#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
25/09/2009 14:07
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Η χρήση των social media στις ελληνικές εκλογές

Του Κωνσταντίνου Καπόπουλου



Η νίκη του Οbama στις αμερικανικές εκλογές σηματοδότησε μια νέα εποχή για το πολιτικό μάρκετινγκ, επαναπροσδιορίζοντας σε μεγάλο βαθμό τις τεχνικές και τα εργαλεία του. Η ευρεία χρήση των social media, ως πλατφόρμα επικοινωνίας με τους πολίτες και η παράλληλη ενσωμάτωση σε ένα ενιαίο στρατηγικό πλάνο των παραδοσιακών και των νέων μέσων, δημιούργησαν μια συμπαγή προεκλογική εκστρατεία κάνοντας ουσιαστικά πράξη την πραγματική συμμετοχή των πολιτών σε αυτή.

Η καθολική επιτυχία της εκστρατείας Obama δημιούργησε νέα δεδομένα στις προεκλογικές εκστρατείες ακόμη και στην Ελλάδα, πολλαπλασιάζοντας τα αιτήματα από τους υποψήφιους βουλευτές για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη χρήση των social media στις προεκλογικές τους εκστρατείες.

Αν και παρουσιάζει σίγουρα μεγάλο ενδιαφέρον ο προσδιορισμός και η περαιτέρω ανάλυση των διαφορετικών κινήτρων που ώθησαν φέτος τους υποψήφιους να οδηγούνται στην ενσωμάτωση των social media στις εκστρατείες τους, θα θεωρήσουμε ότι τα τρία βασικότερα είναι: η «μόδα» που δημιουργήθηκε από τον Οbama, η δυνατότητα προβολής της υποψηφιότητας χωρίς σπατάλη χρημάτων και η επαφή με τη νέα γενιά (δυνητικά και υποθετικά).

Η λογική προβολής μιας υποψηφιότητας μέσα από τα social media είναι περισσότερο κατασκευαστική –υπό την έννοια της προοδευτικής δημιουργίας ενός καναλιού αμφίδρομης επικοινωνίας με συγκεκριμένο κοινό, στην οποία το πολιτικό στοιχείο προκύπτει από την προσωπική δικτύωση- και έχει σίγουρα διαφορετική προέλευση από τα κίνητρα αυτά.

Η σχέση που δημιουργείται από τον υποψήφιο (πομπό) προς το δυνητικό ψηφοφόρο  (δέκτη) είναι εξ’ ορισμού ισότιμη και αμφίδρομη, άμεση και προσωπική. 

Αυτή τη σχέση, η μεγάλη πλειοψηφία των υποψηφίων στις φετινές εκλογές (οι εξαιρέσεις είναι λίγες, αλλά πραγματικά λαμπρές) δεν κατάφερε σε κανένα σημείο να αποκαταστήσει.

Οι κανόνες λειτουργίας των social media ξεφεύγουν κατά πολύ από τη λογική του υποψήφιου βουλευτή, που στις φετινές εκλογές και μέσα σε ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα προσπάθησε να πολλαπλασιάσει τους followers ή τους φίλους του, χωρίς να συμμετέχει προσωπικά, χωρίς να αντιλαμβάνεται το αντικείμενο της πληροφορίας που πρέπει να προβάλλει και με ποιο τρόπο, χωρίς να επιδιώκει την πραγματική συμμετοχή, αλλά την αίσθηση της συμμετοχής.

Καταλήξαμε να γινόμαστε αποδέκτες καθημερινά ενός τεράστιου αριθμού μηνυμάτων μέσα από το twitter ή το facebook, μηνυμάτων χωρίς στρατηγική στόχευση και χωρίς να επιδιώκουν την (πιο) άμεση και (πιο) προσωπική σχέση, γεγονός που μάλλον τελικά λειτούργησε αρνητικά. 

Τουλάχιστον, με απαρχή τη φράση «ψάχνω κάποιον μικρό που ασχολείται με αυτά τα facebook, για να βοηθήσει στην καμπάνια μου», δημιουργήθηκαν νέες θέσεις εργασίας, έστω και εποχιακές....

(O Κωνσταντίνος Καπόπουλος είναι πολιτικός επιστήμονας, επικοινωνιολόγος)

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Βανζέτι avatar
    Βανζέτι 25/09/2009 15:34:55

    Η τελευταία φράση είναι όλα τα λεφτά...και ισχύει..
    Όλοι οι υποψήφιοι ψάχνουν ένα "μικρό"..για να ασχολείται με τα socia media...
    κακώς..γιατί σε μία προεκλογική εκστρατεία τελικά έχει φανεί πως η χρήση των διαδικτυακών μέσων αλλά και η "χρησιμοποίηση" των blogs και των sites αποτελεί το καλύτερο χρηστικό εργαλείο σε μία καμπάνια..

    δεν είναι τυχαίο που στρέφονται προς τα εκεί οι διαφημιστές..

  2. Orestios avatar
    Orestios 25/09/2009 15:59:07

    Άλλα λέει όμως τώρα ο Ομπάμα. Θεωρεί επικίνδυνο για την δημοκρατία το διαδίκτυο και την ελευθερία στη διακίνηση των ιδεών. Ως κι εδώ έφτασαν οι υποστηρικτές αυτής της ιδέας. Από το ΠΑΣΟΚ βέβαια είναι οι υποστηρικτές αυτοί. Μιλούν για "διαφάνεια".

  3. isnogood avatar
    isnogood 26/09/2009 06:31:42

    Ντόρα Μπακογιάννη: Μακράν η πρώτη πολιτικός στην Ελλάδα στη χρήση του διαδικτύου σε σχέση με την άμεση προβολή θέσεων, αμφίδρομης επικοινωνίας κτλ.
    Βενιζέλος Βαγγέλης, καλή παρουσία με σοβαρή δουλειά, ιδιαίτερα την προεκλογική περίοδο: διαδικτυακές συνεντεύξεις, ερωτήματα απο τους πολίτες κτλ

    Αρης : Προσεγμένο σάιτ, άλλη όμως φιλοσοφία πολιτικής επικοινωνίας

    Αβραμόπουλος: θέλει δουλειά

    Σαμαράς: Περίμενα περισσότερα

    Διαμαντοπούλου: Απο τις καλές παρουσίες,που αν το ργανώσει περισσότερο το θέμα αμφίδρομης επικοινωνίας, θα σκίσει.


    Αυτά...

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.