#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
16/01/2012 14:20
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Μια άλλη, βιώσιμη, πρόταση για το PSI

[caption id="attachment_143171" align="alignnone" width="600" caption=""Χρειάζεται κι άλλο κόψιμο""][/caption]

Του Κώστα Ροδινού

Μια από τις βασικές αιτίες της καταστροφικής πολιτικής των τελευταίων δυο χρόνων ήταν η ευκολία με την οποία η Κυβέρνηση Παπανδρέου έλεγε «ναι σε όλα» (αφού μας διέσυρε διεθνώς ως διεφθαρμένους, ότι δίναμε πλαστογραφημένα στοιχεία, πως το έλλειμμα  του 2009  είχε ξεφύγει από κάθε έλεγχο, κλπ., πανικοβάλλοντας έτσι τις διεθνείς αγορές). Οτιδήποτε πρότεινε η Τρόϊκα, δεσμευόταν να το υλοποιήσει. Δικαιολογούσε δε την προθυμία της με δυο επιχειρήματα. Πρώτον, «η Τρόϊκα ξέρει. Έχει και εμπειρία». Δεύτερον, «αν το πρόγραμμά αποτύχει, θα μας διασώσει, αφού θα είναι συνυπεύθυνη».

 Πώς φτάσαμε στο «κούρεμα;»

Τελικά, το Μνημόνιο απέτυχε, άρα η Τρόϊκα ούτε γνώσεις, ούτε εμπειρία διέθετε. Για να συνεχίσει τη ..διάσωση  απαιτεί διαρκώς νέα μέτρα. Έβγαλε και την ουρά της απ’ έξω. Δεν έφταιγε το πρόγραμμα, αλλά οι Έλληνες που δεν τηρούσαν τα υπεσχημένα.

Έτσι, φτάσαμε στο PSI. Να ξεκινήσουμε από μια βασική παραδοχή. Ουδείς εκ των ιδιωτών  ομολογιούχων, είναι  ...γενναιόδωρος, ώστε να  χάσει χρήματα.  Εκτός και αν αντιληφθεί ότι στο μέλλον κινδυνεύει  να ...χάσει περισσότερα ή και  όλα! Το περασμένο Καλοκαίρι, πριν από την αποτυχημένη προσπάθεια «κουρέματος» της 21ης Ιουλίου του 2010 (τότε που κατά τον κ. Βενιζέλο είχε μπει πάτος στο βαρέλι), τα ελληνικά ομόλογα διαπραγματεύονταν στη δευτερογενή αγορά  έως και στο 30% της ονομαστικής τους αξίας. Δηλαδή, υπάρχουν κάτοχοι ελληνικών ομολόγων που κερδίζουν και   με κούρεμα 50%!

Τι σήμαινε αυτό; Κάποιοι, επειδή έβλεπαν αυτό που έρχεται, ήθελαν να καθαρίσουν τα χαρτοφυλάκια τους από «ελληνικά χαρτιά»  και πωλούσαν όσο-όσο.  Τότε  «βγήκε στη δευτερογενή αγορά» η ΕΚΤ και «μάζεψε» ελληνικά ομόλογα ύψους περίπου 60 δις ευρώ.

Ποτέ μου δεν κατάλαβα: α)γιατί δεν τα «μάζεψε» όλα η ΕΚΤ και β)γιατί η Ελλάδα δεν διαπραγματεύτηκε να «στήσει" μια εταιρεία με χρηματοδότηση των Ευρωπαίων, η οποία θα αγόραζε «τσακισμένα ελληνικά ομόλογα». Ήταν  ο ασφαλέστερος και αποτελεσματικότερος τρόπος για να μειωθεί το χρέος μας, χωρίς κλυδωνισμούς. Θα κόστιζε και φθηνότερα!

Το «εθελοντικό κούρεμα»

Τότε  άνοιξε  η συζήτηση για το «κούρεμα». Αφού «κούρευε» η αγορά , αποφάσισαν να το κάνουν συντονισμένα μήπως και  «διασωθεί»  το πρόγραμμα!

Η πρώτη προσπάθεια κατέληξε σε φιάσκο. Τον Οκτώβριο φούντωσαν οι συζητήσεις για ακόμα μεγαλύτερο «κούρεμα». Τότε, ο κ. Παπαδήμος, ως σύμβουλος του κ. Παπανδρέου, με άρθρο του τάχθηκε εναντίον ενός μεγαλύτερου «κουρέματος.»  Έγραφε στις 23-10-2011 στους FT: “τα πιθανά οικονοµικά οφέλη της αναδιάρθρωσης του χρέους θα είναι πολύ µικρότερα από ό,τι συχνά προβλέπεται, ενώ η διαδικασία αυτή συνεπάγεται σηµαντικούς κινδύνους για την Ελλάδα και την ευρωζώνη.»

 Η απόφαση της 26ης Οκτωβρίου παρουσιάστηκε ως οριστική  λύση. Όμως, είχε πολλές αδυναμίες.

- ενίσχυσε την  αβεβαιότητα  στις  αγορές.

- δημιούργησε προηγούμενο.

- σ’  ένα τέτοιο σκηνικό, ποιός θα επενδύσει στην Ευρώπη;

- πολλοί κάτοχοι ελληνικών ομολόγων, για κερδοσκοπικούς λόγους  «κάθισαν» στα  CDS. Εμφανίζονται  σε win-win position.

Ο κ. Παπαδήμος εντόπιζε  δύο ακόμα  προβλήματα: « οι απώλειες για τα ελληνικά νοικοκυριά και για όσους, εκτός των οικονοµικών ιδρυµάτων, κατέχουν δηµόσιο χρέος θα πλήξουν την οικονοµική δραστηριότητα και τα φορολογικά έσοδα. Άλλο ένα µεγάλο µέρος του ελληνικού δηµόσιου χρέους βρίσκεται στα χέρια επίσηµων θεσµών. Στο τέλος Ιουλίου 2011 οι κυβερνήσεις της ευρωζώνης, το ∆ΝΤ, η ΕΚΤ και άλλοι επίσηµοι θεσµοί κατείχαν σχεδόν το ένα τρίτο του ελληνικού δηµόσιου χρέους. Για θεσµικούς, πολιτικούς και νοµικούς λόγους δεν µπορεί να υπάρξει αναδιάρθρωση του χρέους που θα οδηγήσει σε απώλειες για τους επίσηµους αυτούς θεσµούς!!!»

(Προς θεού, μη πάθουν κάτι οι ....θεσμοί!)

Με τόσο μεγάλα και αντικρουόμενα συμφέροντα  δύσκολα βρίσκεται  «χρυσή τομή». Έτσι, έχουμε εμπλακεί σε ατέρμονες συζητήσεις.

Θα καταλήξουν σ’  αδιέξοδο; Μια  βασική αρχή της θεωρίας των διαπραγματεύσεων,  λέει ότι αν τα μέρη της διαπραγμάτευσης έχουν επενδύσει πολύ χρόνο στις συζητήσεις, καταλήγουν σε κάποια συμφωνία που  σώζει τα προσχήματα απλά και μόνο από την κόπωση των διαπραγματεύσεων ή επειδή τους έχει δημιουργηθεί η εντύπωση για την αναγκαιότητα μιας συμφωνίας. Θα είναι, όμως, αρκετή μια τέτοια συμφωνία;

Τι θα μπορούσε να γίνει;

Το PSI θα έχει νόημα, αν το  επιτόκιο είναι πέριξ του 3%.  Όμως, και πάλι δεν αρκεί. Κάτι πρέπει να κάνουμε και με το υπόλοιπο χρέος. Επ’ αυτού , ο  Πέτρος Δούκας, διατύπωσε μια ενδιαφέρουσα και  ρεαλιστική πρόταση:

«(Α) Η ΕΚΤ να αποσύρει και να διαγράψει τα 60 δις ευρώ ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου που έχει αγοράσει στις δευτερογενείς αγορές, ή να τα πουλήσει στην Ελλάδα προς 20 σέντς το ευρώ, με ειδικό δάνειο που θα συναφθεί από τον  αρμόδιο Ευρωπαϊκό φορέα.

(Β) Tο EFSF να αγοράσει στις δευτερογενείς αγορές όσα Ελληνικά ομόλογα μπορεί (τώρα που οι τιμές  είναι  εξαιρετικά συμπιεσμένες) με σκοπό την απόσυρση και διαγραφή τους.

(Γ) Να αποφασίσει ότι για ένα μικρό διάστημα πρέπει να επιτραπεί στην ΕΚΤ να χρηματοδοτεί την στήριξη των αγορών Ομολόγων. Αυτό θα σήμαινε, τελικά, και το ‘τύπωμα χρήματος’ και την αύξηση της νομισματικής κυκλοφορίας. Όπως έχει κάνει το Federal Reserve των ΗΠΑ για να ηρεμήσουν οι αγορές. Η αύξηση της νομισματικής κυκλοφορίας μεσοπρόθεσμα θα είχε πληθωριστικές συνέπειες τις οποίες, κυρίως οι Γερμανοί, φοβούνται όπως ο διάολος το λιβάνι. Αλλά δεδομένης της βαθιάς ύφεσης, και αν οι επεμβάσεις είναι προσωρινές, το πληθωριστικό αποτέλεσμα θα είναι σχετικά ανώδυνο και διαχειρίσιμο.»

Έτσι το χρέος της Ελλάδος μειώνεται δραματικά και καθίσταται βιώσιμο. Η εξυπηρέτησή του γίνεται  εφικτή. Η χώρα μας μπορεί να διοχετεύσει για αναπτυξιακούς σκοπούς πόρους, που μέχρι σήμερα διατίθενται για τοκοχρεωλύσια.

Αν το PSI ναυαγήσει;

Αν το PSI καταλήξει σε αδιέξοδο, τι γίνεται;  Αντλώ πάλι από τα στοιχεία που παραθέτει ο Π. Δούκας:

«Έχουμε και ένα όπλο που δεν αξιοποιούμε επαρκώς: Η έξοδος της Ελλάδας από το ευρώ δεν συμφέρει στους Ευρωπαίους!  Ήδη έχουν ‘επενδύσει» στο Ελληνικό ‘πρόβλημα’ περίπου 400 δις  ευρώ περίπου. Συν όλα το κοινοτικά προγράμματα χρηματοδότησης επενδύσεων! Ποιος θα ωφελείτο στην Ευρώπη από μια κατάρρευση της ελληνικής οικονομίας;»

 Αφού, λοιπόν, έτσι έχουν τα πράγματα  γιατί η Ελλάδα δεν προτείνει στην ΕΕ κάτι ....πάρα πολύ απλό: Θυμίζω ότι στις 22-12-2011 η ΕΚΤ δάνεισε  523 ευρωπαϊκές Τράπεζες  489 δις ευρώ  με επιτόκιο 1%!!! Η Ελλάδα γιατί να πληρώνει 4% και 5%;

Ας  διακόψουμε τις διαπραγματεύσεις για  το PSI! Αντιπροτείνουμε  την επαναδιαπραγμάτευση του συνολικού μας χρέους με επιτόκιο 1%. Όσο δανείζει η ΕΚΤ τις Ευρωπαϊκές Τράπεζες. Μια τέτοια συμφωνία θα έριχνε τα ετήσια χρεολύσια περίπου στα 4 δις, από τα 15 που θα πληρώσουμε εφέτος!

Ζητάμε  περίοδο χάριτος μέχρι να βγεί η οικονομία μας από την ύφεση.

Και  διάρκεια αποπληρωμής 30 έτη.

Μια τέτοια πρόταση:

α) απομακρύνει τον κίνδυνο της αβεβαιότητας

β) καθιστά το χρέος μας βιώσιμο

γ)η Ελλάδα αποδεικνύει ότι είναι μια φερέγγυα χώρα

δ)  δεν υφίστανται απώλειες τα ασφαλιστικά μας ταμεία, ενώ και οι επιπτώσεις στο τραπεζικό σύστημα θα είναι περιορισμένες.

ε)αποδεσμεύονται πόροι της τάξεως των 10 δις, δηλαδή περίπου 4. 5% του ΑΕΠ, οι οποίοι θα διοχετευτούν για την ανάκαμψη της  οικονομίας.

 Ερώτηση: Τι πιθανότητες έχει μια τέτοια πρόταση να γίνει δεκτή; Ειλικρινώς δεν ξέρω! Αυτοί, όμως, προς τους οποίους απευθύνεται η πρόταση είναι σε θέση να αντιληφθούν, και πολύ καλά μάλιστα, τι σημαίνει μια ελληνική, άτακτη χρεοκοπία, εντός του ευρώ!

ΣΧΟΛΙΑ

  1. blue nile avatar
    blue nile 16/01/2012 12:09:59

    Ενδιαφέρουσα πρόταση.
    Πως όμως θα αποφευχθούν κερδοσκοπικά headging διαφόρων hedge fund που θα επένδυαν και αυτά στην αγορά των πεσμένων ελληνικών ομολόγων ενώ μετά θα ζητούσαν την ακέραιη αποπληρωμή τους; Αν τους αρνηθούν αυτό που θα ζητήσουν μια απλή προσφυγή τους στο ISDA θα πυροδοτούσε τα CDS.

  2. anagnostopoulos panagiotis avatar
    anagnostopoulos panagiotis 16/01/2012 12:13:07

    Πηγή http://www.x-hellenica.gr/PressCenter/Articles/2508.aspx
    Η Ελλάδα δεν χρειάζεται σε καμία περίπτωση νέα δάνεια, με τοκογλυφικούς τόκους και με εγκληματικές εγγυήσεις, Η χώρα μας χρειάζεται ένα σύνολο μέτρων αναμόρφωσης και ενίσχυσης της οικονομίας της, με κέντρο βάρους τα χαμηλά επιτόκια δανεισμού (βασικό της ΕΚΤ), την αναδιάρθρωση (επιμήκυνση) του δημοσίου χρέους, καθώς επίσης τις ευρωπαϊκές επενδύσεις - μέσω του οποίου θα καταπολεμηθεί η ύφεση, ο στασιμοπληθωρισμός καλύτερα, καθώς επίσης η εγκληματική ανεργία που προκάλεσε η καταστροφική διαχείριση της κρίσης, τόσο εκ μέρους της κυβέρνησης, όσο και της τευτονοκρατούμενης Τρόικας (για την οποία ανέλαβε τη «βρώμικη δουλειά» το ΔΝΤ)”.

  3. kakofonix avatar
    kakofonix 16/01/2012 12:38:16

    Σαφώς και είναι πολύ ενδιαφέρουσα και συμφέρουσα πρόταση, δεν είναι όμως ρεαλιστική:

    Η πρόταση αποσυνδέει ουσιαστικά την ελληνική οικονομία από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές οικονομίες. Αυτή είναι η εσφαλμένη προσέγγιση, Εξηγούμαι:

    Αν η Ελλάδα δανειστεί με επιτόκιο 1%, θα πρέπει να εφαρμοστεί το ίδιο και για την Ιταλία που δανείζεται με 7%.

    Αντίστοιχα όσα προτείνει ο κ. Δούκας σχετικά με τις αγορές ομολόγων από το EFSF, θα πρέπει να εφαρμοστούν για όλους.

    Ουσιαστικά μας προτείνει τη λύση του ευρωομολόγου από το παράθυρο. Καμμία αντίρρηση, αυτή ήταν και η θέση Σαμαρά από την αρχή.

    Το πρόβλημα είναι ότι η Γερμανία αντιδρά σθεναρά σε κάθε τέτοια σκέψη. Οι Γερμανοί προτιμούν μια διασπασμένη ευρωζώνη από μια πληθωριστική ευρωζώνη, ιδιαίτερα όσο τα ελλείμματα του νότου παραμένουν ανεξέλεγκτα.

    Αν θέλετε τη γνώμη μου, το ελληνικό ραντεβού με το ευρωομόλογο και κάθε συναφή λύση χάθηκε οριστικά με την ανακοίνωση του ελλείμματος του 2011.

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ kakofonix 16/01/2012 13:46:28

      α) τον αν μια πρόταση είναι ρεαλιστική εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, ένας εκ των οποίων είναι και η τρέχουσα οικονομική και πολιτική συγκυρία.
      β)τον αν είναι ρεαλιστική επίσης εξαρτάται από τις άλλες επιλογές που είναι στο τραπέζι.
      γ) τέλος ακόμα και μη ρεαλιστικές προτάσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως bargaining chip σε μια πολυμερή διαπραγμάτευση.

      • undercover gpr avatar
        undercover gpr @ Κώστας Ροδινός 16/01/2012 14:06:59

        Ακόμα να καταλάβετε ότι η Ελλάδα/Πορτογαλία/Ιρλανδία δεν είναι το κέντρο του κόσμου για να δανείζονται με 1% ενώ όλοι οι άλλοι με 5άρια,6άρια και βάλε από τη Παρασκευή και πέρα?

        Το δεν είναι ρεαλιστική σημαίνει ΔΕΝ είναι ρεαλιστική.Period

        Ευχές κι επιθυμίες ίσως πρόταση πάντως ΔΕΝ είναι.

        • Κώστας Ροδινός avatar
          Κώστας Ροδινός @ undercover gpr 16/01/2012 14:34:47

          Το αν είναι ρεαλιστική το σχολίασα ήδη.
          Δεύτερον, η Ελλάδα τον Οκτώβριο του 2009, δανειζόταν με spreads στις 140 μονάδες.
          Τρίτον, μιλάμε για αναχρηματοδότηση χρέους, το οποίο προφανώς και θα μπεί σε ειδικό καθεστώς ρύθμισης και θα συνοδεύεται από διαρθρωτικά μέτρα για την ανάπτυξη της χώρα.
          Το μείζον θέμα για την Ελλάδα είναι η έλλειψη αναπτυξιακής προοπτικής και η αφερεγγυότητά της.

          • anagnostopoulos panagiotis avatar
            anagnostopoulos panagiotis @ Κώστας Ροδινός 16/01/2012 15:45:39

            Είναι ρεαλιστική η πρόταση. Αφού οι τράπεζες δανείζονται με 1% και δανείζουν τα κράτη, γιατί δεν θα μπορούσαν τα κράτη να έχουν τα ίδια ένα τέτοιο προνόμιο; Γιατί δεν θα μπορούσαν να έχουν μία δική τους τράπεζα, όπως η Γερμανία (Kfw), που να τα δανείζει αυτή;

          • ΑΓΡΟΤΗΣ avatar
            ΑΓΡΟΤΗΣ @ anagnostopoulos panagiotis 16/01/2012 18:57:00

            Και το κούρεμα επίσης, νομίζω ότι δεν ήταν ρεαλιστική-αποδεκτή πρόταση πριν μήνες. Και φτάσαμε να αγωνιούμε για το αν τελικά θα γίνει μιας και έχουμε πεισθεί ότι είναι λύση για την βιωσιμότητα των δανειστών μας...συγνώμη του χρέους μας.

  4. Διογένης avatar
    Διογένης 16/01/2012 12:45:37

    Δεν έχετε καταλάβει τι παίζεται για αυτό κάνετε τέτοιες προτάσεις.

    Όλο το παιχνίδι, όλη η ιστορία, είναι για να επισημοποιήσει η Ευρώπη το τύπωμα χρήματος. Οι Αμερικανοί θέλουν απεγνωσμένα να τυπώσει η Ευρώπη χρήμα και χρησιμοποιούν όσα μέσα διαθέτουν για να πιέσουν προς αυτή την κατεύθυνση, χωρίς να πουν όμως ανοικτά ότι αυτό κάνουν. Η Γερμανία μπορεί να δεχθεί ο,τιδήποτε άλλο εκτός από αυτό. Δέχθηκε μέχρι και να βάλει το χέρι στην τσέπη υπέρ των "τεμπέληδων και διεφθαρμένων Ελλήνων", ακριβώς για να μην τυπώσει χρήμα.

    Έρχονται τώρα διάφοροι και "αθώα-αθώα" φέρνουν στο τραπέζι ακριβώς αυτό που θέλουν οι Αμερικανοί. Πριν από ένα-δυο μήνες είχε βγει και είπε με αφοπλιστική ειλικρίνεια ότι, αν είχε κόψει χρήμα η ΕΚΤ, η ελληνική κρίση θα είχε τελειώσει "μέσα σε πέντε λεπτά". Κάτι ήξερε και το έλεγε αυτό δεν το έλεγε στον αέρα.

    Δεν αμφισβητώ την ειλικρίνεια του αρθρογράφου. Καθαρά οικονομικά δεν έχει άδικο. Η πρόταση είναι μια χαρά. Όμως για όποιον καταλαβαίνει τι συμβαίνει πίσω από τις κουρτίνες, αυτή η πρόταση δεν έχει καμία τύχη ακριβώς διότι είναι το τελικό διακύβευμα. Εκτός κι αν καταρρεύσει η Γερμανία, οπότε αλλάζουν όλα τα δεδομένα. Αυτό όμως δεν φαίνεται στον ορίζοντα, παρόλο που το έχουν προσπαθήσει μέχρι στιγμής με διάφορους τρόπους.

  5. unfair avatar
    unfair 16/01/2012 13:14:32

    Στο άρθρο, έχει ένα ερώτημα "Ποτέ μου δεν κατάλαβα: α)γιατί δεν τα «μάζεψε» όλα η ΕΚΤ και β)γιατί η Ελλάδα δεν διαπραγματεύτηκε να «στήσει” μια εταιρεία με χρηματοδότηση των Ευρωπαίων, η οποία θα αγόραζε «τσακισμένα ελληνικά ομόλογα»" που πηγαίνει πακέτο, μαζί με την ερώτηση, γιατί ΠΡΙΝ τον λεγόμενο Τιτανικό κ την έλευση της τρόικας, δεν δανειστήκαμε αρκετά χρήματα! μιας κ ήταν λογικά τα επιτόκια!
    Ελπίζω, να μην ξεχάσει την εξεταστική ο Σαμαράς.
    Όσο για την πρόταση, αν κ έχει κενά [η ΕΚΤ δανείζει μόνον τράπεζες! κ αυτά τα έδωσε για 3 χρόνια], δείχνει ξεκάθαρα, πως αν υπάρχει θέληση για πραγματική διαπραγμάτευση, λύσεις υπάρχουν!

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ unfair 16/01/2012 14:01:37

      Unfair,
      Η ΕΚΤ μπορεί να δανείσει την Τράπεζα της Ελλάδος, αν θέλει.
      Πρωτίστως, όμως, μπορεί να "σαρώσει" τα ελληνικά ομόλογα στη δευτερογενή αγορά.
      Ακόμα και τα ελληνικά ομόλογα που ήδη διακρατεί μπορεί είτε να μας τα επιστρέψει στην τιμή κτήσης, είτε να τα αναδιαρθρώσει σε βάθος 30-50 χρόνων.

      • unfair avatar
        unfair @ Κώστας Ροδινός 16/01/2012 14:55:29

        κ. Κώστα Ροδινέ, όπως τελειώνω το σχόλιο μου, λύσεις υπάρχουν, θεωρήστε πως συμφωνώ, με την λογική του άρθρου σας. Το πρόβλημα είναι ποιος θα κάνει επιτέλους μια σωστή διαπραγμάτευση, ώστε να φύγουμε από το τέλμα της ύφεσης κ να μπούμε στον δρόμο της ανάπτυξης!

        • Κώστας Ροδινός avatar
          Κώστας Ροδινός @ unfair 16/01/2012 15:31:03

          Αγαπητέ, έλασσον είναι αν συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τη λογική του άρθρου.
          Οι διαφωνίες προάγουν το διάλογο.
          Ομως, ....συμφωνώ μαζί σας και αυτό ακριβώς θέλω να αναδείξω οτι η Ελλάδα πρέπει κάποια στιγμή να διαπραγματευτεί σοβαρά με γνώμονα το εθνικό της συμφέρον.
          Και για να διαπραγματευτείς χρειάζεσαι θέσεις, ακόμα και μαξιμαλιστικές.
          Εμείς δυο χρόνια τώρα τους έχουμε ...εκπλήξει με τα "ναί"!

  6. madprof avatar
    madprof 16/01/2012 13:24:54

    Ο κάθε Δούκας, της παρέας του Λονδίνου αγαπητέ Κώστα, πρέπει να λογοδοτήσει στην ανύπαρκτη δυστυχώς Ελληνική Δικαιοσύνη για την καταλήστευση των αποθεματικών των επικουρικών ταμείων με τα δομημένα ομόλογα, τα βατοπέδια και τις ουκ έστι αριθμός περιπτώσεις-υποθέσεις ιδιοποίησης του δημόσιου πλούτου.
    Μετά μπορεί να ξερνάει βερμπαλιστικές πομφόλυγες για να δικαιολογεί την ανυπαρξία-ανυποληψία του (sic!).
    Έλεος με την προώθηση των υπευθύνων, κάθε κομματικής πανίδας και χλωρίδας, της εσχάτης προδοσίας, ένθεν κακείθεν παρακείθεν!
    No mercy, for Mrs Doukas and friends!

    • TopGunZ avatar
      TopGunZ @ madprof 16/01/2012 13:51:09

      Ακόμα για "βατοπέδια" μιλάς?

      • Αδέξιος Δεξιός avatar
        Αδέξιος Δεξιός @ TopGunZ 16/01/2012 13:55:43

        Οταν δεν έχουν τι άλλο να πουν...θυμούνται τα Βατοπέδια!
        Πουλάει ακόμα!

  7. Χαλκιδέος avatar
    Χαλκιδέος 16/01/2012 13:26:14

    Το είπε πριν χρόνια ο αοιδός:

    "Το παιχνίδι είναι χαμένο κι από πριν ξεπουλημένο..."

    • flou avatar
      flou @ Χαλκιδέος 16/01/2012 14:24:24

      Ποιος τραγουδιστής; Ο αιώνιος έφηβος εκμεταλλευτής;

  8. andrew avatar
    andrew 16/01/2012 13:40:34

    Ενδιαφέρουσα πρόταση, Δείτε και αυτό..... http://ellinonpaligenesia.blogspot.com/

  9. Ιαπετός avatar
    Ιαπετός 16/01/2012 13:41:37

    Παραθέτω ολόκληρες δύο απαντήσεις του Λαφονταίν σέ σχετικά πρόσφατη συνέντευξή του.

    «Το βασικό είναι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να δώσει κατευθείαν πιστώσεις στα κράτη – υπό όρους φυσικά. Χωρίς τέτοιες πιστώσεις οι τόκοι θα συνεχίσουν να εκτινάζονται στα ύψη και τα χρέη να αυξάνονται ακατάσχετα. Η κυρία Μέρκελ μπλοκάρει ανεύθυνα για ιδεολογικούς λόγους αυτόν τον δρόμο, ο οποίος θεωρείται από όλο και περισσότερους ειδικούς ο μοναδικός σωστός».
    «Ολα σχεδόν τα μέτρα εξυπηρετούν σε πρώτη γραμμή τις τράπεζες, δεδομένου ότι οι αποφάσεις στην Ευρώπη δεν λαμβάνονται από τις κυβερνήσεις αλλά από τις τράπεζες. Οι τραπεζίτες μπορούν πάλι να θριαμβολογούν επειδή στις Βρυξέλλες αποφασίστηκε η απαλλαγή τους από τη συμμετοχή στα επόμενα προγράμματα βοήθειας. Λόγω των επιπτώσεων που θα προκύψουν από τη συνακόλουθη αύξηση των τόκων, απομένει έτσι μία και μοναδική λύση: παροχή δανείων στα κράτη κατευθείαν από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Το πάτημα ενός κουμπιού αρκεί για να καταρρεύσουν αμέσως οι χρηματιστηριακές αγορές και οι οίκοι αξιολόγησης».

  10. karenin avatar
    karenin 16/01/2012 14:03:39

    Tο κυρίαρχο ερώτημα όμως θα παραμένει. Η έξοδος απο την ύφεση γίνεται με υποτίμηση εθνικού νομίσματος, η με εσωτερική υποτίμηση στα πλαίσια του ευρώ; Η πρώτη περίπτωση είναι εφαρμοσμένη μέθοδο, με μετρήσιμα αποτελέσματα όπου εφαρμόστηκε. Η δεύτερη δεν λειτούργησε ποτέ και πουθενά. Αντίθετα αντί για περικοπές μισθών βλέπουμε απολύσεις, και διόγκωση της ανεργίας. Και όταν δεν ξοδεύει ούτε το κράτος ούτε οι άνθρωποι, αυτοί δεν θα ξαναβρούν δουλειά. Απομένει η μετανάστευση.
    Δυστυχώς δεν υπάρχει προηγούμενο χώρας, πουνα εξυπηρετεί τεράστια χρέη, να κάνει μεγάλες περικοπές μισθων, και να είδε άσπρη μέρα χωρίς να προχωρήσει σε αλλαγή ισοτιμίας νομίσματος. Οπότε;

  11. Petrosk avatar
    Petrosk 16/01/2012 14:23:08

    Ειναι καλά όλα αυτά για το σημερα.κανεις δουκας δεν πιάνει το αύριο.ας θεωρήσουμε ότι μας σβήνουν όλο το χρέος και ξεκινούσαμε απο το μηδέν.
    Μήπως θα άλλαζαν ως δια μαγείας απο την μια μέρα στην άλλη οι νοοτροπίες μας
    ( γιατι πρώτα χρεωκοπησαμε πνευματικά και ηθικά και Μετά οικονομικά)θα δούλευε ευσεινειδητα ο κάθε δημόσιος υπάλληλος ,θα δεχόταν ότι ειναι υπέρ αριθμός και θα έφευγε απο τον δημόσιο τομέα όπως το κάνει αυτονόητα ένας του ιδιωτικού τομέα??? θα περιορίζονται τα φακελάκια στα νοσοκομεία ,θα σταματήσουν οι κάθε κουλουρηδες να λένε ξέρεις ποιος είμαι εγώ και τόσα αλλα που μας έφεραν μέχρι εδω.και ας πούμε για την ευκολία του λόγου ότι θα γινομασταν βόρειο ευρωπαίοι στην νοοτροπία και στην συμπεριφορά μπορει να μου πει κανεις την μείωση του τζίρου (ΑΕΠ) που ζούμε και που θα ζήσουμε αναπόφευκτα τα επόμενα χρόνια και θα εξηγήσω το γιατι πως θα την αναπληρωσουμε???
    Ο τζίρος της Ελλάδας Στηριζόταν στην κατανάλωση (περίπου 75 ο/0)και αυτο είχε ως " καύσιμο". Τον δανεισμό των νοικοκυριών. Την μεγέθυνση του δημοσίου και την συντήρηση του με όλο και μεγαλύτερο χρέος .τωρα που πρέπει να μειωθεί ο δημόσιος τομέας (ολοι συμφωνούν ότι το. 1/3 δεν χρειάζεται) και την μείωση των μισθών ,το κλείσιμο της στροφιγγας του τραπεζικού δανεισμού ,και την αδυναμία του κράτους να δανειστεί πως θα συντηρηθεί ο τζίρος όταν θα καταρρεύσει η κατανάλωση???
    Λύσεις υπάρχουν αν και όλο γίνονται πιο δύσκολες
    Ένα πράγμα που έλεγα με το που βγήκε η κυβέρνηση τον Οκτώβρη του 2009 και ειναι επίκαιρο και σημερα ειναι η αξιοποίηση της εθνικής βιομηχανίας μας
    Σαν παπανδρεου θα έλεγα δεν θέλω πιστόλια δεν θέλω ΔΝΤ κλπ το μόνο που θέλω ειναι η καμπάνια πανευρωπαϊκή για τα επόμενα πέντε χρόνια κάνουμε διακοπές ΕΛΛΆΔΑ .ταυτοχρονα θα ετοιμαζομουν ως χώρα απο τον αστυνομικό ως την ταβέρνα και το ενοικιαζόμενο δωμάτιο στους μηνες που θα ακολουθούσαν για να δείξω ένα πρόσωπο ως χώρα που το έδειξαν για 15 ημέρες στους Ολυμπιακούς αγώνες .φυσικα χρειαζόταν και αλλα πολλά ναυτιλία ΕΣΠΑ μοντέρνα αγροτική παραγωγή κλπ κλπ
    Γιατι εκτός απο την ρευστότητα του άμεσου σημερινού υπάρχει και το αύριο και δεν ακούω κανένα να μιλάει
    Κάθε σώφρων κράτος ρίχνει το. 6 τοις εκατο στην παιδεία και άλλο 6τοις εκατο στην έρευνα και καινοτομία εμείς απο το 1970 βγάζαμε. Δικηγόρους γιατρούς δασκάλους Κλπ. Ξοδεύουμε πόρους για να σπουδάσουν και Μετά γινόντουσαν delivery boy. Πωλητές και αλλα . Αυτο ειναι το πραγματικό μας πρόβλημα.

  12. franc avatar
    franc 16/01/2012 14:33:43

    Aγαπητέ Διογένη,
    Είσαι ο σωστότερος όλων. Πράγματι η ουσία είναι αυτή που λές και την έχεις ξαναπεί. Η Αυτοκρατορία του χρήματος δεν πρόκειται να υποχωρήσει στον ανοικτό πόλεμο που άρχισε κατά της Ευρώπης με τα PIIGS και τώρα με την ίδια τη Γαλλία, παρά μόνο άν η Φρανκφούρτη αρχίσει να τυπώνει Ευρώ μέχρι το Ευρώ να ξαναπάει εκεί που ήταν οταν ξεκίνησε και πάντως όχι πάνω απο 1:1. Το δολλάριο ή θα είναι πρώτο στο κόσμο, ή θα αποσυρθεί αν και εφ' όσον η Αυτοκρατορία αποφασίσει να βάλει Αυτή κάποιο άλλο νόμισμα στη θέση του.
    Αν η Γερμανία δεν υποχωρήσει και οι υπόλοιποι δεν την πείσουν, ίσως πριν το τέλος του μηνός να χαθούν τα 3Α απ' όλη την ΕΕ και τη Γερμανία.
    Αν η Γερμανία προτιμήσει τη διάλυση της ΕΕ για να γλυτώσει τον πληθωρισμό του Ευρώ, θα τα χάσει απλά όλα και δεν θα είναι η πρώτη της φορά...Και η ΕΕ θα διαλυθεί και το Ευρώ θα χαθεί και το Μάρκο αν επανέλθει θα καταντήσει σαν τη δραχμή. Ακόμα κι αν βρει η Γερμανία τρόπο να κρατήσει το Ευρώ έστω και στο 1,2 δεν υπάρχει περίπτωση να τα καταφέρει χωρίς τη σύμφωνη γνωμη της Αυτοκρατορίας. Φαίνεται τελικά οτι οι παλιοί Ευρωπαίοι πολιτικοί είναι οι μόνοι που αντιλήφθηκαν με τι δύναμη πυρός έχουν να κάνουν. Και μην ξεχνάμε αν τα σχέδια της Αυτοκρατορίας κάπου "σκαλώσουν", υπάρχει και και το Ιράν...Επομένως η μόνη λύση που μας απομένει, ως Ευρωπαίων,είναι η συνθηκολόγηση. Ως Ελλήνων ο Σαμαράς, μετά βεβαίως απο την ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΘΗΚΟΛΟΓΗΣΗ.

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ franc 16/01/2012 14:45:38

      Δηλαδή, εσείς πιστεύετε οτι ...συμφέρει στις ΗΠΑ το ακριβό δολάριο;

      • franc avatar
        franc @ Κώστας Ροδινός 16/01/2012 15:15:10

        Aγαπητέ Κώστα Ροδινέ,
        Δεν είπα αυτό . Είπα οτι την Αυτοκρατορία του χρήματος δεν την ενδιαφέρει αν το (πληθωρισμένο) Ευρώ γίνει εξ ίσου φτηνό-ανίσχυρο με το Δολλάριο κι αν θα φτάσει στο 1:1.(Παρακάτω ίσως αντιδράσει η Αμερική). Αυτό που πρωτίστως την ενδιαφέρει είναι να πάρει πραγματικό χρήμα που της λείπει, απ' την Ευρώπη, επωφελούμενη απ' το στήλωμα των ποδιών της Γερμανίας όσον αφορά το τύπωμα χρήματος

        • Κώστας Ροδινός avatar
          Κώστας Ροδινός @ franc 16/01/2012 15:27:28

          Eιλικρινώς δεν ξέρω αν ισχύει.
          Επιπλέον, δεν νομίζω να είναι αυτό το πρόβλημα των ΗΠΑ.

  13. franc avatar
    franc 16/01/2012 14:55:51

    Aγαπητέ
    Φαντάσου ένα ωραίο σενάριο:
    Να παίρναμε λέει όλα τα ΜΟΠ και ταΠΕΠ και τα ΕΣΠΑ και να φτιάχναμε υποδομές που θα γέμιζαν τη χώρα με επενδύσεις υψηλής τεχνολογίας.
    Να σχηματίζαμε επιχειρήσεις fast track που θα έφερναν Ξένα κεφάλαια αφειδώς σε παραγωγικούς τομείς με χαμηλή φορολογία 12 %. Να ιδιωτικοποιούσαμε τα πάντα καταργώντας έτσι τους κηφήνες του Δημοσίου. Να ξεπατωνόμασταν στη δουλεια αυξάνοντας τις καταθέσεις μας .Να αποσπούσαμε τα εύσημα των αγορών που θα μας αποκαλούσαν Τίγρη της Ανατολικής Μεσογείου. Kαι σε 10 χρόνια μια ωραία πρωία ο πρωία ο Πρωθυπουργός μας να μας ανακοίνωνε περίλυπος: Δυστυχώς επτωχεύσαμε διότι αναγκαστήκαμε τις οικονομίες σας να τις δώσουμε στις τράπεζες για να μην καταρρεύσουν επειδή μέσα στον γενικό ενθουσιασμό της ανάπτυξης και των κερδών είχαν ξανοιχτεί πέραν του δέοντος...
    Mερικές φορές σκέπτομαι οτι μάλλον απ τους χρεωκοπημένους του Νότου είμαστε οι λιγώτερο πληγέντες αφού έχουμε την παρηγοριά οτι έφταιγε το σαθρό μας κράτος...

  14. franc avatar
    franc 16/01/2012 14:57:03

    Aγαπητέ Petrosk,

  15. franc avatar
    franc 16/01/2012 18:26:45

    Αγαπητέ Κώστα Ροδινέ,
    Προσωπικά πιστεύω οτι η Αυτοκρατορία του χρήματος ( βλ. http://english.pravda.ru/business/finance/18-10-2011/119355-The_Large_Families_that_rule_the_world-0/) είναι το πρόβλημα, τόσο των ΗΠΑ όσον και της ΕΕ. Η τεράστια φούσκα που δημιούργησε η "απληστία" της με τα παράγωγα που παίζονται στον Παγκόσμιο καζινο-καπιταλισμό και τό τεράστιo στοκ χρυσού και πολυτίμων λίθων που δημιούργησε στα θησαυροφυλάκια των φορολογικών παραδείσων, οδήγησαν σε εκρήξειs τύπου leehman bros, όπου γονατιστός ο Paulson κατάφερε τον Ομπάμα να τη φορτώσει στον Αμερικάνικο λαό που τώρα εξεγείρεται με το κίνημα της Wall street.
    Ενδεικτικά αναφέρω, ότι η αναλογία πραγματικού χρήματος προς εικονικό έχει πέσει δραματικά στο 1,7%!!! από 8% που ήταν προ Ρήγκαν-Θάτσερ εποχή. Με την πλήρη “ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΑΓΟΡΩΝ” λόγω ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΙΣΜΟΥ που θα τις ρύθμιζε αυτόματα, φτάσαμε στο σημερινό αποτέλεσμα του καζινοκαπιταλισμού . (Το εικονικό χρήμα ετησίως είναι 3,7 τετράκις εκατομμύρια δολλάρια και το πραγματικό 60 τρις.!!!)Για να αποφεύγει το σκάσιμο των φουσκών η Αυτοκρατορία εχει επιδοθεί από τη δεκαετία του 90 ήδη, σε συστηματικές επιθέσεις στις χώρες της ΝΑ Ασίας, Ρωσίας, Ν.Αμερικής και τώρα της Ευρώπης απαιτώντας εδώ και τώρα τα "Δανεικά" και ταυτόχρονα χτυπώντας τες ανελέητα με τούς "οίκους" της ως κανονιοφόρους. (Η Ιαπωνία για να γλυτώσει δημιούργησε τον omura. Και η Κίνα νομίζω έχει τον δικό της "οίκο" δεν θυμάμαι το όνομα...) Οι ΗΠΑ λοιπόν ναι μεν επωφελούνται απο την εξασθένηση του Ευρώ διότι δεν το αφήνουν να γίνει το αποθετικό νόμισμα της παγκόσμιας οικονομίας, αλλά όπως σωστά παρατηρείς δεν επιθυμούν και την πλήρη αποδυνάμωσή του που θα έκανε τα Ευρωπαικά προιόντα ασυναγώνιστα στην Παγκόσμισμια αγορά. θεωρώ οτι μία ισοτιμία 1:1 θα την βόλευε. Οχι παρακάτω. Το ερώτημα είναι η Γερμανία τι κάνει. Επιμένει να θέλει να καταστήσει το Ευρώ αποθετικό νόμισμα, κλείνει απλά τα μάτια σαν στρουθοκάμηλος πιστεύοντας οτι θα αποφύγει τον πληθωρισμό έστω και αν καταστραφεί η ΕΕ? ή απλά εξαντλεί όλα τα όρια και ξαφνικά θα πεί στην Φρανκφούρτη: Kαι τώρα τυπώστε Ευρώ? Οπως και να έχει το πράγμα το παιχνίδι έχει ξεφύγει πολύ απο εμάς ...

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ franc 16/01/2012 18:53:34

      αγαπητέ Franc
      είναι ενδιαφέροντα αυτά που γράφεις και τα στοιχεία σου είναι σωστά.
      Εχω κάποια ένσταση για τα συμπεράσματα, αλλά αυτό θα το δείξει η πορεία των πραγμάτων.
      Αν θυμάσαι, είχα σημειώσει πρόσφατα οτι μια από από τις γεννησιουργές αιτίες του προβλήματος στις ΗΠΑ ήταν η απόφαση του Bill Clinnton το 1999 να καταργήσει τη Stegall - Glass Act του 1999, με την οποία διαχωρίζονταν οι εμπορικές από τις επενδυτικές δραστηριότητες των τραπεζών.

      • franc avatar
        franc @ Κώστας Ροδινός 16/01/2012 19:05:32

        Το θυμάμαι πολύ καλά και το έχω κρατήσει. Συμφωνούμε απόλυτα. Οσο για τα συμπεράσματα και εγώ έχω επιφυλάξεις, αλλά στην κινούμενη άμμο ποτέ δεν μπορείς νάσαι βέβαιος. Καλή πηγή μου είναι ο Francois Morin . Kυριολεκτικά προφήτης! Είχε γράψει ήδη απο το 2009 το
        ΠΡΟΣ ΕΝΑ ΚΟΣΜΟ ΧΩΡΙΣ ΤΗ WALL STREET?

      • Κώστας Ροδινός avatar
        Κώστας Ροδινός @ Κώστας Ροδινός 16/01/2012 23:36:15

        διόρθωση η Stegall-Glass Act του 1933

  16. Andreas avatar
    Andreas 16/01/2012 20:16:50

    Κύριε Ροδινέ
    Αν έχετε χρόνο θα σας παρακαλούσα να δείτε την παρακάτω πρόταση που έχει γίνει δημοσίως σχετικά με το PSI
    http://andreaskoutras.blogspot.com/2012/01/psi.html

    And in English
    http://andreaskoutras.blogspot.com/2012/01/alternative-proposal-within-framework.html

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ Andreas 16/01/2012 23:41:16

      Aνδρέα,
      διάβασα την πρότασή σου.
      Εξαιρετική.

      • Andreas avatar
        Andreas @ Κώστας Ροδινός 17/01/2012 08:50:43

        Εχει προταθει και βρει αρκετα μεγαλη απηχηση και σε ομολογειουχους και σε policy makers. Ελπίζω μονο να μην ειναι αργά. Αν θελετε περισσοτερες λεπτομερειες παρακαλω γραψτε μου.

        • Κώστας Ροδινός avatar
          Κώστας Ροδινός @ Andreas 17/01/2012 10:42:39

          OK

  17. ΜΠ avatar
    ΜΠ 16/01/2012 20:18:03

    Αγαπητέ κύριε Ροδινέ,
    το άρθρο σας είναι απίστευτα κατατοπιστικό και αναφέρεστε στην κοινή λογική όσων γνωρίζουν οικονομικά. Ο Πέτρος Δούκας, μιλάει τη λογική και μιλάει για το εφικτό, που μόνον μία δυνατή κυβέρνηση μπορεί να απαιτήσει για την Ελλάδα. Μία τέτοια κυβέρνηση θα έχει δυνατή πολιτική βούληση και θα έχει εκλεγεί από το λαό που θα τον έχει πληροφορήσει για όλα όσα συμβαίνουν με ειλικρίνια πριν του ζητήσει τη ψήφο του.
    Όσο οι εκλογές αργούν, τόσο βυθιζόμαστε στη δίνη της καταστροφής.
    Οι λύσεις αυτές θα σημαίνουν και μία Ελλάδα ισορροπημένη, η οποία θα έχει επανακτήσει την αξιοπρέπειά της και την αισιοδοξία της για το μέλλον.
    Το ερώτημα είναι, αυτοί που αποφεύγουν αυτές τις λύσεις πού αποσκοπούν; και ακόμη χειρότερα, αυτοί που γνωρίζουν ότι υπάρχουν αυτές οι λύσεις, γιατί δεν αποστασιοποιούνται από την κυβέρνηση αυτή και να ζητήσουν ανοικτά πλέον εκλογές;

  18. Ηλίας avatar
    Ηλίας 17/01/2012 08:14:35

    @ Ροδινό

    Μήπως να μας εξηγούσατε και τον ρόλο που έπαιξε ο Πέτρος Δούκας στα τοξικά ομόλογα;
    Κάτι θα γνωρίζετε, δεν μπορεί.

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ Ηλίας 17/01/2012 10:58:27

      Για να σας ενδιαφέρει το θέμα και να το παρακολουθείτε μάλλον κάτι περισσότερο γνωρίζετε, οπότε αναμένω με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις αποκαλύψεις σας: στοιχεία, έγγραφα, αποφάσεις κ.λ.π.
      Οχι γενικόλογες και αστήρικτες αναφορές, άκουσα, μου είπαν, διάβασα και έμαθα κ.λ.π.

      Αναμένω,λοιπόν,....

  19. p.platanitis avatar
    p.platanitis 17/01/2012 19:59:11

    Παραθέτω ένα παλιό δικό μου σχετικό άθρο που δημοσίεφθηκε πέρσι το Μάρτιο
    στον αδέσμευτο τύπο :
    ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΛΑΘΗ
    Ανάγκη στη σύνοδο κορυφής ΕΕ στις 24-25/3/2011 για θετικές αποφάσεις.
    Του Παναγιώτη Πλατανίτη *
    Η ζημιά που έχει προκαλέσει η σημερινή κυβέρνηση στη χώρα μας είναι ανυπολόγιστη. Με τις ανεκδιήγητες και συχνά επαναλαμβανόμενες δηλώσεις που έγιναν «σημαία» από την πρώτη κιόλας μέρα που ήλθαν στην εξουσία, κατασυκοφάντησαν την πατρίδα μας στα πέρατα της οικουμένης. Ποιος θα ξεχάσει τα «πτωχεύουμε», «τιτανικός», «δεν υπάρχει σάλιο», «είμαι πρωθυπουργός χώρας με πολίτες απατεώνες» και όλα αυτά τα... κολακευτικά σε μια περίοδο που η χώρα μας είχε ανάγκες δανεισμού!
    Με απλά λόγια: Φανταστείτε να έχετε μια επιχείρηση και να διατυμπανίζετε προς πάσα κατεύθυνση ότι «πτωχεύω» , «δεν έχω να πληρώσω τους υπαλλήλους» και άλλα σχετικά. Ποιο θα είναι το αποτέλεσμα; Θα την... κλείσετε πριν την ώρα της.
    Και ενώ τα spreads ήταν ακόμη χαμηλά , ουδείς έσπευσε να δανειστεί για να καλυφθούν οι ανάγκες της χώρας. Ούτε καν ελήφθησαν στοιχειώδη μέτρα. Συνέχιζαν το βιολί τους, το πάρτι στο κατάστρωμα την ώρα που το καράβι βούλιαζε... Και πάλι καλά που τα spreads από 130 ξεπέρασαν τα 1000.
    Οι εμπρηστικές τους δηλώσεις λειτούργησαν και λειτουργούν σαν αλυσιδωτή αντίδραση μη ελεγχόμενου πυρηνικού αντιδραστήρα, μολύνοντας σε τραγικό βαθμό το οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον με ανυπολόγιστες συνέπειες.
    Κατέστησαν αδύνατη την κάλυψη δανειακών αναγκών της χώρας. Έδωσαν το έναυσμα να φύγουν μυθώδη ποσά καταθέσεων όχι μόνο στο εξωτερικό αλλά και στα «πουγκιά» κάτω από το στρώμα. Χάθηκε κάθε έννοια εμπιστοσύνης, στέγνωσαν οι τράπεζες, ελαχιστοποιήθηκαν οι συναλλαγές και φυσικά ακολούθησαν τα λουκέτα. Η λαίλαπα της ανεργίας, η μιζέρια, η φτώχια , τα συσσίτια αυξήθηκαν. Οι δυστυχείς που ψάχνουν στα σκουπίδια για φαγητό πολλαπλασιάστηκαν σε τραγικό βαθμό. Και ενώ η εγκληματικότητα έφθασε στα ύψη, ουδείς κεφαλαιούχος διανοείται να επενδύσει στη χώρα μας. Γιατί άλλωστε; Η ανασφάλεια και η κατάθλιψη κυριαρχούν παντού...
    Συνειδητά αυτοί οι άνθρωποι μας οδήγησαν στα δόντια του διεθνούς νομισματικού τάφου, κοινώς ΔΝΤ, και στον όλεθρο της κατοχικής σύμβασης της τρόικας , χωρίς καμιά διαπραγμάτευση, αλλά φοβάμαι χωρίς ούτε καν κάποιος να διαβάσει αυτά που υπέγραψαν. Μας οδήγησαν σε ένα τραγικό δρόμο χωρίς επιστροφή, επιδεινώνοντας ακόμη περισσότερο τα προβλήματα . Χάσαμε μάχες χωρίς να πέσει ούτε μια τουφεκιά. Και τώρα πια κινδυνεύουμε να χάσουμε και τον πόλεμο!
    Τέτοιες ενέργειες μόνο άφρονες ή κάποιοι πού σκοπούσαν να βοηθήσουν τους κερδοσκόπους, θα μπορούσαν να κάνουν. Κάποιοι που θα ήθελαν έτσι άκομψα να στηρίξουν το δολάριο σε βάρος του ευρώ και να παίξουν το παιχνίδι των αφεντικών τους χωρίς κανένα όφελος για την χώρα..
    Τα λάθη και ο κατήφορος δεν έχουν τελειωμό. Δυστυχώς, συνεχίζονται και σήμερα.
    Στην τελευταία σύνοδο κορυφής δεν είχαμε σχεδόν καμία βελτίωση. Η επιμήκυνση του χρόνου πληρωμής και η ελάχιστη μείωση του επιτοκίου των 110 δισ. ευρώ μπορεί να δίνουν μια ανάσα, χωρίς όμως να λύνουν το πρόβλημα .
    Παρά ταύτα παρουσιάσθηκε ως θριαμβευτής ο πρωθυπουργός μας.
    Στο ίδιο μήκος κύματος και τα καθεστωτικά ΜΜΕ -φερέφωνα παραπληροφόρησης- προεξάρχοντος του γνωστού μεγάλου καναλιού που παρουσίασε τον... κυβερνητικό θρίαμβο.
    Σταθερά και μονότονα φιλοξενούν τις δηλώσεις της συμμαχίας των προθύμων «μαϊντανών» που στηρίζουν το μνημόνιο. Από την άλλη πλευρά οι προβολείς των ΜΜΕ παραμένουν κλειστοί στις θέσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης και όταν –σπάνια- το πράττουν σκοπός τους είναι η δυσφήμιση.
    Στη χώρα μας ίσως χρειάζεται να ξαναγράψουμε το ελληνικό λεξικό.
    Οταν π.χ. λέμε επιτυχία, να εννοείται αποτυχία.
    Παρά το γεγονός ότι ο πρωθυπουργός μας επί μονίμου βάσεως ταξιδεύει στο εξωτερικό, είναι στην πραγματικότητα απών από τα διεθνή fora. Δεν προωθούνται ικανοποιητικά τα συμφέροντα της Ελλάδος. Στο μόνο που ίσως έχει επιτυχία είναι να προβάλλει τον εαυτό του ως πιθανό υποψήφιο για γραμματέας του ΟΗΕ.
    Με τα σημερινά δεδομένα είναι περισσότερο από βέβαιο ότι δεν υπάρχει διέξοδος στην κρίση. Η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η χώρα και οι αριθμοί το αποδεικνύουν.
    Στην περιοχή μας το μουσουλμανικό τόξο, οι πολλαπλές ταραχές γύρω μας καθιστούν τη γαιοστρατηγική μας θέση πολύ σημαντική για την Ε.Ε. και ΗΠΑ. Είναι και προς το συμφέρον τους να υπάρξει σταθερότητα στη χώρα μας. Αυτό το χαρτί θα πρέπει να το εκμεταλλευτούμε.
    Η Ελλάδα χρειάζεται ξεκάθαρα να θέσει το πρόβλημα στους εταίρους μας στην Ε.Ε. στην εαρινή σύνοδο κορυφής της 24-25/3/2011.
    Το διακυβεύμα είναι ότι ή όλοι μαζί θα καταστραφούμε ή θα ξεπεράσουμε την κρίση με αλληλεγγύη, χτυπώντας τα προβλήματα στη ρίζα τους, βάζοντας σε εφαρμογή ταυτόχρονα όλα τα μέσα, τα οποία είναι:
    1.Επιμήκυνση του χρόνου πληρωμής
    2.Χαμηλό επιτόκιο, της τάξεως του 1%
    3.Ευρωομόλογα για ανάγκες δανεισμού
    4.Ευρωομόλογα για ανάγκες ανάπτυξης
    5.Ευρωομόλογα για επαναγορά του χρέους
    6.Έκδοση ενός σεβαστού ποσού χαρτονομίσματος ευρώ από την ΕΚΤ που θα δοθεί ανάλογα στις χώρες της ευρωζώνης.
    Τα πέντε πρώτα μέτρα τα έχει προτείνει ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης και εύγε στον κ. Σαμαρά. Είναι προτάσεις ουσίας . Για πρώτη φορά στην Ελλάδα η αντιπολίτευση καταθέτει τόσο μετρημένες και πλήρως εμπεριστατωμένες προτάσεις. Και αυτό λαμβάνοντας υπόψη και εκείνες του κ. Παπανδρέου τον Ιούλιο του 2009, όταν ήταν αντιπολίτευση. Που δεν ήταν τίποτε άλλο από σωρεία ψεμάτων, διότι ενώ γνώριζε την κατάσταση έταξε τα πάντα στους πάντες, όπως το περίφημο «λεφτά υπάρχουν».
    Μόνο έτσι , κατά τη γνώμη μου, μαζί με μία σωστή οικονομική πολιτική και τις αναγκαίες διαθρωτικές αλλαγές θα βγούμε από το αδιέξοδο, διαφορετικά θα οδηγούμαστε από το κακό στο χειρότερο.
    *Ο Π. Πλατανίτης είναι οικονομολόγος, π.στέλεχος ΔΕΗ.

  20. franc avatar
    franc 18/01/2012 10:09:10

    p.platanitis ,
    Εχεις απόλυτο δίκιο. Μάλιστα υποθέτω οτι αυτά τα 6 μέτρα που προτείνεις και που η ΕΕ έχει κάθε δυνατότητα να τα πάρει, τα είχε υπ' όψιν του και ο Ρομάνο Πρόντι οταν έλεγε οτι η διάσωση της Ελλάδας ήταν υπόθεση 5 λεπτων και παραμένει, θα έλεγα εγώ. Ομως ως συνήθως, όλοι οι πολιτικοί εξυπηρετούν πάντα και "άλλους ανομολόγητους σκοπούς" και όχι απαραίτητα το συμφέρον του λαού...

  21. rony34 avatar
    rony34 23/01/2012 19:58:46

    http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%AD%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%82_%CE%94%CE%BF%CF%8D%CE%BA%CE%B1%CF%82

    Κ ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΗΜΑΣΙΑ "ΤΙ" ΛΕΓΕΤΑΙ, ΑΛΛΑ "ΠΟΙΟΣ" ΤΟ ΛΕΕΙ....ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΣ.....ΠΟΥ ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ....ΚΑΛΑ ΤΑ ΛΕΕΙ!!!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.