#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
04/12/2012 16:30
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Οι Τσάμηδες στην αλβανική εξωτερική πολιτική

[caption id="attachment_193248" align="alignnone" width="600" caption="Μουσουλμάνοι Τσάμηδες εθελοντές στα στρατεύματα κατοχής, παρουσιάζουν όπλα σε Ιταλό αξιωματικό (http://romiazirou.blogspot.gr)"][/caption]

"Τσάμηδες",  ονομάζονταν οι 20.000 μουσουλμάνοι  κάτοικοι της Θεσπρωτίας  οι οποίοι αν  και αρχικά είχαν κριθεί ανταλλάξιμοι όπως προέβλεπε η Συνθήκη της Λωζάννης,  η Αλβανία με την παρακίνηση της Ιταλίας πετυχαίνει την εξαίρεση τους προβάλλοντας την αλβανική καταγωγή τους. Το αίτημα αυτό δέχτηκε και η δικτατορική κυβέρνηση Πάγκαλου που σε συνδυασμό με το κλείσιμο των Βορειοηπειρωτικών σωματείων στόχευε αφελώς στην καλυτέρευση των σχέσεων με την Αλβανία .

Η  περίοδος του Μεσοπόλεμου  (1924 -1935) χαρακτηρίζεται από τις συνεχείς προσφυγές των Τσάμηδων  στην Κοινωνία των Εθνών με τις οποίες διαμαρτύρονταν για την απαλλοτρίωση κτημάτων  προς όφελος των προσφύγων από τη Μικρά Ασία  και την δήθεν καταπάτηση των δικαιωμάτων τους. Παράλληλα,  παρατηρείται η έντονη προπαγάνδα με την δράση Αλβανών και Ιταλών πρακτόρων ενώ εντείνεται το κλίμα τρομοκρατίας από αλβανικές συμμορίες που εφορμούν από τα σύνορα.

Κατά την διάρκεια της Κατοχής, πλαισίωσαν τα ιταλικά και γερμανικά στρατεύματα και στη συνέχεια ίδρυσαν την οργάνωση KSILIA (Αλβανική Εθνική Επιτροπή), την κυβέρνηση των Τσάμηδων της Θεσπρωτίας με πρόεδρο τον Μαζάρ Ντίνο (ύπατο αρμοστή της Θεσπρωτίας  διορισμένο με διάταγμα της κυβέρνησης Μουσολίνι) και τάγματα επιστράτων για ένοπλη στήριξη της ιταλικής κατοχής.

Τα τάγματα αυτά, στράφηκαν εναντίον των ελληνικών αντιστασιακών ομάδων και ιδιαίτερα του ΕΔΕΣ που δραστηριοποιούνταν στην περιοχή ενώ παράλληλα διέπραξαν θηριωδίες έναντι των Ελλήνων κατοίκων της Θεσπρωτίας  με κορυφαία την σφαγή των 49 προκρίτων της Παραμυθιάς. Κατά την υποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων,  οι Τσάμηδες επέλεξαν την μαζική οικειοθελή αποχώρηση τους από την Θεσπρωτία μετά την καταδίκη από το Ειδικό Δικαστήριο Δωσίλογων Ιωαννίνων των 1930 εμπλεκόμενων στις θηριωδίες αυτές.

Το θέμα της εξόδου των Τσάμηδων,  από την Ελλάδα,  παραχαράσσεται σκόπιμα από την Αλβανία  μετά την πτώση του κομμουνισμού και προβάλλεται ως γενοκτονία.  Από το 1994, η αλβανική κυβέρνηση καθιέρωσε την 27η Ιουνίου ως «ημέρα μνήμης της γενοκτονίας των Τσάμηδων από τους Έλληνες»  ενώ παράλληλα απαιτεί από την Ελλάδα αναγνώριση αλβανικής μειονότητας καθώς και την αποζημίωση των Τσάμηδων για τις περιουσίες τους οι οποίες  δημεύθηκαν. Πάγια τακτική των αλβανικών κυβερνήσεων,  είναι η σύνδεση των ατομικών και συλλογικών δικαιωμάτων της αναγνωρισμένης,  βάσει συνθηκών,  ελληνικής μειονότητας με το ανεδαφικό «Τσάμικο ζήτημα» το όποιο τίθεται πάντα σε  μια στρεβλή ανταποδοτική λογική.

Το συγκεκριμένο ζήτημα,  για την χώρα μας,  έχει κλείσει από το 1948.Οι δικαστικές αποφάσεις  που καταδίκαζαν  σε θάνατο τους δωσίλογους   Τσάμηδες   ήταν στο ίδιο μήκος κύματος με αντίστοιχες αποφάσεις  που ελήφθησαν κατά τη μεταπολεμική περίοδο,  σε πολλές  χώρες της Ευρώπης ακόμη και στην ίδια την Αλβανία. Η μαζική οικειοθελής έξοδος  τους από την χώρα,  καταμαρτυρεί την ενοχή τους και κάθε προσπάθεια για ανακίνηση του θέματος,  από πλευράς του αλβανικού κράτους και Τσάμικων σωματείων,  πέφτει στο κενό.

Δημήτρης Κούτρας

(Μεταπτυχιακός φοιτητής  του τμήματος  Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών Πανεπιστήμιο Πειραιώς)

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Κυθήριος Τ. avatar
    Κυθήριος Τ. 04/12/2012 17:58:44

    Τό ζήτημα τῶν Τσάμηδων μπορεῖ γιά τή χῶρα μας νά ἔχει κλείσει ἀπό μτό 1948,γιά τούς Ἀλβανούς ὅμως δέν ἔχει κλείσει καθόλου καί μάλιστα ἀπό τό 1994 καθιέρωσαν καί ἐπίσημα ἑορτασμό μνήμης γενοκτονίας...Ἐμεῖς ὥς κράτος γιατί δέν διαμαρτυρηθήκαμε στά διεθνή φόρα γιά αὐτές τίς διαστρεβλώσεις εἰς βάρος μας; Δέν τό γνώριζαν οἰ κυβερνήσεις μας; Πάντως οἱ Ἀλβανοί εἶναι ποτισμένοι μέ τό θέμα τῶν Τσάμηδων,μιά φορά λογοφέραμε ἄσχημα μέ ἕναν ἀπό δαύτους γιά τό θέμα αὐτό,γιατί σύν τοῖς ἄλλοις,ἔρχονται στήν Πατρίδα σου,τούς φιλοξενεῖς καί εἶναι τελείως θρασεῖς καί ἀχάριστοι καί θά στήν ποῦνε ἄν βρίσκονται καί στό σπίτι σου μέσα..

    • maverick avatar
      maverick @ Κυθήριος Τ. 04/12/2012 20:06:04

      Για να μην συμβαίνουν όλα τα ανωτέρω, την εξωτερική πολιτική της Χώρας, θα πρέπει να την ασκούν Έλληνες και όχι ελληνόφωνοι!

      • Κυθήριος Τ. avatar
        Κυθήριος Τ. @ maverick 05/12/2012 07:50:13

        Σωστός!

  2. Δεξιος Αντιφασιστας avatar
    Δεξιος Αντιφασιστας 04/12/2012 19:36:24

    Εγω δε μπορω να καταλαβω πως τοσοι αριστεριζοντες δημοσιογραφοι,πολιτικοι,ακαδημαί΄κοι και αλλοι εξεχωντες στηριζουν τις αξιωσεις των φιλομουσολινικων τσαμηδων

    • Δ.Ζ. avatar
      Δ.Ζ. @ Δεξιος Αντιφασιστας 11/12/2012 10:41:55

      Σε ποιους αναφέρεστε; Μιλήστε με ονόματα για να τους ξέρουμε. Οι γενικολογίες δεν βοηθούν.

  3. ΒΙΣ avatar
    ΒΙΣ 04/12/2012 20:25:57

    Να προσθέσω ή να διορθώσω μερικά σημεία του άρθρου.
    1. Ο Πάγκαλος έκανε ένα τεράστιο λάθος και δέχθηκε την παραμονή των Τσάμηδων στην Ελλάδα, αν και ήταν ανταλλάξιμοι, καθώς η Συνθήκη της Λωζάννης έθετε ως όρο ανταλλαξιμότητας το θρήσκευμα και όχι τη γλώσσα. Σύμβουλοι του Θεόδωρου Πάγκαλου του επεσήμαναν αυτό, αλλά ο ίδιος ήταν ανένδοτος. Έπαιξε ρόλο και μία συμπάθειά του προς την αλβανική πλευρά, καθώς ο ίδιος ήταν δίγλωσσος Αρβανίτης, από τη Σαλαμίνα και την Ελευσίνα. Ο ίδιος είχε δηλώσει ότι μητρική του γλώσσα ήταν η αλβανική. Αργότερα είχε γίνει στενός φίλος με τον βασιλιά Αχμέτ Ζόγκου της Αλβανίας. Την ίδια εποχή βέβαια, ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Παύλος Κουντουριώτης μιλούσε με τον αλβανό πρέσβη στην Αθήνα στα...αρβανίτικα. Δεν αμφισβητείται η φιλοπατρία του Παγκάλου, για να είμαστε τίμιοι, απλά φέρθηκε αφελώς, ιδεαλιστικά, στο συγκεκριμένο θέμα. Πίστευε πως θα ήταν δυνατή η ομαλοποίηση των σχέσεων με την νεοπαγή Αλβανία, κάνοντάς της ένα δώρο. Ίσως πίστευε πως θα την τραβούσε από την επιρροή της Αλβανίας και πως θα εξασφάλιζε τα νώτα έναντι της Τουρκίας.
    2. Οι Τσάμηδες δεν ήταν οι μοναδικοί αλβανόφωνοι της Θεσπρωτίας. Πολλοί άλλοι ήταν χριστιανοί Αρβανίτες, με ελληνική συνείδηση. Για διάκριση από αυτούς, οι μουσουλμάνοι Τσάμηδες ονομάζονταν Τουρκοτσάμηδες. Αλλά οι μεγάλες εκτάσεις γης ανήκαν στους μουσουλμάνους Τσάμηδες, ως μπέηδες, λόγω εξισλαμισμού τους. Οι χριστιανοί αλβανόφωνοι μοιράζονταν τη μοίρα των λοιπών χριστιανών της Τουρκοκρατίας. Κάτι που δεν λένε οι Αλβανοί, γιατί δεν τους συμφέρει, είναι ότι από την εκδίωξη των μουσουλμάνων Τσάμηδων ωφελήθηκαν τα μάλα οι ομόγλωσσοι (αλβανόφωνοι) αλλά χριστιανοί και με ελληνική συνείδηση κάτοικοι της Θεσπρωτίας και μέρους του νομού Πρεβέζης (χωριά Πέρδικα, Αγιά, Μόρφι, κ.ά.).
    3. Η αλβανοφωνία στη Θεσπρωτία δεν χρονολογείται από την....Αρχαιότητα, όπως ισχυρίζονται αυθαίρετα οι Αλβανοί. Αντίθετα, φαίνεται ότι είναι φαινόμενο των ύστερων μεσαιωνικών χρόνων, με την εξάπλωση της αλβανοφωνίας προς νότο (μιλάμε για τον 14ο αιώνα κυρίως). Υπάρχουν συγκεκριμένα ιστορικά και γλωσσολογικά επιχειρήματα που ενισχύουν την άποψη αυτή, αλλά δεν είναι του παρόντος.
    4. Ο αριθμός των Τσάμηδων όντως δεν υπερέβαινε τις 20-25.000. Οι Αλβανοί μιλούν για 200 χιλιάδες, λες και διεκδικούν όλο τον πληθυσμό της Ηπείρου! Λογική εξήγηση και επιχειρήματα μην περιμένετε. Οι Αλβανοί διεκδικούν μέχρι και την Άρτα, αν και σε ολόκληρο τον νομό Άρτης δεν υπάρχει ούτε μισό αλβανόφωνο (χριστιανικό) χωριό, ούτε φυσικά υπήρχαν μουσουλμάνοι Τσάμηδες στην Άρτα ή και στην Πρέβεζα. Η παρουσία τους περιοριζόταν σε ορισμένα τμήματα του νομού Θεσπρωτίας, με επίκεντρο το Μαργαρίτι (Marglici, στην αλβανική).
    5. Η αλήθεια είναι ότι οι Τσάμηδες έφυγαν με βίαιο τρόπο, διωγμένοι από τα σώματα του Ζέρβα και τα σπίτια τους πυρπολήθηκαν, τουλάχιστον πολλά από αυτά. Βέβαια, με δεδομένη τη συμπεριφορά τους στον Μεσοπόλεμο και ειδικά στην Κατοχή, υπήρχε τόσο συσσωρευμένο μίσος εναντίον τους που αυτό δεν εκπλήσσει. Πάντως, γενοκτονία δεν υπήρξε, με την έννοια της μαζικής σφαγής και εξολόθρευσης. Υπήρξε βίαιη εκδίωξη. Εκ των υστέρων, καταδικάστηκαν ως δοσίλογοι.

    • ΒΙΣ avatar
      ΒΙΣ @ ΒΙΣ 05/12/2012 08:44:32

      Διόρθωση: "πίστευε ο Πάγκαλος ότι θα τραβούσε την Αλβανία από την επιρροή της Ιταλίας".

  4. Karenin avatar
    Karenin 04/12/2012 23:35:27

    Η παρέμβαση του ΒΙΣ είναι αρκετά διαφωτιστική, και αποκαθιστά ιστορικά γεγονότα. Θα συμπλήρωνα μόνο ότι οι τσαμηδες αντιμετωπίστηκαν εχθρικά και με καχυποψία απο το αλβανικό καθεστώς κατα την επιστροφή τους, αλλά ακόμη και σήμερα η πλειοψηφία των αλβανών έτσι τους αντιμετωπίζουν.
    Στην Θεσπρωτία μεχρι τον πόλεμο υπειρχαν χωρια αμιγώς μουσουλμάνικα, μικτά, και αμιγώς ελληνικά. Στόν πόλεμο έγιναν πολλά. Δεν συνεργάστηκαν όλοι με τους Ιταλογερμανούς αλλα την πλήρωσαν όλοι. Στην ουσία έγινε εκαθάριση κανονική απο τον ΕΔΕΣ και εκδίωξη, και οι περιουσίες οι μεγαλες φαγώθηκαν απο ντόπιους εθνικιστές πατριώτες.
    Είμαι απο την περιοχή και παρολα αυτά πιστευω ότι επρεπε να είχαν αποζημειωθει για τις περιουσίες, και θέμα να να είχε κλείσει εκεί.

    • ΒΙΣ avatar
      ΒΙΣ @ Karenin 05/12/2012 08:43:13

      Σχεδόν όλοι τους συνεργάστηκαν. Ελάχιστοι δεν συνεργάστηκαν και αυτοί έμειναν στην Ελλάδα, απλά δεν ξέρω αν έμειναν στην περιοχή. Δεν καταλαβαίνω γιατί θα έπρεπε να αποζημιώσουμε ανθρώπους που ευθύνονται για τον θάνατο πολλών συμπολιτών μας (και συμπολιτών τους) και για ανοιχτή συνεργασία στρατιωτικού τύπου με τις αρχές Κατοχής. Επιπλέον, στο Μεσοπόλεμο η όλη τους συμπεριφορά ήταν εντελώς αχάριστη. Η Ιταλία είχε οχλήσει την Κοινωνία των Εθνών, από όσο θυμάμαι, για τους Τσάμηδες κατά της Ελλάδας αρκετά πριν τον ελληνοϊταλικό πόλεμο.
      Στην Αλβανία οι Τσάμηδες αντιμετωπίστηκαν με καχυποψία όχι από την κυβέρνηση, αλλά από τον απλό λαό, λόγω του κακού χαρακτήρα τους και της φιλαργυρίας τους. Υπάρχει και σχετική παροιμία, αντίστοιχο με το δικό μας "ο καλύτερος έχει σκοτώσει τη μάνα του" ("τον καλύτερο Τσάμη είναι να το κρεμάσεις στην Πλατεία της Σημαίας στην Αυλώνα").
      Οι Αλβανοί είναι λαός που αν τους δώσεις το δάχτυλο, θα σου πάρουν το χέρι. Οποιαδήποτε παραδοχή της Ελλάδας για αποζημιώσεις είναι εγκληματική. Επιπλέον, αυτοί θα ζητήσουν αποζημιώσεις με βάση τη σημερινή αξία της γης (βλέπε τουριστικά φιλέτα στα Σύβοτα....). Και κανείς δεν ξέρει πόσους από αυτούς που θα ζητήσουν θα είναι πραγματικοί Τσάμηδες, απόγονοι εκδιωχθέντων.

  5. Φαήλος Μ. Κρανιδιώτης avatar
    Φαήλος Μ. Κρανιδιώτης 04/12/2012 23:37:39

    Ελπιδοφόρο νέοι επιστήμονες να έκφέρουν τέτοιες ξεκάθαρες και τεκμηριωμένες απόψεις.

    • Δημήτρης Κούτρας avatar
      Δημήτρης Κούτρας @ Φαήλος Μ. Κρανιδιώτης 15/12/2012 18:26:05

      Κύριε Κρανιδιώτη σας ευχαριστώ πολύ ,τα λόγια σας με τιμούν .

  6. Αθανάσιος Βαμβίνης avatar
    Αθανάσιος Βαμβίνης 05/12/2012 00:37:26

    Δημήτρη συγχαρητήρια! Σε λίγες γραμμές παρουσίασες όλη την ιστορία.

    • Δημήτρης Κούτρας avatar
      Δημήτρης Κούτρας @ Αθανάσιος Βαμβίνης 15/12/2012 18:31:02

      Ευχαριστώ Θανάση , στόχος μου ήταν να παρουσιάσω σε λίγες γραμμές την ιστορία κυρίως στους ανθρώπους της ηλικίας μας που δεν γνωρίζουν πολλά πάνω σ' αυτό το θέμα . Τα παραπάνω σχόλια βοηθούν να σχηματίσουν μια ολοκληρωμένη άποψη .

  7. Ευάγγελος Φ. Τσιμπούρης avatar
    Ευάγγελος Φ. Τσιμπούρης 05/12/2012 09:16:42

    Ωραίο άρθρο και επίκαιρο.. Η εθνικιστικές κορώνες φωνών απο την Αλβανία ίσως οφείλονται στις εκλογές που έρχονται, ίσως στις έρευνες υδρογονανθράκων, αλλά η πορεία της Αλβανίας προς τη Δύση περνάει απο την Ελλάδα.. Δημήτρη συγχαρητήρια..

  8. Θεόδωρος avatar
    Θεόδωρος 05/12/2012 11:32:09

    Η αλβανική κοινωνία είναι βαθύτατα ανθελληνική και από παράδοση (θρησκευτική αντιπαλότητα) αλλά και 100 χρόνια προπαγάνδας του αλβανικού κράτους. Με τον τρόπο αυτό ικανοποιείται το φοβικό σύνδρομο έναντι αποσκιρτήσεως εδαφών που δεν τους ανήκουν (Β. Ηπειρος - ανύπαρκτη ως όρος προ του 1912) αλλά και διασφάλισης της εξόδου του ελληνικού πληθυσμού από τα εδάφη αυτά "οικειοθελώς". Αφήνοντας το ιστορικό των 100 ετών ανθελληνισμού, διερωτώμαι ποιός γραικύλος ΥΠΕΞ αλλά και ποιοί "Ελληνες" διπλωμάτες συνεχίζουν να υποστηρίζουν μετά μανίας το ΓΑΠικό σχέδιο υποστήριξης, έναντι παντός τιμήματος, της εισόδου της Αλβανίας στην ΕΕ!? Μάλιστα, και των Δυτ. Βαλκανίων! Είναι αφελείς, άσχετοι ή πράκτορες?

  9. Tassos avatar
    Tassos 05/12/2012 11:38:29

    Το καλύτερο και πιο επιστημονικό βιβλίο για τους Τσάμηδες έχει γραφτεί από την Ελευθερία Μαντά του ΙΜΧΑ

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.