#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
21/08/2011 14:53
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Η «τέλεια καταιγίδα» που πλησιάζει....


Στην ανάλυση κρίσεων το χειρότερο που μπορεί να συμβεί είναι όταν δύο (ή περισσότερες) κρίσεις συμπέσουν!


 Αυτό είναι πολύ πιθανό να συμβεί στο αμέσως προσεχές διάστημα. Επειδή η διεθνής οικονομική κρίση δανεισμού (κρίση του τραπεζικού συστήματος) που ξεκίνησε το 2008 στις ΗΠΑ, επεκτάθηκε στον υπόλοιπο κόσμο και αρχικά μάλλον αντιμετωπίστηκε, αλλά αφού προκάλεσε σοβαρές αποσταθεροποιήσεις στην Ευρώπη και αλλού. Έτσι, σήμερα έχουμε δύο διακριτές και διαφορετικές κρίσεις δανεισμού, μια στις ΗΠΑ και μία στην Ευρώπη.


Η κρίση των ΗΠΑ


Στις ΗΠΑ, η κρίση οφείλεται κυρίως σε τρείς παράγοντες:


Πρώτον, στην αδυναμία που δείχνει η πολιτική τάξη των ΗΠΑ να ελέγξει τα ελλείμματά της: Οι Δημοκρατικοί θέλουν αύξηση φόρων. Οι Ρεπουμπλικανοί επιθυμούν μείωση δαπανών. Και δεν προκύπτουν περιθώρια μόνιμου συμβιβασμού ανάμεσά τους. Έτσι το Αμερικανικό χρέος ανεβαίνει συνεχώς, σχεδόν ανεξέλεγκτο (έχει ήδη πλησιάσει το 100% του αμερικανικού ΑΕΠ).


Δεύτερον, στο θεσμικό εμπόδιο, την επιβολή «οροφής χρέους», που δεν μπορεί εύκολα να μετατεθεί (προς τα πάνω), αν δεν υπάρξει συμβιβασμός μέσα στην πολιτική τάξη των ΗΠΑ (ο συμβιβασμός που προέκυψε στο «παρά ένα» πριν τρείς εβδομάδες θεωρείται πρόσκαιρος και εύθραυστος).


Τρίτον, στο γεγονός ότι οι ΗΠΑ εκδίδουν το βασικό διεθνές νόμισμα, το δολάριο. Έτσι, η αποσταθεροποίηση της δανειακής ικανότητας των ΗΠΑ κλονίζει ολόκληρη τη βάση των διεθνών συναλλαγών, του εμπορίου και των επενδύσεων σε μια διεθνοποιημένη αγορά.


Αν δεν υπήρχε ένα από τα τρία αυτά χαρακτηριστικά, οι ΗΠΑ δεν θα βρίσκονταν σήμερα σε κρίση χρέους. Είναι η σύμπτωση και των τριών που δημιουργεί συνθήκες συστημικής κρίσης (δανεισμού) στις ΗΠΑ.


Η κρίση στην Ευρώπη



Στην Ευρώπη, η κρίση οφείλεται σε εντελώς διαφορετικούς λόγους:


Έχουμε μια νομισματική Ένωση που αρνείται να λειτουργήσει -  και ως «Νομισματική» και ως «Ένωση»:


Η Ευρωπαϊκή Ένωση αρνείται να λειτουργήσει ως Ένωση, γιατί δεν εκδίδει κοινά (ευρω-) ομόλογα. Κι έτσι υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση αποδόσεων (spreads) ανάμεσα στα ομόλογα που εκδίδουν τα ανταγωνιστικά και τα μη ανταγωνιστικά κράτη-μέλη:


Τα μη ανταγωνιστικά κράτη συντρίβονται από τις όλο και υψηλότερες αποδόσεις που αναγκάζονται να πληρώνουν για να δανείζονται όλο και περισσότερο προκειμένου να καλύψουν την υστέρηση ανταγωνιστικότητάς τους. Κι αυτά τα καθιστά ακόμα λιγότερο ανταγωνιστικά.


Και τα ανταγωνιστικά κράτη επωφελούνται από την υστέρηση των μη ανταγωνιστικών (αφού τα πλεονάσματα των πρώτων συνδέονται με τα ελλείμματα των δεύτερων), αλλά αρνούνται να βοηθήσουν για να ξεπεραστεί το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας. Τα «τιμωρούν» μάλλον παρά τα βοηθούν...


Οι Κεντρικές Τράπεζες των ΗΠΑ, της Βρετανίας και της Ιαπωνίας, εκδίδουν ομόλογα (στην πρωτογενή αγορά) και προχωρούν σε συνεχείς αγοραπωλησίες ομολόγων στη δευτερογενή αγορά (πράξεις «ανοιχτής αγοράς» ή open market operations) προκειμένου να ρυθμίσουν την προσφορά χρήματος.


Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα μέχρι πολύ πρόσφατα δεν είχε τέτοια δυνατότητα. Και τώρα ακόμα, η παρέμβαση στην δευτερογενή αγορά γίνεται μόνο μέσω του ειδικού Ταμείου Σταθερότητας (EFSF), το οποίο, όμως, δεν διαθέτει τα απαραίτητα κονδύλια ούτε τη δυνατότητα να «δημιουργεί χρήμα» από μόνο του. Συνεπώς, η ΕΚΤ από την άποψη αυτή, είναι μια «ανάπηρη» Κεντρική Τράπεζα.


Η Ευρωπαϊκή Ένωση  αρνείται να λειτουργήσει και ως Νομισματική Ένωση, αφού δεν παράγει «εξωγενές χρήμα». Δεν μπορεί να «τυπώνει» νόμισμα, όπως έλεγαν οι παλαιότεροι. Κάθε αύξηση της προσφοράς ευρώ γίνεται μόνον «ενδογενώς», δηλαδή μέσω του τραπεζικού συστήματος. Αλλά όταν το τραπεζικό σύστημα κλονίζεται, η επέκταση ρευστότητας στερεύει και παραλύει και η διατραπεζική αγορά, έχουμε απότομη μείωση της προσφοράς χρήματος.


Παντού αλλού, σε τέτοιες περιπτώσεις, οι Κεντρικές Τράπεζες «τυπώνουν» χρήμα, δηλαδή αυξάνουν την εξωγενή προσφορά χρήματος. Αυτό στην Ευρώπη δεν μπορεί να γίνει (αν και οριακά ήδη γίνεται εμμέσως και παρατύπως, αλλά σε ανεπαρκέστατο βαθμό).


Όμως, μια Κεντρική Τράπεζα που δεν μπορεί να παράγει «εξωγενές χρήμα» (να αυξήσει ευθέως την προσφορά του), ούτε να ελέγξει το «ενδογενές χρήμα» (να παρέμβει ευθέως στην δευτερογενή αγορά με open market operation), δεν είναι μόνο «ανάπηρη» Κεντρική Τράπεζα, είναι «τετραπληγική»!


Σε ομαλές συνθήκες ρυθμίζει εμμέσως τη ροή ρευστότητας ανεβοκατεβάζοντας τα κεντρικά επιτόκια. Αλλά πέραν αυτού, αν τα πράγματα πάψουν να είναι «ομαλά» (όπως τώρα), δεν έχει εργαλεία συστημικής παρέμβασης.


Σε συνθήκες τέτοιας κρίσης είναι παντελώς ανίκανη να παρέμβει ουσιαστικά.


Μοιάζει με εκείνο τον υδραυλικό ενός δικτύου ύδρευσης, που όταν τα πράγματα είναι «ομαλά» ρυθμίζει τη ροή ανοιγοκλείνοντας της στρόφιγγες, αλλά όταν κάτι «στραβό» προκύψει στο σύστημα – κάπου «μπουκώσουν» οι σωλήνες, κάπου χαλάσουν οι αντλίες ή κάποια μεγάλη διαρροή εμφανιστεί – δεν έχει τα εργαλεία να παρέμβει στο σύστημα και το διορθώσει συνολικά.


 Η ελληνική κρίση δανεισμού, απλώς ανέδειξε όλες τις σοβαρές αναπηρίες της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας: Η οποία τώρα καλείται είτε να τις ξεπεράσει (όσο είναι καιρός ακόμα), είτε να ομολογήσει την πλήρη αδυναμία της και να διαλυθεί. (μαζί με την ευρωζώνη)...


Η ενδεχόμενη κατάρρευση της συμφωνίας της 21ης Ιουλίου     



Τελικό επεισόδιο αυτής της παράλυσης, η απόφαση της 21ης Ιουλίου. Υποτίθεται ότι θα «έσωζε» την Ελλάδα οριστικά από την κρίση χρέους (ρυθμίζοντας την αποπληρωμή του ελληνικού χρέους ως το 2020 με ελάχιστο «κούρεμα») και θα απομόνωνε την ελληνική κρίση από τις υπόλοιπες «αδύναμες χώρες» της ευρωζώνης, ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος της «μετάδοσης». Κάτι τέτοιο δεν συνέβη – ούτε ως προς το πρώτο σκέλος, ούτε ως προς το δεύτερο:


  Πρώτον, διότι ο μηχανισμός παρέμβασης υπέρ των άλλων αδύναμων χωρών της ευρωζώνης υπάρχει μόνο «στα χαρτιά». Το EFSF δεν έλαβε τα απαραίτητα κονδύλια, για να μπορεί αξιόπιστα να εξουδετερώσει τις επιθέσεις των κερδοσκόπων στα ιταλικά και ισπανικά ομόλογα.


Δεύτερον, διότι απέκλεισε την έκδοση ευρω-ομολόγου, πράγμα που είναι το μόνο ικανό να σταθεροποιήσει τις αγορές σήμερα.


Τρίτον, διότι χωρίς πραγματική δυνατότητα παρέμβασης στη δευτερογενή αγορά και χωρίς προοπτική ευρω-ομολόγου, το μόνο πιο δραστικό που θα μπορούσε να σώσει την κατάσταση είναι η αύξηση του «εξωγενούς χρήματος», δηλαδή η «νομισματοποίηση» του χρέους. Αλλά αυτό – να τυπωθεί «φρέσκο χρήμα» – το αποκλείει και το καταστατικό της ΕΚΤ και η λογική πάνω στην οποία θεμελιώθηκε το ευρώ.


Τέταρτον, σε ό,τι αφορά την ίδια την Ελλάδα, η επιμονή της Φινλανδίας να λάβει «εγγυήσεις» και οι πιέσεις άλλων χωρών (Αυστρία, Ολλανδία κλπ.) να λάβουν κι αυτές τέτοιες εγγυήσεις, απειλεί άμεσα να ακυρώσει την ίδια τη συμφωνία.


Όμως, οι «εγγυήσεις», δημιουργούν προηγούμενο και για ομολογιούχους τους ιδιωτικού τομέα να εγείρουν παρόμοιες αξιώσεις, μειώνουν το ύψος των διαθέσιμων κεφαλαίων για την Ελλάδα από το νέο δάνειο (των 109 δισεκατομμυρίων) και αυξάνουν το συνολικό χρέος της Ελλάδας.


Δηλαδή επιδεινώνουν την κρίση χρέους από πολλές πλευρές ταυτόχρονα...


 Ο άμεσος κίνδυνος να καταρρεύσει η Συμφωνία της 21ης Ιουλίου δεν είναι απειλή μόνο για την Ελλάδα. Είναι εξ ίσου απειλή για άλλες πέντε χώρες της ευρωζώνης, δύο σε Μνημόνιο (Ιρλανδία, Πορτογαλία), δύο ήδη «στο στόχαστρο» κερδοσκοπικών επιθέσεων (Ιταλία και Ισπανία) και δύο  για την ώρα «υπό απειλή» (Γαλλία και Βέλγιο).


Η κατάρρευση  των Συμφωνίας αυτής είναι πιθανό να σημάνει πλέον την άμεση διάλυση της ευρωζώνης.


Εκτός κι αν πολλοί και πολύ ισχυροί αλλάξουν άποψη για πολλά, πολύ σύντομα...


Για την Ελλάδα πάντως, κατάρρευση της Συμφωνίας της 21ης Ιουλίου θα σημαίνει ότι είναι σχεδόν αναπόφευκτη η πλήρης χρεοκοπία και εντελώς αναπόφευκτη η κατάρρευση της κυβέρνησης, η κατάρρευση όλης της πολιτικής που ακολουθήθηκε τα τελευταία δύο χρόνια, και η κατάρρευση του συνόλου των πολιτικών ισορροπιών της περασμένης 35ετίας.


Τρείς τέτοιας έκτασης «καταρρεύσεις» ταυτόχρονα μέσα στην Ελλάδα – και μάλιστα μέσα σε συνθήκες εθνικής χρεοκοπίας - είναι περισσότερα απ’ όσα θα μπορούσε να αντέξει οποιαδήποτε κοινωνία.


Από την Αιγυπτιακή Άνοιξη στην εξέγερση των μεινοτήτων



Υπάρχει, όμως και μια τέταρτη κατηγορία κρίσεων που «προσεγγίζουν» την Ελλάδα και έχουν γεωπολιτικό χαρακτήρα: Στην αλυσίδα των καθεστωτικών ανατροπών στην νότια και νοτιανατολική γειτονιά της προστίθεται τώρα η Λιβύη και η Συρία. Ενώ οι εξεγέρσεις των μειονοτήτων έχουν ήδη περάσει μέσα σε ευρωπαϊκό έδαφος (στη Βρετανία) και δημιουργούν «προηγούμενο» και για άλλες, «ευάλωτες», ευρωπαϊκές χώρες. Η Ελλάδα βρίσκεται στη πρώτη γραμμή επικινδυνότητας.


Τέλος, οι ενδεχόμενες αντιδράσεις της Τουρκίας για την εκμετάλλευση των υποθαλάσσιων κοιτασμάτων της Κύπρου (και κατά προέκταση της Ελλάδας) δημιουργεί μια νέα κατηγορία απειλών. Με επίκεντρο ξανά τον Ελλαδικό χώρο, αλλά με προεκτάσεις πολύ πέραν αυτού.


Δεν γνωρίζουμε αν αυτές οι απειλές θα πάρουν το χαρακτήρα νέου κύματος λαθρομεταναστών προς το Ευρωπαϊκό έδαφος μέσω ελληνικού εδάφους, εξεγέρσεων μουσουλμανικών πληθυσμών που ήδη βρίσκονται σε χώρες του ευρωπαϊκού νότου, ή ελληνοτουρκικής κρίσης. Ή σε κάποιο συνδυασμό των ανωτέρω. Το βέβαιο είναι ότι αυτές οι απειλές πλησιάζουν και εντείνονται συνεχώς. Και πολλοί έχουν συμφέρον να τις πυροδοτήσουν και να τις εκμεταλλευτούν...


Συμπέρασμα: Η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο όπου για διαφορετικούς λόγους «συγκλίνουν» τέσσερις διαφορετικές κρίσεις:


- Η μία απ’ αυτές (η κρίση χρέους των ΗΠΑ) δεν έχει καμία σχέση με την Ελλάδα, βέβαια, αλλά η εξέλιξη της επηρεάζει την έκβαση όλων των υπολοίπων.


 - Η κρίση χρέους της Ευρώπης, επίσης δεν έχει καμία σχέση με την Ελλάδα, σχετίζεται περισσότερο με τις αναπηρίες και την ακαμψία του ευρωπαϊκού συστήματος, αλλά ήταν η Ελληνική κρίση που την πυροδότησε σε αυτή τη φάση...


 - Η τρίτη κρίση – η απειλούμενη κατάρρευση της Συμφωνίας της 21ης Ιουλίου έχει ως επίκεντρο την Ελλάδα, αλλά αφορά περισσότερο τις άλλες χώρες του ευρωπαϊκού νότου (Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία) και μπορεί να προκαλέσει την διάλυση του ευρώ.


 - Και η τέταρτη κρίση (γεωπολιτικών ανταγωνισμών και εσωτερικών αναταραχών στην περιοχή μας ), ασφαλώς δεν εξαρτάται από την Ελλάδα, αλλά απειλεί πρωτίστως την Ελλάδα, αν και οι επιπτώσεις της – αν υπάρξει – θα γίνουν αισθητές πολύ πέραν του ελληνικού εδάφους.


Στη μελέτη μετεωρολογικών φαινόμενων, όταν δύο ή περισσότερες «καταιγίδες» συγκλίνουν στο ίδιο σημείο την ίδια στιγμή, το ονομάζουν «τέλεια καταιγίδα» και ισοδυναμεί με... Αρμαγεδδώνα!


Τηρουμένων των αναλογιών μια τέτοια «τέλεια καταιγίδα» κυοφορείται ή πλησιάζει τη χώρα μας.


Εμείς όμως, δεν θα «παραδοθούμε στη μοίρα μας»!


Μπορούμε να προετοιμαστούμε και να αντιδράσουμε.


 Και – το σημαντικότερο – μπορούμε να τα καταφέρουμε και να βγούμε ισχυρότεροι.


Φτάνει να γνωρίζουμε τι έρχεται και πως θα το αντιμετωπίσουμε.


Γι’ αυτά, όμως, σε επόμενο σημείωμά μας...


Τηλέμαχος

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Aggelos avatar
    Aggelos 21/08/2011 15:14:55

    μπραβο!

    τα ειπες ολα ,,χιλια μπραβο!

  2. ΕΥΑ avatar
    ΕΥΑ 21/08/2011 15:17:59

    Καταπληκτική η παράθεση των παραμέτρων..
    Περιμένουμε το ''πώς''..και φυσικά από ''ποιον''....

  3. alakran avatar
    alakran 21/08/2011 15:25:25

    Ο Τηλέμαχος πάντα κάνει εξαιρετικές αναλύσεις με απλά και λίγα λόγια, κάτι που αποδεικνύει τη συγκροτημένη σκέψη του.
    Περιμένω και εγώ ανυπόμονα το επόμενο σημείωμα.

  4. NO JUSTICE NO PEACE avatar
    NO JUSTICE NO PEACE 21/08/2011 15:32:56

    Απαλλοτροίωση και άμεση κοινωνικοποίηση όλων των μεγάλων πλουτοπαραγωγικών πόρων και επιχειρήσεων της χώρας.
    Εργατική κυβέρνηση που θα λογοδοτεί ΜΟΝΟ στον ελληνικό λαό.

    Άμεση και παραδειγματική φυλάκιση όλων των στελεχών ΝΔ και ΠΑΣΟΚ που ευθύνονται για το ξεπούλημα του πλούτου του ελληνικού λαού. Άμεση δήμευση των περιουσιών αυτών και των κολαούζων τους.

    Αυτά γι' αρχή.
    Και προχωράμε..

  5. Komis Montechristo avatar
    Komis Montechristo 21/08/2011 15:47:25

    Το αρχικό άρθρο είναι διεξοδικότατο και φωτίζει πολλές πτυχές της θολής διεθνούς πραγματικότητας.

  6. Diamond Angel avatar
    Diamond Angel 21/08/2011 15:50:04

    Τηλέμαχε, έχετε γράψει ένα πλήρες άρθρο συνοψίζοντας την κατάσταση τόσο σε οικονομικό όσο και σε πολιτικό επίπεδο. Επειδή φαίνεται ότι το κατέχετε το αντικείμενο,θα ήθελα τη γνώμη σας σχετικά με αυτό που ακούγεται περί επιστροφής της Ελλάδας στη δραχμή. Τι νομίζετε επ'αυτού και τι σημαίνει σε πρακτικό επίπεδο ; Το ρωτώ σε σχέση με το ρευστό και αβέβαιο περιβάλλον που βιώνουμε . Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

    • η Dimi avatar
      η Dimi @ Diamond Angel 21/08/2011 18:17:23

      Εθνικό νόμισμα (Swiss Franc) έχει η Ελβετία. Εθνικό και η Αλβανία (lek).
      Τα συμπεράσματα δικά μας.

  7. sawas avatar
    sawas 21/08/2011 16:03:19

    Έξοχος Τηλεμαχε

    μια παρατήρηση: ¨...στο θεσμικό εμπόδιο, την επιβολή «οροφής χρέους», που δεν μπορεί εύκολα να μετατεθεί (προς τα πάνω)..."
    h**p://en.wikipedia.org/wiki/File:US_Public_Debt_Ceiling_1981-2010.png

    22 φορές σε ~30 χρόνια η αλλαγή οροφής χρέους δεν χαρακτηρίζεται από δυσκολία........

  8. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 21/08/2011 16:15:04

    http://www.antinews.gr/2011/03/19/91894/

  9. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 21/08/2011 16:16:25

    h--p://www.antinews.gr/2011/03/19/91894/

    • alakran avatar
      alakran @ Strange Attractor 21/08/2011 16:26:49

      Χάρηκα που το ξαναδιάβασα.Γίνονται τεράστιες αλλαγές γρήγορα και μαζί, κάτι που "πελαγώνει" το μυαλό μου.
      Είμαι όμως,ακόμα,αισιόδοξος.

  10. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 21/08/2011 16:17:16

    Πολύ καλό το άρθρο του Τηλέμαχου.

  11. Σπύρος Μάνδρος avatar
    Σπύρος Μάνδρος 21/08/2011 16:28:01

    Αγαπητέ Τηλέμαχε,

    Πολύ καλή η ανάλυσή σου, αλλά φοβάμαι πως μάλλον είδες πολύ στενά ή μερικά την τέταρτη (γεωπολιτική) κρίση. Αφήνεις απέξω δύο κρίσιμα γεγονότα, που οπωσδήποτε αφορούν και επηρεάζουν βαθιά τη χώρα μας:

    Πρώτον, την προσπάθεια των Γερμανών να ελέγξουν τον βαλκανικό νότο (μόνιμος γεωπολιτικός στόχος της Γερμανίας από τον δέκατο έννατο αιώνα) μέσω της οικονομικής υποταγής της Ελλάδας -- στα πλαίσια της απόπειράς τους να αναβιώσουν πανευρωπαϊκά το Γερμανικό Ράιχ, αυτή τη φορά μόνο με οικονομικά προς το παρόν μέσα. Ο νέος γερμανικός Άξονας (που διόλου περιέργως μοιάζει πολύ με τον παλιό) έχει ήδη συσταθεί: Γερμανία, Αυστρία, Ολλανδία, Φινλανδία, Κροατία. Λείπουν μόνο η Ιταλία και η Νορβηγία, αλλά πού θα πάει... Και οι κινήσεις αυτού του Άξονα ως προς την Ελλάδα τουλάχιστον είναι σαφείς, επιθετικές και αποκαλυπτικές. Το ευρωπαϊκό παραμύθι τελείωσε και η νέα πραγματικότητα προβάλλει ωμή.

    Δεύτερον, την προσπάθεια των ΗΠΑ να κόψουν τα φτερά των γερμανικών φιλοδοξιών πριν προλάβει η Γερμανία να γίνει πρώτου μεγέθους οικονομική και γεωπολιτική δύναμη. Στην προσπάθειά της αυτή η Αμερική έχει ένα πολύ ισχυρό χαρτί: Τον Αμερικανό πολίτη που είναι πρωθυπουργός της Ελλάδας. Η διείσδυση του ΔΝΤ στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας και ο τορπιλισμός ενός μέρους της ρωσσο-γερμανικής ενεργειακής συμμαχίας (αγωγός Μπουργκάζ-Αλεξανδρούπολης) αποτελούν ήδη δύο επιτυχίες αυτού του αμερικανικού asset.

    Έτσι, στα πολλά φίδια που μας έχουν ζώσει μάλλον πρέπει να προσθέσουμε κι αυτά τα δύο. Κι όλα αυτά ενόψει της κατά πάσα πιθανότητα επικείμενης κατάρρευσης του διεθνούς χρηματοπιστωτικού συστήματος (βλ. . Μας περιμένει στ' αλήθεια ένα καυτό φθινόπωρο. Και η επιλογή του πού θα πηδήσουμε: Στο τηγάνι ή στη φωτιά.-

    • Πεπόνης avatar
      Πεπόνης @ Σπύρος Μάνδρος 21/08/2011 21:20:17

      "Πρώτον, την προσπάθεια των Γερμανών να ελέγξουν τον βαλκανικό νότο (μόνιμος γεωπολιτικός στόχος της Γερμανίας από τον δέκατο έννατο αιώνα) μέσω της οικονομικής υποταγής της Ελλάδας — στα πλαίσια της απόπειράς τους να αναβιώσουν πανευρωπαϊκά το Γερμανικό Ράιχ, αυτή τη φορά μόνο με οικονομικά προς το παρόν μέσα"

      Συμφωνω 100%. Να προσθεσω οτι οι ψηλοι, ξανθοι, γαλανοματηδες "φιλοι" μας, απο τον παγωμενο κυριολεκτικα και ηθικα ευρωπαϊκο βορρα, πιθανοτατα ακομη δεν εχουν χωνεψει και καταλαβει το γεγονος της δυσαναλογης καθυστερησης των στρατευματων τους σε ενα σχετικα αμελητεο μετωπο, οπως το ελληνικο, κατι που τους οδηγησε κατευθειαν στον ανυπερβλητο ρωσικο χειμωνα και την βεβαιη ηττα που αυτος συνεπαγεται για τους τότε απο την επιτυχια καλομαθημενους Αρειους.

      Γελιεται οποιος πιστευει οτι ο Γερμανος ειναι πλεον δημοκρατης και εχει στειλει στο χρονοντουλαπο της ιστοριας την μιζερη και εγκληματικη φυση του. Δεν ειναι μυστικο, ο Γερμανος θεωρει οτι εχασε απο προδοσια των "υπανθρωπων", και οχι επειδη αντιταχθηκε με τον πιο βαναυσο και ελεεινο τροπο στην πραγματικοτητα της ζωης, η οποια σθεναρα γκρεμοτσακιζει οποιον ασπαζεται τετοιες θεωριες, ή ακομη χειροτερα, κάνει πραξη την διαστροφη περι "ανωτερων και κατωτερων".

      Δεν μας μισουν επειδη ανακαλυψαμε την μουσικη και το θεατρο... Στα σκοταδια που επικρατουν εδω και πολλα χρονια στις παγωμενες πολεις και στις παγωμενες ψυχες τους, δεν υπαρχει χωρος για τετοια φωτεινα πραγματα, οπως το θεατρο, ή η μουσικη. Αυτα ειναι για αυτους δευτερευοντα. Το πρωτο που τους χαλαει, και τους κάνει εξαλλους, ειναι, πως μια χουφτα ανθρωποι, φτωχοι και σχεδον χωρις καθολου οπλα, τους εξαναγκασαν σε συντριβη στην Ρωσια, μεσω της διαδικασιας της καθυστερησης. Και πως αυτοι οι ανθρωποι επραξαν κατι τετοιο, βαζοντας στην ζυγαρια ακομη και την ιδια τους την ζωη. Το "Ελευθερια ή Θανατος" δεν τους λεει απολυτως τιποτα. Δεν το καταλαβαινουν. Το θεωρουν σαχλαμαρα.

      Σημερα γινεται ακριβως το ιδιο. Ενα τελειο σχεδιο, φτιαγμενο στα μυαλα τους με την ακριβεια και την λειτουργικοτητα μιας χλιδατης Μερσεντες, κινδυνευει να καταστραφει εξαιτιας καποιων μαυριδερων Νοτιων, που αλλο δεν εχουν κατα νου, απο το πως να πινουν, να χορευουν, να δανειζονται, και να μην πληρωνουν. Ενα σχεδιο, που, παλι λογω της δικης τους ηλιθιοτητας, ποτισμενο ως το μεδουλι με καθυστερηση βασισμενη στην παρανοια της ανθρωπινης τελειοτητας και στην ελλειψη ξεκαθαρων νοηματων ως προς την ανθρωπια και την αλληλεγυη, που απεχει παρασαγγας απο την τελειοτητα της φυσης, θα τους οδηγησει εκει που τους οδηγησε και η προηγουμενη μεγαλομανεια τους: Σε καινουρια ολοκληρωτικη και ταπεινωτικη ηττα.

      Οχι, κυριοι, δεν ελεγχονται οι ψυχες των ανθρωπων, και καθολου δεν ελεγχονται με σπρεντς και ασφαλιστρα υψηλου κιδυνου και δανεια! Αμετε στον Γεροδιαολο!

  12. The Saint avatar
    The Saint 21/08/2011 16:36:44

    Πράγματι, πρόκειται γιά μιά αναλυτικότατη και εμπεριστατωμένη ανάλυση των γεγονότων, που καταδεικνύουν την τρέχουσα πολιτικοοικονομική κατάσταση, και επισημαίνουν σαφώς, το παγκόσμιο του πράγματος.
    Θα σταθώ στο γεγονός ότι η χώρα μας βρίσκεται γιά την ώρα λίγο έως πολύ μέσα στη δίνη όλων αυτών των κρίσεων, όπως μας περιγράφει ο αγαπητός Τηλέμαχος, και θα γίνω ...κουραστικός γιά μιά ακόμη φορά.
    Δεν είναι τυχαίο ότι όλα αυτά περιγράφονται -όπως περιγράφονται- στις γραφές.
    Δεν θέλω με αυτό να γίνω προφήτης κακών, αλλά το ότι αναφέρεται σαφώς πώς το "μπάμ" -ότι και να είναι αυτό- θα ξεκινήσει απο την περιοχή μας, πρέπει να μας υποψιάζει, και να μας κρατά σε εγρήγορση (χωρίς να αποδεχθούμε κανενός είδους μοιρολατρεία όπως σημείωσα και στο άρθρο του ΝΖ).
    Επαναλαμβάνω ότι τα χειρότερα -ότι και αν είναι αυτά- έρχονται, και καλό είναι να μας βρούν όσο το δυνατόν προετοιμασμένους, ότι και αν σημαίνει αυτό, είτε απο πλευράς θρησκευτικής (σε προσωπικό επίπεδο) όπου θεωρώ ότι είναι το πιό σημαντικό, είτε σε ότι αφορά την αντιμετώπιση των τεκταινομένων...
    Θεωρώ ότι το να προσπαθούμε να αναλύσουμε με τους γνωστούς πολιτικο-οικονομικούς όρους το τί γίνεται, και γιατι γίνεται, καταλήγει σε ατέρμονες επαναλαμβανόμενες συζητήσεις, και άκρη ΔΕΝ βγαίνει...
    Ολα γίνονται είτε επειδή κάποιοι είναι ηλίθιοι, είτε επειδή είναι απλά πιόνια αυτών που τα σχεδιάζουν, είτε επειδή είναι ...και τα δύο.

    σ.σ. Τις σκέψεις μου μεταφέρω...

  13. Orestios avatar
    Orestios 21/08/2011 16:42:06

    Έρχεται και θα σαρώσει τα πάντα!!!

  14. Akis avatar
    Akis 21/08/2011 16:44:43

    Πολυ καλη αναλυση Τηλεμαχε,
    εγψ σκεφτομαι ομως μηπως απο ολες τις κρισεις, καποια, ειναι η κριση κλειδι...
    Δηδ. οι αλλες να λειτουργουν συμπληρωματικα προς αυτην... και σκεφτομαι οτι εαν ειναι ετσι τοτε πρεπει να ειναι η γεοπολιτικη...

  15. drider avatar
    drider 21/08/2011 16:51:10

    Δεν επέρχεται κατάρρευση της Ευρωζώνης. Επέρχεται κατάρρευση των ευρω-κοινωνιών. Η επέλαση του νεοφιλελευθερισμού θα συνεχίσει ακάθεκτη. Προετοιμαστείτε!

  16. S.R. avatar
    S.R. 21/08/2011 17:23:08

    Μια απο τις πληρεστερες αναλυσεις ...Συγχαρητηρια φιλε Τηλεμαχε....

  17. Μποτίλια στο Πέλαγος avatar
    Μποτίλια στο Πέλαγος 21/08/2011 17:27:13

    Νομίζω ότι το ισχυρότερο σημείο της ανάρτησης είναι το συμπέρασμα που εξάγεται στον επίλογο, με το οποίο συμφωνώ πλήρως, αποδίδοντάς του καθοριστική αξία για την αντιμετώπιση των επερχόμενων.
    Το συμπέρασμα αυτό έχει δύο σκέλη, αποτελούμενο από μια διαπίστωση και μια πρόταση:
    Η διαπίστωση συνίσταται στην ρεαλιστική δυνατότητα που έχουμε, για να προετοιμαστούμε και να αντιδράσουμε στις επερχόμενες εξελίξεις - ή κατ' εμέ στους άνωθεν επιβαλλόμενους σχεδιασμούς. Αξίζει ιδιαίτερη προσοχή, ότι και η διαπίστωση αυτή αποτελείται από δυο σκέλη: Προετοιμασία και αντίδραση. Αμφότερα απαιτούν βαθύτατη ανάλυση και αποφασιστική πρακτική. Το πρώτο που θα μπορούσε να εντοπιστεί αμέσως ως προς αυτά, είναι ότι αυτά δεν αποτελούν αναγκαία δυο ξεχωριστές φάσεις, τουναντίον όχι μόνο δύνανται, αλλά είναι σκόπιμο να συγκεραστούν. Η προετοιμασία είναι δέον να συνδυάζεται τουλάχιστον με τα αρχικά στάδια αντίδρασης και να προάγεται από αυτά. Αναφερόμενοι σε συγκεκριμένες δραστηριότητες, αυτομάτως προκύπτει το ζήτημα του υποκειμένου. Αυτό δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί αφηρημένα εκ προοιμίου, τουλάχιστον πριν ολοκληρωθεί μια κατάστρωση δεδομένων και ζητουμένων.
    Η πρόταση του συμπεράσματος έχει κυριολεκτικά ζωτική σημασία και λίαν ορθώς διαπιστώνεται, ότι αυτή αποτελεί βασικότατη προϋπόθεση της διαπίστωσης που προηγείται. Άνευ της γνώσεως περί του τι πρόκειται να επέλθει, καθώς και χωρίς εντοπισμό των τρόπων με τους οποίους μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα επερχόμενα, στερούμεθα των βασικών προϋποθέσεων μιας ρεαλιστικής προοπτικής, η οποία είναι αναγκαίο να διέπει τις προετοιμασίες και τις αντιδράσεις μας.
    Αυτές οι αναφορές της ανάρτησης μπορεί να ηχούν κοινότυπες ή ακόμη και αυτονόητες. Όμως δεν είναι διόλου. Το παρελθόν κατέδειξε επανειλημμένως, ότι σημαντικότατες συγκρούσεις οδηγήθηκαν σε αδιέξοδα, επειδή ακριβώς υπήρχε μερική ή πλήρης άγνοια της ουσίας του αντιπάλου, με αποτέλεσμα να προκύψουν λανθασμένες επιλογές στους τρόπους αντιμετώπισης.
    Στο περιβάλλον, που λίαν ευστόχως έχει χαρακτηρισθεί ως "μάτριξ", έχουμε στερηθεί την ικανότητα την δυνατότητα της απλής σκέψεως. Αυτή η διαπίστωση μπορεί να ξενίζει. Όμως - είτε το αποδεχόμεθα, είτε όχι - εθισθήκαμε να θεωρούμε αυτονόητο το υποβαλλόμενο. Αυτή η υπεροχή του "μάτριξ" επί των "εγκλωβισμένων", είναι πολύ παλαιότερη της μιντιαλιστικής κοινωνίας, με αυτήν όμως η εν λόγω υπεροχή καθίσταται υπερβολική. Αυτό το δεδομένο εκτινάσσεται σε πραγματικό χρόνο με την καθιέρωση του διαδικτύου, στην περίπτωση που καθόλα φιλότιμοι και μαχητικοί ιστολόγοι αναπαράγουν ακουσίως το "μάτριξ", πιστεύοντας ταυτοχρόνως ότι το καταρρακώνουν (Αυτή η διαπίστωση έχει πρώτιστα χαρακτήρα αυτοκριτικής και δεν αποσκοπεί να μειώσει την τεράστια προσφορά των bloggers). Επ' αυτού χαρακτηριστική είναι η ρήση του Καραμανλή του πρεσβύτερου: "Υψηλή πολιτική είναι η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΑΠΛΗΣ ΛΟΓΙΚΗΣ σε υψηλής σημασίας ζητήματα".
    Την σημαντική πρόταση του Τηλέμαχου θα ήθελα να εξειδικεύσω, προσθέτοντας, ότι στις αναζητήσεις μας θα πρέπει κατ' αρχήν να σκεφτούμε απλά (όχι όμως απλοϊκά). Το σύνθετο αποτελεί πολλαπλό δομικό χειρισμό του ΑΠΛΟΥ. Οι σύνδεσμοι των απλών στοιχείων πράγματι υπερβαίνουν την απλότητα και έχουν αυξημένες προϋποθέσεις, οι οποίες ξεπερνούν την απλή σκέψη. Όμως όταν τα στοιχειώδη δομικά στοιχεία δεν είναι ξεκάθαρα - τουτέστιν διεπόμενα από ορθή απλότητα - το συνολικό κατασκεύασμα είναι σαθρό. Αναμφίβολα, ο συγγραφέας της ανάρτησης διαθέτει την ανάλογο αρετή, γι' αυτό και οι ταξινομήσεις, στις οποίες προβαίνει, είναι επιτυχείς.
    Το σχόλιο συνεχίζεται.

  18. Priapos avatar
    Priapos 21/08/2011 17:45:40

    Μόνο που υπάρχει και μια σοβαρότατη παράμετρος που ο αρθογράφος δεν την αναφέρει καθόλου: ΚΙΝΑ...

    • Τηλέμαχος avatar
      Τηλέμαχος @ Priapos 21/08/2011 18:06:02

      Η Κίνα μπορεί να μην υπεισέρχεται ως στοιχείο της ΚΡΙΣΗΣ, αλλά ως στοιχείο της ΛΥΣΗΣ στο πρόβλημά μας.

      Και εν πάση περιπτώσει, υπάρχουν πολλές άλλες μεταβλητές της διεθνούς πραγματικότητας στις οποίες δεν αναφέρομαι.
      Αλλά αυτό συμβαίνει γιατί προσπαθώ να επικεντρωθώ στις κρίσεις που ήδη κυοφορούνται και προσεγγίζουν την Ελλάδα, ή επηρεάζουν άμεσα τις πολλαπλές κρίσεις που μαίνονται γύρω από την Ελλάδα.
      Υπάρχει, ας πούμε και η Ρωσία, υπάρχει και η εσωτερική πολιτική μεταβολή που κυοφορείται στις ΗΠΑ, ή η εξέλιξη στις τιμές του πετρελαίου...
      Όλα αυτά που μοιάζουν άσχετα ή ασήμαντα σήμερα, μπορεί να αποδειχθούν καθοριστικά αύριο σε όσα μας αφορούν.
      Σε κάθε περίπτωση, στόχος μου ήταν να επικεντρωθώ σε αυτά που μας αφορούν ή μας επηρεάζουν άμεσα τώρα...
      Και να τα κατηγοριοποιήσω σε ένα "αναλυτικό σύστημα" που να μας επιτρέπει να αναζητήσουμε διέξοδο επιβίωσης και αντίδρασης.
      Εξ ού και μίλησα για "τέσσερις κρίσεις"...
      Δεν ήταν "εξαντλητική" η παρουσίαση που έκανα, σίγουρα...
      Θα προσπαθήσω να αποδείξω, όμως, πως ήταν "αναλυτικά επαρκής". Για τις ανάγκες μιας στρατηγικής ελληνικής επιβίωσης.
      Άλλο "εξαντλητική" παρουσίαση και άλλο "αναλυτικά επαρκής"...

  19. Μποτίλια στο Πέλαγος avatar
    Μποτίλια στο Πέλαγος 21/08/2011 18:12:49

    Η ανάρτηση ορθώς διαπιστώνει την εκδήλωση τεσσάρων διαφορετικών κρίσεων. Η απλή λογική επιβάλει να ασχοληθούμε με τον ταυτόχρονο χαρακτήρα αυτής της εκδήλωσης. Πρόκειται περί τυχαίας συγκυρίας, ή μήπως υφίσταται λειτουργικού χαρακτήρος αμοιβαία εξάρτηση, ή και σχέση αιτίας - αιτιατού μεταξύ τους;
    Νομίζω, ότι πριν εμβαθύνουμε στην ανάλυση των επί μέρους δεδομένων, στην κατεύθυνση της αναζήτησης συσχετίσεων, επειδή ακριβώς αυτές οι κρίσεις αφορούν σημαντικά τμήματα του πλανήτου, η απλή λογική επιβάλει να ενσωματώσουμε στην προβληματική το τοις πάσι γνωστό master plan για τα επερχόμενα στον πλανήτη, υπό την επωνυμία "παγκομιοποίηση", η οποία οδηγεί οργανωμένα στην επανειλημμένως διακηρυχθείσα επιβολή της "νέας τάξης".
    Η ανάρτηση προβαίνει σε σχέση με την τετράδα των βασικών κρίσεων σε μια ριζοσπαστική - και κατ' εμέ άξια συγχαρητηρίων - διαπίστωση:
    "Συμπέρασμα: Η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο όπου για διαφορετικούς λόγους «συγκλίνουν» τέσσερις διαφορετικές κρίσεις:"
    Η απλή λογική - χωρίς να θέλω να αμφισβητήσω στο ελάχιστο τους επί μέρους εντοπισμούς και συμπεράσματα του αρθρογράφου, τους οποίους, ενώ αυτοί είναι καθόλα αξιοπρόσεκτοι, αρέσκομαι να παρακάμψω, διότι ακριβώς αυτοί ανήκουν στην σφαίρα του μη απλού - επιβάλει να θέσουμε το ερώτημα:
    Για ποιο λόγο τέσσερις διεθνείς καρακρισάρες, δηλαδή το απαύγασμα των κλιμακούμενων σχεδίων της "νέας τάξης", συγκλίνουν στην Ελλαδίτσα, αυτήν την ταπεινή γωνιά της οικουμένης, την οποία όλοι οι τζάμπα μάγκες αρέσκονται με κάθε ευκαιρία να απαξιώνουν βάναυσα και απροκάλυπτα; Ή, για να εκφράσω το ίδιο ερώτημα με όρους επιστημονικής σεξολογίας, για ποιο λόγο οι ισχυροί του πλανήτη έχουν σκυλιάσει, αισθανόμενοι να έχουν μέσα τους το δάκτυλο, που απεικόνισαν σε εξώφυλλου του περιοδικού Focus;
    Αφίσταται όντως η σεξολογία της οικονομικής επιστήμης, ή, όπως διάβασα προσφάτως σε ιστολογίο, το οποίο προβαίνει σε αξιοπρόσεκτες οικονομικές αναλύσεις (epicurus2day) σε αναδημοσίευση ανάρτησης, οι πλειοψηφία των μελών της "λέσχης Μπίλντερμπεργκ" ανήκουν σε μυητικά τάγματα αποκρυφιστικού χαρακτήρος και βαρύνονται με καταγγελίας παιδεραστίας; Την προέλευση της οποίας εγώ αποδίδω σε τελετουργικά δρώμενα.
    Τέτοιου είδους διαπιστώσεις - στο βαθμό που ανταποκρίνονται σε πραγματικά δεδομένα - μας θέτουν ενώπιον κάποιων θεωρητικών προκλήσεων, οι οποίες δεν εξαντλούνται στα όρια της οικονομικής επιστήμης, επεκτεινόμενες στην θρησκειολογία, την φιλοσοφία και την ιστορία, με ιδιαίτερο βάρος στην "συνωμοτική της θεώρηση", η οποία θέλουμε δε θέλουμε αποτελεί υπάρχουσα σχολή σκέψης.
    Μήπως κάποια από τα κεφάλια της λερναίας ύδρας την γλιτώσανε και τρέμουν τον Ηρακλή, ο οποίος ΠΑΝΤΟΤΕ θα κραδαίνει το ρόπαλο από φρεσκοκομμένο κλάδο ελιάς;

  20. salmonellas avatar
    salmonellas 21/08/2011 18:18:19

    Καλη η αναλυση, απιθανη η καταληξη της. Δεν ειμαι βεβαιος οτι εξεταζοντας ολες τις διαστασεις του ζητηματος μπορουμε ευκολοτερα να προβλεψουμε τις εξελιξεις, διοτι η ιστορια προχωρα με ανατροπες και οχι με γραμμικες προεκβολες. Θεωρω και εγω βεβαιο οτι με τα μυαλα που κουβαλανε στην ΕΕ το πραγμα παει προς διαλυση και η το μελλον της Ευρωπης χωρις κοινο νομισμα ειναι προδιαγεγραμμενο και βραχυ. Δεν θα κλαψουμε πολυ αν αυτο συμβει μεν, αλλα ας εχουμε υποψη μας οτι η εννοια του κρατους εχει ηδη αλλαξει και ειναι ζητημα χρονου να σηκωσουν τα χερια πολλες κυβερνησεις ασχετως ιδεολογιας και χρωματος,

  21. StarPowerNone avatar
    StarPowerNone 21/08/2011 18:21:32

    «Συχνά ξεχνάμε πως η γνώση αποτελείται όχι μόνο από τι γνωρίζουμε, αλλά [και] από το τι δεν γνωρίζουμε (και γιατί δεν το γνωρίζουμε). Η πορεία προς τη γνώση βασίστηκε στην επικράτηση μιας παραγωγικής αναγνώρισης της άγνοιάς μας. Αυτό ισχύει όχι μόνο στις φυσικές ή βιολογικές επιστήμες, αλλά πολύ περισσότερο στη μελέτη της δράσης των ανθρώπων, όπου ο πειρασμός μιας στείρας ψευδαίσθησης ότι γνωρίζουμε τις απαντήσεις είναι πολύ μεγαλύτερος.» Έτσι τελειώνει το άρθρο του ο κ. Στάθης Καλύβας, καθηγητής πολιτικής επιστήμης στο πανεπιστήμιο Yale. Τίτλος του άρθρου: «Αναταράξεις και ερμηνείες». Το άρθρο καταγίνεται με την μεθοδολογία και την επιστημονική προσέγγιση κοινωνικών φαινομένων. Ταπεινή μου γνώμη είναι ότι αξίζει να το προσέξουμε όσοι ασχολούμαστε εδώ στο ANTINEWS με αναλύσεις και προβλέψεις. http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_21/08/2011_453398

  22. danaos avatar
    danaos 21/08/2011 18:35:58

    Τηλέμαχε, εγώ από οικονομικά ξέρω όσα ξέρω και για τη μοριακή βιολογία. Ό,τι γράφω ή σχολιάζω το κάνω περισσότερο με το συναίσθημα παρά με τις γνώσεις. Να είσαι καλά κι εσύ και οι άλλοι αρθρογράφοι και σχολιαστές που με μαθαίνουν τόσα πράγματα!

  23. kakofonix avatar
    kakofonix 21/08/2011 19:12:44

    Ακόμα και αν η συμφωνία ''διάσωσης'' της Ελλάδας έπαιρνε σάρκα και οστά, πάλι η χώρα μας δεν θα απέφευγε την άτακτη πτώχευση. Αυτό φάνηκε αμέσως μόλις ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες για το roll over. Πρόκειται για τη θεωρία των συγκοινωνούντων δοχείων, που έχει κερδίσει πολύ έδαφος μετά τις τελευταίες εξελίξεις. Δηλαδή, αφαιρώντας μερικά δις από το δημόσιο χρέος και χρεώνοντάς τα στα αποτελέσματα των τραπεζών, μας κάνει αποτέλεσμα μηδέν. Αυτός ίσως ήταν και ο λόγος της ουσιαστικής κατάργησης της συμφωνίας. Αυτό που έρχεται είναι πράγματι Αρμαγεδδών. Και δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι κάποιοι θέλουν ή μπορούν να το σταματήσουν. Ετοιμαστείτε για παράξενα πράγματα και λάβετε σοβαρά υπόψιν το χθεσινό πόνημα του Ροδινού. Ενδελεχής και το κυριότερο κατανοητή (πράγμα που δείχνει και το μέγεθος των γνώσεων) η ανάλυση του Τηλέμαχου. Εύγε.

  24. ierofantis avatar
    ierofantis 21/08/2011 19:29:43

    Ενδιαφέρουσα η ανάλυσή σου Τηλέμαχε.

    Η τρίτη κρίση, η Ελληνική, στο σύστημα που παρουσιάζεις μοιάζει η λιγότερο σπουδαία, η λιγότερο επικίνδυνη, η πιο ήπια για να το πω αλλιώς.

    Μια χώρα με δεδομένα προβλήματα οικονομικής φύσης και χρόνιες διαρθρωτικές αγκυλώσεις (κρατισμός, παρεμβατισμός, κομματοκρατία κλπ) βολοδέρνει μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας μετερχομενη Μνημονίων και άλλων σωστικών εργαλείων για να διατηρήσει το οξυγόνο στους πνεύμονές της. Νότα αισιοδοξίας, όσο και αν φαίνεται παράξενο αρχικώς, το ακόμη υψηλό ποσοστό ιδιωτικών καταθέσεων, το ποσοστό ιδιοκατοίκησης, το ποσοστό ιδιοαπασχόλησης, το ποσοστό κλήρου (έστω και κατατμημένου και μικρού) που αντιστοιχεί σε κάθε Έλληνα και το σχετικά υψηλό βιοτικό επίπεδο του λαού σχετιζόμενο πάντα με αντίστοιχες περιπτώσεις και συνέπειες τέτοιων καταστάσεων σφοδρής οικονομικής κρατικής κρίσης που έχουμε δει σε άλλες χώρες. Παράγοντες που με σωστή εκμετάλλευση μπορεί να λειτουργήσουν ως εργαλεία ανάκαμψης.

    Οι άλλες όμως καταιγίδες, όπως πολύ παραστατικά τις αναφέρεις, είναι πραγματικά γιγαντιαίες. Όχι μόνο διότι φαίνεται να αφορούν α) την μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, ΗΠΑ, β) την μεγαλύτερη οικονομική ένωση κρατών του κόσμου, ΕΕ, γ) τον μεγαλύτερο ανασχηματισμό δυνάμεων και καθεστώτων στη περιοχή της Μέσης Ανατολής και Βόρειας Αφρικής αλλά γιατί όλες αυτές οι καταιγίδες επηρεάζουν και άλλους παίκτες του παγκόσμιου συστήματος που με τον ένα ή άλλο τρόπο σχετίζονται με αυτές.

    Κίνα, ο μεγαλύτερος κάτοχος αμερικανικών ομολόγων, αμερικανικού χρέους με άλλα λόγια. Η χώρα με τα τεράστια αποθεματικά που σε λίγα χρόνια θα ανταγωνίζεται πλέον στα ίσα τις παλαιές υπερδυνάμεις.
    Ρωσία, ο μεγαλύτερος προμηθευτής ενέργειας της χειμαζόμενης Ευρώπης με λόγο στα ενεργειακά της. Ταυτόχρονα, μέγας πωλητής όπλων προς τις χώρες της Μ. Ανατολής και επενδυτής τεραστίου πολιτικού κεφαλαίου σε καθεστώτα τύπου Άσσαντ, Καντάφι κλπ.
    Ινδία, ο Ασιατικός Τίγρης, τεράστια πληθυσμιακά χώρα, ανερχόμενη οικονομική και στρατιωτική δύναμη στην Ασία, αβαντάρεται με υπέρογκα ποσά από ΗΠΑ (οικονομικά – τεχνολογικά) και Ρωσία (στρατιωτικά) ως αντίβαρο στον Κινεζικό Δράκο.
    Ιαπωνία, η χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, με τεράστιο δημόσιο χρέος και πλέον τσακισμένη από τους καταστροφικούς σεισμούς και μολυσμένη από ραδιενέργεια, απαιτεί δυσθεώρητα ποσά προκειμένου οι διαλυμένες υποδομές ολόκληρων επαρχιών της να επανέλθουν σε λειτουργική κατάσταση και οι άνθρωποί της σε παραγωγική αγροτική – αλιευτική δραστηριότητα.

    Αν τα συνδέσουμε όλα αυτά μαζί (και δεν έχουμε πιάσει καν τα περιφερειακά προβληματάκια που συνδέονται με τα ανωτέρω) καταλαβαίνει και ο πιο αδαής, ότι ο παγκοσμιοποιημένος σύγχρονος άνθρωπος κατάφερε και περιέπλεξε τόσο πολύ τη ζωή του και την οικονομία του, ώστε να μην του περισσέψει στο τέλος, παρά μόνο μια επιλογή και μάλιστα μετά από δραματικές οικονομικές εξελίξεις και κλυδωνισμούς. Το παγκόσμιο reset. Το πώς θα γίνει είναι ακόμη άδηλο.

    Η περίπτωση της χώρας μας είναι παρανυχίδα του όλου σκηνικού. Μπορεί να μας πάρει αμπάριζα πρώτους, σαν καρυδότσουφλο, μπορεί όμως και να τη γλυτώσουμε σαν τις κατσαρίδες που κρύβονται στις υγρές τρύπες, μετά το πυρηνικό ατύχημα. Επιβιώνουν αυτές και τα δυνατά και υπερήφανα λιοντάρια, οι αετοί, οι αρκούδες, οι τίγρεις, οι δράκοι και τα χρυσάνθεμα, απλώς εκμηδενίζονται…

    Υ.Σ. Αντιλαμβάνομαι ότι ο χώρος και ο χρόνος που είχες στη διάθεσή σου ήταν δεδομένος και πεπερασμένος. Και ότι δεν μπορούσε να αναλυθεί το σύνολο των περιπτώσεων και ενδεχομένων σε τόσο λίγο χώρο. Παρακαλώ δέξου την εκτίμησή μου και τα συγχαρητήριά μου για το σύνολο των αναλύσεών σου (και αυτής) και το υψηλό επίπεδο που παρουσιάζουν.

    Ierofantis.

    • Akis avatar
      Akis @ ierofantis 22/08/2011 00:15:53

      Πολυ καλο σχολιο Ιεροφαντη...

  25. StarPowerNone avatar
    StarPowerNone 21/08/2011 19:47:08

    Μια πρόσφατη καταγραφή των κύριων κατόχων του Αμερικανικού χρέους τους καταγράφει ως εξής....
    http://globalpublicsquare.blogs.cnn.com/2011/07/21/who-owns-america-hint-its-not-china/

    • ierofantis avatar
      ierofantis @ StarPowerNone 21/08/2011 20:21:36

      Φιλε StarPowerNone, καλοδεχούμενη η διόρθωση.

      Η Κίνα λοιπόν, μαζί με το Χονγκ Κονγκ, κατέχουν το 9% περίπου του αμερικανικού χρέους (1,4 trillion USD) και είναι από την άποψη αυτή, ο μεγαλύτερος ξένος (Non US) πιστωτής της αμερικανικής οικονομίας.

      • StarPowerNone avatar
        StarPowerNone @ ierofantis 21/08/2011 20:57:43

        Καλησπέρα φίλε Ierofantis,
        Η παραπομπή που έστειλα αφορούσε την ανάλυση γενικά και όχι το δικό σου σχόλιο. Τυχαία εντόπισα τα στοιχεία ψάχνοντας να δω τι θα ‘παίξει’ αργότερα στην εκπομπή GPS του Fareed Zakaria στο CNN την οποία συνήθως παρακολουθώ.
        Και φυσικά συμφωνώ με την ουσία της ‘απάντησής’ σου.

        • ierofantis avatar
          ierofantis @ StarPowerNone 21/08/2011 21:05:14

          Πάντως αγαπητέ φίλε, όπως και να το δει κανείς (και παίρνω εκ νέου αφορμή από την παραπομπή σου) είναι αξιοπερίεργο πως στη δίνη χρέους που κλυδωνίζει την παγκόσμια οικονομία, τα κράτη φαίνεται ότι χρωστάνε κυρίως στους … εαυτούς τους, οι οποίοι δανείστηκαν χρήματα από άλλους!

          Εκπληκτικό σύστημα!

  26. StarPowerNone avatar
    StarPowerNone 21/08/2011 21:13:32

    Και πάλι συμφωνώ μαζί σου. Εκπληκτικό σύστημα και για μένα δυσερμήνευτο. Πρέπει να ομολογήσω ότι εντυπωσιάστηκα και ‘ανακουφίστηκα’ νωρίτερα διαβάζοντας το άρθρο του καθηγητή Στάθη Καλύβα. Προσπάθησα μάλιστα να το ‘μοιραστώ’ με το ANTINEWS λίγο πιο πάνω.

    • ierofantis avatar
      ierofantis @ StarPowerNone 21/08/2011 21:27:32

      Ενδιαφέρον το άρθρο του Καθηγητή.

      Προσωπικά έχω μια επιφύλαξη.

      Βλέπεις το γεγονός ότι πχ στην Πορτογαλία ή ακόμα και στην Ελλάδα φερ’ ειπείν δεν έχουν παρατηρηθεί μαζικές εξεγέρσεις και συλλογική ανυπακοή, δεν αποκλείει το γεγονός ότι δεν θα δούμε τέτοια φαινόμενα στο μέλλον και ανεξάρτητα από την ατομική οικονομική ή βιοτική κατάσταση του καθενός από εμάς.

      Μια θρυαλλίδα, χωρίς απαραίτητα να στηρίζεται σε οικονομικό υπόβαθρο (πχ κάποιο εθνικό θέμα), μπορεί να είναι η αφορμή για μαζικές συλλογικές κινήσεις, που στο διάβα τους ενδέχεται να συμπαρασύρουν και τα εξατομικευμένα οικονομικά θέματα και φοβίες των πολιτών εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης και με τελικό ζητούμενο των κοινωνιών, κάτι ευρύτερο από μια απλή εξομάλυνση των οικονομικών του κράτους ή τη μείωση της φορολογίας.

  27. StarPowerNone avatar
    StarPowerNone 21/08/2011 21:51:47

    @ ierofantis:
    Προσωπικά σέβομαι την επιστημονική κατάρτιση και μεθοδολογική πειθαρχία του Καλύβα.
    Από τη μεριά μου, προσπαθώντας να κατανοήσω και ίσως να ερμηνεύσω σε κάποιο βαθμό τις ραγδαίες αλλαγές που καταγράφει η ανάρτηση του Τηλέμαχου (και στις οποίες έχεις αναφερθεί και εσύ συχνά στις παρεμβάσεις σου), αιωρούμαι ανάμεσα σε δυο παλιές και πολύ σοφές φράσεις:
    «Τα πάντα ρει και ουδέν μένει» του Ηράκλειτου και «Εν οίδα ότι ουδέν οίδα» του Σωκράτη.
    Η σύνθεση των δύο αυτών ρητών, ίσως μας βοηθούσε να κατανοήσουμε καλύτερα τον κόσμο μας.

    • ierofantis avatar
      ierofantis @ StarPowerNone 21/08/2011 22:19:30

      Το σέβας στον Καθηγητή είναι δεδομένο. Άλλωστε όπως προείπα, επιφύλαξη διατύπωσα και είναι και αυτή υποκείμενη σε κριτική.

      Στα ρητά που παραθέτεις έχω και ένα ακόμα που νομίζω θα συμφωνήσεις αποτελεί συνδετικό κρίκο των δικών σου

      "Πόλεμος πατήρ πάντων".

      Υ.Σ. Το "πόλεμος", ας το ερμηνεύσει καθείς όπως επιθυμεί...

      • StarPowerNone avatar
        StarPowerNone @ ierofantis 21/08/2011 22:45:53

        Συγγνώμη για την ατέλεια της έκφρασής μου.
        Δεν εννοούσα ότι δεν σέβεσαι τον καθηγητή, ούτε διαφωνώ με την επιφύλαξή σου. Αν κατάλαβα σωστά το άρθρο του Καλύβα ούτε και εκείνος αποκλείει τα όσα περιγράφεις. Νομίζω πως λέει ότι δεν έχει εντοπισθεί σχέση αιτίου-αιτιατού ανάμεσα στην δυστυχία και στην εξέγερση. Αν θυμάμαι καλά δεν αποκλείει να εξεγερθούμε εμείς ή οι Πορτογάλοι…
        Συγγνώμη και για την παράθεση των ρητών. Είναι τόσο γενικά και αφηρημένα που εύλογα μπορούν να αποπροσανατολίσουν την συζήτηση. Το ρητό του Σωκράτη στο μυαλό μου κολλάει με το άρθρο του Καλύβα. Το άλλο του Ηράκλειτου, μου ήρθε στο μυαλό διαβάζοντας πρόσφατα ένα άρθρο ‘μελλοντολογικό ‘ που αναφερόταν στην ταχύτητα εξέλιξης της τεχνολογίας και στην σημαντικότατη επίδραση που έχει στις άλλες εξελίξεις οικονομικές, πολιτικές, κοινωνικές, κλπ. Η διεύθυνση για το άρθρο είναι:
        h..p://www.foreignpolicy.com/articles/2011/08/15/technology_will_take_on_a_life_of_its_own
        Τέλος σ’ ευχαριστώ για την συζήτηση και ίσως δεν χρειάζεται να το γράψω… αλλά να ξέρεις ότι δεν σέβομαι μόνο τον Καλύβα αλλά και την αφεντιά σου.

        • ierofantis avatar
          ierofantis @ StarPowerNone 21/08/2011 22:52:24

          Δεν χρειάζεται να ζητάς συγνώμη. Το τεχνικό μέσο που χρησιμοποιούμε άλλωστε είναι πολλές φορές ατελέσφορο για να μεταφέρει πλήρως τα νοήματα και τις σκέψεις που δύο άνθρωποι θα μπορούσαν να καταθέσουν συζητώντας δια ζώσης.

          Σε ευχαριστώ και εγώ για το διάλογο. Στις μέρες που έρχονται θα έχουμε την ευκαιρία να πούμε πιο πολλά για τα σημαντικά που θα μας απασχολήσουν.

          Τέλος, θέλω να γνωρίζεις και εσύ αγαπητέ φίλε, ότι με τιμά σαν άνθρωπο και σαν σχολιαστή αυτού του ιστοτόπου, το γεγονός ότι συνομιλώ και ανταλλάσω απόψεις και σκέψεις με ανθρώπους υψηλού πνευματικού επιπέδου σαν και σένα. Η εκτίμηση και ο σεβασμός λοιπόν είναι αμοιβαίος.

  28. jkr avatar
    jkr 21/08/2011 22:18:56

    Ολίγον άσχετο:
    δεν θα υπάρξει ανάρτηση για τη συνάντηση Μαρινάκη και Παπανδρέου για το Άλτερ και καλά. Συναντιέται ο πρωθυπουργός με τον εμπλεκόμενο στα στημένα πρόεδρο μεγάλης ΠΑΕ για τα μέσα ενημέρωσης;; Ποια ταινία βλέπουμε;; Ο Νονός "4";;;;

  29. ΣΠΥΡΟΣ avatar
    ΣΠΥΡΟΣ 21/08/2011 22:40:43

    Θα σας γράψω μία αληθινή ιστορία. Στά μέσα της 10ετίας του 80 ένας μεγάλος Έλλην καλλιτέχνης ζωγράφος έθεσε τα έργα του σε μία μεγάλη γκαλερί του Κολωνακίου πρός πώληση.Εκεί λοιπόν για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού τοποθέτησε και πέντε μαθητές του ιδίων σεξουαλικών προτιμήσεων με αυτόν, για να φυλάνε τα έργα του αλλά και να ερμηνεύουν αυτά λόγω του ότι ήταν λίγο αφηρημένα.Κόσμος λοιπόν έμπαινε ,κόσμος έβγαινε , μπήκανε και κάτι μάγκες και άρχισαν τα γνωστά πειράγματα : ίσα ρε π..στη ο ένας, ίσα ρε π..στράκο ο άλλος. Μαζεύτηκαν λοιπόν και οι 5 μαθητές πανικόβλητοι και πήγαν στον δάσκαλό τους.
    Δάσκαλε - δάσκαλε του είπαν αυτοί εκεί μας είπαν π..στηδες.Και απαντά ο μεγάλος διδάσκαλος: εσάς παιδιά μου είπαν π..στηδες; Αποκλείεται . Κάποιο λάθος θα έκαναν. Π..ΣΤΗΣ ΕΙΜΑΙ ΜΟΝΟ ΕΓΩ. ΕΣΕΙΣ ΕΙΣΤΕ ΑΠΛΩΣ Π..ΣΤΡΙΤΣΕΣ.
    Ακριβώς αυτό συμβαίνει σήμερα με τους ΠΑΣΟΚΟΥΣ. Δεν μπορούν να είναι ούτε Π..ΣΤΗΔΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΩΣ Π..ΣΤΡΙΤΣΕΣ.

  30. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 22/08/2011 00:13:02

    Μη φοβού Τηλέμαχε... Λεφτά υπάρχουν και ο κόσμος θέλει αλλαγές και όχι εκλογές

  31. drosulitis avatar
    drosulitis 22/08/2011 00:39:15

    Η μεγαλύτερη κρίση από όλες είναι η πλήρη άγνοια ( παγκόσμια ) του νομισματικού και τραπεζικού συστήματος των κεντρικών τραπεζών. Αν το μάθαιναν την επόμενη μέρα θα γινόταν επανάσταση.
    Οι κεντρικές τράπεζες είναι 100% ιδιωτικές και ανεξάρτητες. Ούτε ο Ομπάμα μπορεί να μπει στην fed και να την ελέγξει. Συνεπώς Τηλέμαχε θα έπρεπε να ΦΩΝΑΞΕΙΣ ότι η κρίση είναι φτιαχτή και όλα έχουν σχεδιαστεί. Αν θα μας έλεγες σε ποιους ιδιώτες ανήκουν οι κεντρικές τράπεζες τότε θα βοηθούσες.
    Με το υπάρχον νομισματικού συστήματος όλα τα κράτη είναι έρμαια των διαθέσεων των πραγματικών κυβερνητών των The money masters.
    "Όποιος ελέγχει τον όγκο των χρημάτων στην χώρα μας είναι ο απόλυτος άρχοντας όλης της βιομηχανίας και του εμπορίου...
    και όταν συνειδητοποιείς ότι ολόκληρο το σύστημα ελέγχεται τόσο εύκολα, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, από λίγους ισχυρούς ανθρώπους στην κορυφή, δεν χρειάζεται να σου πει κάποιος που οφείλονται οι περίοδοι πληθωρισμού και οικονομικής ύφεσης."
    ~James A. Garfield, δολοφονημένος πρόεδρος των Η.Π.Α.
    "Οσότου ο έλεγχος της έκδοσης χρημάτων και πιστώσεων να επανέλθει στην κυβέρνηση και να αναγνωριστεί ως η πλέον περίοπτη και ιερή ευθύνη της,
    όλες οι συζητήσεις περί εθνικής κυριαρχίας της Βουλής και της Δημοκρατίας
    είναι άσκοπες και μάταιες...
    Όταν ένα έθνος δεν έχει πλέον τον έλεγχο του πιστωτικού συστήματος, δεν έχει σημασία ποιός θεσπίζει τους νόμους του...
    Εφόσον τεθεί επικεφαλής, η τοκογλυφία θα καταστρέψει οποιοδήποτε έθνος."
    ~ William Lyon Mackenzie King
    πρώην πρωθυπουργός του Καναδά
    (ο οποίος εθνικοποίησε την Τράπεζα του Καναδά)
    drosulitis

  32. kaiser de avatar
    kaiser de 23/08/2011 14:04:43

    i anarxia kai o komounismos kerdizoun apo teties katastaseis. H mikra asia xathike apo
    tis diadoxikes ekloges. Otan o Kemal esfaze sth Smirni, oi komounistes xoreban sto ''Aktaio''

    Sigxoriste me gia ta ellinika mou, alla o tourkikos tekes apo opou grafo den exei ellinika

  33. ORIMA avatar
    ORIMA 27/08/2011 20:14:33

    Αξιότιμοι αναγνώστες και συγγραφέα του άρθρου, θα ήθελα να προσθέσω λίγες αφορμές για σκέψη. Πρώτον: Αυτό που ονομάζουμε "αγορές" στην πραγματικότητα δεν υπάρχουν. Τεράστιες αυτοκρατορίες σύγχρονες , με ονόματα όπως Deutsche Bank, HSBC (απόγονος της περίφημης "εταιρείας των ανατολικών Ινδιών"), Monsanto, κλπ. "δημιουργούν" κρίσεις ώστε η παγκόσμια χρηματο-οικονομική μηχανή να φρενάρει αλλά να μην σταματά ποτέ. Σήμερα οι αυτοκρατορίες ΔΕΝ είναι κράτη αλλά Funds. Δεύτερον: Ο πλανήτης έχει συσσωρεύσει ΣΑΡΆΝΤΑ περίπου φορές περισσότερο πλούτο από τον πραγματικό σε παράγωγα προϊόντα. Φανταστείτε δηλαδή ένα ουρανοξύστη σαρανταενός ορόφων αλλά μόνο ΈΝΑΣ να είναι πραγματικός. Οι υπόλοιποι είναι από χαρτί. Τρίτον: Οι πλουτοπαραγωγικές πηγές του πλανήτη ελέγχονται σε μεγάλο βαθμό από πολύ λίγες εταιρείες-κολοσσούς. Για παράδειγμα η Monsanto ελέγχει την τιμή και παραγωγή πολλών δημητριακών αλλά κυρίως ΕΛΈΓΧΕΙ ΤΗΝ ΤΡΟΦΙΚΉ ΑΛΥΣΊΔΑ ΤΟΥ ΠΛΑΝΉΤΗ. Η Coca-Cola έχει πλέον ανταγωνιστή μόνο το νερό ενώ η Monsanto δεν έχει πια κανένα ανταγωνιστή. Θα μπορούσα να συνεχίσω και με περισσότερα αλλά νομίζω ότι κουράζω. Τέλος πιστεύω ότι η σειρά των μνημονίων που θα συνεχιστεί δεν είναι τίποτα άλλο από μια διαρκής εξέλιξη (επί τω χείρω) ενός νομικού κειμένου με τελικό στόχο την παράιτηση των Ελλήνων πολιτών και κράτους απόψμελομτικ´ες άαιτήσεις τ απ´εναμτι στους ν´επθς ιδιοκτήτες των περιουσιακών στοιχείων. Φροντίστε να
    Απαντήσετε στο ν´εο "χρυσάφι" που θα είναι το νερό(πόσιμο).

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.