Κ. Περιστέρη: Δύσκολο να έχει συληθεί ο τάφος της Αμφίπολης - Πρόκειται για οικουμενικό μνημείο
22/08/2014 15:30
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Κ. Περιστέρη: Δύσκολο να έχει συληθεί ο τάφος της Αμφίπολης - Πρόκειται για οικουμενικό μνημείο

Την εκτίμηση ότι ο τάφος της Αμφίπολης μπορεί να μην έχει συληθεί, έκανε η υπεύθυνη αρχαιολόγος για τις ανασκαφές, Κ. Περιστέρη.

Την εκτίμηση ότι ο τάφος της Αμφίπολης μπορεί να μην έχει συληθεί, έκανε η υπεύθυνη αρχαιολόγος για τις ανασκαφές, Κ. Περιστέρη η οποία υποδέχθηκε στο χώρο κλιμάκιο του ΣΥΡΙΖΑ.

Οπως είπε η κ. Περιστέρη οι ογκώδεις πέτρες της εισόδου προστάτευσαν το μνημείο και σήμερα η αρχαιολογική σκαπάνη που προχωρά εκατοστό - εκατοστό προσπαθεί να ανακαλύψει τα σπουδαία μυστικά που κρύβει. Διατύπωσε δε, την εκτίμηση πως «είναι δύσκολο να έχει συληθεί ένας τέτοιος τάφος», τονίζοντας παράλληλα πως απαιτείται μεγάλη προσοχή. «Είμαστε σαν τους χειρουργούς. Πάμε σιγά σιγά. Η ανασκαφή θα μας δείξει τι έχουμε μέσα» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, ανέφερε πως το λιοντάρι, ο περίβολος και οι Σφίγγες δείχνουν πως πρόκειται για ένα οικουμενικό μνημείο με παγκόσμιο ενδιαφέρον. «Δεν υπάρχει άλλος τέτοιος τάφος ούτε στην Ελλάδα, ούτε στα Βαλκάνια», είπε και σημείωσε πως θα χρειαστεί λίγος χρόνος για να ολοκληρωθεί η ανασκαφή: «Παλεύουμε για να γίνει σωστή δουλειά, θα χρειαστεί λίγος χρόνος, ίσως και ένας μήνας. Σήμερα αφαιρούμε πέτρες, συντηρούμε και σκάβουμε. Δεν είμαστε πολλοί αλλά είμαστε καλοί. Είναι δικαίωση για μένα και την ομάδα μου». Σε ερώτηση του Αθηναϊκού Πρακτορείου εάν έχουν βρεθεί τα κεφάλια των Σφιγγών, η αρχαιολόγος απάντησε αρνητικά, διευκρινίζοντας ότι «τα κεφάλια είναι ένθετα, άρα το πιθανότερο είναι να βρίσκονται πίσω».

Σε ό,τι αφορά τα μέχρι στιγμής ευρήματα, σημείωσε: «Ήδη έχουμε τα σκαλοπάτια, το δάπεδο και τον τοίχο σφράγισης, ο οποίος είναι πολύ στέρεος και πρέπει σιγά σιγά να τον αφαιρέσουμε και να βρούμε όλη την πρόσοψη. Οι Σφίγγες φαίνονται, η μία και το ένα μέρος της άλλης, γιατί έχουν αφαιρέσει κάποιες πέτρες στα ρωμαϊκά χρόνια και δεν μπόρεσαν να πάνε μακριά με έναν τέτοιο τοίχο σφράγισης».

Κ. Περιστέρη: Δύσκολο να έχει συληθεί ο τάφος της Αμφίπολης - Πρόκειται για οικουμενικό μνημείο 25460 photo

Διάψευση

Οι δηλώσεις της κ. Περιστέρη προκάλεσαν σύγχυση, πάντως, καθώς τα μέσα ενημέρωσης δημοσίευσαν ότι σίγουρα ο τάφος δεν έχει συληθεί. Για το λόγο αυτό το υπουργείο Πολιτισμού εξέδωσε ανακοίνωση η οποία αναφέρει: «Επειδή ανακριβή δημοσιεύματα φέρουν την κ. Αικ. Περιστέρη, προϊσταμένη της ΚΗ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων που διεξάγει την ανασκαφή στον Τύμβο Καμβά στην Αμφίπολη να έχει κάνει δηλώσεις για το ενδεχόμενο σύλησης του περιεχομένου του τάφου, η ίδια διευκρινίζει ότι η δήλωσή της έχει ακριβώς ως εξής:

« Η ανασκαφική έρευνα θα δείξει αν ο τάφος έχει συληθεί ή όχι». Κάθε άλλη απόδοση της δήλωσής της συνεπώς δεν ευσταθεί».
Το κλιμάκιο του ΣΥΡΙΖΑ πάντως δεν μπήκε στο μνημείο, καθώς οι έρευνες βρίσκονται σε πολύ κρίσιμο στάδιο. Η κ. Περιστέρη τους συνάντησε στην είσοδο και τους εξήγησε τι ακριβώς συμβαίνει.
Το ενδιαφέρον είναι τεράστιο για τις ανακαλύψεις στην περιοχή με αποτέλεσμα να ενδιαφέρονται χιλιάδες Ελληνες και ξένοι να πάνε στην Αμφίπολη. Η επικεφαλής αρχαιολόγος κ. Κατερίνα Περιστέρη αναγκάστηκε να εκδώσει ειδικό δελτίο τύπου με το οποίο ζητά ευγενικά από όλους να κάνουν υπομονή μέχρι το τέλος των εργασιών. «Βρισκόμαστε μπροστά σε μία σημαντική εν εξελίξει αρχαιολογική ανασκαφή που πρέπει να ολοκληρωθεί απρόσκοπτα» αναφέρει η ανακοίνωση και καταλήγει: «Η υπηρεσία μας θα είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερομένου φορέα μόλις ολοκληρωθεί η κρίσιμη φάση της ανασκαφής που διεξάγεται ήδη».

[photo_2]

Τα ευρήματα

Υπενθυμίζεται ότι χθες ανακαλύφθηκε μια πανέμορφη νωπογραφία (fresco) σε μίμηση ιωνικού επιστυλίου στη βάση τους, που φέρει διακόσμηση με κόκκινο, μπλε και μαύρο χρώμα. Όπως γράφει η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού:
«Σήμερα, απομακρύνθηκαν, με άκρα προσοχή, χώματα τα οποία βρίσκονταν στο διάκενο και πίσω από τα αγάλματα των Σφιγγών, σε βάθος περίπου, δυο μέτρων , και σε πλάτος ανάλογο της εισόδου του τάφου, ήτοι 4.50 μ. ´Ετσι, προχώρησε, στο μεγαλύτερο τμήμα της η αποχωμάτωση του εσωρραχίου της θόλου.

Ταυτόχρονα, συνεχίστηκε η αφαίρεση πέντε λιθόπλινθων, από την έκτη σειρά του τοίχου σφράγισης, με τη βοήθεια μηχανικού μέσου. Μετά την απομάκρυνσή τους, αποκαλύφθηκε κάτω από τη βάση των Σφιγγών, το ανώτερο τμήμα του μαρμάρινου θυρώματος.

Καλύπτεται με fresco σε μίμηση ιωνικού επιστυλίου. Φέρει διακόσμηση με κόκκινο, μπλε και μαύρο χρώμα. Αμέσως, κάτω από το ιωνικό επιστύλιο, αποκαλύφθηκαν δυο ιωνικά επίκρανα των παραστάδων της θύρας, επίσης επικαλυπτόμενα με fresco και επιζωγραφισμένα με τα ίδια χρώματα. Οι εργασίες θα συνεχιστούν αύριο με προτεραιότητα την στερέωση και συντήρηση των σημερινών ευρημάτων».

Η νωπογραφία ή φρεσκογραφία (Ιταλικά buon fresco) είναι τεχνική της τοιχογραφίας εκτελεσμένη με χρώματα διαλυτά στο νερό, που τοποθετούνται επάνω στο κονίαμα του τοίχου όσο ακόμα είναι νωπό· ονομάζεται επίσης φρέσκο από το αντίστοιχο ιταλικό όρο (fresco). Η τεχνική της νωπογραφίας είναι διαφορετική από αυτήν της τέμπερας ή της εγκαυστικής. Η παλέτα της είναι πολύ περιορισμένη από των δύο προαναφερθέντων, γιατί χρησιμοποιεί ως λευκό χρώμα τον ασβέστη με τον οποίο λίγα χρώματα μπορούν να αναμειχθούν. Αντίστοιχες νωπογραφίες υπάρχουν και σε άλλους αρχαιολογικούς χώρους, όπως π.χ. στην Κνωσό.

Η τεχνική της βασίζεται στην ιδιότητα που έχει ο ασβέστης, όταν ενωθεί με ποταμίσια άμμο ή με αργιλώδες χώμα, να σχηματίζει καθώς ξηραίνεται ένα κονίαμα με σκληρή κρυσταλλική επιφάνεια. Όταν το χρώμα τοποθετηθεί στο κονίαμα αυτό, όσο ακόμα είναι νωπό, εισχωρεϊ βαθιά και στερεώνεται σε τέτοιον βαθμό ώστε να αντέχει όχι μόνο στο πλύσιμο με νερό, αλλά και για αιώνες στις καιρικές συνθήκες. Για να γίνει μια νωπογραφία, χρειάζονται δύο στρώματα κονιάματος: το κατώτερο, που τοποθετείται κατευθείαν πάνω στον τοίχο και αποτελείται από ένα μέρος ασβέστη και δύο μέρη άμμου και το δεύτερο στρώμα ή επίστρωμα, που αποτελείται από ασβέστη, λεπτότερη άμμο και μερικές φορές λεπτότατη μαρμαρόσκονη. Το έργο σχεδιάζεται ολόκληρο με κάρβουνο και κόκκινο χώμα στο κατώτερο στρώμα του κονιάματος. Ύστερα, ένα μέρος του, τόσο όσο κρίνει ο καλλιτέχνης ότι μπορεί να ζωγραφίσει μέσα σε μια ημέρα, καλύπτεται με το δεύτερο στρώμα του κονιάματος που ζωγραφίζεται όσο ακόμα είναι νωπό. Το υπόλοιπο τμήμα της σύνθεσης που δεν εκτελέστηκε μέσα στην ίδια μέρα παραμένει σχεδιασμένο στο πρώτο στρώμα του κονιάματος, ώστε να χρησιμεύσει ως οδηγός της σύνθεσης. Οι καταλληλότερες χρωστικές ουσίες γα τη νωπογραφία είναι εκείνες που αντέχουν καλύτερα στον ασβέστη, όπως τα οξείδια του σιδήρου, από τα οποία προέρχονται τα κίτρινα, τα καστανά και τα κόκκινα. Κατάλληλα χρώματα είναι επίσης το γαλάζιο και το πράσινο του κοβαλτίου ενώ άλλες ουσίες πρέπει να χρησιμοποιούνται με μεγάλη προσοχή, γιατί αλλοιώνονται εύκολα. Το κονίαμα και το χρώμα, καθώς στεγνώνουν, σχηματίζον ένα συμπαγές σώμα.

"Η αρχαιολογική σκαπάνη έχει βρει μέχρι τώρα αυτό που γνωρίζουν όλοι και που έχει προκαλέσει τεράστιο ενδιαφέρον και στην ελληνική και την παγκόσμια κοινή γνώμη", τόνισε ο υπουργός Πολιτισμού, Κώστας Τασούλας.

Το ταφικό μνημείο της Αμφίπολης είναι «μοναδικών διαστάσεων και μοναδικής καλλιτεχνικής επιμέλειας όχι μόνο στη Μακεδονία, αλλά σε όλη τη Βαλκανική. Αυτό το ταφικό μνημείο έχει εντυπωσιάσει τους πάντες», τονίζει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο Κώστας Τασούλας.

Ο υπουργός υπογραμμίζει ότι «οι εργασίες γίνονται με κανονικούς ρυθμούς όπως επιβάλλει η επιστημονική δεοντολογία και σχεδόν καθημερινά το υπουργείο Πολιτισμού ενημερώνει την κοινή γνώμη για την πορεία των εργασιών. Είναι σημαντικό να διασχίζεις τις χιλιετίες, πρέπει να τους αφήσουμε να κάνουν αυτή την απίστευτη αναδρομή και είναι βέβαιο ότι αυτό το εύρημα θα ολοκληρωθεί σύντομα και όλοι θα το καμαρώσουμε».
Αναφερόμενος στα μέχρι τώρα ευρήματα, ο υπουργός Πολιτισμού, επισημαίνει: «Οι Σφίγγες φαίνεται ότι στην αρχική τους μορφή ήταν επιχρωματισμένες. Εχουμε βρει τμήματα των φτερών των Σφιγγών τα οποία ήταν ένθετα στους κορμούς και επιτρέπεται να γίνει αποκατάσταση αυτής της μετατόπισης. Επιβεβαιώνεται συνεχώς από ευρήματα ότι ο Λέων της Αμφίπολης, προέρχεται από αυτόν τον Τύμβο. Επίσης, επιβεβαιώνεται ότι ο Λέων της Αμφίπολης προέρχεται κατασκευαστικά και από το ίδιο εργαστήριο στο οποίο φτιάχτηκαν και οι δύο Σφίγγες. Είναι ένα έργο χαρακτηριστικό της λεπτουργίας και της πλαστικότητας της δουλειάς που έκαναν εκείνη την εποχή οι γλύπτες της περιοχής».

"Πρόκειται για ένα ταφικό μνημείο μοναδικών διαστάσεων και μοναδικής καλλιτεχνικής επιμέλειας όχι μόνο στη Μακεδονία αλλά σε όλη τη Βαλκανική. Αυτό το ταφικό μνημείο έχει εντυπωσιάσει τους πάντες"

www.imerisia.gr

ΣΧΟΛΙΑ

  1. cp avatar
    cp 21/08/2014 21:31:16

    Γιατί δεν γίνεται εμπορική εκμετάλλευση των ευρημάτων; Να στηθούν ξύλινες εξέδρες με κυάλια, όπως στο Λυκαβητό, με εισητήριο 10 ευρώ για παρατήρηση 5 λεπτών των ανασκαφών απο απόσταση ασφαλείας (ancient watching) Να δείτε χρήμα με ουρά. Εδω ταξιδεύουμε στο Βόρειο Πόλο για να δούμε μια αρκούδα. Δεν θα πληρώσουμε για κάτι απείρως συγκλονιστικό ;

  2. Eva avatar
    Eva 22/08/2014 06:31:39

    Να απαντήσει ανάλογα η κυβέρνηση στις σκοπιανες ασυναρτησίες περί διεκδήκνσνς των ευρημάτων.

    • ρεμαλι avatar
      ρεμαλι @ Eva 22/08/2014 15:32:43

      μα τους ανηκουν. Αυτονοητο. Μην ανησυχουν. Απλα ας κανουμε εμεις την βαρεια δουλεια και αυτοι ας το στησουν στην πλατεια των σκοπιων και να κραυγαζουν.

  3. sender avatar
    sender 22/08/2014 16:12:46

    Και γιατί μόνο στην Βαλκανική κ.Περιστέρη;Κάπως παράδοξα ακούγονται στην ίδια πρόταση οι λέξεις'' αρχαία Αμφίπολη''και ο σύγχρονος(εκ της τουρκικής γλώσσας) όρος ''βαλκανική''.

    • Διογένης avatar
      Διογένης @ sender 23/08/2014 06:28:34

      Συμφωνώ. Κι εμένα με ενόχλησε ο όρος "βαλκανική". Καταρχάς πιστεύω ότι είναι επιστημονικά αδόκιμος. Τι έκαναν οι λοιποί βαλκάνιοι λαοί στην αρχαιότητα, πλην των Ελλήνων, ώστε να μπαίνουν στο ίδιο μέτρο σύγκρισης; Να συγκριθεί με Πέρσες, Αιγύπτιους, Εβραίους, Ασσύριους, Χαλδαίους, Ινδούς, Κινέζους, να πω, μάλιστα. Μπορείς να πεις "το μεγαλύτερο του ευρύτερου χώρου δράσης του Ελληνισμού, ελληνικό ταφικό μνημείο". Συγκρίσιμο ίσως με τις πυραμίδες (είναι; δεν ξέρω τις διαστάσεις των πυραμίδων...). Αυτό, μάλιστα. Η "βαλκανική" τι σχέση έχει; Υπήρχε περίπτωση οι Παίονες, οι Δάρδανοι, οι Ιλλυριοί, οι Θράκες, οι Γέτες και οι Δάκες να έχουν κάτι αντίστοιχο; Μην τρελαθούμε. Έλεος πια. Υποψιάζομαι ότι κα. Περιστέρη το είπε για "πολιτική ορθότητα" απέναντι στους Σκοπιανούς και μακάρι να είμαι ψεύτης και υπερ-καχύποπτος...

      • Νίκος Αργεάδης avatar
        Νίκος Αργεάδης @ Διογένης 24/08/2014 09:43:57

        η πολιτική ορθότητα και ο ψευτοπροοδευτισμός (δίχως να θέλω να κατατάξω την κα. Περιστέρη οπουδήποτε) εισβάλει σαν οξύ και τα κατατρώει ολα, ειδικά την σκέψη και την κρίση. και τι θα πεί "οικουμενικό". είναι ΤΟΠΙΚΟ και αυτό το κάνει, αν το κάνει, "οικουμενικό".

  4. η Dimi avatar
    η Dimi 23/08/2014 14:36:07

    "ΜΕΡΚΕΛ ΚΑΛΕΙ ΓΚΡΟΥΕΦΣΚΙ ΣΕ ΒΕΡΟΛΙΝΟ ΣΤΟ ΠΑΡΑ ΠΕΝΤΕ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΚΟΡΥΦΗΣ ΤΟΥ ΝΑΤΟ ΣΤΗΝ ΟΥΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΣΤΟ ΧΕΡΙ http://www.noiazomai.net/merkelgru.pdf ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΣ ΣΤΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – Σ' ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΟ ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΛΛΑΛΗΤΗΡΙΟ ΣΤΙΣ 3 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2014. Όλοι οι Έλληνες, όλες οι Ελληνίδες και τα Ελληνόπουλα, οφείλουν τότε να δώσουν δυναμικά και μαζικά το παρόν, πιστοί στον μεγάλο και μακροχρόνιο σύγχρονο Μακεδονικό Αγώνα υπεράσπισης της Ιστορίας και του Ονόματος της Μακεδονίας του Μεγάλου μας Αλεξάνδρου! Της μίας, της μόνης, της αρχαίας, αδιάκοπης και περήφανης Μακεδονίας των Ελλήνων!"

  5. sender avatar
    sender 23/08/2014 15:58:25

    Πράγματι,προκαλεί τουλάχιστον απορία η αναφορά της αρχαιολόγου,όταν όλοι γνωρίζουμε πόσο ρόλο παίζει η σημειολογία(έννοια του σημείου στην Ιστορία του πολιτισμού)στην αρχαιολογία.Λίγη προσοχή ίσως;

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.