#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
23/01/2011 22:45
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Μετά τον καπιταλισμό τι;

Το ερώτημα που πλανάται σήμερα, εν μέσω μιας από τις χειρότερες οικονομικές κρίσεις, είναι αν θα υπάρξει κόσμος μετά τον καπιταλισμό; Το σημερινό οικονομικό σύστημα είναι γεμάτο από κίνητρα για να γίνουμε πλούσιοι, αλλά παράλληλα υπονομεύει τη δυνατότητα ικανοποίησής μας. Ο καπιταλισμός είναι σαν να έχει εξαντλήσει τα όρια του, τουλάχιστον στις πλούσιες χώρες του πλανήτη.

Ο πλουτισμός, από πλευράς υλικών αγαθών, ίσως συνεχίσει, αυτό όμως δεν θα κάνει τον κόσμο πιο ευτυχισμένο. Η παραγωγή και κατανάλωση περιττών πραγμάτων αποτελεί πλέον τη μοναδική μας ενασχόληση. Αυτό δεν σημαίνει πως ο καπιταλισμός είναι κακός. Πρόκειται για ένα μοναδικά υπέροχο σύστημα για να ξεπεραστεί η ανέχεια. Έχοντας οργανώσει τη παραγωγή, και στρέφοντάς την προς το καλό του ανθρώπου, έβγαλε μεγάλο μέρος του κόσμου από τη φτώχεια.

Τι συμβαίνει όμως σε ένα τέτοιο σύστημα όταν έχει αγγίξει την αφθονία; Συνεχίζει να παράγει τα ίδια και τα ίδια, τονώνοντας τις ορέξεις μας με νέα gadgets, προκαλώντας τεχνητό ενθουσιασμό; Πόσο μπορεί κάτι τέτοιο να συνεχίσει; Θα περάσουμε και τον νέο αιώνα ασχολούμενοι με το ασήμαντο;

Το περισσότερο διάστημα του 20ου αιώνα, η εναλλακτική λύση ήταν ο σοσιαλισμός. Όμως απέτυχε, τουλάχιστον στη κλασική του μορφή. Η δημόσια παραγωγή είναι πάντα κατώτερη της αντίστοιχης ιδιωτικής, και αυτό διότι καταστρέφει τη ποικιλία και την επιλογή. Και από τότε που κατέρρευσε ο κομμουνισμός δεν υπάρχει εναλλακτική λύση στον καπιταλισμό. Αυτό που φαίνεται να υπάρχει πέραν του καπιταλισμού, είναι ένας νέος … καπιταλισμός.

Ο καπιταλισμός πάντα προκαλούσε ηθικά διλήμματα τα οποία όμως έμπαιναν στη άκρη εξαιτίας του πλούτου που δημιουργούσε. Σήμερα όμως που έχουμε όσο πλούτο χρειαζόμαστε, αξίζει να αναρωτηθούμε αν το κόστος του καπιταλισμού μας συμφέρει. Για παράδειγμα, ο Adam Smith πίστευε πως ο διαχωρισμός της εργασίας θα έκανε τον άνθρωπο πιο χαζό, στερώντας του την ατομική δεξιοτεχνία. Πίστευε όμως πως κάτι τέτοιο θα ισοσταθμίζονταν από τη παιδεία, και πως σε τελική ανάλυση ο πλούτος που δημιουργούνταν άξιζε το κόπο. Ήταν οπαδός του φιλελευθερισμού.

Οι σημερινοί φιλελεύθεροι παραδέχονται τα αρνητικά στοιχεία της θεωρίας τους, αλλά πιστεύουν πως αυτά δεν είναι τόσα ώστε να πάμε για αναζήτηση άλλου συστήματος. Εξάλλου, σε όποιον αρέσει. Η δημοκρατία που έχουμε σημαίνει πως μπορούμε να ψηφίσουμε κάτι το διαφορετικό από τον καπιταλισμό.

Αυτή όμως η άποψη είναι το λιγότερο αφελής. Οι επιλογές μας λαμβάνονται μέσα στα πλαίσια της κυρίαρχης κουλτούρας. Συνεπώς, η συνεχής πίεση για κατανάλωση χρωματίζει και τις επιλογές μας. Απαγορεύουμε τη πορνογραφία και την υπερβολική βία στη τηλεόραση, επειδή μας επηρεάζουν αρνητικά, την ίδια ώρα που επιτρέπουμε τη διαφήμιση καταναλωτικών αγαθών. Αυτή δεν μας επηρεάζει στο πως σκεπτόμαστε;

Οι υπερασπιστές του καπιταλισμού ισχυρίζονται πως η έννοια της απόκτησης είναι τόσο βαθιά ριζωμένη στον άνθρωπο, που τίποτα δεν μπορεί να την αφαιρέσει. Όμως η ανθρώπινη φύση είναι γεμάτη από συγκρουόμενα πάθη και δυνατότητες. Ο ρόλος του πολιτισμού  (και της θρησκείας) ήταν ανέκαθεν η ενθάρρυνση κάποιων από αυτά, και ο περιορισμός κάποιων άλλων.

Και πραγματικά, το πνεύμα του καπιταλισμού μπήκε στα ανθρώπινα πράγματα σχετικά καθυστερημένα. Λίγο πριν την έλευσή του, η αγορά ήταν γεμάτη από νομικούς και ηθικούς περιορισμούς. Αυτός που αφιέρωνε τη ζωή του στη συσσώρευση πλούτου δεν θεωρούνταν καλός άνθρωπος. Η πλεονεξία, η ζήλεια, και η τοκογλυφία αποτελούσαν ηθικές και  θρησκευτικές αμαρτίες. Μόνο όταν ήρθε ο 18ος αιώνας, η πλεονεξία έγινε ηθικά αποδεκτή και υγιής ενασχόληση. Αυτό ενέπνευσε και τον αμερικανικό τρόπο ζωής όπου «το χρήμα κάνει κουμάντο».

Το τέλος του καπιταλισμού θα πρέπει να συνοδευτεί από μια νοοτροπία όπου ο κόσμος θα πρέπει να χαίρεται για αυτά που έχει, και να μη θέλει κι άλλα. Μια κοινωνία στην οποία οι εύποροι ιδιώτες θα έχουν ως σκοπό την απόλαυση της ζωής τους, χωρίς να χρειάζεται να μετατρέπουν τον πλούτο τους σε «κεφάλαιο». Οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες θα συρρικνωθούν, αφού οι  πλούσιοι δεν θα θέλουν να γίνουν πιο πλούσιοι.

Μια τέτοια απαξίωση της πλεονεξίας μπορεί να εμφανιστεί μόνο στις χώρες που οι πολίτες τους ήδη έχουν αρκετά. Όμως, ακόμη και εκεί, πολλοί έχουν λιγότερα από αυτά που χρειάζονται. Η κοινωνία θα ήταν πιο ευτυχισμένη αν μπορούσε να βελτιωθεί η κατανομή του πλούτου. Η οικονομική αιτιολογία των μεγάλων ανισοτήτων, η ανάγκη δηλαδή για περισσότερα κίνητρα αύξησης της παραγωγής,  καταρρέει όταν η οικονομική ανάπτυξη παύει να είναι τόσο σημαντική.

Ίσως ο σοσιαλισμός να μην ήταν η εναλλακτική λύση στον καπιταλισμό, αλλά ο διάδοχός του. Ίσως κάποτε κληρονομήσει τη γη, όχι αφαιρώντας τα πλούτη των προνομιούχων, αλλά παρέχοντας κίνητρα και ερείσματα για μια ανθρώπινη συμπεριφορά που δεν θα στοχεύει στη περαιτέρω συσσώρευση υλικών αγαθών.

Του Robert Skidelsky- Μέλους της Βουλής των Λόρδων και καθηγητή πολιτικής οικονομίας στο πανεπιστήμιο Warwick.

S.A.-Project Syndicate

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Orestios avatar
    Orestios 23/01/2011 22:58:16

    Το σύστημα αυτό δεν είναι καπιταλιστικό, γιατί αν ήταν καπιταλιστικό ο κυριούλης (λόρδος my ass) που τα γράφει αυτά θα ήταν πλύστρα.

  2. Konstantinos avatar
    Konstantinos 23/01/2011 23:00:00

    "... μπορεί να εμφανιστεί μόνο στις χώρες που οι πολίτες τους ήδη έχουν αρκετά."
    Όχι. Είναι στη φύση του ανθρώπου το να επιδιώκει συνεχώς την βελτίωση των συνθηκών ζωής του. Αφού, λοιπόν, ένας άνθρωπος έχει καλύψει τις βασικές ανάγκες διαβίωσης (τροφή, στέγαση κλπ) θα αρχίσει να ψάχνει για το τι άλλο μπορεί να κάνει (δηλαδή τι άλλο να αγοράσει) που θα του προσφέρει έστω και ελάχιστη πιο άνετη ζωή ή κάποια μορφή διασκέδασης (εξού και η τρομακτική αύξηση των κερδών των εταιριών video games). 'Ενας άνθρωπος δεν μπορεί να έχει ποτέ αρκετά γιατί μόλις τα αποκτήσει, οι απαιτήσεις/οι επιθυμίες/ τα στάνταρ του αλλάζουν. Είναι στη φύση του. Είναι και αυτός ένας λόγος για τον οποίο ο σοσιαλισμός απέτυχε (κανείς δεν αποδεχόταν να έχει απλά αρκετά, ήθελε περισσότερα)

  3. Orestios avatar
    Orestios 23/01/2011 23:00:06

    Το σύστημα είναι ο κορπορατισμός. Μια μορφή σοσιαλισμού που στραγγαλίζει την μεσαία τάξη, η οποία αποτελεί και προϊόν του καπιταλισμού.

  4. petros avatar
    petros 24/01/2011 00:39:52

    μαζι τον σοσιαλισμο...κατερευσε κ ο καπιταλισμος!!!
    σημερα
    εχει επικρατησει ενα αρρωστο συστημα σοσιαλιστικου καπιταλισμου κατα το οποιο...τα κερδη ειναι ιδιωτικα και τα....χρεη δημοσια
    δηλαδη αν κερδιζω ειναι δικα μου...κ φυσικα δεν αποδιδω μια στο κοινωνικο συνολο μεσω καταργησης των φορων
    αν χανω....πρεπει τη χασουρα να την πληρωσει το κοινωνικο συνολο...

  5. sawas avatar
    sawas 24/01/2011 01:55:13

    Ενδιαφερον θεμα αγγιξες Strange

    O τριτος δρομος εδω:
    h**p://de.wikipedia.org/wiki/Soziale_Marktwirtschaft

    το πειραμα νομιζω πετυχε, αν εχει εφαρμογη ομως εδω, ειναι ενα αλλο θεμα......

  6. SAVAS avatar
    SAVAS 24/01/2011 06:40:09

    Σύμφωνα με αυτά που δίδασκε ο Χριστός δεν θα έπρεπε ως χριστιανοί να είμασταν και να υποστηρίζαμε το σύστημα του καπιταλισμού, αλλά βλέπεις ο πλούτος και η ευκολία ....... Η εκκλησία η ίδια δεν θα έπρεπε να το δέχεται και να το αντιμάχεται αυτό το σύστημα, όμως....... Εμείς οι ίδιοι, όσοι απο εμάς πιστεύουμε σε κάτι τέλως πάντων δεν θα έπρεπε να πιστεύουμε σε αυτό το σύστημα και να το ακολουθούμε αλλά.......
    .... Αλλά ζούμε δυστυχώς σε μια "πλάκα" και σε μια παράλογη ζωή, που άλλα είμαστε και άλλα λέμε πως είμαστε.

  7. ΦΩΤΕΙΝΟΣ avatar
    ΦΩΤΕΙΝΟΣ 24/01/2011 07:43:10

    Υπαρκτό Καπιταλισμό καραμπινάτο έχουμε πάρτε το χαμπάρι και μην βάζετε το κεφάλι στην άμμο δογματικοί μου με τις εμμονές σας...

    • Orestios avatar
      Orestios @ ΦΩΤΕΙΝΟΣ 24/01/2011 11:09:45

      Πού είδες τον καπιταλισμό? Γιατί αυτό το σύστημα δεν είναι καπιταλιστικό.

  8. tiramola avatar
    tiramola 24/01/2011 09:33:37

    Το Τέλος της Ιστορίας(των ιδεών) του Φουκουγιάμα ήταν τελικά προφητικό?
    Το γεγονός της σύμπτωσης της έκδοσης του βιβλίου με την πτώση του τείχους του Βερολίνου συνέβαλε.
    Εκείνο που στην πραγματικότητα συνέβει ήταν ότι οι λάτρεις του οικονομικού φιλελευθερισμού βρήκαν πρόσφορο έδαφος μετά την πτώση του "υπαρκτού" σοσιαλισμού και έγιναν νεοφιλελεύθεροι με αποτέλεσμα να οδηγήσουν στην καταστροφή μέσα σε 20 χρόνια την παγκόσμια οικονομία.
    Η αποχή του κράτους από το παραγωγικό γίγνεσθαι όπως αποδεικνύεται αποτελεί τον χειρότερο κίνδυνο για την κοινωνική συνοχή.
    Οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην συνολική εξάρτηση της κοινωνίας στις διαθέσεις των κερδοσκοπικών προθέσεων μιάς ολιγαρχίας ατομιστών.
    Μετά τον καπιταλισμό της καταστροφής, επιστροφή στη φεουδαρχία ή στην Δημοκρατία και την κοινωνική οικονομία?

    Το δικό μου όνειρο.
    Κοινωνία που να εξασφαλίζει σε κάθε άνθρωπο που βλέπει το φως του ήλιου, ότι δεν θα πεινάσει, δεν θα κρυώσει και εξασφαλισμένη πρόσβαση σε όλα τα αγαθά, υλικά και ψυχικά.

    • chrisss avatar
      chrisss @ tiramola 24/01/2011 10:04:37

      Συγκίνηση, ρίγος με το μανιφέστο του καλού πασόκου...αδιέξοδες σκέψεις και προτάσεις όπως πάντα...τι σημαίνει εξασφαλισμένη πρόσβαση σε όλα τα αγαθά?
      σημαίνει ότι το κράτος δεν θα του εξασφαλίζει μια Α δυνατότητα διαβίωσης προκειμένου να μην πεθάνει σαν το σκυλί στ' αμπέλι και από εκεί και πέρα να τον βοηθά φτιάχνοντας τις κατάλληλες προυποθέσεις για να αποκτήσει αυτό που θέλει, αλλά να του εξασφαλίζει οτιδήποτε, δίχως καμιά προσπάθεια από μέρους του..αυτή ήταν η κολοσσιαία διαφορά των καπιταλιστικών καθεστώτων με τα σοσιαλιστικά-κομμουνιστικά, μόνο που πάντα λογάριαζαν χωρίς τον ξενοδόχο...
      Ξενοδόχος, ήταν ο εκάστοτε άρχοντας-γραμματέας-αρχιεπαναστάτης ο οποίος σου εξασφάλιζε ότι αυτός ήθελε και θεωρούσε αναγκαίο και όχι οτιδήποτε ήθελες. Έτσι, καταλαβαίνεις πως η πρόσβαση σε όλα τα αγαθά, αυτομάτως μετατρέπεται σε ένα δελτίο σίτισης, σαν την Ελλάδα της Κατοχής, προκειμένου να μην πεινάσεις, αφού δεν έχεις και κάποιον άλλον τρόπο να κερδίσεις το ψωμί σου. Τα συστήματα αυτά είναι αντιπαραγωγικά, δεν κινητροδοτούν την εργασία, αλλά την τεμπελιά-κάτι σαν τους δημοσίους υπαλλήλους στην Ελλάδα του σήμερα δηλαδή. Τα καθεστώτα αυτά, μοιράζουν μια πίτα που όλο και μικραίνει, είναι κοντόφθαλμα και δεν μπορούν να αποτελέσουν παρά ένα μεταβατικό στάδιο, αφού στο τέλος θα τρώτε όλοι, ένα κομματάκι από το ήδη μικρό κομμάτι...

  9. αποκατάσταση avatar
    αποκατάσταση 24/01/2011 09:56:00

    μετά τον καπιταλισμό;
    ένα μεικτό σύστημα ίσως με ένα πιο παρεμβατικό φορεά που θα κάνει ελέγχους. Είναι π.χ. δυνατόν στη wall street να στοιχηματίζουν σε χρεωκοπίες κρατών οι οποίες ουσιαστικό επισπεύδουν την κατάρρευση; ποια ηθική το επιτρέπει αυτό; ίσως κάποιο όριο ανώτατο πλουτισμού που θα υπολογίζεται από μια χ απόκλιση από το μέσο όρο. Ίσως ένα σύστημα αξιολόγησης της προσπάθεια (δύσκολο να χαρακτηρίσεις τις έννοιες) ώστε να μην πηγαίνει η υπεραξία αλλού. Ιδέες πάμπολες, κανείς δε θα τις εφάρμοζε αμέσως διότι θίγονται τα κεκτημένα.
    Κάποιες χώρες όμως δεν έκαναν ακόμη τον κύκλο του καπιταλισμού και τα κατά συρροήν αγαθά είναι πολύ ελκυστικά για την ανέχειά τους. Έχουν δρόμο ακόμη.
    Εμείς; ούτε ανατολή ούτε δύση, κρατικοποίηση μέχρι αηδίας με έναν αναιμικό μικροκαπιταλισμό.
    Πάντως αν είναι να διαλλέξω ένα κομμουνιστικό σύστημα με δημοσίους υπαλλήλους τύπου ελλάδας όπου ο ζήλος του ενός χαλάει την πιάτσα, άστο καλύτερα... δαγκωτό καπιταλισμό με το συμφέρον του καθενός να αποδίδει εν γένει με κάποιον τρόπο και όχι η επιτήδεια απραξία (για την αποφυγή δήθεν της εκμετάλλευσης) που σε κάνει να χρωστάς.
    Ίσως τελικά ο καπιταλισμός να πέτυχε εν μέρει διότι εναρμονίζεται με την εγωιστική φύση του ανθρώπου.
    Απλώς και το συμφέρον θέλει ένα φρένο διότι καταλήγει στην τυραννία.
    Μη χαίρεσαι εσύ Μάρξ...

    • αποκατάσταση avatar
      αποκατάσταση @ αποκατάσταση 24/01/2011 10:06:34

      Σκόπιμο να προσθέσω ότι όσο ο άνθρωπος θα συνεχίζει να είναι εχθρός του ανθρώπου και η ευζωία όσον την αξίζουν δεν είναι γραμμένη με ανεξίτηλα γράμματα στην κορυφή κάθε νόμου, κάθε σύστημα θα κάνει τον κύκλο του.

  10. Ο Θείος avatar
    Ο Θείος 24/01/2011 10:30:17

    Ο λεγόμενος υπαρκτός σοσιαλισμός (1917 - 1989), όπως και η μετά το 1975 μορφή του καπιταλισμού, ήταν και οι 2 τεχνικο-οικονομικές ουτοπικές απόπειρες ελέγχου του κοινωνικού γίγνεσθαι: Η πρώτη ήθελε να το ελέγξει μέσω του κράτους και των κρατο-κομματικών "στελεχών", η δεύτερη πήρε πολύ στα σοβαρά την ιδέα της αγοράς ως ελεύθερου μηχανισμού αυτορρύθμισης, με "επιβλέποντες" τους managers, δηλαδή πάλι τα "στελέχη", στην περίπτωση αυτή του corporate world. Η ομοιότης είναι εντυπωσιακή, αλλά και οι 2 ουτοπίες αποδείχθηκαν ανεφάρμοστες, σχεδόν ταυτόχρονα για τον μακρό ιστορικό χρόνο.
    Επιστρέφουμε μήπως στον "καπιταλισμό της ρύθμισης", της συνύπαρξης αγοράς και κρατικού παρεμβατισμού, όπως τον ξέραμε στις δεκαετίες του '50 και '60; Έτσι φαίνεται, αλλά όχι σε κόσμο διπολικό, όπως τότε. Και το χρήμα "διαρρέει" προς ανατολάς.
    Και πώς θα είναι η "έξοδος" από τον καπιταλισμό (αφού τίποτε εγκόσμιο δεν είναι αιώνιο, κάποτε και αυτός θα τελειώσει);
    Εγώ ελπίζω μόνον να μήν υπάρχει στην έξοδο, η επιγραφή που είδε ο Δάντης στην είσοδο της Κόλασης:
    Lasciate ogne speranza voi ch΄ intrate
    Αφήστε κάθε ελπίδα εσείς που μπαίνετε (βγαίνετε) .

    • ψυχραιμια avatar
      ψυχραιμια @ Ο Θείος 24/01/2011 11:43:59

      Kαι γιατι εγινε αυτο που εγινε τη δεκαετια του 70;Εχεις απαντηση;
      Κακως εχει περασει στην Ελλαδα οτι ο νεοφιλελευθερισμος επεκρατησε μετα την πτωση του υπαρκτου σοσιαλισμου.Ισως επειδη η δεκαετια του 80 στην Ελλαδα ηταν βαθυ ΠΑΣΟΚ εχουμε την εντυπωση αυτη.
      Παγκοσμιως ομως ο νεοφιλελευθερισμος ηταν η λυση στην κριση του κευνσιανισμου που εμφανισε στασιμοπληθωρισμο ενω ο υπαρκτος σοσιαλισμος υπηρχε ακομη και φαινοταν μια χαρα.Ο Ρηγκαν και η Θατσερ βγηκαν το 79 -80 για το λογο αυτο.
      Κατα τα αλλα η παρουσα κριση ειναι περισσοτερο μετατοπιση ισχυος.Η Ινδια και η Κινα ειναι σε πληρη αναπτυξη.Η κριση χρεους οφειλεται στο γεγονος οτι οι Δυτικοι δανειζονταν για να κρατησουν ενα βιοτικο επιπεδο που δεν μπορουσαν καθως οι Κινεζοι παραγουν με πολυ μικροτερους μισθους.

      • Ο Θείος avatar
        Ο Θείος @ ψυχραιμια 24/01/2011 12:20:13

        Σωστά. Και για την κρίση του Κευνσιανισμού, και για την "μαγική εικόνα" του δήθεν "κραταιού υπαρκτού σοσιαλισμού" το 1975 ("την πάτησε" ακόμα και ο σοφός Καστοριάδης), και για την τωρινή μετατόπιση ισχύος to east.
        Στην Ελλάδα όλα τα λέμε "νεοφιλελευθερισμό", δυσκολευόμαστε στις αποχρώσεις.
        Αλλά οι "νεωτερισμοί" Ρέηγκαν και Θάτσερ κατέστρεψαν το παραγωγικό δυναμικό ΗΠΑ και Βρετανίας. Πριμοδότησαν τον τριτογενή τομέα και ιδίως τον virtual χρηματοπιστωτικό. Τα μεσο-μακροπρόθεσμα αποτελέσματα τα βλέπουμε σήμερα.
        Αντίθετα, χώρες που διατήρησαν την "κοινωνική οικονομία της αγοράς" - τον λεγόμενο "καπιταλισμό του Ρήνου" (π.χ. Σκανδιναβικές, Γερμανία, Γαλλία κτλ), διατήρησαν την παραγωγική δομή τους και καλή ανταγωνιστικότητα στην παγκόσμια αγορά, παρά τους υψηλούς μισθούς των εργαζομένων και στάνταρτς διαβίωσης.
        Η κριση χρεους δεν οφειλεται στο γεγονος οτι οι εν γένει Δυτικοι δανειζονταν για να κρατησουν ενα βιοτικο επιπεδο που δεν μπορουσαν, αλλά γιατί το ισχυρό τμήμα της Δύσης που υπέκυψε στη νεοφιλελεύθερη "γοητεία", έχασε το έδαφος πάνω στο οποίο θα μπορούσε να στηρίξει ΒΙΩΣΙΜΑ ένα καλό βιοτικό επίπεδο: Το έδαφος της διατηρήσιμης παραγωγικής ικανότητας. Η παντοδυναμία του virtual χρήματος αποδείχθηκε αυταπάτη. Ο καπιταλισμός, για να είναι ζωντανός, είναι αναγκασμένος να είναι σύστημα ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΑΓΑΘΩΝ, όχι "αλχημεία χρήματος" ή υστερία κατανάλωσης.
        Το μάθημα αυτό μάς έρχεται με θετικό τρόπο από την βορειότερη ηπειρωτική Ευρώπη, Σκανδιναβία αλλά και την Ασία. Με αρνητικό τρόπο έρχεται από τις καταναλωτικές αλλά υπερχρεωμένες ΗΠΑ, από τη μαύρη τρύπα των Βρετανικών και Ιρλανδικών τραπεζών και από τις σκασμένες καταναλωτικές φούσκες του Ευρωπαικού νότου.

      • Ο Θείος avatar
        Ο Θείος @ ψυχραιμια 24/01/2011 12:56:32

        Η "νεοφιλελεύθερη επανάσταση" των seventies, ήταν κυρίως η επίθεση των ανώτερων και ανερχόμενων μεγαλο-μεσαίων στρωμάτων εναντίον του κοινωνικού συμβολαίου που είχε εγκαθιδρυθεί στα χρόνια του Fr. Roosevelt στις ΗΠΑ (New Deal), των Βρετανών Εργατικών (Clement Attlee κτλ) μετά το 1945, και συνεχίστηκε με τον "καπιταλισμό του Ρήνου" από Γάλλους και Γερμανούς Γκωλικούς, Σοσιαλδημοκράτες και Χριστιανοδημοκράτες (όλοι συνεισέφεραν, από Ντε Γκώλ και Ανενάουερ, μέχρι Μπράντ και Μιττεράν).
        Άλλο χαρακτηριστικό επεισόδιο της εποχής ήταν η σκοτεινή δολοφονία του Άλντο Μόρο στην Ιταλία και η ανάσχεση του "ιστορικού συμβιβασμού", που ήταν η απόπειρα να επιχειρηθεί κάτι αντίστοιχο στον Ευρωπαικό Νότο. Είναι και παράδειγμα της πάγιας άποψής μου ότι τα 2 άκρα ενώνονται.
        Ο τότε φόβος του "ανερχόμενου" κομμουνιστικού κόσμου, για κάποιους από τους νεοφιλελεύθερους matadores ήταν ειλικρινής, για άλλους (που είχαν ακριβέστερες εκτιμήσεις) ένα καλό, υποκριτικό πρόσχημα. Ήταν μια "ανακτορική επανάσταση" απορρύθμισης της αγοράς αγαθών και εργασίας, με τα ανάκτορα στο Λευκό Οίκο και στη Ντάουνινγκ Στρίτ.
        Τότε ο "καπιταλισμός με κοινωνικό συμβόλαιο" έσπασε. Οι υπερπλούσιοι και τα "οργισμένα και ορμητικά" ανώτερα μεσοστρώματα συνέθλιψαν το κατώτερο 1/3 της κοινωνίας. Και καταλήστευσαν το Δημόσιο.
        Άντεξε όμως σε γενικές γραμμές η Σκανδιναβία και η ηπειρωτική Βόρεια Ευρώπη. Και τώρα αρχίζουμε ήδη να βιώνουμε μια "επανάσταση επανα-ρρύθμισης" της αγοράς. "Ανακτορική" πάλι, μόνο που τα ανάκτορα τώρα είναι στις Βρυξέλλες.

  11. Kaiti avatar
    Kaiti 24/01/2011 10:37:20

    Ποιό συμφέρον όταν πρόκειται για ένα αδύναμο και ανήμπορο πλάσμα,όπως είναι ένα μικρό παιδί.

  12. factorx avatar
    factorx 24/01/2011 11:16:53

    ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΠΛΟΥΣΙΟΥΣ
    «Η αναδιάρθρωση του χρέους θα είναι η επόμενη πράξη του δράματος για την Ελλάδα» λέει μιλώντας στο «Βήμα» ο διακεκριμένος αμερικανός οικονομολόγος Ρίτσαρντ Γουόλφ, περιγράφοντας με μελανά χρώματα τις προοπτικές
    της ελληνικής οικονομίας και όχι μόνο. Για τον ίδιο τα σκληρά μέτρα λιτότητας που λαμβάνουν διαδοχικά οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις μόνο να επιδεινώσουν μπορούν τις ήδη καταπονημένες οικονομίες τους, ενώ έχουν αποκλειστικά έναν σκοπό:να εξυπηρετήσουν τους πλουσιότερους των πλουσίων και τις μεγάλες
    επιχειρήσεις. Θιασώτης του μαρξισμού, πολυγραφότατος συγγραφέας και ακαδημαϊκός, διαχωρίζει τη θέση του από τη σημερινή πεπατημένη των οικονομικών θεωριών, ενίοτε με αιρετική διάθεση, και προβλέπει: «Ηρθε η ώρα ο καπιταλισμός, όπως όλα τα συστήματα, να δώσει τη θέση του σε κάτι άλλο».

    O Ρίτσαρντ Γουόλφ παρακολουθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις οικονομικές εξελίξεις στην Ελλάδα και αυτό δεν είναι τυχαίο: ως καθηγητής Οικονομικών στο Κολέγιο Αμχερστ στη Μασαχουσέτη των Ηνωμένων Πολιτειών δίδαξε τον πρωθυπουργό κ. Γιώργο Παπανδρέου όταν εκείνος σπούδαζε Κοινωνιολογία τη δεκαετία του 1970. Δεν είναι όμως αισιόδοξος για την πορεία της ελληνικής οικονομίας. «Πιστεύω ότι η Ελλάδα και άλλες χώρες θα προχωρήσουν σε αναδιάρθρωση του χρέους τους» μας λέει.

    Και εξηγεί: «Τα φορολογικά μέτρα που βαρύνουν τους πολίτες και οι περικοπές στις κρατικές δαπάνες εξυπηρετούν μόνο εκείνους που μπορούν να τα αποφύγουν με ευκολία,δηλαδή τους πολύ πλούσιους και τις μεγάλες επιχειρήσεις. Δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι τα δεινά των μαζών από τη λιτότητα θα λύσουν τα υποκείμενα οικονομικά προβλήματα. Καθώς οι πληγείσες από τη λιτότητα οικονομίες της Ελλάδας,της Ιρλανδίας και άλλων χωρών θα αγοράζουν λιγότερο από τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη, η ευρωπαϊκή ενοποίηση και το ευρώ θα κινδυνεύσουν».

    Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=32&artId=379751&dt=23/01/2011#ixzz1BwkKTJRo

  13. Αλέξανδρος Δελάρζ avatar
    Αλέξανδρος Δελάρζ 24/01/2011 11:51:50

    Απαξίωση της πλεονεξίας... Χα! Δηλαδή ο διάδοχος του καπιταλισμού θα είναι ένας καπιταλισμός με μπίζνεσμεν που δεν θα ναι πλεονέκτες! Για να το δούμε λίγο: Θα μαζευτούν μια μέρα δηλαδή όλοι αυτοί στις λέσχες μπιλντερμπεργκ και στις τριμερείς επιτροπές και θα πουν, τώρα δεν θα 'μαστε πλεονέκτες πια, μπορούμε ν΄αρκεστούμε στα λίγα δισεκατομυριάκια που βγάλαμε απ' την υπεραξία των προβάτων-εργατών κλπ.
    Δηλαδή, οι καπιταλισταί θα πλυμμηρίσουν ξαφνικά από ηθική και συνεχιστεί επ' άπειρον η αγία κεφαλαιοκρατία! Ήμαρτον, τι θα ακούσουμε ακόμα!
    Ο λόρδος εδώ μιλάει όχι σαν καπιταλιστής, αλλά εξαιτίας της "ευγενούς" καταγωγής του, μιλάει με την ψυχή του φεουδάρχη, του θιασώτη του εκείνου του κοινωνικοπολιτικού συστήματος που έφαγε λάχανο ο καπιταλισμός, της φεουδαρχίας και τώρα λέει μπαρούφες.

    Αυτό που λέει ο tiramola "Κοινωνία που να εξασφαλίζει σε κάθε άνθρωπο που βλέπει το φως του ήλιου, ότι δεν θα πεινάσει, δεν θα κρυώσει και εξασφαλισμένη πρόσβαση σε όλα τα αγαθά, υλικά και ψυχικά" το λεν σοσιαλισμό. Ξέρω, ξέρω απέτυχε, κατέρρευσε μπλα, μπλα, μπλα. Απλά έχουν φάει όλοι κόλλημα με το όνομα και σκέφτονται Στάλιν, Κόκκινες Πλατείες, Παρελάσεις, Μάο Τσε Τουνγκ, ασπρόμαυρες σοβιετικές ταινίες...

    Τρίτος δρόμος! Πφφφφ, είναι αυτοί που φάγαν κόλλημα με τον όρο καπιταλισμός και τώρα λεν "κοινωνική οικονομία της αγοράς" δηλαδή καπιταλισμός μετά το Β παγκόσμιο πόλεμο, ανοικοδόμηση στον διαλυμένο κόσμο, κοινωνικό κράτος, ώσπου να κάνει τον κύκλο του κι αυτό μετά από 4ο χρόνια κι άντε πάλι μετά δουνουτου και τέτοια.

    Κανένα κοινωνικόοικονομικό σύστημα δεν καθιερώνεται μέσα σε 40-50 χρόνια. Έτσι ήταν κι ο καπιταλισμός που ακόμα δεν εξαπλώθηκε καλά καλά σε όλο τον πλανήτη. Έχει λίγα ψωμιά ακόμα, αλλά θα τελειώσει κάποτε, ίσως όχι σ' αυτή τη ζωή, κι όλοι τότε θα λεν, αααα σοσιαλισμό το λέν αυτό το πράμα;

    • Orestios avatar
      Orestios @ Αλέξανδρος Δελάρζ 24/01/2011 11:59:05

      Σοσιαλισμός είναι το τωρινό σύστημα, όσο κι αν δεν σου αρέσει.

      • Αλέξανδρος Δελάρζ avatar
        Αλέξανδρος Δελάρζ @ Orestios 26/01/2011 16:56:00

        Ανεξάρτητα από τι μ' αρέσει ή όχι, "σοσιαλισμός" είναι κοινωνικοπολιτικο σύστημα και όχι η διακυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Υποτίθεται ότι τα κόμματα που φέρουν τον τίτλο "σοσιαλιστικό" υποστηρίζουν το συγκεκριμένο σύστημα, αλλά η θεωρία από την πράξη απέχει πολύ...

  14. zame avatar
    zame 24/01/2011 12:23:34

    ΕΠΙΒΑΛΕΤΑΙ Ο ΕΠΑΝΑΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΔΟΜΗΜΕΝΟΣ ΣΕ ΜΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΒΑΣΙΣΜΕΝΗ ΣΤΟΥΣ ΠΟΡΟΥΣ ΖΩΗΣ .αλλιως δεν εχει λογο υπαρξης..εγινε αντιπαθης & μισητος ...διοτι δεν θα υπαρχουν κοινωνιες..αφου θα τις εχουν "κατασπαραξη"..αναζητηται λοιπον το ΑΛΜΑ ενα βημα πριν το..."αστα να πανε δηλαδη.."
    ειναι πολυεπιπεδο & μεγαλο θεμα ..& εχει να κανει & με την έννοια της απόκτησης που είναι τόσο βαθιά ριζωμένη στον άνθρωπο, που τίποτα δεν μπορεί να την αφαιρέσει..μπλα-μπλα.. εχει να κανει επισης με μια κοινωνία που θα ήταν πιο ευτυχισμένη αν μπορούσε να βελτιωθεί η κατανομή του πλούτου (ο επαναορισμος της ενοιας του πλουτου)ειναι επιβεβλημενος.Νομικος & Ηθικος επαναορισμος των περιορισμων τους..σχετικα με "πλεονεξία-τοκογλυφία-νοοτροπία..εχει να κανει με την εν γενη Κουλτουρα ετσι οπως την ξεραμε...με λιγα λογια εχει να κανει με τον διαχωρισμός της εργασίας ΑΝ θα έκανε τον άνθρωπο πιο χαζό, στερώντας του την ατομική δεξιοτεχνία..(ΜΟΝΟΝ ΑΥΤΗ ΝΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΦΕΡΕΙ "ΠΛΟΥΤΟ" & οχι η εργασια =ισοροποια..ασχετη με την αξιοπρεπη διαβιωση.. και σαφεστατα ο πλούτος που θα δημιουργούνταν άξιζη το κόπο..και εχει να κανει με διαφορετικη προσέγγιση της εννοιας του..

  15. Θραξ Αναρμόδιος avatar
    Θραξ Αναρμόδιος 24/01/2011 12:58:00

    Από την άποψη ότι και τα δύο συστήματα, καπιταλισμός και σοσιαλισμός, αρνούνται να δώσουν την εξουσία στον λαό, είναι και τα δυο ολιγαρχίες, απολυταρχίες και δεσποτείες.

    Και τα δύο συστήματα μασκαρεύονται τα πολιτεύματα, ενώ στην πράξη χρησιμοποιούν την ΙΔΙΑ πολιτειακή διαρρύθμιση: ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΤΙΣΜΟ. Που είναι ότι καλύτερο για να κάνει η καπιταλιστική ή σοσιαλιστική Ολιγαρχία την δουλειά της.

    Καπιταλισμός και Σοσιαλισμός, ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ ΤΟΥΣ, είναι οικονομικά συστήματα, ΚΑΙ ΜΟΝΟΝ ΑΥΤΟ, με πολιτειακή οργάνωση τον ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΣΜΟ, και ρέπουν σε μεγαλύτερη ή μικρότερη ΔΕΣΠΟΤΕΙΑ. Δηλαδή ολιγαρχία.

    Στα χαρτιά, στα κείμενα, στις ιερές γραφές, στους κλασσικούς τους, όλοι έχουν τον ίδιο στόχο: την ευτυχία του συνόλου.

    Στην πράξη αφαιρούν από το σύνολο, τους πολλούς, κάθε εξουσία. Και με την εξουσία στο χέρι, μοιράζουν το παραγόμενο προϊόν κατά το δοκούν. Είτε με "ελεύθερη" αγορά είτε με "κεντρικό σχεδιασμό".

    Σιγά το κόλπο.

    Θραξ Αναρμόδιος

    • Orestios avatar
      Orestios @ Θραξ Αναρμόδιος 24/01/2011 14:09:17

      Θράξ θα διαφωνήσω μαζί σου.
      Η κατάρρευση του φεουδαλισμού και οι επαναστάσεις του 18ου αιώνα γέννησαν την μεσαία τάξη, που δεν θα υπήρχε χωρίς τον καπιταλισμό. Μ ε τον καπιταλισμό παράχθηκε πλούτος ικανός να συντηρήσει μια τάξη που μπορούσε να απειλήσει την εξουσία των Βασιλέων.
      Ο Σοσιαλισμός είναι ανάχωμα στην επέλαση της μεσαίας τάξης αφού επιθυμεί την εξαφάνισή της και την καθολική υποταγή των μέσων παραγωγής σε μια κλίκα Σοσιαλιστικών καθαρμάτων, αντάξιων των Βασιλέων.
      Το σημερινό σύστημα που παράγει πλούτο με το απλό τύπωμα χρημάτων αφειδώς ενώ καταστρέφει την παραγωγή με πληθώρα επιδοτήσεων απλά δεν έχει καμία σχέση με καπιταλισμό.
      Ο κορπορατισμός εφαμόστηκε όχι μόνο στην Πρώτη Παγκοσμιοποίηση. Οι σοσιαλιστές του Μουσολίνι και του Χίτλερ ακολούθησαν και κατόπιν οι τριτοδρομικοί σοσιαλιστές (όπως ο Ανδρέας).
      Σήμερα τον κορπορατισμό τον εκθιάζουν οι Σοσιαλιστές γιατί αποτελεί την ουσία της ιδεολογίας τους (κρατος και εταιρίες διαπλεκόμενες).
      Ο κόσμος όμως, ανήμπορος να ενημερωθεί, μπερδεύει τον καπιταλισμό με αυτό το Νεοφεουδαλιστικό σύστημα πιστεύοντας πως ο Σοσιαλισμός είναι λύση. Ενώ το πρόβλημα είναι ο σοσιαλισμός εξ' αρχής.
      Γι' αυτό και βλέπουμε εσχάτως να καταρρέουν τα αντιδημοκρατικά σοσιαλιστικά καθεστώτα της Μεσογείου.

  16. s54elas avatar
    s54elas 24/01/2011 13:37:06

    "να γινω πλουσιος" .. να γινει σιχαμερη εννοια .. να την απεχθανεται ενα ατομο .. να την αποφευγει ο ανθρωπος σαν .. ο διαολος το λιβανι .. τα προιοντα και οι υπηρεσιες .. που γινονται το οχημα .. για να γινει ενας πλουσιος .. προοριζονται για τους ανθρωπους .. για να απολαμβανουν την χρηση τους .. να εξυπηρετουν τις αναγκες τους .. να εκπληρωνουν τις επιθυμιες τους

    δεν ειναι για να κανουν σε καποιον λεφτα .. και ουτε να χρησιμοποιουνται για να υποδουλωνουν τους ανθρωπους στις αχορταγες ορεξεις αυτων που τα παραγουν .. ειναι ξεπεσμος οταν μια κοινωνια εχει φτασει στο σημειο .. οπου προιοντα και υπηρεσιες .. γινονται υποχειριο στα χερια επιτειδιων .. για να εξυπηρετησουν την απληστια τους

    να μπολιαζουν την νεα γενια .. να δηλητηριαζουνε το ειναι της κοινωνιας

  17. Θραξ Αναρμόδιος avatar
    Θραξ Αναρμόδιος 24/01/2011 14:32:44

    @Orestios

    Θα διαφωνήσω κι εγώ μαζί σου για να είμαστε πάτσι (λολ).

    Οσο ο καπιταλισμός ή ο σοσιαλισμός ή ότι άλλο σύστημα, χρησιμοποιεί την δημοκρατία σαν καρύκευμα στο φαϊ του, και όχι ως δομικό στοιχείο της λειτουργίας του (δηλ. δικαίωμα του συνέρχεσθαι, της ελευθερίας του λόγου, εντάλματα κλπ, αλλά ΟΧΙ εξουσία και αποφάσεις στον λαό)...

    ...και όσο μας φορτώνει με προέδρους, πρωθυπουργούς, βασιλείς, γεν. γραμματείς, που κάθονται στον σβέρκο μας 4, 14 ή 44 χρόνια κι αποφασίζουν αυτοί για μας, μέσω του εφευρήματος των αντιπροσώπων βουλευτών που ελέγχουν ΠΛΗΡΩΣ ή όπως αλλιώς...

    ...μπορεί ο οποισδήποτε να θεωρεί ότι "δεν εφαρμόστηκε σωστά" η κατά τα άλλα σωστή ιδεολογία του...

    ...αλλά εγώ θα υποστηρίζω πως χωρίς δημοκρατία ουσίας, ΟΛΕΣ ΟΙ ΙΔΕΟΛΟΓΙΕΣ καταλήγουν στην δεσποτεία, που κάνει τους πολλούς, τον λαό δηλαδή, δούλο και βαστάζο και έρμαιο ΟΛΙΓΑΡΧΙΚΩΝ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ, παρά τις καλές και αγνές προθέσεις των ιδεολογιών.

    Δηλαδή, έχουμε προθέσεις, έχουμε ιδεολογίες, έχουμε καλά κίνητρα, αλλά ΜΟΝΙΜΩΣ, σπάει ο διάλος το ποδάρι του, και σκοντάφτουμε στην πράξη και την εφαρμογή.

    Κι εγώ λέω ότι προθέσεις και καλά κίνητρα έχεις εσύ κι εγώ, οι γονείς μας και κάθε απλός καθημερινός άνθρωπος που ξέρουμε, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ.

    Το σύστημα και το καθεστώς χρησιμοποιεί τις δικές μας καλές προθέσεις σαν ΑΛΛΟΘΙ για να επιβάλλει την ΕΞΟΥΣΙΑ του και να κάνει την δουλειά του, ανεξαρτήτως ταμπέλας καπιταλιστικής ή σοσιαλιστικής ή όποιας άλλης.

    Και δύο μισο-άσχετες παρατηρήσεις.

    Η καπιταλιστική λογική της ελεύθερης αγοράς των πάντων οδηγεί εδώ που είμαστε τώρα, στον τοκοκλυφικό νεοφιλελευθερισμό. Κι έχει περιγραφεί αυτή η κατάληξη δύο αιώνες πριν.

    Οποιος νομίζει, επειδή το ΠαΣοΚ ονομάζει τον εαυτό του σοσιαλιστικό κίνημα, ότι η σημερινή οικονομική και πολιτική διαρρύθμιση της χώρας είναι κάτι άλλο από τούρμπο τοκογλυφικός καπιταλισμός, λυπάμαι αν θα ακουστώ αγενής, αλλά ή καλά δεν κρίνει, ή δεν γνωρίζει από τέτοια θέματα, ή μπορεί να έχει και προθέσεις που αποκρύβει. Και το ίδιο ΑΚΡΙΒΩΣ ισχύει για όποιον ισχυριστεί ότι οι δυτικές καπιταλιστικές αστικές "δημοκρατίες" είναι δημοκρατίες.

    Θραξ Αναρμόδιος

    • Θραξ Αναρμόδιος avatar
      Θραξ Αναρμόδιος @ Θραξ Αναρμόδιος 24/01/2011 14:39:59

      Για αυτό θα ταίριαζε και καλύτερα ως τίτλος στην παρούσα ανάρτηση: "Μετά την συγκαλυμμένη ολιγαρχία του "καπιταλισμού" και του "σοσιαλισμού" και την προπαγάνδισή της ως δημοκρατία, τι;"

      Κι εγώ τουλάχιστον θα απαντούσα: επιτέλους δημοκρατία

      Θραξ Αναρμόδιος

    • Orestios avatar
      Orestios @ Θραξ Αναρμόδιος 24/01/2011 15:08:10

      Δημοκρατία!
      Μια λέξη που βιάστηκε από τους σοσιαλιστές της Μεταπολίτευσης.
      Δυστυχώς όλοι αυτοί που σήμερα μιλάνε για απουσία σοσιαλισμού είναι όλοι αυτοί που μεθοδικά κοίμισαν τον λαό.
      Και ξέρεις τί συμβαίνει όταν κοιμάται κάποιος στην Δημοκρατία?
      Ξυπνά στην Τυρρανία!
      Η ευκαιρία της Δημοκρατίας απεμπολίστηκε από την "Γενιά του Πολυτεχνείου" πιθανόν γιατί δεν πίστεψαν ποτέ σε αυτήν, όπως αποδεικνύεται 37+ χρόνια μετά.
      Τώρα το Κυλώνειο Άγος της σοσιαλιστικής νεοφιλελεύθερης Τυρρανίας είνα καιρός να αποκατασταθεί.
      Και ξέρεις πως πέφτουν συνήθως οι τυρρανίες.

      • Θραξ Αναρμόδιος avatar
        Θραξ Αναρμόδιος @ Orestios 24/01/2011 15:16:53

        το πως πέφτουν οι τυραννίες το ξέρουμε.

        Το πως έρχεται η δημοκρατία πρέπει να ψάξουμε να βρούμε.

        Διότι αυτόματα με το που πέφτει η τυραννία, δεν έρχεται η δημοκρατία. Τέτοιοι ιστορικοί αυτοματισμοί...

        Αλλά πάλι, όπως είπα και πιο πάνω, εξαρτάται από το τι εννοεί ο καθένας ως δημοκρατία.

        Θραξ Αναρμόδιος

        • Orestios avatar
          Orestios @ Θραξ Αναρμόδιος 24/01/2011 15:47:00

          Έχει πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά η Δημοκρατία.
          Ο Ηρόδοτος τα περιγράφει ωραία.
          Όμως χρειάζονται και οι Νόμοι.

          • Θραξ Αναρμόδιος avatar
            Θραξ Αναρμόδιος @ Orestios 24/01/2011 16:06:06

            Και νόμοι κι αστυνόμοι.

            Αλλά άμα δεν έχεις δημοκρατία, νόμοι κι αστυνόμοι μόνο σε βάρος των πολλών λειτουργούν και προς όφελος των λίγων.

            Οπως και όλο το σύστημα το δικό μας.
            Οπως σήμερα κι εδώ και 200 χρόνια.

            Θραξ Αναρμόδιος

          • Orestios avatar
            Orestios @ Orestios 24/01/2011 17:13:29

            +1000 Θράκα

  18. s54elas avatar
    s54elas 24/01/2011 14:38:53

    "Κι εγώ λέω ότι προθέσεις και καλά κίνητρα έχεις εσύ κι εγώ, οι γονείς μας και κάθε απλός καθημερινός άνθρωπος που ξέρουμε, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ." .. το ζουμι ..

  19. thanasis avatar
    thanasis 29/01/2011 19:45:29

    to 1929 ειχαμε το κραχ στην αμερικη και ακολουθησε ενας
    χιτλερ. στην ρωμη με την καταστροφη τις μεσαιας ταξης
    ηλθαν οι δικτατορες-αυγουστοι τωρα ελπιδα ειναι
    ο λαος αλλα και φοβος των σαπιοκοιλιαδων

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.