#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
14/09/2013 12:00
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Καλό το πρωτογενές πλεόνασμα, αλλά πόσο ακόμα θ' αντέχει η κοινωνία;



Του Κώστα Ροδινού

Ο Joseph Stiglitz έγραφε, πρόσφατα, σ’  ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο του  (project-syndicate) ό,τι για το πρόβλημα της υπερχρέωσης, δεν ευθύνονται μόνον οι δανεισθέντες, αλλά και οι δανειστές! Διότι οι τελευταίοι ήξεραν την κατάσταση, αλλά και τις δυνατότητες αυτών που δάνειζαν!

«Το αυτό ισχύει και δι’ ημάς»! Όταν μετά τις εκλογές του 2009, το  δίδυμο «Παπανδρέου-Παπακωνσταντίνου» έκανε ό,τι μπορούσε για να ...αυξήσει το έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού και οι Ευρωπαίοι δήλωναν «έκπληκτοι» με τα οικονομικά μας, λές και μόλις κατέβηκαν από τον πλανήτη.....Άρη, γράφαμε ό,τι το επιχείρημα «δεν ξέρω, δεν γνωρίζω» είναι για ...αφελείς. Γιατί όλοι ήξεραν και όλοι γνώριζαν! Απλώς τους βόλευε να κάνουν πως δεν βλέπουν! Όμως, εμείς οι ...έξυπνοι, επιλέξαμε να σηκώσουμε το χέρι και να τους προκαλέσουμε να ...δούν . Και όχι μόνον αυτό! Όπως, ενθυμείσθε ο τότε Πρωθυπουργός, από τη μια δήλωνε ό,τι ....παρέλαβε καμένη γή, αλλά από την άλλη μοίραζε επίδομα «κοινωνικής αλληλεγγύης» ύψους ενός δίς! Παράλληλα, δύο από τα «αστέρια» της Κυβέρνησης του, η κα Κατσέλη και κα Μπιρμπίλη,  ακύρωναν εισπρακτικά  μέτρα της προηγούμενης Κυβέρνησης. Το έλλειμμα έπρεπε να δείχνει μεγαλύτερο για να δικαιολογηθεί η κατακραυγή των αγορών και η ανάγκη προσφυγής στο ΔΝΤ.

Μέθοδος ...τακτοποίησης

Θεώρησα χρήσιμη αυτή την επανάληψη γιατί εδώ και  μερικούς μήνες  έχουμε αναγάγει  σε ....εθνικό στόχο, τη «δημιουργία πρωτογενούς πλεονάσματος»! Βγαίνουν, λοιπόν, τα κόμματα της αντιπολίτευσης (και μερικοί της από εδώ πλευράς) και επιτίθενται στον Πρωθυπουργό και το Οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης ότι κοροϊδεύουν τον κόσμο και πως δεν υπάρχει κανένα πλεόνασμα. Το βασικό τους επιχείρημα είναι ότι  η Κυβέρνηση με «δημιουργική λογιστική» και  μη πληρώνοντας τις οφειλές του κράτους προς τους ιδιώτες,  παρουσιάζει μια «μαγική εικόνα». Συγνώμη, αλλά ειλικρινά νομίζουμε ότι η τρόϊκα και οι δανειστές μας δεν ξέρουν για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές;

Προφανώς και γνωρίζουν! Όπως γνώριζαν και το 2009! Όπως, ήξεραν και τα στοιχεία με τα οποία μπήκαμε στην ΟΝΕ. Δεν ξύπνησαν από λήθαργο, ούτε είναι οι «κουτόφραγκοι»  που ξεγελάσαμε εμείς οι πονηροί «γάτοι»!

Η ιστορία με τις καταγραφές στους εθνικούς λογαριασμούς,  είναι μια μέθοδος «λογιστικής τακτοποίησης», που κάθε φορά εξυπηρετεί συγκεκριμένες σκοπιμότητες και πολιτικές. Σημειώνω ενδεικτικά αυτό που αναφέρει το πρώην εκλεκτό τέκνο του πρώην Πρωθυπουργού της «ισχυρής Ελλάδος» Κ. Σημίτη σε «ανοικτή επιστολή» του προς την κ Μέρκελ σχετικά με την εκπλήρωση των κριτηρίων του Μάαστριχτ.  «Η Γαλλία έβγαλε τα ασφαλιστικά ταμεία από το Δημόσιο, το Βέλγιο εξαγόρασε τον χρυσό της Κεντρικής Τράπεζας, η δική σας χώρα έβγαλε τα νοσοκομεία από τον προϋπολογισμό και απέκρυψε τα δημοσιονομικά ελλείμματα των Κρατιδίων.» (antinews.gr)

«Όπερ έδει δείξαι!»

Η κυβέρνηση, λοιπόν, «δημιουργεί» το «πρωτογενές πλεόνασμα» με βάση τη μέθοδο που συμφώνησε με την τρόϊκα! Τόσο δύσκολο είναι να το καταλάβουμε; Προσωπικά, δεν συμφωνώ (όπως και πολλοί άλλοι υποθέτω) με τη μέθοδο αυτή, αλλά ουδεμία αξία έχει η άποψή μου, από τη στιγμή που την αποδέχεται η τρόϊκα!   Την αποδέχονται και οι αγορές!

Επί της ....διαδικασίας τώρα, αν η τρόϊκα θέλει να δημιουργήσουμε αυτό το «πρωτογενές πλεόνασμα», για να χαλαρώσει τους όρους του μνημονίου, να εισηγηθεί ελάφρυνση του χρέους και να συνεχίσει τον δανεισμό της χώρας μέχρι να ...βγούμε στις αγορές, αυτοί που διαφωνούν έχουν να προτείνουν κάτι διαφορετικό; Εδώ, ακόμα και ο, εσχάτως...θεοσεβούμενος, αρχηγός της μείζονος αντιπολίτευσης έχει αποσύρει από το λεξιλόγιό του την παλαιότερη δέσμευσή του για μονομερή καταγγελία του μνημονίου με ....ένα άρθρο, το ....πρωτογενές πλεόνασμα τον πειράζει;

Το θηρίο της ανεργίας.....

Όμως, όπως προαναφέρθη, αυτό το «πρωτογενές πλεόνασμα» είναι μια λογιστική τακτοποίηση. Ενδεχομένως και προσωρινή. Δεν λύνει τα προβλήματα και το πρόγραμμα της τρόϊκας, ως έχει, δεν βγαίνει.  Τα στοιχεία είναι αμείλικτα.

Η επίσημη ανεργία  εκτινάχθηκε  στο  27,9% . Η  υψηλότερη στην ευρωζώνη. Σχεδόν ένα εκατομμύριο άνεργοι ήταν αποτέλεσμα των πολιτικών λιτότητας, που με βάναυσο τρόπο εφαρμόζονται στην Ελλάδα την τελευταία τετραετία. Ιδού η απόδειξη: Στη χώρα μας επιβιώνουν ακόμα περίπου 820 χιλιάδες επιχειρήσεις. Πριν από την κρίση, ο αριθμός αυτός πλησίαζε τις 970 χιλιάδες. Την τελευταία τετραετία δηλαδή, έβαλαν λουκέτο  περίπου 150 χιλιάδες επιχειρήσεις. Εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του 2014, θα κλείσουν άλλες 50.000. Αυτές οι επιχειρήσεις παρήγαγαν σχεδόν το 30% του ΑΕΠ της χώρας και απασχολούσαν το 54% των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα. Σήμερα οι περισσότεροι από τους ιδιοκτήτες αυτών των επιχειρήσεων είναι πνιγμένοι στα χρέη, δεν έχουν καμιά πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό και φαντάζει απίθανο να επανέλθουν σύντομα σε κάποιας μορφής παραγωγική δραστηριότητα. Ποιός ασχολείται μαζί τους, εκτός από τον...ΟΑΕΕ και την ...Εφορία;

Περί ανταγωνιστικότητας

Δεύτερον, ο αποκλεισμός της χώρας από τις αγορές, αλλά και η κατάρρευση του τραπεζικού συστήματος, είχε ως αποτέλεσμα το «στέγνωμα» της αγοράς από ρευστότητα. Σήμερα οι ελληνικές επιχειρήσεις δανείζονται με κόστος 10% και αυτό μόνον αν έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν εμπράγματες εγγυήσεις. Διαφορετικά το κόστος αυτό μπορεί να φτάσει ακόμα και στο 14%. Ξέρετε ποιό είναι το κόστος δανεισμού για τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές; 5%!!! Για ποια  ανταγωνιστικότητα μπορούμε να μιλάμε, με τέτοιους όρους;  Τι ρυθμούς ανάπτυξης μπορείς να πετύχεις για να γίνουν επενδύσεις που θα μειώσουν την ανεργία;

Παράλληλα, η εσωτερική ζήτηση  έχει κατακρημνισθεί. Τα εισοδήματα συνταξιούχων, μισθωτών και  ελεύθερων επαγγελματιών  συρρικνώθηκαν  δραματικά από  30% έως και 50% σε ορισμένες περιπτώσεις!

Ο δε πλούτος της χώρας μειώθηκε  κατά  25%. Για να συνειδητοποιήσουμε το μέγεθος της απώλειας, πρόκειται για τη μεγαλύτερη μείωση που έχει σημειωθεί σε ευρωπαϊκή χώρα εν καιρώ ειρήνης.

Με τέτοια εσωτερική υποτίμηση, θα περίμενε κανένας την αποκλιμάκωση των τιμών! Αμ, δε!!! Ο αποπληθωρισμός, μετά από μια πενταετή ύφεση, τον περασμένο Ιούνιο έφτασε μόλις στο -0,7!!! Μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις οι τιμές προϊόντων και υπηρεσιών, όχι μόνον δεν μειώθηκαν, αλλά αυξήθηκαν κιόλας! Δείτε το τιμολόγιο της ΔΕΗ προς επιβεβαίωση, το πετρέλαιο θέρμανσης και την τιμή της βενζίνης.

Και εδώ έβαλε το ...χεράκι της η τρόϊκα με την υπερφορολόγηση που έχει επιβάλλει. Όμως, για να είμαστε δίκαιοι, ο ΟΟΣΑ στην πρόσφατη Έκθεση του εντόπισε 500 (!!!) προβλήματα που αποτελούν τροχοπέδη για την αγορά και τον ανταγωνισμό! Και εμείς περί άλλων τυρβάζουμε!

Όλες αυτές οι στρεβλώσεις έχουν ως αποτέλεσμα ο ελληνικός λαός να καταβάλει  ένα βαρύτατο οικονομικό τίμημα. Και το τίμημα είναι βαρύτερο για τους αδύναμους.

Συμπέρασμα: Λοιπόν, καλό το πρωτογενές πλεόνασμα, αλλά η κατάσταση στην πραγματική οικονομία είναι οριακή. Για πόσο καιρό ακόμα η κοινωνία θ’ αντέχει να πληρώνει και από την άλλη θ’  ανέχεται τις αστοχίες του ανεκδιήγητου κ. Θεοχάρη ή τις γκάφες του κ. Σπυρόπουλου; Και όταν κάποιος είναι απελπισμένος, το τελευταίο που τον ενδιαφέρει είναι το πρωτογενές πλεόνασμα.

Το πραγματικό στοίχημα για την κυβέρνηση είναι η επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας. Και για να πάρει μπρός η οικονομία πρέπει να ξεφύγουμε από τη μέγκενη της λιτότητας.

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Διογένης avatar
    Διογένης 14/09/2013 12:40:12

    Για να "δικαιολογήσει" ή για να "προκαλέσει" την κατακραυγή των αγορών και την "ανάγκη" προσφυγής στο ΔΝΤ;

    Κατά τα άλλα, τα ληξιπρόθεσμα χρέη καταγράφονται στις χρονιές που αφορούν, όχι επειδή υπάρχει κάποια συμφωνία με την τρόικα, αλλά επειδή αυτό επιβάλλουν οι πάγιοι ευρωπαϊκοί κανόνες απεικόνισης των δημόσιων οικονομικών.

    Τότε, θα ρωτήσει κανείς, γιατί δημιουργήθηκαν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές και δεν πληρωνόντουσαν τα πάντα; Αφού δεν συντελούσαν σε κάποια ωραιοποίηση;

    Μα διότι οι "μαμουνιές" των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ σε σχέση με την τήρηση των μνημονιακών δεσμεύσεων δεν επέτρεπαν την εκταμίευση όλων των δόσεων, με αποτέλεσμα να υπάρχει ένα κενό χρηματοδότησης των αναγκών σε πληρωμές, που το κράτος το κάλυπτε "φεσώνοντας" τον ιδιωτικό τομέα. Ήταν δηλαδή ένα είδος αναγκαστικού δανείου.

    Η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων κατέστη δυνατή, αφού η Ελλάδα πήρε την μέγκα-δόση του Δεκεμβρίου, που είχε μέσα αρκετές "χρωστούμενες" παλιότερες δόσεις, και περίσσεψαν χρήματα, δανεικά χρήματα της Ευρώπης, που είχαν λείψει προηγουμένως από το κρατικό ταμείο.

    Αυτά τα χρέη είχαν ήδη καταγραφεί παλιότερα και ο λόγος που εξοφλούνται τώρα είναι ότι πολύ απλά πιο πριν δεν υπήρχαν τα λεφτά γιατί δεν μας τα είχαν δώσει οι δανειστές.

    Το σωστό είναι να καταγράφονται στις χρονιές που δημιουργήθηκαν. Λίγη, τόσο δα λίγη λογιστική να ξέρει κανείς, αμέσως καταλαβαίνει γιατί είναι έτσι το σωστό.

  2. Επιφανιος avatar
    Επιφανιος 14/09/2013 13:21:04

    Το ελλειμα ειναι η αφορμη να μας παρουν την γη . Ειναι γνωστο σε ολους τους αναλυτες οτι με η αυξηση του παγκοσμιου πληθυσμου θα αυξηθει η ζητηση για τροφιμα και επομενως η αγροτικη γη θα γινει πολυτιμοτερη και απο τα χρυσορυχεια.
    Ο Σαμαρας απλως διατηρει την εξουσια για να προστατευσει μαζι με το ΠΑΣΟΚ τους κλεφτες που περιλαμβανονται σε φανερες και κρυφες λιστες.

    • Μιθριδάτης avatar
      Μιθριδάτης @ Επιφανιος 14/09/2013 23:31:28

      ''Το ελλειμμα ειναι η αφορμη να μας παρουν την γη.''
      Και όχι μόνο.... και το νερό και τους υδρογονάνθρακες κ.λ.π.,κ.λ.π.

  3. Uncle Stgm avatar
    Uncle Stgm 14/09/2013 14:27:44

    Αγαπητε Κώστα, ψάξε στο bloomberg και θα δείς πώς αργα-αργα συγκλίνουν τα επιτόκια ομολόγων δευτερογενούς στις χώρες τις Ευροζώνης: Για το δεκαετές ανεβαίνουν διαρκώς τα Γερμανικά και Γαλλικά (είναι ~ 2 και 2,5 % αντίστοιχα, ενώ είχαν πέσει μέχρι και 1,2 ή 1,5 %), ενώ διατηρούνται στα "χαμηλά", γυρω στο 4 - 4,5 % τα Ιταλικά και Ισπανικά, 7 - 10 % τα Πορτογαλέζικα και Ελληνικά κτλ.
    Είναι όπως το λές, "το αποδέχονται και οι αγορές". Αλλά τον κύριο ρόλο επαιξε η στροφή της EKT με την δήλωση του Ιταλού Δράκου (ακριβώς πριν ένα χρόνο Σεπτέμβριο 2012) για "απεριόριστη αγορά ομολόγων, άν χρειαστεί". Ήταν το τερατώδες ΠΟΛΙΤΙΚΟ "πυρηνικό όπλο", που αναζητούσαν οι αγορές για να καλμάρουν - και δεν χρειάστηκε να πυροδοτηθεί, δούλεψε η αποτροπή.
    Οι αγορές σήμερα είναι έτσι διαμορφωμένες ωστε δεν δίνουν δεκάρα για την κατάσταση στην πραγματική οικονομία. Ενδιαφέρονται κυρίως για το άν είναι διαθέσιμος ο δανειστής τελευταίας καταφυγής, δηλαδή ο Ευρωπαίος φορολογούμενος. Είδαν ότι είναι και πράττουν ανάλογα.
    Για τα λοιπά, δύο είναι τα ζητούμενα.
    1. Το Ευρωπαικό: Πώς, με ποιά εργαλεία, θα οργανωθεί θεσμικά, αργά και βασανιστικά η Transferunion, που υπάρχει στην πράξη εδώ και καιρό, αλλά λειτουργεί με άτυπο, σπασμωδικό και αναρχικό τρόπο.
    2. Το ενδοελληνικό: Τι θα γίνει με την άνιση κατανομή των βαρών της κρίσης. Ως πότε θα πληρώνουν ΜΟΝΟΝ αυτοί που δεν επωφελήθηκαν απο τη φούσκα πριν το 2008. Ως πότε θα μένουν άθικτοι οι έχοντες και κατέχοντες - και κυρίως οι φοροφυγάδες, φοροαποφεύγοντες και φοροευνοημένοι της εποχής παχειών αγελάδων. Και ποιό κομμάτι του αποθησαυρισμένου πλούτου και νεκρού κεφαλαίου θα απαξιωθεί: Μόνον τα ακίνητα, με την πτωτική πορεία των τιμών αγοράς (και με την φορολογία); ¨Ομως με τα εταιρικά δάνεια και ομόλογα τι θα γίνει; Με τα warrants της ανακεφαλαιοποίσης τραπεζών; Θα ασκηθούν; Θα πάμε τελικά και σε κούρεμα μεγάλων καταθέσεων;
    Και για να μη παπαγαλιζουμε εικονικές πραγματικότητες, άς γράψω και κάτι τελευταίο:
    "Φτωχοποιήθηκε η μεσαία τάξη, τσακίστηκε η μεσαία τάξη, εξαφανίστηκε η μεσαία τάξη.
    Πράγματι. Αν τη χάσατε όμως, είναι που δεν έβαλε κώλο κάτω όλο το καλοκαίρι και γυρνούσε στα νησιά. Τίγκα ήταν τα καράβια στο πήγαινε και στο έλα μέχρι το Σεπτέμβρη, τίγκα τα rooms to let, τίγκα και τα μεζεδοπωλεία. Εντάξει, πιο σεμνά, πιο ταπεινά, χωρίς αστακομακαρονάδες και ρόκα παρμεζάνα, αλλά μια γεμιστά και κάτι λιπόθυμα καλαμαράκια τα είχε στο τραπέζι της.
    Γιατί η μεσαία, που είναι σαφώς και η μακρύτερη, τον έχει τον τρόπο της. Από τα 330 δις δανεικά Ευρώ που διακινήθηκαν στην επικράτεια τα τριάντα τελευταία χρόνια, κάτι ενθυλάκωσε και η μεσαία. Για νάχει να πορεύεται σε μια ώρα ανάγκης"
    (από την ιστοσελίδα " μη μαδάς τη μαργαρίτα").
    Η "δημιουργική καταστροφή" έχει ακόμη έναν κάποιο δρόμο να κάνει. Με Σαμαρά, Τσίπρα ή Τρεχαγυρευόπουλο, το βασικό σχήμα μένει ίδιο, απαράλλαχτο. Το θέμα είναι ένα: Τι κάνουμε όσοι δεν ενθυλακώσαμε.

  4. Διογένης avatar
    Διογένης 14/09/2013 14:34:33

    Δεν έκανε ο Βενιζέλος τις χειρότερες μαμουνιές, ο ΓΑΠ και ο Παπακωνσταντίνου τις έκαναν. Από μια άποψη, το χαράτσι που επέβαλε ο Βενιζέλος ήταν τήρηση του λόγου της Ελλάδας απέναντι σους δανειστές. Κακό, κάκιστο, αλλά έντιμο απέναντι στους δανειστές. Αν παρατηρήσει κανείς τον ίδιο, επαίρεται κάθε φορά που λέει ότι κράτησε την Ελλάδα στο ευρώ με το χαράτσι. Δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα αυτό που λέει - άλλο αν κατά τη γνώμη πολλών, και την δική μου, θα ήταν χίλιες φορές καλύτερα να μην είχε κρατήσει την Ελλάδα στο ευρώ.

    Ο δε Σαμαράς νομίζω ότι δεν έκανε καμία "μαμουνιά" απέναντι στους δανειστές. Η μόνη "μαμουνιά" που θα τους κάνει, είναι που θα πετύχει το πρόγραμμα, ενώ αυτοί υπολόγιζαν να μην πετύχει και να συνεχίσουν την κρίση για διάφορους δικούς τους ιδιοτελείς λόγους.

  5. Uncle Stgm avatar
    Uncle Stgm 14/09/2013 14:49:43

    Το ΑΕΠ, ετήσιες μεταβολές (1990-2013, σε σταθερές τιμές) - Από την Ετήσια Έκθεση 2013 του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ (ΙΝΕ)
    h**p://www.3comma14.gr/pi/graph_images/52860.jpg

    Η σωρευτική πτώση του ΑΕΠ κατα 25 % (2008 - 2013) είναι όντων πολύ μεγάλη.
    Αλλά άν τη συγκρίνει κανείς με την άνοδο 1990 - 2008, πάνω απο 55 %, από "τεχνική" άποψη η πτώση ήταν απολύτως αναμενόμενη. Με ή χωρίς μνημόνια. Χρειαζόταν απλώς ένας πυροκροτητής για να σκάσει η φούσκα (που δεν ήταν μόνον Ελληνική...). Ο πυροκροτητής αυτός ήταν η μητέρα όλων των φουσκών, δηλ. η αγορά ακινήτων των ΗΠΑ και η χρηματοπιστωτική κρίση που προκάλεσε.
    Δεν είχαν καταλάβει οι ιθύνοντες το 2009 - 2009 ότι υπήρχε φούσκα; Και ότι δουλειά της φούσκας είναι να σκάει;
    Αστείο μου φαίνεται. Απλώς οι φίλοι τους και ο κοινωνικός τους περίγυρος φτυάριζαν όσο περισσότερο δανεικό δημόσιο και τραπεζικό πλούτο μπορούσαν, μετατρέποντας τον με το μαγικό φτυάρι σε ακίνητα, σε καταθέσεις στο εξωτερικό, σε πολυτελή κατανάλωση.
    Αρκετά ψίχουλα και "κομμάτια αστακού" έπεφταν απο το πλούσιο τραπέζι στο πάτωμα, όπου καραδοκούσε η "μεσαία τάξη" - ελευθεροεπαγγελματική ή υψηλόμισθη, βλέπε π.χ. τερατώδη εφάπαξ σε "εθελούσιες" εξόδους. Τα "σκούπιζε" αμέσως...
    Όμορφο σύστημα εξυπηρέτησης.

  6. Κώστας Ροδινός avatar
    Κώστας Ροδινός 14/09/2013 15:11:20

    χαίρε Θείε!
    Συμφωνούμε στα περισσότερα, αλλά για να απαντήσω στα σημεία 1 και 2 χρειάζεται ....διατριβή και ...συνδρομή ...αστρολόγου!
    Προς το παρόν, ελπίζω να μας προκύψει κανένας μεγάλος συνασπισμός στη Γερμανία και Στάϊνμπρουκ στη θέση Σόϊμπλε!

    • Uncle Stgm avatar
      Uncle Stgm @ Κώστας Ροδινός 14/09/2013 18:31:51

      Αριθμητικά και δημοσκοπικά ο μ.σ. στη Γερμανία είναι πολύ πιθανός, Κώστα.
      Άν μάλιστα μπουν στη Bundestag ως 6ο κόμμα (ή ως 5ο με το FDP έξω) και οι ευρωσκεπτικιστές Εναλλακτικοί, τότε ο μ.σ. είναι και πολιτικά πιθανότατος.
      Με τον Στάϊνμπρουκ στη θέση Σόϊμπλε.
      Θα δούμε τότε σε ποιόν θα κάνει την ασεμνη χειρονομία:
      h**p://polpix.sueddeutsche.com/bild/1.1769513.1379050114/860x860/peer-steinbrueck-stinkefinger.jpg

    • GO avatar
      GO @ Κώστας Ροδινός 14/09/2013 20:53:32

      Είθε!
      Το παρακαλάμε εδώ και καιρό.

  7. Ιαπετός avatar
    Ιαπετός 14/09/2013 15:26:09

    ΔΕΘ 2010.
    Συνέντευξη τού νέου αρχηγού τής ΝΔ Αντώνη Σαμαρά καί απανωτές ερωτήσεις γιά τήν αντιμνημονιακή του στάση. Ερωτάται τί θά έκανε ο ίδιος άν ήταν κυβέρνηση καί πώς θά διαχειρίζονταν τήν άρνηση τών αγορών γιά δανεισμό τού ελληνικού Δημοσίου;
    Απάντηση έμμεση, αλλά σαφής. Υπήρχαν καί άλλοι τρόποι νά αναγκασθούν οι αγορές νά μάς δανείσουν, υπονοώντας ότι η έκθεση τών ευρωπαϊκών τραπεζών σέ ομόλογα τού ελληνικού Δημοσίου ήταν τόσο μεγάλη, ώστε θά αναγκάζονταν νά μάς ξαναδανείσουν γιά νά μήν τιναχθεί τό ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα στόν αέρα.

    Θέση πραγματιστική καί ορθή στήν τότε δεδομένη χρονική στιγμή, η οποία δέν εγγυόταν όμως τήν επίλυση τού ελληνικού προβλήματος αλλά χρονική μετάθεσή του καί κέρδισμα πολύτιμου χρόνου, ώστε νά καταστεί δυνατό ένα συμμάζεμα τών δημόσιων οικονομικών καί μάλιστα μέ όρους Blitzkrieg.

    Μιά πολιτικοοικονομική θέση στόν πυρήνα της σωστή. Εφαρμόσιμη όμως;
    Όσα Ζάππεια καί νά έκανε ο πολιτικός χρόνος έτρεχε πιό γρήγορα. Διαθεσιμότητα, εκποίηση ή εκμετάλλευση δημόσιας περιουσίας (50 δισ. τήν υπολόγιζε τότε), όλα προτάσεις τού Σαμαρά. Καί; Ο πολιτικός χρόνος καί η αντίσταση τής κάστας τών «δικαιωματικών προνομίων» κατεδάφιζε συστηματικά κάθε λογική καί πιθανή πρόταση διαφυγής από τό μαύρο τού αδιεξόδου. Μετά ήρθε η ξεφτίλα τού παπανδρεϊκού δημοψηφίσματος καί η οδυνηρή επιλογή. Τί κάνουμε; Εξουσιαστής ερειπίων ή βάζουμε πλάτη μπάς καί μείνει κανένας τείχος όρθιος; Διάλεξε τό δεύτερο. Θέλει πολιτικό θάρρος νά μπείς στόν βόθρο καί νά προσπαθήσεις νά τόν αδιάσεις μέ ένα κόσμο πού δέν θέλει καί δέν μπορεί νά μυρίσει τήν δική του βρώμα καί σέ βρίζει χυδαία ώς βοθρατζή.
    Ουδείς αναμάρτητος. Καί εμείς καί αυτοί. Ο καθένας μέ τά βάρη τών δικών του αμαρτιών. Αμαρτωλοί καί αυτοί πού τά κονομούσαν στήν πλάτη τών άλλων, αμαρτωλά καί τά κορόϊδα πού τό ανέχονταν καί χαζοχαρούμενα χειροκροτούσαν καί ψήφιζαν. Καί θά ξαναψηφίσουν καί πάλι. Εναντίον τους.

    Θά σώζονταν η παρτίδα χωρίς Τρόϊκα καί μνημόνιο; Η ταπεινή μου άποψη επιμένει καί λέγει όχι. Καί αυτό γιατί τό άκαμπτο οικονομικό μοντέλο τής ελληνικής οικονομίας στηρίζονταν αποκλειστικά στόν άκρατο καταναλωτισμό τού δημόσιου καί δημοσιοτραφούς ιδιωτικού τομέα μέ όρους καθαρά παρασιτικούς. Ελλείψει δέ επαρκούς «αίματος» τού ελλαδικού οργανισμού η συντήρηση του απαιτούσε μιά μόνιμη τροφοδότηση μέ δανεικό «αίμα». Μιά κατάσταση πού θά μπορούσαμε χρονικά μέ τήν κατάλληλη ηγεσία νά παρατείνουμε, αλλά μόνο κοντοπρόθεσμα όχι όμως καί νά καταφέρουμε νά αποφύγουμε τό μοιραίο. Εκτός καί άν η κοινωνία συνειδητοποιούσε όντως τόν κίνδυνο καί «ανάγκαζε», τρόπον τινά, τίς οργανωμένες παρασιτικές συντεχνίες νά περιορισθούν καί η κρίση νά ήταν περιορισμένη καί έν μέρει διαχειρίσιμη.

    Επειδή πολλοί κατηγορούνε τόν Σαμαρά γιατί άλλαξε θέση καί υπερασπίσθηκε στό τέλος μιά πολιτική πού δέν συμφωνούσε απαντά η παραπάνω ανάρτηση.
    Ο πολιτικός χρόνος δέν είναι στατικός, αλλά δυναμικός. Μιά πολιτική θέση τού χθές είναι ίσως σωστή στό χθές καί όχι στά γεγονότα πού δημιουργεί ο τρέχον χρόνος.
    Η πολιτική πρέπει νά έχει άμεσους, κοντοπρόθεσμους καί μακροπρόθεσμους στόχους.
    Ο Σαμαράς έχει καί ο άμεσος στόχος ήταν η διαχείριση τής επιλογής νά μείνουμε στό ευρώ. Ούτε χαζός είναι, ούτε η στενή του ομάδα δέν ξέρει πού πάει. Τό ξέρει καί πολύ καλά μάλιστα. Μία επιλογή είχε καί άς νομίζει ο καθένας ότι τά ξέρει καλύτερα. Διαχείριση τού δημόσιου τέρατος μέ κοφτές καί συνεχείς δράσεις περιοριστικών πολιτικών, οι οποίες όμως απαιτούν σεβαστό χρόνο διαχείρισης. Μία κατά μέτωπο επίθεση θά είχε καταστροφικά αποτελέσματα γιά τήν κυβέρνησή του από τά κεφάλια τής δημόσιας ύδρας. Ένα κόβεις δέκα φυτρώνουν. Διάλεξε τό χρονικό τάϊσμα τών υπόλοιπων κεφαλών μέ κόψιμο μερικών καί καυτηρίασμα. Μέθοδος επικίνδυνη, μοναδική δέ. Άν δέ τό υδραίο τέρας πονέσει πολύ θά στραφούν όλα τά κεφάλια εναντίον του καί θά καθαρίσει σέ χρόνο dt. Από τήν άλλη μεριά τό τάϊσμα τής δημόσιας ύδρας προϋποθέτει αφαίμαξη τών μή προνομιούχων ομάδων τού πληθυσμού καί στέγνωμα τής όποιας αναπτυξιακής προοπτικής. Μπρός γκρεμός καί πίσω ρέμα δηλαδή. Ελπίζω νά τού βγεί καί στό τέλος νά καταφέρει νά έχει καί τόν σκύλο μισοχορτάτο ή μισονηστικό καί νά περισσέψει κάτι από τήν πίτα γιά τούς πολλούς πού είναι πραγματικά νηστικοί.

    Δέν ξέρω άν θά τά καταφέρει αλλά αξίζει η προσπάθειά του. Αλλιώς θά μάς καταπιεί όλους η Δημόσια Ύδρα καί στό τέλος θά ψοφήσει καί αυτή.

  8. Γιάννης Φαίλτωρ avatar
    Γιάννης Φαίλτωρ 14/09/2013 15:27:10

    Καλά όλα αυτά αλλά κανείς ή σχεδόν κανείς δεν αναφέρεται στη διάρθρωση της ελληνικής οικονομίας. Η μεγέθυνση του ΑΕΠ, και όχι αύξηση, αν θέλουμε να είμαστε σοβαροί, προήλθε από την τρομερή εισροή κεφαλαίων εξαιτίας του φθηνούτ χρήματος ποτ προσεφέρετο αφειδώς στην ΕΖ από το πελόνασμα των εξαγωγικών χωρών με τρομερά επίπεδα μόχλευσης. Αυτό οδήγησε στη φούσκα των ακινήτων, των αυτοκινήτων, και των καταναλωτικών προϊόντων με ταυτόχρονη αύξηση της απασχόλησης σε αυτούς του κλάδους. Ταυτόχρονα, το φαυλοκρατικό ελληνικό κράτος διόγκωσε σε απίστευτο βαθμό τους μισθούς και τα προνόμια (κοινωνικέ δαπάνε που λένε και οι μορφωμένοι) ενώ και τους κοινωτικούς πόρους τους διοχέτευσε σε φαραωνικά έργα (δρόμοι κλπ) τα οποία διευκόλυναν την εισροή ξένων προϊόντων και όχι το αντίστροφο. Έτσι τονώθηκε υπέρογκα η εσωτερική ζήτηση. Επειδή όμως η μεταποίηση παρέμενε σε τρομερά χαμηλά επίπεδα σε σχέση με την υπερδιόγκωση του τριτογενούς τομέα, ήταν αδύνατο να αντιταθμιστεί η ζήτηση των φιλοπροόδων καταναλωτών. Με αυτόν τον τρόπο τινάχτηκε στον αέρα το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών ενώ το "κοινωνικό κράτος" φρόντισε στοργικά την εκτίναξη του ελλείματος της γεναικής κυβέρνησης. Η μεγάλη αύξηση των εισοδημάτων στους κλάδους της φούσκας σε συνδυασμό με την ανικανότητα του κράτους για συλλογή φόρων, οδήγησε σε μεγάλη ύψη την φοροδιαφυγή. Δημιουργήθηκε δε και μια τάση στην κοινωνία να βρει δουλειά που είχε σχέση με τα φουσκωμένους κλάδους των υπηρεσιών.
    Η αδυναμία του κράτους να εξυπηρετήσει ταυτόχρονα το έλλειμα τρεχουσών συναλλαγών, αφού η οικονομία δεν παρήγαγε ως αντιστάθμισμα εξαγωγικά προϊόντα και υπηρεσίες και ταυτόχρονα το κρατικό έλλειμα της κομματοκρατίας, οδήγησε στην έκρηξη. Γι΄αυτό, ναι μεν η ίδια αιτία (τεράστια ρεισροή φθηνού χρήματος) οδήγησε τις άλλες χώρες στη δημιουργία αντίστοιχων φουσκών, αλλά καμία από αυτές δεν έχει τα δομικά ρποβλήματα της ελληνικής οικονομίας. Έτσι, ενώ στην Ισπανία λ.χ μια κενσϋανού τύπου τόνωσης της ζήτησης θα είχε αποτέλεσμα, στην Ελλάδα θα διόγνωνε πάλι το ίδιο μπαλόνι γιατί δεν υπφίσταται αργούν παραγωγικό δυναμικό να πάρει μπρος. Συνεπώς δεν αντιμετωπίζουμε εγχωρίως μια κλασικού τύπου ύφεση.
    Η δομική έκρηξη της καταστροφής ήταν αναπόφευκτη, με ή χωρίς μνημόνια. Αλλά μεγάλο τμήμα της ελληνικής κοινωνίας, χωρίς ουσιαστική παιδεία και μαθημένο στην αδράνεια, δεν μπορεί ακόμα να το αντιληφθεί. Και πολλοί αδυνατούν να αντιληφθούν ότι είναι αδύνατο να ξανακάνουν τα επαγγέλματα που έκαναν.
    Φυσικά εγώ είμαι ένας απλός μηχανικός και δεν διαθέτω γνώσεις οικονομικές. Οπότε ας μη ληφθή σοβαρά το σχόλιο που χαλάει και την πιάτσα.

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ Γιάννης Φαίλτωρ 14/09/2013 15:35:14

      Γιάννο,
      ξέρω πολλούς μηχανικούς που έγιναν εξαιρετικοί οικονομολόγοι, αλλά κανέναν που να έκανε την αντίστροφη διαδρομή!

    • Διογένης avatar
      Διογένης @ Γιάννης Φαίλτωρ 14/09/2013 16:11:21

      Δεν νομίζω ότι χαλάει την πιάτσα, είναι πολυ ευφυές το σχόλιό σας και πρέπει να είναι βάση ευρύτερης συζήτησης. Όμως, ενώ βρίσκω την συλλογιστική σας κατά βάση σωστή, διαφωνώ και πάλι στο τελικό συμπέρασμα (νομίζω ότι μου έχει ξανασυμβεί αυτό με άλλη τοποθέτησή σας παλιότερα).

      Δεν συμφωνώ ότι ήταν αναπόφευκτη η έκρηξη της φούσκας. Σε κανένα σημείο του πλανήτη δεν έχει ποτέ συμβεί σε καιρό ειρήνης αυτό που έγινε στην Ελλάδα. Δεν φταίνε για αυτό τα δομικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας, αλλά μια καθόλα τεχνητή πρόκληση της κρίσης και μια τερατώδης διαχείρισή της. Για να το πω αντίστροφα από ό,τι το είχε πει ο Μιχαλολιάκος της Χ.Α. "το Μνημόνιο έφερε την κρίση" και όχι το αντίστροφο.

      Φούσκα υπήρχε, αλλά δεν ήταν ανάγκη να σκάσει. Μπορούσε απλώς να σταματήσει να φουσκώνει αέρα μέσα της το τραπεζικό σύστημα. Να περιοριστεί, αλλά όχι να τιναχθεί στον αέρα, η παροχή δανείων (ήδη περιορίστηκε πολύ μετά την κρίση της Lehman Brothers). Να υπάρξει φορολογική δυσχέρανση της αγοράς καταναλωτικών αγαθών (ο κος. Σουφλιάς είχε διατάξει απόσυρση αυτοκινήτων, για να τονωθεί ο κλάδος των αυτοκινήτων). Η έκρηξη της αγοράς ακριβών αυτοκινήτων στην Ελλάδα έγινε όχι μόνον με το ευρώ, αλλά με την κατάργηση του αυτοκινήτου από φορολογικό τεκμήριο το 2002. Το κράτος μπορούσε από καιρό να είχε παγώσει τους μισθούς Δ.Υ., ώστε να περιορίσει την κρατικά δημιουργούμενη ζήτηση και να κάνει το ΑΣΕΠ λιγότερο ελκυστική προοπτική για την πλειονότητα Ελλήνων και, κυρίως, Ελληνίδων.

      Γενικά, υπήρχαν πάρα πολλοί τρόπο να δει κανείς το τεράστιο πρόβλημα που σωστά περιγράφετε και να επιχειρήσει ανάσχεσή του. Η Ελλάδα, μετά το τέλος της κρίσης της Lehman Brothers είχε το πιο υγιές τραπεζικό σύστημα στην Ευρωζώνη μετά την... Ισπανία (συμπτωση;;;) και αυτό από μόνο του της έδιδε μεγάλες αναπτυξιακές προοπτικές και προοπτικές εν γένει οικονομικής επέκτασης σε άλλες αγορές. Μια τέτοια οικονομική επέκταση θα μπορούσε να γίνει με τρόπο που να βελτιώνει και να μην δυσχαιρένει τον στόχο της εξομάλυνσης του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών. Η Ελλάδα π.χ. θα μπορούσε να είχε φτιάξει ειδικό φορολογικό καθεστώς για εταιρίες holding (έχει τέτοιο η Γερμανία), όπου π.χ. θα μπορούσαν να μεταβιβάζονται αφορολόγητα οι υπεραξίες συμμετοχών και να κρατούν οι επιχειρήσεις (ελληνικές κυρίως) τον "κουμπαρά" τους στην Ελλάδα, αντί να μπαίνουν στον πειρασμό των off-shore. Με τον τρόπο αυτό, πολύ χρήμα θα έμενε στην Ελλάδα και δεν θα έψαχνε φορολογικούς παραδείσους και θα βελτιωνόταν το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών.

      Χώρια τα άλλα πολλά που θα μπορούσαν να επιτεχυθούν με την κατάργηση της φορολογικής γραφειοκρατίας (φορολογικές-ασφαλιστικές ενημερότητες), ενίσχυση του κράτους δικαίου (άμεση καταστολή οικονομικών αδικημάτων εις βάρος τόσο ιδιωτών, όσο και κράτους), ενίσχυση της αξιοπιστίας των θεσμών.

      Με σχετικά ήπιο τρόπο (πρόγραμμα Καραμανλή του 2009) θα μπορούσε να είχε μειωθεί και το δυσανάλογα υψηλό έλλειμμα που άφησε πίσω της η κρίση της Lehman, που όμως σε καμία περίπτωση δεν έφτανε τα ύψη στα οποία τεχνητά το σκαρφάλωσε η άθλια διαχείριση ΓΑΠ.

      Κοινώς, η διαχείριση θα μπορούσε να είχε γίνει με τρόπο που να αξιοποιεί και να μην καταστρέφει όσα θετικά υπήρχαν (π.χ., ισχυρό τραπεζικό σύστημα) και να μην παρέδιδε την κυριαρχία της χώρας στους ξένους δανειστές. Τα υπάρχοντα προβλήματα δεν οδηγούσαν αναγκαστικά σε κάποιο Μνημόνιο. Το σχέδιο υπήρχε μεν και φαίνεται από το άρθρο που είχε γράψει ο Σημίτης στο τέλος του 2008, με το οποίο πρότεινε εκ του μη όντος τότε υπαγωγή μας στο ΔΝΤ, αλλά μόνον στο μυαλό μετρημένων ανθρώπων. Τα παλαιά ελληνικά προβλήματα και το Μνημόνιο δεν βρίσκονται σε σχέση αιτίας-αιτιατού.

      • Uncle Stgm avatar
        Uncle Stgm @ Διογένης 14/09/2013 19:11:33

        Ήταν αδύνατο. Η Ελληνική οικοδομική φούσκα ήδη το 2007 ήταν "τεχνικά" μη αναστρέψιμη. Τιμές αγοράς 3,5 φορές πάνω απο το θεμελιώδες κατασκευαστικό κόστος, και έγραφαν κορυφή 70 % πάνω από τον κινητό μέσο όρο 20ετιας.
        Με κορεσμένη τη ζήτηση και με προσφορά που συνέχιζε να ανεβαίνει σαν τρελή απο αδράνεια. Οι κατασκευαστές επενεπένδυαν τα τεράστια κέρδη τους πάλι στον οικοδομικό τομέα, χωρίς να κάνουν έστω και στοιχειώδη διασπορά. Άγνοια επενδυτικού κινδύνου είχαν ακόμη και μεγάλες κατασκευαστικές, όχι μόνον μικροεργολάβοι.
        Για τιν τραπεζικό τομέα μη τα ξαναπούμε. Ήταν άρρωστος απο το 2005. Έδιναν δάνεια στο 120 % του πραγματικού κόστους στεγαστικών - για "να βάλεις και κάτι στην άκρη". Με επιτόκιο στεγαστικού. Και συσσώρευαν bonus οι διευθυντικοί...

        • foros1 avatar
          foros1 @ Uncle Stgm 14/09/2013 20:43:14

          μηπως γι'αυτη η φουσκα και τα bonus πρεπει να επανελεγχθούν φορολογικα οι αποδεκτες;

      • Γιάννης Φαίλτωρ avatar
        Γιάννης Φαίλτωρ @ Διογένης 14/09/2013 19:23:13

        Δυστυχώς το πολιτικό προσωπικό ήταν αυτό που ήταν και ο κόσμος είχε μάθει να συμπεριφέρεται οικονομικά και πολιτικά με ένα συγκεκριμένο τρόπο. Πως θα μπορούσαμε να έχουμε εν τέλει διαφορετικό αποτέλεσμα; Εδώ μετά από τρια χρόνια και δεν έχουν καταφέρει να αλλάξουν παρά ελάχιστα πράγματα.

      • GO avatar
        GO @ Διογένης 14/09/2013 20:57:21

        Πόσο δίκιο έχετε;!

    • Uncle Stgm avatar
      Uncle Stgm @ Γιάννης Φαίλτωρ 14/09/2013 17:44:19

      Αγαπητέ Γιάννη, δυστυχώς είναι σωστό αυτό που γράφεις για την διαρθρωτική ανισορροπία. Η κευνσιανή αντιμετώπιση δεν αρκεί.
      Αυτό ακριβώς είναι η Ελληνική ιδιορρυθμία ανάμεσα στα "PIIGSC".
      Είναι αυτό που ανέβασες, που επισημαίνει εύστοχα ο Δημήτρης Α. Ιωάννου ("Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα είναι "κρίση διαρθρωτικής κατάρρευσης").
      Η κρίση εκδηλώθηκε με διαφορετικές μορφές απο χώρα σε χώρα, αλλά με κοινή προέλευση:
      Η Ισπανία δεν είχε κανένα απολύτως δημοσιονομικό πρόβλημα (απο τις καλύτερες στην Ευρωζώνη), είχε όμως τερατώδη στεγαστική - υποθηκευτική φούσκα, πού έσκασε και προκάλεσε χρηματοπιστωτική (για την ακρίβεια τραπεζική) κατάρρευση. Καθαρή κατάρρευση του ιδιωτικού τομέα. Το ίδιο περίπου και η Ιρλανδία, μαζί με κρίση αποεπένδυσης (λόγω απόσυρσης κεφαλαίων). Μοιάζει εντυπωσιακά και με την Κύπρο.
      Η Πορτογαλία είχε δημοσιονομικό πρόβλημα και μακροχρόνια ανισορροπία εμπορικού ισοζυγίου. Μοιάζει αρκετά και η Ιταλία, με το 120 % λόγο δημ. χρέους προς ΑΕΠ.
      Η Ελλάδα τα είχε όλα: Και υπερδανεισμό δημοσιονομικό, και ανισορροπία εμπορικού ισοζυγίου που ολοένα χειροτέρευε και στεγαστική-υποθηκευτική φούσκα που μαζί με την αποεπένδυση στις ιδιωτικές επιχειρήσεις, οδήγησε σε τραπεζικό πρόβλημα.
      Αλλά η ρίζα είναι κοινή: Οι καταρρακτώδεις ροές κεφαλάιων της περιόδου 1990 - 2008 απο Βορρά (και όχι μόνον) προς Νότον, το απότομο τέλος της οποίας προκάλεσε οικονομικό σοκ.
      Με αφορμή τις Γερμανικές εκλογές, είναι εξαιρετικά εντυπωσιακή η εύγλωττη ανάλυση δύο αντιπολιτευόμενων κομμάτων, των Πράσινων και των Linke.
      h**p://aftercrisisblog.blogspot.gr/2013/08/die-linke-spd-grunen-linke.html
      h**p://aftercrisisblog.blogspot.gr/2013/08/blog-post_23.html
      Πρόκειται για σύγκλιση στην "αιρετική" άποψη που εδώ και 3 - 4 χρόνια πρεσβεύει ο Μύνχάου και 2 - 3 άλλοι οικονομολόγοι π.χ. ο Λορέντσο Μπίνι Σμάγκι, πρώην της ΕΚΤ. Αιρετική κευνσιανή, διαφέρει απο τις κλασικές νεοκευνσιανές των Στίγκλιτς, Ρουμπίνι, Κρούγκμαν, Μπλανσάρ, διότι δεν χάνει απο τα μάτια της τη στροφή του χρηματοπιστωτικού κεφαλαιου της Δύσης (σε αντίθεση με Κίνα, λοιπα BRICS αλλά και Ιαπωνία) στον μη παραγωγικό τομέα και στην εξυπηρέτηση της ζήτησης μόνον.

      • Γιάννης Φαίλτωρ avatar
        Γιάννης Φαίλτωρ @ Uncle Stgm 14/09/2013 19:19:36

        Ο Θανάσης ο Παπανδρόπουλος αλλά και άλλοι παρομοίασαν το φαινόμενο με την Ολλανδική Ασθένεια. Γι' αυτό και όσοι μιλούν για την εκμετάλλευση των ορυκτών πόρων και φαντάζονται πακτωλούς χρημάτων να ρέουν από τα γεωτρύπανα πρέπει να είναι προσεκτικοί. Άλλωστε από το 1981 και δώθε βρήκαμε φλέβα χρυσού και καταφέραμε να χρεωκοπήσουμε.

        • Uncle Stgm avatar
          Uncle Stgm @ Γιάννης Φαίλτωρ 14/09/2013 19:45:47

          Το απρόοπτο είναι ότι η Ολλανδία κινδυνεύει σήμερα απο την σκασμένη πελώρια στεγαστική της φούσκα και την δευτερογενή τραπεζική κριση.
          h**p://www.marketoracle.co.uk/Article39921.html
          Το ποσοστό υποθηκευμένων κατοικιών είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη.
          Την "Ολλανδική ασθένεια" την είχε κολλήσει με την ανακάλυψη φυσικού αερίου στη Β. Θαλασσα (1960).

  9. Zame avatar
    Zame 14/09/2013 16:22:02

    δεν είναι μόνον ο Joseph Stiglitz πού επισημαίνει
    τον επιμερισμό ευθυνών στην γενεσιουργό αιτία..
    είναι αρκετοί & μάλιστα μεγαλοστελέχος της Π.Τ
    όπως δημοσιεύεται & εδω http://www.youtube.com/watch?v=5naVn_4hmf4#t=38
    Οι πότε σωστές και πότε λανθασμένες οικονομικές
    (& οπωσδήποτε "καλοπληρωμένες)
    καταγραφές πάντα κατά το δοκούν
    & πάντα να εξυπηρετούν τι ακριβώς..?
    τον έλεγχο..?
    μα εφήμερος πλασματικός & εικονικός θαναι και αυτός..
    και σίγουρα οχι μονον μη βιώσιμος ελεγχος..
    αλλά τουναντίον..
    έλκει τα ανεπιθύμητα "ΘΗΡΙΑ"
    & πρώτα άμεσα στους δανειζόμενους ..
    ανοίγοντας τον δρόμο για τούς ιδίους τους δανειστές..
    σε ένα κάθε άλλο παραποιημένο παιχνίδι με επιλογες
    (α) "δημιουργικη καταστροφη" vs "δημιουρικη λογιστικη"
    & (β) "επιτάχυνση του αδιεξόδου"
    με αρκετή ανθρωποθυσία& τα δύο.
    & ..σε αυτό το Θέατρο του παραλόγου που
    όταν η ελλειμματική γνώση παράγει και ελληματική λογική..
    !..επιλεχτήκαμε & .. βρεθήκαμε ? "δωρεαν"
    ΕΓΚΛΩΒΙΖΜΕΝΟΙ σε ένα ΕΠΙΠΕΔΟ αυτού του θεάτρου
    πού θέλει η ΠΑΡΑΠΟΙΗΜΕΝΗ ΓΝΩΣΗ
    παράγει ΠΑΡΑΠΟΙΗΜΕΝΗ ΛΟΓΙΚΗ.
    & πού τωρα ζητά μια πλοήγηση ισσοροποιας..
    πάνω σε ένα εξαιρετικά ακραία διαμορφωμένο ανισσόροπο περιβάλλον.
    Σε μια Ανισότητα τοσο μεγάλης κλίμακας
    οπου πχ.το 95% των κερδών που παράχθηκαν από το 2009 και μετά
    έχει μαζευτεί στα χέρια του 1% της οικονομικής ελίτ
    σύμφωνα με δημοσιευμένη έρευνα
    του καθηγητή οικονομικών του Berkeley, Emanuel Saez.
    ..και εμείς ενοχοποιούμε την ταβέρνα με τα γεμιστά η τα καλαμαράκια..?
    ..η την ποιότητα απόκτησης του παραποιημενου πλούτου..?
    το οτι αναπνεω ακομα δεν ειμαι ενοχος ομως..η ειμαι ?

    • ΓΡΗΓΟΡΗΣ avatar
      ΓΡΗΓΟΡΗΣ @ Zame 14/09/2013 23:42:37

      Aγαπητέ Zame σου έχω ξαναπεί νομίζω οτι τα σχόλιά σου είναι μακράν υπεράνω όλων και πάντα ΑΚΡΙΒΕΣΤΑΤΑ!!!
      Προφανλως διότι τηρίζονται στην ειλικρίνεια και την ανθρωπιά που σε ξεχωρίζει!!! Τα σέβη μου.

      • Zame avatar
        Zame @ ΓΡΗΓΟΡΗΣ 15/09/2013 04:28:59

        ..ευχαριστω & ανταποδιδω.

  10. George avatar
    George 14/09/2013 16:48:02

    "εντόπισε 500 (!!!) προβλήματα που αποτελούν τροχοπέδη για την αγορά" Αυτό το αυτοκτονικό για την κυβέρνηση αλλά και για τη ΝΔ γεγονός που αποδίδεται? Απλή ανικανότητα?

  11. Νικόλαος Μπεχράκης avatar
    Νικόλαος Μπεχράκης 14/09/2013 17:56:33

    "Η κυβέρνηση, λοιπόν, «δημιουργεί» το «πρωτογενές πλεόνασμα» με βάση τη μέθοδο που συμφώνησε με την τρόϊκα! Τόσο δύσκολο είναι να το καταλάβουμε;"
    Ολόσωστο και σαφές. Η τήρηση των υπεσχημένων δείχνει σοβαρότητα και εμπιστοσύνη. Με αυτές τίς συνθήκες δημιουργείται κλίμα θετικό στην αγορά.

  12. Η Πηνελόπη βαρέθηκε avatar
    Η Πηνελόπη βαρέθηκε 14/09/2013 19:47:27

    '' Όμως, όπως προαναφέρθη, αυτό το «πρωτογενές πλεόνασμα» είναι μια λογιστική τακτοποίηση. Ενδεχομένως και προσωρινή. Δεν λύνει τα προβλήματα και το πρόγραμμα της τρόϊκας, ως έχει, δεν βγαίνει. Τα στοιχεία είναι αμείλικτα.''
    Εγώ από αυτό καταλαβαίνω, πως σήμερα οι τοκογλύφοι έχουν συμφέρον να μας αναγνωρίσουν ένα ''πλασματικό'' στα ...χαρτιά ‘’πρωτογενές πλεόνασμα’’, να κάνουν το παιχνίδι τους που πρόσκαιρα μπορεί να δημιουργεί την πλάνη οτι ...συμφέρει και σ΄εμάς, αλλά οποιαδήποτε στιγμή αλλάξουνε τα σχέδιά τους και μας τραβήξουν αποτόμως το χαλί, εμείς θα βρεθούμε στα ίδια, μπορεί και στα χειρότερα. Τι ωφελεί λοιπόν να κοροϊδευόμαστε; Αυτοί μπορεί να θέλουν να μας κρατούν αιωνίως χρεώστε κι ομήρους. Εμείς έχουμε ανάγκη από άμεσες λύσεις, σε υπαρκτά, τεράστια προβλήματα. Πρέπει να τον σκοτώσουμε το .....Δράκο κι όχι να τον μεθύσουμε για να κερδίσουμε λίγο ακόμη χρόνο γι άσκοπη σπατάλη..... Με αυτή την έννοια, οι …χαρισμένες νίκες και τα ....άδωρα δώρα των σεβαστών εταίρων τοκογλύφων, πρέπει να μας τρομάζουν το ίδιο με τα ...δώρα των Δαναών! Δεν έχουμε άλλο περιθώριο να κοροϊδευόμαστε, ούτε και να προσφέρουμε όπλα στους εχθρούς μας. Μόνο η αλήθεια στην περίπτωσή μας, σώζει. Μόνο η κατά μέτωπο αντιμετώπιση των διλημμάτων και η τολμηρές απαντήσεις σε αυτά.

  13. Zame avatar
    Zame 14/09/2013 23:06:31

    σωστα !..έτσι "κουμπώνουν πολλα απο τα επιμελώς σκορπισμένα κομμάτια τού πάζλ"..
    αλλα & οντως
    (Θέλει πολιτικό θάρρος νά μπείς στόν βόθρο καί νά προσπαθήσεις νά τόν αδιάσεις μέ ένα κόσμο πού δέν θέλει καί δέν μπορεί νά μυρίσει τήν δική του βρώμα καί σέ βρίζει χυδαία ώς βοθρατζή)
    ..όπως αναφέρθηκε παραπάνω
    -πόσο μάλλον όταν εκπαιδεύτηκε ετσι κιόλας -
    αν ΔΕΝ είναι ένα άλλο εξαιρετικά κακόγουστο..
    & - χότζα λογικής- ερευνητικό επίπεδο-
    στο ευρύτερο νεοεποχικο περιβάλλον ..
    δημιουργώντας & "πουλώντας μας"
    τον απαραίτητο χώρο-χρόνο στους εμπνευστές..
    για διορθώσεις των κραυγαλέα τουλάχιστον παραποιημένων δεδομένων.?

  14. Πίθηκας avatar
    Πίθηκας 15/09/2013 07:41:56

    Το πρωτογενές πλεόνασμα όχι απλά είναι καλό, αλλά αναγκαία και επαρκή συνθηκη για μια χώρα που έμαθε να ζε με δανεικά.
    Το θέμα είναι πως το χρησιμοποιείς...
    Το να μοιραστεί σε συνταξιούχους, όπως λέγεται ,το θεωρώ ΑΝΕΠΙΤΡΕΠΤΟ!
    Για τους ενστόλους το συζητάω, καθώς πράγματι έχουν αδικηθεί και δυστυχώς πολλοί έχουν πέσει θύματα του λαϊκισμού της χρυσαυγής.
    Η Ελλάς θα σωθεί πάντως μόνο όταν πέσει η ανεργία σε λογικά επίπεδα.
    Προσωπικά φέτος θα πληρώσω φόρο εισοδήματος 32.784 ευρώ.
    Τουλάχιστον ας μην πάνε οι φοροι μου χαμένοι στη μαύρη τρύπα των ασφαλιστικών ταμείων.
    Προτιμώ να αξιοποιηθούν είτε με θέσεις εργασίας νέων κάτω των 35 ,είτε με προγράμματα επιχειρηματικότητας και ενίσχυσης της αυτοαπασχόλησης ,είτε με ενίσχυση νέων ζευγαριών που επιθυμούν να τεκνοποιήσουν.
    ΟΧΙ ΑΛΛΟ ΖΕΣΤΟ ΧΡΗΜΑ ΣΤΙΣ ΤΣΕΠΕΣ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ!
    Πρώτα η Ελλάς και το μέλλον της πατρίδας μου και μετά οι συνταξιούχοι πελάτες του Ανδρέα που ακόμη κατατρώνε το μόχθο της νέας γενιάς την οποία επιβάρυναν με υπέρογκα δανεικά.
    Δυστυχώς δεν μπορούν να σωθούν όλοι οι Έλληνες και ειδικά δεν πρέπει να σωθούν αυτοί που στο παρελθόν έζησαν ζωή χαρισάμενη με τα δανεικά των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ που διέλυσαν την εθνική μας οικονομία.
    Ας σώσουμε λοιπον πρωτίστως αυτούς που μπορούν να προσφέρουν περισσότερα στην Ελλάδα!

    • airman avatar
      airman @ Πίθηκας 15/09/2013 18:25:57

      ''Πρώτα η Ελλάς και το μέλλον της πατρίδας μου και μετά οι συνταξιούχοι πελάτες του Ανδρέα που ακόμη κατατρώνε το μόχθο της νέας γενιάς την οποία επιβάρυναν με υπέρογκα δανεικά.''
      Εκείνο το ''περήφανα νιάτα, τιμημένα γηρατιά'' του Αντρέα ποιος δεν το θυμάται! Μένει να δούμε αν τα τότε ''περήφανα νιάτα'' τώρα που πλησιάζουν στην απέναντι όχθη κατανοήσουν τη σοφή λαϊκή ρήση ''στερνή μου γνώση να σ' είχα πρώτα'' γιατί ως γνωστόν ''αμαρτίες γονέων παιδεύουσι τέκνα''!

    • Μικρασιάτης avatar
      Μικρασιάτης @ Πίθηκας 16/09/2013 21:18:15

      Πιθηκ, πρεπει να εισαι πολυ φανατικος ΣΥΡΙΖΑ, αλλα εισαι ολιγον κουτο-πονηρος, αφου κανει κρα, οτι απλα θες η Ν.Δ να χασει ενα πολυ μεγαλο κοματι της εκλογικης της Βασης δηλαδη τους Ελληνες συνταξιουχους. Χαιρετισματα εκει στη Κουμουνδουρου στους παλιους συνεργατες του Ακη, που σε πλαισιωνουν σε αυτη τη μετριας εξυπναδας προσπαθεια...

  15. εφήμερος avatar
    εφήμερος 15/09/2013 11:46:56

    "Πρωτογενές Πλεόνασμα"!!!, αλλά το ΙΚΑ δανείζεται για να πληρώσει τις συντάξεις, ο ΕΟΠΥ χρωστάει μερικά δισ., η ανεργία κτυπάει κόκκινο και εμείς περιμένουμε τις Γερμανικές εκλογές(τους βαρβάρους του Καβάφη). Αν και η κατάσταση όλο και περισσότερο μοιάζει με το σαλόνι της πρώτης θέσης στον βυθιζόμενο "Τιτανικό". Τουλάχιστον σταμάτηστε την ορχήστρα με τα θριαμβικά της εμβατήρια.Ακούγονται τώρα πιά τόσο κακόηχα.

  16. Theo1 avatar
    Theo1 15/09/2013 18:22:41

    Όπως πάντα κ. Ροδινέ τα άρθρα σας αποτελούν κατά κάποιο τρόπο την ΄΄βαλβίδα στην χύτρα΄΄ ή τον πυροσβέστη ή το ανάχωμα λογικής ή..ή...
    Αυτό όμως που δεν καταλαβαίνω πλέον είναι προς τα που απευθύνονται τώρα.
    Είναι τόσο αυτονόητα αυτά που λέτε (χωρίς παρεξήγηση γιατί το λέω ειλικρινά και με διάθεση επιβράβευσής τους) που δε νομίζω να μην τα γνωρίζουν οι κυβερνώντες. Τόσα δράμια μυαλό έχουν.
    Εμείς (ας πούμε οι κυβερνόμενοι ) τα αισθανόμαστε στο πετσί μας.
    Άρα ποιος ο κόπος;
    Αν έχετε την δύναμη να τα επιβάλετε ή έστω να επηρεάσετε σημαντικά κάντε το κι ας μη το λέτε.
    Σε λίγους μήνες θα είναι αργά για όλους.
    Ίσως είναι η πρώτη φορά στα χρόνια του νεώτερου Ελληνικού κράτους που όλα τα γεωπολιτικά δεδομένα της ευρύτερης περιοχής- συμπεριλαμβανομένων των ενεργειακών- ευνοούν τόσο πολύ την χώρα μας αλλά εμείς βρισκόμαστε (κατ΄άλλους οδηγηθεί σκοπίμως) σε τέτοια μεγάλη αδυναμία να ωφεληθούμε έστω και κατ΄ελάχιστο.
    Με πραγματικούς φιλικούς χαιρετισμούς και συγνώμη αν έγινα ενοχλητικός.

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ Theo1 17/09/2013 07:55:56

      Kαλημέρα,
      ο,τι γράφω απευθύνεται πάντα σ' αυτούς που μας κάνουν την τιμή να μας διαβάζουν!

  17. Πλεονασμα avatar
    Πλεονασμα 16/09/2013 20:50:19

    Κύριε Ροδινέ σας επισυναπτω διευθυνση λαμιωτικου site που χρησιμοποιει το αρθρο σας (οικειοποιηση) χωρις αναφορα στην πηγη δηλαδη εσας...

    http://www.lamiafm1.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=10081:με-το-μάτι-ενόςδεξιού&Itemid=0

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ Πλεονασμα 17/09/2013 07:54:22

      Σας ευχαριστώ για την ενημέρωση, αλλά όλοι ξέρουν ο,τι γράφω στο Antinews.

  18. Πλεονασμα avatar
    Πλεονασμα 18/09/2013 17:00:22

    Κύριε Ροδινέ σας επισυναπτω διευθυνση λαμιωτικου site που χρησιμοποιει το αρθρο σας (οικειοποιηση) χωρις αναφορα στην πηγη δηλαδη εσας…

    http://www.lamiafm1.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=10081:με-το-μάτι-ενόςδεξιού&Itemid=0
    Το μεμπτο ειναι οτι μετα το κειμενο σας βριζει τον Σταικουρα οποτε χρησιμοποει εσας και το κειμενο σας για εξυβριση του αναπληρωτη υπουργου

  19. Πλεονασμα avatar
    Πλεονασμα 19/09/2013 03:12:26

    Σημερα το διορθωσανε βαλανε το ονομα σας και απεσειραν τα σχολια τους για τον αναπληρωτη υπουργο.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.