Αγωνία στην Αμφίπολη: Είναι το τρίτο δωμάτιο ο νεκρικός θάλαμος;
18/10/2014 15:04
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Αγωνία στην Αμφίπολη: Είναι το τρίτο δωμάτιο ο νεκρικός θάλαμος;

Αγωνία σε όλο τον κόσμο επικρατεί για το τι μας επιφυλάσσει ο τάφος της Αμφίπολης καθώς ξεκινούν σήμερα οι ανασκαφές στον τρίτο θάλαμο που ενδεχομένως να κρύβουν το μυστικό. Να βρίσκεται δηλαδή εκεί ο νεκρικός θάλαμος ή να υπάρχει κάποια σκάλα που πάει σε υπόγειους χώρους.

Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους δεν αποκλείεται να εντοπιστεί και εκεί ένα δεύτερο ψηφιδωτό το οποίο θα δώσει στοιχεία και θα βοηθήσει τους ερευνητές να ανακαλύψουν την ταυτότητα του νεκρού που βρίσκεται μέσα στον τάφο.

Όπως ισχυρίζονται οι αρχαιολόγοι, είναι αρκετά πιθανό να υπάρχει κάπου γραμμένο το όνομα του «ενοίκου» του τάφου. Διαφορετικά πιστεύουν ότι θα υπάρχει τουλάχιστον κάποια αναπαράστασή του, με την οποία θα γίνει γνωστή η ιδιότητα (πχ. στρατιωτικός) του προσώπου που βρίσκεται στο μνημείο.

Το εκπληκτικό ψηφιδωτό που ανακάλυψαν οι αρχαιολόγοι και το οποίο απεικονίζει την Περσεφόνη μαγεύει όλον τον πλανήτη προκαλώντας παγκόσμιο θαυμασμό. Οι ειδικοί μετά και την αποκάλυψη του προσώπου της Περσεφόνης στο ψηφιδωτό θεωρούν ότι ενισχύεται η εκδοχή ότι πρόκειται για Μακεδονικό βασιλικό τάφο.

Ο ένοικος του τύμβου δεν έχει αποκαλυφθεί, τα έως τώρα ευρήματα όμως επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις ότι το μνημείο χρονολογείται στα τέλη του 4 αιώνα π.Χ. και πως είναι θαμμένο ένα πρόσωπο πιθανότατα από το περιβάλλον του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Ερωτηματικά πάντως προκαλεί το κατεστραμμένο τμήμα στο κέντρο της παράστασης με την Κατερίνα Περιστέρη να απαντά: «Δεν υπάρχει λογική. Φαίνεται όμως ότι δεν είναι φυσική φθορά».

Αισιόδοξη πως οι αρχαιολόγοι και οι συντηρητές στην Αμφίπολη θα μπορέσουν να αποκαταστήσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό το εντυπωσιακό ψηφιδωτό που αποκαλύφθηκε στο δεύτερο θάλαμο του Τύμβου Καστά δήλωσε στον ΣΚΑΪ η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.
Τόνισε πως από τις ως τώρα έρευνες έχουν βρεθεί αρκετά τμήματα που έχουν αποκοπεί από το ψηφιδωτό, ορισμένα εκ των οποίων έχουν μήκος ως και 20 εκατοστά, αλλά και μεμονωμένες ψηφίδες.
Συμπλήρωσε πάντως πως το έργο αποκατάστασης θα απαιτήσει αρκετό χρόνο, χωρίς να προσδιορίσει τη διάρκεια των έργων.

Η κ. Μενδώνη σημείωσε πως η παράσταση του ψηφιδωτού, που απεικονίζει την αρπαγή της Περσεφόνης, δεν είναι σπάνια στην τέχνη των αρχαίων χρόνων, καθώς έχει βρεθεί σε πολλές αγγειογραφίες.

«Τώρα την έχουμε και σε ψηφιδωτή μορφή», συμπλήρωσε.

Παράλληλα, προσέθεσε πως τα ως τώρα ευρήματα επιβεβαιώνουν τις αρχικές εκτιμήσεις των ερευνητών πως ο τάφος χρονολογείται από το τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα π.Χ.

www.imerisia.gr

ΣΧΟΛΙΑ

  1. η Dimi avatar
    η Dimi 18/10/2014 22:38:46

    “H Περσεφόνη επιβεβαιώνει την ηλικία του Μνημείου. Περί τα τέλη του 4ου π.Χ. αιώνα χρονολογείται το Μνημείο. Εξαιρετικά σημαντικός ο Ένοικος του Τάφου." http://webtv.nerit.gr/katigories/enimerosi/i-persefoni-epiveveoni-tin-ilikia-tou-mnimiou/

  2. η Dimi avatar
    η Dimi 18/10/2014 22:56:57

    ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ Μακεδονία, 19 Οκτωβρίου 2014 μ.Χ. “Α Π Ο Κ Α Λ Υ Ψ Η: O ΓΝΩΣΙΣ ΤΗΣ ΠΕΛΛΑΣ EIΝΑΙ Ο ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ” http://www.noiazomai.net/gnosis.html

  3. ΓΓΣ avatar
    ΓΓΣ 19/10/2014 12:14:19

    Η κυκλική αποψίλωση του ψηφιδωτού πιθανόν να οφείλεται στην πτώση της άμμου σφράγισης από οπή οροφής που συνέδεε με σιλό άμμου που πιθανόν να υπήρχε, για ταχεία και ασφαλή σφράγιση του τάφου. Πιθανόν να υπήρχαν και άλλα σιλό άμμου σφράγισης πάνω από κάθε δωμάτιο. Με τον τρόπο αυτό και χρησιμοποιώντας την φυσική της ρευςτότητας της άμμου πετυχαίνουν ταχεία και ομοιόμορφη σφράγιση των δωματίων του τάφου έτσι ώστε να εξισορροπηθούν οι πιέσεις, στους προστατευτικούς τοίχους. Οι προστατευτικοί τοίχοι, που "χτίζονταν" πολύ γρήγορα αν οι μαρμάρινοι όγκοι τους ήταν τοποθετημένοι δίπλα στους κανονικούς τοίχους κατάλληλα τοποθετημένοι ώστε να υπάρχει καλαισθησία και να μεταφέρονται, δρούσαν ως προστατευτικά στοιχεία των αγαλμάτων και των θυρών, αλλά και ως εξισορροπιστές πίεσης από την άμμο σφράγισης. Η τεχνική με την ταυτόχρονη ροή της άμμου πρέπει να ήταν γνωστή από την χρησιμοποίησή της στις πυραμίδες της Αιγύπτου. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούσαν με λίγο προςωπικό, γρήγορα και με ασφάλεια να σφραγίσουν έναν σημαντικότατο ταφικό μνημείο σε περίπτωση ανάγκης. Βέβαια από την πτώση της άμμου θα υπήρχαν αναπόφευκτα κάποιες απώλειες, είτε από την ορμή κρούσης της άμμου με το δάπεδο (που εκτινάςει τις ψηφίδες) είτε με την εκτίναξη ποσοτ ήτων άμμου που μπορεί να δημιουργήσει αλλοιώσεις ή καταςτροφές μικρής έκτασης στο γύρω χώρο. Πιθανόν οι καταστροφές στα πρόσωπα των καρυατίδων να οφείλονται στην κάκωση από εκτινάξεις άμμου. Η μαρμάρινη πόρτα, αν δεν είχε προστατευτικό τοίχο, πιθανόν δεν άντεξε λόγω ανισότητας των πιέσεων εκατέροθεν.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.