Είναι το πτυχίο πανεπιστημίου μια καλή επένδυση;
06/07/2014 21:12
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Είναι το πτυχίο πανεπιστημίου μια καλή επένδυση;

Οι αποδόσεις από την επένδυση σε μια πανεπιστημιακή εκπαίδευση ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό, γράφει ο Economist.

Πολλοί δυνητικοί φοιτητές θέτουν αυτό το ερώτημα, ιδίως σε χώρες όπου η τιμή ενός πτυχίου αυξάνεται, ως αποτέλεσμα της πτώσης των κρατικών επιδοτήσεων. Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι η συμβατική σοφία εξακολουθεί να ισχύει: το πανεπιστημιακό πτυχίο πληρώνει αδρά. Στην Αμερική και στη ζώνη του ευρώ, για παράδειγμα, τα ποσοστά ανεργίας των αποφοίτων είναι πολύ κάτω του μέσου όρου. Ωστόσο, το όφελος του πανεπιστημίου ποικίλλει σημαντικά μεταξύ των μαθητών, κάνοντας μια επένδυση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ένα επικίνδυνο στοίχημα σε ορισμένες περιπτώσεις.

Η αξία του πτυχίου, όπως και τόσα άλλα στην οικονομία, εξαρτάται από την προσφορά και τη ζήτηση. Το χάσμα μεταξύ των μέσων αποδοχών των πτυχιούχων πανεπιστημίου και των ατόμων με δευτεροβάθμια εκπαίδευση κοινώς ονομάζεται «μισθολογικό πανεπιστημιακό πριμ». Όταν οι επιχειρήσεις θέλουν ειδικευμένους εργαζομένους, η ζήτηση για τους πτυχιούχους πανεπιστημίου μεγαλώνει και η πριμοδότηση τείνει να αυξάνεται. Όταν η προσφορά των πτυχιούχων αυξάνεται ταχύτερα από εκείνη των λιγότερο μορφωμένων εργαζομένων, σε αντίθεση, η πριμοδότηση σταθεροποιείται ή μειώνεται.

Αν και η ζήτηση για πτυχιούχους διαφέρει ελαφρώς από χώρα σε χώρα, η τάση σε όλο τονν πλούσιο κόσμο είναι σαφής. Επί τουλάχιστον έναν αιώνα, οι επιχειρήσεις προσπάθησαν να προσλάβουν όλο και περισσότερο καλύτερα εκπαιδευμένο προσωπικό. Η πριμοδότηση των πανεπιστημιακών μισθών, ωστόσο, έχει αλλάξει, δεδομένου ότι ο αριθμός των πτυχιούχων δεν έχει αυξηθεί τόσο ομοιόμορφα. Στην Αμερική, τα μεγάλα πριμ των αποφοίτων στις αρχές του 20ου αιώνα εξαφανίστηκαν στα μεταπολεμικά χρόνια, καθώς τα πανεπιστήμια έβγαζαν όλο και περισσότερους πτυχιούχους. Στη δεκαετία του 1970 τα πράγματα άλλαξαν και πάλι. Η παραγωγή αποφοίτων πανεπιστημίου αυξανόταν κατά περίπου πέντε ποσοστιαίες μονάδες πιο γρήγορα κάθε χρόνο, σε σχέση με τους αποφοίτους Λυκείου. Από τη δεκαετία του 1990, η διαφορά είχε μειωθεί σε λιγότερο από δύο ποσοστιαίες μονάδες. Η ανάλογη πριμοδότηση των μισθών άρχισε να αυξάνεται και πάλι.
Το ποσοστό των ατόμων που φοιτούν στο πανεπιστήμιο αυξήθηκε με πιο αργούς ρυθμούς σε άλλες πλούσιες χώρες, αλλά κατάφερε να συμβαδίσει με ταχείς ρυθμούς τις τελευταίες δεκαετίες. Οι παλαιότεροι Αμερικανοί εργαζόμενοι είναι πολύ καλύτερα εκπαιδευμένοι από τους συνομηλίκους τους αλλού στον πλούσιο κόσμο, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ. Οι νεότεροι Αμερικανοί είναι συγκριτικά μέτρια. Η Elena Crivellaro, του Πανεπιστημίου της Βενετίας, σημειώνει ότι από το 1990 ως το 2005 οι εγγραφές στο πανεπιστήμιο αυξήθηκαν κατά σχεδόν 50% στις σκανδιναβικές χώρες και κατά περισσότερο από 30% στην ευρωπαϊκή περιφέρεια. Στην Αμερική η αύξηση των εγγραφών ήταν περίπου 26%.

Ήταν τόσο γρήγορη η αλλαγή σε ορισμένες ευρωπαϊκές αγορές εργασίας, που «κορέστηκαν» από τους νέους πτυχιούχους, υπολογίζει η Crivellaro. Αυτός ο κορεσμός συνδυάστηκε με γενναιόδωρους κατώτατους μισθούς ώστε να κρατηθεί το μισθολογικό πριμ των αποφοίτων σχετικά επίπεδο στην Ευρώπη. Η πριματοδότηση των πτυχιούχων αυξήθηκε στη δεκαετία του 2000 στη Γαλλία, την Ιρλανδία και ειδικά τη Μεγάλη Βρετανία, αλλά μειώθηκε στη Γερμανία. Το 2011, αναφέρει ο ΟΟΣΑ, οι αμερικανοί απόφοιτοι κέρδισαν 77% περισσότερα τον χρόνο από ό,τι εκείνοι που είχαν ολοκληρώσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε σύγκριση με 57% στη Βρετανία, 47% στη Γαλλία και μόλις 25% στη Σουηδία.
Κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής σταδιοδρομίας αυτά τα πριμ αυξάνονται εντυπωσιακά. Ο Christopher Avery του Χάρβαρντ και η Sarah Turner από το Πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια εκτιμούν ότι μεταξύ 1965 και 2008, η προεξοφλημένη παρούσα αξία μιας κολεγιακής εκπαίδευσης στην Αμερική, μετά την αφαίρεση των διδάκτρων, αυξήθηκε από 213 χιλιάδες δολάρια σε 590.000 δολάρια για τους άνδρες και από 129 χιλιάδες δολάρια σε 370.000 δολάρια για τις γυναίκες το 2009. Το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης σημειώθηκε πριν από το 2000. Μια σειρά από μελέτες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το μεγαλύτερο μέρος της ανόδου της ανισότητας στην προηγούμενη γενιά εντός του αμερικανικού εργατικού δυναμικού (δηλαδή, μεταξύ όλων των εργαζομένων, και όχι μόνο μεταξύ του top 1% και των υπολοίπων) μπορεί να αποδοθεί στην αύξηση της πριματοδότησης μιας κολεγιακής εκπαίδευσης.

Ωστόσο, παρά τα εντυπωσιακά αυτά στατιστικά στοιχεία, το πανεπιστήμιο μπορεί ακόμα να μοιάζει με ένα στοίχημα. Σε πολλές πλούσιες χώρες οι φοιτητές πληρώνουν περισσότερα για την εκπαίδευσή τους και δανείζονται περισσότερα για να σπουδάσουν. Μεταξύ του 1993 και του 2012, το ποσοστό των αμερικανών αποφοίτων που πήραν σπουδαστικά δάνεια αυξήθηκε κατά 25 ποσοστιαίες μονάδες και το μέσο χρέος ανά δανειολήπτη διπλασιάστηκε. Αυτό είναι ανησυχητικό, δεδομένου ότι η επένδυση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αν και προσοδοφόρα σε γενικές γραμμές, έχει εξαιρετικά μεταβλητές αποδόσεις. Η απόσβεση εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, αρχίζοντας με το όνομα του φορέα που εκδίδει το πτυχίο. Μια πρόσφατη μελέτη της Payscale, η οποία παρακολουθεί τις τάσεις στην αποζημίωση, υπολόγισε την αναμενόμενη οικονομική απόδοση από την αποφοίτηση από σχεδόν 1.500 ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Για μεγάλα μέρη όπως το Caltech και το MIT, η 30ετής επιστροφή για το πτυχίο πανεπιστημίου είναι περίπου 2 εκατομμύρια δολάρια. Αλλά η παρακολούθηση πανεπιστημίων στη βάση της λίστας μειώνει πραγματικά τα κέρδη. Οι απόφοιτοι του Valley Forge Christian College μπορούν να αναμένουν περί τα 148.000 δολάρια για τον κόπο τους.

Κίνδυνοι αποφοίτησης
Το θέμα του βαθμού έχει επίσης σημασία. Ο Jonathan James, από το Cal Poly, διαπίστωσε ότι η πανεπιστημιακή πριμοδότηση στην Αμερική κυμαίνεται από 125% για τους μηχανολόγους, για τους οποίους η ζήτηση φαίνεται ατελείωτη, ως το 40% για τους φοιτητές της ψυχολογίας και της κοινωνικής δράσης. Και τουλάχιστον ένα μέρος της πριμοδότησης των πανεπιστημιακών μισθών αντανακλά την αυξανόμενη σημασία των μεταπτυχιακών σπουδών. Η πριματοδότηση που κέρδισαν οι πτυχιούχοι βιολογίας είναι σχετικά μικρή από τη στιγμή που θα διακριθούν τα άτομα με μεταπτυχιακούς τίτλους (συχνά στην ιατρική). Μια πρόσφατη μελέτη υπολογίζει ότι η πριμοδότηση που κερδίζουν οι μεταπτυχιακοί φοιτητές σε σχέση με τους αποφοίτους κολλεγίων ήταν σχεδόν μηδενική στην Αμερική το 1963, αλλά είχε αυξηθεί σε περίπου 27% μέχρι το 2010. Μεγάλο μέρος της αύξησης σημειώθηκε στη δεκαετία του 2000, όταν η πριμοδότηση για πτυχίο σταθεροποιήθηκε ενώ αυτή για τα μεταπτυχιακά διαπιστευτήρια συνέχισε να αυξάνεται. Πρόσφατα στοιχεία από τη Βρετανία εμφανίζουν παρόμοια τάση.
Στο σύνολό της, η πανεπιστημιακή εκπαίδευση παραμένει μια αξιόπιστη πηγή πλούτου. Αλλά, όπως με τις περισσότερες επενδύσεις, πρέπει να είσαι οξυδερκής. Δεν υπάρχουν εγγυημένα κέρδη για όλους όσοι έχουν ένα πτυχίο.

http://www.businessinsider.com/is-a-university-degree-a-good-investment-2014-7

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Νίκος Αργεάδης avatar
    Νίκος Αργεάδης 07/07/2014 10:24:00

    η απάντηση είναι καταφατική, αρκεί να το εκμεταλλευθεί κανείς δημιουργικά...

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.