#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
20/11/2013 21:15
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Προκαλεί και πάλι η Τουρκία: «Δεν παίρνουμε μαθήματα από την Ελλάδα για τις θρησκευτικές ελευθερίες»



Με μία απάντηση-πρόκληση συνεχίζει η Τουρκία τη διαμάχη για την Αγία Σοφία. Σε ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών αναφέρει πως «η Τουρκία δεν έχει να μάθει τίποτα από την Ελλάδα στο θέμα των θρησκευτικών ελευθεριών». Η δήλωση συνεχίζει, αναφέροντας ότι διαδοχικές ελληνικές κυβερνήσεις έχουν δείξει δυσμενή μεταχείριση των πολιτιστικών αντικειμένων της οθωμανικής περιόδου και των χώρων λατρείας, «κάτι που είναι γνωστό σε όλους». «Η Αθήνα είναι η μοναδική πρωτεύουσα της Ευρώπης που δεν έχει τζαμιά, παρά τον μουσουλμανικό πληθυσμό της, ο οποίος ξεπερνά τους εκατοντάδες χιλιάδες», γράφει η ανακοίνωση, «απαντώντας» στην οργή που εξέφρασε το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών στην είδηση ότι Τούρκοι αξιωματούχοι θέλουν να μετατρέψουν την  Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης σε τζαμί.

http://www.hurriyetdailynews.com/turkey-has-nothing-to-learn-from-greece-on-religious-freedoms.aspx?pageID=238&nID=58217&NewsCatID=338

 

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης avatar
    Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης 20/11/2013 21:27:29

    A propos:

    Tearing Down Walls: Achieving Religious Equality in Turkey
    International Archon Religious Freedom Conference
    Berlin, Germany - Hotel Adlon, Kempinski
    December 3, 4 and 5, 2013

    http://conference.archons.org/

  2. ΚΜ avatar
    ΚΜ 20/11/2013 21:32:07

    Και μόνο το ότι η Τουρκία επικαλείται τον «μουσουλμανικό πληθυσμό» (sic) της Αθήνας, ξεκαθαρίζει πολλά για το θέμα της λαθρομετανάστευσης και του πολυπολιτισμού. Καθώς επίσης, και για το «ανθρωπισταριό» που τα αβαντάρει, και τα δυο αυτά.

  3. Nik avatar
    Nik 20/11/2013 21:53:37

    Ηταν πασιφανές από παλιά ότι η Τουρκία θα επεδίωκε μονομερώς να γίνει ο προστάτης των μουσουλμάνων στην Αθήνα. Τώρα αυτό γίνεται, αλλά η εγχώρια διανόηση δεν εννοεί, ή δεν πληρώνεται για να το καταλάβει.

    Και κανείς δεν αρθρώνει λόγο, ούτε μέσα ούτε έξω, και να πει ότι οι Ινδουιστές, Βουδδιστές και άλλες μη μουσουλμανικές κοινότητες προηγούνται διότι είναι εδώ περισσότερα χρόνια και είναι πιο πολυάριθμες από τους μουσουλμάνους, έτσι για να σκάνε μερικοί μέσα και έξω.

    • Μικρασιάτης avatar
      Μικρασιάτης @ Nik 21/11/2013 04:19:20

      Τα αδερφια μας του ΣΥΡΙΖΑ και ο μεγας ηγέτης Αλ-Τσιπρ, αγαπάει πιο πολύ το Ισλαμ. Οποτε ως μελλοντικος πρωθυπουργος αυτης της χωρας, τον ενδιαφερει κυριως η κατασκευη του Τζαμιου.

  4. Agrofylakas avatar
    Agrofylakas 20/11/2013 22:15:23

    Θυμάσε που σου τάλεγα?
    Ας την κάνουν ξανά Τζαμί! Έτσι για να δει ο κόσμος σε ποιον αιώνα ζει η Τουρκία και για να ξυπνήσουν και τα εκατομμύρια Ελλήνων που ενδιαφέρονται μόνο για την καλοπέραση τους. Δεν πιστεύω όμως ότι θα το κάνουν. Έχουν το μπλε τζαμί ακριβώς διπλά σαν αντίπαλο δέος, και είναι ποιο σοβαροί διπλωμάτες για να κάνουν τέτοια γκάφα. Τσαλιμάκια κάνουν, για να θυμίζουν στον κόσμο ότι η Αθήνα δεν έχει τζαμί. Αυτό το καταλαβαίνουν και πολλοί σχολιαστές εδω αλλά προτιμούν να κρύβουν το κεφάλι τους μέσα στην άμμο. Και κάτι άλλο, ας πάνε ορισμένοι να δουν την Κωνσταντινούπολη όπως είναι σήμερα, και όχι όπως θα θέλαμε να είναι, να δουν πόσο καλύτερα συντηρούν την Αγία Σοφία και την παρουσιάζουν στους επισκέπτες (έστω και σαν μουσείο, και όχι εκκλησία) και ας συγκρίνουν πως εμείς συντηρούμε και εκθέτουμε τα δικά μας μνημεία (όταν δεν τα κλείνουμε λογά ελλείψεως προσωπικού, η λογω απεργιών, π.χ. το μουσείο και ο αρχαιολογικός χώρος, της Νεμέας), ας δουν πόσα έχει φροντίσει η Τουρκία να πάρει από την Ουνεσκο για έργα επί και κάτω από την Αγία Σοφία, και τότε τα ξανάλεμε. Οι Τούρκοι έχουν δημοκρατία, αλλά έχουν ανακαινίσει τα Οθωμανικά ανάκτορα και χαρέμια και τα έχουν κάνει σημαντικά αξιοθέατα, εμείς τι κάνουμε με το Τατόι και τα άλλα ανάκτορα για τα όποια πληρώσαμε ζεστά λεπτά για νά τα απαλλοτριώσουμε μετά από δαπανηρές δικαστικές διαμάχες.

  5. Άφωνος... avatar
    Άφωνος... 20/11/2013 22:22:32

    Οι σουλτάνοι ήταν Τούρκοι- Οθωμανοί. Οι δικοί μας βασιλιάδες ήταν Γερμανοί. Έχει μια μικρήηηηηηη διαφορά...

    • Agrofylakas avatar
      Agrofylakas @ Άφωνος... 21/11/2013 04:47:54

      Δεν πείρα, και δεν παίρνω θέση υπέρ η κατά του θεσμού της βασιλείας. Δεν ήταν, και δεν είναι αυτό το θέμα μας σήμερα. Για αξιοποίηση των μνημείων μας και αξιοθέατων μίλησα, μην δείχνετε την εμπάθεια σας. Δηλ. ο ΓΑΠ είναι ποιο Έλληνας από τον πρώην βασιλέα Κωνσταντίνο? Δες το γενεαλογικό του δέντρο στο διαδίκτυο, πόσα διαβατήρια έχει, ποια γλώσσα μιλά καλύτερα, και τι έλεγε στο εξωτερικό για τον λαό που κυβερνούσε ελέω του ‘λεφτά υπάρχουν’’. Η μήπως θα κάνουμε DNA ανάλυση των Ελλήνων που μιλούν αρβανίτικα, των μικρασιάτικων προσφύγων, των Βλάχων και δεν ξέρω και εγώ ποιον άλλον θα βρεθεί κάποιος να αμφισβητήσει αύριο? Δεν θέλω να το συνεχίσω αλλά δεν έπρεπε να το αφήσω και αναπάντητο.

    • ΒΙΣ avatar
      ΒΙΣ @ Άφωνος... 21/11/2013 09:20:48

      Με τέτοιες νοοοτροπίες φτάσαμε στο σημείο όλα τα δημόσια κτίρια να είναι βανδαλισμέναα στο κέντρο της Αθήνας, όλα τα μνημεία απαξιωμένα και τα ΑΕΙ καταφύγια λάθρο. Κοιμήσου καλά Ελληνάρα, θα ξυπνήσεις μια μέρα και θα είσαι όπως οι Κόπτες στην Αίγυπτο. Και θα έχεις στο κεφάλι σου αριστερά και ισλαμοειδή δίποδα, αδερφωμένα, να βασιλεύουν μέσα στη βρώμα και την παρακμή. Και θα σου αξίζει...

  6. ΚΜ avatar
    ΚΜ 20/11/2013 23:26:58

    Τι εννοείς όταν λες ότι κάποιοι σχολιαστές «προτιμούν να κρύβουν το κεφάλι τους μέσα στην άμμο»; Εσύ δηλαδή θες να φτιαχτεί στην Αθήνα τζαμί;

  7. ΝΙΚΟΛΑΣ avatar
    ΝΙΚΟΛΑΣ 20/11/2013 23:37:15

    Ειναι σαν να ανακοινωναμε εμεις οτι θα ξανακανουμε τον παρθενωνα χριστιανικο ναο της Παναγιας οπως ηταν το μεσαιωνα επειδη οι Τουρκοι δεν αφηνουν τους Ελληνες της Πολης να κανουν παλι την Αγιασοφια χριστιανικο ναο οπως ηταν επι Βυζαντιου...

    • ΚΜ avatar
      ΚΜ @ ΝΙΚΟΛΑΣ 21/11/2013 01:50:52

      Καθόλου το ίδιο δεν είναι, άκυρη η παρομοίωση για τον απλό λόγο ότι δεν τον φτιάξαν οι Τούρκοι τον Παρθενώνα, ούτως ώστε να τους κόφτει εξίσου, όπως μας πονάει εμάς η Αγιά Σοφιά, που την φτιάξαμε εμείς.

      • ΝΙΚΟΛΑΣ avatar
        ΝΙΚΟΛΑΣ @ ΚΜ 21/11/2013 13:44:08

        Εχεις δίκιο, βγάλε τον Παρθενώνα και βάλε το Ναό του Ολυμπίου Διός που έκτισε ο Ρωμαίος κατακτητής Αδριανός απέναντι απ' το Ζάπειο.
        Θα το κάναμε και θα συνεχίζαμε να πιστεύουμε οτι είμαστε έξυπνοι?

        • ΚΜ avatar
          ΚΜ @ ΝΙΚΟΛΑΣ 21/11/2013 21:38:03

          Εσύ που πιστεύεις ότι είσαι έξυπνος (και αντιπαρέρχομαι το ότι είμαστε κληρονόμοι ΚΑΙ της ρωμαϊκής παράδοσης, που απωλέσθηκε στη Δύση) πες μου: ομοεθνής τους ήταν των Τούρκων, ο Αδριανός, ούτως ώστε να τους κόφτει για το κτίσμα εκεινού εξίσου, όπως μας πονάει εμάς η Αγιά Σοφιά, που την φτιάξαμε εμείς;

          Όχι μόνο αντικαθιστάς το πρώτο παράδειγμα με δεύτερο εξίσου άκυρο αλλά δεν μπαίνεις κάν στον κόπο να διορθώσεις αυτό που κατεξοχήν το καθιστά άκυρο εξαρχής. Αλλά εντάξει, το πιάσαμε το νόημα - στην προκρούστεια κλίνει όλα, ούτως ώστε, πάσει θυσία να ειπωθεί μια διεθνιστική εξυπνάδα...

    • ΒΙΣ avatar
      ΒΙΣ @ ΝΙΚΟΛΑΣ 21/11/2013 09:24:25

      Εσάς τους αριστερούς, σας έχουν οι ισλαμιστές όπως είχαν οι γύφτοι τις αρκούδες και τις μαϊμούδες. Με τον χαλκά στη μύτη να χορεύετε. Και παίζετε πολύ καλά τον ρόλο σας. Σου λέει ο αριστερός: Αφού δεν πρόκειται ποτέ να πάρω την εξουσία και αφού μισώ αυτόν τον τόπο, γιατί να μην τη δώσω στους Πακιστανούς να πάρω το αίμα μου πίσω από δεξιούς και χριστιανούς; Τόσο τους κόφτει...

      • ΝΙΚΟΛΑΣ avatar
        ΝΙΚΟΛΑΣ @ ΒΙΣ 21/11/2013 13:46:05

        Ναι αλλά έχουμε την καλύτερη ομάδα που είναι η ΑΕΚ και τώρα και το καλύτερο Βυζαντινό γήπεδο, την Αγιασοφιά του ποδοσφαίρου...

  8. helios avatar
    helios 21/11/2013 03:50:56

    οι τουρκοι θα στελνουν λαθρομεταναστες,εμεις θα τους νομιμοποιουμε και θα τους κατασκευαζουμε τζαμια ,στη συνεχεια θα τους χορηγουμε την ελληνικη ιθαγενεια και θα ψηφιζουν και στο τελος θα γινουμε μειονοτητα στην ιδια μας την πατριδα,αναιμακτη γενοκτονια δηλαδη.
    Ποσο γελοιος εχει καταντησει πλεον αυτος ο λαος.

    οι εκκλησιες προυπηρχαν της ισλαμικης εισβολης και κατακτησης και τα τζαμια ειναι προιον της ισλαμικης εισβολης και κατακτησης .

  9. Agrofylakas avatar
    Agrofylakas 21/11/2013 05:04:28

    Το σχόλιο μου αναρτήθηκε αρχικά εδώ:
    http://www.antinews.gr/2013/11/18/234836/
    και αυτό ελπίζω να απαντά στο πρώτο ερώτημα σας.
    Τώρα το αν εγώ θέλω τζαμί στην Αθήνα η όχι, δεν μετρά. Προφανώς και δεν θέλω γιατί δεν είμαι μουσουλμάνος. Το ερώτημα όμως είναι αν θα πρέπει, με βάση τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα για το έθνος. Νομίζω ότι η Ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη σταθμίσει όλους τους παράγοντες και έχει αποφασίσει επί του θέματος. Μια απόφαση με την όποια δεν είναι απαραίτητο να συμφωνούν όλοι. Στις πραγματικές δημοκρατίες κυβερνούν οι πλειοψηφίες, και η ποιότητα μιας δημοκρατίας κρίνεται από το πώς μεταχειρίζεται τις μειονότητες.

    • ΚΜ avatar
      ΚΜ @ Agrofylakas 21/11/2013 11:36:47

      Πολύ μας τα στριφογυρνάς. Άν στις δημοκρατίες κυβερνούν οι πλειοψηφίες, τότε τζαμί δεν πρέπει να χτιστεί στον αιώνα τον άπαντα. Από εκεί και πέρα, δεν αναγνωρίζω καμία ισλαμική «μειονότητα», ειδικά άν αυτή προέκυψε μέσω της λαθρομετανάστευσης και της παράνομης πολιτογραφήσεως. Στην Θράκη που υπάρχει αληθινή μειονότητα, έχουν και τα τζαμιά τους. Ακριβώς για να μην αποκτήσω ισλαμική μειονότητα (και αργότερα πλειοψηφία), ποτέ και πουθενά τζαμί εκτός Θράκης (χωρίς να ισχυρίζομαι ότι αυτό από μόνο του αρκεί). Η αβροφροσύνη σε μάρανε!

  10. Eva avatar
    Eva 21/11/2013 07:22:12

    Για μερικές ψήφους αγαπάμε τους πάντες.

  11. η Dimi avatar
    η Dimi 21/11/2013 07:38:07

    «Πατριωτισμός είναι όταν βάζεις πάνω απ’ όλα την αγάπη για τη χώρα σου.
    Εθνικισμός είναι όταν βάζεις πάνω απ’ όλα το μίσος για τις άλλες.»
    ~Σαρλ ντε Γκωλ

    • πΔπ avatar
      πΔπ @ η Dimi 21/11/2013 09:39:40

      Αγαπητή και σεβαστή μου Dimi!
      Καλός είναι ο ντε Γκωλ, αλλά δεν έχει το αλάθητο.
      Η δική μου ερμηνεία δίδεται ως:
      Πατριωτισμός είναι όταν βάζεις πάνω απ’ όλα την αγάπη για τη χώρα σου!
      Εθνικισμός είναι όταν βάζεις πάνω απ’ όλα την αγάπη για το Έθνος σου!
      παναγιώτης Δημητρίου π.

  12. Πλάνη εικαστική avatar
    Πλάνη εικαστική 21/11/2013 09:05:13

    Γελοίοι εκβιασμοί, αισχρών και αμετροεπών βαρβάρων.

    • Eva avatar
      Eva @ Πλάνη εικαστική 21/11/2013 12:30:54

      Οι οποίοι μια ζωή το ίδιο μοτίβο, προσποίηση,παζάρι και θράσος.
      Αλλά δεν θα με χάλαγε να πάρουμε και κανένα μάθημα για το πως διεκδικείς, και ελισσεσαι αντι να παριστάνεις τον κύριο. Ποτέ δεν είναι αργά.

  13. ΒΙΣ avatar
    ΒΙΣ 21/11/2013 09:17:22

    Καλά ξυπνητούρια! Δεν ξέρατε ότι η Τουρκία μας στέλνει όλα τα λαθρο-Πάκις και διάφορα άλλα λαθρο-ισλαμοειδή για να τα χρησιμοποιήσει σαν 5η φάλαγγα; Αυτή είναι η έννοια του χαλιφάτου που θέλει να επανασυστήσει ο Ερντογάν: Ολοι οι σουννίτες μαζί, άνευ φυλετικών διαφοροποιήσεων, υπό τον έλεγχο της Τουρκίας. Τι ακριβώς είπε το τουρκικό ΥΠ.ΕΞ.; Ότι η Αθήνα έχει πάρα πολλούς μουσουλμάνους. Είναι ψέμμα; Όχι βέβαια.
    Ποιος νομιμοποίησε τα λαθρο-Πάκις και εξακολουθεί να τα νομιμοποιεί; Όχι η Τουρκία, φυσικά....
    Όταν η αστυνομία πιάνει στο δρόμο 100 λαθρο-ισλαμοειδή και τα 90 έχουν νόμιμη παραμονή, ποιος φταίει; Η Τουρκία; Όχι βέβαια...
    Όταν ελέγχθηκε ο δήμος Αθηναίων του ισλαμόφιλου εθνομηδενιστή χαρτογιακά Καμίνη και αποκαλύφθηκε ότι υπήρχε βιομηχανία νομιμοποιήσεων, εγκάλεσε κανείς εισαγγελέας τον αποτυχημένο χαρτογιακά, που το έπαιζε και "συνήγορος του Πολίτη" (τρομάρα του!); Ή μήπως φρόντισε η κυβέρνηση να τον εκθέσει καταλλήλως; Το θέμα θάφτηκε (α ξέχασα, αλλα βρέθηκε το οπλοστάσιο της ΧΑ...μαζί με τα πυρηνικά του Σαντάμ).
    Όταν ο μουσουλμάνος μουφτής (του Προξενείου) στην Ξάνθη είπε πριν 3 χρόνια ότι πρέπει οι μουσουλμάνοι στην Ελλάδα να οργανωθούν σε μία μεγάλη αρχιμουφτεία, κατά το πρότυπο της Εκκλησίας της Ελλάδος, και επικεφαλής είναι αυτός (άρα και οι λάθρο όλης της Ελλάδας να ελέγχονται από το Προξενείο), η είδηση θαύτηκε...Η Τουρκία φταίει για αυτό;
    Τα συμπλέγματα των αριστερών κατά της ίδιας τους της χώρας (επειδή...οι παππούδες τους έχασαν στον Γράμμο...), η ηλιθιότητα της ψευτοδεξιάς ΝουΔου, η αγραμματοσύνη των δημοσιογράφων που ούτε ιστορία ξέρουν, ούτε το Κοράνι έχουν ανοίξει να δει τι λέει, αλλά αναμασάνε ότι "το Ισλάμ είναι η θρησκεία της ειρήνης¨, επειδή έτσι τους είπε το κάθε λαμόγιο που το παίζει "παράγοντας" των λάθρο, έφεραν αυτήν την κατάσταση. Και τώρα, δίκαια, μας λέει η Τουρκία: "έχετε 500.000 μουσουλμάνους στην Αθήνα, τους νομιμοποιήσατε, γιατί δεν τους φτιάχνετε τζαμί;"...
    Βέβαια, το ότι υπάρχουν δεκάδες τζαμιά, ένα από τα οποία πολυτελέστατο, στο Μοσχάτο, δεν λέει τίποτα για την ελληνική κυβέρνηση (και η Τουρκία φυσικά γνωρίζει ότι υπάρχουν). Και εννοείται ότι, και μετά το άνοιγμα του τεμένους στον Βοτανικό, αυτά δεν θα κλείσουν...
    Η Τουρκία έχει ΧΙΛΙΑ ΔΙΚΑΙΑ! Και λίγα μας λέει!

    • Ρηνα avatar
      Ρηνα @ ΒΙΣ 21/11/2013 10:41:36

      ΒΙΣ!!!!!!!!!!!!!

      α)Το αισχος των Ελληνοποιησεων πρεπει να σταματησει.
      β)Οσοι πιστευουν οτι το κριτηριο της ψηφου των Ελληνων ειναι ΜΟΝΟ η Οικονομια, πλανωνται πλανην οικτραν....
      Μπορει να εκπλαγουν απο τις αξιολογησεις και προτεραιοτητες που θετει ο σημερινος Νεοελληνας προκειμενου να αποφασισει που θα γειρουν τελικα οι προτιμησεις του....

      • Eva avatar
        Eva @ Ρηνα 21/11/2013 12:32:12

        Και στα δύο μέσα είσαι.

    • MCA avatar
      MCA @ ΒΙΣ 21/11/2013 13:16:56

      ….΄΄Η Τουρκία έχει ΧΙΛΙΑ ΔΙΚΑΙΑ! Και λίγα μας λέει!΄΄…..Ακριβώς!!!

  14. krait avatar
    krait 21/11/2013 10:58:56

    νομιμοι μεταναστες ΔΕΝ υπαρχουν στην ελλαδα οσοι ειναι τωρα (νομιμοι) ειναι νομιμοποιημενοι λαθρο.ωραια,αφου κρινετε οτι πρεπει να το φτιαξουμε το τζαμι,καντετο αλλα φροντιστε τουλαχιστον να στειλετε στο σπιτακι τους ΟΛΟΥΣ οσους ειναι παρανομοι στην χωρα μας (δλ ολους).τα σοβαρα κρατη εχουν την ιδια εξωτερικη πολιτικη ανεξαρτητου κομματος που κυβερναει.εμεις?νυχτεριδες και αραχνες θα προσκυνανε......ΑΛΛΑ τζαμι θα εχουμε (εχουνε) οπως εχουνε (εχουμε) αγιασοφια αλλα που?αφηνουν οι κκεδες συρυζαδες και λοιποι ?αληθεια ποσοι εχουμε μεινει στην Πολη?

  15. η Dimi avatar
    η Dimi 21/11/2013 15:23:37

    «Η Μεσανατολική Πολιτική της Άγκυρας: Στοχεύσεις, Προσκόμματα και Διλήμματα» | γράφει, ο Γεώργιος Σέκερης | Διπλωματικό Περισκόπιο |
    Δευτέρα, 16 Σεπτεμβρίου 2013 |
    © 2013 Diplomatiko Periskopio Dot Com | All Rights Reserved.

    Είναι προφανές ότι οι αρχικές νέο-οθωμανικές φιλοδοξίες του κυβερνώντος τουρκικού πολιτικού Ισλάμ προσκρούουν σε σοβαρά εμπόδια και θέτουν τον πρωθυπουργό Ερντογάν και τους συνεργάτες του προ οξέων διλημμάτων. Τα εμπόδια και διλήμματα αυτά οφείλονται εν μέρει στις σεισμικές εξελίξεις στον ευρύτερο μεσανατολικό χώρο και ειδικότερα στην τοξική μετεξέλιξη της «Αραβικής Άνοιξης». Πηγάζουν όμως επίσης από την ίδια τη φύση της εξωτερικής πολιτικής της παρούσης τουρκικής ηγεσίας : από τη σύγχυση - ενσυνείδητη ή όχι - μεταξύ γεωπολιτικών και θρησκευτικών της επιδιώξεων • την ασάφεια δηλαδή της διαχωριστικής γραμμής μεταξύ εθνικών γεωπολιτικών συμφερόντων και θρησκευτικών κινήτρων. i

    Κεντρική στόχευση του διδύμου Ερντογάν-Νταβούτογλου ήταν, και όπως όλα δείχνουν παραμένει, η αξιοποίηση της στρατιωτικής και οικονομικής ισχύος, αλλά και της θρησκευτικής ταυτότητας της χώρας τους, προκειμένου η Τουρκία να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στον αραβο-μουσουλμανικό χώρο και κατ' επέκταση να αναδειχθεί σε «παγκόσμια» δύναμη. Τις φιλόδοξες δε αυτές επιδιώξεις ενθάρρυναν, τόσο η επικράτηση της ισλαμογενούς κυβέρνησης του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης επί του κεμαλικού κατεστημένου, όσο και η εντυπωσιακή μέχρι πρότινος ανάπτυξη της τουρκικής οικονομίας.
    ***
    Ωστόσο, οι εξελίξεις στον αραβικό κόσμο διατάραξαν τους τουρκικούς αυτούς σχεδιασμούς. Καθεστώτα με τα οποία η Άγκυρα υπό τον κ. Ερντογάν είχε συνάψει στενούς πολιτικούς και οικονομικούς δεσμούς, είτε ανετράπησαν - περίπτωση της Τυνησίας, της Λιβύης, και της Αιγύπτου - είτε, προκειμένου για τη Συρία, ετέθησαν υπό ισχυρή εσωτερική και εξωτερική πίεση. Και η προσπάθεια των Τούρκων κυβερνώντων να αναπροσαρμόσουν, μέσω μιας θεαματικής κυβίστησης, τη στάση τους υπό το φως των νέων αυτών δεδομένων δεν φαίνεται να έχει αποδώσει μέχρι στιγμής τα προσδοκώμενα.
    Πιο συγκεκριμένα: Τα επιδεικτικά ανοίγματα, που με σημαία το «τουρκικό μοντέλο» του πολιτικού Ισλάμ η Άγκυρα επιχείρησε προς τις αναδειχθείσες από τον επαναστατικό πυρετό νέες ηγεσίες στη Βόρεια Αφρική, παραμένουν επί του παρόντος άνευ ουσιαστικού αντικρίσματος• όταν δεν συναντούν τη δυσπιστία, ή και τη δυσφορία, των εντοπίων - όχι μόνο των διαπνεόμενων από κοσμικές αντιλήψεις, αλλά και των ισλαμιστών θιασωτών της σαρία. Σε ό,τι δε αφορά στις μείζονος σημασίας αιγυπτιακές εξελίξεις, η ανατροπή από τον στρατό, με ευρεία λαϊκή συναίνεση, του εκλεκτού του κ. Ερντογάν ισλαμιστή προέδρου Μόρσι - λίαν επιφυλακτικού και αυτού, σημειωτέον, έναντι του αυτόκλητου Τούρκου συνηγόρου του - έθεσε την τουρκική ηγεσία προ ακανθώδους διλήμματος.
    Ενώ προβληματικές από τουρκικής σκοπιάς απεδείχθησαν και οι εξελίξεις περί το Συριακό. Με τον πρωθυπουργό Ερντογάν να απευθύνει σε μία πρώτη φάση προς τον πάλαι ποτέ φίλτατό του Σύρο πρόεδρο συμβουλές μετριοπάθειας. Και με τον κ. Ασάντ να καταγγέλλει δημοσία την τουρκική αυτή ανάμειξη στα εσωτερικά της χώρας του • και, εις πείσμα αρκετών αρχικών προβλέψεων, να επιβιώνει - ανακτώντας μάλιστα και έδαφος εις βάρος των εσωτερικών αντιπάλων του.
    ***
    Αντιμέτωπος με τα νέα αυτά δεδομένα, ο κ. Ερντογάν επέλεξε τη «φυγή προς τα εμπρός», προχωρώντας σε δύο παρακινδυνευμένες επιλογές, των οποίων οι μεσοπρόθεσμες επιπτώσεις μένει να φανούν, ορισμένες όμως άμεσες συνέπειες είναι ήδη ορατές. Kαι ως προς μεν τις εξελίξεις στην Αίγυπτο, ο Τούρκος πρωθυπουργός, πιθανότατα με το βλέμμα στραμμένο και προς την εσωτερική τουρκική πολιτική σκηνή και τους Τούρκους στρατιωτικούς, κατήγγειλε θορυβωδώς το «πραξικόπημα» του Αιγυπτιακού στρατού και απαίτησε την επαναφορά του καθαιρεθέντος προέδρου Μόρσι στην εξουσία • διαφοροποιούμενος έτσι από τη στάση των Αμερικανών και των κοινοτικών Ευρωπαίων, που ναι μεν καλούν τους Αιγύπτιους ιθύνοντες να απόσχουν από τη χρήση βίας, πλην όμως απεύχονται την επικράτηση της Μουσουλμανικής Αδελφότητας • και συνακόλουθα, όχι μόνο αποφεύγουν να αποδοκιμάσουν δημοσία τους κρατούντες στο Κάϊρο, αλλά και αθορύβως τους στηρίζουν. ii

    Ενώ οι ακραίες εν προκειμένω θέσεις της έχουν οδηγήσει την Άγκυρα και σε οξεία διαφωνία με την πλειονότητα των αραβικών κρατών. Καθώς, η Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Εμιράτα, το Μπαχρέιν, η Ιορδανία, και το Κουβέιτ, μεταξύ άλλων - απαξάπασες, σημειωτέον, χώρες ανήκουσες, όπως και η Αίγυπτος, αλλά και η πλειοψηφία του τουρκικού πληθυσμού και το κόμμα του κ. Ερντογάν, στο σουνιτικό Ισλάμ - δικαιολογούν την επέμβαση του αιγυπτιακού στρατού και ορισμένες προσφέρουν και οικονομική βοήθεια στους νέους κατόχους της εξουσίας, δια τον φόβον, προφανώς, των επιπτώσεων τυχόν επικράτησης των ριζοσπαστών Αδελφών Μουσουλμάνων στην ευστάθεια και των δικών τους καθεστώτων. iii

    Αντιθέτως, σε ότι αφορά στο Συριακό, η Άγκυρα πορεύεται, μέχρις ενός σημείου, παράλληλα με τις εν λόγω συντηρητικές σουνιτικές δυνάμεις • οι οποίες, όπως εκείνη, ωθούν σε διεθνή επέμβαση για την ανατροπή του καθεστώτος Ασάντ, και παρέχουν στους αντικαθεστωτικούς Σουνίτες, πέραν της διπλωματικής, και οικονομική και εμμέσως και στρατιωτική υποστήριξη. Ενώ, από την πλευρά τους, οι Δυτικές πρωτεύουσες εξακολουθούν να θεωρούν την Τουρκία χρησιμότατο και ενδεχομένως απαραίτητο εταίρο για την αντιμετώπιση της συριακής κρίσης • μολονότι οι στοχεύσεις και δημόσιες τοποθετήσεις τους, ιδιαίτατα δε οι ευρωκοινοτικές, πόρρω απέχουν από τις αδιάλλακτες θέσεις της κυβέρνησης Ερντογάν. iv

    Από την άλλη, όμως, η τουρκική αυτή πολιτική έναντι της Συρίας έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τη φιλοκαθεστωτική στάση των δύο άλλων μείζονος σημασίας δυνάμεων της περιοχής που είναι το σιτικό Ιράν και η από την εποχή του Ψυχρού Πολέμου στενά συνδεδεμένη με τη Δαμασκό Ρωσία - χωρίς, πάντως, η διαφωνία αυτή να έχει, μέχρι στιγμής, εκτροχιάσει τις ευαίσθητες και εν πολλοίς αντιφατικές σχέσεις της Τουρκίας με την Τεχεράνη και τη Μόσχα. v
    ***
    Κατά τα λοιπά, τη ρήξη με το Κάϊρο και τη Δαμασκό η Άγκυρα διαχειρίζεται υπό τη σκιά των έκρυθμων σχέσεών της με το Ισραήλ. Η εσκεμμένη μετατροπή από τον κ. Ερντογάν, με θρησκευτικά και επικοινωνιακά κυρίως κίνητρα, μίας άτυπης, αλλά ουσιαστικής και πολλαπλώς χρήσιμης συμμαχίας με το εβραϊκό κράτος σε ανοικτή διάσταση έχει αποβεί εις βάρος των τουρκικών γεωπολιτικών συμφερόντων: Η, πρόσκαιρη πιθανότατα, δημοτικότητα που εξασφάλισε ο Τούρκος πρωθυπουργός στην αραβο-μουσουλμανική λαϊκή βάση - αλλά όχι και στους ηγετικούς κύκλους των αντίστοιχων κρατών, εμφανώς καχύποπτους έναντι των νεοθωμανικών φιλοδοξιών του - ουδόλως αντισταθμίζει τη ζημία από την αντιτουρκική δραστηριοποίηση του εβραϊκού στοιχείου στον Δυτικό κόσμο και την ισραηλινή ψυχρότητα και, κατά περίπτωση, ενεργό αντιπαλότητα σε περιφερειακό επίπεδο • ως εκ των οποίων δυσχεραίνονται τα μάλα ο έλεγχος των διαφωνιών των δύο κρατών, όπου οι θέσεις τους διαφοροποιούνται, και ο συντονισμός των ενεργειών τους, όπου οι θέσεις τους συμπίπτουν.
    Και πλήρης μεν διάσταση των εκατέρωθεν τοποθετήσεων και στοχεύσεων σημειώνεται ως προς τις εξελίξεις στην Αίγυπτο. Με τους Ισραηλινούς να κρίνουν τυχόν επικράτηση της αντισημιτικής Μουσουλμανικής Αδελφότητας καταστροφική για τα συμφέροντά τους • και συνεπώς να ευνοούν και υποθάλπουν την παράταση του ελέγχου των αποδεδειγμένως ρεαλιστών, και ως εκ τούτου συνεργάσιμων, στρατιωτικών επί της πολιτικής ζωής της Αιγύπτου.
    Ενώ αντιθέτως, η τουρκική και η ισραηλινή προσέγγιση του Συριακού, παρά τη ριζική διαφορά κινήτρων, δείχνουν, αυτή τη στιγμή, να συγκλίνουν, στο μέτρο που το Ισραήλ, προκειμένου να αποτραπεί η επαπειλούμενη επικράτηση ενός καθεστώτος, όχι μόνο προσκείμενου στην Τεχεράνη - το πυρηνικό πρόγραμμα της οποίας θεωρεί υπαρξιακή απειλή - αλλά και στηριζόμενου δια των όπλων από τη θανάσιμη αντίπαλο του εβραϊκού κράτους Χεζμπολάχ, ευνοεί και αυτό την ανάληψη διεθνούς στρατιωτικής δράσης κατά των δυνάμεων του προέδρου Ασάντ. Απευχόμενοι όμως συγχρόνως οι Ισραηλινοί και τη νίκη των αντικαθεστωτικών, στις τάξεις των οποίων πρωταγωνιστούν εξ ίσου επικίνδυνοι για τα συμφέροντά τους ακραίοι ισλαμιστές, θα ήθελαν η διεθνής αυτή στρατιωτική επέμβαση να είναι περιορισμένης έκτασης και διάρκειας, έτσι ώστε η επιθυμητή εξασθένιση του Σύρου προέδρου να μη μεταφρασθεί σε αποφασιστικό στρατηγικό πλεονέκτημα των αντιπάλων του • και εκ των πραγμάτων να προκύψει η λιγότερο κακή από ισραηλινής σκοπιάς έκβαση, ήτοι η ελεγχόμενη, τρόπον τινά, παράταση του συριακού εμφυλίου. Vi

    Μένει βέβαια να φανεί, αν, σε συνδυασμό και με τις διαμεσολαβητικές, συμφιλιωτικές προσπάθειες της Ουάσιγκτον, η μερική αυτή σύγκλιση θέσεων Τουρκίας και Ισραήλ - εφ' όσον κατά τα άλλα επιβεβαιωθεί και κατά την περαιτέρω ανέλιξη της συριακής κρίσης - θα οδηγήσει σε μια επαναπροσέγγιση των δύο κρατών. vii Και κατά πόσον, επομένως, το τουρκικό πολιτικό Ισλάμ θα δώσει εν προκειμένω προτεραιότητα στα γεωπολιτικά συμφέροντα της χώρας του έναντι των θρησκευτικών του ευαισθησιών.
    ***
    Όμως οι εξελίξεις στη Συρία έχουν κρίσιμες επιπτώσεις και στο ζωτικής σημασίας για την Τουρκία Κουρδικό. Με την τουρκική ηγεσία να διατρέχει τον κίνδυνο η ντε φάκτο αυτονόμηση των Κούρδων του συριακού Βορρά να ενθαρρύνει τις αποσχιστικές τάσεις των ομοφύλων τους του τουρκικού Νότου. Ένα κίνδυνο, ωστόσο, που, όπως πειστικά εκτιμά γνωστός Βρετανός αναλυτής, ο κ. Ερντογάν επιχειρεί να μετατρέψει σε ευκαιρία, συνδέοντας τα πρόσφατα ειρηνευτικά ανοίγματά του προς το κουρδικό στοιχείο της χώρας του με την καλλιέργεια σχέσεων συνεργασίας με εκείνα της Συρίας, αλλά και του Ιράκ, προκειμένου να εντάξει αμφότερα τα τελευταία αυτά «στη σφαίρα επιρροής της Τουρκίας». Και εκμεταλλεύεται προς τούτο και την σουνιτική ταυτότητα που οι πληθυσμοί αυτοί, σε αντιδιαστολή προς τους Αλεβίτες της Δαμασκού και τους Σιίτες της Βαγδάτης, μοιράζονται με τη μεγάλη πλειοψηφία των Τούρκων. viii

    Πρόκειται για μια ριψοκίνδυνη πολιτική, η οποία ειδικότερα στην περίπτωση του ιρακινού Κουρδιστάν, πέραν των γεωπολιτικών και εθνοθρησκευτικών της στοχεύσεων, εξυπηρετεί και ενεργειακές σκοπιμότητες - και πιο συγκεκριμένα τον έλεγχο των υδρογονανθράκων του ιρακινού Βορρά. Συνακόλουθα δε έχει εμπλέξει την Άγκυρα σε οξεία αντιπαράθεση με την κεντρική ιρακινή κυβέρνηση - προσκείμενη, σημειωτέον, όπως και η ομόδοξη Τεχεράνη, στο καθεστώτος Ασάντ. Και ανησυχεί μια Ουάσιγκτον πασχίζουσα να σταθεροποιήσει το κλυδωνιζόμενο Ιράκ και να αποτρέψει την αύξηση της εκεί ιρανικής επιρροής. ix
    ***
    Εν κατακλείδι, το κύριο ίσως χαρακτηριστικό της μεσανατολικής πολιτικής της κυβέρνησης Ερντογάν είναι οι υψηλού ρίσκου επιλογές και η συναφής αβεβαιότητα περί την ευόδωσή τους. Οι προβλέψεις (ευσεβείς πόθοι, ως επί το πολύ) περί περιθωριοποίησης, ή ακόμη και επικειμένης «κατάρρευσης», του τουρκικού κράτους είναι βέβαια εκτός πραγματικότητας. Ωστόσο ο κ. Ερντογάν, σε αντίθεση με τα συντηρητικά και κατ' αρχήν φιλοδυτικά ανακλαστικά των κεμαλιστών που επί μακρόν κυβέρνησαν την Τουρκία, ενεργεί κατά τρόπον συχνά παρακινδυνευμένο και απρόβλεπτο - και χωρίς να είναι πάντοτε σαφές κατά πόσον οι εκάστοτε πρωτοβουλίες του οφείλονται σε γεωπολιτικούς υπολογισμούς ή θρησκευτικές εμμονές, αλλά και σε ποιο βαθμό αντανακλούν τον παρορμητικό χαρακτήρα ενός ισχυρού, ισχυρογνώμονος, και συγχρόνως ξένου προς τη δυτική νοοτροπία και, γενικότερα, κουλτούρα ηγέτη.
    Ας προστεθεί ότι η πορεία και έκβαση του πολυμέτωπου αγώνα στον οποίο έχει εμπλακεί ο Τούρκος πρωθυπουργός στον διεθνή χώρο αναπόφευκτα θα επηρεάσουν και την εσωτερική πολιτική σκηνή της Τουρκίας: τις διαθέσεις της κοινής γνώμης και του στρατεύματος έναντι της ισλαμογενούς κυβέρνησης και τελικά και τις προεδρικές φιλοδοξίες του ίδιου του κ. Ερντογάν.
    Ενώ σε ό,τι αφορά ειδικώς στα Ελληνικά συμφέροντα, το πιθανότερο είναι η τουρκική ηγεσία, με την προσοχή της επικεντρωμένη στα μεσανατολικά της μέτωπα, να μην επιθυμεί όξυνση στα υπόλοιπα, του Ελληνικού συμπεριλαμβανομένου. Ενώ οι αντιπαραθέσεις της με σημαντικές περιφερειακές δυνάμεις, όπως το Ισραήλ και η Αίγυπτος, ανοίγουν κάποια παράθυρα ευκαιρίας για την Ελληνική διπλωματία - αρκεί η τελευταία αυτή να διέπεται από πνεύμα ρεαλισμού και να αποφεύγει αντιπαραγωγικές τυμπανοκρουσίες • κάτι το ιδιαίτερα δύσκολο για τους ασυγκρατήτως πεινώντες και διψώντες τη δημόσια προβολή πολιτικούς μας.
    * * * * * * * * * * * * * * * *
    i. Το κείμενο αυτό είναι προδημοσίευση από το επόμενο τεύχος των Εθνικών Επάλξεων, περιοδικής έκδοσης του Συνδέσμου Επιτελών Εθνικής Αμύνης.

    ii. Βλ. μεταξύ άλλων, για τις αρχικές μεν αντιδράσεις του κ. Ερντογάν στην ανατροπή του προέδρου Μόρσι, Daniel Dombey, Erdogan attacks West's reaction to Morsi's overthrow, Financial Times, 5-7-2013 • για τις νεότερες, αντισημιτικής απόχρωσης δηλώσεις του, Zvi Bar'el, Turkey is losing its ally in Egypt - and quickly losing influence in the Mideast, Haaretz, 21-8-2013..

    iii. Βλ. επί παραδείγματι, David Gardner, After Egypt political Islam faces its sternest test, Financial Times, 11-7-2013.

    iv. Κατά τη σύνταξη του παρόντος άρθρου, οι θέσεις της Ουάσιγκτον, όπως τις εξέφρασε ο Πρόεδρος Ομπάμα σε διάγγελμά του προς τον Αμερικανικό λαό είναι, μεταξύ άλλων, οι ακόλουθες: "Αποφάσισα ότι είναι προς τα εθνικά συμφέροντα ασφαλείας των Ηνωμένων Πολιτειών να απαντήσουμε στη χρησιμοποίηση από το καθεστώς Ασάντ χημικών όπλων μέσω εστιασμένου στρατιωτικού πλήγματος.» «Δεν θα χρησιμοποιήσω αμερικανικές χερσαίες δυνάμεις στη Συρία. Δεν θα αναλάβω δράση χωρίς όρια, όπως στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν. Δεν θα διεξαγάγω παρατεταμένη αεροπορική επιχείρηση, όπως στη Λιβύη και το Κόσοβο.» «Σκοπός του πλήγματος αυτού θα είναι να αποτραπεί ο Ασάντ από την χρήση χημικών όπλων, να υποβαθμισθεί η ικανότητά του να τα χρησιμοποιήσει, και να καταστεί σαφές ανά τον κόσμο ότι δεν θα ανεχθούμε τη χρήση τους.» «Εν μέρει χάρις στην πειστική απειλή αμερικανικής στρατιωτικής δράσης, αλλά και εποικοδομητικών συνομιλιών μου με τον πρόεδρο Πούτιν, η ρωσική κυβέρνηση δήλωσε έτοιμη να συνεργασθεί με τη διεθνή κοινότητα για να πιεσθεί ο Ασάντ να παραδώσει τα χημικά του όπλα.» Προσέθεσε δε ο κ. Ομπάμα ότι, εν αναμονή της έκβασης των διπλωματικών αυτών διαβουλεύσεων, οι ΗΠΑ αναστέλλουν τη στρατιωτική επέμβαση, με τις δυνάμεις τους όμως σε επιφυλακή προκειμένου- «να διατηρήσουμε την πίεση επί του Ασάντ και να είμαστε σε θέση να αντιδράσουμε, εάν η διπλωματία αποτύχει.» (Βλ. President Obama's Sept. 10 speech on Syria, The Washington Post, 12-9-2013) Για τις πολύ ηπιότερες δηλώσεις των προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, βλ. Simon Shuster, At the G-20, Obama's Syria Efforts Take a Hit as Putin Gains Support, Time com. Το πιθανότερο επομένως είναι η συριακή κρίση να τραβήξει σε μάκρος, με το καθεστώς Ασάντ να επιβιώνει, χωρίς όμως να μπορεί και να επιβληθεί επί των αντιπάλων του.

    v. Σε ό,τι αφορά στις ρωσο-τουρκικές σχέσεις, βλ. Soner Cagaptay, Turkey Fears Russia Too Much to Intervene in Syria, The Atlantic, όπου ο γνωστός Τούρκος συνεργάτης του Washington Institute for Near East Policy αποδίδει την απροθυμία της Άγκυρας να προχωρήσει σε μονομερή στρατιωτική επέμβαση στη Συρία στον φόβο των αντιδράσεων της Μόσχας. Για μια ευρύτερη, ισορροπημένη παρουσίαση των σχέσεων αυτών, βλ. ανάλυση του Al Jazeera Center for Studies, στον ιστότοπο http://studies.aljazeera.net/en/positionpapers/2013/05/20135795421533494.htm υπό ημερομηνία 7-5-2013, όπου μεταξύ άλλων διαπιστώνεται ότι «Τουρκία και Ρωσία αναγνωρίζουν την έκταση των διαφορών τους. Είτε περιθωριοποιούν τις διαφορές αυτές, ή αναζητούν συναινέσεις που δεν επηρεάζουν την ανάπτυξη των οικονομικών και εμπορικών σχέσεών τους. Για τις σχέσεις της Άγκυρας με το Ιράν, οι οποίες και αυτές κινούνται μεταξύ συνεργασίας και ανταγωνισμού, ιδιαίτερα κατατοπιστική είναι η εκτενής μελέτη των F. Stephen Larrabee και Alireza Nader υπό τον τίτλο Turkish-Iranian Relations in a Changing Middle East, που διατίθεται δωρεάν στον ιστότοπο της έγκυρης Rand Corporation http://www.rand.org/pubs/research_reports/RR258.html

    vi. Για μια έγκυρη παρουσίαση της ισραηλινής πολιτικής έναντι του Συριακού βλ. Israel Backs Limited Strike Against Syria, New York Times, 5-9022013. Είναι επίσης ενδεικτικό ότι το ισραηλινό λόμπι στην Ουάσιγκτον στηρίζει ενεργώς την προσπάθεια του κ. Ομπάμα να εξασφαλίσει τη συναίνεση του Κογκρέσου για ένα περιορισμένο κτύπημα κατά του συριακού καθεστώτος. Βλ. χαρακτηριστικά, AIPAC says it was 'challenged' in Syria vote push, but stands by move, The Times of Israel www.timesofisrael.com, 13-09-2013. Σύμφωνα με ορισμένους Αμερικανούς αναλυτές, η παρεμπόδιση της επικράτησης μιας εκ των αντιμαχόμενων πλευρών στη Συρία, την οποία επιθυμεί το Ισραήλ - και προς την οποία άλλωστε φαίνεται να κατατείνουν στην πράξη και οι χειρισμοί του προέδρου Ομπάμα - ανταποκρίνεται πλήρως και προς τα αμερικανικά εθνικά συμφέροντα. Την πλέον «μακιαβελική» εκδοχή της προσέγγισης αυτής παρουσιάζει ο Edward N. Luttwak, σε άρθρο του, υπό τον εύγλωττο τίτλο In Syria, America Loses if Either Side Wins, στη New York Times της 24ης Αυγούστου 2013.

    vii. Για μια αισιόδοξη προσέγγιση του σχετικών προοπτικών βλ. Δήλωση Αμερικανού υπουργού εξωτερικών 23ης Μαρτίου 2013 υπό τον τίτλο «Reconciliation between Israel and Turkey» στον ιστότοπο http://www.state.gov/secretary/remarks/2013/03/206586.htm • Israel-Turkey thaw: Strategic prospects, UPI, 26-3-2010 • και Turkish Official: 'Talks between Israel and Turkey could end at any moment', Jerusalem ONLINE, 12-9-2013

    viii. David Gardner, Ankara pulls at Mideast's Kurdish thread, Financial Times, 3-4-2013. Μάλιστα, την τουρκική αυτή σφαίρα επιρροής ο Gardner αποκαλεί Turkosphere.

    ix. Βλ. σχετικώς Daniel Dombey, Turkey agrees energy deal with Kurdish north Iraq, Financial Times, 13-5-2013
    © 2013 Diplomatiko Periskopio Dot Com | All Rights Reserved.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.