#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
11/01/2013 19:06
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Oι Αμερικανοί … ανησυχούν για το φυσικό αέριο!



Ο αμερικανικός παράγων ανησυχεί, λένε, για το ενδεχόμενο ρωσικές εταιρείες να πλειοδοτήσουν στο σχετικό διαγωνισμό και να αποκτήσουν την ΔΕΠΑ και τη ΔΕΣΦΑ.

Με τον τρόπο αυτό, λένε οι ανησυχούντες,  η Ρωσία θα καταφέρει να ελέγξει τη ροή του φυσικού αερίου όχι μόνο προς την Ελλάδα, αλλά και την Ευρώπη!

«Και εσάς τι σας κόφτει;» θα ήταν η εύλογη ερώτηση.

Όμως, οι Αμερικανοί και όχι μόνο, θέλουν να έχουν λόγο για τα ενεργειακά στην περιοχή επειδή τα ..«λεφτά είναι πολλά», τα συμφέροντα μεγάλα και το γεωστρατηγικό παίχνιο ακόμα μεγαλύτερο.

Ουδείς αμφισβήτησε ποτέ το γεωστρατηγικό ρόλο της χώρας μας. Απλώς, ορισμένες ψοφοδεείς ελληνικές κυβερνήσεις, δεν τολμούσαν να σηκώνουν ανάστημα, όταν και όπου  έπρεπε,  με αποτέλεσμα να εισακούονται οι …ανησυχούντες.

Θυμίζω ότι ανάλογες ανησυχίες εξέφραζε ο αμερικανικός παράγων, με πρωταγωνιστή εκείνον τον  προκλητικό και ανεκδιήγητο κ. Μπράϊζα, και για τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.

Εκεί τα …κατάφερε  και το έργο ματαιώθηκε.

 

Κατά τη γνώμη μου οι «ανησυχίες» αυτές αποτελούν «δώρο» για την κυβέρνηση!

Προσφέρουν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για την Ελλάδα να ξαναμπεί στο παιχνίδι με αποφασιστικό ρόλο για την τελική έκβασή του.

Θεωρώ, επίσης, ότι ανεξαρτήτως των «ανησυχιών» και των «πιέσεων» το ενδιαφέρον των ρωσικών εταιρειών πρέπει να αντιμετωπιστεί  όχι  μόνο με οικονομικούς, αλλά και πολιτικούς (στρατηγικούς) όρους.

Για να διαπιστώσουμε, επί πλέον, αν οι Ρώσοι εκτός από τα ….λόγια θα προχωρήσουν παραπέρα και στα έργα.

Και κάτι τελευταίο. Θέλω να ελπίζω ότι τις τελικές αποφάσεις θα τις πάρει η Κυβέρνηση και όχι το … «ημιαυτόνομο κρατίδιο του ΤΑΙΠΕΔ»…

Κώστας Ροδινός

 

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Διηνεκης avatar
    Διηνεκης 11/01/2013 19:22:52

    Ο θεός βοηθός άν πραγματικά είναι ημιαυτονομο το ΤΑΙΠΕΔ

  2. Κώστας Τουρίστας avatar
    Κώστας Τουρίστας 11/01/2013 19:45:42

    Αχ ! κύριε Ροδινέ! Και εμείς θέλουμε να ελπίζουμε, αλλά πού.....
    ΄Οντως όμως, είναι η ευκαιρία για να δείξει η Ελληνική Κυβέρνηση το μπόι της (όσο της απέμεινε από τα αποτελέσματα της εξάρτησης μέσω μνημονίων).
    Και ακριβώς επειδή.."είναι πολλά τα λεφτά" πρέπει να εκμεταλευτούμε αυτή την τελευταία ίσως ευκαιρία. ΄Ιδωμεν....

    • Μεγάλες στιγμές avatar
      Μεγάλες στιγμές @ Κώστας Τουρίστας 11/01/2013 22:42:30

      Μάλλον δεν τη σώνει το μπόι της Κώστα αλλά οι σύμμαχοι στο συγκεκριμενο ζήτημα

  3. Νίκος Καπλάνης avatar
    Νίκος Καπλάνης 11/01/2013 19:51:27

    Συμφωνώ απόλυτα κε Ροδινέ!Περιγράφετε τη κατάσταση όπως είναι.Η Ελληνική Κυβέρνηση &ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς θα πρέπει να επιλέξουν την λεγόμενη ''Επιθετική Ουδετερότητα''.Σε οτι αφορά τους αγωγούς η κατα τα φαινόμενα συ´μπλευση Γερμανίας-Ρωσίας(υπάρχουν υποψίες οτι ο Obama έχει συμφωνήσει στο παρασκήνιο με Putin για τους αγωγούς,με αντάλλαγμα την αλλαγή στάσης της Ρωσίας στη Συρία)αποτελεί τεράστιο πλέονέκτημα.Αν ισχύουν οι ενέργειες που διάβασα στη ''Δημοκρατία'' τις προάλλες για σχεδιασμό κοινού ενεργειακού & στρατιωτικού τόξου Ελλάδος-Κύπρου-Ισραήλ,τότε έχουμε στρατηγικό πλεονέκτημα ισχύος(Οι Αμερικανοί πάντα πηγαίνουν με τους ισχυρούς).Η Τουρκία θα αρκεστεί στον Μεγαλοπαράγοντα της Δύσης στη Μ.Ανατολή & την Αραβική Χερσόνησο(η αντίδραση Λιβυής & Αιγύπτου θα καμφθούν).Για όσο καιρό θα υπάρχει φυσικά ο Erdogan·μετά από αυτόν ,σήμερα τουλάχιστον ,δεν μπορεί να παίξει ηγετικό ρόλο στους Άραβες.Είμαι Αισιόδοξος,αλλά πρέπει οι κινήσεις να είναι στο παρασκήνιο & φυσικά να υπάρχει πολιτική ομαλότητα!!!!

  4. μεταρρυθμιστής avatar
    μεταρρυθμιστής 11/01/2013 20:11:41

    Πόσες φορές οι Ρώσοι τα τελευταία 25 χρόνια μετέτρεψαν τα λόγια σε έργα; Ποτέ. Ακόμα τους περιμένουν στη Σερβία, το Ιράκ και τη Συρία...Αν δεν ήταν το Ιράν και η Χεζμπολάχ ο Ασσαντ θα είχε ήδη πέσει...ας μη μιλήσω για την Κύπρο , που πάντα την προστάτευε ( εκ του μακρόθεν, βέβαια...)
    Αν η κυβέρνηση κάνει το λάθος και μπλέξει τα μπούτια της στα ενεργειακά, θα μας σπρώξει στο βάραθρο μια ώρα νωριτερα...Η ενέργεια ήταν, είναι και θα είναι η αιτία των μεγαλύτερων πολέμων. Χρειάζεται ψυχραιμία, επαγγελματισμός και ορθολογική στάθμιση όλων των κινδύνων. Ερασιτεχνισμοί και εξωτερική πολιτική τύπου Ανδρέα ή ΚΚ , βασισμένη στο συναισθηματισμό και τις δήθεν αιώνιες φιλίες δεν οδηγεί πουθενά, παρά μόνο σε ήττες και εθνικές ταπεινώσεις.
    Κι αυτά τα γράφει κάποιος που πιστεύει στον Σαμαρά, δίνει μάχη υπερ του καθημερινά στον εργασιακό χώρο και στο φιλικό του περιβάλλον και τον Ιούνιο έφερε τουλάχιστον 10 ψήφους στη ΝΔ, χωρίς να είναι ποτέ πριν μέλος ή οπαδός της.

    • ΚΜ avatar
      ΚΜ @ μεταρρυθμιστής 11/01/2013 20:22:40

      Καιρό είχες να ποστάρεις, υμνητή του στοχαστή (sic) ΓΑΠ.

    • Γεώργιος Τ. avatar
      Γεώργιος Τ. @ μεταρρυθμιστής 11/01/2013 21:10:16

      Με λίγα λόγια να μην πάρουμε τα λεφτά που χρειαζόμαστε από αυτόν που τα δίνει για να ησυχάσουν αυτοί που πάντα μας πρόδωσαν όταν τα συμφέροντά τους το απαίτησαν. Και στη Σερβία ποιος έδωσε και δίνει δάνεια για να μην καταρρεύσει; Και η Κύπρος με ποιου τα χρήματα στάθηκε όσο στάθηκε και την έφαγε το δικό μας PSI; Δεν είδα κάπου στήριξη έμπρακτη στα εθνικά μας θέματα από ΗΠΑ τόσα χρόνια. Μόνο εκβιασμούς και απειλές και καψίματα της Αθήνας με τους πράκτορές τους...

    • aris. aold avatar
      aris. aold @ μεταρρυθμιστής 11/01/2013 21:13:37

      μεταρρυθμιστής σωστός

      • Ελλην-1821 avatar
        Ελλην-1821 @ aris. aold 11/01/2013 21:55:36

        πολυ πολυ σωστος. ποτε θα
        1 βγαλουν καποιοι την κομματικη τσιμπλα
        2 να σταματησουν να θεοποιουν το ξανθο γεννος

    • Ανώνυμος avatar
      Ανώνυμος @ μεταρρυθμιστής 12/01/2013 00:32:19

      Εύγε (..για τους δέκα ψήφους)

    • Τί να λέμε; avatar
      Τί να λέμε; @ μεταρρυθμιστής 12/01/2013 08:38:01

      Συμφωνώ μαζί σου Μεταρρυθμιστή.

  5. Ιαπετός avatar
    Ιαπετός 11/01/2013 20:24:14

    Σέ πολλούς κύκλους γεωστρατηγικής ανάλυσης κυριαρχεί η άποψη ότι η οικονομική ανάπτυξη καί η πολιτική επιρροή τόν 21.ο Αιώνα θά ανήκει στά κράτη πού θά μπορέσουν νά ελέγξουν τίς πηγές καί τίς οδούς διάθεσης τής ενέργειας τού μέλλοντος, πού θά είναι τό φυσικό αέριο. Σέ πρώτη φάση εναλλακτική μορφή ενέργειας στό πετρέλαιο καί σέ δεύτερη φάση κυρίαρχη μορφή ενέργειας γιά τίς ανάγκες τού πλανήτη.

    Χωρίς νά είναι σήμερα γνωστό ποιές ακριβώς δυνάμεις έφεραν τόν Πούτιν στήν εξουσία, γεγονός είναι ότι προτεραιότητα τής νέας εξουσίας αποτέλεσε ο έλεγχος τών ενεργειακών πρώτων υλών καί η εξάλειψη τού κινδύνου νά περάσει αυτός ο έλεγχος σέ αγγλοσαξωνικό έλεγχο μέ μαφιόζικες μάλιστα μεθόδους κατά τήν διάρκεια τής προεδρίας τού αγαπητού στήν Δύση φαυλότατου καί απόλυτου μεθύστακα «δημοκράτη» Γιέλτσιν. Η φυγή καί οι δίκες τών εβραίων ολιγαρχών είναι χαρακτηριστικά γεγονότα αυτής τής προσπάθειας.

    Τό 1995 καθόρισε ο Πούτιν καί τήν στρατηγική τής Gazprom νά ξεφύγει από τό Ρωσική επικράτεια μέ κατεύθυνση τό Αζερμπαϊτζάν, Τουρκμενιστάν, Ιράν (πώληση) πρός τήν Μέση Ανατολή. Ο „Nord Stream“ καί ο „South Stream“ επίσης είναι αναμφισβήτητα κορυφαία εγχειρήματα τού Πούτιν νά επαναφέρουν τήν Ρωσία στό διεθνές γήπεδο αυξάνοντας τήν ρώσικη επιρροή στήν ευρωπαϊκή οικονομία καί μάλιστα γιά τίς επόμενες δεκαετίες καί γιά όσο διάστημα τό φυσικό αέριο θά κυριαρχεί ώς εναλλακτική μορφή ενέργειας γιά τό πετρέλαιο, άν δέν αποτελέσει,πιθανότατα, τήν κυρίαρχη μορφή ενέργειας τού μέλλοντος.
    Ο αγωγός „Nabucco“ ήταν η προσπάθεια απάντησης σέ αυτή τήν πετυχημένη ρώσικη στρατηγική ενεργειακού ελέγχου τών οικονομιών τής Ευρώπης.
    Μέ μιά πρώτη ιχνηλάτήση τών περιοχών μέ αποθέμάτα καί περιοχών θέσεων πυλώνων εξαγωγής φυσικού αερίου πρός τίς χώρες κατανάλωσής του θά προσδιορίζαμε:
    1. Ρωσία: Vyborg et Beregvya
    2. Προσδεδεμένο στήν Ρωσία: Τουρκμενιστάν
    3. Σέ, λίγο πολύ, άμεση γειτνίαση μέ τήν Ρωσία: Αζερμπαϊτζάν καί Ιράν
    4. Από τήν ρώσικη επιρροή αποκομμένο: Γεωργία
    5. Ανατολική Μεσόγειος: Συρία καί Λίβανος
    6. Κατάρ καί Αίγυπτος

    Η Μόσχα εργάσθηκε σέ δύο στρατηγικούς άξονες:Ο πρώτος άξονας στόχευσε στήν δημιουργία μιά μακροπρόθεσμης ρωσοκινεζικής ενεργειακής σχέσης μέ βάση τήν οικονομική ανάπτυξη τού μπλόκ τής Σαγκάης. Ο δεύτερος άξονας κινήθηκε στόν έλεγχο τών ροών τών ενεργειακών αποθεμάτων. Αυτή η στρατηγική είναι καί η βάση δημιουργίας τού „Nord Stream“ καί τού „South Stream“, σέ απάντηση τού αγωγού „Nabucco“, υποστηριζόμενου από τήν ΕΕ καί ΗΠΑ, ο οποίος στόχευε τά αποθέματα φυσικού αερίου τής μαύρης θάλασσας καί τού Αζερμπαϊτζάν.

    Γιά τήν Ρωσική Ομοσπονδία:
    Ο αγωγός Nord Stream συνδέει άμεσα τήν Ρωσία μέ τήν Γερμανία διαμέσου τής Ostsee μέχρι τό Weinberg und Saßnitz, παρακάμπτοντας τήν Λευκορωσία.
    Ο αγωγός South Stream αρχίζει από τήν Ρωσία καί διαμέσου τής Μαύρης Θάλασσας συνδέεται μέ τήν Βουλγαρία. Από εκεί διακλαδώνεται μέ μιά κατεύθυνση Ελλάδα καί νότια Ιταλία από τήν μιά πλευρά καί από τήν άλλη μέ κατεύθυνση Ουγγαρία καί Αυστρία.

    Γιά τίς Ηνωμένες Πολιτείες:
    Ο αγωγός Nabucco αρχίζει από τήν κεντρική Ασία καί διά μέσου τών χωρών τής Μαύρης Θάλασσας εισέρχεται στήν Τουρκία, ώπου υπάρχει υποδομή αποθήκευσης. Στήν συνέχεια διά μέσου τής Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Ουγγαρίας, φθάνει στήν Αυστρία καί από εκεί στήν Τσεχία, Κροατία, Σλοβενία καί Ιταλία. Πρωταρχικά σχεδιαζόταν νά περάσει από τήν Ελλάδα, αλλά επανασχεδιάστηκε μετά από τήν πίεση τής «φιλικής» πρός τήν χώρα μας Τουρκίας. Ο Nabucco σχεδιάστηκε ανταγωνιστικά πρός τόν South Stream.

    Ο αγωγός Nabucco σχεδιάστηκε νά μεταφέρει μέσω μιάς διαδρομής 3 900 Χιλιομέτρων, από τήν Τουρκία μέχρι τήν Αυστρία, 31 δις. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου τόν χρόνο από τά αποθέματα τής Κασπίας καί τής Μέσης Ανατολής.
    Τό Nabucco-Konsortium αποτελείται από διαφορετικά επιχειρηματικά συμφέροντα: από γερμανικά (REW), αυστριακά (ÖML), τούρκικα (Botas), βουλγάρικα (Energie Holding Company) καί ρουμανικά (Transgaz). Πρίν πέντε χρόνια τά έξοδα τού αγωγού αξιολογήθηκαν αρχικ στά 11,2 δις. $, αλλά μπορεί νά φτάσουν τά 21,4 δις. $ τό 2017. Αυτό δημιουργεί πρόβλημα στήν βιωσιμότητα τού αγωγού, άν παρθεί υπ’όψιν ότι πολλές χώρες πού θά τροφοδοτούσε τό αέριο τού Nabucco έχουν ήδη κλείσει συμβόλαια παροχής μέ τήν Gazprom. Άν προσθέσει δέ κανείς τήν αποτυχία νά ελέγξουν τό ιρανικό αέριο, δέν μένει παρά μόνο τό περίσσευμα αερίου τών αποθεμάτων τού Τουρκμενιστάν.

    Σχεδιάστηκε αρχικά γιά τό 2014, αλλά λόγω τεχνικών προβλημάτων μετατέθηκε γιά τό 2017. Τεχνικά προβλήματα είναι τό φυσικό αέριο τού Ιράν, τό οποίο αρχικά σχεδιάστηκε νά τροφοδοτεί τόν αγωγό Nabucco μέσω τού κόμβου τού Ερζουρούμ καί τό φυσικό αέριο τής ανατολικής Μεσογείου: Συρία, Λίβανος καί Ισραήλ, η διαδρομή τού οποίου επίσης συμπεριελάμβανε τήν τροφοδοσία τού αγωγού Nabucco.

    Τόν Ιούλιο τού 2011 υπογράφθηκαν διάφορες συμφωνίες τού Ιράν, Ιράκ καί Συρίας, οι οποίες προνοούσαν μιά άλλη διαδρομή τού ιρανικού φυσικού αερίου, δια μέσου τού Ιράκ στήν Συρία, η οποία έτσι καθίστατο η χώρα κλειδί γιά τήν αποθήκευση καί παραγωγή φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένων τών δικών της αποθεμάτων καί τού Λιβάνου.
    Γίνεται επομένως αντιληπτό γιατί γίνεται αυτός ο λυσσώδης αγώνας ελέγχου τής Συρίας.

    Από τήν μιά μεριά λοιπόν βρίσκονται οι ΗΠΑ, Αγγλία καί η Γαλλία (μέ τίς χώρες επιρροής των), οι οποίες θέλουν νά ελέγξουν τήν ροή τού φυσικού αερίου τής περιοχής τής ανατολικής Μεσογείου, αποκλείοντας σέ πρώτη φάση τό ιρανικό αέριο (γιά λόγους στρατηγικής μακροπρόθεσμου ελέγχου τών ιρανικών αποθεμάτων), έχοντας ώς στόχο νά γίνει η Συρία η κύρια έξοδος τροφοδοσίας τής Ευρώπης τού φυσικού αερίου τού Κατάρ. Τά αποθέματα τού Κατάρ είναι μεγάλα καί μέ αποφυγή τών στενών τού Ορμούζ μπορεί νά αποτελέσουν τόν εναλλακτικό τρόπο τροφοδοσίας τής Ευρώπης καί νά περιορίσουν έτσι τήν ρώσικη επιρροή. Άν σέ όλα αυτά προστεθούν τά αποθέματα φυσικού αερίου τής Αλγερίας, Λιβύης (ήδη ελεγχόμενα), Αιγύπτου (σχεδόν ελεγχόμενα), Ισραήλ, Λιβάνου, Συρίας, Κύπρου καί Ελλάδος, εύκολα καταλαβαίνει κανείς τό μέγεθος καί τόν σκοπό τού εγχειρήματος.

    Καί η Τουρκία;
    Όσο η προοπτική τού αγωγού Nabucco σπρώχνεται στό μέλλον καταλαβαίνει ότι τό παιχνίδι φεύγει από αυτήν καί μεταφέρεται εκτός Τουρκίας, μέ κίνδυνο από πιθανός κυρίαρχος ενεργειακός κόμβος νά καταστεί μιά περιφερειακή αγορά φυσικού αερίου μέ περιορισμένες δυνατότητες ελέγχου τών ενεργειακών οδών καί μείωση τής γεωστρατηγικής της αξίας, πράγμα πού μπορεί νά επιφέρει καί τήν εδαφική της συρρίκνωση στό απώτερο μέλλον.

    Ο Nabucco φαίνεται ότι πνέει όντως τά λοίσθια, μέ κίνδυνο νά μήν γίνει ποτέ. Η ρωσία προχωρεί γρήγορα στήν υπογραφή συμφωνίας ελέγχου τών αποθεμάτων τού Αζερμπαϊτζάν, πού προορίζονταν νά τροφοδοτήσουν τόν Nabucco. Η Τουρκία εσπευσμένα, θέλοντας νά περισώσει τόν αγωγό υπέγραψε συμφωνία μέ τό Αζερμπαϊτζάν γιά τήν προμήθειά της μέ αέριο από τό 2017 γιά μιά ποσότητα 6 δις. κυβικών μέτρων τόν χρόνο καί ελπίζει νά εμποδίσει μέ τήν ενεργή της παρουσία γιά τόν έλεγχο τής Συρίας τήν παροχή ιρανικού αερίου στήν Συρία καί νά μπορέσει νά καρπωθεί γιά ίδιο όφελος μέρος τών Συριολιβανέζικων αποθεμάτων. Εδώ μπαίνει στό παιχνίδι καί τό τουρκοκρατούμενο κομμάτι τής βόρειας Κύπρου καί η συμφωνία τής Τουρκίας μέ τίς τουρκοκυπριακές αρχές γιά οριοθέτηση τής μεταξύ των ΑΟΖ, κατά παράβαση κάθε διεθνούς νομιμότητας καί μάλιστα μέ προοπτική γιά συμμετοχή της στόν ενεργειακό πλούτο τής ανατολικής Μεσογείου, επικαλούμενη τά συμφέροντα όλων τών Κυπρίων!!!
    Συγχρόνως δέ δηλώνει μέ κάθε τρόπο ότι προτίθεται νά παίξει (έναντι τιμήματος φυσικά) τόν στρατιωτικό προστάτη-νταβατζή τών ενεργειακών αποθεμάτων τής περιοχής. Ένα ρόλο πού θά τόν ήθελε μονοπωλιακά τό Ισραήλ, γιά ευνόητους λόγους. Είναι μιά άλλη πτυχή τής ρήξης τών στρατηγικών σχέσων Τουρκίας-Ισραήλ καί υποθέτω ότι αποτελεί κομμάτι τών αναλύσεων τών ελληνικών κέντρων διαμόρφωσης γεωπολιτικής στρατηγικής.

    • Ανώνυμος avatar
      Ανώνυμος @ Ιαπετός 12/01/2013 00:58:08

      Μια σημείωση μόνο, στο εξαιρετικό και κατατοπιστικό ποστ σου. Το Τουρκμενιστάν πουλά αέριο που εξάγεται μέσω αγωγών αφετηρίας αμερικάνικων συμφερόντων. Η μεγάλη απορρόφηση όμως θα γίνει από τον ΤΑΠΙ, που θα στείλει αέριο μέσω Αφγανιστάν, σε Πακιστάν, Ινδία και από κεί σε λιμάνια υγροποίησης και μεταφόρτωσης. Δεν είναι στις άμεσες πρωτεραιότητες της Ρωσιας αυτή η χώρα, όπου η εξόρυξη και διανομή ελέγχεται από Ευρωπαϊκές και αμερικάνικες εταιρίες όπως και του7 Αζερμπαϊτζάν

      • Ιαπετός avatar
        Ιαπετός @ Ανώνυμος 12/01/2013 01:30:13

        Ευχαριστώ γιά τόν κόπο πού έκανες νά τό διαβάσεις καί τίς επισημάνσεις σου.

        Επειδή τό θέμα είναι μεγάλο καί τό παιχνίδι όντως πολύπλοκο, θά ήθελα μόνο νά εφιστήσω τήν προσοχή στήν διασύνδεση ρώσικων καί γερμανικών συμφερόντων καί στήν εξόρυξη καί κυρίως στόν έλεγχο μεταφοράς, αποθήκευσης καί διάθεσης τού ρώσικου αερίου. Ούτε η απροθυμία τής Γερμανίας γιά βομβαρδισμό τής Λιβύης ήταν τυχαία, ούτε η σημερινή της στάση αναφορικά μέ τήν Συρία.
        Βεβαίως καί η υψηλή προφορά της Gazprom δεν οφείλεται μόνο στο ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ, αλλά φανερώνει την πρόθεση των Ρώσων να είναι παρόντες στην «επόμενη ημέρα» στην Ελλάδα.
        Βεβαίως καί η συμφωνία κατασκευής αγωγού Ιράν-Ιράκ-Συρίας δέν μπορεί νά ήταν μονομερής ενέργεια αυτών τών χωρών χωρίς τήν κρυφή ανοχή τών ΗΠΑ. Ούτε είναι τυχαία η αντικατάσταση τών υπουργών εξωτερικών καί άμυνας τών ΗΠΑ καί η φημολογούμενη «όχι ψυχή τε καί σώματι» σύμπλευση τών ανωτέρω προσώπων στίς ισραηλινές επιλογές.
        Είναι τόσο πολύπλοκο τό παιχνίδι καί οι πληροφορίες μου λένε ότι είναι πιθανή καί μιά οικονομική κατάρρευση τού Κατάρ μέχρι τό 2014 καί πιθανή αναταραχή μέ μεγάλες αλλαγές στήν αραβική χερσόνησσο, πού θάπρεπε νά προβληματίζουν τήν ελληνική πλευρά νά βγάλει τά σωστά συμπεράσματα καί νά γίνει ενεργό μέρος τής γεωπολιτικής ενεργειακής λύσης πού προωθείτε καί όχι επιπλέον πρόβλημα πρός επίλυση.

        • ειδωλοκλάστης avatar
          ειδωλοκλάστης @ Ιαπετός 12/01/2013 09:49:29

          Συμφωνώ σέ γενικές γραμμές(τό Τουρκμενιστάν δέν έχει μπεί ακόμα στό ρώσικο μαντρί) μέ τά συμπεράσματά σου, έχοντας καταλήξει στά ίδια ακολουθώντας δρόμους ιστορίας καί λογικής. Η τελευταία λέει ότι άνοιγμα τής ρώσικης αγοράς στίς δυτικές εξαγωγές προυποθέτει περισότερη εξάρτηση στή ρώσικη ενέργεια παρά σέ όποιες άλλες πηγές ενώ καί οι ενδεχόμενες μελλοντικές μεγάλες γεωστρατηγικές ανακατατάξεις δείχνουν τό ίδιο.
          Ο άλλος δρόμος, τής ιστορίας, είναι πολύ μακρύς καί περίπλοκος γιά νά τόν συνοψίσω.

          Καλή Χρονιά αντεύχομαι στόν Κ.Ροδινό.

    • Ο Θείος avatar
      Ο Θείος @ Ιαπετός 12/01/2013 10:59:37

      Πολύ κατατοπιστικά αγαπητέ Ιαπετέ.
      Θα προσθέσω ένα άλλο πολύ συμαντικό σκέλος: Πέρα απο τους αγωγούς, Ρωσία εισέρχεται δυναμικά στον τομέα του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), που μεταφέρεται μέσω πλοίων σε πολύ μεγάλες αποστάσεις. Ήδη προμηθεύει με LNG την Ινδία. Νέα κατάσταση δημιουργεί η κλιματική αλλαγή, με την μερική τήξη των πάγων στη Βόρεια (Αρκτική) θαλάσσια διαδρομή, από τη Θάλασσα Μπάρεντς στα Νορβηγορωσικά σύνορα, μέχρι τον Ειρηνικό Ωκεανό. Υπάρχει πρόσφατη συμφωνία με την Ιαπωνία, και ήδη πλοία με LNG ακολουθούν αυτή τη διαδρομή.
      Το σημαντικότερο αφορά τα τεράστια αποθέματα φυσικού αερίου στη Χερσόνησο Γιάμαλ - στον Αρκτικό Ωκεανό, στην βόρεια προέκταση των Ουραλίων. Κατασκευάζουν γιγαντιαίο terminal για LNG με την σύμπραξη της Γαλλικής Total (η οποία έχει επενδύσει 38 δις Ευρω και κατέχει ήδη το 20 % της εταιρίας Yamal SPG). Όταν το terminal λειτουργήσει το 2018, μόνη της η Γαλλία θα παραλαμβάνει κάθε χρόνο 15,5 εκ. τόννους LNG. Απο την Αρκτική διαδρομή θα γίνεται η τροφοδοσία Ιαπωνίας και Κϊνας.
      h**p://www.worldoil.com/Russia_Total_to_invest_38_billion_in_Arctic_LNG_project.html
      Δεν υπάρχει λοιπόν μόνον η Ρωσογερμανικη συνεργασία με την Gazprom και τον Nord stream.
      Και αυτό είναι μια ένδειξη ότι μάλλον θα πρέπει να αναθεωρήσουμε την άποψή μας για το πώς δουλεύει ο "Γαλλογερμανικός άξονας": Δεν είναι αποκλειστικά και μόνον πολιτικό project. Διαδραματίζονται βαθειές και γρήγορες μεταβολές, οικονομικές και γεωπολιτικές, ιδίως σχετικές με την αγορά ενέργειας και πρώτων υλών, που αλλάζουν ριζικά τα δεδομένα σε όλο τον Ευρασιατικό χώρο.

  6. μεταρρυθμιστής avatar
    μεταρρυθμιστής 11/01/2013 20:55:22

    Εγώ ήμουν μνημονιακός από την αρχή, εσύ έγινες στην πορεία. Μια συγγνώμη ποτέ δεν έβλαψε κανέναν. Δωρεάν είναι. Δείξε λίγη μεγαλοψυχία ή εστω γράψε κανα επιχείρημα. Σου θίξαμε το ξανθό γένος; Η αλήθεια πονάει, αλλά καλύτερα να συντάσσεσαι με τον δυνατό παρά με τον καρπαζοεισπράκτορα....

    • ΚΜ avatar
      ΚΜ @ μεταρρυθμιστής 11/01/2013 21:45:36

      Δεν είμαι μνημονιακός, στρεψόδικε καρπαζοεισπράκτορα. Εκτός άν εννοείς ότι με καθιστά «μνημονιακό» το να αναγνωρίζω ότι με τα τετελεσμένα που δημιούργησε ο ΓΑΠ σου, «έκαψε» κάθε άλλη διέξοδο, προς αποφυγή της άμεσης χρεωκοπίας. Τώρα συμβουλεύεις και για το αέριο κι από πάνω!

    • μεταρρυθμιστής avatar
      μεταρρυθμιστής @ μεταρρυθμιστής 11/01/2013 22:19:43

      Το σχόλιο μου περί ξανθού γένους και καραπαζοεισπρακτόρων αναφερόταν στον ΚΜ.

  7. Γεώργιος Τ. avatar
    Γεώργιος Τ. 11/01/2013 21:14:48

    Αγαπητέ Κώστα Ροδινέ, από το στόμα σου και στου πρωθυπουργού το αυτί! Τεράστια ευκαιρία έχει μπροστά του να αποδείξει περίτρανα σε όσους Έλληνες ότι είναι -ακόμη- ένας από εμάς έτοιμος ακόμη και για "πόλεμο" (διπλωματικό, πολιτικό ή άλλο) αν χρειαστεί για την πατρίδα του.

  8. ~Mara~ avatar
    ~Mara~ 11/01/2013 21:16:37

    Aγαπητέ μου Κώστα και... αγαπημένε μου αρθρογράφε του antinews, σου εύχομαι Καλή Χρονιά και φυσικά... να αγιάσει το χεράκι σου με αυτά που γράφεις.

  9. alhimistis avatar
    alhimistis 11/01/2013 22:27:35

    Πως το είπε ο Σαμαράς? "Στα τέσσερα" αυτή είναι η οικονομική και εξωτερική πολιτική μας

    • Γεώργιος Τ. avatar
      Γεώργιος Τ. @ alhimistis 12/01/2013 09:36:21

      Μιας και αναφέρθηκες σε λόγια του Νικολόπουλου για υποτιθέμενα λόγια του Σαμαρά, πως απέδειξε τη βλακεία που είπε άραγε; Θα αποδειχθεί σύντομα βέβαια αν ισχύει ή όχι...

  10. Κυθήριος avatar
    Κυθήριος 11/01/2013 22:45:55

    Ἀγαπητέ Κώστα καλή χρονιά!
    Ἡ δέσμευση πού ὑπέγραψε ἡ χῶρα μας ἔναντι τῶν δανειστῶν μας γιά κατάσχεση μέρους τῆς περιουσίας μας,ἑάν δέν τηροῦνται ἤ δέν ἐκπληρώνονται κάποιοι ἀπό τούς ὄρους τοῦ μνημονίου καί τούς στόχους τοῦ προγράμματος,θά ἀφήσουν τήν κυβέρνηση νά πάρει ἐκείνη τίς τελικές ἀποφάσεις γιά τό ἐνεργειακό παιχνίδι στήν αὐλή μας;

    • Γεώργιος Τ. avatar
      Γεώργιος Τ. @ Κυθήριος 12/01/2013 09:38:12

      Χρήματα δε θέλουν οι δανειστές; Οι Ρώσοι δίνουν τα περισσότερα. Γιατί να επέμβουν λοιπόν; Δεν έχουν κανένα δυνατό επιχείρημα.

  11. Ρεαλιστης avatar
    Ρεαλιστης 11/01/2013 23:44:24

    Βεβαια θα πρεπει να ειμαστε προετιμασμενοι και για αλλα. Ο Κ.Κ επεσε απο κατι υποκλοπες , κατι Ζαχοπουλιαδες, κατι Βατοπεδιαδες κλπ. Υπαρχουν και τα ανακοινωμενα εγραφα απο το Wikileaks. Η συμφωνια με την Αλβανια κατερευσε σαν αντισυνταγματικη στην γειτονα χωρα. Και ως εκ θαυματος εγινε τουρκικη βαση ενα Αλβανικο λιμανι. Τα λεφτα ειναι πολλα, αλλα και το παιχνιδι επιρροης και δυμαμης ειναι πολυ μεγαλο. Οι δυο υπερδυναμεις στηριζουν την οικονομια τους στο ενεργειακο και οχι τοσο στην βιομηχανια η "Στρατιωτικη βιομηχανια ειναι κατι αλλο". Και η κεντρικη Ευρωπη δεν εχει λυσει το ενεργειακο. Ολοι λοιπον παιζουν στην πλατη της Κ. Ευρωπης. Θελει ο χειρισμος λοιπον, προσοχη , γνωση και βηματα προμελετημενα απο πρωταθλητες στο σκακι της διπλωματιας.

  12. tpe avatar
    tpe 12/01/2013 08:53:56

    Πριν πάμε μακρυά, σε γεωστρατηγικές καταστάσεις που εγώ δεν μπορώ να αναλύσω, θα ρωτήσω κάτι απλό:
    Η ΔΕΠΑ δεν είναι αυτή που διαπραγματεύεται την τιμή του αερίου από τη Ρωσία; Δηλαδή, αν την αγοράσει η Gazprom θα ρυθμίζει μόνη της την τιμή του αερίου; Χμμμ... Και θα το δεχθεί αυτό η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανταγωνισμού;

  13. Στάθης Σαραφόπουλος avatar
    Στάθης Σαραφόπουλος 12/01/2013 09:09:19

    Επιβεβαιώνει αυτούς που υποστήριζαν ότι η διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων μπορεί να αναδειχθεί σε "γεωστρατηγικό ναρκοπέδιο" για την κυβέρνηση.
    Και αυτό γιατί και η Μόσχα έχει διαμηνύσει στην κυβέρνηση ότι "Αν δεν τηρηθούν οι δεσμευτικές πλειοδοτικές διαδικασίες της προκήρυξης του διαγωνισμού των ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ οι σχέσεις των δύο χωρών θα υποστούν καίριο πλήγμα" αφήνοντας να εννοηθεί ότι δεν θα γίνει δεκτός στην Μόσχα ο Α.Σαμαράς!
    Εκτός του ότι θα "παγώσει" συνολικά το ρωσικό επενδυτικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα που με εξαίρεση κάποιες αραβικές χώρες είναι το μοναδικό που προσφέρει άφθονο "ζεστό" χρήμα στις ελληνικές αποκρατικοποιήσεις.
    Ιδού τα όσα πρωτοφανή διατυπώθηκαν από τις ΗΠΑ, διά της εκπροσώπου, μάλιστα, του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, Βικτόρια Νούλαντ η οποία απαντώντας σε ερώτηση όσον αφορά την απόφαση της Ελλάδας για την πώληση της ΔΕΠΑ, το ενδιαφέρον της Ρωσίας να αγοράσει την εν λόγω εταιρεία και κατά πόσον η αμερικανική κυβέρνηση είναι επιφυλακτική σ' αυτή την προοπτική, είπε:
    "Οι ΗΠΑ υποστηρίζουν ανοικτές και διαφανείς εμπορικές συζητήσεις και διαπραγματεύσεις στα θέματα της ενέργειας στη Μεσόγειο.
    Προφανώς, είναι μια κυρίαρχη απόφαση για την Ελλάδα, όπως θα ήταν για οποιαδήποτε χώρα σε όλο τον κόσμο. Πρόκειται για το είδος των ρυθμίσεων στα θέματα ενέργειας που επιθυμεί να κάνει σε εμπορική βάση.
    Στην περίπτωση της, η Ελλάδα πρέπει να συμμορφωθεί με τη δική της εθνική νομοθεσία και πρέπει να συμμορφωθεί και με τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
    Αυτό που συμβουλεύουμε όλες τις χώρες είναι να έχουν διαφορετικές πηγές εφοδιασμού για τις εθνικές ενεργειακές τους ανάγκες, έτσι ώστε να μην μπορούν να κρατούνται όμηροι"!
    Απαντώντας σε δεύτερη ερώτηση "Αν η αμερικανική κυβέρνηση φοβάται ότι η Ελλάδα θα καταστεί όμηρος της Ρωσίας στα θέματα της ενέργειας", υποστήριξε ότι "Είναι ένα γενικό σχόλιο σχετικά με την πολιτική μας οπουδήποτε στον κόσμο".
    Το εντυπωσιακό είναι ότι δεν υπάρχει ούτε μία αμερικανική εταιρεία που να έχει καταθέσει κάποια πρόταση ή να συμμετέχει στον διαγωνισμό.
    Και με την αμερικανική λογική εκτός του διαγωνισμού πρέπει να τεθεί και η τρίτη σε σοβαρότητα εταιρεία που είναι η SOCAR (κρατική εταιρία φυσικού αερίου του Αζερμπαϊτζάν) γιατί κι αυτή είναι εταιρεία παραγωγός φυσικού αερίου!
    Τι μέλλει γενέσθαι;
    Κανονικά μία ελληνική κυβέρνηση που σέβεται τους πολίτες και τον δημόσιο πλούτο θα έπρεπε να μην δώσει σημασία στις "συμβουλές" των ΗΠΑ.
    Η Ρωσία ανεπίσημα αλλά με σαφήνεια έχει καταδείξει ότι θα θεωρήσει "προσβολή" όχι το να δοθούν σε άλλο πλειοδότη οι ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ, αφού κανείς δεν μπορεί να πλησιάσει οικονομικά την προσφορά των ρωσικών εταιρειών, αλλά το να κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός ή να αποκλειστούν τώρα οι ρωσικές εταιρείες λόγω "αντιμονοπωλιακής οδηγίας".
    Να συμπληρώσουμε ότι η Βικτώρια Νούλαντ απάντησε και σε ερώτηση γενικά για «ενεργειακά παιγνίδια» - όπως διατυπώθηκε σε σχετική ερώτηση - στη Μεσόγειο, με δεδομένη τη συνεργασία του Ισραήλ με την Κύπρο και την Ελλάδα, τις διαμαρτυρίες της Τουρκίας, τη συμμετοχή αμερικανικών εταιρειών, καθώς και το ρωσικό ενδιαφέρον για την περιοχή.
    «Προφανώς, υποστηρίζουμε ανοικτές και διαφανείς εμπορικές συζητήσεις και διαπραγματεύσεις» επεσήμανε χαρακτηριστικά, ενώ ειδικά για τις έρευνες της Κυπριακής Δημοκρατίας, υπογράμμισε:
    «Όπως έχουμε δηλώσει από καιρό, υποστηρίζουμε το δικαίωμα της Κύπρου να διεξάγει έρευνες στις υπεράκτιες περιοχές της. Φυσικά, μέσα σ' αυτό το πλαίσιο, υποστηρίζουμε σθεναρά την κυπριακής ιδιοκτησίας διαπραγματευτική διαδικασία που διεξάγεται υπό τις καλές υπηρεσίες των Ηνωμένων Εθνών και την προσπάθεια να επανενωθεί το νησί σε διζωνική, δικοινοτική ομοσπονδία. Συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι το πετρέλαιο του νησιού και το φυσικό αέριο, όπως και όλοι οι πόροι του, θα πρέπει να μοιράζονται εξίσου μεταξύ των κοινοτήτων στο πλαίσιο μιας συνολικής λύσης» σημείωσε η κ. Νούλαντ.
    http://emprosdrama.blogspot.gr/2013/01/blog-post_2513.html

    • tpe avatar
      tpe @ Στάθης Σαραφόπουλος 12/01/2013 19:33:29

      Μιλάμε καθαρά για δημιουργία μονοπωλίων. Ανεξάρτητα αν το λένε οι Αμερικανοί, το σωστό να λέγεται.

  14. ψυχραιμια avatar
    ψυχραιμια 12/01/2013 11:48:37

    Με τιμες τριπλασιες αυτων που εχει το φυσικο αεριο στην Αμερικη οπου το αεριο απο συμπυκνωμενα πετρωματα (shale gas) εχει ριξει την τιμη του ηλεκτρικου στα ταρταρα.
    http://www.bloomberg.com/news/2012-01-17/electricity-declines-50-in-u-s-as-shale-brings-natural-gas-glut-energy.html

    http://www.bloomberg.com/news/2012-09-26/shale-fracking-makes-u-s-natural-gas-superpower-now-what-.html

    • ειδωλοκλάστης avatar
      ειδωλοκλάστης @ ψυχραιμια 12/01/2013 13:17:12

      Πέραν τού οικολογικού θέματος, οι δυνατότητες τού shale gas είναι περιορισμένες, τά δέ περί τού αντιθέτου αποτελούν τμήμα τής γνωστής 'φουσκωτικής' πολιτικής τών τελευταίων σαράντα χρόνων περίπου.

      • ψυχραιμια avatar
        ψυχραιμια @ ειδωλοκλάστης 12/01/2013 22:28:40

        Φουσκωτικη ή οχι η αμερικανικη βιομηχανια εκμεταλλευεται φυσικο αεριο με τιμη τρεις φορες κατω απο την ευρασιατικη και το ιδιο για την τιμη του ρευματος.

    • Ο Θείος avatar
      Ο Θείος @ ψυχραιμια 13/01/2013 18:16:58

      Shale gas και Frackling:
      Όταν το μισό Τέξας γίνει αλμυρός βρώμικος βάλτος και αρχίσει να "κουνάει" με μικρούς σεισμούς πρωί - μεσημέρι - βράδυ, τότε θα πληρώσουν τα "παράπλευρα κόστη" που τώρα δεν υπολογίζουν.
      Τα δε όμορφα Αππαλάχια, είναι ήδη ρημαγμένα απο την ανοιχτή εξόρυξη άνθρακα, άν προστεθεί και το shale gas στα ξεκοιλιασμένα βουνά, δεν θα μείνει τίποτε.
      Τότε, το Ευρασιατικό αέριο θα τους φανεί εξαιρετικά φθηνό και η διαδρομή Αρκτικός Ωκεανός - Βορειοδυτικό Πέρασμα - Ανατολική Ακτή ΗΠΑ πολύ σύντομη.
      h**p://www.eia.gov/energy_in_brief/article/about_shale_gas.cfm

  15. Κυθήριος avatar
    Κυθήριος 12/01/2013 12:16:27

    Μά οἱ Ἀμερικάνοι,τό ἕνα σκέλος τῶν δανειστῶν μας,δέν ἐπεμβαίνουν γιά νά μᾶς δανείσουν περισσότερα!
    Στό ἐνεργειακό παιχνίδι θέλουν νά τούς παίξουμε.

  16. Σταύρος Πετρολέκας avatar
    Σταύρος Πετρολέκας 12/01/2013 20:49:05

    κ Ροδινέ,

    Ανησυχούν..μαζί με τους "Αμερικανούς" και οι "Ευρωπαίοι" (ΕΕ), κυρίως αυτοί.

    Δεν έχουν απολύτως άδικο {το πρόβλημα λίγο μόνο σχέση με τα δήθεν γεωπολιτικά της περιοχής, όσο -μεταξύ άλλων (βλ * λίγο παρακάτω)- με τον έλεγχο της τιμής του ΦΑ στην Ευρώπη}. Αλλά αυτό πού είναι εξοργιστικό είναι η διπλοπροσωπία και των δύο.....άλλα μέτρα και σταθμά για τους μεγάλους, άλλα για την Ελλάδα.

    Παραθέτω αυθεντικό (στα Αγγλικά) κείμενο προχθεσινού μου μαιλ σε καλό μου ξένο φίλο που τεκμηριώνω αυτό το "double standard".

    Πριν όμως, να διευκρινήσω ότι δεν είμαι ενάντιος σε νέα Ρωσική εμπλοκή στα ενεργειακά μας (μη ξεχνάμε υπάρχει ήδη ο Ομιλος Κοπελούζου). Εφ'οσον όμως τηρούνται στο ακέραιο οι κανόνες απελευθέρωσης/ανταγωνισμού στην ενεργειακή αγορά (δηλαδή του Τρίτου Ενεργειακού Πακέτου) που πρόσφατα ενσωματώσαμε στο εθνικό μας δίκαιο....{* η μή τήρηση αυτών των κανόνων είναι που κυρίως ανησυχεί την ΕΕ, γιατί οι Ρώσοι δεν αποδέχονται τους κανόνες ανταγνωισμού του Πακέτου....άσχετα άν άλλα υπόσχονται εδώ}.

    Σαφώς όμως. Αν και εφ'οσον, η πολιτική ηγεσία της χώρας είναι αποφασισμένη να σεβασθεί και να τηρεί εφ'εξης τους κανόνες ......τότες δεν έχει κανέναν λόγο, απολύτως κανέναν λογο, να εμπλακεί στην υπόθεση ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ. Αυτή είναι δουλειά του ΤΑΙΠΕΔ αποκλειστικά.

    Τώρα, κάποια "δεδομένα" ανάγλυφης τεκμηρίωσης του "double standard".....

    .......Really why is the EU picking on Greece anyways when;

    a) ENI and Gazprom have an MOU in place (since 2006/2009) re a strategic back-to-back relationship applicable globally, (and this well beyond the Italian's major holding in the SouthStream project or its long term Italian supply contracts)
    b) Austria's OMV (also with long term supply contracts in place) is co-owner with Gazprom (which with subsidiaries hold 50%) of Baumgarten, the major gas hub where Nubucco West (the much touted EU supported pipeline project) is supposed to terminate.
    c) I'm sure you are aware of the recent BASF (Wintershal/Wingas et al) sale to Gazprom. That little arrangement handed supply of something like 20% of the German market over to the Russians until 2031! But where you also aware of the very special relationship existing between Gazprom and E.ON Ruhrgas with massive supply contracts to run until 2035..... AND a (small)% ownership of Gazprom plus a seat on the main Gazprom Board of Directors? And all this above and beyond the huge political and PR support provided by the Germans to NordStream..... And hardly a sqeak is raised in Brussels.
    d) Finally, just in 2010, France's GDF Suez not only bought a 15% stake in SouthStream, but also signed an MOU with Gazprom that in addition to renewal of long term supply contract, pledged mutual co-operation in gas transport facilities througout Europe, in R&D and in building of new underground storage facilities.....
    I have never heard any Commission objections raised to any of this, other than some very muted and subdued criticism from DG Energy. And they are all a zillion times more powerful barriers in terms of articulating an open competitive energy market in Europe than anything the DEPA/DESFA asset sale represents.

    φιλικά
    ΣΠ

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.