#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
17/04/2013 16:48
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Μεγάλες αποφάσεις αντί για εύκολες λύσεις!



Του Κώστα Ροδινού

Έχω κρατήσει αρκετά πρωτοσέλιδα από την προεκλογική περίοδο του 2009. Ειδικά εκείνα της επομένης των ανακοινώσεων Καραμανλή στη ΔΕΘ. Και πολλά από τα άλλα, τα διθυραμβικά, με τις ανακοινώσεις του Γ. Παπανδρέου.

Τότε είχαμε έναν πρωθυπουργό που, καθυστερημένα, προσπάθησε να μας προσγειώσει στην πραγματικότητα.

Οι ΗΠΑ δεν είχαν ξεπεράσει ακόμα το σοκ από την κατάρρευση της Lehman Brothers και της φούσκας των subprimes.

H Γερμανία ήταν ήδη σε ύφεση από το δεύτερο τρίμηνο του 2008 και όλοι μιλούσαν για  κρίση διαρκείας.

Και, όμως,  ο ελληνικός λαός, με ποσοστό κοντά στο 44% ψήφισε έναν πολιτικό που περιδιάβαινε τη χώρα διαλαλώντας  ότι «λεφτά υπάρχουν»!

Βέβαια, ακόμα δανειζόμασταν με  spreads κάτω από τις 200 μονάδες.

Είναι κωμικό το επιχείρημα ότι δήθεν οι ξένοι δεν ήξεραν για το χρέος και το έλλειμμα! Είναι δυνατόν ο δανειστής να μην ξέρει τι ποσά …σε δανείζει;

Βρέθηκε, όμως, ο πρόθυμος…μηχανοδηγός του «τιτανικού» και η χώρα οδηγήθηκε στα μνημόνια. Η συνέχεια είναι γνωστή….

Οι αδιόρθωτοι….

Τα επανέλαβα  όλα αυτά απλώς και μόνο για να υπενθυμίσω ότι το 2009 (και δεν ήταν η πρώτη φορά)  επιλέξαμε να κλείσουμε τα μάτια και τ’ αυτιά στην αλήθεια και να ενδώσουμε στις σειρήνες του λαϊκισμού.

Δεν είμαι βέβαιος τι θα γινόταν, αν δεν κέρδιζε ο κ. Παπανδρέου, αλλά δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Το πρόβλημα είναι ότι ουδόλως προβληματιστήκαμε που ένας, εν ενεργεία, πρωθυπουργός μας έλεγε ότι πρέπει να ληφθούν περιοριστικά μέτρα, και από παντού ερχόταν  ανησυχητικές ειδήσεις. Θα μου πείτε ότι αποτελεί παράδοση μας ο αποκεφαλισμός του μάντη κακών ειδήσεων….

Τώρα, μετά από τέσσερα χρόνια πρωτοφανούς ταλαιπωρίας, με τη χώρα να βιώνει τη χειρότερη   κρίση των τελευταίων δεκαετιών, με την αξιοπιστία μας στο ναδίρ, την κοινωνία να βρίσκεται  στα όρια της κατάρρευσης, την οικονομία μας σχεδόν διαλυμένη και με μια θηριώδη ανεργία, κάποιοι ξεδιάντροπα προπαγανδίζουν εύκολες λύσεις.

Ότι δηλαδή υπάρχει κάπου ένα μαγικό «undo button» το οποίο μπορεί  να μας επαναφέρει  σε κάποια …happyland!

Ακούω για επαναφορά μισθών και συντάξεων στα προ του 2009 επίπεδα, για ...αποκατάσταση προνομίων και πολλά άλλα γενικά και ….ευχάριστα!

Ειλικρινά, πολύ θα το ήθελα να μπορούσε να γίνει, αλλά είναι εφικτό;

Μαγικές λύσεις….

Δύο  είναι οι «μαγικές λύσεις» που, είτε από μόνες τους, είτε εν συνδυασμώ, θα  μας βγάλουν από το αδιέξοδο.

Η πρώτη λύση είναι η  επιστροφή  στη δραχμή με συνακόλουθη διαγραφή χρεών, καταγγελία δανειακών συμβάσεων και μνημονίων, ευρείες κρατικοποιήσεις και άλλα συναφή.  Το έχω γράψει πολλές φορές ότι υπήρξα σφοδρός πολέμιος του  ευρώ. Όχι μόνο επειδή είχε, από θεσπίσεώς του,  αρχιτεκτονικά σφάλματα, ούτε γιατί η προπαρασκευή μας ήταν ελλιπής, αλλά κυρίως γιατί μια οικονομία, με τα χαρακτηριστικά και το μέγεθος της ελληνικής, δεν έπρεπε  να παραιτηθεί από  ένα τόσο ισχυρό όπλο, όπως η νομισματική της  πολιτική. Όμως, όλα αυτά είναι ….αρχαία ιστορία, πλέον.

Επιστροφή στη δραχμή δεν θα σημάνει μόνο διάρρηξη των σχέσεών μας με την Ευρώπη, αλλά θα μας οδηγήσει σ’  ένα δρόμο όπου τα σημερινά προβλήματα θα μοιάζουν με  απλά …εγκαύματα. Είμαστε, ως κοινωνία, έτοιμοι  να αναλάβουμε το κόστος; Και  διαφωνώ μ’ αυτούς που φοβούνται τη συζήτηση. Αυτή η συζήτηση πρέπει να γίνει και να είναι εξαντλητική.

Όμως, πολύ φοβούμαι, ότι όποιος οδηγήσει τη χώρα στη δραχμή θα βρεθεί αντιμέτωπος με τέτοια κατακραυγή που δεν θα ξέρει που να κρυφτεί.

Η «δεύτερη λύση» , λέει, να αναζητήσουμε άλλες μορφές χρηματοδότησης, να πιέσουμε για τις Γερμανικές αποζημιώσεις, να «αξιοποιήσουμε» τα κοιτάσματα που θα ανακαλύψουμε και προφανώς να καταγγείλουμε και τις δανειακές συμβάσεις.

Ας τα δούμε συνοπτικά:

Να αναζητήσουμε άλλες μορφές χρηματοδότησης από τρίτες χώρες, ναι. Αλήθεια, ποια  χώρα θα ήταν  πρόθυμη να μας δανειοδοτήσει; Και με τι ανταλλάγματα; Εδώ η Κύπρος, που χρειαζόταν ένα υποπολλαπλάσιο ποσό και έκανε «τεμενάδες» στη Μόσχα,  δεν τα κατάφερε, εμείς πως  θα το καταφέρουμε;

Αναζητώντας …ελντοράντο…

Οι γερμανικές αποζημιώσεις. Είναι βαρύτατες οι ευθύνες όλων των  κυβερνήσεων που άφησαν το θέμα να σέρνεται και δεν τόλμησαν να στοιχειοθετήσουν το αίτημα και να το διατυπώσουν εγκαίρως. Έστω και τώρα, έστω και ως διαπραγματευτικό χαρτί, αν και η συγκυρία δεν μας κολακεύει, ας το θέσουμε. Όμως, το αν θα δοθούν αποζημιώσεις δεν εξαρτάται από εμάς. Και αυτή η διαδικασία μπορεί να πάρει χρόνια, πολλά χρόνια!  Αν τελικώς βρεθεί δικαστήριο να τις επιδικάσει! (προσωπικώς δεν τρέφω πολλές ελπίδες, ειδικά αν το Δικαστήριο είναι αυτό της Χάγης, τότε δεν τρέφω καμμιά ελπίδα)

Μέχρι τότε, τι θα κάνουμε; Γιατί και αν ακόμα μας επιδικαστούν αποζημιώσεις,  πιστεύει κανένας ότι την επομένη η Γερμανία θα ανοίξει τα ταμεία της; Θα παλέψουν μέχρι το τέλος, γιατί ξέρουν ότι έτσι και ανοίξει ο ασκός του Αιόλου η σειρά των υποψηφίων θα είναι ατελείωτη.

Τα κοιτάσματα: Θα μου επιτρέψετε να είμαι εξαιρετικά επιφυλακτικός με το ...ελντοράντο που ονειρεύονται κάποιοι. Κατ’ αρχήν όσον αφορά στο Αιγαίο, ήμουν πάντα αρνητικός. Το Αιγαίο είναι η κοιτίδα του Ελληνισμού. Η Ακρόπολίς του. Χωρίς Αιγαίο, δεν υπάρχει Ελλάδα. Θα δίναμε ποτέ άδεια να ...εγκατασταθεί βιομηχανία στην Ακρόπολη; Έχουμε σκεφτεί τι θα συμβεί αν,  είτε από ατύχημα (η περιοχή είναι σεισμογενής), είτε από άλλες αιτίες έχουμε  μια διαρροή σαν και αυτή που έγινε στον Κόλπο του Μεξικού; Το Αιγαίο είναι μια κλειστή θάλασσα,  δεν έχουμε το δικαίωμα να την εκθέσουμε σε τέτοιους κινδύνους. Πάντα είχα την άποψη ότι αντί να ψάχνουμε για  πετρελαιοπηγές, καλύτερα να βελτιώσουμε τις υποδομές των νησιών μας, με λιμάνια, αεροδρόμια και μαρίνες. Και να κάνουμε το Αιγαίο ένα παγκόσμιο κέντρο πολιτισμού, παιδείας και τουρισμού. Περισσότερα θα έχουμε να κερδίσουμε.

Όσον, αφορά στα υποτιθέμενα κοιτάσματα νοτίως της Κρήτης. Δεν είμαι ειδικός για να γνωρίζω λεπτομέρειες. Καταλαβαίνω, όμως, ότι είναι σε μεγάλο βάθος, το κόστος εξόρυξης θα είναι υψηλό και πιθανότατα η εκμετάλλευσή του να συμφέρει μόνο  αν και εφ΄όσον οι παγκόσμιες τιμές παραμένουν υψηλές. Ποιος μπορεί να το εγγυηθεί αυτό και για πόσο; Στις ΗΠΑ για παράδειγμα γίνεται «επανάσταση» με το σχιστολιθικό αέριο (κάτι που αναμένεται να επηρεάσει και την πράσινη φούσκα των βολταϊκών).

Προφανώς και η χώρα δικαιούται και οφείλει να υπερασπιστεί τα δικαιώματά της και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που θα προκύψουν, αυτό, όμως, δεν μπορεί να γίνει με λογική  «gold hunter» της Άγριας Δύσης. Το μέλλον μιας χώρας δεν μπορεί να στηρίζεται σε αβεβαιότητες...

Όραμα και επανεκκίνηση

Για να έρθουμε στο δια ταύτα.

Ο Πρωθυπουργός καταβάλλει τιτάνιες προσπάθειες σ’ ένα τοπίο που θυμίζει ναρκοπέδιο.

Όμως, το πρόγραμμα της τρόϊκας, ως έχει, δεν βγαίνει. Δεν μπορούμε να πορευόμαστε έτσι,  ούτε έχουμε την πολυτέλεια να χάνουμε κάθε χρόνο 5-6 μήνες  σε διαπραγματεύσεις με τους υπαλλήλους των δανειστών μας ή να ασκούμεθα σε «τρικομματικές» ισορροπίες.

Η χώρα  θέλει  επανεκκίνηση και ένα μεγάλο όραμα που θα εμπνεύσει τον ελληνισμό.

Δεν βγαίνεις απ’ τα αδιέξοδα με λύσεις «μεσοβέζικες».

Ως επανεκκίνηση εννοώ έναν εκ βάθρων επανασχεδιασμό του πολιτικού μας συστήματος  μέσα από μια ριζική συνταγματική αναθεώρηση.

Χρειαζόμαστε ένα  καινούργιο, σύγχρονο και ευέλικτο κράτος, το οποίο δεν θα παράγει ελλείμματα και θα υπηρετεί χωρίς να καταδυναστεύει τον πολίτη.

Ως όραμα εννοώ να σκεφθούμε την  Ελλάδα του μέλλοντός μας.

Τι κοινωνία θέλουμε να οικοδομήσουμε.

Μέσα από ποιό παραγωγικό μοντέλο να αναπτυχθούμε.

Σε ποιές αξίες να στηριχθούμε  και πώς να κινητοποιήσουμε όλες τις δυνάμεις του ελληνισμού.

Κανένας δεν είπε ότι είναι εύκολο, αλλά τα έχουμε καταφέρει και υπό δυσμενέστερες συνθήκες...

 

ΣΧΟΛΙΑ

  1. blue nile avatar
    blue nile 17/04/2013 17:05:41

    Την καλησπέρα μου.

    Τελικά θα πάμε στην δραχμή.
    Αλλά όχι γιατί εμείς θα το επιλέξουμε.

    Με τα ανιστόρητα που έγιναν στην Κύπρο και την διαφορά του κόστους δανεισμού των επιχειρήσεων μεταξύ των χωρών του νότου και του ευρωπαϊκού πυρήνα είναι θέμα χρόνου να αρχίσει το bank run στην Ισπανία.
    Με τη Γαλλία να έχει επενδύσει τεράστια ποσά στην Ισπανία οπότε η κατάρρευση των Ιβήρων θα συμπαρασύρει κι αυτή, με τη Γερμανία απρόθυμη να κάνει όλα όσα μπορούν να σώσουν την ευρωζώνη ενώ κάνει όλα όσα την διαλύουν, ο χρόνος δουλεύει αδυσώπητα σε βάρος του κοινού νομίσματος.

    Μακάρι να'χω άδικο...

    • Συριζαλβανία του Χότζα avatar
      Συριζαλβανία του Χότζα @ blue nile 17/04/2013 19:31:29

      1) Μιλάς για ανιστόρητα στην Κύπρο. Η τραπεζική ιστορία μας δείχνει 3 τρόπους αντιμετώπισης προβληματικών τραπεζών:
      α) Κατάρρευση-εκκαθάριση
      β) bail in (αυτό που αποφασίστηκε)
      γ) bail out. Αν η ανακεφαλαιοποίηση γινόταν απευθείας από τον ESM (όπως μάλλον θα προέκρινες) και ειδικά αν σκεφτούμε ότι η τραπεζική εποπτεία της ΕΚΤ θα αρχίσει από τα μέσα του 2014, τότε σε ρωτώ ποιός τραπεζίτης στην ΕΖ δε θα προχωρούσε σε κινήσεις υψηλού ρίσκου για την αύξηση της κερδοφορίας του με την ασφάλεια της σωτηρίας από τον ESM; Το πρόβλημα επομένως, δεν είναι η σκληρή απόφαση για την Κύπρο, αλλά ποιά πραγματικά ήταν η εναλλακτική;
      2) Μιλάς για κόστος δανεισμού ισπανικών επιχειρήσεων σε σχέση με τις χώρες του ευρωπαϊκού πυρήνα. Η Κεντρική Τράπεζα της Ισπανίας προχώρησε πριν λίγους μήνες σε επιβολή ορίου επιτοκίου χορηγήσεων με αποτέλεσμα το κόστος δανεισμού των ισπανικών επιχειρήσεων να έχει υποχωρήσει ήδη κατά 3% και αναλυτές να περιμένουν μεγαλύτερη υποχώρηση. Σύμφωνα με την ΕΚΤ, το μέσο επιτόκιο δανεισμού στην Ιταλία και την Ισπανία κυμαίνεται πια μεταξύ 5 και 6% για επιχειρηματικά δάνεια έως 1 εκατ. ευρώ, ενώ στη Γερμανία στο 4%. Δηλαδή κοντά στα προ κρίσης επίπεδα. Η φημολογούμενη δε μείωση του βασικού παρεμβατικού επιτοκίου της ΕΚΤ, μάλλον για το 3ο τρίμηνο του 2013, και άρα η -σχεδόν- αυτόματη μείωση του 3μηνου επιτοκίου euribor, θα επηρεάσει θετικά όλα τα επιχειρηματικά δάνεια που έχουν ως βάση αναφοράς το διατραπεζικό επιτόκιο. Δεν αναφέρω καν τη μείωση των spreads των 5ετών και 10ετών ιταλικών και ισπανικών ομολόγων, που παρά τις αποφάσεις στην κυπριακή περίπτωση και την πολιτική αβεβαιότητα βρίσκονται αρκετά χαμηλότερα από τη ''θυέλλα'' του δευτέρου εξαμήνου του 2011.

      • blue nile avatar
        blue nile @ Συριζαλβανία του Χότζα 18/04/2013 01:38:31

        Δες στο τέλος του 2013 ποια θα είναι διαφορά επιτοκίων Ισπανίας και Γερμανίας καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς.
        Αλλά στο πιο σημαντικό:
        Ευρωζώνη, οποιαδήποτε νομισματική ένωση, με δύο μέτρα και με δύο σταθμά δεν γίνεται.
        Δεν μπορεί στην Κύπρο να επιλέγεται η λύση του κουρέματος των καταθέσεων επειδή το κυπριακό δημόσιο δεν μπορεί να αποσοβήσει την χρεωκοπία των κυπριακών τραπεζών. Eνώ όταν λίγο πριν στην Ολλανδία του Ντάισεμπλουμ χρεωκόπησε η τράπεζα SNS, το ολλανδικό δημόσιο που δεν είχε χρεωκοπήσει έσωσε την τράπεζα χωρίς κούρεμα καταθέσεων.
        Αυτό που χρειάζεται είναι μια εκκαθάριση όλων των τραπεζών της ευρωζώνης όχι στην βάση της δυναμικής του αντίστοιχου δημοσίου αλλά στη βάση μιας κοινής λύσης. Ένα σύνολο κανόνων για όλες τις τράπεζες. Που να ισχύσει πριν το 2014. Δεν έχουμε χρόνο μέχρι τότε.
        Και δεν μπορούν τώρα οι τραπεζίτες να κερδοσκοπήσουν εκ του ασφαλούς με την προοπτική να σωθούν από το ΕSM.
        Ποιος τρελλός θα αγοράσει τώρα χρηματοπιστωτικά προιόντα υπ'αυτές τις συνθήκες και με δεδομένη την χρεωκοπία του ευρωπακού τραπεζικού τομέα;
        Βέβαια δεν νομίζω ότι οι φορολογούμενοι πρέπει να χρεώνονται την χρεωκοπία των τραπεζών.
        Όμως η μόνη εναλλακτική για την Κύπρο και για όλες τις υπόλοιπες χώρες , αυτό που έπρεπε να γίνει για να σωθεί η ευρωζώνη ήταν να αναλάβει την διαχείριση των τραπεζών το ESM άμεσα όπως έκαναν οι ΗΠΑ με το TARP το 2009.
        Με χρήματα που δεν θα εγγραφούν στο δημόσιο χρέος των κρατών.
        Για να μπορέσει να έρθει μετά η πολυπόθητη τραπεζική ενοποίηση που είναι αναγκαία συνθήκη για την σωτηρία του ευρώ.
        Κάτι που η Γερμανία υπέγραψε στην απόφαση της συνόδου κορυφής τον Ιούνιο του 2012 αλλά από εκεί και μετά έκανε και κάνει ότι περνούσε από το χέρι της για να μην ισχύσει, ώστε να μην φανεί η χρεωκοπία των ιδιωτικών γερμανικών τραπεζών.
        Ξεχάστε την ένωση του ευρώ. Τελειωμένη υπόθεση.
        Γιατί τώρα τι κατάφεραν οι ανιστόρητοι ευρωπαίοι ηγέτες:
        Κατάφεραν να στείλουν ένα πολύ σημαντικό μήνυμα σε όλους τους λαούς της ευρωζώνης με πολύ σημαντικότερη βαρύτητα στους πολίτες των ελλειμματικών χωρών.
        Το μήνυμα λέει ότι σε χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Πορτογαλία ή η Ελλάδα ο δημόσιος τομέας δεν μπορεί να εγγυηθεί τις καταθέσεις οπότε ο μόνος δρόμος για τους καταθέτες είναι αν πάρουν τις λίγες ή τις πολλές αποταμιεύσεις τους και να τις κατευθύνουν στις χώρες του ευρωπαικού πυρήνα.
        Το bank run είναι αναπόφευκτο για χώρες όπως η Ισπανία, με τις συνολικότερες κινήσεις κεφαλαίων από το νότο προς τον βορρά ήδη να αυξάνονται.
        Ότι έχει ιδρώσει να κάνει ο Ντράγκι για να σώσει την ευρωζώνη ουσιαστικά ακυρώνεται από την απόφαση για την Κύπρο.
        Όποιοι σπέρνουν ανέμους θερίζουν θύελλες...
        Εδώ είμαστε και θα τα δείτε...

        • blue nile avatar
          blue nile @ blue nile 18/04/2013 10:45:54

          Nα μείνω λίγο στο σημείο που ρωτάς, ποιός τραπεζίτης στην ΕΖ δε θα προχωρούσε σε κινήσεις υψηλού ρίσκου για την αύξηση της κερδοφορίας του με την ασφάλεια της σωτηρίας από τον ESM;

          Κάτι παρόμοιο ακούμε από την Μέρκελ και για τις διασώσεις κρατών και ουσιαστικά είναι ένας πολύ κακοχυμένς ορισμός του ηθικού κινδύνου..
          Έλεγε ότι αν η ευρωζώνη είχε έναν ανώδυνο μηχανισμό σωτηρίας για τα κράτη που πτώχευαν τότε τι θα εμπόδιζε αυτά τα κράτη να είναι σπάταλα και αν μην τους ένοιαζε η ενδεχόμενη χρεωκοπία.
          Όμως πολλές φορές τα κράτη δεν χρεωκοπούν από δικά τους λάθη αλλά από διεθνείς συγκυρίες.
          Αν τώρα μεταθέσουμε αυτή την επιφύλαξη της Μέρκελ στις κρατικές διασώσεις στις τραπεζικές προκύπτει το ερώτημα σου.
          Μόνο που ειδικά στις τράπεζες επιτρέπεται να μετατρέπονται σε τράπεζες καζίνο, στην Γερμανία μόχλευαν με 1:50 ενώ σε όλη την Ευρώπη τα ταμεία των τραπεζών είχαν γεμίσει CDO΄s.
          Αν πραγματικά κοπτόμαστε για την αποφυγή του κόστους της χρεωκοπίας των τραπεζών τότε ας επιβληθεί ο απόλυτος διαχωρισμός των τραπεζών, μεταξύ εμπορικών (λιανική: καταθέσεις, χορηγήσεις, κλπ) και επενδυτικών (ομόλογα, παράγωγα, κλπ).
          Τότε θα χρειαζόταν να σώζονται μόνο οι εμπορικές ενώ οι επενδυτικές όχι.
          Με τους πελάτες τους να ξέρουν τι ρίσκα παίρνουν.

        • Συριζαλβανία του Χότζα avatar
          Συριζαλβανία του Χότζα @ blue nile 18/04/2013 15:30:41

          blue nile η συζήτηση ''χάνει'' από παντού γιατί μιλάμε με παράλληλο τρόπο. Εγώ γράφω τι συμβαίνει τώρα με βάσει πραγματικά δεδομένα και εσύ τι θα συμβεί στο μέλλον με δικά σου -κατά κύριο λόγο-δεδομένα. Ωστόσο θα απαντήσω σε όλα όσα έχεις θέσει. Θα προσπαθήσω να είμαι σύντομος. Θα επανέλθω πάλι με κωδικοποίηση 1 για την Κύπρο/διασώσεις τραπεζών, 2 για Ισπανία,Ιταλία,ΕΖ κλπ
          1) α) Η κρατικοποίηση της SNS Reaal στις αρχές Φεβρουαρίου από το ολλανδικό δημόσιο είναι το τέλειο παράδειγμα για να εξηγηθεί η περίπτωση της Κύπρου. Τα 2,2 δις της σωτηρίας θα προέλθουν: 1 δις από φόρο επί των καταθέσεων στις υπόλοιπες τράπεζες βάσει του ύψους καταθέσεων καθεμίας και τα υπόλοιπα από τους φορολογούμενους. Η Κύπρος από τα τέλη του 2011 θα μπορούσε να ακολουθήσει την ίδια συνταγή με το δάνειο από τη Ρωσία για την κρατικοποίηση της Λαϊκής. Αυτά πριν το PSI, μετά θα μπορούσε να εκδόσει contingent convertible bonds (τα λεγόμενα CoCos) μετατρέποντας τα ομόλογα σε μετοχές με κρατικά CoCos με χαμηλότερη τιμή μετατροπής. Το πλεονέκτημα αυτής της λύσης είναι ότι δε θα αποτελούσε πιστωτικό γεγονός. Δεν αναφέρω καν τα τεράστια περιθώρια διαπραγμάτευσης την εποχή των αποφάσεων για το ελληνικό PSI. Αυτά ως απάντηση αν το κυπριακό δημόσιο μπορούσε να αποτρέψει τη χρεοκοπία των κυπριακών τραπεζών όπως το ολλανδικό στην περίπτωση της SNS Reaal.
          β) Η τραπεζική εποπτεία της ΕΚΤ θα αρχίσει από τα μέσα του 2014. Αυτό είναι το δεδομένο, δε μπορούμε να συζητάμε πότε τη θέλει ο καθένας, εσύ τη θες τώρα και εγώ σε μία βδομάδα! Το σημαντικό σε αυτήν την απόφαση είναι ότι περιλαμβάνει ΜΟΝΟ τράπεζες με ενεργητικό άνω των 30 δις ευρώ ή μεγαλύτερο του 20% του ΑΕΠ μιας χώρας. Αυτό αποφασίστηκε για μείνουν οι ''σκελετοί'' των γερμανικών περιφερειακών τραπεζών μέσα στη ντουλάπα. Το πρόβλημα στην Ευρωζώνη είτε μιλάμε για τράπεζες είτε για κράτη είναι η υπερβολική μόχλευση. Δε μπορείς να ξεπεράσεις ένα πρόβλημα μόχλευσης με περισσότερη μόχλευση. Και επίσης δεν υπάρχει απομόχλευση χωρίς μεγάλες συνέπειες. Αυτό περισσότερο είναι μια απάντηση στους τηλεοικονομολόγους της μπαρούφας που ''ευαγγελίζονται'' απομόχλευση χωρίς λιτότητα.
          γ) Με δεδομένο λοιπόν ότι η τραπεζική εποπτεία ξεκινά από τα μέσα του 2014, η πρότασή σου περί ανακεφαλαιοποίησης των κυπριακών τραπεζών από τον ESM χωρίς τη μεταφορά στο κυπριακό χρέος είναι άτοπη. Η πολιτική δε του υψηλού ρίσκου από τις τράπεζες σχεδόν δεδομένη αν αναλογιστούμε ότι οι αγορές junk bonds το 2009 αντιστοιχούσε σε 163 δις. δολάρια και το 2010 σε 275 δις. Πολιτική που ακολούθησε η Monte dei Paschi di Siena που προσπαθούσε με αυτό τον τρόπο να ''πετάξει'' από πάνω της πολλά χρέη. Επομένως, αν στην Κύπρο προχωρούσε η πρότασή σου και με δεδομένο ότι η τραπεζική εποπτεία θα ξεκινήσει από τα μέσα του 2014, η αγορά junk bonds θα γιγαντωνόταν.
          δ) Η πρότασή σου για ένα ευρωπαϊκό Glass-Steagall είναι σωστή αλλά δεν έχει προχωρήσει στις ΗΠΑ, θα προχωρήσει στη σημερινή ΕΖ;
          ε) Η τραπεζική ένωση καθυστερεί εξαιτίας του φόβου πολλών χωρών για τις υπερμοχλευμένες τράπεζές τους. Αναλυτές εκτιμούν ότι ο πραγματικός κίνδυνος μια τραπεζικής ένωσης είναι ότι θα ενθάρρυνε πιστωτικά ιδρυματα όπως η DB να γίνουν μεγαλύτερα ενώ η πραγματική εξυγίανση θα ήταν να σπάσουν σε πιο ευέλικτες/μικρές τράπεζες κάτι που θα καθιστούσε όμως την εξεύρεση ιδίων κεφαλαίων αναγκαία και την πτώση της κερδιφορίας βέβαιη. Αλλά ακόμα και η τραπεζική ένωση να προχωρήσει, το bail in θα είναι δεδομένο σε ένα βαθμό καθώς θα ''συμβάλει'' στην ταχύτατη απομόχλευση που είναι και το ζητούμενο. Άλλωστε τραπεζική ένωση χωρίς κοινούς κανόνες αναδιάρθρωσης δε μπορεί να αντέξει.
          2) Το bank run που αναφέρεις για τις ''προβληματικές'' χώρες δεν επιβεβαιώνεται από πουθενά. Ειδικά αν σκεφτούμε τι προέβλεπαν πολλοί αναλυτές μετά από την απόφαση για την Κύπρο που -φυσικά- δεν επιβεβαιώθηκαν, αλλά συνεχίζουν να μας δίνουν τα ''φώτα'' τους. Ας ξεχωρίσουμε την κρίση σε 2 σκέλη α) κρατικό β) τραπεζικό
          α) Η Ισπανία βγήκε στις αγορές στις 21/3, δηλαδή 2 μέρες μετά το κυπριακό ΟΧΙ και 3 μέρες πριν τη δεύτερη/τελική απόφαση του eurogroup. Άντλησε 4,5 δις με 2ετή,5ετή και 10ετή ομόλογα με επιτόκια χαμηλότερα από τις προηγούμενες δημοπρασίες. Οι λόγοι είναι 2:
          1) Ότι τα ομόλογα του Νότου έχουν γίνει πάλι ελκυστικά, κάτι που φαίνεται από την αποκλιμάκωση των επιτοκίων, καθώς το country risk μειώνεται εξαιτίας των πολιτικών απομόχλευσης (λιτότητα,αποπληθωρισμός, ενίσχυση ανταγωνιστικότητας) και η προσμονή αποπληρωμής αυξάνεται καθώς τα ελλείμματα κλείνουν.
          2) Εξαιτίας της πιεστικής στάσης της Ισπανίας (και της Γαλλίας) στο πρώτο eurogroup απέναντι στην Κύπρο, που οι αγορές την εξέλαβαν σαν προσπάθεια τερματισμού της αβεβαιότητας.
          β) Ανέλυσα και πάνω την τεράστια υποχώρηση των επιτοκίων των επιχειρηματικών δανείων σε Ιταλία και Ισπανία ως απάντηση σε αυτό που έθεσες για τη διαφορά Νότου και πυρήνα ΕΖ. Όμως έθεσες το ζήτημα της φυγής καταθέσεων από το Νότο προς το Βορρά. Το δεύτερο εξάμηνο του 2012, σύμφωνα με την ΕΚΤ,οι καταθέσεις στην Ιταλία αυξήθηκαν κατά 3%, στη Πορτογαλία κατά 3,5% και στην Ισπανία κατά 2%. Από την αρχή του 2013 παρατηρείται η αντιστροφή του κλίματος στις παραπάνω χώρες με -εκ νέου- φυγή καταθέσεων εξαιτίας της αβεβαιότητας στην Κύπρο. Αυτή η εξέλιξη είναι η καλύτερη απάντηση σε αυτούς που λένε για συμμαχίες Νοτίων και ''σκληρές'' διαπραγματεύσεις. Κάθε αβεβαιότητα πλήττει τις υπόλοιπες χώρες του Νότου και ενισχύει τις χώρες του Βορρά, κάτι που φάνηκε από το ''ξύλο'' που έφαγε η Κύπρος στο eurogroup από Ισπανία και Γαλλία. Οι τελευταίοι που θα ήθελαν μια αβεβαιότητα στην Ελλάδα και την Κύπρο θα ήταν οι Νότιοι ''σύμμαχοι'' και οι πρώτοι που θα αποκόμιζαν οφέλη θα ήταν οι χώρες του Βορρά.

          • Κώστας Ροδινός avatar
            Κώστας Ροδινός @ Συριζαλβανία του Χότζα 18/04/2013 16:36:16

            Blue Nile και ..Χότζα
            θέλω να σας ευχαριστήσω για τα σχόλια και την επιχειρηματολογία σας.

          • blue nile avatar
            blue nile @ Κώστας Ροδινός 18/04/2013 19:30:33

            Καταρχήν κύριε Κώστα εμείς πρέπει να ευχαριστούμε για το άρθρο που έδωσε το έναυσμα για την συζήτηση.

            Συριζαλβανία του Χότζα όταν γράφεις ότι η απομόχλευση δεν γίνεται χωρίς λιτότητα καταλαβαίνω ότι ξεκινούμε από τελείως διαφορετικές αφετηρίες κατανόησης των οικονομικών θεμάτων.
            Γιατί πέρα από το ότι καλούμε τους λαούς να πληρώνουν τα σπασμένα των τραπεζιτών, κατά την προσωπική μου άποψη περιοριστικές πολιτικές λιτότητες μέσα σε τέτοια τεράστια Κρίση το μόνο που καταφέρνουν είναι το βάθαιμα της ύφεσης και της ανεργίας.
            Και η ανεργία δεν είναι ένας απλός αριθμός... είναι ένα υπαρκτό δεδομένο.
            Η δουλεύει κανείς ή δεν δουλεύει.

            Όντως μιλάς με πραγματικά δεδομένα μόνο που αυτά απεικονίζουν μια συγκεκριμένη στιγμή και όχι ένα φαινόμενο στην εξέλιξη του.
            Η ευρωζώνη αυτή τη στιγμή είναι σαν ένας ασθενής που νοσεί από ένα επικίνδυνο μικρόβιο.
            Συμπτωμα της παρουσίας του μικροβίου είναι ο ψηλός πυρετός.
            Τότε οι γιατροί χορηγώντας αντιπυρετικά καταφέρνουν και ρίχνουν τον πυρετό...όμως το μικρόβιο ζει και βασιλεύει και είναι έτοιμο να σκοτώσει τον ασθενή.

            Κάτι τέτοιο γίνεται τώρα.
            Με το ΟΜΤ έπεσαν τα επιτόκια δανεισμού και η ευρωζώνη δείχνει να βρίσκεται σε καλύτερη κατάσταση από ότι πριν μερικούς μήνες.
            Όμως η συστημική κρίση της ευρωζώνης είναι εδώ και συνεχίζει το έργο της αποδόμησης της.
            Εκτός και αν στον ασθενή δοθούν επιτέλους τα σωστά φάρμακα, αμερικανόπνευστα ως επί το πλείστον και καθόλου δυσεξήγητα: Τραπεζική ενοποίηση, ευρωομόλογο, ενεργοποίηση τη ΕΤΕΠ για ένα νέο σχέδιο Μάρσαλ στην Ευρώπη.
            Θεωρώ ότι όσο δεν κάνουμε αυτά η ευρωζώνη δεν έχει μέλλον.
            Εκτός και αν αλλάξει η εφαρμοζόμενη πολιτική
            Μπορεί να έχω εγώ το άδικο...
            Μπορεί εσύ που τα βλέπεις από άλλη ερμηνευτική σκοπιά να έχεις το δίκιο.
            Ίδωμεν...

          • Συριζαλβανία του Χότζα avatar
            Συριζαλβανία του Χότζα @ blue nile 18/04/2013 23:39:59

            Για τις μεθόδους απομόχλευσης ΗΠΑ και Ευρωζώνης έχω γράψει πολλές φορές που οδηγούν και οι δύο. Άλλη φορά που το θέμα θα έχει σχέση με αυτό, θα κάνουμε μια τέτοια συζήτηση. Σχετικά με την ενεργοποίηση ΕΤΕπ είναι αναγκαία. Για τις δυσκολίες τραπεζικής ένωσης έγραψα και πιο πάνω. Το ευρωομόλογο, τέλος, είναι ο μέσος όρος επιτοκιων δανεισμού της ευρωζώνης, άρα απομοχλεύει κάποιες χώρες και μοχλεύει άλλες. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα να μεταφερθεί το πλεονέκτημα εύκολου δανεισμού σε ανίσχυρες χώρες, κάτι που μακροπρόθεσμα θα απειλήσει τη νομισματική ένωση. Παράλληλα, αποτελεί πολιτική ανάσχεσης της δημοσιονομικής προσαρμογής με αποτέλεσμα η κρίση χρέους να επιστρέψει ακόμα πιο απειλητική στο εγγύς μέλλον. Τα πλεονεκτήματά του είναι η αποφυγή κερδοσκοπικών επιθέσεων, η βραχυπρόθεσμη(;) σταθερότητα του ευρώ και κυρίως η αύξηση της ανταγωνιστικότητας του ευρώ ως παγκόσμιο αποθεματικό νόμισμα. Όπως και να έχει σαν επιλογή έχει τα θετικά και τα αρνητικά της.
            Υ.Γ. Κύριε Ροδινέ, πολύ καλό το άρθρο σας!!

          • blue nile avatar
            blue nile @ Συριζαλβανία του Χότζα 19/04/2013 11:00:51

            Λες ότι με το ευρωομόλογο θα μεταφερθεί το πλεονέκτημα του χαμηλότοκου δανεισμού σε ανίσχυρες χώρες.
            Όντως αυτό ισχύει.
            Αλλά δεν ισχύει ότι αυτό μακροπρόθεσμα θα απειλήσει τη νομισματική ένωση.
            Το τελείως αντίθετο.
            Ο Κέινς στο Μπρέτον Γουντς όταν εκπονήθηκε το παγκόσμιο σχέδιο για την δυτική οικονομία , είχε προτείνει ότι πρέπει να τιμωρούνται οι πλεονασματικές χώρες πληρώνοντας αυτές τα επιτόκια δανεισμού των ελλειμματικών χωρών.
            Γιατί σε μια νομισματική ένωση τα πλεονάσματα του ενός είναι τα ελλείμματα του άλλου.
            μεγιστοποιώντας τα πλεονάσματα των ήδη πλεονασματικών σε βάρος των άλλων που χάνουν με την απώλεια της επιλογής υποτίμησης μεγάλο μέρος της ανταγωνιστικότητας τους. Τρανό παράδειγμα η ίδια η ευρωζώνη. Η λύση είναι μόνο το να μοιράζονται οι πλεονασματικές χώρες κάποια από τα πλεονάσματα τους με τις ελλειμματικές. Είτε μεταβιβαστικά με απευθείας αποστολή πόρων , είτε με μηχανισμούς αναδιανομής πλεονασμάτων σε μορεφή παραγωγικών επενδύσεων.
            Ο μεγάλος φόβος του Κέινς ήταν ότι αν μια νομισματική ένωση δεν διαθέτει εργαλεία για την εξασφάλιση κοινού δανεισμού σε όλα τα μέλη της και έναν καλοστημένο αυτόματο μηχανισμό αναδιανομής πλεονασμάτων, με το που εμφανιστεί η πρώτη Κρίση όπως αυτή του 2008, τότε οι ελλειμματικές χώρες δεν θα μπορούν να δανείζονται εύκολα θα προσφεύγουν σε λιτότητες προσπαθώντας να μειώσουν το έλλειμμα σε περίοδο Κρίσης και θα φτάνουν εκεί που έφτασε η Ελλάδα με το μνημόνιο.
            Κι εκεί δεν πρέπει να φτάνει καμιά ελλειμματική χώρα όχι από καλοσύνη αλλά για να συνεχίζει απρόσκοπτα να καταναλώνει τα προιόντα των πλεονασματικών.
            Τέλος καλά θα κάνει να ανασχεθεί η πολιτική δημοσιονομικής προσαρμογής έτσι όπως τη ζητούν οι Γερμανοί που επιβάλουν κάτι το αδύνατο ή το παράλογο αν θέλεις:
            Να γίνουμε όλες οι ευρωζωνικές χώρες πλεονασματικές την ίδια στιγμή που και η Γερμανία παραμένει πλεονασματική.
            Μια νομισματική ένωση η παγκόσμια οικονομία αν θέλεις δεν μπορεί να συνεχίσει έτσι. Γιατί μετά πρέπει να βρούμε νέους πελάτες εκτός των ανθρώπων. Τίποτα εξωγήινους ή τα ψάρια των ωκεανών...

          • Συριζαλβανία του Χότζα avatar
            Συριζαλβανία του Χότζα @ Συριζαλβανία του Χότζα 19/04/2013 14:33:31

            Το Μπρέτον Γουντς, καθώς και οι προτάσεις Κέυνς είχαν σχέση με το μεταπολεμικό κόσμο. Τη στιγμή που μαίνεται ο νομισματικός πόλεμος με την ποσοτική χαλάρωση της Fed να έχει φτάσει στα όριά της, το τεχνητά υποτιμημένο γουάν και το υποτιμημένο κατά 20% γιεν, είναι τρέλα η Ευρωζώνη να δώσει φτηνότερο δανεισμό στις πιο αδύναμες χώρες και ακριβότερο στις πιο ισχυρές. Ο Κέυνς πέρα ότι απέτειχε να προβλέψει το στασιμοπληθωρισμό τις δεκαετίας του 70', ο κεϋνσιανισμός παρουσιάζει προβλήματα ανάλυσης του σύγχρονου κόσμου. Όταν εφαρμόσθηκε το New Deal το δημόσιο χρέος των ΗΠΑ ήταν στο 17%, το σημερινό χρέος των ΗΠΑ είναι 102% και αυξάνεται αλματωδώς. Η κεϋνσιανή λογική ξεπεράσματος του κυκλικού φαινομένου της ύφεσης ήταν η μόχλευση του δημοσίου τομέα με στόχο τη σταθεροποίηση του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας. Μετά από 5 χρόνια εφαρμογής αυτής της πολιτικής στις ΗΠΑ η ανταγωνιστικότητα΄του ιδιωτικού τομέα πέφτει, το δημόσιο χρέος και τα ελλείμματα είναι στο Θεό, το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών παραμένει ελλειμματικό. Επίσης η ανταγωνιστικότητα των χωρών που έντάσσονται στο νομισματικό -αυτό- πόλεμο πέφτει συνεχώς (πχ Κίνα υποχώρηση 3 θέσεων). Αντίθετα στην Ευρώπη αυξάνεται. Το επιχείρημα δε της μη δυνατότητα συμπόρευσης των πλεονασμάτων της Γερμανίας με την αύξηση των πλεονασμάτων ή τη ραγδαία μείωση των ελλειμμάτων του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών των ''προβληματικών" χωρών δεν επιβεβαιώνεται από πουθενά. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη Eurostat το διάστημα μεταξύ Ιανουαρίου-Οκτωβρίου του 2012, οι γερμανικές εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011, οι ισπανικές και οι ιταλικές κατά 4%, οι ελληνικές κατά 13%, οι πορτογαλικές κατά 7%, οι γαλλικές κατά 5% και γενικά όλες οι χώρες της ευρωζώνης πλην Λουξεμβούργου αύξησαν -κατά πολύ- τις εξαγωγές τους. Αντιστοιχα οι εισαγωγές μειώθηκαν, με αποτέλεσμα το συνολικό εμπορικό ισοζύγιο της ευρωζώνης των 17 να είναι το ταχύτερα αναπτυσσόμενο ισοζύγιο στον κόσμο. Οι εξαγωγές των 17 στη Κίνα αυξήθηκαν κατά 7% οι εισαγωγές μειώθηκαν κατά 3%, οι εξαγωγές στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 14% ενώ οι εισαγωγές από τις ΗΠΑ αυξήθηκαν 9%, οι εξαγωγές στη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 15% ενώ οι εισαγωγές μόλις 2%, οι εξαγωγές της ευρωζώνης στην Ιαπωνία αυξήθηκαν κατά 15% ενώ οι εισαγωγές παρουσίασαν μείωση κατά 8%(!) κλπ. Όπως έγραψα παραπάνω τα ευρωομόλογα δε τα απορρίπτω γενικά, απλά θεωρώ ότι τη συγκεκριμένη στιγμή θα εντείνουν τα προβλήματα. Άλλωστε, η αύξηση της ανταγωνιστικότητας του ευρώ ως διεθνούς αποθεματικού νομίσματος είναι κάτι πολύ θετικό.

          • Συριζαλβανία του Χότζα avatar
            Συριζαλβανία του Χότζα @ Συριζαλβανία του Χότζα 19/04/2013 15:49:14

            Το έγραφα γρήγορα γιατί βιαζόμουν και το ξαναδιάβασα τώρα, εντοπίζοντας 2 ορθογραφικές λαθάρες ολκής. Απέτυχε όχι απέτειχε(!!!!) και της δεκαετίας του 70' και όχι τις δεκατίας του 70'...

          • Αρχιμήδης avatar
            Αρχιμήδης @ Συριζαλβανία του Χότζα 18/04/2013 19:12:28

            Aγαπητέ Χότζα μ.ονος σου στο τέλος δικαιώνεις τον Βlue Nile αφου αποδεικνύεις με ντοκουμέντα τα επιχειρήματά του οτι η συγκεκριμένη πολιτική της Γερμανίας παρα τις αγωνιώδεις κραυγές και το "ξύλο" του Νότου, πετυχαίνει σε βάροσ του: "Από την αρχή του 2013 παρατηρείται η αντιστροφή του κλίματος στις παραπάνω χώρες με -εκ νέου- φυγή καταθέσεων εξαιτίας της αβεβαιότητας στην Κύπρο." Πρόσφατα, θα πρόσθετα εγώ, η τάση αυτή ενισχύεται, καθώς μετά την Κύπρο ακολουθεί οσονούπω η Σλοβενία. Το ερώτημα δεν είναι αγαπητέ Χότζα αν θα αντέξουν οι συγκεκριμμένες ηγεσίες του Νότου μέχρι τα μέσα του 2014 για να έλθει η αποκάλυψη απο τον ΕSΜ αλλά αν θα αντέξουν οι λαοί-υποζύγιά τους μέχρι τότε να αιμορραγούν και στη συνέχεια να μπουν σε μόνιμο πρόγραμμα αφαίμαξης υπέρ των Βορείων, μόνο και μόνο επειδή δεν είναι ξανθοί...Το τι θα κάνουν, δεν θα το πουν βέβαια οι εμβριθείς αναλύσεις των οικονομολόγων...

          • Συριζαλβανία του Χότζα avatar
            Συριζαλβανία του Χότζα @ Αρχιμήδης 18/04/2013 21:54:08

            Λάθος συμπέρασμα έβγαλες. Το ''ξύλο'' στην Κύπρο το έριξαν οι Γάλλοι και Ισπανοί για να κλείσει το θέμα Κύπρος γρήγορα για να μην αυξηθεί η αβεβαιότητα που τις πλήττει. Η αβεβαιότητα σκοτώνει τις οικονομίες του Νότου με φυγή καταθέσεων. Αντίθετα το δεύτερο εξάμηνο του 2012 που δεν υπήρχαν ανοικτά μέτωπα στην ευρωζώνη και τα προγράμματα κυλούσαν ομαλά, επέστρεψαν καταθέσεις στις χώρες του Νότου. Αυτό που έγραψα δεν είχε σχέση με τις πολιτικές της Γερμανίας αλλά με τα αρνητικά αποτελέσματα καθυστέρησης εφαρμογής πολιτικών διάσωσης.
            Η Σλοβενία στο τέλος του 2011 δανειζόταν με 7%, ενώ εχθές άντλησε 1,1 δις με επιτόκιο 4,15%. Επίσης εκπόνησε πρόγραμμα εξυγίανσης τραπεζών (οι προβληματικές είναι οι κρατικές), περικοπές δαπανών και ιδιωτικοποίησεις και από ότι φαίνεται οι αγορές θα το υποδεχτούν θετικά και θα αποκλιμακωθούν περισσότερο τα επιτόκια της Σλοβενίας.

          • Μανιάτης avatar
            Μανιάτης @ Συριζαλβανία του Χότζα 19/04/2013 00:13:04

            Το μοντελο ανάλυσης Βορράς Νότος δεν έχει καμία επιστημονική βάση. Είναι μοντελάκι εσώρουχο
            για τον βισμό της επιστημονικής προσέγγισης.

          • Συριζαλβανία του Χότζα avatar
            Συριζαλβανία του Χότζα @ Μανιάτης 19/04/2013 01:07:23

            Το μοντέλο Βορράς-Νότος είναι μοντέλο συνεννόησης για την περιγραφή των ελλειμματικών και των πλεονασματικών χωρών στην Ευρωζώνη και των μεταξύ τους συσχετισμό δύναμης. Παντώς αυτό το μοντέλο συνεννόησης Βορρά-Νότου χρησιμοποιείται από νομπελίστες οικονομιλόγους σε συνεντεύξεις/άρθρα τους, αλλά όχι από το Μανιάτη. Οκ το εμπεδώσαμε...

  2. panas avatar
    panas 17/04/2013 17:26:42

    Λένε πως ο Κ.Κ. ο νεότερος όταν επιχείρησε να κάνει την τότε "επανίδρυση" του κράτους άνοιξε για λίγο το καπάκι και το έκλεισε αμέσως ξανά λόγω της βρώμας που αναδύθηκε...
    9 χρόνια μετά, μετά από πολλές αποτυχίες και την χρεοκοπία της χώρας και εν μέσω μιας διαρκώς επιδεινούμενης οικονομικής καταστροφής κανένας δεν τολμάει να ξαναανοίξει το καπάκι. Το αντίθετο μάλιστα. Το διαρκές κουκούλωμα είναι η βασική ασχολία των κυβερνώντων σε επίπεδο μεσαίων "πασοκικών" αλλά και αρκετών γαλάζιων στελεχών. Εγώ έχω φτάσει στο σημείο να μην πιστεύω πια πως ο Τσοχατζόπουλος και ο Παπαγεωργόπουλος είναι φυλακή. Μάλλον τους βγάζουν κρυφά...

    Χωρίς μια διευρυμένη κάθαρση και απονομή δικαιοσύνης δεν μπορεί να γίνει καμία επανίδρυση. Ακόμη είναι γαντζωμένοι οι πολιτικοί μας από τον νόμο περί ευθύνης υπουργών και καταφέρνουν να πείσουν κάθε κακομοίρη άνεργο ή ταλαίπωρο ιδιωτικό υπάλληλο πως κάθε ΔΥ που περνάει με κόκκινο πρέπει να τεθεί σε αργία, ενώ το διεφθαρμένο πολιτικοοικονομικό κατεστημένο είναι το μόνο ικανό να μας σώσει...
    Βλέπετε κάπου ριζικές ανατροπές; Είναι λυπηρό να παρατηρούμε την τρόικα να πιέζει για την απόλυση επίορκων ΔΥ και το κομματικό κατεστημένο να προσπαθεί να καλύψει τους δικούς του με λύσσα, ενώ είναι σίγουρο πως θα στείλουν προς θυσία για ξεστράβωμα πολιτών και τρόικας μερικούς ανυποψίαστους χωρίς "προστασία"...

    • Παναγιώτης Κ. avatar
      Παναγιώτης Κ. @ panas 19/04/2013 00:01:08

      Είπες ιδέα τώρα...Πιθανό το βλέπω να έχουν βάλει τίποτα σωσίες τους μέσα...να τους έχουν κάνει και καμιά πλαστική...να τους έχουν (χρυσο)πληρώσει...και όλα ΟΚ!

  3. Διογένης avatar
    Διογένης 17/04/2013 17:37:27

    Ερωτώ, απλώς ερωτώ, επειδή εγώ έχω άλλη άποψη και την έχω αναλύσει πολλές φορές εδώ μέσα:

    Πού στηρίζετε κύριε Ροδινέ την δική σας άποψη ότι το πρόγραμμα της τρόικας "δεν βγαίνει" όταν όλα δείχνουν ότι αυτή την στιγμή βγαίνει και με το παραπάνω.

    Και δεν το λέω για να υποστηρίξω την τρόικα αυτό, το λέω επειδή νομίζω ότι πρέπει να πάμε σε διαφορετικό κλίμα από την "νομοτελειακή καταστροφή" στην οποία έχουμε συνηθίσει να κινούμαστε τα τελευταία χρόνια.

    Κατά την δική μου άποψη το πρόγραμμα βγαίνει τόσο καλά, ώστε σύντομα θα απαλλαγούμε από την τρόικα.

    • B.Q avatar
      B.Q @ Διογένης 17/04/2013 18:41:05

      Το πρόγραμμα ....βγαίνει στους τοκογλύφους εμπνευστές του, στους βολεμένους συνοδοιπόρους και στους κάθε λογής ευνοούμενους.
      ΔΕΝ ..βγαίνει στην πλειοψηφία του Ελληνικού λαού, στα 2.000.000 ανέργων, στους χιλιάδες εκπατρισθέντες νέους Έλληνες επιστήμονες, στους εν απογνώσει μικροεπιχειρηματίες και λοιπούς εργαζόμενους που με το ζόρι επιβιώνουν!! Υπάρχουν φαίνεται...Ελλάδες διαφορετικών ταχυτήτων και το πρόβλημα είναι οτι η ...''δική σας'', κάνει πως ...δεν βλέπει τη δική μας! Και είναι πραγματικά πολύ περίεργο γιατί ΕΜΕΙΣ, είμαστε και οι περισσότεροι!!!
      Για αλλάξτε γυαλιά παρακαλώ, μήπως συνεννοηθούμε......

      • dim avatar
        dim @ B.Q 17/04/2013 22:22:49

        "Τοκογλύφο" που να σε δανείζει με επιτόκιο σχεδόν μηδενικό, και να σου διαγράφει και 200 δις περίπου (μαζί με αυτό το κούρεμα που έρχεται μόλις περάσουμε σε πρωτογενή πλεονάσματα) πρώτη φορά βλέπω...

        Όσον αφορά τους ανέργους, η πραγματικότητα είναι όντως τραγική, αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι 2 εκατ.

        Ο ένας στους τρεις, και σύμφωνα με επίσημα στοιχεία από ελέγχους, δουλεύει ανασφάλιστος, και παραμένει δηλωμένος άνεργος για να "συμπληρώνει" το εισόδημα του, και να κάνει χρήση των διευκολύνσεων που προβλέπονται για όσους έχουν κάρτα ανεργίας...

        Επομένως, οι άνεργοι πρέπει να είναι γύρω στο 1 εκατ., και έχουμε φθάσει και στο ανώτερο σημείο... Λίγο η θερινή περίοδος, λίγο το ότι η ύφεση θα ανακοπεί, τα χειρότερα είναι πλέον πίσω μας (ή για να ακριβολογούμε τα χειρότερα θα είναι πίσω μας από τον Ιούνη και μετά...)

        Ας σταματήσουμε επιτέλους λοιπόν με τη κινδυνολογία, τη καταστροφολογία, τα πρώτα σημάδια είναι εδώ, και να αρχίσουμε να τα βλέπουμε και καπως αισιόδοξα τα πράγματα...

        Εξάλλου, όπως και στον φαύλο κύκλο, το ένα κακό φέρνει το άλλο, και προστίθεται πάνω στο προηγούμενο, χειροτερεύοντας τη κατάσταση διαρκώς, έτσι και στον ενάρετο κύκλο, το ένα καλό θα φέρνει το άλλο, και η βελτίωση θα δρα πολλαπλασιαστικά...

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ Διογένης 17/04/2013 20:05:43

      αγαπητέ Διογένη,
      το πρόγραμμα ...βγαίνει με 8.3 δις ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου προς ιδιώτες και με τη φορολογία εκεί που είναι.
      Προφανώς και αυτό δεν αποτελεί συνταγή για ανάπτυξη.

      • blue nile avatar
        blue nile @ Κώστας Ροδινός 18/04/2013 01:39:56

        Έτσι είναι κε Κώστα...

      • Μ.Τ. avatar
        Μ.Τ. @ Κώστας Ροδινός 18/04/2013 18:18:19

        Ακριβώς. Και να προσθέσω ότι οι άνεργοι είναι όντως 1.5 εκατομμύριο, όχι γιατί δεν υπάρχει ένα μεγάλο κομμάτι που δουλεύει ανασφάλιστο αλλά επειδή υπάρχει ένα εξίσου μεγάλο κομμάτι ΕΕ και μαγαζιών που δουλεύει με ζημιές και τρώγοντας από τα παλαιά αποθέματα. Όλοι αυτοί κλείνουν αργά, ελπίζουν, το παλεύουν, χρεώνονται οι ίδιοι ή φεσώνουν άλλους αλλά η πορεία είναι προδιαγεγραμμένη υπό αυτές τις συνθήκες.

        Βάλε και όσους έλληνες φεύγουν στο εξωτερικό, βάλε και την επιδείνωση της υπογεννητικότητας, βάλε και τη διαρκή επιδείνωση της κατάστασης στα ασφαλιστικά ταμεία και θα καταλάβεις. Είμαστε σε σπιράλ θανάτου. Ας δούμε πότε θα αλλάξει.

    • ψυχραιμια avatar
      ψυχραιμια @ Διογένης 18/04/2013 11:10:02

      Λενε "δεν βγαινει" και εννοουν δεν περναμε καλα.Ετσι φυσικα συνεννοηση δεν υπαρχει.Οπως ειπατε το προγραμμα βγαινει και παραβγαινει.Εαν εννοουν οτι το προγραμμα που εκτελειται καλως δεν εχει τα αποτελεσματα που θελουμε πρεπει να προτεινουν ενα αλλο που να εχει καλυτερα.Αλλά δεν υπαρχε.

  4. B.Q avatar
    B.Q 17/04/2013 18:08:40

    α) ''Είναι κωμικό το επιχείρημα ότι δήθεν οι ξένοι δεν ήξεραν για το χρέος και το έλλειμμα!'' -- Είναι κωμικό το επιχείρημα ο Τοκογλύφος, να μην έχει σχέδιο και να μην ξέρει που ακριβώς σε οδηγεί.... Σκοπίμως κατευθύνθηκες στην άβυσσο!! Βρέθηκαν οι απολύτως πρόθυμοι συνεργοί και το έγκλημα συντελέσθη,
    ε-πι-τυ-χέ-στα-τα!!
    β) ''Το πρόβλημα είναι ότι ουδόλως προβληματιστήκαμε που ένας εν ενεργεία πρωθυπουργός, μας έλεγε ότι πρέπει να ληφθούν περιοριστικά μέτρα.....''
    Το πρόβλημα είναι που ο εν λόγω ανεύθυνος ...Πρωθυπουργός που ΤΑ ΠΑΝΤΑ εγνώριζε από πολύν καιρό, δεν έσπευσε να λάβει άμεσα μέτρα με όποιο τίμημα, κι ετράπη σε άτακτον φυγήν απομακρυνόμενος από το ναρκοπέδιο, ανοίγοντας διάπλατα τον δρόμο στον ΠΡΟΔΟΤΗ! Ουδείς αθώος λοιπόν..... Και ο δειλός, ένοχος εσχάτης προδοσίας λογίζεται εν καιρώ πολέμου!
    γ) '' Τα κοιτάσματα: Θα μου επιτρέψετε να είμαι εξαιρετικά επιφυλακτικός με το …ελντοράντο που ονειρεύονται κάποιοι. Κατ’ αρχήν όσον αφορά στο Αιγαίο, ήμουν πάντα αρνητικός.'' Κακώς είστε αρνητικός, το Αιγαίο είναι σίγουρα η κοιτίδα του Ελληνισμού, γι αυτό λοιπόν μπορεί να γίνει και σήμερα,κάτω από προϋποθέσεις , η κινητήρια δύναμη της αναγέννησής του. Με σεβασμό, με προσοχή και με σύνεση, μπορούμε να αντλήσουμε την απαιτούμενη ''ενέργεια'' και να αναστηθούμε από τις στάχτες μας.
    δ) ''Πάντα είχα την άποψη ότι αντί να ψάχνουμε για πετρελαιοπηγές, καλύτερα να βελτιώσουμε τις υποδομές των νησιών μας, με λιμάνια, αεροδρόμια και μαρίνες. Και να κάνουμε το Αιγαίο ένα παγκόσμιο κέντρο πολιτισμού, παιδείας και τουρισμού. ''
    Αυτό μπορεί και πρέπει να συμβεί, εκ παραλλήλου με την αξιοποίηση των τυχόν υπαρχόντων υδρογονανθράκων. Το ένα δεν εμποδίζει το άλλο. Αντίθετα, το ένα μπορεί να διευκολύνει το άλλο, αφάνταστα!!
    ε) ''Η χώρα θέλει επανεκκίνηση και ένα μεγάλο όραμα που θα εμπνεύσει τον ελληνισμό.Δεν βγαίνεις απ’ τα αδιέξοδα με λύσεις «μεσοβέζικες».''
    Αυτό είναι και το μεγάλο μας ζητούμενο. Ποιά πρόταση, ποιοί άνθρωποι, ποιές ανατρεπτικές προτάσεις; Κανείς δεν ασχολείται με τις αιτίες της παρακμής μας ούτε και με τους τρόπους αντίδρασης και αναστροφής της καθοδικής μας πορείας προς την άβυσσο. Όλα οικονομικά μεγέθη, ισορροπίες, ελλείμματα και ... πλεονάσματα μες στα μυαλά των υπευθύνων. Απουσιάζει το όραμα, η υπέρβαση, ο ηρωϊσμός κι η πανοπλία της ενωτικής ιδεολογίας!! Απουσιάζει η ''ψυχή'' από τους στόχους τους. Αυτό είναι και το μέγιστο πρόβλημα..... Ποιός θα τολμήσει να μιλήσει για κάτι περισσότερο από Ευρώ και από εξυπηρέτηση αστείων μικροσυμφερόντων; Ποιός θα καταφέρει να εμπνεύσει, να συνθέσει, να ΗΓΗΘΕΙ; Μπορεί κανείς; Γιατί αυτός ο στόχος, είναι άπιαστος για τους αυτάρεσκους ... ερασιτέχνες. Χρειάζεται κάποιος που να ποθήσει ολόψυχα και να ρισκάρει με αυτοθυσία. Άραγε υπάρχει;

    • Γιάννης Αυλακιώτης avatar
      Γιάννης Αυλακιώτης @ B.Q 17/04/2013 19:57:13

      με όλο το σεβασμό. μιλάτε σαν να υπάρχουν τα λεφτά στα σεντούκια. ποιοί τοκογλύφοι; αυτοί που σας δανείζουν με 2% ; έχετε πάρει και απο αλλου τέτοιο δάνειο; έχω κουραστεί να ακούω λαϊκιστικές, φτηνές κορώνες. αν έχετε να προτείνετε κάτι παρακαλώ κάνετε το, οι φτηνές ρητορίες κούρασαν άπαντες.

      • B.Q avatar
        B.Q @ Γιάννης Αυλακιώτης 17/04/2013 20:09:45

        Δεν με αφορούν τα λεφτά και τα σεντούκια κύριε, δεν υπήρξα ποτέ κρατικοδίαιτη και από τα...δανεικά σας δεν εισπράττω, ούτε και καταδέχομαι να εισπράξω. Εγώ, και πολλοί άλλοι Έλληνες. Τοκογλύφοι είναι όλοι αυτοί που σε....δανείζουν για να σε υπερχρεώσουν και να σε υποτάξουν βάζοντας στο χέρι στη δημόσια περιουσία σου και υπονομεύοντας την Εθνική Ανεξαρτησία σου. Το πόσα κέρδισαν οι ΤΟΚΟΓΛΥΦΟΙ από τη ...μεγαλοψυχία τους αν δεν το γνωρίζετε , βάλτε το στο Google, για να το πληροφορηθείτε. Αν είστε κουρασμένος από την αλήθεια, παρακολουθείστε τον κ. Πρετεντέρη στο Mega, θα σας αποκοιμίσει όμορφα, με παραμυθάκια ευχάριστα στα αυτιά σας, ακριβώς όπως επιθυμείτε κι αντέχετε.
        Καλό βράδι.

        • dim avatar
          dim @ B.Q 17/04/2013 22:30:23

          Ειλικρινά τόσο μίσος, τόσο διχαστικό λόγο, μόνο από κάτι nicks σαν αυτό και μερικά που μοιάζουν με αυτό διαβάζω...

          "Προδότες" - "Τοκογλύφοι" - "ευρωναζί"...

          Τέτοια ακούν και κάποιοι "ανεγκέφαλοι" και οπλίζουν τα χέρια τους με μολότοφ, κοντάρια, καλάσνικοφ, και ορμάνε εναντίον των προδοτών που συνεργάζονται με τους τοκογλύφους και τους ευρωναζί κλπ κλπ κλπ...

          Ας διαγραφούν επιτέλους από το λεξιλόγιο μας αυτές οι διχαστικές εκφράσεις... Δεν έχω ακούσει κανέναν σχηματισμό πέριξ του κέντρου να μιλάει με τέτοιους χαρακτηρισμούς... Μόνο τα κόμματα που κινούνται στο αριστερό άκρο (ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΤΑΡΣΙΑ) και στο δεξιό άκρο (ΧΑ, ΑΝΕΛ) χρησιμοποιούν τέτοιες εκφράσεις... Ας τους απομονώσουμε επιτέλους...

        • MAYRO XABIARI avatar
          MAYRO XABIARI @ B.Q 18/04/2013 00:54:07

          Βασικά καμιά περιουσία δεν έβαλαν στο χέρι και ούτε ενδιαφέρονται να βάλουν, παρά μόνο στο μυαλό κάτι μπούληδων ψεκασμένων και μαυρόχρυσων αυγών. Τα χρήματα που υποτίθεται ότι έβγαλαν από την κρίση, με τα αρνητικά επιτόκια, δεν τα έβγαλαν επειδή δάνεισαν στην Ελλάδα, αν δεν της δάνειζαν θα έβγαζαν περισσότερα και δε θα έχαναν κι αυτά που θα κουρευτούν στο μέλλον.

  5. ειδωλοκλάστης avatar
    ειδωλοκλάστης 17/04/2013 18:09:52

    'Επιστροφή στη δραχμή δεν θα σημάνει μόνο διάρρηξη των σχέσεών μας με την Ευρώπη, αλλά θα μας οδηγήσει σ’ ένα δρόμο όπου τα σημερινά προβλήματα θα μοιάζουν με απλά …εγκαύματα. '

    Οταν ένα τόσο μακρύ κείμενο περιέχει μόνο τρείς αράδες ( καί δή γνώριμες; "Φούχτελ ή τάνκς") γιά νά περιγράψει μιά απαραίτητη εθνική έξοδο τής χώρας από τό δήθεν αδιέξοδο τού καταρρέοντος ναού τής παγκόσμιας κλεπτοκρατίας.......δέν πείθει.
    Μεγάλες αποφάσεις, μεγάλες ιδέες (ΕΟΚ), μεγάλα λόγια!

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ ειδωλοκλάστης 17/04/2013 19:59:11

      δεν έχει νόημα κάθε φορά να επαναλαμβάνουμε τα ίδια. Πριν απο λίγες μέρες, με αφορμή μια ανάρτηση του Ακενατόν, έγινε εδώ μια πλήρης και ολοκληρωμένη συζήτηση για το ζήτημα της επιστροφής στη δραχμή. Παρέλκει, λοιπόν, να επαναλαμβάνουμε τα ίδια και τα ίδια

      • Κώστας Ροδινός avatar
        Κώστας Ροδινός @ Κώστας Ροδινός 17/04/2013 20:09:34

        εδώ είναι και το άρθρο και παράλειψη μου που δεν το ανέφερα εξυπαρχής.
        http://www.antinews.gr/2013/04/14/212344/

      • ειδωλοκλάστης avatar
        ειδωλοκλάστης @ Κώστας Ροδινός 17/04/2013 21:01:04

        Μά, δική σας η πρωτοβουλία έπανάληψης τού ίδιου ουσιαστικά θέματος μέ, επίσης επαναλαμβανόμενη, διάνθηση (περί τής δήθεν υπερεπάρκειας σχιστολιθικού αερίου κτλ κτλ).

  6. νεφέλη avatar
    νεφέλη 17/04/2013 18:34:37

    Ανάμεσα στην κάθαρση και τα opengov …, σπαταλήθηκαν πολύτιμος χρόνος κι ενέργεια τα τελευταία 20 χρόνια, χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα. Πολύ θόρυβος για τα αυτονόητα, δηλαδή…
    Παράλληλα, οι συνήθεις ύποπτοι μια χαρά συνέχιζαν, να καλλιεργούν τους κήπους τους...!
    Σίγουρα απαιτούνται αποφάσεις σε επίπεδο μακροοικονομικό…. Ομως δεν αρκεί αυτό. Γνωστό το... πως ευημερούν τα νούμερα και δυστυχούν οι άνθρωποι.
    Απαιτείται, νομίζω, να εστιάσουμε περισσότερο στην μικροοικονομική κλίμακα. Εκεί άλλωστε, βρίσκεται η δεξαμενή με τις απαντήσεις στα επιμέρους ερωτήματα, που συνθέτουν την ιδανική εικόνα για την ανάκαμψη του ευλογημένου αυτού τόπου!

  7. MAYRO XABIARI avatar
    MAYRO XABIARI 17/04/2013 19:17:22

    "Τότε είχαμε έναν πρωθυπουργό που, καθυστερημένα, προσπάθησε να μας προσγειώσει στην πραγματικότητα".

    Too little too late...

    "Και, όμως, ο ελληνικός λαός, με ποσοστό κοντά στο 44% ψήφισε έναν πολιτικό που περιδιάβαινε τη χώρα διαλαλώντας ότι «λεφτά υπάρχουν»!"

    Πάντα έτσι δεν ψήφιζε ο ελληνικός λαός;

    "Είναι κωμικό το επιχείρημα ότι δήθεν οι ξένοι δεν ήξεραν για το χρέος και το έλλειμμα! Είναι δυνατόν ο δανειστής να μην ξέρει τι ποσά …σε δανείζει;"

    Με όλο το σεβασμό, αυτό που λέτε είναι κωμικό. Δηλαδή τα κράτη πάνε σε ένα δανειστή να δανειστούν και άρα αυτός ξέρει τι του χρωστάνε; Δεν είναι δυνατόν αν αγνοείτε την πολύπλοκη και δαιδαλώδη χρηματοπιστωτική πραγματικότητα στο σύγχρονο κόσμο.

    "Βέβαια, ακόμα δανειζόμασταν με spreads κάτω από τις 200 μονάδες."

    Κι η θειά μου πριν βρουν τον όγκο στην αξονική μια χαρά ήταν έξω από το νοσοκομείο.

    "Όμως, το πρόγραμμα της τρόϊκας, ως έχει, δεν βγαίνει. "

    Το πρόγραμμα ίσως βγει αν κάνουμε ότι πρέπει, ίσως κι όχι, αλλά το καλό είναι ότι "τα πάντα ρει" και αναθεωρούνται.

    Σε όλα τα άλλα που λέτε συμφωνώ. Ιδίως στο:
    "Χρειαζόμαστε ένα καινούργιο, σύγχρονο και ευέλικτο κράτος, το οποίο δεν θα παράγει ελλείμματα και θα υπηρετεί χωρίς να καταδυναστεύει τον πολίτη."
    Ευχαριστώ, καλό απόγευμα.

  8. tpe avatar
    tpe 17/04/2013 19:55:35

    Αντί σχολίου:
    Σήμερα ανακοινώθηκε σε συγγενικό μου πρόσωπο ΔΥ πως, πλέον, αν θέλει να παίρνει τις "υπερωρίες" θα πρέπει να τις δουλεύει (20 ώρες) το μήνα.
    Επίσης, κομμένα τα ενωμένα διαλείμματα, και το 8ωρο είναι 8ωρο. 07:00-15:00, όπως χαρακτηριστικά είπε ο διευθυντής.
    Ε, όσοι γκρίνιαξαν είπαν πως τους κλέβουν! Όχι πως αυτοί έκλεβαν το κράτος με τις εικονικές/πλασματικές/κλπ υπερωρίες...

    Μετά από αυτά, δεν μπορώ να να ελπίζω πως θα ακολουθήσουν κι άλλα τέτοια... Αλλά όχι αμιγώς οικονομικά...

    • B.Q avatar
      B.Q @ tpe 17/04/2013 20:45:02

      ''το 8ωρο είναι 8ωρο. 07:00-15:00, όπως χαρακτηριστικά είπε ο διευθυντής.''
      Για τα λοιπά δεν ξέρω, αλλά για το 8άωρο μια χαρά τα είπε ο Διευθυντής. ΕΛΕΟΣ πια με τα αυτονόητα!!!

    • MAYRO XABIARI avatar
      MAYRO XABIARI @ tpe 17/04/2013 20:50:38

      Είμαι σοκαρισμένος, τους έκαναν τέτοιο πράγμα οι γερμανοτσολιάδες;..

    • Συριζαλβανία του Χότζα avatar
      Συριζαλβανία του Χότζα @ tpe 17/04/2013 20:56:44

      Αυτή είναι η χούντα του μνημονίου!!!!

    • B.Q avatar
      B.Q @ tpe 17/04/2013 21:38:27

      To 8άωρο, 8άωρο για όλους. Πάλι ζητούμενό μας το αυτονόητο..... Για να δούμε, θα παγιωθεί, ή πάλι στρακαστρούκες εφήμερου εντυπωσιασμού πετάνε οι...ανευθυνοϋπεύθυνοι;

    • dim avatar
      dim @ tpe 17/04/2013 23:17:06

      Το άλλο κορυφαίο που έμαθα πρόσφατα είναι ότι εδώ και δεκαετίες σε πολλές δημόσιες υπηρεσίες έπαιρναν οι υπάλληλοι επίδομα έγκαιρης προσέλευσης !!!... Τους πληρώναμε έξτρα, επειδή έκαναν δηλαδή το αυτονόητο... Να πηγαίνουν στη δουλειά τους την ώρα που έπρεπε...

      Και καθόμαστε και συζητάμε εδώ και 2 μήνες αν θα αποχωρήσουν 3-5-10-15 χιλ.... Αν είχαμε πει το ΟΚ εδώ και 2 μήνες, τώρα μπορεί να είχαμε προλάβει ήδη να πετύχουμε τη μείωση του ΦΠΑ πχ... Αλλά όταν δεν κάνουμε τα αυτονόητα, πως να συζητήσουμε μετά για τα υπόλοιπα ??

      Και μη μου αρχίσουν κάποιοι "δεξιοί" εδώ ότι φταίει ο Σαμαράς ή η τρικομματική... Οι ίδιοι οι "δεξιοί" φταίνε που του έδεσαν τα χέρια ψηφίζοντας ψεκασμένους και ακροδεξιούς... Γιατί ο Σαμαράς αν του είχαν δώσει τη "δύναμη ενός έθνους" όπως ζήτησε προεκλογικά, θα τα είχε κάνει αυτά από τη πρώτη μέρα και δε θα προσπαθούσε να ισορροπήσει με τις απαιτήσεις Βενιζέλου και Κουβέλη....

      • Κώστας Ροδινός avatar
        Κώστας Ροδινός @ dim 17/04/2013 23:20:20

        για ψάξε, μήπως υπάρχει και επίδομα...καθυστερημένης προσέλευσης για να μην γίνεται ....διάκριση υπέρ των πρώτων;

      • B.Q avatar
        B.Q @ dim 18/04/2013 09:43:39

        ''Γιατί ο Σαμαράς αν του είχαν δώσει τη “δύναμη ενός έθνους” όπως ζήτησε προεκλογικά...''
        Τη δύναμη όμως του έθνους, πρέπει να τολμήσεις να τη λάβεις την κρίσιμη στιγμή και ΜΟΝΟΝ. Όχι όταν, ούτε και στην επιθυμητή....συσκευασία που σε εξυπηρετεί. Όταν του προσφερόταν υπερκομματική πίστη και δύναμη, δίστασε κι υποχώρησε. Μετά, ήτανε ήδη πολύ αργά.

  9. ^Mara^ avatar
    ^Mara^ 17/04/2013 21:00:09

    Πόσες φορές πιά πρέπει να ειπωθεί για να γίνει κατανοητό??? Πόσες...???
    Πρέπει να γίνουν όσες προσπάθειες χρειάζονται. Πρέπει να αντέξουμε και να κερδίσουμε χρόνο. Η χώρα σε καμμία περίπτωση δεν πρέπει να τινάξει... τα πέταλα... Αντιλαμβανόμαστε ή όχι, πώς μιά χώρα χρεοκοπημένη, πάμπτωχη και απομονωμένη από όλους το μόνο που θα καταφέρει είναι να ακρωτηριαστεί γίνοντας βορά... στα θηρία....

    • nikias avatar
      nikias @ ^Mara^ 18/04/2013 01:28:56

      Αγαπητή Μάρα,
      όχι γίνοντας...βορά
      (δεν υπάρχει ρήμα γίνω για να μας δώσει μετοχή γίνοντας )

      σωστότερο είναι
      χώρα...γενόμενη ή προσφερόμενη (ως) βορά στα θηρία.

  10. Π.Μ.Μ. avatar
    Π.Μ.Μ. 17/04/2013 21:16:12

    Η επανεκκίνηση χρειάζεται πρώτα απ' όλα ενότητα-στην κοινωνία, γιατί κάποιες ηγεσίες έχουν τους δικούς τους, κοντόφθαλμους, λόγους να θέλουν το φανατισμό και τις εμφυλιοπολεμικές καταστάσεις (π.χ. για να μην υπάρχει περιθώριο να ορθοποδήσει η χώρα και να πέσει στα χέρια τους η εξουσία). Για να υπάρξει ενότητα, όμως, πρέπει να καταλάβουμε ότι εκτός από τον καπετάνιο του Τιτανικού (ας τον πούμε Τζέφρυ) πρέπει να ξεφορτωθουμε και τη "χαλασμένη πυξίδα": κάποιους οι οποίοι φροντίζουν να θολώνουν την εικόνα προκειμένου να μη φανεί ο ορίζοντας για την έξοδο.
    Π.χ. τί σημαίνει το δίλημμα "μημόνιο-αντιμνημόνιο" με το οποίο πήραν το 25%? Πραγματικά πιστεύουμε ότι υπάρχει κανένας μνημονιακός (εκτός από τον Τζέφρυ)? Μήπως δε θέλουμε όλοι να τελειώσει η κρίση και να βγούμε από την ύφεση?
    Φυσικά και θέλουμε, φυσικά και είμαστε όλοι αντιμνημονιακοί. Απλά, υπάρχουν αυτοί οι οποίοι θέλουν να βγούμε από την κρίση ΚΑΙ ΛΕΝΕ ΠΏΣ, και αυτοί οι οποίοι ποντάρουν στο θυμικό και στο συναίσθημα και παραπλανούν τον κόσμο.
    Αν τα καταλάβουμε αυτά σύντομα (και, δόξα τω Θεω, από ό,τι φαίνεται τα καταλαβαίνουν όλο και περισσότεροι) τότε τις αξίες και τις αρετές μας θα τις ξαναανακαλύψουμε σύντομα. Και θα ξαναγίνει το μπακάλικο Εμπορικό (που κάποτε εξήγαγε από χωριά όπως το Μέτσοβο, μέχρι και στο Παρίσι) και το παραπαίδι με σκληρή δουλειά θα γίνει έμπορος, όταν μεγαλώσει.
    Αυτή είναι η φύση μας. Τα έχουμε ξανακαταφέρει όταν δεν τρωγόμαστε μεταξύ μας.

  11. Κυθήριος Τ. avatar
    Κυθήριος Τ. 17/04/2013 21:31:54

    Μιά ἀπάντηση ἀγαπητέ Κώστα,στό ἐρώτημα,γιατί τελικά πῆγε νωρίτερα σέ ἐκλογές ὁ Καραμανλῆς τό 2009;

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ Κυθήριος Τ. 17/04/2013 21:52:34

      αγαπητέ φίλε, τα έχουμε πεί αυτά.
      άρθρα επί άρθρων χρειάζεται

  12. Μηχανολόγος avatar
    Μηχανολόγος 17/04/2013 21:43:12

    Ηξεραν.Οι Ευρωπαίοι ήξεραν και με κάθε λεπτομέρεια ότι η Ελλάδα είναι χρεωκοπημένη.Προσωπική εμπειρεία,την καταθέτω στην ομήγυρη:
    Καλοκαίρι 2003,ευφορία παντού,πριν την Ολυμπιάδα.
    Σύσκεψη στην Αθήνα,στα γραφεία πολυεθνικής,με παραγωγική μονάδα στην Ελλάδα.Ο γράφων πρώτος τη τάξει Ελληνας.Στις συσκέψεις,ο Ελληνας υπεύθυνος
    παραγωγής και οι χαμηλόβαθμοι ξένοι ( Γάλλοι ) συμμετέχουν μόνο στο πρώτο τεχνικό μέρος,μετά "ευχαριστούμε γιά την παρουσία σας".
    Οπότε στο διάλειμα,σε περίοδο πλήρους ευφορίας ,ακούω:" Η Ελλάδα είναι η επόμενη Αργεντινή,δεν υπάρχει φράγκο στα κρατικά ταμεία".
    Ηξεραν.Κάθε πολυεθνική,δουλεύει συνεχώς με "simulation de la tresorie",πόσο μάλλον η Γερμανική ή η Γαλλική κυβέρνηση όταν μας δάνειζαν.Οι άνθρωποι τα Χριστούγεννα ανακοινώνουν τις ημέρες αργίας τα επόμενα Χριστούγεννα,δεν ήξεραν πότε λήγουν τα Ελληνικά ομόλογα ή τι χρωστάει το κράτος?Αν είναι δυνατόν.
    Και κάτι ακόμα.Δεν καταλαβαίνω πως ένας νοήμων άνθρωπος πείθεται από τον κ.Τσίπρα.Παιδικές κουβέντες,με ένα νόμο θα διαγράψει τις μειώσεις μισθών και τα μνημόνια.Και μετά θα φέρει λεφτά από τα δένδρα,ή θα τα πάρει από τους πλούσιους.Αυτόν περιμένουν οι πλούσιοι.Πόσες φορές θα κοροιδευθούμε πιά...
    Πολύ φιλικά σε όλους

    • panas avatar
      panas @ Μηχανολόγος 17/04/2013 22:05:46

      Τα ίδια άκουσα και εγώ το καλοκαίρι του 2004 από αυστριακό οικονομικό συντάκτη. Οι ευρωπαίοι γνώριζαν.

  13. The Don avatar
    The Don 17/04/2013 23:08:07

    Συμφωνώ σχεδόν σε όλα. Ειδικά στο ότι η χώρα χρειάζεται γενναία συνταγματική μεταρρύθμιση που θα οδηγήσει σε ξεκάθαρο διαχωρισμό των εξουσιών και σε ένα σύνταγμα που αν δεν είναι καθαρά προεδρικό, θα πρέπει τουλάχιστον να δίνει σοβαρές εξουσίες και στον πρόεδρο. Ωστόσο, το μεγάλο ερώτημα είναι: πως θα βρεθεί κοινωνική πλειοψηφία ικανή να παράξει κοινοβουλευτική πλειοψηφία 180 εδρών που θα συμφωνήσει για τέτοιου είδους συνταγματική μεταρρύθμιση;

  14. δημης avatar
    δημης 18/04/2013 01:48:43

    "Βρέθηκε, όμως, ο πρόθυμος…μηχανοδηγός του «τιτανικού» και η χώρα οδηγήθηκε στα μνημόνια. Η συνέχεια είναι γνωστή…."..
    ΔΕΝ ΒΡΕΘΗΚΕ..ΗΤΑΝ ΥΙΟΣ ΤΟΥ...ΠΑΤΡΟΣ..... ΣΥΝΕΧΕΙΑ....ΤΟΥ ΠΡΟΤΖΕΚΤ ΚΑΙ ΕΦΕΡΕ ΣΕ ΠΕΡΑΣ ΜΙΑ ΧΑΡΑ ΤΗΝ "ΑΠΟΣΤΟΛΗ" ΤΟΥ...
    -ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΟΤΙ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΤΙΜΩΡΗΘΕΙ;;;;
    -ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΟΤΙ ΘΑ ΓΥΡΙΣΕΙ ΝΑ ΔΕΙ ΠΑΛΙ ΚΑΤΑ ΠΟΥ ΠΕΦΤΕΙ Η ΕΛΛΑΔΑ;;;
    ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΟΜΩΣ ΑΝΤΑΜΟΙΒΗ ΚΑΙ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΑΠΟ ΤΑ ΚΕΝΤΡΑ....
    ΟΙ...ΦΟΥΣΚΕΣ ΠΟΥ ΣΚΑΝΕ ΜΕ ΤΟΥΣ ...ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΕΣ....ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΔΗΜ. ΜΠΑΤΣΗ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ...
    ΕΙΔΕ ΕΠΙΣΗΣ ΠΛΟΥΤΟ ΣΤΟΝ ΠΟΛΥ ΚΟΣΜΟ ΣΕ ΠΕΤΡΕΛΑΙΠΑΡΑΓΩΓΕΣ ΧΩΡΕΣ ;;;;;
    ΓΙΑ ΤΗΝ ΞΑΝΑΖΕΣΤΑΜΕΝΗ ΚΟΥΤΑΛΙΑ ΤΩΝ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΩΝ ΤΙ ΝΑ ΠΕΙ ΚΑΝΕΙΣ...ΜΟΙΑΖΕΙ ΜΕ ΣΚΙΑΧΤΡΟ ΠΟΥ Ο ΜΟΝΟΣ ΠΟΥ ΤΡΟΜΑΖΕΙ ΕΙΝΑΙ Ο..ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ ΤΟΥ...

  15. ειδωλοκλάστης avatar
    ειδωλοκλάστης 18/04/2013 08:30:39

    Αντίστοιχη εμπειρία καί η δική μου, ήδη από τό 1993: Μεγάλη
    ΑΤΒΕ, θυγατρική μεγάλης γερμανικής πού είχα ήδη εγκαταλείψει καί
    εντωμεταξύ ιδρύσει μέ άλλους συνεργάτες εργοληπτική ΑΤΕ, μέ κάλεσε
    στή Φρανκφούρτη καί μού πρότεινε νά αναλάβω τό οργανωμένο κλείσιμο
    τής εταιρείας πού είχε ακόμα έργα υπό παράδοση καί εγγύηση.
    Αντιπρότινα διατήρηση τής εταιρείας μέ παράλληλη συρίκνωση καί
    αλλαγή (εξαγωγικό προσανατολισμό) τού βιομηχανικού προϊόντος, τό
    απέριψαν λέγοντας ότι η απόφαση γιά κλείσιμο είναι οριστική καί
    αμετάκλητη λόγω σχετικών προβλέψεών τους εξέλιξης αγοράς, έτσι τούς
    απέριψα κι'εγώ, παρά τίς πολύ ικανοποιητικες αποδοχές τουλάχιστον
    τριών ετών πού προσέφεραν. Η ΑΤΒΕ έκλεισε τελικά μετά πέντε χρόνια,
    ο εξοπλισμός της ξεπουλήθηκε, ο βιομηχανικός στήν Τουρκία. Η ΑΤΕ
    επιβίωσε αρκετά χρόνια μετά από αυτό παρά τίς αντιξοότητες μιάς
    τελείως νοθευμένης καί ανθυγιεινούς αγοράς καί παρά (ίσως καί λόγω)
    τής δικής μου οικιοθελούς αποχώρησης, μέχρις ότου οι εναπομείναντες
    συνεταίροι (πού εξαγόρασαν τό πλειοψηφικό μου πακέτο σέ τιμή
    κόστους περί τό 98) τήν πόύλησαν σέ ανερχόμενο τότε "αστέρα τού
    εκσυγχρονισμού", σήμερα εντός λίστας μεγαλοοφειλετών. Υπάρχει
    ακόμα. Ηξεραν καί παραήξεραν, ήδη από τότε, τό 93.

  16. B.Q avatar
    B.Q 18/04/2013 08:54:52

    @ dim : α) Οι Ελληνικές λέξεις ''Προδότες” – “Τοκογλύφοι” –
    “ευρωναζί'', κακώς σας ενοχλούν, μάλλον θα πρέπει να αρχίσουν να
    σας ενοχλούν αυτοί που υπερασπίζεστε τόσο φανατικά και που μια χαρά
    περιγράφονται από τις συγκεκριμένες λέξεις. β) ''τόσο μίσος, τόσο
    διχαστικό λόγο'' - ''μόνο από κάτι nicks σαν αυτό'' -- Ούτε μίσος
    ούτε διχαστικός λόγος υφίσταται. Αυτό που δεν σας αρέσει, είναι η
    διαφορετική άποψη από τη δική σας και θα πρέπει να το συνηθίσετε.
    Όσο για το nick, γιατί θαρρείτε οτι κάποιος πρέπει να πάρει την
    άδειά σας για τη ''μάσκα'' που επιλέγει; γ) '' Μόνο τα κόμματα που
    κινούνται στο αριστερό άκρο (ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΤΑΡΣΙΑ) και στο δεξιό
    άκρο (ΧΑ, ΑΝΕΛ) χρησιμοποιούν τέτοιες εκφράσεις…'' --Αποτυχημένη η
    προσπάθεια ετικετοκόλλησης και χαρακτηρισμού καημένε.... dim!!
    Υπάρχουν και άνθρωποι που ΔΕΝ ανήκουν όπως εσείς, τυφλά και άκριτα
    σε κάποιο κοπάδι και που δεν αντιτίθενται παρά μονάχα στις
    ιδεοληψίες, τις εμμονές και τα δόγματα που σας τυραννούν. Όχι
    σ΄''εσάς'' προσωπικά, ούτε και σε άλλον. Ο εχθρός, είναι η άρνησή
    σας να παραδεχτείτε την πραγματικότητα. Μα όσο κι αν αντιστέκεστε,
    σύντομα θα είναι αναπόφευκτη η....προσγείωση.

  17. B.Q avatar
    B.Q 18/04/2013 09:01:34

    Τα έχουμε πει τόσοι,τόσες πολλές φορές και είναι μάταιη η προσπάθεια υπεράσπισης του δίκιου των ΜνημονιοΤροϊκανοΓερμανοΤοκογλύφων που επιχειρείτε, που εγώ βαριέμαι να επαναληφθώ. Ζείστε (για λίγο ακόμη)ευτυχισμένος στο...παραμύθι σας. Από το φαύλο στο ενάρετο εξ άλλου, μιας νύχτας ύπνος είναι μόνο!!

  18. B.Q avatar
    B.Q 18/04/2013 09:11:18

    Το τι και πως βάζουν στο χέρι και πως ακριβώς προσπαθούν να ληστέψουν ότι προλάβουν, το καταλαβαίνουν ΟΛΟΙ όσοι δεν φορούν κομματικά γυαλάκια και δεν αναλώνονται να υπερασπιστούν το δίκιο των ....''δανειστών'' παρουσιάζοντας το μαύρο για άσπρο ολημερίς κι ολονυχτίς σαν ''εσάς'' (είστε αρκετοί, οι ίδιοι;;;) αγαπητέ-οί!!
    Όποιος δεν πάσχει απ΄ την πανευτυχίτιδα που σας έχει προσβάλλει, είναι Σύριζα, ΑΝΕΛ, Χ.Α,ΚΚΕ,Ανταρσύα, κ.λ.π., κ.λ.π.
    Ποιός νοιάζεται όμως να σας πείσει για το αντίθετο; Διατυπώνει ο καθένας τη γνώμη του κι η Ιστορία θα δείξει......

  19. B.Q avatar
    B.Q 18/04/2013 09:18:14

    @ dim : τα άλυτα προσωπικά σας προβλήματα, εμμονές και ζητούμενα(μίση, διχασμούς, μολότοφ, κ.λ.π.), κρατείστε τα εντός σας. Δεν αφορούν κανέναν άλλον. Τα nicks είναι μάσκες και ο καθένας διαλέγει τη δική του, είτε σας αρέσει είτε όχι. Για τα υπόλοιπα, μουρουνέλαιο συνιστώ :-).

    • B.Q avatar
      B.Q @ B.Q 18/04/2013 09:37:25

      '' Μόνο τα κόμματα που κινούνται στο αριστερό άκρο και στο δεξιό άκρο χρησιμοποιούν τέτοιες εκφράσεις…'' --Αποτυχημένη η προσπάθεια ετικετοκόλλησης και χαρακτηρισμού καημένε.... dim!! Υπάρχουν και άνθρωποι που ΔΕΝ ανήκουν όπως εσείς, τυφλά και άκριτα σε κάποιο κοπάδι και που δεν αντιτίθενται παρά μονάχα στις ιδεοληψίες, τις εμμονές και τα δόγματα που σας τυραννούν. Όχι σ΄''εσάς'' προσωπικά, ούτε και σε άλλον. Ο εχθρός, είναι η άρνησή σας να παραδεχτείτε την πραγματικότητα.
      Μα όσο κι αν αντιστέκεστε, θα είναι αναπόφευκτη η....προσγείωση.

  20. ^Mara^ avatar
    ^Mara^ 18/04/2013 09:33:57

    Ευχαριστώ για την διόρθωση.

  21. B.Q avatar
    B.Q 18/04/2013 09:34:24

    Το τι και πως βάζουν στο χέρι και πως ακριβώς προσπαθούν να ληστέψουν ότι προλάβουν, το καταλαβαίνουν ΟΛΟΙ όσοι δεν φορούν κομματικά γυαλάκια και δεν αναλώνονται να υπερασπιστούν το δίκιο των ....''δανειστών'' παρουσιάζοντας το μαύρο για άσπρο ολημερίς κι ολονυχτίς σαν ''εσάς'' (είστε αρκετοί, οι ίδιοι;;;) αγαπητέ-οί!!

    • B.Q avatar
      B.Q @ B.Q 18/04/2013 09:35:50

      Όποιος δεν πάσχει απ΄ την πανευτυχίτιδα που σας έχει προσβάλλει, είναι Σύριζα, Ανέλ, Χρ.Αυγή, Ανταρσύα, κ.λ.π., κ.λ.π.
      Ποιός νοιάζεται όμως να σας πείσει για το αντίθετο; Διατυπώνει ο καθένας τη γνώμη του κι η Ιστορία θα δείξει......

    • MAYRO XABIARI avatar
      MAYRO XABIARI @ B.Q 18/04/2013 12:01:31

      Κανένα δίκιο δανειστών δεν με ενδιαφέρει να στηρίξω, αλλά δε θα τρελαθούμε τώρα, ούτε θα αλλάξουμε την ελληνική γλώσσα, άκου τοκογλυφία με 2% επιτόκιο και με δανεικά που ένα μέρος τους θα είναι μάλλον αγύριστο!...

      Εμένα κατηγορείτε για υπερασπιστή των Γερμανών αλλά εσείς τους εκθειάζετε ασύστολα, επιμένοντας πόσο έξυπνοι είναι αυτοί, που βγάζουν δις δανείζοντας την Ελλάδα, ενώ οι μπουνταλάδικες αγορές δεν δανείζουν σεντ στην Ελλάδα, χάνοντας έτσι τα φοβερά κέρδη που θα βγάλουν από τα δάνεια οι πανέξυπνοι Γερμανοί. Μας λέτε ότι Αμερικανικά, αγγλικά, κινέζικα, ρώσικα, ιαπωνικά, πολυεθνικά funds, χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί και κυβερνήσεις είναι ηλίθιοι και δεν καταλαβαίνουν πόσα χρήματα μπορούν να βγάλουν από την Ελλάδα δανείζοντάς της, ενώ οι Γερμανοί είναι τόσο μάγκες και σαΐνια που βγάζουν κέρδος από κει που οι άλλοι δεν τολμούν να περάσουν...

      Η Άγκελα είστε; :)

      • B.Q avatar
        B.Q @ MAYRO XABIARI 18/04/2013 13:33:21

        '' Όταν είσαι σίγουρος πως έχεις δίκιο, δεν χρειάζεται να συζητάς μ’ αυτούς που έχουν άδικο.'' Wolinski - Γάλλος σκιτσογράφος
        :-) Ποιός κέρδισε, πόσα κέρδισε και τι σκοπεύει να κλέψει ώστε να αισχροκερδήσει κι άλλο, αναζητήστε το στο internet. Δεν το ...ενεπνεύσθην εγώ!! Οι Γερμανοί που είναι τόσο....αφελείς όσο και ...φίλοι μας, είναι πασίγνωστοι για τη μεγαλοψυχία και την αλληλεγγύη τους εξ άλλου.

  22. Ρηνα avatar
    Ρηνα 18/04/2013 10:16:53

    Ο σχεδιασμος ηταν παλιος αλλιως πως ηξερε και καμαρωνε κιολας η μανα του οτι θα ειναι και μανα πρωθυπουργου.....Υλοποιηθηκε τωρα παλια υποσχεση.

  23. tak avatar
    tak 18/04/2013 11:01:10

    Όλο το κλάμα πέφτει για 2, 3 ή 10 χιλιάδες υπαλλήλους του δημόσιου τομέα... Τους 1,3 εκατομμύρια άνεργους του ιδιωτικού, ποιος θα τους κλάψει; Αν δεν πάρει μπρος ο ιδιωτικός τομέας, πιστεύει κανείς πως θα προκύψει ... ανάπτυξη; Ή περιμένουμε να αναπτυχθούμε έχοντας απέναντι ένα υπουργείο οικονομικών, που στραγγίζει, στύβοντας τους Έλληνες, κάθε πόρο που βρίσκεται μπροστά του;

  24. Παναγιώτης Κ. avatar
    Παναγιώτης Κ. 19/04/2013 00:05:46

    Ο μπαγάσας ο...Ουμπέρτο Έκο πού έμαθε τόσα πολλά για τους Έλληνες; ("είναι ικανοί να συζητούν ατελείωτα για να αποφασίσουν, μέχρι να τριχοτομήσουν την τρίχα")....
    Φοβερές ιδέες έχουμε όλοι μας αλλά απουσιάζει η έννοια του "κοινού καλού"...Όλοι θέλουμε να γίνουν πράγματα και όλοι ξέρουμε τι...δεν δεχόμαστε όμως να έχουμε - έστω και προσωρινές - απώλειες στα δικά μας κεκτημένα...Καληνύχτα!

    • anideos avatar
      anideos @ Παναγιώτης Κ. 19/04/2013 06:58:42

      Πολυ σωστος

  25. ΚΑΡΑΜΠΙΝΑΣ avatar
    ΚΑΡΑΜΠΙΝΑΣ 19/04/2013 09:38:24

    Κύριε Ροδινέ σε ποιούς άλλους χρωστούν πολεμικές αποζημιώσεις ή κατοχικά δάνεια οι Γερμανοί? Γιατί σε άλλα άρθρα διάβασα ότι τους υπόλοιπους τους έχουν ξοφλήσει!

  26. ΠΗΛΕΑΣ avatar
    ΠΗΛΕΑΣ 20/04/2013 22:50:09

    Σαν επίκεντρο του άρθρου σας κύριε Ροδινέ, πρέπει να δούμε το: "όποιος οδηγήσει τη χώρα στη δραχμή θα βρεθεί αντιμέτωπος με τέτοια κατακραυγή που δεν θα ξέρει που να κρυφτεί". Γιατί οι αρχικές, τουλάχιστον, συνέπειες θα είναι οδυνηρότατες και η αθλιότητα του πολιτικού μας συστήματος εγγυάται ότι, δεν θα είναι καν πρόσκαιρες.
    Συνεπώς και με δεδομένο το πολιτικό μας σκηνικό και την νοοτροπία του, πολιτική απόφαση προς την δραχμή δεν πρόκειται να υπάρξει ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΑΝ ΟΛΑ ΔΕΙΞΟΥΝ ΠΡΟΣ ΤΑ ΕΚΕΙ. Πραξικοπήματα δεν βλέπω, οπότε...
    Μένει, λοιπόν, η Εσωτερική Υποτίμηση. Και κακώς εξαίρετοι σχολιαστές, πιό πάνω, έστειλαν την συζήτηση στο "τραπεζικό σύστημα". Το μακροπρόθεσμο πρόβλημα είναι η Ανταγωνιστικότητα, όχι ο πρόσκαιρος δανεισμός μιας μη ανταγωνιστικής οικονομίας (πολύ περισσότερο η επίκληση του Κέϋνες -αυτός σχεδίαζε με κύρια εργαλεία το Νόμισμα και τους Δασμούς, που σήμερα δεν διαθέτουμε, οπότε, μην του ζητάτε ομελέτα χωρίς αυγά). Να θυμίσω ότι, στο παρελθόν, που μας δάνειζαν οσαδήποτε για οτιδήποτε, πετύχαμε να χάσουμε ανταγωνιστικότητα, όχι να κερδίσουμε. Γιατί, όλα αυτά τα χρόνια κάναμε "Εσωτερική Υπερτίμηση".
    Και η Εσωτερική Υποτίμηση ένας μόνο τρόπος έχει απομείνει, για να πετύχει σύντομα (και, τότε, κατά παγκόσμια πρωτιά): Την επιβολή αμέσων, ευρυτάτης κλίμακος και εντόνων Αγορανομικών Μέτρων. Σ'αυτό το σημείο ο Κέυνς είναι σαφής: Δεν μπορείς να ζητάς σε εργαζόμενο να ανεχθεί χαμηλότερο ενός δεδομένου μισθό, όταν διάφορα επαγγέλματα γύρω δεν αγγίζονται (πχ δικηγόροι, γιατροί, αλλά και Σχολές Οδηγών, ταβέρνες, φροντιστήρια κλπ, μπορεί να αντιμετωπίζουν πρόβλημα εισπράξεως οφειλομένων, αλλά δεν μείωσαν αναλόγως τις ταρίφες τους). Είναι το "επίπεδο οριακής δυσαρεσκείας". ΟΛΑ πρέπει να "ψαλιδιστούν" ανάλογα. Και θα φανεί -και θα είναι- δίκαιο.
    Το γεγονός ότι Αγορανομικά μέτρα απαγορεύονται από την ΕΕ δεν πρέπει να πτοεί την Κυβέρνηση: Η Κυπριακή περίπτωση έδειξε ότι "αντιΕΕ" μέτρα μπορούν να λαμβάνονται ως "φάρμακο", αν όχι ως κανόνας (εν προκειμένω: απαγόρευση αναλήψεων/εξαγωγών συναλλάγματος, κούρεμα καταθέσεων κλπ). Γιατί όχι και Αγορανομικά;
    Βέβαια, τα Αγορανομικά μέτρα θα "πατήσουν σε πολλούς κάλλους" φίλων κοινωνικών ομάδων της Κυβερνήσεως. Οπότε, ξαναγυρίζουμε στην ίδια φράση σας, που έδωσε αφορμή στο σχόλιό μου.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.