#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
31/03/2013 20:47
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Δεύτερο μνημόνιο προτείνει στην Κύπρο το ΔΝΤ



Δεύτερο μνημόνιο εξορθολογισμού των δημόσιων δαπανών στην Κύπρο, προτείνει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προβλέποντας, μεταξύ άλλων, την απώλεια θέσεων 2.000 εκπαιδευτικών και τη μείωση μισθών στο δημόσιο κατά 5%, όπως αποκαλύπτει η εφημερίδα «Πολίτης».

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, κλιμάκιο του ΔΝΤ είχε συναντήσεις μεταξύ 26 Φεβρουαρίου και 11 Μαρτίου με τέσσερις γενικούς διευθυντές κυπριακών υπουργείων και τη Γενική Λογίστρια της Δημοκρατίας και στη συνέχεια τα Ταμείο συνέταξε μνημόνιο, που στάλθηκε σε όλα τα αρμόδια υπουργεία (Οικονομικών, Εργασίας, Παιδείας, και Υγείας) μία εβδομάδα πριν κλείσουν οι κυπριακές τράπεζες.

Με την ένδειξη «μόνο για επίσημη χρήση», το δεύτερο μνημόνιο, όπως αποκαλύπτει η εφημερίδα, προβλέπει μειώσεις μισθών στο Δημόσιο από το 3% (που είχαν συμφωνηθεί στο πρώτο μνημόνιο, αρχίζοντας από το 2014) στο 5%. Με αυτό το μέτρο, σύμφωνα με το ΔΝΤ, εξοικονομείται 0,3% από το ΑΕΠ του κράτους.

Το δεύτερο μνημόνιο, το οποίο υπογράφεται μόνο από το ΔΝΤ, και όχι τα άλλα μέλη της τρόικας, προβλέπει ακόμα κατάργηση του 13ου και αντικατάστασή του με ενιαίο 13ο μισθό ύψους 500 ευρώ. Με το μέτρο αυτό εξοικονομούνται συνολικά δαπάνες που αναλογούν στο 0,9% του ΑΕΠ.

Τα δύο αυτά μέτρα, τα οποία κρίνονται ως και τα σημαντικότερα, εξαρτώνται, σύμφωνα με το ΔΝΤ, από τις ανάγκες αναχρηματοδότησης του τραπεζικού τομέα της Κύπρου.

Στην εισαγωγή του μνημονίου (φωτοτυπία της πρώτης του σελίδας δημοσιεύεται στην εφημερίδα)του Μαρτίου 2013, το ΔΝΤ επισημαίνει: «Μεταξύ 2007 και 2012, η δημοσιονομική ισορροπία επιδεινώθηκε κατά 9% του ΑΕΠ. Αυτή η επιδείνωση προέκυψε από αποτυχημένα έσοδα και συνεχή αύξηση των δημόσιων δαπανών. Κατά το εν λόγω χρονικό διάστημα, το δημόσιο χρέος αυξήθηκε από λίγο κάτω του 60% στο 90% του ΑΕΠ. Ενδεχόμενες υποχρεώσεις από τον τραπεζικό τομέα μπορούν να αυξήσουν ακόμα περισσότερο τα επίπεδα του εν λόγω χρέους».

Επίσης προβλέπεται η έξοδος από το υπουργείο Παιδείας 2.000 εργαζομένων μέχρι το 2016, χωρίς να συγκεκριμενοποιείται αν πρόκειται περί εκπαιδευτικών ή άλλου προσωπικού.

Χαρακτηριστική είναι η παρατήρηση στο δεύτερο μνημόνιο ότι οι πανεπιστημιακοί λαμβάνουν επίδομα για εξαιρετική επίδοση μεταξύ 7.000 και 12.000 ευρώ κάθε χρόνο, το οποίο όμως δίνεται χωρίς διακρίσεις σε όλους, μετατρέποντάς το, σύμφωνα με το ΔΝΤ, «σε επιπλέον μισθό αντί ως ανταπόδοση παραγωγικότητας».

Για να καταστεί αντιληπτό το κόστος του εν λόγω επιδόματος για τους πολίτες, το 2011 ανήλθε σε 2 εκατομμύρια ευρώ. Για να μειωθούν οι δαπάνες του κράτους, το ΔΝΤ προτείνει να καταργηθεί το εν λόγω επίδομα και να εισαχθούν δίδακτρα στα δύο κρατικά πανεπιστήμια ενώ για να αντιμετωπιστούν τυχόν προβλήματα φοιτητών από οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα, προτείνεται να εισαχθεί το αγγλικό σύστημα των προνομιακών δανείων σε άπορους φοιτητές.

Για τις δαπάνες στην υγεία, το ΔΝΤ παρατηρεί ότι το σύστημα, όπως εφαρμόζεται στην Κύπρο, εγείρει ερωτηματικά περί ισονομίας των πολιτών, καθώς πολλά από τα έξοδα αναλαμβάνονται απευθείας «από την τσέπη» των πολιτών.

Με ένα υπουργείο Υγείας, που διεκδικεί συγχρόνως τους ρόλους του διαμορφωτή πολιτικής, του υπεύθυνου εφαρμογής της και της μονοπωλιακής παροχής υπηρεσιών υγείας, η όλη κυπριακή δομή υγείας, σύμφωνα με το δεύτερο μνημόνιο, πάσχει. Ως εκ τούτου, το ΔΝΤ προτείνει στο Υπουργείο Υγείας να διαχωρίσει θεσμικά αυτούς τους ρόλους.

Το σύστημα κοινωνικής προστασίας της Κύπρου, το οποίο εισήχθη σε μια εποχή χαμηλής ανεργίας, οφείλει να συμβαδίσει με την εποχή της κρίσης, παρατηρεί το ΔΝΤ, τονίζοντας ότι οι άνεργοι στην Κύπρο πριν από την κρίση δεν ήταν απαραιτήτως και φτωχοί.

Ακόμα, το ΔΝΤ παρατηρεί ότι «υπό τις υφιστάμενες συνθήκες του κράτους, η βοήθεια σε εκτοπισθέντες δεύτερης και τρίτης γενιάς δεν μπορεί να αποτελεί προτεραιότητα, τη στιγμή που νεόπτωχοι θα απειλούνται με έξωση από τα σπίτια τους».

Ως εκ τούτου, προτείνεται να ψηφιστεί ως κατεπείγουσα νέα νομοθεσία για την κρατική βοήθεια, με εισαγωγή εισοδηματικών κριτηρίων, τα οποία θα πρέπει να ισχύσουν και στη φοιτητική βοήθεια, ενώ προτείνεται κατάργηση των διαφόρων βοηθημάτων για τουρισμό, καθώς και το επίδομα αγοράς ηλεκτρονικού υπολογιστή για μαθητές.

Τέλος, το ΔΝΤ προτείνει όλα τα δημόσια βοηθήματα να φορολογούνται και προτείνει επέκταση του επιδόματος ανεργίας στον έναν χρόνο.

Πηγή: ΑΜΠΕ

ΣΧΟΛΙΑ

  1. cresswell avatar
    cresswell 31/03/2013 21:27:33

    Welcome to the nightmare ...
    Αφιερωμένο σε όσους έγραφαν πως οι Κύπριοι κούρεψαν τις καταθέσεις και γλύτωσαν ... τα χειρότερα ...
    Του χρόνου τέτοιον καιρό (και τραβήξουν τη δική μας πορεία ...), μετά από ένα χρόνο βαθιάς ύφεσης, θα έχουν και το μνημόνιο Νο () [στην παρένθεση βάζετε το νούμερο της αρεσκείας σα ...]

    • Queen For The Black Side avatar
      Queen For The Black Side @ cresswell 01/04/2013 06:11:06

      Αφιερωμένο επίσης, σ΄αυτούς που αναμασούν το βολικό περί...ηπιότερου τάχα πρώτου σχεδίου που ''δυστυχώς'' απερρίφθη. Δεν υπάρχει ''καλό'' μνημόνιο. Πάντα η Τρόϊκα θα ζητά σήμερα 2, αύριο 5, μεθαύριο 12, ώσπου να εξαθλιώσει το θύμα. Το σχέδιο δεν είναι ο ''εξοθρολογισμός'', αλλά η εξολόθρευση.

      • cresswell avatar
        cresswell @ Queen For The Black Side 01/04/2013 14:25:54

        Kαι σε επίρρωση των όσων γράφεις, αλλά και σαν "σχόλιο" στο εξαιρετικό χθεσινό άρθρο του Φαήλου Κρανιδιώτη, το παρακάτω άρθρο:

        http://www.aixmi.gr/index.php/kompazete-matha-katevazate-pantelinia-palikaria-fakis/

      • Μανιάτης avatar
        Μανιάτης @ Queen For The Black Side 01/04/2013 14:33:58

        Όταν το καθεστώς ενός Κράτους είναι αυτό της Δημοκρατίας της Διαφθοράς, θα οδηγηθεί σε εξολόθρευση.

        • cresswell avatar
          cresswell @ Μανιάτης 01/04/2013 14:47:27

          ΟΚ, ας πούμε πως είναι έτσι.
          Δημοκρατία της διαφθοράς η Ελλάδα, καμμία (προφανώς) αντίρρηση! Διεφθαρμένη και η Ισπανία; Η Πορτογαλία; Η Ιρλανδία; Η (όπου ναναι σκάει) Ιταλία; Τα προσεχή θυμάτα (αμφιβάλλεις;) Μάλτα, Λουξεμβουργο & Σλοβενία;

          Δεν μπορεί να είναι όλα τα κράτη διεφθαρμένα και το κράτος-μήτρα της Siemens και άλλων "ηθικών" εταιρειών, που δίνει δικαστικό "άσυλο" στον Χριστοφοράκο (με τη συναινεση φυσικά τωνδ ικών μας ...) να μας κουνάει το δάκτυλο.

          Διαφθορά υπάρχει παντού, και στην Ελλάδα (όχι όμως στην Κύπρο) έχει πάρει εφιαλτικές διαστάσεις. Είναι - κατα τη γνώμη μου - το νο 1 πρόβλημα. Ως εδω ξέρω πως συμφωνείς. Αυτό όμως που εκτυλίσσεται εδώ και 3 χρόνια δεν είναι μάχη κατα της διαφθοράς ούτε προσπάθεια ανασύστασης του κράτους. Είναι προσπάθεια καταστροφής του ευρωπαϊκού μοντέλου που έχει ρίζες στον Βίσμαρκ ακόμη (κοινωνικό κράτος, Παιδεία, υγεία, και υψηλό επίπεδο εργασιακών σχέσεων) μαζί με την προσπάθεια να φορτωθεί στις πλάτες των ευρωπαίων φορολογουμένων η φούσκα του χρηματοπιστωτικού τομέα που θα έπρεπε να είχε εξυγιανθεί αλλιώς (με μερικούς τραπεζίτες και χρηματιστες στη φυλακή).
          Εδώ δεν συμφωνείς προφανώς, αλλά ίσως άξιζε να το ξανασκεφτείς.

          • Φοιτητης avatar
            Φοιτητης @ cresswell 01/04/2013 15:40:20

            Πολυ σωστος. Εγω το εχω ξαναπει. Το μονο που εχουν να πουν οι "φιλοι των ηθικων" ειναι οτι η φωλια ηταν κουτσουλημενη, αρα δεν πειραζει να την μαδαει καποιος ταχα μου-ταχα μου προσπαθωντας να την καθαρισει (λες και ειναι προς οφελος της "ηθικης" Γερμανιας να γινουν χωρες-προτυπα ολοι γυρω της, να μην ξερει ποιον να πρωτοανταγωνιστει. Ορεξη εχει να προσθεσει νεους οικονομικους αντιπαλους!). Πρεπει να κανουμε την αυτοκριτικη μας και να στησουμε εμεις την χωρα που θελουμε. Να διορθωσουμε τα κακως κειμενα μας, την διαφθορα, την αναξιοκρατια, την φοροδιαφυγη, την διαλυμμενη Δικαιοσυνη, κτλ. Αλλα εμεις πρεπει. Αν περιμενουμε απο τους αλλους, επειδη νομιζουμε οτι μας χρωστανε να κανουν κατι που εμεις επρεπε, τοτε παλι με τα τσαρουχια κοιμομαστε...

          • Μανιάτης avatar
            Μανιάτης @ cresswell 01/04/2013 16:39:59

            Η διαφθορά δεν είναι έννοια ηθικολογική, όπως την ερμηνεύουμε.
            Παντού υπάρχει χρηματισμός.
            Η διαφθορά έχει να κάνει με το κατά πόσο οι κυρίαρχες ελίτ, οικονομικές και παραγωγικές, επενδύουν το κυκλοφορόν χρήμα σε παραγωγικές ή μη δράσεις.
            Το αν η Α εταιρία τροφίμων π.χ. χρηματίσει τον υπάλληλο σούπερ μάρκετ για να βάλει τα προϊόντα τους στα ράφια τους είναι θέμα και άλλο θέμα αν η Α εταιρία πάρει τις κρατικές ενισχύσεις/επιδοτήσεις/δάνεια/ή και χρήματα δικά της και αντί να τα επενδύσει για την αύξηση και καλυτέρευση της παραγωγής τα ρίξει στα σκυλάδικα, στις βίλες, στον τζόγο, μείνει απλήρωτη η εφορία εκβιάζοντας το Κράτος ότι αν τα απαιτήσει θα κλείσει κτλ.
            Δηλαδή, αν χαθούν χρήματα που έπρεπε να πάνε στη παραγωγή.
            Αυτό είναι η ουσία της διαφθοράς. Ότι διαλύει την παραγωγή.
            Αυτό δε επιτυγχάνεται με τη διαπλοκή με την πολιτική ελίτ.
            Αντίστοιχη διαφθορά υπάρχει στις χώρες που ανέφερες. Στις χώρες της Β. Ευρώπης ελέγχεται πολύ αποτελεσματικότερα αυτή η μορφή διαφθοράς όχι λόγω του ότι οι άνθρωποι εκεί είναι ηθικοί - αυτά είναι παραμύθια -, αλλά λόγω του γεγονότος πως ο παραγωγικός ιστός είναι παγιοποιημένος και θέλει τη διαφάνεια.
            Η διαφάνεια, δηλαδή, διευκολύνει την λειτουργία του. Αυτό μπορεί να το επιβεβαιώσεις μελετώντας τις σχετικές νομοθεσίες περί οικονομικής διαχείρισης, ορκωτών λογιστών κτλ. Π.χ. δεν υπάρχει τραπεζικό απόρρητο για τις εταιρίες. Κάθε κίνηση του λογαριασμού πρέπει να δικαιολογείται.
            Επομένως, το ζήτημα της διαφθοράς είναι θεσμικό κι οι ηθικολογικό.
            Γιατί στην Ελλάδα οι αρμόδιες Αρχές απέφευγαν τόσα χρόνια τη μηχανογράφηση;

          • Μανιάτης avatar
            Μανιάτης @ cresswell 01/04/2013 16:50:40

            Για το δεύτερο σκέλος του σχολίου σου συμφωνώ.
            Έχω κατ΄επανάληψη γράψει ότι το μεταπολεμικό Κράτος της Ευρώπης τελείωσε.
            Η Ευρώπης στα πλαίσια του νέου διεθνούς καταμερισμού εργασίας δεν μπορεί πλέον να παράγει τους πόρους εκείνους που απαιτούνται για την χρηματοδότηση των κοινωνικών παροχών και του σημερινού βιοτικού επιπέδου. Το ιδιωτικό και το δημόσιο χρέος καλπάζουν.

            Αν μου επιτρέπεις, με απασχολεί το πρόβλημα και ποια μπορεί να είναι η εφαρμόσιμη λύση κι όχι η επιθυμία.

          • cresswell avatar
            cresswell @ Μανιάτης 01/04/2013 17:29:41

            To πρόβλημα το δικό μου είναι άλλο: πως η κατάσταση που εσύ θεωρείς δεδομένη ("ο νέος διεθνής καταμερισμός εργασίας", όπως αποκαλείς την κατάσταση που επιθυμεί να κτίσει η "διεθνης του χρήματος") όχι μ΄νο δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένη, αλλά θα πυροδοτήσει εντάσεις και πολέμους κάθε είδους.
            Φοβάμαι πως θα επαληθευθεί αυτό που έγραφε ο Παναγιώτης Κονδύλης: πως ο 21ος αιώνας θα αποδειχθεί ο αιματηρότερος και τραγικότερος που γνώρισε η ανθρώπινη ιστορία.
            Και φυσικά, το πρώτο (και μάλλον εύκολο) θυμα, θα είναι το εγχείρημα της ενωμένης Ευρώπης, σε όποια μορφή, light ή όχι, το οραματίστηκαν τόσο οι ηγέτες της προηγούμενης γενιάς, όσο και οι λαοί.
            Δεν είμαι καθολου αισιόδοξος πως θα ληξει ειρηνικά το "πείραμα" της παγκοσμιοποίησης (δηλ. ο δούρειος ίππος του χρήματος για να αλωθεί το ευρωπαϊκό κάστρο με το υψηλό βιοτικό επίπεδο και τα κεκτημένα των εργαζομένων). Καθόλου αισιόδοξος.

          • Φοιτητης avatar
            Φοιτητης @ Μανιάτης 01/04/2013 19:07:21

            Αν αποφασισει να πει Non στην παγκοσμιοποιηση μια χαρα θα διατηρησει το βιοτικο επιπεδο της. Αλλα απαιτει εξοντωτικες χρηματικες τιμωριες εξοδου κεφαλαιων προς αναπτυσσομενες χωρες, θεσπιση δασμων, αναπτυξιακη βιομηχανικη πολιτικη, πιεση προς αναπτυσσομενες να αυξησουν μισθους, να χτισουν ασφαλιστικο, προνοια, υγεια, κτλ. Η Ευρωπη, παροτι μικρη σε γεωγραφικο μεγεθος, αποτελει την κοιτιδα του παγκοσμιου πλουτου. Μπορει να επηρεασει τις εξελιξεις. Αρκει να σταματησει να παραμυθιαζει οτι η παγκοσμιοποιηση γινεται για να μπορεσουν και οι φτωχες χωρες να γινουν ημιπλουσιες και εμεις απο αλληλεγγυη και αγαπη πρεπει να δεχθουμε να βαλουμε τον ωβολο μας. Τι ωβολο θα βαλει ο πλουσιος Ευρωπαιος; Σιγα μην εχει αυτο στο μυαλο του ο βιομηχανος οταν κανει outsourcing... Σκοπο να παραξει φθηνα και μετα να απειλησει οτι θα φυγει αν δεν κανουν τα γουστα του (μειωσεις μισθων, φορων, κτλ) εχει σκοπο. Η Ευρωπη δεν πρεπει να το επιτρεψει. Ονειρωξεις των ΗΠΑ που στο τελος θα καταληξουν να γκρεμισουν το αγαπημενο της οικ.συστημα ειναι. Λιγο home bias να ειχαν οι Αμερικανοι, δεν θα συζητουσαμε αυτα τωρα. Και καλο ειναι η Ευρωπη να σκουντηξει και τις Καναδα, Αυστραλια που νομιζουν οτι εσαει αυτοι θα "καλοπερνουν" και θα εχουν τους αναπτυσσομενους για δουλους...

          • cresswell avatar
            cresswell @ Φοιτητης 01/04/2013 19:50:13

            Συμφωνω απόλυτα. ΑΠλά, φαίνεται αδιανόητη η θέσπιση δασμών από πολιτικές ηγεσίες που αντιμετωπίζουν την "ελεύθερη οικονομία" (ψευδώνυμος τίτλος ...) ως θρησκεία ...

            Από την άλλη, με την Κύπρο, έσπασε και ένα ταμπού. Αυτό της (απαγόρευσης) κίνησης κεφαλαίων. Τους ξεφυγε; Το υποτίμησαν;
            Πιθανώς να ανοιξαν οι ασκοί του Αιόλου. Θα παρει χρόνια για να φουσκώσουν, αλλά άνοιξαν ...

          • MCA avatar
            MCA @ cresswell 01/04/2013 21:18:09

            Η ελεύθερη παγκοσμιοποιημένη οικονομία, όπως την γνωρίσαμε τα τελευταία 25 χρόνια, μετά την πτώση του ανατολικού μπλοκ φτάνει στο τέλος της. Η περιχαράκωση εντός των συνόρων της χώρας ή της ΕΕ είναι απαραίτητη για την επιβίωση. Αλλιώς θα πάμε άπατοι. Έχουν να γίνουν μεγάλες κωλοτούμπες από τις ηγεσίες των χωρών της ΕΕ και του Δυτικού κόσμου τα επόμενα χρόνια.

        • ΚΜ avatar
          ΚΜ @ Μανιάτης 01/04/2013 15:00:18

          Ούτε ο Σώημπλας δεν τα λέει έτσι απέξω από τα δόντια! Φτου σου να μη σε βασκάνω!

  2. αρμ
    αρμ'υρας 01/04/2013 00:17:19

    Πως λεει το τραγουδι?

    "Αρχισαν τα οργανα... σηκω απ' τη θεση σου..."

    • kat avatar
      kat @ αρμ'υρας 01/04/2013 11:31:51

      Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα... Σάκης

      • αρμ
        αρμ'υρας @ kat 01/04/2013 18:35:50

        ...να ειχαν και το κουνημα του Σακη... η τροικανοι... ολα τα λεφτα...

  3. Μανιάτης avatar
    Μανιάτης 01/04/2013 17:56:22

    Αγαπητέ,
    ως προς την απαισιοδοξία με βρίσκεις σύμφωνο. Εκτιμώ δε τον Κονδύλη.
    Υπάρχει, πάντως, η δυνατότητα αποφυγής του πολέμου. Γι αυτό που είμαι σίγουρος είναι η μεγάλη πτώση του βιοτικού επιπέδου των ευρωπαίων.

  4. αρμ
    αρμ'υρας 01/04/2013 18:36:40

    ...να πουμε και καποιο χορατο βρε παιδι μου... μεσα σε ολη αυτη την κατασταση.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.