#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
19/11/2011 14:20
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τό πρώτο δείγμα παρακμής μιάς κοινωνίας είναι η γλώσσα



Τό πρώτο δείγμα παρακμής μιάς κοινωνίας είναι η γλώσσα. Άν προσπαθήσουμε νά εκφράσουμε τίς πολιτικές μας σκέψεις, θά διαπιστώσουμε αμέσως τήν εννοιολογική σύγχιση πού επικρατεί. Η έννοια τών λέξεων είναι διαφορετική γιά πολλούς άλλους συνομιλητές καί τό αποτέλεσμα ενός συλλογισμού έχει διαφορετικό εννοιολογικό καταληκτικό συμπέρασμα.

Η πολιτική δημιούργησε τά τελευταία τριάντα χρόνια τήν δική της στρεβλωτική γλώσσα, αμφισβήτησε τόν κοινόν νούν, τόν υπονόμευσε, υπονόμευσε η ίδια τήν θέση της στήν κοινωνία καί πολυχοτόμισε τό έθνος, τήν υπαρκτική του κατάσταση καί τήν διάθεση γιά εθνική επιβίωση μέ τήν καταστροφή τού γλωσσικού του επικοινωνιακού κώδικα.

Δέν έχουμε μόνο μιά κατάπτωση εννοιών τών λέξεων (δημοκρατία, ελευθερία, κράτος, έθνος, στρατηγική, κ.λ.π.), αλλά καί έντεχνη διαστρέβλωσή τους. Μέ άλλα λόγια δέν έχουμε πιά κοινό εθνικό λόγο, αλλά λόγο εξόχως παραπειστικό, εννοιολογικά συγχισμένο, συντεχνιακά περίκλειστο, βιάζοντα καί αποδομούντα τήν κοινή λογική.

Οι λέξεις πρέπει νά συνλειτουργούν μέ τίς έννοιες πού εκφράζουν καί νά αποτελούν κοινό όχημα αντίληψης, γνώσης, εξαγωγής ασφαλών συμπεράσματων, προόδου καί νοηματοδότησης τής κοινωνίας καί τών ατόμων πού τήν αποτελούν. Η δέ, όποια, εννοιολογική μεταβολή πρέπει νά είναι προϊόν κοινής συνισταμένης.

Τό πρόβλημά μας είναι εξόχως πολιτικό.
Η πολιτική κατεύθυνση, τό διά ταύτα, πρέπει νά εκφράζει ένα μεγάλο κομμάτι τής κοινωνίας, νά είναι έντονα συναινετικό, συνάμα διχαστικό καί στόν σκοπό του λειτουργικό. Τό ζητούμενο τής πολιτικής (όπως θά έλεγε καί ο Ζουράρις) είναι τό συναμφότερο.

Τότε η ευθύνη, τό κεκτημένο, τό λειτούργημα, ο δημόσιος υπάλληλος, τό κράτος, ο πολίτης, ο πολιτικός, τό οικοσύστημα, η πατρίδα καί γενικώς όλα όσα συναποτελούν τήν κοινωνικότητα τού ατόμου αποκτούν λογική, σειρά καί ανθρώπινη διάσταση. Κοσμιότητα.

Τό πρόβλημά μας δέν είναι τό ΠΑΣΟΚ, η ΝΔ, τό ΚΚΕ καί λοιποί, αλλά η ανικανότητα τών πολιτικών ομάδων καί πρωτίστως τής πρωτοπορίας τους νά επικοινωνήσουν μέ έναν λόγο ειλικρίνειας καί κοινό (από όλους κατανοητό) μέ τούς πολίτες καί όχι μέ ένα λόγο ψευδεπίγραφο (ανόητο καί υπονομευτικό τής ανθρώπινης νοημοσύνης).

Δέν είναι δυνατόν νά ακούει ο πολίτης τήν κάθε πολιτική αρλούμπα, νά μήν τήν πιστεύει, νά τήν χειροκροτεί παρ’ όλα αυτά, νά τήν δικαιολογεί στήν πορεία, νά τήν αλλάζει τελείως στό νόημα, νά ψηφίζει γιά πλάκα, νά χειροκροτεί ασυνείδητα ή με κυνική συνειδητότητα, νά θέλει νά βολευτεί μόνον αυτός, νά ανέχεται τήν ζούγκλα στήν καθημερινότητά του, νά βρίζει όλους τούς συμπολίτες του γιά αδράνεια καί νά χλευάζει υπομειδιώντας στήν «ανωτερότητά» του τά όποια «ψώνεια» κόπτονται γιά τόν κοινόν νούν.

Τό πρόβλημά μας, ώς έθνος – κράτος, ώς ζώσης κοινωνίας καί όχι μόνο ώς χρηματοπιστωτικής οντότητας είναι εξόχως πολιτικό.

Άλλως, άς γίνουμε μιά ευτυχισμένη ή δυστυχισμένη ευρωπαϊκή επαρχία. Δέν θά έχει καί πολύ μεγάλη σημασία άν θά μάς ελέγχουν οι ευρωκράτες ή οι γερμανοί ή οι ομπάμηδες τής υπερατλαντικής υπερδύναμης.

Ιαπετός

ΣΧΟΛΙΑ

  1. NEOTERA avatar
    NEOTERA 19/11/2011 14:52:55

    Και επειδή η κρατούσα πολιτική μας τέλειωσε ως εργαλείο, η γλώσσα με τον Πολιτισμό θέτουν ευθέως ζήτημα καθεστώτος.

  2. ΕΥΑ avatar
    ΕΥΑ 19/11/2011 15:10:55

    Καταπληκτικό!!!
    ΥΓ(γενικότερα): Η γλώσσα αναπνέει, γελάει, κλαίει, πονάει, ερωτεύεται, επιλύει, ενώνει, χωρίζει, ξεγελάει, μπερδεύει..όταν διατηρείς μόνο την απόλυτη ή μόνο τη σχετική σημασία των λέξεων, τότε το ''δέσιμό'' τους, που δημιουργεί την ιδέα, συγχέει...

    • Μακεδόνας Θεσσαλονικιός avatar
      Μακεδόνας Θεσσαλονικιός @ ΕΥΑ 20/11/2011 05:42:17

      Πολλοί αγνοούν ή υποτιμούν τη δυναμική της ελληνικής γλώσσας.
      Το ίδιο γίνεται και με το γλυκό του κουταλιού.
      Η γλώσσα μας όπως και το γλυκό του κουταλιού, περιέχει αρχοντιά φιλοξενία,πολιτισμό,κουλτούρα,μαγεία.
      Αν της υποταχθούμε,μπορούμε ύστερα να την κυριεύσουμε!

  3. Alexandros avatar
    Alexandros 19/11/2011 15:34:12

    Σε γενικές γραμμες συμφωνώ όμως πρέπει να έχουμε υπόψη μας πως η γλώσσα είναι ζωντανός οργανισμός και θα άλλαζει ότι κι αν κάνουμε. Δηλαδή τι προτιμάμε; Να βάζουμε δασείες και περισπωμένες όπως έκανε ο Άδωνις; Και παρεπιπτόντως γιατί ο αρθρογράφος χρησιμοποιεί τόνους στις μονοσύλλαβες λέξεις;

    • cummulus avatar
      cummulus @ Alexandros 19/11/2011 16:28:00

      Ὁ Τζώρτζ Ὀργουελ, στό 1984, ἀναφέρεται στήν δημιουργία τῆς "Νέας Ὀμιλίας", ἡ ὁποῖα βασίστηκε στήν νέα γραμματική. Ἀπώτερος σκοπός, ἡ άπώλεια τῆς ἔννοιας τῶν λέξεων, γιά τήν πρώση τοῦ ἐπιπέδου νόησης. Ταυτόχρονα ὅμως τό Κόμμα, εἶχε τήν Ἀστυνομία τῆς Σκέψης, γιά νά ἐλέγχει τήν παραμικρή ἔκφραση τοῦ λόγου, ἄν αὐτή ξέφευγε ἀπό τήν Νέα Ὀμιλία.
      Σήμερα, ἐσύ, μέ τήν παρατήρηση σου, εἰσάγεις τήν Ἀστυνομία τῆς Γραμματικῆς, προκειμένου νά ἐλέγχεις, ποιός, χρησιμοποιῶντας περισπωμένες ἤ γενικά παλαιότερο εἶδος γραφῆς, κινεῖται στόν χῶρο τοῦ πολιτικῶς μή ὀρθόν. Τό πρόβλημα σου δηλαδή εἶναι τό πολυτονικό. Μή χειρότερα Θέ μου...

      • mx avatar
        mx @ cummulus 20/11/2011 08:06:58

        ...to neo facebook legetai unthink...

    • ΕΥΑ avatar
      ΕΥΑ @ Alexandros 19/11/2011 17:01:31

      Η γλώσσα είναι ζωντανός οργανισμός, αλλά όχι ένα απλό επικοινωνιακό εργαλείο (όπως θέλουν κάποιοι να την παρουσιάζουν )..κουβαλάει όλους αυτούς τους αιώνες πάνω της τον ελληνικό πολιτισμό, την ελληνική ιστορία, την ύπαρξη μας γενικότερα...

    • Κακαβούλης avatar
      Κακαβούλης @ Alexandros 19/11/2011 17:48:46

      Η Επιβολή του μονοτονικού πέρα από ενέργεια Ανθελληνική ήταν και αντιεπιστημονική.
      Οι τόνοι όπως και η Ορθογραφία ήσαν η ψυχή των λέξεων.
      Κάτι που δε συλλαμβάνεται από τις αισθήσεις αλλά "εισπνέεται" με το νου.
      Οι λέξεις είναι καράβια που έρχονται από πολύ μακριά και οι τόνοι είναι η αρματωσιά τους στο αιώνιο ταξίδι τους.
      Η εικόνα τους είναι η μορφή της ιδέας που μεταφέρουν. Γι'αυτό πρέπει να τη σεβόμαστε ώστε να είναι αναγνωρίσιμη και για να μην αλλοιώνεται το φορτίο που κουβαλούν.
      Το φτωχό και αντιεπιστημονικό επιχείρημα ότι ταλαιπωρούνται οι νέοι στην εκμάθηση άχρηστων πραγμάτων αρμόζει σε αγράμματους και φανατικούς και δεν αποδείχθηκε η χρησιμότητά του.
      Μικρή είναι η διαφορά κατάργησης των τόνων από την κατάργηση της ορθογραφίας.
      Όσο δε η απαιδεία εμπεδώνεται, όσο τα γκρίνγκλις αντικαθιστούν ευχερώς την Ελληνική γραφή, όσο το εκπαιδευτικό μας σύστημα παράγει αγράμματους χωρίς αγάπη στην Ελληνική γραμματεία και γλώσσα, δηλαδή εραστές του Ελληνικού πνεύματος μην αυταπατάστε.
      Η φωνητική γραφή θα φανεί προ των πυλών και τα επιχειρήματα εναντίον της θα μοιάζουν όπως και τα σημερινά υπέρ του πολυτονικού.

    • ΚΥΘΗΡΙΟΣ avatar
      ΚΥΘΗΡΙΟΣ @ Alexandros 20/11/2011 10:51:59

      Δέν μποροῦμε νά μιλᾶμε γιά ἐμπλουτισμό τῆς γλωσσικῆς μας ἐπάρκειας τή συνέχιση τῆς γλωσσικῆς μας παραδόσεως και τοῦ γλωσσικοῦ μας πλούτου,χωρίς τή χρισημοποίηση, ὃσο μποροῦμε,τοῦ πολυτονικοῦ συστήματος.Ἂλλωστε ἡ γλώσσα μας,οἱ παραδόσεις μας καί ἡ θρησκεία μας μᾶς ἀπέμειναν.

  4. Orestios avatar
    Orestios 19/11/2011 15:43:48

    Μη σε τρομάζει η εμμονή του σοσιαλιστικού διαλεκτικού υλισμού να διαστρεφει τις έννοιες των λέξεων.
    Κανείς τυχοδιώκτης κι αμοραλιστής δεν μπορεί να σκοτώσει τη γλώσσα του πνεύματος και της λογικής

    • φωνη avatar
      φωνη @ Orestios 19/11/2011 16:40:11

      Και οι ναζιστές ονομάτιζαν "ειρηνικές διευθετήσεις" τις εξοντώσεις.
      Αλλά κανείς δεν μνημονεύει το ναζισμό ως φιλειρηνικό κίνημα.

      • Orestios avatar
        Orestios @ φωνη 19/11/2011 19:30:19

        Όχι και κανείς. Υπάρχουν λάτρεις του φιδιού ακόμα.

  5. Μυρσίνη avatar
    Μυρσίνη 19/11/2011 15:51:23

    Δηλαδή μέχρι τώρα υπήρξαμε ευρωπαική πρωτεύουσα; Σας πληροφορώ πάντως ότι αν αντέχει κάποιος ακόμη την κρίση που διανύουμε αυτή είναι η επαρχία. Αλλά και το μερίδιο ευθύνης της επαρχίας για όσα αναφέρεται στο άρθρο σας είναι ελάχιστο. Το ψάρι από το κεφάλι βρωμάει, όπως λέμε και στην επαρχία!!!!!

    • ΣΠΥΡΟΣ avatar
      ΣΠΥΡΟΣ @ Μυρσίνη 19/11/2011 16:27:31

      Το ψάρι βρομάει από το κεφάλι αλλά καθαρίζεται πάντα από την ουρά προς το κεφάλι.

  6. Μποτίλια στο Πέλαγος avatar
    Μποτίλια στο Πέλαγος 19/11/2011 16:22:50

    Όσο κι αν υπέφερε η Γλώσσα, εξακολουθεί να παραμένει η αφετηρία της σωτηρίας μας. Φτάνει να σκύψουμε με σεβασμό και αγάπη επάνω σε αυτήν την πάντοτε νέα γερόντισσα. Το "Σοφία εστίν ονομάτων επίσκεψις" παραμένει πάντοτε επίκαιρο. Η γλώσσα μας αποκαλύπτει την οδό της απελευθερώσεώς μας.
    Πέρα αυτού μας παρέχει την αναγκαία για τον αγώνα ενέργεια:
    Τα γράμματά της αποτελούν πηγή δυνάμεως. Το "Λ" ως ενεργειακός συσσωρευτής, η ψίλωση των "Ε" και "Υ", δηλαδή η λεπτή δόνησις συγκερασμένη στο ΕΥ, η δίφθογγος "ΟΥ", ως διαφυλάττουσα την πληρότητα και αρμονία του "Ο", Το ΟΟ-μέγα ως αναπτύσσον πλήρως την αρμονία της πληρότητος ως έσχατος στόχος και τέρμα, το "Ι" διαφυλάτον τιην ορθότητα του Ι-σταμαι και αναπαράγον αυτή στο "Η", το "Γ" ως Γ-ωνία και κύρτωσις, ώστε να μεταβαίνουμε σε διαφορετικές φάσεις, το "Π" ως θύρα επιγνώσεως των μη προφανών αλληλουχιών, το "Φ" ως ανάπτυξις πασών των σφαιρών με τον νόμο της κοσμικής αρμονίας, καθώς και όλα τα σοφά και πλουσιοπαρόχως αποκαλύπτοντα σύμβολα της Γλώσσης, τα οποία δομούν την σκέψην και τον λόγον των Ελλήνων.
    Ένας Ινδός σοφός είπε:
    "Προσέξτε τις λέξεις όταν τις βάζετε σε κίνηση. Είναι πιο επικίνδυνες από τις τίγρεις". Η ίδια η γλώσσα θα πάρει εκδίκηση για τον βιασμό της.

    • A.M. avatar
      A.M. @ Μποτίλια στο Πέλαγος 19/11/2011 19:59:40

      @Μποτίλια στο Πέλαγος έγραψε:
      “Προσέξτε τις λέξεις όταν τις βάζετε σε κίνηση.
      Είναι πιο επικίνδυνες από τις τίγρεις”.

      «θάνατος καὶ ζωὴ ἐν χειρὶ γλώσσης,
      οἱ δὲ κρατοῦντες αὐτῆς ἔδονται τοὺς καρποὺς αὐτῆς. »

      Παροιμίαι 18:21

    • μχ avatar
      μχ @ Μποτίλια στο Πέλαγος 20/11/2011 10:09:08

      Δημοτικισμός και προσφορά στην πολιτεία

      Παρά το πολυσχιδές επιστημονικό του έργο ο Κριαράς δεν υπήρξε «επιστήμονας του εργαστηρίου». Όπως δήλωνε σε συνέντευξή του στην Ο. Αντωνοπούλου το 2002: «Ο επιστήμονας δεν πρέπει να μένει μόνο στο εργαστήριο. Βέβαια το εργαστήριο χρειάζεται, διότι αλλιώς εργασία δε θα υπάρξει. Αλλά δε φτάνει αυτό. Εκείνος που έχει συνείδηση των καθηκόντων του των πνευματικών, πρέπει όσο γίνεται να εκλαϊκεύει την επιστήμη του. Αυτό επιδίωξα γενικότερα στη ζωή μου, αλλά κυρίως μετά το '74, όταν αποκαταστάθηκε η Δημοκρατία στον τόπο μας. Ο επιστήμονας πρέπει να είναι και ερευνητής και δάσκαλος, εκλαϊκευτής»[6]. Ο Κριαράς υπήρξε πιστός της δημοτικιστικής ιδεολογίας από τα μαθητικά του χρόνια, συγκεκριμένα από το 1923, και αγωνίστηκε με όλα τα μέσα που διέθετε για τα γλωσσικά του πιστεύω. Σημαντική ήταν η συνεισφορά του τόσο στην αναγνώριση της δημοτικής ως επίσημης γλώσσας του ελληνικού κράτους όσο και στην καθιέρωση του μονοτονικού συστήματος γραφής. Είναι γνωστό ότι με το νόμο 309/23.1.76 η κυβέρνηση Κωνσταντίνου Καραμανλή με υπουργό παιδείας το Γεώργιο Ράλλη αποφάσισε την αναγνώριση της δημοτικής στο χώρο της παιδείας και της δημόσιας διοίκησης. Τότε δόθηκε στη σχολική χρήση ανασυγκροτημένη γραμματική της δημοτικής γλώσσας με βάση τη Νεοελληνική Γραμματική του Μανόλη Τριανταφυλλίδη. Η Γραμματική του Τριανταφυλλίδη, τυπωμένη το 1941, για να χρησιμεύσει στην εκπαίδευση χρειαζόταν συντόμευση και κάποια προσαρμογή στην εκπαιδευτική και γλωσσική πραγματικότητα. Το έργο αυτό ανέλαβε ειδική επιτροπή της οποίας μέλος υπήρξε και ο Κριαράς. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1981-1982, η κυβέρνηση Ανδρέα Παπανδρέου πήρε δύο συμπληρωματικές αποφάσεις: πρώτον, να συντάσσονται οι νόμοι στη δημοτική γλώσσα και να μεταγραφούν οι σημαντικότεροι δικαστικοί κώδικες στη δημοτική και, δεύτερον, να καθιερωθεί το μονοτονικό σύστημα γραφής. Ο Κριαράς ήταν ο πρόεδρος της εικοσαμελούς επιτροπής που ανέλαβε και έφερε εις πέρας το δύσκολο έργο της μεταγραφής των δικαστικών κωδίκων και επίσης πρόεδρος της επιτροπής που εισηγήθηκε το είδος του μονοτονικού που επρόκειτο να εφαρμοστεί. Στα χρόνια που έχουν μεσολαβήσει από την καθιέρωση της δημοτικής μέχρι σήμερα ο Κριαράς συνεχίζει να υπερασπίζεται τη δημοτική γλώσσα. Αρθρογραφεί συχνά, προσπαθώντας να αντιμετωπίσει επιμέρους δυσκολίες στη χρήση της γλώσσας και προτείνοντας λύσεις. Παράλληλα, προσπάθησε να διαφωτίσει και το πλατύ κοινό για επιμέρους γλωσσικά ζητήματα μέσα από τηλεοπτικές εκπομπές (Τα πεντάλεπτα στην ΕΡΤ από το 1985 έως το 1987).

      [Επεξεργασία]Βραβεία-Διακρίσεις

      Η πολύπλευρη προσφορά του καθηγητή Κριαρά τόσο στην επιστήμη όσο και ευρύτερα στο ελληνικό έθνος είναι από καιρό αναγνωρισμένη και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η Ελληνική Δημοκρατία του έχει απονείμει κατά καιρούς τα παράσημα του Σταυρού των Ταξιαρχών του Τάγματος του Φοίνικος (δις), του Σταυρού των Ταξιαρχών του Τάγματος Γεωργίου Α΄ και του Ταξιάρχη του Τάγματος Τιμής. Η Γαλλία του απένειμε το παράσημο του Ιππότη της Λεγεώνας της Τιμής και η Ιταλία το παράσημο του Ταξιάρχη επί τιμή της Ιταλικής Δημοκρατίας. Το 1977 για το συνολικό επιστημονικό του έργο του απονεμήθηκε στη Βιέννη από το γερμανικό Alfred Toepfler Stiftung το σημαντικό Βραβείο Herder, ενώ έργα του έχουν κατά καιρούς τιμηθεί με τα βραβεία Zappas της Γαλλίας (το διδακτορικό του), Γουλανδρή (η μονογραφία του για το Σολωμό), Γεωργίου Φωτεινού της Ακαδημίας Αθηνών (η έκδοση της Πανώριας), κ.ά. Ο Κριαράς είναι σήμερα, μεταξύ πολλών άλλων, επίτιμος πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας, της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων, επίτιμο μέλος του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας και του Σικελικού Ινστιτούτου Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών. Παράλληλα, είναι αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και ξένος εταίρος της Ακαδημίας Arcadia της Ρώμης και της Ακαδημίας του Παλέρμου. Το 2006, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννησή του, τιμήθηκε από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με την ανώτατη τιμητική του διάκριση, το Χρυσό Αριστοτέλη[7], ενώ την ίδια χρονιά αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτορας του Τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών [8]. Το Σεπτέμβριο του 2009 ο Εμμανουήλ Κριαράς συμπεριλήφθηκε στην τελευταία ("τιμητική") θέση του ψηφοδελτίου Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ για τις βουλευτικές εκλογές της 4ης Οκτωβρίου του 2009. Σε συνάντησή του με τον νέο πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου ο Κριαράς ζήτησε να καταργηθεί η διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στο Γυμνάσιο, επισημαίνοντας ότι η «ταυτόχρονη διδασκαλία νέων και αρχαίων ελληνικών στην πράξη προκαλεί σύγχυση, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι μαθητές να είναι γλωσσικά ακατάρτιστοι».[9]

  7. Αχινός avatar
    Αχινός 19/11/2011 17:01:21

    Αφού μιλάμε για τη γλώσσα, να πούμε και για τους βλακώδεις αμερικανισμούς του τύπου «καυτή πατάτα», που εισάγαμε μαζικώς τα τελευταία χρόνια.

    Αλλά και αυτούσιες αμερικανιές, του τύπου «win win situation».

    Όπα, ρε φίλε, έτσι το έλεγε και ο παππούς σου ο τσέλιγκας που βρωμούσε το στόμα του τυρόγαλο; Ή επειδή εσύ έβγαλες με τα χίλια ζόρια κάνα δίπλωμα αγγλικών ή κάνα απολυτήριο «μπίζνες» στην Αγγλία πρέπει να μας φλομώσεις στην αγγλικούρα;

    Τέλος, τα ελληνικά ερωτηματικά ήταν, είναι, και θα είναι έτσι: ; και όχι: ?.

    Τα διατηρήσαμε όταν οι υπολογιστές με το ζόρι υποστήριζαν ελληνικά, και θα τα χάσουμε τώρα που από δεκαετίας επιτρέπουν να έχεις ελληνικά, πολυτονικό, κινέζικα, αραβικά κλπ μαζί στο ίδιο κείμενο;

  8. Γενίτσαρος Πανεπιστημίου avatar
    Γενίτσαρος Πανεπιστημίου 19/11/2011 18:18:55

    Αν θέλεις να φθείρεις ένα έθνος σταδιακά, του ροκανάς τη γλώσσα...
    Αν θέλεις να το καταστρέψεις του φυτρώνεις κομμουνιμό, που το ονομάζεις δημοκρατία...
    Αν θέλεις να καταστρέψεις πολλά έθνη ταυτόχρονα, περνάς το κομμουνιστικό μανιφέστο στον Οργανισμό Ενωμένων Εθνών και βάζεις μειoνότητες να κυβερνούν...

  9. victoria (true) avatar
    victoria (true) 19/11/2011 18:53:02

    Σωστός Ιαπετέ, στο είπα και χθες. Και μόνο ότι εγκρίνει ο Μποτίλιας για το γλωσσικό...

  10. Μ.Γ avatar
    Μ.Γ 19/11/2011 18:54:12

    Eκτος απο την κλασσικη περιπτωση του "New Speak" που χαρακτηριζε ανεκαθεν την καθεστωτικη προπαγανδα (θυμηθειτε π.χ τον χαρακτηρισμο "εθνικοφρων" στο παρελθον και σημερα τα περι "αγορων", "ευρωπαιων εταιρων", "ανταγωνιστικοτητα", κλπ) και περα απο τους προβληματισμους περι μονοτονικου, πολυτονικου, ιστορικης ορθογραφιας, κλπ, ας σκεφτουμε και τα φρικαλεα griklish που εχουν επικρατησει σε μεγαλα τμηματα της νεολαιας και τα οποια αποτελουν κατι σαν pidgin language των μαυρων σκλαβων και συνεπαγονται μια κανονικη λοβοτομη των συνειδησεων.

  11. A.M. avatar
    A.M. 19/11/2011 19:55:50

    «Βγάλανε το πνεύμα από τις λέξεις και σκότωσαν την γλώσσα.
    Όταν βγεί το πνεύμα απ' τον άνθρωπο δεν πεθαίνει ο άνθρωπος;
    Ε... τό ίδιο συμβαίνει και με την γλώσσα!»

    Τάδε έφη ένας ...κλειδαράς!
    πριν κάποια χρόνια.... κάπου στην Ιπποκράτους.

    Αυτό όμως που πολύ σοφά κατάλαβε ο κλειδαράς αδυνατούμε να καταλάβουμε πολλοί από μάς - και απ' τους «άλλους» - τους δήθεν μορφωμένους.

  12. Σταύρος Λ. avatar
    Σταύρος Λ. 19/11/2011 21:17:46

    Μιλώντας για τη γλώσσα και την παρακμή της, ας σταθούμε λίγο στο κείμενο της δημοσίευσης.

    πολυχοτόμισε:

    Αν υπήρχε τέτοια λέξη, ο ορθός τύπος θα ήταν πολυχοτόμησε, αφού θα προερχόταν από το ρήμα πολυχοτομώ κι όχι το πολυχοτομίζω. Δυστυχώς όμως αυτή η λέξη δεν υπάρχει. Τα παρόμοια διχοτομώ και τριχοτομώ, προέρχονται από τα "δίχα + τόμος/τομή" και "τρίχα + τόμος/τομή", όπου δίχα και τρίχα σήμαιναν στα αρχαία σε δύο και τρία μέρη αντίστοιχα. Θα μπορούσατε να είχατε χρησιμοποιήσει το κατέτμησε, που σημαίνει αυτό ακριβώς που (φαντάζομαι ότι) εννοείτε: χώρισε σε πολλά κομμάτια.

    συνλειτουργούν:

    το ορθό είναι συλλειτουργούν, το "ν" προ του "λ" μετατρέπεται σε "λ", όπως στα έλλογος, έλλειψη, συλλαβή.

    • Ιαπετός avatar
      Ιαπετός @ Σταύρος Λ. 19/11/2011 21:39:42

      Τήν παύλα ξέχασα στό συν-λειτουργούν. Εσκεμμένο ήταν.
      Στό πολυχοτόμησε έχεις απόλυτο δίκαιο.

  13. Δικερως avatar
    Δικερως 19/11/2011 21:37:14

    Οι Ελληνες μιλουν οπως γουσταρουν,αναλογα με το μορφωτικο επιπεδο τους.
    Τραγουδουν,βριζουν,βγαζουν λογους,μπλογκαρουν,σερφαρουν και δανειζονται
    λογια απ'τους ξενους τοσο ευκολα,οσο ευκολα τους χαρισαν τις πιο σημαντικες
    εννοιες στις δικιες τους γλωσσες.Δεν φοβουνται κανεναν,γιατι υπερεχουν.
    Εξ'αλλου εαν θελετε ζωντανη γλωσσα βγειτε στην επαρχια και στην περιφερεια.
    Θα εκπλαγειτε.

  14. Ιπτάμενος Ολλανδός avatar
    Ιπτάμενος Ολλανδός 19/11/2011 21:42:22

    Συμφωνώ με πολλά από αυτά που αναφέρονται στην ανάρτηση, αλλά δυστυχώς δεν μπορώ να συμφωνήσω με το ακόλουθο απόσπασμα:

    "Τό πρόβλημά μας δέν είναι τό ΠΑΣΟΚ, η ΝΔ, τό ΚΚΕ καί λοιποί, αλλά η ανικανότητα τών πολιτικών ομάδων καί πρωτίστως τής πρωτοπορίας τους νά επικοινωνήσουν μέ έναν λόγο ειλικρίνειας καί κοινό (από όλους κατανοητό) μέ τούς πολίτες καί όχι μέ ένα λόγο ψευδεπίγραφο (ανόητο καί υπονομευτικό τής ανθρώπινης νοημοσύνης)."

    Το απόσπασμα αποδίδει τη χρήση της στρεβλωτικής γλώσσας των πολιτικών κυρίως στην ανικανότητα. Λυπάμαι, αλλά πρόκειται για ενέργεια από πρόθεση. Οι πολιτικοί τα τελευταία χρόνια στη συντριπτική τους πλειοψηφία είδαν την πολιτική σαν εμπορεύσιμο προιόν και τον πολίτη σαν καταναλωτή του προιόντος. Η γλώσσα τους λοιπόν δεν διαφέρει πολύ από τις διατυπώσεις και τα μηνύματα μιάς διαφήμισης, προσαρμοσμένης στο αντίστοιχο καταναλωτικό κοινό. Όταν το κοινό δεν είναι πρόθυμο να καταναλώσει, τότε έντεχνα, μεταξύ άλλων με τη χρήση στρεβλωτικής γλώσσας, δημιουργείται η καταναλωτική ανάγκη.

    Αναμφίβολα υπάρχουν αρκετοί ανίκανοι στην πολιτική. Αυτοί όμως, μεταξύ άλλων, είναι ανίκανοι ακόμα και να στρεβλώσουν στοχευμένα και αποτελεσματικά τη γλώσσα. Η στρέβλωση των εννοιών, σε συντριπτικό ποσοστό, δεν είναι λοιπόν αποτέλεσμα ανικανότητας, αλλά στοχευμένης διαφημιστικής εκστρατείας.

  15. ΝΤΙΝΟΣ avatar
    ΝΤΙΝΟΣ 20/11/2011 10:35:59

    Αλήθεια είναι ότι η γλώσσα μας φτωχαίνει και παραγκωνίζεται, αλλά και σίγουρο είναι ότι σε αυτό δεν συμβάλει καθόλου το μονοτονικό σύστημα. Μην ξεχνάτε ότι η ελληνική γλώσσα μέχρι τους Ελληνιστικούς χρόνους δεν χρησιμοποιούσε τόνους!!!!!

    • Αχινός avatar
      Αχινός @ ΝΤΙΝΟΣ 20/11/2011 11:57:35

      """Αλήθεια είναι ότι η γλώσσα μας φτωχαίνει και παραγκωνίζεται, αλλά και σίγουρο είναι ότι σε αυτό δεν συμβάλει καθόλου το μονοτονικό σύστημα. Μην ξεχνάτε ότι η ελληνική γλώσσα μέχρι τους Ελληνιστικούς χρόνους δεν χρησιμοποιούσε τόνους!!!!!"""

      Αυτό δεν είναι επιχείρημα.

      Από τους Ελληνιστικούς χρόνους έχουμε κάπου 2,200 χρόνια ιστορίας όπου *χρησιμοποιούνταν* οι τόνοι. Αυτά να τα πετάξουμε γιατί;

      Δεύτερον, στην Αρχαία Ελλάδα δεν είχαν μεν τόνους, αλλά δεν είχαν και άλλα πράγματα, όπως πεζά γράμματα και αραβικούς αριθμούς (1,..9). Δεν είχαν και την έννοια του μηδενός.

      Αλλά ο κύριος λόγος που δεν είχαν τόνους και πεζά τότε: δεν είχαν μεγάλη ανάγκη, επειδή δεν ήταν διαδεδομένα τα γραπτά κείμενα. Άμα έχεις μόνο επιγραφές, τι να τους κάνεις τους τόνους;

      Δεν ήταν λοιπόν χαζοί στα ελληνιστικά χρόνια να προσθέτουν πράγματα που δεν χρειάζονταν. Απλά τότε, στην ελληνιστική εποχή οι αντιγραφείς και οι βιβλιοθήκες (σκεφτείτε την βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας) πλήθυναν, και τα πεζά, οι τόνοι και τα σημεία στίξεως αναπτύχθηκαν επειδή δεν ήταν εύκολο να διαβάζεις ένα μονοκόμματο μπλόκ κεφαλαίων για μεγάλα κείμενα.

      Μετά την ανακάλυψη της τυπογραφίας, όπου καθημερινά διαβάζουμε τόνους κειμένων, δεν νομίζω κανείς να θέλει να γυρίσουμε στον τρόπο που έγραφαν πάνω σε μαρμάρινες επιγραφές, όλο κεφαλαία, χωρίς τόνους και χωρίς στίξη.

  16. ΚΥΘΗΡΙΟΣ avatar
    ΚΥΘΗΡΙΟΣ 20/11/2011 10:58:58

    Νομίζω ὃτι δέν φτωχαίνει ἡ γλώσσα μας,ἐμεῖς φτωχαίνουμε πού τήν παραγκωνίζουμε.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.