#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
04/10/2012 07:00
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Ο βραδυφλεγής μετασχηματισμός της ελληνικής κοινωνίας



Όποια κι αν είναι η ακριβής έκβαση της κρίσης, η βεβαιότητα για κάποια σταθερά χαρακτηριστικά των επόμενων χρονικών περιόδων –π.χ. τα λιγότερα χρήματα σε σχέση με τις εποχές που «λεφτά υπήρχαν»- μας δίνει την δυνατότητα για κάποιες προβλέψεις σχετικά με τον μετασχηματισμό της ελληνικής κοινωνίας που έχει ήδη αρχίσει.

Δεν τολμούμε να μιλήσουμε για τον μακροπρόθεσμο πολιτικό μετασχηματισμό της ελληνικής κοινωνίας, διότι πολλοί παράγοντες μπορούν να τον επηρεάσουν αποφασιστικά - όπως το πώς θα πορευτεί η σημερινή και οι επόμενες κυβερνήσεις, πού θα καταλήξει αυτή η ιστορία με την «Χρυσή Αυγή» και λοιπά. Μπορούμε να μιλήσουμε με βάση το μόνο σίγουρο: ότι στην επόμενη δεκαετία θα κυκλοφορούν λιγότερα χρήματα απ’ όσα κυκλοφορούσαν στα «χρόνια του μεγάλου πάρτυ». Διότι το πάρτυ έχει τελεσίδικα τελειώσει.

Με την κάποτε πλησμονή ρευστού δημιουργήθηκε η αξίωση να καταστεί η Ελλάδα (και κυρίως η Αθήνα) ένα απέραντο Μανχάτταν (δεν θα αναλύσουμε την παρελθούσα περίοδο: το θέμα έχει πραγματικά εξαντληθεί). Τώρα λαμβάνει χώρα η αναίρεση αυτού του «οράματος», με τρεις βραδυφλεγείς κινήσεις που ήδη διαφαίνονται στην κοινωνία:

α) από το κέντρο στην περιφέρεια

 β) από την παροχή υπηρεσιών στην παραγωγή

 γ) από τα μεγάλα μεγέθη στα μικρά

Ας εξετάσουμε αυτές τις «κινήσεις» καθ' εκάστην:

Από το κέντρο στην περιφέρεια:

Ως γνωστόν, η υπερσυγκέντρωση του πληθυσμού στα μεγάλα  αστικά κέντρα και κυρίως στην Αθήνα είναι ένα από τα χαρακτηριστικά της σημερινής Ελλάδας αλλά και του προβλήματός της. Η Μεταπολίτευση (και λίγο πιο πριν) θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως “Live your myth in Athens”. Εξ ορισμού, τα μεγάλα άστεα βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε μορφές εργασίας παροχής υπηρεσιών – όμως, αυτές οι εργασίες με την σειρά τους βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην ελεύθερη κυκλοφορία του «ρευστού», και ως εκ τούτου ο αριθμός τους συρρικνώνεται και θα συρρικνώνεται. Εν αντιθέσει, οι μορφές εργασίας στην επαρχία είναι διαφορετικές και αποτελούν «πεδίον δόξης λαμπρόν», ενώ παράλληλα το κόστος ζωής είναι σημαντικά χαμηλότερο. Η «στροφή» προς την επαρχία έχει (ευτυχώς!) ξεκινήσει, αλλά δεν έχουμε δεί τίποτα ακόμα από αυτό που όλα τα στοιχεία μας δείχνουν ότι θα ακολουθήσει.

Από την παροχή υπηρεσιών στην παραγωγή

Η Ελλάδα, χώρα ανέκαθεν αγροτική και βιοτεχνική, κατέστη μια απέραντη αρένα παροχής υπηρεσιών μετά τον μετασχηματισμό της κοινωνίας από την «Αλλαγή». Και η υπερσυγκέντρωση στα αστικά κέτρα, αλλά και το όνειρο της παλαιότερης γενιάς των Ελλήνων να «πηδήξουν κοινωνική τάξη» είχε ως αποτέλεσμα τον συνωστισμό στην παροχή υπηρεσιών. Το συνακόλουθο άνοιγμα (ξεχείλωμα) των Πανεπιστημίων στην Μεταπολίτευση και η πληθωρική δημιουργία σχολών σχετικών με επαγγέλματα παροχής υπηρεσιών, σε απόλυτη αναντιστοιχία με τις ανάγκες εργασίας, δημιούργησαν στρατιές ανθρώπων οι οποίοι ήταν και προ κρίσης μη απορροφήσιμοι.

Η ριζική μείωση του περιθωρίου παροχής υπηρεσιών αλλά και η καινοφανής ανάγκη (αλλά και προτίμηση) για ελληνικά προϊόντα θα φέρει νομοτελειακά ως αποτέλεσμα την στροφή στην αγροτική παραγωγή, στην κτηνοτροφία, στην βιοτεχνία, σε κάθε περίπτωση όλο και μακρύτερα από την πληθωρική «παροχή υπηρεσιών» (η οποία πιθανότατα θα συνεχίσει να κινείται σε υψηλά επίπεδα σε σχέση με άλλες χώρες).

Το φοβερά δύσκολο θα είναι η μεταστροφή και μετάβαση μιας γενιάς που δεν διανοείτο το ενδεχόμενο μιας τέτοιας μετεξέλιξης: μιας γενιάς που ανατράφηκε με μόνο σκοπό να καταλήξει στην Νομική Σχολή (ασχέτως αν τα κατάφερε), δύσκολα θα πιάσει το χωράφι ή την βιοτεχνία, και εδώ έγκειται το σημείο καμπής. Διότι δύο είναι εν τέλει οι επιλογές για τους πολλούς, ή η «επαναδιαπραγμάτευση» του μεταπολιτευτικού ονείρου των γεννητόρων τους ή η μετανάστευση. Ως εκ τούτου, απόφευκτη η μετανάστευση ενός σημαντικού κομματιού της νεολαίας στο εξωτερικό: αυτή η «αιμορραγία» μπορεί μόνο να περισταλεί κάπως ή και σημαντικά, πάντως όχι να θεραπευτεί πραγματικά. Η ελπίδα εναποτίθεται στους υπόλοιπους, στην Ελλάδα που αντιστέκεται, στην Ελλάδα που επιμένει.

Από τα μεγάλα μεγέθη στα μικρά

Στα άστεα θα συμβεί ακριβώς το αντίθετο: λόγω της ελαστικοποίησης των σχέσεων εργασίας και της μείωσης των αριθμών των αυτοαπασχολούμενων και των μικροκαταστημαρχών λόγω κρίσης, τα «μικρά μεγέθη» (μικρά δικηγορικά γραφεία, μικρές επιχειρήσεις, άπειροι υδραυλικοί/ηλεκτρολόγοι/τεχνίτες κλπ.) θα αντιμετωπίζουν όλο και μεγαλύτερες δυσκολίες επιβίωσης. Έτσι, σε μεγάλο βαθμό μόνο οι «μεγάλοι παίκτες» που θα προσφέρουν εργασία ως υπαλληλία θα μπορούν να κυριαρχήσουν. Αυτό όμως θα συμβεί μόνο στα μεγάλα άστεα, των οποίων η σημασία θα σμικρύνεται αναλογικά με την αναζωογόννηση της νέας ελληνικής υπαίθρου: εκεί, η επιχειρηματικότητα θα υιοθετεί, «σαν τα μανιτάρια», εξ ορισμού μικρά μεγέθη – πώς αλλιώς; Με τη διαφορά ότι εκεί είναι το μέλλον.

Μια σημείωση για το αν αυτό είναι «καλό» ή «κακό»:

Η αντίληψη ότι τα μεγάλα επιχειρηματικά μεγέθη σημαίνουν εκσυγχρονισμό ή εξευρωπαϊσμό αποτελεί ένα κλασικό δείγμα μείζονος πολιτικής μυωπίας ή οργιώδους ευρωλαγνείας. Σοφά ο τεχνοκράτης Αρίστος Δοξιάδης κατέδειξε προ αρκετών μηνών με το εκτενές κείμενό του «Νοικοκυραίοι, Ραντιέρηδες, Καιροσκόποι» ότι υπάρχουν βαθύτεροι λόγοι που η επιχειρηματικότητα μικρότερης κλίμακας όχι μόνο είναι πιο συχνή στην Ελλάδα, αλλά δουλεύει και καλύτερα – είναι «η φυσική μας μορφή επιχειρηματικότητας». Οπότε ας αφήσουμε τον μύθο της «τεράστιας επιχειρηματικότητας» (πλην εφοπλιστικού κόσμου) ως δείγμα προκοπής και ας σκύψουμε πάνω από τους ιστορικούς εθισμούς και τις ιδιαιτερότητές μας για να βρούμε τα «σωστά κουμπιά».

Μια πολιτική ηγεσία που αντιλαμβάνεται τον ρόλο της σε τέτοιες συνθήκες μπορεί να «δώσει σχήμα» σ’ αυτές τις μετεξελίξεις. Άς πούμε, με το να παροτρύνει νέους απελπισμένους από την ανεργία στα θηριώδη άστεα και έτοιμους για μετανάστευση να μην εγκαταλείψουν την Ελλάδα, αλλά να εγκαταλείψουν την Αθήνα και να εγκατασταθούν στην επαρχία. «Η λύση για σένα δεν βρίσκεται έξω από την Ελλάδα – βρίσκεται έξω από την Αθήνα».

Γενικά, σε τέτοιες περιπτώσεις μετεξέλιξης που δεν έχει πάρει ακόμα συγκεκριμένο σχήμα, η πολιτική ηγεσία έχει την εξής μοναδική ευκαιρία: μπορεί να μεταρρυθμίζει... με τα λόγια. Χωρίς κατ’ ανάγκην πόρους, απλώς και μόνο με την έμπνευση στόχων και κατευθύνσεων, κομμάτια της κοινωνίας που ούτως ή άλλως «ψάχνονται», ανταποκρίνονται. Είναι κρίμα να μένει μια τέτοια δυνατότητα αναξιοποίητη.

Όποιος «έχει μάτια και βλέπει» μπορεί να διακρίνει την απαρχή αυτών των τάσεων στην ελληνική κοινωνία. Τίποτα βέβαια δεν μπορεί να προβλεφθεί με ακρίβεια, και εδώ πάνω στην αναπουμπούλα επιβεβαιώνεται η φύση της κινεζικής «κατάρας»: «σου εύχομαι να ζήσεις σε ενδιαφέροντες καιρούς». Όντως, καλώς ή κακώς ζούμε σε «ενδιαφέρουσα εποχή»...

Σωτήρης Μητραλέξης

 

ΣΧΟΛΙΑ

  1. βαγόνι avatar
    βαγόνι 04/10/2012 07:29:49

    και...δ) απο τα Βαλκάνια,στη Μεσόγειο,στην Ευρώπη και όχι
    αντιστρόφως!

    • Ο Θείος avatar
      Ο Θείος @ βαγόνι 04/10/2012 10:52:42

      Μακάρι να ήμασταν στο δρόμο να γίνουμε σύντομα Βαλκάνια.
      Εμείς βιαστήκαμε πολύ, άνοιξε τρύπα και μπήκε κατάφρεσκο οξυγόνο στο τσερβέλο, κάηκε η μπιέλα, πήραμε φόρα, σκοντάψαμε και πέσαμε φαρδείς πλατείς στο "αυλάκι".
      Είμαστε ακόμη πολύ, μα πολύ, νοτιο-νοτιοβαλκάνια...

      • Αυριανιστής avatar
        Αυριανιστής @ Ο Θείος 04/10/2012 11:19:00

        Τι ακριβώς ζηλεύεις από τα Βαλκάνια, Θείο;

        Η Ρουμανία βρίθει ιππήλατων και ημιονήλατων κάρων, ως μέσα μετακίνησης στις αγροτικές και ημιαστικές περιοχές. Ο κατώτατος μισθός στη Βουλγαρία, μόλις προχθές αυξήθηκε στα... 158 ευρώ, ενώ πρόπερσι έκλεισαν εκεί πολλές νοσοκομειακές μονάδες. Μήπως ζηλεύεις τις... οδικές υποδομές της Αλβανίας; Ή το ποσοστό ανεργίας στη FYROM;

        • Γιώργος Αχαιός avatar
          Γιώργος Αχαιός @ Αυριανιστής 04/10/2012 13:31:17

          Σωστός αυριανιστή!!
          130 ευρώ μισθός στην βουλγαρία, 150 στην ρουμανία, 50 ευρώ η σύνταξη...

          Ακόμη και η αναπτυσσόμενη τουρκία έχει κατακεφαλήν ίδιο με της βουλγαρίας και της ρωσίας για να μην ξεχνιόμαστε!!!

        • ano-kato avatar
          ano-kato @ Αυριανιστής 04/10/2012 15:12:17

          Στο Σαγκάη και αλλού στην Κίνα τα ταξί-κάρα τα σέρνουν κινέζοι ταξιτζήδες.Άρα έχει και χειρότερα.Αν μείνουμε Βαλκάνια να ανάψουμε κερί σαν το μπόι μας.

      • Ο Θείος avatar
        Ο Θείος @ Ο Θείος 04/10/2012 15:20:31

        Τις ίδιες φαντασιώσεις είχαν οι πιό πολλοί συμπολίτες και το 2004 φίλτατοι: "Ισχυρή Ελλάδα" και τα κουμπιά της Αγγελοπούλαινας...
        Η νεοελληνική αλαζονεία είναι το χειρότερο ηθικό (και όχι μόνον) κακό του νεοελληνικού ανορθολογισμού : Αυτή είναι που οδηγεί στην πτώση. Από ψηλά. Καί όσο από πιό ψηλά πέφτεις, τόσο πιό άσχημα.
        Περιφρονούμε τους γείτονες, αλλά γουστάρουμε Ιράν, Αίγυπτο, Ισημερινό, Παραγουάη και Τζαμάικα.
        Δεν προκαλεί μόνον σύγχυση στην ηθική η αλαζονεία. Αλλά και στην απλή, απλούστατη λογική.

  2. Κυθήριος avatar
    Κυθήριος 04/10/2012 07:53:54

    Αὐτές οἱ τρεῖς κινήσεις πού ἀναφέρετε καί σέ καιρό μή κρίσης,θά ἦταν ἀναγκαῖες νά γίνουν.Θά σταθῶ στήν πρώτη.Ἀπό τό κέντρο στήν περιφέρεια.Αὐτή πιστεύω ἦταν ἡ πρώτη κακοδαιμονία τοῦ Ἕλληνα,ἡ μεγαλομανία,ἡ πρωτευουσιανοπληξία,νά ζήσουν νυκτερινή ζωή, καλοπέραση.Γιατί δυστυχῶς πολλοί νέοι μετανάστευαν στά ἀστικά κέντρα,ὄχι μόνο ἐξ' ἀνάγκης,ἀλλά ἀπό τήν θέλξη τῆς ἀστικῆς ζωῆς,ἡ ἐπαγγελματική ἀποκατάσταση ἐρχόταν μετά.Ἐδῶ ἡ γνωστή παροιμία ἐφαρμοζόταν ἀντίθετα: ''καλύτερα τελευταῖος στήν πόλη,παρά πρῶτος στό χωριό''
    Στόν τόπο μου παρατηρεῖται αὐτή ἡ σωτήρια ἐπάνοδος νέων ἀνθρώπων στήν γενέτειρά τους,ἡ προσαρμογή εἶναι πολύ δύσκολη ὅμως,δέν ἔχουν συνηθίσει στήν ζωή τῆς ἐπαρχίας,ἡ ἐπιχειρηματικότητα τῶρα στήν κρίση εἶναι βαριά ἀσθενής,στά νησιά ὑπάρχει καί τό πρόβλημα τῆς προσβασιμότητας καί μόνο αὐτοί πού ἔχουν πολλή ὄρεξη γιά δουλειά,ὑπομονή καί ''ἀβάντες'' ἀπό συγγενεῖς καί γονικά,θά ἀντέξουν.Ἄν ἀντέξουν ὅμως,πιστεύω ὅτι δέν θά θελήσουν νά ξαναφύγουν ποτέ πρός τίς πόλεις.

    • Αυριανιστής avatar
      Αυριανιστής @ Κυθήριος 04/10/2012 09:16:16

      Η κακοδαιμονία αυτή έχει δυστυχώς ρίζες πενήντα ετών: στη "δεκαετία της αντιπαροχής" του '60, τότε που η Αθήνα οικοδομήθηκε άναρχα και καταστράφηκε οριστικά. Όποιος ρίξει μια ματιά όχι μόνο στη δυτική Ευρώπη, αλλά ακόμα και στις γειτονικές μας χώρες, δεν πρόκειται να δει πουθενά αυτό το χάλι, το 45% και βάλε του συνόλου των κατοίκων μιας χώρας να κατοικεί σε ένα πολεοδομικό συγκρότημα. Σκεφτείτε: Αθήνα 4,5 εκατομμύρια, Θεσσαλονίκη 1 εκατομμύριο, και από εκεί και πέρα... βουτιά σε βάθος αμέτρητο: Πάτρα 0.2 εκ., Λάρισα και Ηράκλειο από 0,15 εκ. και πάει λέγοντας. Ακόμα και η Βουλγαρία, πιο ισορροπημένη κατανομή πληθυσμού έχει. Και επειδή τέτοια κατανομή ΔΕΝ ανατρέπεται παρά μόνο σταδιακά σε χρονικό εύρος δύο γενεών τουλάχιστον, όσο βίαιες κι αν καταστούν απότομα οι συνθήκες, εγώ δεν θα συμμεριστώ τις εκτιμήσεις για "πλημμυρίδα" εσωτερικής μετανάστευσης από το κέντρο προς την περιφέρεια. Τον ίδιο οικιστικό μαρασμό εξακολουθούν να γνωρίζουν οι μικρότερες πόλεις και τα χωριά, και -ειδικά στα χωριά- στα εγκαταλελειμμένα σπίτια εκτός από Αλβανούς έχουν αρχίσει εσχάτως να εγκαθίστανται και αφροασιάτες λάθρο...

    • Φανη avatar
      Φανη @ Κυθήριος 04/10/2012 09:20:44

      Καλημερα Κυθηριε που το μυαλο σου ειναι ακομα καθαρο γιατι αναπνεεις το πελαγισιο αγερα και σε σκεπαζει η Μυρτιδιωτισσα.Εχεις πολυ δικιο ως προς την επαρχια.Κατ αρχας ειναι φτηνη, καμμια σχεση με Αθηνα, δε ξοδευεις πολλα για μετακινησεις γιατι ειναι ολα κοντα.Μετα εχεις μια ζεστη και γνωριμη σχεση με ολους και τα προιοντα που διακινουνται ειναι καλυτερα γιατι ξερουν οτι αν πουλησουν σκαρτο πραγμα θα γινει αμεσως βουκινο.Σε καποια επαρχια που πηγαινω συχνα καποιος βενζινοπωλης επιχειρησε να νοθευσει τη βενζινη.Σε ολους τους τοιχους των γεφυρων εκει γυρω γραφτηκε -Ο...ταδε πουλαει βενζινη νοθευμενη- και το φαινομενο σταματησε.
      Οι ρυθμοι της ζωης δεν ειναι αγχωτικοι και μπορεις να διασκεδασεις ωραια και με λιγα χρηματα.
      Τωρα παρατηρησα οτι για τους νεους υπαρχει ενα προβλημα και αυτο συνοψιζεται στη ανωνυμια της πρωτευουσας.Τους ενοχλει το λεγομενο ....κουτσομπολιο, οτι τα ματια ειναι διαρκως πανω σου και ελεγχεσαι για οτι κανεις, πως θα ντυθεις κλπ.Αυτο βεβαια οι παλιοι το ξεπερνανε .
      Γι αυτους ομως υπαρχει παντα το μεγαλο προβλημα των νοσοκομειων.Σημερα οπως ειναι η επαρχια ειναι μονο για τους απολυτα υγιεις, αν ομως διαμορφωθει διαφορετικα και γινει επιτελους περιφερειακη αναπτυξη, η πατριδα μας ειναι ο ωραιοτερος τοπος για να ζησει κανεις στην επαρχια.

      • Αυριανιστής avatar
        Αυριανιστής @ Φανη 04/10/2012 09:28:44

        "δε ξοδευεις πολλα για μετακινησεις γιατι ειναι ολα κοντα"

        Υπό την προϋπόθεση όμως ότι (α) είτε ζεις σε κωμόπολη και τα κάνεις όλα περπατώντας, (β) είτε είσαι απόλυτα δέσμιος του ΙΧ αυτοκινήτου. Γιατί από υποδομές βιώσιμης κινητικότητας (ΜΜΜ) στην περιφέρεια... άσε καλύτερα, αποτελεί μάλλον πικρόχολο ανέκδοτο.

      • Κυθήριος avatar
        Κυθήριος @ Φανη 04/10/2012 10:31:02

        Καλημέρα Φανή,καί μόνο γιά τούς πιό χαλαρούς ρυθμούς ζωῆς,ἀξίζει νά ζεῖ κάποιος στήν ἐπαρχία.Βέβαια καλό θά ἦταν αὐτό νά γινόταν ἀπό συνειδητή ἐπιλογή καί ὄχι ἀπό ἀνάγκη,γιατί κακά τά ψέματα,ἡ ζωή στήν ἐπαρχία ὅπως ἀναφέρεις κι ἐσύ εἶναι δύσκολη καί ἰδιαίτερα στά νησιά.Τῶρα,ἄν κάποιος ἐπιλέξει νά ζήσει στήν περιφέρεια ἀπό ἀνάγκη,θά πρέπει νά κάνει πολλές παραχωρήσεις,ἰδίως ἄν ἔχει καί παιδιά.Βέβαια ἄν μένει σέ χωριό κοντά ὅμως σέ κάποιο ἀστικό κέντρο,τά πράγματα κάπως ἀπλουστεύονται.Μήπως ὅμως τελικά,ἡ νοοτροπία τοῦ νά τά ἔχουμε ὅλα κοντά καί εὔκολα,μᾶς ἔφτασε ἐδῶ πού μᾶς ἔφτασε;Διαλέγει ὁ καθένας καί παίρνει...

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ Κυθήριος 04/10/2012 12:49:56

      Ἀγαπητὲ Κυθήριε φαντάσου πόσο θὰ ἐπιταχυνόταν αὐτὴ ἡ διαδικασία, ἂν ἡ πολιτικὴ ἡγεσία «ἔδινε τὸ σύνθημα». Τώρα, ὅλοι πρέπει ν' ἀνακαλύψουν τὸν τροχό μόνοι τους.

      • Κυθήριος avatar
        Κυθήριος @ Σωτ Μητραλ 04/10/2012 13:44:32

        Πόσο δίκιο ἔχετε...

  3. ERASMUS avatar
    ERASMUS 04/10/2012 09:00:55

    Η πλάκα στο όλο θέμα είναι οτι θα αναπολούμε την εποχή του Κ.Καραμανλη ( του πρεσβύτερου) όπου το χρέος ηταν 25% , η οικονομία κατα 50% κρατική ,υπήρχε αγροτικη οικονομία στην Ελλάδα ,υπήρχε μέση τάξη και οι εισαγωγές ηταν υπερφορολογημένες με σκοπό την προστασία της ελληνικής παραγωγής . Μάλλον το ακριβώς αντιθετο απο οτι προκαλεί η Τροίκα.Τελικά αυτοί οι λεβέντες κανουν οτι ειναι δυνατόν , για να γινει μπεστ σελλερ το βιβλιο του μπογιόπουλου ... το " Είναι ο καπιταλισμός ηλίθιε " ...........

  4. Αυριανιστής avatar
    Αυριανιστής 04/10/2012 09:25:59

    Θα διαφωνήσω με την εκτίμηση για άνθηση των "μικρών μεγεθών" επιχειρηματικότητας στην περιφέρεια. Απεναντίας, εγώ εκτιμώ ότι θα δούμε άνθηση της... μη-επιχειρηματικότητας στην περιφέρεια. Ρίξτε μια ματιά στις γειτονικές μας χώρες, την (οικονομική) τύχη των οποίων θα έχουμε σύντομα: σε πόλη της Ρουμανίας μεγέθους 320.000 κατοίκων (που τέτοια δεν έχουμε στην Ελλάδα μετά τη Θεσσαλονίκη), και μάλιστα τουριστική, είδα με τα μάτια μου όχι πάνω από 50 (ολογράφως: πενήντα) εμπορικά καταστήματα να εκτείνονται σε δύο εμπορικούς δρόμους του κέντρου, κι από εκεί και πέρα το χάος: διάσπαρτα μικρομάγαζα παροχής τοπικών υπηρεσιών με πολύ αραιή συχνότητα, π.χ. ένα ανά δύο τετράγωνα ή μπλοκ πολυκατοικιών. Με τα λουκέτα που πέφτουν βροχηδόν σε ΟΛΗ την Ελλάδα, έχει κανείς αντίρρηση ότι κάπου εκεί θα "ισορροπήσουμε" κι εμείς;

    • roadrunner avatar
      roadrunner @ Αυριανιστής 04/10/2012 09:30:03

      Σωστός.

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ Αυριανιστής 04/10/2012 12:53:43

      Πρῶτον: σὲ ὅλην τὴν Ἑλλάδα, ναί, ἁπλώνεται ἠ κρίση, ἀλλὰ δὲν εἶναι ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΥΓΚΡΙΣΙΜΟ τὸ πῶς ἐπιδρᾶ στὴν Ἀθήνα καὶ Θεσσαλονίκη καὶ πῶς στὴν ἐπαρχία.

      Δεύτερον, μὴν ξεχνᾶμε ὅτι ἀπὸ μόνη της ἠ (ἐνδεχόμενη) φυγόκεντρη ἐσωτερικὴ μετανάστευση θὰ δημιουργήσει ἕνα εἶδος ἀνάπτυξης στοὺς τόπους ἐγκατάστασης: χωριὰ καὶ κωμοπόλεις ποὺ ἔπρεπε νὰ ἐξυπηρετήσουν Χ ἀνθρώπους, ξαφνικὰ πρέπει νὰ ἐξυπηρετήσουν Χ ἐπὶ 10. Ἂν αὐτὸ δὲν δημιουργεῖ θέσεις ἐργασίας ΚΑΙ στὸν τομέα παροχῆς ὑπηρεσιῶν, τότε τί στὸν κόσμο.

      Προφανῶς, δὲν θὰ λάβει χώρα μιὰ ἀντιγραφὴ τῆς πρὸ κρίσεως Ἀθήνας στὴν ἐπαρχία, σὲ μικρότερες κλίμακες. Ἀλλὰ κατὰ μία ἔννοια... εὐτυχῶς!

  5. franc avatar
    franc 04/10/2012 09:51:58

    Αγαπητέ Σωτήρη Μητραλέξη.
    Πολύ ενδιαφέρουσες οι παρατηρήσεις σου.
    Επειδή το1976 ήμουν στο Παρίσι ως μεταπτυχιακός φοιτητής, θυμάμαι με συγκινητική ομοιότητα αυτές τις παρατηρήσεις ακριβώς,τότε που μελετούσαμε τις συνέπειες της μεγάλης πετρελαικής και οικονομικής κρίσης στην Ευρώπη (Χωρίς ΕΕ τότε). Υπήρχε τότε αυτό το ισχυρό κίνημα που το έλεγαν exode rurale (έξοδος στην επαρχία), όπου νέοι με Πανεπιστημιακά διπλώματα εγκαθίσταντο σε εγκατειλλημένα απο την αστυφιλία χωριά και άρχιζαν καλλιέργειες και κτηνοτροφία με σκοπό να μείνουν για πάντα στην επαρχία. Βέβαια οι πραγματικοί αγρότες τους αντιμετώπιζαν με συγκατάβαση και ενδιαφέρον, όμως δεν έπαυαν να τους επαναλαμβάνουν οτι ο αγρότης ήταν και θα παραμείνει ξεχασμένος απο το κράτος...
    Οπως και έγινε. Αυτή η αυθόρμητη κίνηση που σωστά παρατηρείς να εμφανίζεται τώρα κι εδώ, γρήγορα θα "ξεθυμάνει" μόλις έρθει σε επαφή με την αδίστακτη πραγματική οικονομία. Χωρίς ειλικρινή και αδιάλειπτη οικονομική και τεχνική στήριξη απο το κράτος αυτές οι κινήσεις είναι καταδικασμένες σε μαρασμό. Μένουν μόνο ως γλυκειά ανάμνηση "τότε που βγάλαν και τα δικά μας χέρια ρόζους"...Και μιλάμε για το πανίσχυρο και τόσο αποτελεσματικό Γαλλικό κράτος που τα κρατικά του τραίνα πιάνουν τα 580 χλμ/ώρα...
    Για την Ελλάδα το μέλλον είναι ακριβώς αυτό που περιγράφει ο Δοξιάδης.
    Γι αυτό και η επιχειρούμενη με το νέο φορολογικό απο τον Σαμαρά εξόντωση ακριβώς της ραχοκοκαλιάς της Ελληνικής οικονομίας που είναι το επιχειρηματικό δαιμόνιο, έστω και μικρό, της φυλης μας απο της απαρχές της ύπαρξής της, κατ' απαίτησιν των επικυριάρχων μας, θα είναι η μητέρα όλων των μαχών. Ελπίζω οτι η Ελληνική κοινωνία θα νικήσει και θα εκδιώξει την ξενόδουλη κυβέρνηση και τούς ανήκουστους νόμους της που δικαιολογει με το "ατράνταχτο επιχείρημα " οτι είναι ανίκανη να ανοίξει τα CD με τους ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΥΣ φοροφυγάδες αρα εξοντώνει τους επιχειρηματικούς Ελληνες μια για πάντα . Ε, βέβαια . Αν κλείσουν όλες οι μικροεπιχειρήσεις δεν θα υπάρχουν πια μικροφοροφυγάδες. Μόνο μεγάλοι που είναι άπιαστοι διότι διαθέτουν Offshore εταιρείες...

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ franc 04/10/2012 13:05:42

      Ἀγαπητὲ franc,

      1) Καθ' ὅλη τὴ διάρκεια τοῦ νέου ἑλληνικοῦ κράτους, οἱ μεταπρατικὲς ἡγεσίες θεώρησαν ὅτι κάποιες κινήσεις μίμησης, αὐτοχειριακὲς ὡς πρὸς τὸν τρόπο ποὺ λειτουργεῖ αὐτὸς ὁ λαὸς θὰ ἔφερναν «ἐκσυγχρονισμό», «ἐξευρωπαϊσμὸ» κλπ. Εἶναι χαρακτηριστικὴ ἡ ἀηδία μὲ τὴν ὁποία π.χ. ἡ Καθημερινὴ ἀντιμετωπίζει τὴν μικρῆς κλίμακας ἐπιχειρηματικότητα, ὠς «ὀθωμανικὸ κατάλοιπο» (κι ἂς ὀρθοτομεῖ ὁ Ἀρίστος Δοξιάδης ρήματα στοιχειώδους ρεαλισμοῦ μὲ τὸ ἄρθρο του). Καὶ πάντα κάνουνε μιὰ τρῦπα στὸ νερό. Ἔτσι καὶ μὲ τὸν νεοδημοκρατικὸ Καποδίστρια καὶ τὸν πασοκικὸ Καλλικράτη (ποὺ εἶναι... ἡ μία πλευρὰ τοῦ ἴδιου νομίσματος ἰδωμένη δίς), ἔτσι καὶ ἡ σημερινὴ ἀσφυξία τοῦ ἐπιχειρηματικοῦ δαιμονίου. Δὲ βάζουμε μυαλό, ὅσες φορὲς κι ἂν ξανακάνουμε τὸ ΙΔΙΟ βασικὰ λάθος!


      2) Ὑπάρχουν βασικὲς διαφορὲς μὲ τὸ γαλλικὸ μοντέλο. Πρῶτον, πολλοὶ ἀπὸ τὰ μιλιούνια τῶν 5 ἑκ. τῶν Ἀθηνῶν διατηροῦν ΣΕ ΜΕΓΑΛΟ ΒΑΘΜΟ ἕνα εἶδος δεσμοῦ μὲ τὴν «ἰδιαίτερη πατρίδα» τους (καθὼς καὶ ὅλο καὶ κάποια περιουσία ἐκεῖ) ἀναντίστοιχο μὲ αὐτὸ τῶν Γάλλων - πάρα πολλοὶ εἶναι ἐσωτερικοὶ μετανάστες δεύτερης καὶ τρίτης γενιᾶς. Δεύτερον, ὅ,τι καὶ νὰ γίνει ἡ Ἑλλάδα δὲν θὰ γυρίσει στὸ φτωχοManhattan τῆς ὕστερης μεταπολίτευσης. Ὁπότε ἡ παραμονὴ στὴν ἐπαρχία ἴσως θὰ συνεχίσει νὰ εἶναι πιὸ βιώσιμη ἐπιλογή. Ἂς εἴχαμε κι ἐμεῖς ἕνα ἰσχυρὸ ἀπὸ τὰ κάτω κίνημα exode rurale...

      (Ἄντε. ἂς ρομαντζάρω λίγο: δὲν ξέρουμε καὶ τί εἴδους ἀξίες μπορεῖ νὰ ξυπνήσει μιὰ τέτοια ἐπιστροφή. Ἴσως βιώσουμε μιὰ βαθιὰ ἀλλαγὴ προτεραιοτήτων ὡς ἔθνος - ἴδωμεν.)

      Θὰ ἤθελα νὰ ὑπενθυμίσω ὅτι ὅλα αὐτὰ ΔΕΝ ἐντάσσονται σὲ μιὰ ρητορικὴ «τελικά, ἴσως ἡ κρίση μᾶς κάνει καλό». Ὄχι, ὄχι, ὄχι. Ἁπλῶς διαπιστώνονται τάσεις, καὶ κατόπιν ἀξιολογοῦνται.

      • aristos avatar
        aristos @ Σωτ Μητραλ 04/10/2012 13:51:00

        Περιττό να σου πώ αγαπητέ Σωτήρη Μητραλέξη οτι συμφωνώ και με ενθουσιασμό επαυξάνω τα λεγόμενά σου. Δυστυχώς η "πραγματικότητα " κάνει ακόμα και τον ενθουσιασμό και την αισιοδοξία μου συγκρατημένα. Πάντα είχα την κρυφή ελπίδα οτι κάποτε οι κυβερνώντες αυτού του τόπου θα αντιληφθούν την σημασία που έχει για την Ελλάδα η μαγική λέξη "αποκέντρωαη".
        Ο Γεωργαλάς επι χούντας το είχε καταλάβει. Μάλιστα πολύ πριν απ' τον Τρίτση είχε προχωρήσει και σε Χωροταξικό σχεδιασμό βασισμένο στην αποκέντρωση που τότε έκανε πάταγο στην Ευρώπη...Είχε προτείνει τη δημιουργία περιφερειακών "πρωτευουσών" με αποκέντρωση θέσεων εργασίας. Αναγκάζομαι να τον μνημονεύσω αν και σιχαίνομαι τους εκπροσώπους αυτού του καθεστώτος περισσότερο απο κάθε άλλον πολιτικό.(Υπήρξα φοιτητής του Ε.Μ.Π. την περίοδο 1971-1976 και η υπογραφή μου για την έναρξη της εξέγερσης, υπάρχει στό πρώτο συνταχθέν κείμενο κατά της χούντας).
        Ομως μετά τον Γεωργαλά, η μόνη αναλαμπή ήταν του Τρίση, πέραν του δέοντος ρομαντική, αφού οι Νταβατζήδες είχαν καταλάβει την εξουσία και τον παρακολουθούσαν γελώντας να "γράφει ιστορία" και μάλιστα σε κάποια φάση να συνεργάζεται με τον Στέφανο Μάνο!!!! για την σωτηρία της Πλάκας.
        Εν κατακλείδι ἂς ρομαντζάρω κι εγώ λίγο: Η κόρη μου (Φιλοσοφική Αθηνών) συμμετέχει στην αυτόνομη κοινότητα Νέα Γουινέα και στο παγκόσμιο ποδηλατικό κίνημα (κοιμάται δίπλα στο ποδήλατό της με το οποίο έχει κάνει χιλιάδες χιλιόμετρα στην Ευρώπη) και μου λέει να κρατήσω το λιοστάσι του παππού γιατί ετοιμάζει εκπλήξεις σ' αυτό...(από μανιτάρια μέχρι αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά).
        Προσωπικά πιστεύω απόλυτα στη νέα γενιά . "Ο χρόνος ο Αληθινός είν' ο γιός μας ο μεγαλος κι ο μικρός" που λέει κι ο Διονύσης...

        • Σωτ Μητραλ avatar
          Σωτ Μητραλ @ aristos 04/10/2012 14:26:33

          Ἡ «ἀποκέντρωση» ὡς λέξη ὑπάρχει ἀνέκαθεν στὸ πολιτικὸ λεξικὸ στὴν κατηγορία «καραμέλες» (θυμίζω καὶ τὴν ἀφίσα τοῦ ΠΑΣΟΚ τὸ '81 - ὦ τῆς ἱστορικῆς εἰρωνείας), τὸ ἐρώτημα εἶναι ποιός ΚΑΤΑΡΤΙΖΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ γι' αὐτήν. Εἶναι πραγματικὰ ἐκπληκτικό, ἀλλὰ ἐνῷ ἕνα μεγάλο κομμάτι τῶν πολιτικῶς σκεπτόμενων τὴν ζητᾶ ΕΠΙΣΤΑΜΕΝΩΣ, τὸ πολιτικὸ σύστημα ἐδῶ καὶ πολλὲς πολλὲς δεκαετίες δὲν προτείνει ΤΙΠΟΤΑ σχετικό, κωφεύει ἀποκαλυπτικά. Καὶ γιὰ ἀποκεντρώσεις καὶ γιὰ πολιτικὲς «ἑλληνικῆς ἰδιαιτερότητας» ὅπως ὁ κοινοτισμός/ὁμοσπονδία/καντόνια κλπ. Δυτικοευρωπαϊκῆς καὶ ἀμερικανικῆς ἔμπνευσης «ἀνάπτυξη» κι Ἅγιος ὁ Θεός. Ὅσοι κι ἂν ζητᾶνε τὸ ἀντίθετο, ὅσο κι ἂν ζητᾶνε τὸ ἀντίθερο. (Ἢ ἔστω ἕνα γόνιμο μεῖγμα, μιὰ σύνθεση).

          (Γιὰ νὰ γελάσουμε λίγο, ἐλπίζω ὅλα αὐτὰ τὰ «μανιτάρια-ἔκπληξη» καὶ τὰ «ἀρωματικὰ φυτὰ» ἀπὸ τὶς ἐναλλακτικὲς κοινότητες τοῦ ἐξωτερικοῦ νὰ μὴν χρειάζονται τυφεκιοφόρο κρητικὸ ἀπ' ἔξω γιὰ φύλαξη, ὅπως στὰ Ζωνιανά...)

          • aristos avatar
            aristos @ Σωτ Μητραλ 04/10/2012 14:36:26

            Ναι αλλά όπως πρότεινε και ο Ανδρέας Ρουμελιώτης αυτή θα ήταν η πιο σίγουρη λύση για την εξόφληση ΟΛΟΥ του χρέους μας
            με τυφεκιοφόρους του στρατου απ' έξω, και όλο το τάγμα στην καλλιέργεια και συγκομιδή μέσα, αντί για ανόητα καψόνια και αγγαρείες. Σε έμα χρόνο ξοφλάγαμε, δεδομένου του brand name των Ζωνιανών και του Ξηρομέρου στις αγορές του Αμστερνταμ...

  6. triste avatar
    triste 04/10/2012 09:55:30

    ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΤΡΕΙΣ ΓΕΝΙΕΣ ΑΝΑΤΡΑΦΗΚΑΝ ΜΕ ΤΟ <> ΤΗΣ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑΣ. ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΘΗΚΑΝ ΣΤΙΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΕΙΤΕ ΔΙΟΤΙ ΥΠΗΡΧΑΝ ΠΙΟ ΠΟΛΛΕΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΕΙΤΕ ΓΙΑΤΙ ΗΘΕΛΑΝ ΝΑ ΖΗΣΟΥΝ ΣΕ ΜΙΑ ΠΟΛΗ ΜΕ ΕΝΤΟΝΗ ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΖΩΗ. ΕΓΩ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΣΑ ΣΕ ΠΡΟΑΣΤΙΟ ΣΤΗΣ Β/Α ΑΤΤΙΚΗΣ ΕΝΙΩΣΑ ΠΡΙΝ 12 ΧΡΟΝΙΑ ΟΤΙ ΑΣΦΥΚΤΙΟΥΣΑ , ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΠΛΕΟΝ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ ΜΟΝΟ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΣΕ ΕΜΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΣΑΝ ΝΑ ΣΤΡΙΜΩΚΤΟΥΝ ΣΕ ΜΙΑ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑ, ΕΓΩ ΛΟΙΠΟΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΣΗΚΩΘΗΚΑ ΚΑΙ ΕΦΥΓΑ ΚΑΙ ΠΗΓΑ ΣΕ ΕΠΑΡΧΙΑ ΜΕ ΛΙΓΟΤΕΡΕΣ ΒΕΒΑΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΔΟΥΛΕΙΑΣ ΑΛΛΑ ΜΕ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΖΩΗ. ΚΑΛΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΟΥΜΕ ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΠΡΑΜΑΤΑ ΚΑΙ ΝΑ ΚΟΙΤΑΞΟΥΜΕ ΠΩΣ ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΙ ΝΑ ΣΤΡΑΦΟΥΜΕ ΣΕ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΜΕ ΓΡΑΦΕΙΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΔΟΜΕΣ ΑΛΛΑ ΜΕ ΤΗ ΓΗ , ΜΕ ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΣΑΝ ΓΕΝΙΕΣ ΚΑΙ ΓΕΝΙΕΣ, ΠΡΙΝ ΧΑΘΟΥΜΕ , ΜΟΝΟΙ ΜΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΗΘΟΥΜΕ , ΜΗΝ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΤΙΠΟΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ , ΑΥΤΟ ΚΡΙΘΗΚΕ ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ ΑΝΙΚΑΝΟ.

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ triste 04/10/2012 13:07:06

      «ΕΓΩ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΣΑ ΣΕ ΠΡΟΑΣΤΙΟ ΣΤΗΣ Β/Α ΑΤΤΙΚΗΣ [...] ΣΗΚΩΘΗΚΑ ΚΑΙ ΕΦΥΓΑ ΚΑΙ ΠΗΓΑ ΣΕ ΕΠΑΡΧΙΑ ΜΕ ΛΙΓΟΤΕΡΕΣ ΒΕΒΑΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΔΟΥΛΕΙΑΣ ΑΛΛΑ ΜΕ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΖΩΗ.»

      Σωστός!

  7. Νίκος Αργεάδης avatar
    Νίκος Αργεάδης 04/10/2012 10:07:43

    Δεν ξέρω αν είδατε τον Βενιζέλο χθές στο ΜΕΓΑ, αλλά μου θυμίζει όλο και πιο πολύ τον Τσαουσέσκου τον τελευταίο χρόνο.
    Το μάτι του γυάλιζε.
    Δεν απαντούσε στις ερωτήσεις.
    Έλεγε αρλούμπες για το πως έσωσε την Ελλάδα κατά τη θητεία του ως υπουργού των οικονομικών.
    Θλιβερός και ασυνάρτητος.
    Και μας περνάει για ηλίθιους.
    Πολύ φοβάμαι η κατάσταση γλινεται όλο και πιο συγκρουσιακή διότι το αγκάθι στο σώμα της Ελλαδας, τουτέστιν η πολιτική κάστα που την καταβαράθρωσε, βρίσκεται ακόμα στα πράγματα, με τον Βενιζέλο ως κύριο παράδειγμα παρακρουσης.

    • Νικόλας avatar
      Νικόλας @ Νίκος Αργεάδης 04/10/2012 10:26:35

      Τον είδα εγώ. Νομίζει πως είναι κάποιος τρομερός πολιτικός και μας κάνει και χάρη που μας κυβερνά και δε χρειάζεται να δίνει εξηγήσεις σε μας τους πληβείους. Απαράδεκτος, την έχει ψωνίσει μάλλον με αυτά που λέγονται ότι είναι ευφυής και νομίζει ότι εμείς είμαστε όλοι χαζοί.

      • aristos avatar
        aristos @ Νικόλας 04/10/2012 18:15:51

        Aγαπητέ Νικόλα,
        Το μάλλον δεν χρειάζεται. Βάλε στη θέση του το σίγουρα.
        Το ότι μιλάει γρήγορα δεν σημαίνει οτι είναι ευφυής, αφού και χοντρές γκάφες κάνει και δεν λέει τίποτε το ουσιαστικό.
        Ασε που στην εποχή του ΟΛΟΙ οι ευφυείς φοιτητές έμπαιναν Πολυτεχνείο, Γεωπονική και Φυσικομαθηματική...
        Η Νομική Θεσσαλονίκης ήταν για τους μέτριους, σαν αυτόν.
        Δεν είναι τυχαίο οτι οι Ευρωπαίοι κατάλαβαν αμέσως οτι δεν είναι ευφυής (Δεν μπορούσε να τους ζαλίσει με την "ευφράδεια" και τα Αγγλικά του επιπέδου Lower βλέπεις) και αμέσως τον κατέταξαν ως τον χειρότερο υπουργό οικονομικών που πέρασε απ' τις Βρυξέλλες...

    • franc avatar
      franc @ Νίκος Αργεάδης 04/10/2012 10:32:31

      Αγαπητέ Νίκο πολλα χρόνια θα ζήσεις. Ακριβώς, μα ακριβώς τις ΙΔΙΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ με σένα έκανα και εγώ χτές βλέποντας τον Βενιζέλο...
      Φαίνεται οτι το πλήρωμα του χρόνου πλησιάζει...

      • Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης avatar
        Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης @ franc 04/10/2012 19:23:21

        Καλά, τὰ προβλήματά μας δὲν θὰ λυθοῦν χάρις στὴν ἀπόσυρση τοῦ Βενιζέλου... Οὐδεὶς ἀναντικατάστατος. Ἔχει τὸ καθεστὼς τὶς ἐφεδρεῖες του.

  8. Κυθήριος avatar
    Κυθήριος 04/10/2012 10:22:17

    Σωστά ὅσα λές.Δέν ἀεροβατεῖ κανείς ὅμως γιά ἀνατροπή τῆς κατανομῆς τοῦ πλυθησμοῦ,δέν ἀνακάλυψαν ὅλοι ξαφνικά τήν ἐπαρχία,μιά ἀναστροφή ὅμως τοῦ ρεύματος,ἔστω καί ἀργόρυθμη,ὑπάρχει.Ἡ ἀρχή εἶναι βασικό νά γίνει,καί ἡ μιά γενιά φτάνει γιά νά ἀντιστραφοῦν κάπως τά πράγματα.Οἱ δυσκολίες πολλές καί στίς μετακινήσεις,ἀκριβότερες λόγω ἀκριβότερης βενζίνης, καί ἀκριβότερα τά ἀγαθά καί πιό δύσκολες οἱ ὑπηρεσίες,ὑγειονομικές καί ἄλλες,ὅμως ἡ οὐσία εἶναι μία:ὅσοι ἐπιλέξουν τήν ἐπαρχία γιά τόπο διαμονῆς,ἀπό δῶ καί πέρα δέν θά τό κάνουν ἀπό ἄλλους λόγους,παρά μόνο ἀπό ἀνάγκη,γιά λόγους ἐπιβίωσης.Τό θέμα εἶναι ἄν θά τούς ''βγεῖ''...

  9. πολιτης avatar
    πολιτης 04/10/2012 10:44:42

    "ο μετασχηματισμος της ελληνικης κοινωνιας", αν μπορουμε να βαφτισουμε μετασχηματισμο της απεγνωσμενη προσπαθεια επιβιωσης, δεν μπορει να εχει αισιο αποτελεσμα οταν συντελειται αναρχα, ιδιωτικα, χωρις προγραμμα, υποδομες και σχεδιο αναπτυξιακο.
    οι δυνατοτητες της ελληνικης υπαιθρου ειναι τραγικα ελλειπεις. δεν μπορει να υποστηριξει ουτε μορφωση, ουτε υγεια, ουτε ασφαλεις μετακινησεις. οι αποστασεις ειναι μεγαλες και το κοστος μετακινησης λογω καυσιμων υψηλο. οι κρατικες υπηρεσιες ειναι υποτυπωδεις στην ελληνικη περιφερεια.
    ασε που καθε φιλοτιμη προσπαθεια αγροτοκτηνοτροφικης παραγωγης απο αμαθους αστους στο τελος θα καταληξει σε σχεδον βεβαιη αποτυχια, εξανεμιζοντας και τα οποια λιγοστα αρχικα κεφαλαια και την αρχικη ζεση και προσδοκιες.
    μοιραια λοιπον θα επιστρεψουν οι περισσοτεροι επιδοξοι αγροτοκτηνοτροφοι του σαβατοκυριακου στο κλινον αστυ πιο πεινασμενοι και καταπονημενοι απο πριν, ψαχνοντας για πορους επιβιωσης με πραγματα που ξερουν να κανουν.
    ας μην υπερβαλλουμε με τις πλουτουπαραγωγικες δυνατοτητες της υπαιθρου και ας συνειδητοποιησουμε οτι τα παντα εχουν σχετικη αξια και ορια.
    αλλωστε η παροιμια λεει σοφα...του κυνηγου και του ψαρα το πιατο δεκα φορες ειναι αδειανο και μια γεματο..........

    • Φελίζα avatar
      Φελίζα @ πολιτης 04/10/2012 10:55:46

      επίσης "πολίτης" εδώ στο "Ελλάντα" λέμε :
      ..είναι βαριά η καλογερική ( βλέπε αγροτιά)
      ..κάλλιο πέντε και στο χέρι παρά δέκα και καρτέρει ( βλέπε πχ επίδομα οαεδ)
      ..βρε δεν βαριέσαι αδερφέ......

      • Κυθήριος avatar
        Κυθήριος @ Φελίζα 04/10/2012 11:02:22

        Πόσα εἶπες σέ τρεῖς προτάσεις....
        Τήν καλημέρα μου!

    • akenaton avatar
      akenaton @ πολιτης 04/10/2012 11:46:54

      Αλήθεια, τι ξέρουν να κάνουν όλοι αυτοί οι "αστοί" στον "κλεινόν άστυ";;

  10. Ο Θείος avatar
    Ο Θείος 04/10/2012 10:57:32

    Είναι πολύ σωστό ότι ο θετικός μετασχηματισμός και η επιβίωση προυποθέτει περιορισμό του Αθηνοκεντρισμού.
    Αλλά αυτό προυποθέτει οικονομική και διοικητική αποκέντρωση, με θεσμικό τρόπο. Δηλαδή μορφές (ελαφρώς έστω) "ομοσπονδιακής" εδαφικής και διοικητικής δομής του κράτους.
    Μπορούμε ;

    • Αυριανιστής avatar
      Αυριανιστής @ Ο Θείος 04/10/2012 11:12:00

      Άσε, Θείο, όχι μόνο "ομοσπονδοποίηση" δεν χρειαζόμαστε, αλλά απεναντίας επιστροφή στη συγκέντρωση αρμοδιοτήτων σε πιο κεντρικές δομές. Η ανατροφή μου δεν μου επιτρέπει να εκστομίσω τι ακριβώς έχουν γίνει οι ΟΤΑ και οι Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις με τη διαρκή εκχώρηση αρμοδιοτήτων που τους έγινε, αλλά πιστεύω ότι είναι κοινό μυστικό πλέον...

      • akenaton avatar
        akenaton @ Αυριανιστής 04/10/2012 11:51:04

        Διαρκής εκχώρηση αρμοδιοτήτων, χωρίς και τους αντίστοιχους πόρους είναι δώρο άδωρον. Υπάρχουν ΟΤΑ που τα πηγαίνουν μια χαρά. Οι Δήμοι θα είναι το τελευταίο οργανωμένο καταφύγιο των πολιτών σε περίπτωση ανωμαλίας. Μην τους απαξιώνουμε συλλήβδην. Διοικητική και πολιτική αποκέντρωση ίσως να είναι μια λύση για την χώρα μας. Ξέρετε κανένα Υπουργείο ή κεντρική υπηρεσία που να τα έχει πάει σχετικά καλά τα τελευταία χρόνια;;;;

        • Αυριανιστής avatar
          Αυριανιστής @ akenaton 04/10/2012 12:00:14

          Όπως έχω ξαναγράψει, στα Υπουργεία και τις Κεντρικές Υπηρεσίες η διοίκηση ΔΕΝ είναι προσωποπαγής (και παράλληλα υπάρχουν και περισσότερες δικλίδες που καθιστούν μεγαλύτερο το φόβο να μη συλληφθεί κάποιος κλέπτων οπώρας), ενώ στους ΟΤΑ και στις αιρετές Περιφέρειες είναι (έστω για 4 χρόνια). Ασφαλώς και έχουν παρατηρηθεί κρούσματα διαφθοράς σε ΚΥ, αλλά το πατιρντί σπατάλης, ρεμούλας, μίζας και διορισμών που γίνεται στους ΟΤΑ νομίζω ότι είναι ασύλληπτο ως έκταση σε οποιαδήποτε Κεντρική Υπηρεσία.

          • akenaton avatar
            akenaton @ Αυριανιστής 04/10/2012 12:07:38

            Έχετε εν μέρει δίκαιο αλλά τσουβαλιάζοντας συλλήβδην όλους τους ΟΤΑ πέφτετε στην "αμαρτία" για την οποία κατηγορείτε συχνά άλλους, μεταξύ των οποίων και τον γράφοντα. Οι δήμαρχοι είναι ευκολότερο να ελεγχθούν από τις τοπικές κοινωνίες για τυχούσες ανομίες. Αν όμως οι κοινωνίες είναι συνένοχες, τότε ερχόμαστε στην παγκάλειον ρήσιν του "μαζί τα φάγαμε". Ουδεμία τομή και μεταρρύθμιση προς το καλύτερο είναι δυνατόν να επισυμβεί με την κοινωνία ενάντια. Η αποκεντρωμένη διοίκηση με τους αντίστοιχους τοπικούς φόρους, μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικότερα και να ελεγχθεί καλύτερα. Αρκεί οι πολίτες να θέλουν. Θέλουν;;;;

          • Αυριανιστής avatar
            Αυριανιστής @ akenaton 04/10/2012 12:21:16

            Παρακαλώ κατονομάστε μου 5 (ολογράφως: πέντε, όσους και τα δάκτυλα του ενός χεριού) ΟΤΑ που έχουν διακριθεί -με στοιχεία, όχι από ακριτομυθίες- για την εφαρμογή των επονομαζομένων "best practices" με παράλληλη διαπιστωμένη ανυπαρξία διαφθοράς.

          • T.V avatar
            T.V @ Αυριανιστής 04/10/2012 15:39:46

            Σωστος ο αυριανιστης, οποιος εχει ασχοληθει λιγο με δημους μπορει ευκολα να καταλαβει οτι σε ρεμουλες εχουν ξεπερασει και το καθαρο δημοσιο ας πουμε.

          • Κοινὸς νοῦς avatar
            Κοινὸς νοῦς @ akenaton 04/10/2012 15:28:46

            Ἀγαπητέ, ἡ μέχρι τώρα ἐμπειρία ἔδειξε ὅτι ἡ ἀποκέντρωση εἶναι βούτυρο στὸ ψωμὶ τῶν τοπικῶν κομματικῶν οἰκογενειῶν/φατριῶν/ὀργανώσεων, δηλαδή, τῶν δεκάδων "βαθέων κρατῶν" ποὺ ἡ κομματοκρατία ἔχει δημιουργήσει καὶ ἐπιμελῶς συντηρεῖ ἀνὰ τὴν Ἑλλάδα.

            Γι' αὐτὸ οἱ ἐλεγκτικοὶ μηχανισμοὶ πρέπει νὰ εἶναι ὑπερτοπικοί καὶ πάντως ὁπωσδήποτε ἄσχετοι πρὸς τὴν ὑπὸ ἔλεγχον περιοχή.

        • Αυριανιστής avatar
          Αυριανιστής @ akenaton 04/10/2012 23:02:40

          Οι Δήμοι θα είναι το τελευταίο οργανωμένο καταφύγιο των πολιτών σε περίπτωση ανωμαλίας.

          Οι Δήμοι, έτσι όπως κατήντησαν κυρίως λόγω της εγγενούς τους ροπής προς τη ρεμούλα, αλλά και όπως τους κατήντησε το ραγκούσειο έκτρωμα του "Καλλικράτη", δεν μπορούν να αποτελέσουν οργανωμένο καταφύγιο των πολιτών ούτε τώρα, που ακόμα επικρατεί μια σχετική ομαλότητα, και εσείς ισχυρίζεστε ότι θα μπορούν να βασιστούν πάνω τους οι πολίτες σε περιόδους ανωμαλίας;

          Πολλοί Δήμοι έχουν φτάσει στο σημείο να δηλώνουν ότι δεν έχουν κονδύλια ούτε για άσφαλτο προκειμένου να καλύψουν τις λακούβες που θα δημιουργηθούν από τις επερχόμενες βροχές του φθινοπώρου. Οι παιδικοί σταθμοί κλείνουν ο ένας μετά τον άλλο και οι εργαζόμενοι γονείς μένουν χωρίς κάλυψη. Στα σχολεία οι μαθητές θα βγάλουν το χειμώνα κάνοντας μάθημα με τα μπουφάν. Παράλληλα, οι ίδιοι οι Δήμοι αρνούνται να ελέγξουν το μπάχαλο της παράνομης στάθμευσης για να μην κακοκαρδίσουν τους τοπικούς εμπορικούς συλλόγους (και όχι μόνο) των βιλαετιών τους και μετατάσσουν τους δημοτικούς αστυνομικούς σε θέσεις προσωπικής ορντινάτσας των δημάρχων. Και άλλα πολλά...

          Αστειεύεστε, αγαπητέ, που θα μας πείτε ότι οι Δήμοι είναι και... "οργανωμένα καταφύγια"; Ας περιοριστούν σε καθαρά ληξιαρχικές λειτουργίες κι ας καταργήσουν τα υπέρογκα "δημοτικά τέλη" που πληρώνουμε χωρίς να είναι έστω και κατ' ελάχιστον ανταποδοτικά.

          • Αυριανιστής avatar
            Αυριανιστής @ Αυριανιστής 04/10/2012 23:10:41

            Θα θυμάστε, φαντάζομαι, την περυσινή περίπτωση του Καμίνη, που έδωσε εντολή να εκδιωχθούν κλωτσηδόν, μέσα στο γεναριάτικο κρύο, οι άστεγοι που είχαν βρει καταφύγιο στο κλειστό κολυμβητήριο του Ρουφ. Κάπως έτσι θεωρείτε το ρόλο των Δήμων ως "τελευταίο καταφύγιο" των πολιτών;

    • akenaton avatar
      akenaton @ Ο Θείος 04/10/2012 11:52:35

      Ασφαλώς και μπορούμε Θείο! Θέλουμε; Αυτό είναι το ερώτημα. Και η απάντηση είναι ένα ηχηρότατο ΟΧΙ!!!

    • Φαιδων avatar
      Φαιδων @ Ο Θείος 04/10/2012 12:11:50

      Ωραια ιδεα... Να φτιαξουμε δηλαδη τοπικες βαρωνιες οι οποιες, με τη βοηθεια του ξενου παραγοντα kai MKO, βεβαιως βεβαιως, θα ζητησουν αυτονομια, και γιατι οχι αργοτeρα και ανεξαρτησια, στυλ Κοσσυφοπεδιου. Στη Θρακη, ας πουμε... Λαμπρα!

      • ΚΜ avatar
        ΚΜ @ Φαιδων 04/10/2012 23:12:37

        Έτσι ακριβώς. Χάντρες στο κομπολόι της κάθε πρεσβείας. Πχ Κρήτη (αεροπλανοφόρο), Επτάνησα/Δωδεκάνησα (αγωγοί/ΑΟΖ), Θράκη. Αλλωστε, και την Γερμανία (την οποία θέλει άκριτα να αντιγράψει ο Θείος), για να την ελέγχουν την τεμαχίσαν οι σύμμαχοι σε κρατίδια (ασχέτως που αργότερα ξεχάστηκαν λόγω ψυχρού πολέμου). Και ακόμα φέρει, ως παρενέργεια της ομοσπονδοποίησης της, την εξαιρετική της δυσκαμψία στο να αλλάζει πολιτική εγκαίρως.

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ Ο Θείος 04/10/2012 13:17:56

      Ἐγὼ συμφωνῶ ἀπόλυτα. Ὁμοσπονδιακὸ κράτος, αὐτοδιοίκηση, κοινοτισμός, ἑλβετικὰ καντόνια, κεντρικὸ κράτος μόνο γιὰ ἄμυνα καὶ μεγάλους αὐτοκινητοδρόμους κι Ἅγιος ὁ Θεός.


      Ὅσον ἀφορᾶ στὴν διαφθορὰ στοὺς ΟΤΑ, ἂς πήγαιναν οἱ φόροι κατ' εὐθείαν ἀπὸ τὸν δημοπολίτη στὸν προσωποπαγῆ τοπάρχη καὶ σοῦ ἔλεγα ἐγὼ γιὰ πότε θὰ σταμάταγε ἡ κακοδιαχείριση. Πάρτυ ὅταν τὰ λεφτὰ τὰ στέλνει τὸ κεντρικὸ κράτος ξέρω νὰ κάνω κι ἐγώ. Ἅμα ἦταν ἀποκεντρωμένοι ΚΑΙ οἱ πόροι ΚΑΙ ἡ διαχείριση, κάτι θὰ γινόταν. Ὑπάρχουν κείμενα τοῦ Νίκου Γεωργιόπουλου (φιλελευθέρου) καὶ ἐμοῦ τοῦ ἰδίου (...κοινοτιστῆ;) στὸ διαδίκτυο γιὰ μιὰ σύνθεση «φιλελεύθερου κοινοτισμοῦ», ποὺ ἔχω τὴν ἀξίωση ὅτι εἶναι ἐνδιαφέροντα.

  11. Σταράτα avatar
    Σταράτα 04/10/2012 11:43:57

    όνειρα θερινης νυκτός.τήν nwo τήνρωτήσατε?τήν αντζέντα 21 τήν έχει διαβάση κανείς?τόν ιδιώτη τραπεζίτη?αυτά απαπητέ μου μόνο ή χ.α τά έχει ευαγγέλιο.τό πολιτικό σύστημα άλλα λέει .άστοχες καί άκαιρες σκέψεις πρός τό παρόν.

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ Σταράτα 04/10/2012 13:20:38

      Παραδίνομαι!

      • Σταράτα avatar
        Σταράτα @ Σωτ Μητραλ 04/10/2012 14:10:05

        Αν υπαρχει διαθεσει ριξτε μια ματια μια και μιλαμε για επαρχεια και χωριο http://www.conservativenewsandviews.com/2011/07/27/constitution/un-agenda-21-abolish-private-property/ http://www.idrc.ca/EN/Resources/Publications/Pages/IDRCBookDetails.aspx?PublicationID=308 .

      • Σταράτα avatar
        Σταράτα @ Σωτ Μητραλ 04/10/2012 14:14:15

        Εαν υπαρχει χρονος και διαθεσει ριξτε μια ματια ,οταν το θεμα μας ειναι η επαρχεια http://www.idrc.ca/EN/Resources/Publications/Pages/IDRCBookDetails.aspx?PublicationID=308 http://www.conservativenewsandviews.com/2011/07/27/constitution/un-agenda-21-abolish-private-property/

  12. Darki avatar
    Darki 04/10/2012 11:56:03

    Με τον βραδυφλεγη μετασχηματισμο δεν ανησυχουμε.Μην μετεξελιχθει σε ακαριαιο,οποτε θα ξυπνησουμε κανα πρωι χωρις σωβρακα.

    • Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης avatar
      Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης @ Darki 04/10/2012 19:30:57

      ἀργεντίνικο τάνγκο;

  13. Κοινὸς νοῦς avatar
    Κοινὸς νοῦς 04/10/2012 12:53:19

    Καλὰ τὰ λόγια καὶ καλὴ ἡ ἐπιστροφὴ στὶς ρίζες. Ἀλλά:

    Μὲ τὰ δημόσια νοσοκομεῖα τῆς ἐπαρχίας τὶ γίνεται;
    Μὲ τὸν Καποδίστρια ποὺ ἔγινε Καλλικράτης καὶ σκοτώνει τὶς κοινότητες, τὰ χωριὰ καὶ τὰ μικρὰ σχολειὰ τῆς ὑπαίθρου τὶ γίνεται;
    Μὲ τὶς ἀγροτικὲς ὑποδομές τί γίνεται; Ὑπάρχουν περιοχὲς τῆς χώρας μας ὅπου ἀκόμα ποτίζουν μὲ κατάκλιση...
    Μὲ τὴν ἀσφάλιση τῆς ἀγροτικῆς παραγωγῆς τὶ γίνεται; Ρωτῆστε πόσο ἀποζημιώθηκαν οἱ καμμένες ἐληὲς τῶν πυρκαϊῶν τῆς Ἠλείας...
    Μὲ τὴν ἀγροτικὴ ἐκπαίδευση (μέσες σχολές, γεωπόνους στὸ χωράφι, ὄχι διαχειριστὲς ἐπιδοτήσεων) τί γίνεται;
    Μὲ τὰ λιπάσματα τί γίνεται;
    Μὲ τοὺς διαλυμένους ἀπὸ τὸν κομματισμὸ συνεταιρισμούς τί γίνεται; Καλὲς οἱ μικρὲς ἐπιχειρήσεις, ἀλλὰ ὁ καθένας μόνος του δὲν μπορεῖ νὰ τὰ κάνει ὅλα (καὶ παραγωγὴ καὶ διακίνηση καὶ μάρκετινγκ, κλπ.)
    Μὲ τὰ κυκλώματα τῶν μεσαζόντων καὶ τοὺς ἐκβιασμοὺς ποὺ ὑφίστανται οἱ παραγωγοὶ τὶ γίνεται;
    Μὲ τὴν προστασία ἀπὸ τὴν ἐγκληματικότητα στὴν ὕπαιθρο τὶ γίνεται;
    Μὲ τὴν πανταχοῦ παροῦσα διαφθορὰ ποὺ ἐμποδίζει καὶ τὴν παραμικρὴ ἐπένδυση τὶ γίνεται;
    Μέ... μέ...

    Ποιὸς καὶ πῶς καὶ πότε θὰ μετατρέψει τὴν "ἐπιστροφὴ στὶς ρίζες" σὲ συγκεκριμένα μέτρα πολιτικῆς;

    ΥΓ. Πῶς καὶ γράφετε στὸ μονοτονικό; Ἀλλαγὴ ἢ ἀνάγκη;

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ Κοινὸς νοῦς 04/10/2012 13:24:07

      Λόγῳ χρόνου ἀπαντῶ μέχρι νεωτέρας μόνο στὴν... τελευταία ἐρώτηση: τὸ πολυτονικὸ δὲν διαβάζεται ἀπὸ τὰ ANDROID, δηλαδὴ ἀπὸ ὅλα τὰ «νέα» κινητὰ πλὴν iPhone καὶ ἀπ' ὅλα τὰ tablets πλὴν iPad. Τὰ ἄρθρα εἶναι ἁπλῶς μὴ ἀναγνώσιμα. Ὁπότε, μὲ βαριὰ καρδιά... Τοὐλάχιστον παίρνω τὸ αἷμα μου πίσω στὰ σχόλια.

  14. BLACKQUEEN avatar
    BLACKQUEEN 04/10/2012 13:09:12

    Benito Corleone The Godfather HD
    1) http://www.flickr.com/photos/77166286@N02/8053103112/in/photostream ''Βενιζέλος λοιπόν. Το άκρον άωτον της ανικανότητας. Ο ορισμός του αποτυχημένου. Η προσωποποίηση του εγωισμού, της ματαιοδοξίας, της διαφθοράς και του αέρα κοπανιστού. Ο άνθρωπος που κάνει τον Σαμαρά να φαίνεται Γκάντι δίπλα του. '' http://www.drseeng.com
    *** Τι Γκάντι;;;; ΑΓΓΕΛΟΣ ΕΙΝΑΙ !!!!!!!!
    2) http://www.flickr.com/photos/77166286@N02/8053113492/in/photostream

  15. Johny avatar
    Johny 04/10/2012 13:11:36

    Και το κρατος κανει οτι μπορει για να εμποδισει αυτη την ροη απο την πρωτευουσα στην επαρχια. Επελεξα να φυγω απ την Αθηνα πριν 12 χρονια, και να εγκατασταθω σε ενα μικρο χωριο της επαρχιας, βασιζομενος στην υποσχεση του κρατους οτι υποστιριζει την επιλογη μου.

    Αντι αυτου ομως, το ιδιο το κρατος επιχειρησε να με βγαλει ψευτη και απατεωνα, με την εφαρμογη του νομου 3486/2010 του Λοβερδου, κατα παραβαση της συμβασης που με ειχε απαλαξει οριστικα απο τον ΟΑΕΕ και με ειχε ενταξει στον ΟΓΑ.

    Αποτελεσμα, στα 50 μου τωρα ειμαι ενας ακομα ανασφαλιστος, ανεργος και χωρις μελλον επιστημονας, τουλαχιστον αν συνεχισω να μενω στην επαρχια, μιας και γη για εκμεταλευση δεν υπαρχει.

    Ολα οσα γραφει το αρθρο, για να γινουν πραγματικοτητα, απαιτουν πολιτικη βουληση και προγραμματισμο διαρκειας. Αν δεν μπορουν να τα κανουν αυτα, τουλαχιστον ας μας αφησουν να το παλευουμε μονοι μας, χωρις τρικλοποδιες και απατες εις βαρος μας, εκ μερους του κρατους.

  16. Kλικ avatar
    Kλικ 04/10/2012 13:12:43

    Γνώμη μου είναι οτι η λύση είναι κάπου ανάμεσα. Επιστροφή στην περιφέρεια, όχι στα χωριά αλλά στις επαρχιακές πόλεις. Διαμορφώνονται έτσι τοπικές ισχυρές "πρωτεύουσες" που τα έχουν όλα.
    Επιστροφή στην παραγωγή, αλλά όχι με τον παραδοσιακό τρόπο, αλλά με σύγχρονο σχεδιασμό και υποδομές. Έχουν γίνει πολλά βήματα, χρειάζονται και άλλα.
    Το σταδιακό άδειασμα της Αθήνα θα είναι ζωογόνο, για την χώρα αλλά και την ίδια την Αθήνα.

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ Kλικ 04/10/2012 13:25:22

      Ἀφοῦ ἡ πολιτικὴ ἡγεσία δὲν ἀναλαμβάνει νὰ δώσει «σῦρμα» γιὰ ἐπιστροφὴ στὴν περιφέρεια, ἂς προσπαθήσουμε τοὐλάχιστον ἐμεῖς, στὸ ὅποιο περιβάλλον μας.

      • Kλικ avatar
        Kλικ @ Σωτ Μητραλ 04/10/2012 14:18:24

        Μην περιμένεις να σου δείξει κανεις το δρόμο, ειδικά το επίσημο κράτος. Εξάλλου θυμήσου το Χρηματιστήριο, τα φωτοβολταϊκά, τα κίνητρα αγοράς αυτοκινήτων, τώρα την τακτοποίηση αυθαιρέτων και την υγραεριοκίνηση.
        Κανείς δεν έχει εμπιστοσύνη στο ληστρικό αυτό κράτος.
        Η οικονομία θέλει ζωτικό χώρο αλλά και ζωντανό, νεανικό και ορεξάτο πληθυσμό.
        Η μεγαλύτερη βοήθεια που μπορεί να δώσει το κράτος είναι να αφήσει τον κόσμο στην ησυχία του. Το έχει παρακάνει με τα μέτρα και τις φορολογίες.
        Συμφωνώ με αυτά που γράφονται παραπάνω, στο κράτος να μείνουν μόνο η Άμυνα και οι μεγάλες υποδομές.

        • Σωτ Μητραλ avatar
          Σωτ Μητραλ @ Kλικ 04/10/2012 14:27:55

          «Η οικονομία θέλει ζωτικό χώρο αλλά και ζωντανό, νεανικό και ορεξάτο πληθυσμό.
          Η μεγαλύτερη βοήθεια που μπορεί να δώσει το κράτος είναι να αφήσει τον κόσμο στην ησυχία του. »


          Ἀααααακριβῶς. «Φιλελεύθερος Κοινοτισμός». Ἐλάχιστο κεντρικὸ κράτος, ὑποκείμενο τῆς πολιτικῆς οἱ κοινότητες καὶ ὄχι τὰ ἄτομα.

  17. peter avatar
    peter 04/10/2012 13:30:26

    http://youtu.be/O8Iv_pM0dxI

    • BLACKQUEEN avatar
      BLACKQUEEN @ peter 04/10/2012 16:09:54

      Εγώ Peter ΝΔ, ΔΕΝ είμαι. Αλλά αφού προκαλείς (και μας φρικάρεις με τ6ο φάντασμα), να σου απαντήσω με videaki όχι ...μπαγιάτικο σαν το δικό σου του 1993 !!! , αλλά αποστομωτικό του 2009 : http://www.youtube.com/watch?v=FS5DgDKrtRo&feature=related

  18. λαλακης avatar
    λαλακης 04/10/2012 13:41:18

    Το ελευθερο επαγγελμα ειναι υγεια. Δεν επιβαρυνεις κανενα αντιθετα
    ρισκαρεις να αποτυχεις.
    Ο Σαμαρας με την ολεθρια κινηση του 35% φορος στο πρωτο ευρω καταστρεφει τη ραχοκοκαλια του ιδ τομεα τις μικρες επιχειρησεις.
    Οι μεγαλες αλυσιδες δε δημιουργουν θεσεις εργασιας αξιοπρεπης αυτη
    ειναι η αληθεια. Ειδικα τωρα με την εξελιξη της τεχνολογιας ολοενα
    και λιγοτερα ατομα θα χρειαζονται πχ στα σουπερμαρκετ.
    Τωρα η φυγη στην επαρχια ειναι πραξη απελπισιας καθως το κρατος
    ειναι ακρως εχθρικο προς τιμιους αγροτες και ιδιωτες και συντομα θα οδηγηθουν στην καταστροφη οι νεοφτωχοι αστοι που εφυγαν στην επαρχια.
    Η αναπτυξη ΔΕΝ ΔΙΑΤΑΣΕΤΑΙ!!! Αυτη ειναι η ουσια . Το κρατος οφειλει
    να βοηθα τον υγιη ανταγωνισμο , να εχει ΔΙΚΑΙΟ φορολογικο συστημα
    που να βοηθα τους ανθρωπους να ανοιγουν μαγαζια ωστε να μειωθει
    κ η ανεργια.
    Αυτη τη στιγμη γινονται ακριβως τα αντιθετα!!
    Απανθρωπη υπερφορολογηση που οδηγει τους Ελληνες στην προσφυγια
    πολιτικη φιλικη στις μεγαλες εταιριες και εχθρικη στην τιμια επιχειρηματικοτητα.
    Συντομα η Ελλας θα μοιαζει με την Αγκολα , ολα θα ειναι πανακριβα
    θα μεινουν 4-5 επιχειρησεις που θα ελεγχουν το 90% της οικονομιας
    και οσοι ζουν στη χωρα θα ζουν σε μια ανθρωπινη κολαση.
    Αυτος ειναι ο τελικος μετασχηματισμος.

    • Kλικ avatar
      Kλικ @ λαλακης 04/10/2012 14:20:27

      Είσαι σωστός

  19. ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. avatar
    ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. 04/10/2012 13:47:50

    Εύγε στον αρθρογράφο.

  20. Giannis Xristou avatar
    Giannis Xristou 04/10/2012 14:25:43

    Με τις στρατηγικες και τις πρακτικες που ακολουθουμε κοινωνια και πολιτικοι
    ειναι σχεδον σιγουρο το αποτελεσμα. Κατοπιν ανοχης του site, θα παραθεσω και ενα λινκ απο ενα ωραιο βιντεο που ειδα προσφατα, σχετικο με τα παραπανω, αν και γεματο αρτιλικια,
    http://vimeo.com/48646536
    Εικαζω πως αυτες οι εικονες συντομα θα επεκταθουν και στην επαρχια.
    Οταν φουσκωνεις ενα μπαλονι ξερεις οτι θα σκασει. Δεν ξερεις ποτε.

  21. apergospastis avatar
    apergospastis 04/10/2012 14:29:15

    Ενδιαφέρον άρθρο αλλά
    1) Το επιχείρημα ουσιαστικά διαβλέπει μια ανακύκλωση του ίδιου αδιέξοδου μοντέλου της οικονομίας από την Αθήνα στην επαρχία. Μα το πρόβλημα δεν είναι να γεμίσουν οι κωμοπόλεις κόσμο για να φτιαχτούν περισσότερα σουβλατζίδικα και καφετέριες. Αυτό το κάνουμε ήδη με τα στρατόπεδα και τα ΤΕΙ. Τί είδους καπιταλιστική παραγωγή θα παράγει ΠΛΟΥΤΟ για να συντηρηθούν οι υπηρεσίες; Η βιοτεχνική και αγροτική παραγωγή; Μα αυτή υπάρχει ήδη. Θα αλλάξει η μοίρα μας αν γεμίσει η ύπαιθρος χομπίστες μικροκαλλιεργητές;
    2) Στα σχόλια κάποιοι συγχέουν τον παραδοσιακό Ελληνικό κοινοτισμό μικρής κλίμακας με τον Δυτικό ομοσπονδισμό μεγάλης κλίμακας. Για να έχεις το δεύτερο, πρέπει να δημιουργηθεί ένα υλικό και ιδεολογικό υπόβαθρο που κάνει μια περιοχή να ξεχωρίζει και να έχει το δικό της όραμα για την θέση της στον κόσμο. Αυτές όμως είναι ενδογενείς διαδικασίες που χωρίς σχέδιο, απλά επειδή κάποιος κόσμος φεύγει από την Αθήνα, δύσκολα να φέρουν αποτέλεσμα. Αν πρόκειται για την αναζωογόνηση του παραδοσιακού χωριού με το πλατάνι και την πλατεία, εγώ την θέλω, αλλά μου φαίνεται ότι οι περισσότεροι Αθηναίοι περισσότερο έχουν σκοπό να παρκάρουν εκεί μέχρι να έρθουν καλύτερες μέρες παρά να χτίσουν κάτι μόνιμο.
    3) Γράφετε: 'Ως εκ τούτου, απόφευκτη η μετανάστευση ενός σημαντικού κομματιού της νεολαίας στο εξωτερικό: αυτή η «αιμορραγία» μπορεί μόνο να περισταλεί κάπως ή και σημαντικά, πάντως όχι να θεραπευτεί πραγματικά. Η ελπίδα εναποτίθεται στους υπόλοιπους, στην Ελλάδα που αντιστέκεται, στην Ελλάδα που επιμένει'. Δηλαδή όσοι έχουμε υποχρεωθεί να αναζητήσουμε την τύχη μας αλλού ούτε αντιστεκόμαστε ούτε αποτελούμε ελπίδα για την Ελλάδα; Αν μαραζώναμε στην Αθήνα θα είμασταν πιο χρήσιμοι...;

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ apergospastis 04/10/2012 19:09:49

      Κοιτᾶξτε, ἅμα θέλετε ΠΛΟΥΤΟ - ΠΛΟΥΤΟ ἀναρωτιέμαι τί εἴδους ἀνάπτυξη θεωρεῖτε ὅτι εἶναι βιώσιμη στὴν Ἑλλάδα. Τὸ φτωχοManhattan ποὺ λέγαμε; Φυσικὰ καὶ ἡ ἀναγέννηση τῆς ἑλληνικῆς παραγωγικότητας περνάει ἀπὸ τὴν ἀγροτικὴ παραγωγὴ καὶ τὴν βιοτεχνία.

      Ὁ «Ελληνικός κοινοτισμός μικρής κλίμακας» καὶ ὁ «Δυτικός ομοσπονδισμός μεγάλης κλίμακας» δὲν ταυτίζονται, ἀλλὰ μποροῦν νὰ συντεθοῦν. Θυμίζω ὅτι τὰ καντόνια τὰ πρότεινε ὁ Καποδίστριας.

      "Η ελπίδα εναποτίθεται στους υπόλοιπους, στην Ελλάδα που αντιστέκεται, στην Ελλάδα που επιμένει’. Δηλαδή όσοι έχουμε υποχρεωθεί να αναζητήσουμε την τύχη μας αλλού ούτε αντιστεκόμαστε ούτε αποτελούμε ελπίδα για την Ελλάδα; Αν μαραζώναμε στην Αθήνα θα είμασταν πιο χρήσιμοι…;"

      Πρῶτον, τώρα κι ἐγὼ ἀπὸ τὸ ἐξωτερικὸ σᾶς γράφω. Δεύτερον, καλὰ κάναμε ὅσοι φύγαμε, ἀλλὰ μὴν προσπαθοῦμε νὰ βγοῦμε κι ἀπὸ πάνω. Ἴσως προσφέρουμε περισσότερα στὸν Ἑλληνισμὸ ἀπ' ἔξω, ὄχι ὅμως στὴν Ἑλλάδα - καὶ εἶναι κρῖμα νὰ παριστάνουμε τοὺς «νεο-ἀντιστασιακούς». Τὴν Ἑλλάδα θὰ τὴν ἀναγεννήσουν ὅσοι παλεύουν μέσα στὴν ἀρένα, ὄχι ὅσοι τοὺς συμπαραστεκόμαστε ἐν πνεύματι ἀπὸ μακριά, ἔχοντας ἀναζητήσει καλύτερες συνθῆκες. Ἐκεῖνοι μποροῦν νὰ ἔχουν τὴν ἀξίωση νὰ ἀνήκουν στὴν «Ἑλλάδα ποὺ ἀντιστέκεται, στὴν Ἑλλάδα ποὺ ἐπιμένει». Ἐμεῖς καλύτερα νὰ μασᾶμε παρὰ νὰ μιλᾶμε. Ἡ «αὐτοεξορία» τέλειωσε μὲ τὶς γαλλικὲς διακοπὲς τῶν περίφημων ἀντιστασιακῶν... ἐξωτερικοῦ. Χαιρετισμοὺς ἀπὸ Βερολίνο.

      • apergospastis avatar
        apergospastis @ Σωτ Μητραλ 04/10/2012 19:39:22

        Παρεξηγήσατε σε όλα τα σημεία τα σχόλιά μου. Δυο παρατηρήσεις μόνο για να τελειώνουμε:
        α) Ο Καποδίστριας όταν έλεγε για καντόνια δεν εννοούσε τις υπερμεγέθεις περιφέρειες του σήμερα. Προσπαθούσε απλά να ενδύσει σε 'δυτική' ορολογία την υπάρχουσα κατάσταση της Ελλάδας τότε. Εμείς σήμερα έχουμε κακέκτυπα δυτικών θεσμών περιφερειακής οργάνωσης και η κακομορφία τους θα γινόταν ακόμα πιο έντονη έτσι και κάναμε το αστείο να κοπιάρουμε ομοσπονδιακά πρότυπα. Ούτε λόγος για κοινοτισμό πια βέβαια.
        β) Υπάρχουν Έλληνες μέσα και έξω που παλεύουν και νοιάζονται για την χώρα, όπως υπάρχουν και Έλληνες τσάτσοι, λαμόγια και βαρίδια επίσης μέσα και έξω από την χώρα. Το αυτομαστίγωμα όσων βρίσκονται έξω δεν έχει νόημα. Και δεν έκανα καμιά αναφορά σε νεο-αντιστασιακούς, παρακαλώ μην δημιουργείτε εντυπώσεις.
        Κατά τα άλλα, συγχαρητήρια για την χρήση του πολυτονικού, πραγματικά αξιέπαινη. Μακάρι να είχα κι εγώ την δυνατότητα.

  22. Σωτ Μητραλ avatar
    Σωτ Μητραλ 04/10/2012 14:29:21

    Γόνιμο σχόλιο φίλου στὸ Facebook:
    "Ωστόσο θα ήθελα να κάνω μία διευκρίνηση - τοποθέτηση και θέλω τη γνώμη σου επ'αυτού. Σίγουρα σημαντικοί αριθμοί νέων κυρίως ανθρώπων θα εγκαταλείψουν την Αθήνα - κυρίως - και θα εγκατασταθούν στην επαρχία. Δεν είναι όμως ποιο ρεαλιστικός και επιθυμητός στόχος το να παροτρυνθούν αυτοί να εγκατασταθούν σε μικρομεσαίου μεγέθους πόλεις της περιφέρειας αντί για ορεινά χωριά; Παράλληλα, σε μία τέτοια πραγματικότητα θα μπορούσαν οι γύρωω κωμοπόλεις να αξιοποιηθούν ως πόλεις-κρεβατοκάμαρες δίνοντας τη δυνατότητα για στροφή στους κλάδους που είπες αλλά από την άλλη επιτρέποντας και ένα ανεκτό επίπεδο ζωής σε νέους που πλέον είμαστε παιδιά των πόλεων. Φιλικά από κάποιον που ζει σε κωμόπολη 8000 κατοίκων και έχει λιγότερο ρπμαντική άποψη για την ποιότητα της ζωής σε χωριό."

  23. η Dimi avatar
    η Dimi 04/10/2012 18:39:14

    «Εδώ, είν' Ελλάδα κι είναι αλλιώς μεσ’ της Ευρώπης τον χειμώνα
    Εδώ, ο ήλιος μας παλιός κι είναι μεγάλη η σκιά του Παρθενώνα..»
    http://tinyurl.com/98p7yvk

    • Κυθήριος avatar
      Κυθήριος @ η Dimi 04/10/2012 19:03:15

      !!!!!!!

      • η Dimi avatar
        η Dimi @ Κυθήριος 04/10/2012 21:49:55

        Kυθήριε, καλησπέρα. Κατοικούμε στο πιό προνομιούχο οικόπεδο της γης. Ψηλά τις Καρδιές μας!

        • Κυθήριος avatar
          Κυθήριος @ η Dimi 04/10/2012 23:50:09

          Καλησπέρα Dimi,μή χάνουμε ποτέ τίς ἐλπίδες μας...

  24. theo1611 avatar
    theo1611 04/10/2012 19:45:57

    Think globally, act locally.

    Small is beautiful.

    Πιστεύω ότι η μικρή Ελλάς πρέπει να αρχίσει συστηματικά να τα κάνει και τα δύο για να επιβιώσει.

    ΥΓ:
    1. Πρέπει να ξεπεράσουμε την εσωστρέφεια και την ατομική αδράνεια για τη διατήρηση του status quo.
    2. Πρέπει να ξεπεράσουμε μεγαλοϊδεατισμούς, το μέγεθος της χώρας είναι μικρό και δεν σηκώνει μονοπώλια ή ολιγοπώλια, γενικώς, για όσους δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στην ελληνική αγορά. Αυτά να ασκήσουν τη δραστηριότητά τους εκτός Ελλάδος, αποκλειστικά και πάντως όχι μονοπωλιακά εντός. Αν φέρνουν θέσεις εργασίας και έσοδα στην ελληνική επικράτεια, να τους βγάζουμε και το καπέλο!!!
    3. Σε κρίσιμους τομείς κοινής ωφέλειας της εσωτερικής αγοράς, ας έχουμε και μονοπώλια, αν το μέγεθος της χώρας δεν επιτρέπει ανταγωνισμό προς όφελος του κοινωνικού συνόλου. Δεν έχει σημασία αν το Δημόσιο ή ιδιώτης θα τρέχει την επιχείρηση, όσο το ότι θα υπάρχει αυστηρός δημόσιος έλεγχος και βαριές κυρώσεις για τις ματσακονιές!!!

  25. MCA avatar
    MCA 04/10/2012 22:42:09

    Η Αθήνα εξακολουθεί και είναι η περιοχή της Ελλάδος με τις περισσότερες ευκαιρίες για δουλειά με τους υψηλότερους μισθούς και με την λιγότερη ανεργία.Οπότε για δουλειά καλύτερα στην Αθήνα παρά σε οποιοδήποτε άλλο μέρος στην Ελλάδα.Καλύτερα από Αθήνα μόνο εξωτερικό.Επαρχία μόνο εάν έχεις σπίτι και γη.

  26. Nik avatar
    Nik 06/10/2012 02:48:03

    Διορατική ανάλυση, στην οποία δεν γίνεται λόγος για νέα τεχνολογικά δεδομένα.

    Υπολογιστές, κινητή τηλεφωνία και Διαδίκτυο δίνουν δύναμη που δεν υπήρχε σε παλαιότερες εποχές και ανοίγουν ορίζοντες που δεν μπορούσαν να φανταστούν οι πρόγονοι μας. Και αυτό ισχύει ειδικά για την επαρχία. Απλό παράδειγμα, η πρόσβαση στα αρχεία του υπουργείου γεωργίας των ΗΠΑ σε αγρότες του πιο απομωνομένου ελληνικού χωριού.

    Ο κάτοικος της επαρχίας αφενός μπορεί να επικοινωνεί και έτσι να αυξάνει την παραγωγικότητα του, ενώ μπορεί και αντλεί γνώση από εξωεθνικά κέντρα, ενίοτε πιο έγκυρα από τα εθνικά, και παράλληλα έχει και νέες δυναμικές διόδους πωλήσεων και εμπορίου. Με αυτά τα κριτήρια ενδέχεται να υπάρξει μια νέα τάξη επαγγελματιών της πραγματικής επικοινωνίας και του μάρκετινγκ στην περιφέρεια.

    Τα κέντρα όπου σημειώνεται η δράση, δεν είναι πια περιορισμένα γεωγραφικά. Ολοένα και περισσότερο βλέπουμε ότι υπάρχουν Μπλόγκ, πχ, που έχουν μεγαλύτερη αίγλη από την πλατεία Κολωνακίου. Η πρωτεύουσα δεν είναι πια το μονατικό κομβικό σημείο στην κοινωνική ζωή, έστω και αν δεν το κατανοούν μερικοί τεχνοφοβικοί δανδήδες.

    • Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης avatar
      Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης @ Nik 08/10/2012 19:01:11

      Πολὺ σωστό!

  27. stls avatar
    stls 08/10/2012 02:58:27

    Το από το κεντρο στην περιφέρεια το είδαμε να υλοποιείτε,στέλνουν ήδη τούς 'λαθρεπιβάτες".

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.