκ Ομπάμα καταφέρει να πετύχει όλα τα παραπάνω δεν θα μπορέσει να ικανοποιήσει τους επικριτές του που αναζητούν αποτελέσματα στην κρίση της Κριμαίας χθες. Παρόλα αυτά οι κυρώσεις μακροπρόθεσμα, και το σύνολο των αναλύσεων συμφωνεί σε αυτό, θα επιφέρουν μεγάλη ζημιά στη Ρωσία. Και όταν επιβληθούν δύσκολα αίρονται διότι το πολιτικό κόστος θα είναι πολύ βαρύ, ακόμη και εάν υπάρχει επιθυμία άρσης τους.

Το άσχημο για τη Μόσχα είναι ότι οι ξένες εταιρίες απεχθάνονται το ρίσκο και την αβεβαιότητα και θα αναζητήσουν να επενδύσουν κάπου αλλού, το ίδιο θα συμβεί και με χώρες της Ευρώπης, οι οποίες θα αναζητήσουν πολύ πιο άμεσα από ότι στο παρελθόν στην απεξάρτησή τους από τη Ρωσία.

Γενικά, σε όλες τις περιπτώσεις τα νέα δεν είναι καλά για την προβληματική ρωσική οικονομία η οποία βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά στις πωλήσεις και εξαγωγές ενέργειας. Οπότε μεσοπρόθεσμα ο Βλαντιμίρ Πούτιν θα καταλάβει ότι αυτό που σήμερα διακωμωδεί θα αρχίσει να πονάει.

Πάντως και για τον Μπαράκ Ομπάμα τα πράγματα δεν είναι καθόλου εύκολα και το επερχόμενο ταξίδι του στην Ευρώπη, αποτελεί μια πολύ δύσκολη εξίσωση.

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Athinaios avatar
    Athinaios 23/03/2014 21:39:18

    Αν δεν εισβαλει στην Νοτια και Ανατολικη Ουκρανια θα γινει τελειως αναξιοπιστως και ο πουτιν και η ρωσια σαν κρατος. Δηλαδη στην κριμαια οι ρωσοι και οι ρωσοφωνοι κινδυνευουν απο τους ναζιστες του κιεβου και στο χαρκοβο και το Ντονεσκ δεν κινδυνευουν; Η επεμβαση στην Νοτια και Ανατολικη Ουκρανια ειναι μονοδρομος......ανεξαρτητα απο τις οποιες οικονομικες συνεπειες

    • ΒΙΣ avatar
      ΒΙΣ @ Athinaios 24/03/2014 12:23:19

      Στην Κριμαία δεν επενέβη η Ρωσία (με το γάντι, φυσικά) για τους Ρωσόφωνους, αλλά για το έδαφος. Αν ήταν να είχε επέμβει για τους Ρωσόφωνους, θα το είχε κάνει στην Εσθονία, όπου βρέθηκε ο μισός πληθυσμός της χώρας να στερείται πολιτικών δικαιωμάτων και η ΕΕ να το ανέχεται... Κάποιοι γνωστοί μου στην περιοχή της Οδησσού με πληροφορούν πάντως ότι επικρατεί χάος.

  2. Ιεροφάντης avatar
    Ιεροφάντης 23/03/2014 22:01:11

    Καλησπέρα Τόμας, Τεχνικά, η Ρωσσία ούτε επετέθη στην Ουκρανία, ούτε απέσπασε με τη βία εδάφη της. Τυπικώς, ρώσσοι στρατιώτες με ρώσσικα διακριτικά, δεν ενεπλάκησαν τις τελευταίες εβδομάδες στις όποιες ενέργειες στην Κριμαία. Τέλος, η Ρωσσία τυπικώς επικύρωσε δια των νομοθετικών της σωμάτων, την απόφαση "ελεύθερης αυτοδιάθεσης" των κατοίκων της Κριμαίας δια δημοψηφίσματος, μετά την καταπάτηση με πρωτοβουλία των επαναστατών και σιγοντάρισμα των Δυτικών, της συμφωνίας με τον Γιανουκόβιτς. Συνεπώς, από άποψη διεθνούς δικαίου, οι Δυτικοί έχουν ένα ψιλοπρόβημα σε ότι αφορά την επιβολή σοβαρών κυρώσεων (πχ μέσω ΟΗΕ) και εξαντλούνται σε διμερείς κυρώσεις μέσω των "προθύμων", που όσο περνά ο καιρός, δεν θα είναι και τόσο πρόθυμοι. Θα σταματήσουν οι Ρώσσοι στην Κριμαία; Δεν ξέρω. Πάντως αν ήμουν ο Πούτιν και από τη μια μεριά, στην Ουκρανία, είχα ως συνομιλητές μου, κάτι αστείους τύπους, υπό την ηγεσία ενός που μοιάζει με ξεπουπουλιασμένο κλωσσόπουλο (Γιατσένιουκ) και από την άλλη, στην υπόλοιπη Δύση, κάτι ευθυνόφοβους δήθεν ηγέτες, οι οποίοι τις περισσότερες φορές, δεν έχουν καν ιδέα που πέφτει στο χάρτη η Ουκρανία, ούτε γνωρίζουν ευρωπαϊκή ιστορία, μάλλον θα προχωρούσα και άλλο. Ίσως όχι με προσάρτηση απευθείας, αλλά με υποδαύλιση των αποσχιστικών αισθημάτων της υπόλοιπης ανατολικής Ουκρανίας, βασιζόμενος στο "υπόδειγμα" της Κριμαίας. 'Αλλωστε, μέσω των δημοψηφισμάτων αυτοδιάθεσης, το 2014 θα έχει πολύ ψωμί, ειδικά για τους Βρεταννούς, οι οποίοι είναι λαλίστατοι, πλην όμως, πριν τελειώσει ο χρόνος, μπορεί να βρεθούν με μείον 10% στο ΑΕΠ τους, λόγω Σκωτίας. Και ξέρεις πόσοι περιμένουν ακόμα; Θες οι ανεπλήρωτοι εθνικοί πόθοι, θες (κυρίως) οι δραματικές οικονομικές συνθήκες στην Ευρώπη της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας του Γερμανικού Έθνους, οδηγεί έθνη και εθνότητες στο δρόμο της αυτοδιάθεσης. Το Κόσσοβο ήταν μαχαιριά στο status quo της Ευρωπης μέχρι σήμερα, αλλά η Κριμαία έδωσε άλλη διάσταση στο θέμα. Τους είδες τους Ιταλούς μετά το "δημοψήφισμα" της Βενετίας; Άλλαξαν δέκα χρώματα. Σε λίγο θα δεις γέλια με τους Βαυαρούς! Μη ξεχνάς επίσης ότι σε μερικές μέρες, σε μερικές εβδομάδες, κάποιος θα πρέπει να πληρώσει το χρέος της Ουκρανίας. Από τα εν γένει δανεικά, η Ουκρανία χρωστά και περίπου 3 δις στη Ρωσσία από Ουκρανικά ομόλογα συν περίπου 2 δις από οφειλές στη Γκασπρομ. Θα τα πληρώσουν οι Δυτικοί; Θα έρθει το ΔΝΤ ή η Παγκόσμια Τράπεζα; Το τί θα γίνει, αν οι ανωτέρω οργανισμοί εμπλακούν, στο έχω περιγράψει σε άλλο μου σχόλιο Σοβαρές κυρώσεις κατά της Ρωσσίας είναι μόνο όσες πλήξουν την βιομηχανία εξόρρυξης, διϋλισης, εμπορίας και διάθεσης υδρογονανθράκων. Μόνο που αυτού του τύπου οι κυρώσεις, ενέχουν τον κίνδυνο κλονισμού του νομίσματος στο οποίο παγκοσμίως εμπορεύονται αυτά τα αγαθα. Και ναι, δεν είναι το ρούβλι. Και τώρα η ερώτηση - παγίδα για προβληματισμό. Αν ήσουν Αιγύπτιος στρατιωτικός, από αυτούς που έχουν καταλάβει την εξουσία έχοντας ανατρέψει τον Μόρσι, βλέποντας την κατάληξη των πραγμάτων, τόσο με την θέση της Μόσχας στη Συρία, το Ιράν και εσχάτως στην Ουκρανία, θα κέρδιζε στα μάτια σου πόντους η Ρωσσία ή όχι; Αν ήσουν Σαουδάραβας; ....Ισραηλινός; Συμπέρασμα. Εκτιμώ ότι δεν έχουμε τελειώσει ακόμη με το δράμα που εξελίσσεται στην Ουκρανία. Οι εξελίξεις επηρεάζουν και μέτωπα, που φαινομενικά δεν έχουν σχέση μεταξύ τους. Θέλω να πιστεύω ότι στην Ουάσινγκτον, έστω και την ύστατη ώρα, θα καταλάβουν το διακύβευμα και θα υπάρξει συνεννόηση. Ευτυχώς, η επιβολή γελοίων μέχρι σήμερα κυρώσεων, αφήνει ένα παράθυρο αισιοδοξίας. Ξαναλέω. Η Ρωσσία δεν είναι πιο σημαντικός αντίπαλος σήμερα για τις ΗΠΑ, από αυτόν που θα είναι στο κοντινό μέλλον, η Κίνα. Ιεροφάντης.

    • Vee avatar
      Vee @ Ιεροφάντης 23/03/2014 22:33:17

      Εντάξει τώρα, ας μην κοροιδευόμαστε και μεταξύ μας... Τί θα πεί "τεχνικώς η Ρωσία δεν εισέβαλλε"; Αυτές είναι πουτινιές του Πούτιν. Από εκεί και πέρα στα δικά μας: η Δύση πρέπει να απεξαρτηθεί όσο το δυνατόν πιο γρήγορα από τις ενεργειακές πηγές της Ρωσίας. Αυτό είναι καλό και για τη χώρα μας ως παίκτη. Δυστυχώς θα πάρει χρόνο και θα έχει μεγάλο κόστος. Αλλά αξίζει τον κόπο. Δεύτερον, είναι σημαντικό οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης όπως η Πολωνία, η Ουκρανία, αλλά και άλλες όπως η Φινλανδία να φτάσουν σε ένα είδος αμυντικής συμφωνίας, καθώς και να αρχίσουν οι διαδικασίες εισόδου της Ουρκανίας στο ΝΑΤΟ. Τέλος συμφωνώ απόλυτα με αυτό που λες ότι ο κίνδυνος (για τις ΗΠΑ) δεν είναι τόσο η Ρωσία, η οποία εκτός από τις ενεργειακές πηγές δεν έχει ούτε την τεχνολογία ούτε την οικονομία, αλλά η Κίνα.

  3. Μανιάτης avatar
    Μανιάτης 23/03/2014 22:38:27

    Η υπόθεση της Ουκρανίας έληξε. Ολοκληρώθηκε ένα προμελετημένο σχέδιο με τη συγκατάθεση όλων. Η Ρωσία πέτυχε τον γεωστρατηγικό της στόχο. Δεν έχει λόγο να προσαρτίσει την Ανατολική Ουκρανία. Η Δύση κινήθηκε στο πνεύμα του πρόσφατου άρθρου του Χένρυ Κίσινγκερ στην Ουάσιγκτον Ποστ. Ρεαλισμός και αναγνώριση γεωστρατηγικών συμφερόντων. Αν ανοίξουμε την παγκόσμια σκακιέρα θα δούμε πως όλα βαίνουν σύμφωνα με το σχέδιο. Τα υπόλοιπα ψυχροπολεμικά εξυπηρετούν την υπέρβαση των δισταγμών κρατών μελών για περαιτέρω ενίσχυση της εξωτερικής και αμυντικής πολιτικής της ΕΕ. Επιπλέον, προάγουν τον ρόλο των ΗΠΑ στην Ευρώπη. Μεσοπρόθεσμα θα ενισχυθούν οι σχέσεις ΗΠΑ, ΕΕ και Ρωσίας.

    • ΒΙΣ avatar
      ΒΙΣ @ Μανιάτης 24/03/2014 12:19:54

      Αν και διαφωνούμε στα πολιτικο-ιδεολογικά, ακριβώς την ίδια άποψη έχω και εγώ. Πιστεύω πως η Δύση έχει αποδεχθεί την προσάρτηση της Κριμαίας, ίσως την είχε αποδεχθεί πριν γίνει ακόμα (κατά το "τραβάτε με και ας κλαίω"). Πρέπει να υπάρξουν κάποια προσχήματα ("κυρώσεις", κλπ), αλλά ούτε η Δύση πιστεύει ότι η Ρωσία μπορεί να εισβάλει στην ανατολική Ουκρανία. Ούτε θεωρώ τον Πούτιν απρόβλεπτο όπως ο Ερντογάν. Είναι πολύ πιο "συμβατικός" και τακτικιστής από όσο νομίζουν ρωσοφοβικοί και ρωσολάτρες. Στην Κριμαία το τραίνο περνούσε και εκείνος ανέβηκε.

  4. MCA avatar
    MCA 23/03/2014 23:02:04

    Η Ρωσσία δεν είχε περιθώρια να ρισκάρει τις βάσεις της στην Κριμαία.Τώρα που τις εξασφάλισε δεν έχει λόγο να διακινδυνέψει μια εισβολή στην ανατολική Ουκρανία.Ας τα βγάλουν άκρη εκεί, οι πραξικοπηματίες, με τους φίλους τους δημοκράτες της δύσης,παρέα με το ΔΝΤ.

    • MCA avatar
      MCA @ MCA 23/03/2014 23:09:40

      Διόρθωση:Ας βγάλουν άκρη εκεί......

  5. Ιεροφάντης avatar
    Ιεροφάντης 23/03/2014 23:05:29

    Αγαπητέ Vee, Αν και παρατηρώντας τα σχόλιά σου μου έχεις δημιουργήσει την εντύπωση ενός καταρτισμένου σχολιαστή, επιμένεις (ίσως παρελκυστικά) να μην με εννοείς. Ξέρεις πόσες επεμβάσεις και επιθέσεις έχουν γίνει σε κυρίαρχες χώρες τα τελευταία είκοσι χρόνια από τη Δύση, μέσω αντίστοιχων δικών τους ... "πουτινιών"; Να μη τις απαριθμήσω καλύτερα. Η Ελλάδα είναι χώρα μελος του ΝΑΤΟ, απο τα πιο παλιά και τα πιο σταθερά. Επίσης βρίσκεται σε ευαίσθητη περιοχή. Αντί να συμβάλλει στην καλή πληροφόρηση της Συμμαχίας και να προσφέρει καλές υπηρεσίες στη διπλωματία, διατηρώντας διαύλους επικοινωνίας και με τη ρωσσική πλευρά, πότε εξαντλείται σε κάτι ανεδαφικές κορώνες που υπερθματίζουν πιο πολύ και από τους Αμερικάνους και πότε χώνεται δέκα μέτρα κάτω από τη γη, εφαρμόζοντας τη στρατηγική της στρουθοκαμήλου. Η κατάσταση στην Ουκρανία υπό άλλες προύποθέσεις θα μπορούσε, με γέφυρα την πολυπληθέστατη ελληνική μειονότητα, να αποτελέσει σημαντικό ελληνικό πεδίο διπλωματικών δράσεων ένθεν κακείθεν των πλευρων (Δύση - Ανατολή) με πολλαπλά οφέλη. Διότι και ο Σύμμαχος (ΗΠΑ) θα εκτιμούσε τις καλές υπηρεσίες και ο αντίπαλος (Ρωσσία) θα άκουγε έναν καλό συνομιλητή που θα μετέφερε τις θέσεις της στη Δύση με σέβας. Αντ' αυτών, κοιμώμαστε με τα παπούτσια. Η Ουκρανία δεν θα μπει στο ΝΑΤΟ. Και αν θα μπει, θα μπει η μισή. Και σε αυτό είναι σύμφωνοι όλοι. Ακόμη και αυτοί που σήμερα επιβάλλουν κυρώσεις. Μόνο οι Ουκρανοί Σβόμποντες δεν έχουν πάρει χαμπάρι. Η μάλλον πέρνουν αλλά τώρα είναι αργά. Αλήθεια, η Γιούλια (Τιμοσένκο) που χάθηκε; Έγινε καλά στη Γερμανια; Εκεί της είπαν ότι θα την ξανακάνουν πρωθυπουργό αφού πρώτα διχοτομηθεί η χώρα της και οι νυν αρχηγοί των επαναστατών βρεθούν φυλακή για εσχάτη προδοσία; Μάλλον παραφέρομαι νυχτιάτικα. Αποκλείεται να συμβούν έτσι τα πράγματα. Οι Αμερική έχει έλλειμμα πληροφόρησης αλλά κυρίως ανάλυσης. Η Ελλάς θα μπορούσε ένα μέρος αυτού του ελλείμματος να το αναπληρώσει. Η χώρα μας πρέπει να φερθεί σαν κανονικό μέρος της συμμαχίας. Και κανονικό μέρος της συμμαχίας σημαίνει ότι πρώτα κοιτά τα εθνικά της συμφέροντα, τα προβάλλει εντόνως στη συμμαχία, απαιτεί στήριξη για αυτά και είναι έτοιμη να προσφέρει στη συμμαχία διεξόδους και μέσα, για την επίτευξη των στρατηγικών της στόχων ή, καμιά φορά, την εύσχημη απεμπλοκή από ατελέσφορες καταστάσεις. Ξέρεις, η εύσχημη αποκλιμάκωση, εκτιμάται πολλές φορές περισσότερο από την κλαγή των όπλων... Και εκτιμάται από όλους, φίλους και "εχθρούς". Ιεροφάντης.

    • Vee avatar
      Vee @ Ιεροφάντης 23/03/2014 23:16:55

      Ιεροφάντη, δε θα διαφωνήσω καθόλου με αυτά που λες, ίσα-ίσα. 'Ομως είναι δύσκολο να το παίζει κανείς σε διπλό ταμπλώ. Αν θυμάσαι προσπαθούμε χρόνια τώρα να τα έχουμε καλά με τους Άραβες (χωρίς πολλά οφέλη). Αμυντικά όμως, και λόγω συγκυριών φυσικά, οι συμφωνίες που κάναμε με το Ισραήλ είναι πιό σημαντικές, και λόγω Κύπρου. Έτσι και ως μέλη της Συμμαχίας. Πρέπει επιτέλους να αποβάλουμε το σύνδρομο του φτωχού συγγενή και να χαράξουμε μια εθνική στρατηγική. Οι Τούρκοι το κάνουν, γιατί όχι και εμείς. Προσωπικά, θα ήθελα να ακολουθήσουμε το σχεδιασμό του Κωνσταντίνου Καραμανλή. Δε θα πω όχι φυσικά σε συμφέρουσες ενεργειακές συμφωνίες με τη Ρωσία. Όμως νομίζω ότι η κατάσταση εκεί είναι τόσο τυρβώδης που δεν θα είναι έξυπνο να είμαστε εξαρτημένοι από αυτούς. Έχω την εντύπωση πως πολλοί Έλληνες οδηγούνται παρορμητικά μόνο από το θρησκευτικό τους συναίσθημα και όχι από τη λογική.

  6. Ιεροφάντης avatar
    Ιεροφάντης 23/03/2014 23:33:20

    Συμφωνώ με την προσέγγισή σου αυτή. Το μυστικό αλλά και ζητούμενο, όπως πολύ ορθά παρατηρείς, είναι η χάραξη "Εθνικής Στρατηγικής". Θα μπορούσα να γράφω με τις ώρες για αυτή, ειμαι δε βέβαιος, ότι το ίδιο θα έκανες και εσύ. Ας μείνουμε τουλάχιστον στο ότι καλό θα είναι να συμπεριφορόμαστε χωρίς φόβο, όταν τα εθνικά μας συμφέροντα το απαιτούν. Δυστυχώς πολλές φορές ο αντιαμερικανισμός μας οφείλεται στην παντελή έλλειψη δικής μας στρατηγικής, η οποία θα ανέτρεπε ή έστω μετρίαζε τους όποιους αμερικανικούς σχεδιασμούς. Κάτι άσχετο. Καμιά φορά, ίσως και πιο συχνά από καμιά φορά, η πολιτική ορίζεται από κάποια μικρά πράγματα, που φαινομενικά φαντάζουν ασήμαντα, αλλά έχουν τη δική τους επιρροή. Τώρα το καλοκαίρι, κάνε ένα πείραμα. Δοκίμασε να πιάσεις κουβέντα (α) σε μια παρέα Αμερικανών (β) σε μια παρέα Ρώσσων. Θα εκπλαγείς με το με ποιους μπορείς να συνεννοηθείς καλύτερα... ...ακόμη και αν δεν έχουν το ίδιο δόγμα με σένα...! Και δεν αναφέρομαι στη γλώσσα. Καλη συνέχεια Ιεροφάντης

    • Vee avatar
      Vee @ Ιεροφάντης 23/03/2014 23:57:39

      Ιεροφάντη, αυτό μόνο θα πω και θα σε καληνυχτήσω. Έχοντας ζήσει πέντε περίπου χρόνια στην Αμερική και καμιά δεκαπενταριά στην Αγγλία, το ξέρω πολύ καλά αυτό που λες παραπάνω. Ειδικά για την Αμερική ήταν μεγάλη έκπληξη (για μένα τουλάχιστον) το πόσο ανοιχτοί ήταν οι άνθρωποι να συζητήσουν ακόμα και "ακανθώδη" θέματα. Τέλος πάντων. Προσωπικά ελπίζω "να βγάλουμε τα παπούτσια", όπως λές και εσύ. Είναι τραγικό, γιατί η Ελλάδα έχει απίστευτο ανθρώπινο δυναμικό, παρ΄όλα αυτά συμπεριφερόμαστε σαν να φοβόμαστε και τη σκιά μας. Αυτό μας οδηγεί στο να βάζουμε μόνοι μας τον εαυτό μας στη θέση του περιθωριακού. Κουβέντες όπως "ανάδελφο έθνος", από τον πρώτο πολίτη της χώρας αν θυμάσαι, με βρίσκουν ριζικά αντίθετο. Έτσι ψάχνουμε να βρούμε συμμάχους εκεί που δεν ανήκουμε...

  7. ΒΙΣ avatar
    ΒΙΣ 24/03/2014 12:04:42

    Ο Πούτιν δεν είναι τόσο ανόητος για να εισβάλει στην Ουκρανία, ήδη η Κριμαία είναι τεράστιο εδαφικό κέρδος. Ο Λαβρώφ είπε (μία φορά, ίσως έρριξε άδεια για να πιάσει γεμάτα) ότι η Ουκρανία πρέπει να γίνει ομόσπονδη δημοκρατία. Αν η Δύση θέλει να λέγεται δημοκρατική (για εμένα ένας χώρος όπου κυριαρχεί η δικτατορία της "πολιτικής ορθότητας" δεν είναι πραγματικά δημοκρατικός), θα πρέπει να ενισχύσει την ομοσπονδοποίηση της Ουκρανίας. Οταν σε μία χώρα ο μισός πληθυσμός δεν μιλάει την επίσημη γλώσσα της χώρας, υπάρχει ένα θέμα... Κατά τα άλλα, μου φαίνεται αστείο όταν ρωσοφοβικοί-ορθοδοξοφοβικοί σχολιαστές όπως ο Vee μιλάνε για "εθνικές στρατηγικές" και εννοούν να γίνουμε εκπαιδευμένες μαϊμούδες του State Department...Εντάξει, καταλαβαίνω ότι η πραμάτειά τους δεν είναι γνήσια, ας την πλασάρουν πιο έξυπνα, τουλάχιστον.... Και επειδή έχω μιλήσει άπειρες φορές με Αμερικανούς, ναι, μπορείς να μιλήσεις μαζί τους, αλλά σε ένα πιο βαθύ επίπεδο, απλά θα δει τις διαφορές στην νοοτροπία, ειδικά όταν πρόκειται για WASPs.

    • Vee avatar
      Vee @ ΒΙΣ 24/03/2014 13:10:29

      Αυτή είναι η τελευταία φορά που ασχολούμαι με εσένα. Προσπαθώ να σου μιλήσω πάντοτε κόσμια, αλλά έχεις ξεπεράσει κάθε όριο. Λοιπόν άκουσε, αυτό το γελοίο εξυπνακίστικο υφάκι περί Ρωσόφωβων δε περνάει σε εμένα. Δεν είναι μόνο οι Ρωσογλύφτες σαν και του λόγου σου πατριώτες, κατάλαβέ το. Αρκετά με την προπαγάνδα σου, ούτε η Ρωσική πρεσβεία να σε πλήρωνε. Τώρα. Κανείς δε σου λέει να μην έχεις τις ιδέες σου, με γειά σου και χαρά σου. Δεν έχουμε όμως υποχρέωση να ακούμε συνέχεια τα ίδια και τα ίδια από εσένα. Ακόμα και η βλακεία έχει τα όριά της. Καλή σου μέρα.

  8. Dimos avatar
    Dimos 24/03/2014 15:20:02

    Εγώ νομίζω ότι οι ρώσοι δεν θα κάνουν κίνηση κατάληψης της Αν Ουκρανίας για τον απλό λόγο ότι με την κίνηση που έκαναν στην Κριμαία, ήδη την έχουν καταλάβει. Αν δούμε το χάρτη ολόκληρη η Ουκρανία είναι πλέον περικυκλωμένη. Από Βορρά Λευκορωσία, Ρωσία. Από ανατολικά Ρωσια, από νότια πάλι Ρωσία (όποιος ελέγχει την Κριμαία ελέγχει και τη θάλασσα και το νότο). Τι μένει; Η δυτική Ουκρανία που συνορεύει με την Πολωνία και λίγο με τη Μολδαβία όπου τους κόβει η Υπερδνειστερία. Άρα μιλάμε για μαι χώρα που τη σημαδεύουν χιλιάδες πύραυλοι και υπάρχουν με αναμένες μηχανες χιλιάδες άρματα έτοιμα να μπουν μέσα, από τρεις μεριές. Λοιπόν, αυτή τη χώρα την έχουν πάρει με μια ψευτοκυβέρνηση οι δυτικοί και την οποία τώρα πρέπει να ταϊσουν. Και σας ρωτάω. Εσείς αν είσασταν δυτικοί επιχειρηματίες θα βάζατε λεφτά εκεί που σημαδεύουν χιλιάδες πύραυλοι και ανα πάσα στιγμή μπορεί να τα χάνατε όλα; Από την άλλη, η Δύση ως πότε, και με τα χάλια που έχει, θα δίνει λεφτά σε ένα βαρέλι χωρίς πάτo; Έπειτα ο Πούτιν θα έχει και τους ρώσικους πληθυσμούς για να απαντήσει με το ίδιο νόμισμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τα οποία θα καταπατούνται από τους ναζί του Κιέβου, θα προσφέυγει σε οργανισμούς, γενικά δεν θα τους αφήσει σε ησυχία. Το κλειδι στρατηγικά ήταν η Κριμαία ώστε να ελέγξει και το τρίτο σημείο, το νότο. Σε μια χώρα σαν την Ουκρανία δε μπορεί να υπάρξει μέλλον χωρίς να τάχει καλά με τη χώρα που την εχει περικυκλώσει στα 3 από τα 4 σημεία. Μόνος ένα λόγος υπάρχει για να εισβάλει στην Αν. Ουκρανία. Αν θέλει να πάρει και την Υπερδνειστερία. Και όσο αφορά τις κυρώσεις όλοι κρύβουν το δάσος πίσω από το δενδρο της ενέργειας. Για τη δύση δεν είναι το πρόβλημα η ενέργεια αλλά οι τεράστιες επενδύσεις εντός ρωσικού εδάφους τις οποίες πρέπει να θυσιασει κυρίως η ΕΕ, αν θέλει όντως να επιβάλει ουσιαστικές κυρώσεις. Όμως ο αντίκτυπος στις ευρωπαϊκές οικονομίες θα είναι τεράστιος.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.