#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
19/03/2012 13:15
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Η αφόρητη πλήξη της κατεστημένης διανόησης



Σε ένα κρεσέντο «λογικής» Κασσάνδρας ο Χρ. Γιανναράς απαξιώνει για μία ακόμη φορά έναν πολιτικό αρχηγό. Το έκανε στο παρελθόν με τον Κώστα Καραμανλή (τον «βραχύ», έτσι τον αποκαλεί όποτε αναφέρεται σ’ αυτόν) το κάνει τώρα με τον πρόεδρο της ΝΔ Αντώνη Σαμαρά.

 

Διαβλέποντας ότι στις επερχόμενες εκλογές θα προκύψει πρωθυπουργός ο Aντώνης Σαμαράς σπεύδει να σημειώσει ότι όπως και οι προηγούμενοι θα είναι δίχως κοινωνική σταδιοδρομία άλλη έξω από την επαγγελματική πολιτική. Προφανώς, μόνο ηγέτες τύπου Λεχ Βαλέσα χρειαζόμαστε κατά τον Χρ. Γιανναρά. Άλλους που έχουν κατάλληλες σπουδές, έχουν χρηματίσει σε διάφορες πολιτικές θέσεις τουλάχιστον χωρίς να φέρουν την καταστροφή και έχουν αποδείξει ότι βλέπουν πιο μπροστά από τους υπολοίπους, όπως έγινε με την περίπτωση του Α. Σαμαρά στα δύο μεγάλα θέματα: της άρνησής του στο αρχικό μνημόνιο τότε που όλοι του συστήματος ήταν απέναντι (και η Καθημερινή) και στην επιβολή της κήρυξης της ΑΟΖ στην πολιτική ατζέντα που επί ΓΑΠ-Δρούτσα ήταν μια «μόδα», δεν τους θέλουμε. Είναι όμως έτσι;

 

Να ξεκαθαρίσω κάτι εξαρχής. Αν και πολιτικοποιημένος δεν είμαι στέλεχος κανενός κόμματος και δεν με ενδιαφέρουν αυτά. Απλά εξάρω προσωπικότητες. Πιστεύω ότι προσωπικότητες χρειαζόμαστε, ανεξαρτήτως κομματικής προέλευσης. Τα διλήμματα "Δεξιά ή Αριστερά" στην κατάσταση πολιτιστικής πρωτίστως πτώχευσης στην οποία βρισκόμαστε δεν έχουν καμία αξία. Είμαστε με το «αληθές». Όχι με τον «δεξιό» ή  τον «αριστερό».

Παρακάμπτω, τους αφορισμούς του Hans Magnus Enzensberger περί επαγγελματιών πολιτικών που παραθέτει ο Χρ. Γιανναράς και της «απώλειας αίσθησης της πραγματικότητας» εκ μέρους τους. Αυτά μπορεί να χαρακτηρίζουν ανθρώπους που δοκιμάστηκαν και απέτυχαν. Στην περίπτωση ενός μελλοντικού πρωθυπουργού όταν λέγονται προ τις εκλογής του φανερώνουν εμμονή απαξίωσης και τίποτε παραπάνω. Κάτι σαν την γκρινιάρα πεθερά …

Και ερχόμαστε στην εξειδίκευση της απαξίωσης: ότι ο Σαμαράς τάχα έχει πρότυπό του το μπαλκονάτο στερεότυπο με λόγο ξύλινο και ότι μιλάει σε πρώτο ενικό θέλοντας να δείξει ηγέτης χωρίς να αντιλαμβάνεται ότι εκτίθεται.

Πριν σχολιάσω την ασύστολη «ακαδημαϊκή» έλλειψη επιχειρηματολογίας θα συμφωνήσω σε ένα πράγμα. Όταν ένας ηγέτης μιλάει σε πρώτο ενικό πρόσωπο κινδυνεύει υπό προϋποθέσεις να χαρακτηριστεί «εγωπαθής». Δεν είμαστε στο «εγώ» , είμαστε στο «εμείς» έλεγε ο Στρατηγός Μακρυγιάννης, και ορθά βέβαια. Το θέμα, όμως, είναι τι θέλεις να καταδείξεις. Ποιός είναι ο πραγματικός στόχος των λεγομένων σου. Όταν ο λόγος που φτάσαμε ως εδώ δεν είναι τόσο η «ανεπάρκεια» του λαού, η «κατά κεφαλήν έλλειψη καλλιέργειας» που ίσως θα έλεγε ο Χρ. Γιανναράς (είναι και αυτό αλλά όχι σε τόσο αποφασιστικό βαθμό), αλλά η έλλειψη παραδειγματικής, εμπνευσμένης και αποφασιστικής ηγεσίας και όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη, τότε το να πεις ένα «διαπραγματεύτηκα» και όχι «διαπραγματευτήκαμε», και να υπονοείς ότι ο Γ. Παπανδρέου δεν το έκανε ως όφειλε ενώ αυτός και τα συστημικά ΜΜΕ, όπως η Καθημερινή καμωνόντουσαν, ότι είναι ηγέτης, δεν το βρίσκω και τόσο «εγωκεντρικό» … Για τον άδειο Καρατζαφέρη ούτε λόγος.

Εν πάση περιπτώσει, ο πιο βαρύς αφορισμός του Χρ. Γιανναρά είναι ότι ο εν λόγω πολιτικός αρχηγός δεν έχει το ηγετικό χάρισμα να διαβλέψει το καινούργιο. Τι να πει κανείς για την έλλειψη επιχειρηματολογίας; Κανένα στοιχείο που να στηρίζει αυτό που λέει. Μόνο αξιολογικές κρίσεις. Το να παραθέτει κανείς στοιχεία από διάφορες ομιλίες των προσωπικοτήτων που αξιολογεί θετικά ή αρνητικά, έχει νόημα, για να αποκτά έτσι μια εγκυρότητα η κρίση του. Όταν, προσωπικά, χωρίς να έχω κάποιο ζόρι να υπερασπίσω τον Α. Σαμαρά ή τον οποιονδήποτε άλλο πολιτικό – δεν γνωρίζω κάτι παραπάνω από άλλους και μακριά από εμένα οι αγιογραφίες πολιτικών προσώπων –  έχω διαφορετική κρίση για το αν αυτός έχει «ηγετικό χάρισμα» και κυρίως αν «διαβλέπει το καινούργιο» ή αν από τη θέση του υπουργού ήταν «κοινότοπος» ασχέτως αν το όλο πολιτικό περιβάλλον της πασοκικής σαπίλας που στην ουσία κυβερνούσε τότε ήταν το επί της ουσίας «κοινότοπο», προκαλεί την νοημοσύνη μου ένας πανεπιστημιακός δάσκαλος όταν πετάει την πατσαβούρα του, χωρίς να επιχειρηματολογεί. Δηλαδή, πέρα από τη στείρα άρνηση, τι μας προτείνει ο ίδιος;

Κι όμως κάτι προτείνει. Υπάρχει μια προτροπή από τον Χρ. Γιανναρά: «Ένα Διευθυντήριο σωσμένων από τη λοβοτομή της κομματικής μικρόνοιας να θέσει «υπό επιτροπείαν» τη δέσμια στα τετριμμένα ηγεσία». Δηλαδή, η συλλογιστική είναι η εξής: επειδή η ηγεσία είναι «δέσμια στα τετριμμένα» να την βάλουμε σε επιτροπεία, το πώς δεν εξηγείται. Ίσως με ένα πεφωτισμένο συμβούλιο πολιτικής βαρονίας μέσα από το ίδιο κόμμα; Καθορισμένη από την διαπλοκή στην υποναυαρχίδα της οποίας γράφει ο κ. καθηγητής; Ίσως με την συγκυβέρνηση με κόμματα και κομματίδια αρεστά εις τας συστημικάς αυλάς που φιλοδοξούν να μπουν στη βουλή; Τι πιο παλαιοκομματικό από αυτήν την προτροπή; Αν κάτι μας έφτασε ως εδώ είναι η επιτροπεία των ηγετών από τα πάσης φύσης συμφέροντα.

Τέλος, ο Χρ. Γιανναράς παρακινεί την ερχόμενη ηγεσία της χώρας να ανατρέψει την ιδεολογική τρομοκρατία της μίας και μοναδικής δήθεν αλήθειας μιας θολής άθεης αριστεροφροσύνης τα τελευταία 30 χρόνια, από τη οποία και ο ίδιος ως καθηγητής έχει υποφέρει. Όμως αυτό έχει ήδη αναδειχθεί από τον παραπάνω ηγέτη τον οποίο κατά τ’ άλλα άνευ επιχειρηματολογίας βρίσκει μη έχοντα το «ηγετικόν». Η μη κομματική ομιλία του Α. Σαμαρά στο ελληνογαλλικό επιμελητήριο με θέμα «Ελλάδα και Ευρωπαϊκές Αξίες»  (http://www.antinews.gr/2012/02/24/149049/) είναι μία από αυτές που το υπογραμμίζουν. Να θυμίσω επίσης τις πρόσφατες ομιλίες του προέδρου της ΝΔ για την αριστερά.

Κάτι που βγαίνει από τα παραπάνω είναι, κατά τη γνώμη μου, ότι ακόμα και ένας που αυτοπροσδιορίζεται ως αριστερός και κυρίως ο μη έχων σχέση με κομματικές ταμπέλες μπορεί άνετα να δώσει μια ευκαιρία σε κάποιον ηγέτη αξιολογώντας κυρίως τα λεγόμενά του σε μη κομματικά ακροατήρια, αποστρέφοντας το πρόσωπό του από εύκολες απορρίψεις με ακαδημαϊκό επίχρισμα που αποτελεί και το «ιδεολογικό» άλλοθι των διαφόρων μέσων ενημέρωσης όπως αυτά του Αλαφούζου και των ομοίων του.

(Σχόλιο στην επιφυλλίδα του Χρήστου Γιανναρά «Aκέφαλη η πατριωτική πλειονότητα» στο σημερινό φύλλο της Καθημερινής , 18/3/2012

 ΜΑΝΩΛΗΣ Μ.

ΣΧΟΛΙΑ

  1. tak avatar
    tak 19/03/2012 13:47:12

    ΜΑΝΩΛΗΣ Μ.
    "Εν πάση περιπτώσει, ο πιο βαρύς αφορισμός του Χρ. Γιανναρά είναι ότι ο εν λόγω πολιτικός αρχηγός δεν έχει το ηγετικό χάρισμα να διαβλέψει το καινούργιο...".
    ειλικρινά, δεν περίμενα να ακούσω τίποτα περισσότερο ή λιγότερο από τον κ. Γιανναρά, την πιο ... παρεξηγημένη ακαδημαϊκή "μεγαλοφυΐα" του τόπου!
    Ας μας συγχωρεί ο κ. Γιανναράς, αλλά είναι εντελώς άδικος, παράλογος και εμπαθής, στοιχεία τα οποία αποκτά κανείς από την κούνια του και στη συνέχεια γίνεται μίζερος και γκρινιάρης!
    Μίζερος και γκρινιάρης κατάντησε λοιπόν ο μεγαλόσχημος καθηγητής και ασφαλώς έχουμε κι εμείς το δικαίωμα να τον κρίνουμε με τα μέτρα που κρίνει και ο ίδιος τους άλλους...
    Θα πρέπει να αντιληφθεί κάποτε και ο ίδιος, πως η μιζέρια του, η απόλυτη άρνηση εκ μέρους του όλων και η εν γένει συμπεριφορά του τον έχουν καταντήσει γραφικό και τίποτα περισσότερο... Άλλωστε και ως "δάσκαλος" ... αλλά ας μη τα πω εγώ, ας ρωτήσει την άποψη των παιδιών που πέρασαν από τα χέρια του...

  2. Εύμηλος avatar
    Εύμηλος 19/03/2012 13:52:30

    Διαβάζω τον κ. Γιανναρά πάντα με ενδιαφέρον. Προσπαθώ χρόνια τώρα μέσα από τις επιφυλλίδες του να καταλήξω σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο ορισμό των όσων περί ελληνικότητας, πατριωτισμού, τουλάχιστον γράφει. Λυπάμαι που το λέω αλλά με βάση την αριστοτέλεια λογική δεν έχω καταλήξει πουθενά.
    Έχω όμως ένα συμπέρασμα. Ο καθηγητής κ. Γιανναράς τρέφεται από την αυταρέσκειά του να εμφανίζεται ως κάτι ξεχωριστό κι ασύλληπτο. Κι ακριβώς αυτό πουλάει μέσα από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ. Συμπληρώνει έτσι την πενιχρή καθηγητική του σύνταξη. Πενία τέχνας κατεργάζεται ... είναι κι αυτό ελληνότροπον κύριε καθηγητά.

    • Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης avatar
      Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης @ Εύμηλος 19/03/2012 14:57:16

      Ἂν Εὔμηλε πέρα ἀπὸ τὰ δημοσιογραφικὰ ἄρθρα προχωροῦσες καὶ στὰ κυρίως βιβλία τοῦ Χρ.Γιανν. (Σχεδίασμα Εἰσαγωγῆς στὴ Φιλοσοφία, Τὸ πρόσωπο καὶ ὁ Ἔρως, Χάϊντεγγερ καὶ Ἀρεοπαγίτης, Πολιτιστικὴ Διπλωματία – Προθεωρία ἑλληνικοῦ σχεδιασμοῦ, Ὀρθοδοξία καὶ Δύση στὴ Νεώτερη Ἑλλάδα) θὰ ἔβρισκες τὸ πλαίσιο ποὺ ψάχνεις, ἀκριβῶς μπροστά σου.

      • Εύμηλος avatar
        Εύμηλος @ Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης 19/03/2012 16:49:27

        Αστυάνακτα,
        διάβασα και το "Ὀρθοδοξία καὶ Δύση στὴ Νεώτερη Ἑλλάδα".
        Η "Δύση" του Γιανναρά είναι μια βολική κατασκευή για να αντιτάξει την "Ορθοδοξία" του.
        Η πραγματολογική βάση της επιχειρηματολογίας του χωλαίνει. Εν πολλοίς είναι πρωθύστερη.
        Είναι Ζηλωτής ο Γιανναράς και δεν το κρύβει. Η σκέψη του διαχέεται κι από έναν ιδιότυπο ολοκληρωτισμό. Υφέρπει στο έργο του μια "προτεσταντικού" τύπου υποκρισία. Μια έπαρση ανωτερότητος σε ψευτοπεριτύλιγμα αγαπητικής διάθεσης. Απέχει μακράν της ορθόδοξης χαρμολύπης. Ακόμη και της υγιούς έπαρσης ενός Μιχαήλ Ψελλού.

        • ένας φίλος avatar
          ένας φίλος @ Εύμηλος 19/03/2012 17:04:22

          Η "Δύση" ήταν μια βολική κατασκευή για όσους ήθελαν να την παρουσιάουν πάντοτε ως το μοναδικό "μοντέλο", την μια και μόνη επιλογή, την "πρόοδο" κλπ . Λίγες φορές στην νεώτερη ιστορία μας ακούσαμε το τσιτάτο: έτσι γίνεται στην ΄"Ευρώπη"; Και με αυτό το άλλοθι ξεριζώθηκαν αξίες και αρχές, λοιδωρήθηκαν ιδέες, καταβαραθρώθηκε κάθε προσπάθεια γόνιμης σύνθεσης των καλών στοιχείων της δικής μας παράδοσης με ό,τι θα μπορούσε να είναι χρήσιμο να υιοθετήσουμε από τη "Δύση". Είναι άραγε τυχαίο ότι όσοι θέλαν να το παίξουν "μεταρρυθμιστές" και "μεγάλοι ηγέτες" μιλούσαν μόνο για "Αλλαγή"; Άκουσες κανένα να λέει "να βελτιωθούμε"; Όχι, όλοι "να αλλάξουμε και να αλλάξουμε και να αλλάξουμε τον Έλληνα" έλεγαν. Χαρακτηριστικό του συμπλέγματος μειονεξίας απέναντι στην 'Ευρώπη".
          Και τον άλλαξαν και τον έκαμαν πίθηκο.
          Αν είναι για ένα λόγο σημαντικό το έργο του κ. Γιανναρά είναι γιατι ανέδειξε ότι υπάρχει και άλλος τρόπος να δούμε τα πράγματα. Γι αυτό και έφαγε τόση λάσπη από τους ίδιους που έβλεπαν στον ψευδο-εκσυγχρονισμό του κάθε ανελλήνιστου πολιτικάντη το "μέλλον" και τον "μονόδρομο". Που μας οδήγησαν το ζούμε΄στο πετσί μας...

          • Νίκος Αργεάδης avatar
            Νίκος Αργεάδης @ ένας φίλος 19/03/2012 17:41:09

            "Άκουσες κανένα να λέει “να βελτιωθούμε”; Όχι, όλοι “να αλλάξουμε και να αλλάξουμε και να αλλάξουμε τον Έλληνα” έλεγαν..."

            Η πιο ακριβής και, συνάμα, Λακωνική περιγραφή των Ελλαδοπιθηκιζόντων την "ανώτερη" δύση.

          • Εύμηλος avatar
            Εύμηλος @ ένας φίλος 19/03/2012 22:17:13

            Δεν αμφιβάλλω καθόλου ότι η όποια "Δύση", "Ανατολή", "Βαλκάνια" είναι επινοήσεις και κατασκευές και ότι ανασημασιοδοτούνται σε διαφορετικές χρονικές περιόδους.
            Η ΔΥΣΗ όμως είναι αυτή που κατάφερε να δημιουργήσει ΚΡΑΤΟΣ ΔΙΚΑΙΟΥ κι ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ. Κι αυτή είναι η ειδοποιός της διαφορά. Η θεσμική της αναφορά. Κι ούτε φταίει η ΔΥΣΗ αποκλειστικά αν τα δικά μας σούργελα που το παίζουν πολιτικοί οδηγήσαν τη χώρα εκεί που βρίσκεται.
            Σε κάθε περίπτωση πάντως απέχουμε, χάρη και στη ΔΥΣΗ δόξα τω Θεώ, από τις ανατολικές δεσποτείες των ταλιμπάν και όσους κατά τον 20ο αιώνα ακολούθησαν το Ανατολικό μοντέλο. Γι' αυτό και μπορούμε να ονομαζόμαστε ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ!

    • Σωκράτης avatar
      Σωκράτης @ Εύμηλος 19/03/2012 18:56:28

      Διαβαζα κι εγώ τον καθηγητή Γιανναρά μέχρι πρόσφατα.
      Τον εγκατέλειψα με την αίσθηση ότι απλά διαβαζα έναν συνταξιούχο καθηγητή που από ματαιοδοξία προσπαθεί να παραμείνει στην επικαιρότητα. Είναι κι αυτός μέλος του συστήματος που κατηγορεί και προτείνει τρόπους αλλαγής του. Δεν κατάφερε οι προτάσεις του να γίνουν αποδεκτές και να εφαρμοσθούν. Δεν είναι καιρός να ψάξουμε για νέους (ηλικιακά) διανοητές με φρέσκες ιδέες; Ας δώσουμε μια ευκαιρία στους νέους

      • Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης avatar
        Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης @ Σωκράτης 19/03/2012 20:56:35

        Τὶς εὐκαιρίες ἀνάδειξης τοῦ λόγου μας, οἱ ἡλικιακὰ νέοι θὰ τὶς πάρουμε μόνοι μας, δὲν περιμένουμε τὴν ἐλεημοσύνη, δὲν εἴμαστε ἀνάπηροι.

  3. franc avatar
    franc 19/03/2012 13:58:20

    Αγαπητέ ΜΑΝΩΛΗ Μ.
    Πολύ καλά του τα ψέλνεις του κ. Γιανναρά με τον καλύτερο χαρακτηρισμό σου που του πάει γάντι:"γκρινιάρα πεθερά".
    Τα ίδια επειχειρήματα χρησιμοποιεί και όταν παρομοίως με τον Σαμαρά "θάβει" και τον Τσίπρα. Ενώ οι δύο αυτοί ηγέτες που κατά την άποψή μου έχουν τα 'ιδια προσόντα, ο καθένας απο το χώρο που εκπροσωπεί βέβαια, και είναι σήμερα τουλάχιστον "το μή χείρον" που διαθέτει η πολιτική σκηνή της πατρίδας μας, χωρίς αμφότεροι να έχουν βουτήξει το δάχτυλο στο μέλι της εξουσίας, αποτελούν και τις μοναδικές μας ελπίδες για το μέλλον, είτε ανήκουμε στην Δεξιά είτε στην Αριστερά παράταξη.
    Τώρα αν ο κ. Γιανναράς φαντάζεται οτι κάπου βρίσκονται καλά κρυμμένοι κάποιοι άλλου είδους "ανώτεροι" ηγέτες, φοβάμαι οτι ήδη έχουν αργήσει, άρα είναι νε φάκτο χειρότεροι απ τους εμφανιζομένους.

  4. S.P. avatar
    S.P. 19/03/2012 14:02:50

    Ο κ. Γιανναράς δεν βλέπει θαρραλέες κινήσεις διαφοροποίησης και διάθεση ανατροπής του μεταπολιτευτικού πολιτικού κοινωνικού και αξιολογικού σκηνικού.
    Η ΝΔ μέχρι τώρα εξελίχθηκε σε γαλάζιο ΠΑΣΟΚ. Οι συνδικαλιστές της στα σωματεί που κυριαρχούνα, είναι υπέρ της ήσσονος προσπάθειας, υπέρ των κομματικών ποσοστώσεων, κατά της ιεραρχίας, υπέρ της διαπλοκής.
    Στην απελευθέρωση των επαγγελμάτων οι απόψεις της ΝΔ είναι ασαφείς, και εάν δεν ερχόταν η τρόικα στον δημόσιο τομέα θα κυριαρχούν οι θρασείς και οι συνδικαλιστές.
    Κοντός ψαλμός αλληλούια: Θα δω π.χ. με κυβερνήτη τον Σαμαρά να απολύονται οι ένοχοι διάπραξης αδικημάτων στην πολεοδομία, θα καταργηθεί το φακελάκι των γιατρών, να μην νομιμοποιούνται ποτέ αυθαίρετα, θα απολύονται όσοι κάνουν ιδιαίτερα και είναι διορισμένοι στο δημόσιο σχολείο; κ. λ. π.
    Θα καταργεί η αστυνομία, όπως θα έκανε κάθε ευρωπαϊκή αστυνομία την κάθε κατάληψη Νομικής ή Υπατίας σε 48 ώρες; Ίδωμεν.

    • Ο Θείος avatar
      Ο Θείος @ S.P. 19/03/2012 14:28:13

      Για ν' απολύονται οι ένοχοι στην πολεοδομία, για να καταργηθεί το φακελάκι των γιατρών, για να μην νομιμοποιούνται αυθαίρετα κτλ, η εγγύηση δεν είναι να γίνει πρωθυπουργός ο Α 'η ο Β'.
      Εγγύηση είναι, να θεωρεί η κοινωνία τους ενόχους της πολεοδομίας ή του ΙΚΑ επιδημικούς ιούς και όχι "μάγκες" και να δημιουργήσει γύρω τους "υγειονομικό κλοιό". Να θεωρείται ο φακελλάκιας γιατρός ρεζίλης και όχι καθηγηταράς με κύρος. Και για να μη θεωρεί ο καθένας αλληλοκαλυπτόμενο συνένοχο τον αυθαίρετο οικιστή, πρέπει (α) να μη χτίζει αυθαίρετα και (β) να κάνει ότι προανέφερα για τους ενόχους της πολεοδομίας.
      Ο Χ. Γ. προφανώς συμφωνεί. Το λάθος του είναι μάλλον, ότι αποδίδει υπέρμετρο κύρος και δυνατότητα στην κομματική πολιτική. Η κομματική πολιτική ποτέ δεν θα μπορέσει να πετύχει μόνη της τέτοιες αλλαγές. Ο πολίτης πρέπει να καταλάβει ότι υπάρχει και η προσωπική ευθύνη του καθενός, και αυτό κανένα κόμμα ή πολιτικός δεν είναι σε θέση να το διδάξει.

      • S.P. avatar
        S.P. @ Ο Θείος 19/03/2012 14:37:43

        Νομίζω ότι έτσι θεωρητικά μιλώντας δεν βγαίνει άκρη. Η πολιτκή ασχολείται και με βραχείας έστω διάρκειας κριτική. Τι να κάνουες; Να ασχοληθούμε με την φιλοσοφία με αντικείμενο ¨τα μετέπειτα" και τα "επέκεινα". Για μένα ευχαρίστως, αλλά να δηλωθεί αυτό να το ξέρουμε.

      • Ο Θείος avatar
        Ο Θείος @ Ο Θείος 19/03/2012 14:49:31

        Αγαπητέ, δεν είναι θέμα υψηλής φιλοσοφίας να μη δίνεις ποτέ φακελλάκι ή γρηγορόσημο, να μη χτίζεις αυθαίρετα και να στιγματίζεις κοινωνικά τον φακελλάκια καθηγηταρά. Στοιχειώδους ηθικής και απλής λογικής θέμα είναι. Αλλά δεν χρειάζεται κανείς πολιτικός για να μας το μάθει αυτό: Οι πολίτες με κύρος είναι πολύ πιό κατάλληλοι, ιδαίτερα τώρα που οι πολιτικοί στερούνται κύρους.

        • S.P. avatar
          S.P. @ Ο Θείος 19/03/2012 16:31:46

          Είπα εγώ, ότι τα θέματα αυτά είναι θέματα υψηλής φιλοσοφίας; Απεναντίας τα θεώρησα τρέχουσα πολιτική και την ενασχόληση με αυτά εξ' ανάγκης χρήσιμη.
          Άλλο η φιλοσοφία.

      • franc avatar
        franc @ Ο Θείος 19/03/2012 17:14:26

        Aγαπητέ Θείε,
        χαίρομαι που θα διαφωνήσω κάθετα μαζί σου σ' αυτό το σημείο και θα σε παρακαλέσω να δείς "πειραματικά" το ζήτημα. Πως γίνεται (Και εδώ δεν υπάρχει κανένα περιθώριο αμφισβήτησης) και η κοινωνία αυτή η οποία όταν βρίσκεται εντός Ελλάδος θεωρεί τους ενόχους της πολεοδομίας και του ΙΚΑ μάγκες και τους φακελλάκηδες γιατρούς καθηγηταράδες κλπ. και μόλις η ίδια αυτή κοινωνία μεταφερθεί στην Αυστραλία ή την Γερμανία ή τον Καναδά σε χρόνο κυριολεκτικά μηδεν αυτομάτως θεωρεί αυτές τις συμπεριφορές ένοχες παράνομες και καταδικαστέες? Γιατί ο Ελληνας στην Αθήνα παραβιάζει όλα τα κόκκινα φανάρια και σε μερικές μέρες μόλις βρεθεί στο Μόναχο, περιμένει όλες τις γιαγιάδες να περάσουν τη διάβαση ακόμα κι αν είναι πράσινο?
        Δεν είναι λοιπόν στο DNA μας η παρανομία. Ούτε μας τυφλώνει ο λαμπρός μας ήλιος. Εκείνο που αλλάζει την συμπεριφορά των πολιτών είναι το κράτος. Και το κράτος είναι οι πολιτικοί (με τους ισχυρούς οικονομικούς παράγοντες πίσω τους). Ο μέσος πολίτης δεν είναι χαζός. Αν ο ηγέτης του δεν πληρώνει φόρο 100.000 ευρώ για το αυτοκίνητό του, γιατί να πληρώνει αυτός 10.000 ευρώ ΦΠΑ kαι να έχει σύνταξη πείνας? Για τον πολιτικό είναι ηθικό να κλέβει τόσο μεγάλα ποσά που δεν τα έχει και ανάγκη, ενώ για τον πολίτη η μικροκλοπή του ΦΠΑ είναι ανήθικη? Και γιατί ΜΟΝΟΝ οι Ελληνες πολιτικοί έχουν αφορολόγητα αυτοκίνητα? Δεν σου κινεί την περιέργεια?.
        Και κάτι σημαντικό που μου διηγήθηκε σπουδαίος Γάλλος πολιτικός φίλος μου: " O σημαντικώτερος ρόλος του πολιτικού στην κοινωνία ειναι ο ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΣ.
        Oταν θέλω να πείσω για κάτι τους συμπολίτες μου το κάνω πρώτος εγώ. Και πίστεψέ με, στην συντριπτική τους πλειοψηφία με ακολουθούν."
        Δεν είναι τυχαίο αγαπητέ θείε που οι πολιτικοί ονομάζονται Πατέρες του Εθνους. Γι αυτό τον ρόλο τους ψηφίζουμε και ωφείλουν με τα έργα τους και όχι με τα λόγια, να μας δίνουν το παράδειγμα. Αν το παράδειγμά τους είναι ανήθικο, η κοινωνία έστω και απο άμυνα συμπεριφέρεται ανήθικα και απαλάσσεται για το πταίσμα της, πολύ περισσότερο όταν οι πολιτικοί της απαλάσσονται για τα κακουργήματά τους...

  5. Ο Θείος avatar
    Ο Θείος 19/03/2012 14:12:22

    Ο κ. Χρ. Γιανναράς έχει το εύσημο ότι εδώ και πολλά χρόνια, στην εποχή που μεσούσε η ανεδαφική έπαρση και μέστωνε η φούσκα (π.χ. Ολυμπιακοί 2004 και λίγο πριν ή μετά), πρόβλεψε την σημερινή καταστροφή. Ήταν κι αυτός ένας "Dr Doom", και ομολογώ, τον είχα θεωρήσει τότε υπερβολικά απαισιόδοξο.
    Ωστόσο, θα προτιμούσα πνευματικοί άνθρωποι με τις ικανότητές του να ασχολούνται λιγότερο με την άμεση πολιτική της βραχείας διάρκειας και τις προβλέψεις της, και περισσότερο με την κοινωνική κριτική της μακράς διάρκειας. Όπως έκανε τότε, και αποδείχθηκε δυστυχώς ακριβέστατος, άρα ικανός.
    Υπάρχει όντως μεγάλο πρόβλημα πολιτικού συστήματος και πολιτικού προσωπικού στην Ελλάδα. Αλλά το βασικό προβλημα έγκειται στην καταναλωτικά ντοπαρισμένη κοινωνία πολιτών και την διαλυμένη κοινωνική συνείδηση, ιδιαίτατα του "δυναμικού" τμήματος της κοινωνίας. Αυτό τροφοδοτεί τη δυσμορφία του πολιτικού συστήματος. Από ανθρώπους όπως ο κ. Χ.Γ., αναμένω κριτική συνεισφορά και εποικοδομητικές συμβολές στο θέμα της κοινωνικής συνείδησης.
    Την πρότασή του «για Διευθυντήριο σωσμένων από τη λοβοτομή της κομματικής μικρόνοιας που θα θέσει «υπό επιτροπείαν» τη δέσμια στα τετριμμένα ηγεσία (γενικώς την πολιτική ηγεσία)», αλλοιώς την κατάλαβα του λόγου μου: Λυπάμαι και φοβάμαι ,ότι ελλείψει εναλλακτικής είναι ορθή - είναι το μικρότερο κακό. Φυσικά υπονοώ ότι η επιτροπεία υπάρχει ήδη άτυπα και ήλθε για να μείνει for a while*.
    Όσοι δεν κατάλαβαν, παραπέμπονται στον κο Ράιχενμπαχ.

    * for a while, το έγραψα στα Αγγλικά, δεδομένου ότι η φράση σημαίνει και "για μια περίοδο χρόνου", και μεταφορικά "στον χρόνο μέχρι να γίνει η δουλειά"

    • oneoff avatar
      oneoff @ Ο Θείος 19/03/2012 15:50:34

      κε Θείε,

      χωρίς να είμαι ειδικός επί του Γιανναρά, διαβάζοντας τον επί χρόνια αλλά κατά καιρούς, αν κάτι χαρακτηρίζει τα πολιτικά του κείμενα είναι η κριτική συνεισφορά και οι εποικοδομητικές συμβολές στο θέμα της κοινωνικής και πολιτικής συνείδησης και μάλιστα ακριβώς υπό το πρίσμα κοινωνικής κριτικής μακράς διάρκειας.

    • Ο Θείος avatar
      Ο Θείος @ Ο Θείος 19/03/2012 16:02:45

      Άν και επίσης δεν είμαι ειδικός ούτε αξιώσεις γνώσεων θεωρητικού επιπέδου έχω, αυτό εύχομαι με διακριτικό τρόπο και σεβασμό του έργου του: Να συνεχίσει στο θέμα της κοινωνικής και πολιτικής συνείδησης, της κοινωνικής παιδείας. Και ν' αποφύγει την άμεση σχέση ή εμπλοκή με τα δρώμενα της κομματικής πολιτικής, που ακυρώνει τον πνευματικό ρόλο.

  6. Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης avatar
    Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης 19/03/2012 14:31:28

    ΠΡΩΤΟΝ,
    ὁ χαρακτηρισμὸς τοῦ Χρήστου Γιανναρᾶ ὡς "κατεστημένης διανόησης" εἶναι τελείως off καὶ σὲ ἀδικεῖ Μανώλη Μ. Γνωρίζεις (;) ὅτι ὁ Γιανναρᾶς μόνο κατεστημένη διανόηση δὲν εἶναι: δὲν ὑφίσταται στοχαστὴς παρόμοιου βεληνεκοῦς στὴν Ἑλλάδα ποὺ νὰ ἔχει πολεμηθεῖ τόσο σφοδρά, ποὺ νὰ ἔχει σπιλωθεῖ μὲ τόση χυδαιότητα, ποὺ νὰ ἔχει βιαίως ἐμποδιστεῖ νὰ διεκδικήσει τὰ αὐτονόητα (μετὰ ἀπὸ ἀκαδημαϊκὴ σταδιοδρομία διδασκαλίας τῆς φιλοσοφίας στὸ Παρίσι, στὴ Γενεύη, στὴ Λωζάννη, ἡ Πάντειος θεωροῦσε ὅτι... δὲν εἶναι ἀρκετὰ ἐπιστήμονας...!). ΓΝΩΡΙΖΕΙΣ γιὰ τί σπίλωση μιλᾶμε, γιὰ τί ἀσύλληπτο πόλεμο, μὲ ἐνορχηστρωμένες ἐπιθέσεις ὅλης τῆς "προοδευτικῆς διανόησης" ποὺ τοῦ πρόσαπτε... πρόταση ἐθνοκάθαρσης στὴ Θράκη, κάλεσμα σὲ πραξικόπημα, αὐτὴ τὴ γελοῖα ἱστορία μὲ τὸν Κύρκο καὶ ἄλλα φαιδρὰ κλπ. Ὁ χαρακτηρισμὸς "κατεστημένη διανόηση" γιὰ τὸν ΧΓ εἶναι ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟΣ. Εἶναι δὲ πασίγνωστο ὅτι ὁ μόνος λόγος ποὺ δὲν τὸν διώχνει ὁ Παπαχελᾶς (ἂν καὶ τὸ προσπάθησε στὴν ἀρχὴ) εἶναι ὁ ἀριθμὸς τῶν φύλλων ποὺ ὀφείλονται σ' αὐτόν. Ἡ δὲ προσπάθεια ταύτισης τοῦ ΧΓ μὲ τὰ συμφέροντα τῆς Καθημερινῆς εἶναι ἐπίσης ἄστοχη: ἔχει σταθεῖ ἀπέναντι σὲ ὅλα τὰ μεγάλα ζητήματα, ἀποδεικνύοντας τὴν ἀπόλυτη ἀνεξαρτησία τῆς γραφίδος του: θυμίζω τὸ σχέδιο Ἀνάν, βιβλίο τῆς ΣΤ', Μνημόνιο καὶ ἄλλα πολλά.

    ΔΕΥΤΕΡΟΝ,
    ἡ διακονία τοῦ ΧΓ ὅλα αὐτὰ τὰ χρόνια εἶναι νὰ θέτει κριτήρια. Νὰ θέτει τὸν Πήχυ ἐκεῖ ὅπου ὁ πήχυς καθίσταται ζείδωρος. Ὄχι νὰ στηρίζει-ψηφίζει, μὲ σημαιάκι καὶ καπελάκι: γι' αὐτὸ ἔχουμε τὸν ταλαίπωρο τὸν Ἀστυάνακτα Καυσοκαλυβίτη...
    Ἐκεῖ ποὺ ἐμεῖς λέμε "ναί, ἀλλά..." ὁ ΧΓ ὀφείλει νὰ βγάζει τὸ "ναὶ" ὡς μὴ σχετιζόμενο μὲ τὴν κριτικὴ ἀνάλυση καὶ νὰ ὑπογραμμίζει-ἀνατέμνει τὸ "ἀλλά": νὰ τὸ μεγεθύνει καὶ νὰ τὸ ἐξετάζει. Τώρα ἐμεῖς, ποὺ ἡ μόνιμη ἐπωδός μας εἶναι τὸ ἐνθουσιῶδες "ναὶ" ἀκολουθούμενο ἀπὸ τὸ ἐλεγκτικὸ "ἀλλὰ" (π.χ. ἐλλιπὴς ἀνανέωση τοῦ κόμματος) ἀπαιτοῦμε ἀπὸ τοὺς τελευταίους μας στοχαστὲς νὰ ἀποπέμψουν ἀκριβῶς τὴν καθαρὴ φωνή τους, νὰ μὴν διανοηθοῦν νὰ ΜΗΝ ποῦν "ναὶ" καὶ νὰ ΜΗΝ διανοηθοῦν νὰ ἀναλύσουν τὸ "ἀλλά"! Αὐτὴ ὅμως εἶναι ἠ διαφορὰ τοῦ κομματισμοῦ ἀπὸ τὴν πολιτική...

    Ἐμεῖς τί ταχθήκαμε νὰ κάνουμε; Νὰ στηρίξουμε τὸν Σαμαρᾶ γιὰ νὰ ἐπαναφέρει τὴν Πολιτικὴ ἢ νὰ τὸν στηρίξουμε γιὰ νὰ δώσει παράταση στὶς λογικὲς τοῦ κομματισμοῦ;



    ΤΡΙΤΟΝ,
    ὅλοι μας ἔχουμε λόγους ποὺ στηρίζουμε τὸν Σαμαρᾶ. Κάτι διαβλέπουμε σ' αὐτόν, κάτι ἐλπιδοφόρο. Ὄχι ὅμως νὰ τὸν τοτεμοποιοῦμε καὶ νὰ βαφτίζουμε τὰ ὅποια μειονεκτήματα, πλεονεκτήματα. Προφανῶς καὶ τὸ νὰ εἶναι κανεὶς ἐπαγγελματίας πολιτικὸς δὲν εἶναι τὸ ἰδανικό, μὴν τρελλαθοῦμε. Ὅμως, στὴν περίπτωση τοῦ ΑΣ αὐτὸ ὑπερκερνᾶται ἀπὸ ἄλλες ἀρετές. Μὴν τὸ βγάλουμε καὶ προτέρημα ὅμως! Μὴν προδίδουμε ἔτσι τὸ δῶρο τῆς ἐλεύθερης κρίσης!
    Δηλαδή, ἂν ὁ Ἀντώνης Σαμαρᾶς εἶχε ποδάγρα/ἀρθρίτιδα, ξαφνικὰ ἡ ποδάγρα/ἀρθρίτιδα θὰ ἦταν καλὸ πρᾶμα;;;


    ΤΕΤΑΡΤΟΝ,
    ὁ ἴδιος ὁ Ἀντώνης Σαμαρᾶς μᾶς λέει: "ὑπάρχουν καὶ πράγματα ποὺ δὲν τὰ λέμε ἀκόμα: θὰ ἔρθει γι' αὐτὰ ἡ ὥρα τους". Ὁ ἴδιος ὁ Σαμαρᾶς μᾶς ἐγγυᾶται ὅτι τὸ κατὰ πόσον "διαβλέπει τὸ καινούργιο" θὰ φανεῖ σταδιακά, ὅταν ἔρθει ἡ ὥρα του (κι ἐμεῖς βεβαίως θὰ κρίνουμε κατὰ πόσον κάτι τέτοιο ἰσχύει). {Προφανῶς, ὁ ἑκάστοτε κριτικὸς στοχαστὴς ὅπως π.χ. ὁ ΧΓ ὀφείλει νὰ κρίνει σύμφωνα μὲ τὸ τί ἔχει ἤδη λεχθεῖ καὶ κατατεθεῖ.} Ὅμως, ὁ Μανώλης Μ. δὲν θέλει νὰ πιστέψει τὸν Σαμαρᾶ. Θέλει νὰ τὸν κρίνουμε ἀποκλειστικὰ καὶ μόνον ἀπὸ τὸ τί ἔχει πεῖ μέχρι τώρα, ἀγνοώντας τὴν διαβεβαίωσή του ὅτι "ἔχει κι ἄλλα, σημαντικά, στὴν φαρέτρα γιὰ ἀργότερα". Καὶ διερωτᾶται ὁ Μανώλης γιατί ὁ Γιανναρᾶς δὲν ἀναγιγνώσκει τὸ ριζοσπαστικὰ καινούργιο- ποὺ ὁ ἴδιος ὁ Σαμαρᾶς μᾶς λέει ὅτι... δὲν τὸ ἔχει πεῖ ἀκόμη! Μὴ γινόμαστε σαμαρικώτεροι τοῦ Σαμαρᾶ.

    ΠΕΜΠΤΟΝ,
    μὴν ξεχνᾶμε ὅτι ὁ Γιανναρᾶς δομοῦσε μὲ τὴν δημόσια φωνή του ἐπὶ δεκαετίες αὐτὸ ποὺ τέλος πάντων ὀνομάζουμε "δημοκρατικὸς πατριωτικὸς χῶρος". Γι' αὐτὸ καὶ πολεμήθηκε γιὰ δεκαετίες μέχρις ἐξαλείψεως ἀπὸ τὶς δυνάμεις τοῦ ἐθνομηδενισμοῦ. Τώρα, τὸ νὰ ἐρχόμαστε ἐμεῖς οἱ ἐθνοκεντρικοὶ καὶ νὰ τρῶμε τὶς σάρκες του ἐπειδὴ δὲν... στηρίζει-ψηφίζει δὲν εἶναι ἀκριβῶς chic... Τὸ ρωμέηκο ξέρει πολὺ καλὰ νὰ δαγκώνει τὸ χέρι ποὺ τὸ ταΐζει.


    καὶ τὸ ΜΠΟΝΟΥΣ: δηλαδὴ κάποιος εἶναι "μίζερος καὶ γκρινιάρης" ἐπειδὴ δὲ στηρίζει-ψηφίσει τὸν Γραμματέα Βαγγέλα; Νὰ μᾶς μείνει καὶ λίγο μυαλό, μὴν τὸ ρίξουμε ὅλο στὸ καζανάκι...

    καὶ τὸ ΣΧΟΛΙΑΣΤΕΣ, ACHTUNG: Τὸ παραπάνω ἄρθρο εἶναι ἀρκούντως νηφάλιο. Ἂν ὅμως ἀκολουθηθεῖ ἀπὸ μιὰ πλειάδα σχολίων-ρεσιτὰλ μίσους γιὰ τὸ πρόσωπο τοῦ Χρήστου Γιανναρᾶ, κάτι τέτοιο θὰ ἦταν ΛΑΘΟΣ - ΛΑΘΟΣ - ΛΑΘΟΣ.

    Μὴν ξεχνᾶτε φίλοι, ὅτι ὅσοι "δὲ σηκώνουν μύγα" στὸ σαμαρικὸ σπαθί τους εἶναι οἱ πρῶτοι ποὺ σηκώνονται καὶ φεύγουν στὴν πρώτη μπόρα (ὅπως διαπιστώσαμε καὶ προσφάτως). Αὐτοὶ ποὺ τὸ ἔχουν βασανίσει τὸ θέμα μένουν, αὐτοὶ ποὺ διατηροῦν τὴ σπίθα τῶν ἀμφιβολιῶν. Μόνο αὐτὴ κάνει τὴ σκέψη γόνιμη.

    • Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης avatar
      Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης @ Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης 19/03/2012 15:12:53

      Παρεμπιπτόντως, καὶ ἐπειδὴ εἶναι ὕπουλη ἡ προσπάθεια ταύτισης τοῦ ΧΓ μὲ τὴ γραμμὴ τῆς Καθημερινῆς, ἂς ὑπενθυμίσω ὅτι πρὶν τὴν 29η Νοεμβρίου 2009, ὅταν ἡ "συντηρητικὴ ναυαρχίδα" Καθημερινὴ ἐκπορνευόταν γιὰ τὴν Ντόρα, ὁ Γιανναρᾶς τὴν ΔΙΕΛΥΣΕ μὲ δύο ἐπιφυλλίδες-φωτιά, συμβάλλοντας ἀποφασιστικά. Ἡ πιὸ φαρμακερὴ ἐδῶ: http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_1_22/11/2009_362396

      Βρῆκες ἄνθρωπο νὰ χτυπήσεις, Μανώλη Μ.

      • ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. avatar
        ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. @ Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης 19/03/2012 15:57:03

        Ἀστυάνακτα,

        Θά συμφωνήσω ὅτι ἔχει στηλιτεύσει τό μητσοτακαίικο τό οποίο θεωρεί "ὑπόδειγμα" παλαιοκομματισμοῦ. Ἀλλά ἡ ἀπόλυτη ἀπαξία του γιά κάθε ἀρχηγό εἶναι προκλητική. Ἴσως τό πιό ακριβές εἶναι νά μήν τόν χαρακτηρίσει κανείς "κατεστημένη διανόηση" ἀλλά ὡς "ἀφοριστική διανόηση".

        Ὅ,τι λέω γι' αυτόν τό λέω ἐπειδή ἔχω μιά ἐκτίμηση, ἁπλώς πιστεύω ὅτι ἔχει χάσει τόν στόχο του.

        Δέν μπορεῖ ἀπό τήν μία πλευρά νά εἶσαι πανεπιστημιακός δάσκαλος πού ἔχει ὑποστεί τόσα καί τόσα ἀπό τήν ἀθεη ἀριστερίζουσα διανόηση, νά εἶσαι κάποιος πού ἐμπνέεται ἀπό τήν ὀρθόδοξη πατερική παράδοση λογίων ὁμολογητών ὅπως ὁ Μάξιμος καί νά ἐπιβάλεις τήν συλλογιστική σου αὐτή σέ κάποιο μέρος τῆς σκεπτόμενης καί μή φανατικής ἀριστεράς καί ἀπό τήν ἄλλη να ἀφορίζεις τούς πάντες χωρίς ἐπιχειρηματολογία.

        Καί κάτι ἀκόμα γιά τόν ΧΓ. Δέν μπορεῖ ὁ μοναδικός πολιτκός ἠγέτης πού μιλάει γιά τήν παλινόρθωση στήν ἐθνική παιδεία τῆς γενιᾶς του '30 νά εἶναι ὁ Ἀντώνης Σαμαρᾶς καί ἐσύ νά τόν χαρακτηρίζεις "κοινότοπο". Ἀν μή τί ἄλλο.

        • ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. avatar
          ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. @ ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. 19/03/2012 16:20:57

          ἁπλῶς

          • ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. avatar
            ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. @ ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. 19/03/2012 16:24:07

            σκεπτόμενης καί μή φανατικῆς ἀριστερᾶς

        • oneoff avatar
          oneoff @ ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. 19/03/2012 16:25:34

          Πάντως, εκ του αποτελέσματος της τελευταίας 30ετίας στη χώρα μας, η απόλυτη απαξία του για κάθε αρχηγό προκλητική ή όχι, μάλλον έχει δικαιωθεί. Επίσης ίσως είναι λίγο αυθαίρετη και μεροληπτική προσέγγιση να αποδεχόμαστε και να υπερθεματίζουμε τα κείμενα του ιδίου όταν αποκαθηλώνουν άλλους αρχηγούς αλλά να αποκήρυσσουμε τα κείμενα που ασκούν κριτική στον Αρχηγό.

        • Γεώργιος Τ. avatar
          Γεώργιος Τ. @ ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. 19/03/2012 19:41:13

          Έγραψες!!! Μόνο ο ΑΣ αναδεικνύει εδώ και πολύ καιρό τον Έλληνα και την Ελλάδα μας τόσο πολύ όπου μιλάει. Μάλλον κλέβει τον λογοτεχνικό πατριωτισμό από τον Γιανναρά και δεν αρέσει στον τελευταίο επειδή το θεωρεί αποκλειστικότητά του. Αυτά κάνει ο εγωισμός. Τυφλώνει και τους πολύ σοφούς. Ο Ωριγένης της εποχής του έχει καταλήξει ο Γιανναράς. Δυστυχώς...

      • δρόμος avatar
        δρόμος @ Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης 19/03/2012 20:33:46

        Ναι, εντάξει για την ξεκάθερη αξιολόγηση των υποψήφιων (τότε) αρχηγών, αλλά τι λες για την πλήρως απαξιωτική ματιά για τους συνανθρώπους του, επί λέξει:
        "το αποχαυνωμένο, είκοσι χρόνια τώρα, άσκεπτο και δίχως κριτικά αντανακλαστικά ποιμνιοστάσιο των οπαδών της Ν.Δ."? Μάλλον το ακριβώς αντίθετο ισχύει!

  7. spiros avatar
    spiros 19/03/2012 14:34:38

    Τι δουλειά κάνει ο αρθρογράφος σε ενδιαφέρει και όχι αν συμφωνείς ή διαφωνείς; Όποια δουλειά και να κάνει απομυθοποιεί τον πολύ κ. Γιαναρά .

  8. Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης avatar
    Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης 19/03/2012 15:02:47

    Αὐτὴ εἶναι ἠ δουλειὰ τῆς πατριωτικῆς παράταξης. Νὰ "ἀπομυθοποεῖ τὸν πολὺ κ. Γιανναρᾶ" (ἂν ἦταν ἔτσι οἱ ἀπομυθοποιήσεις...)


    Κάτι τέτοια ἀκούω καὶ θέλω νὰ μεταναστεύσω, ἀλλὰ -ποὺ νὰ πάρει- τὸ ἔχω κάνει ἤδη.

    • ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. avatar
      ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. @ Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης 19/03/2012 16:22:48

      Βλ. παρακάτω

  9. theo1611 avatar
    theo1611 19/03/2012 15:15:14

    Ο ΧΓ δεν έγραφε την προηγούμενη Κυριακή για την αναντιστοιχία της σπάνιας φυσικής και αναγκαίας πολιτικής ευφυϊας του νέου αρχηγού του ΠΑΣΟΚ?

    • oneoff avatar
      oneoff @ theo1611 19/03/2012 15:52:49

      Τον Βενιζέλο κι αν "αποδόμησε"!

      • juliet avatar
        juliet @ oneoff 19/03/2012 15:56:08

        oneoff,
        Χίλια ευχαριστώ για την διόθρωση:).Χαιρετώ

  10. factorx avatar
    factorx 19/03/2012 15:15:51

    Εσύ τις κόλημα έχεις; Δεν μπορεί δηλαδή κανείς να κάνει κριτική στον προφήτη σου;

    • Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης avatar
      Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης @ factorx 19/03/2012 15:27:10

      Τὴ γνώμη μου νὰ τὴν πῶ ἢ νὰ τὴν κρατήσω μυστική;

      Ἄσε τὰ λουλούδια ν' ἀνθήσουν

      • factorx avatar
        factorx @ Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης 19/03/2012 15:49:35

        Πες την, αλλά θα σου την πω κι εγώ: Την είδαμε την προκοπή με Ζουράρηδες και κάτι φίλες σου, να μην λέμε ονόματα έτσι;

      • Ο Θείος avatar
        Ο Θείος @ Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης 19/03/2012 15:54:46

        Όλα στο φώς, αλλά τι νέο τρέχει με τους Ζουρ(λ)ιάρηδες, εδώ επάνω στα βουνά το ADSL ειναι μάλλον αργό !!

        • oneoff avatar
          oneoff @ Ο Θείος 19/03/2012 16:29:23

          Ο Ζουράρις θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως "Γιανναράς με ανθρώπινο πρόσωπο";

    • oneoff avatar
      oneoff @ factorx 19/03/2012 15:45:04

      Ο Μανώλης Μ έκανε κριτική. Άλλοι σχολιαστές έκαναν απλώς χαρακτηρισμούς.

    • cobalt avatar
      cobalt @ factorx 19/03/2012 16:31:23

      Άλλο κριτική, άλλο συλλήβδην απόρριψη.
      Ο Γιανναράς έχει προβλήματα, αλλά το να τον ακυρώνεις ολόκληρο επειδή σου πρόσβαλλε τον προφήτη δεν εξυπηρετεί τον διάλογο, μόνο την προπαγάνδα.
      Τα ίδια κάνει και ο Χ. Κλύνν και του τη λέτε σε άλλο άρθρο.

      • cobalt avatar
        cobalt @ cobalt 19/03/2012 19:16:46

        Για τον Φάκτορα ήταν το πόστ μου, πάντως.
        Αστόχησε ο ποντίκης μάλλον...

  11. Tassos avatar
    Tassos 19/03/2012 15:26:38

    Για να δείτε την σοβαρότητα του (υστερικού) ανδρός σκεφτείτε να ήταν ...πρωθυπουργός :-) Γιατί κατά βάθος αυτό σκέφτεται όλη μέρα και νύχτα. "Ποιός είναι ο Σαμαράς? Γιατί όχι εγώ, μήπως είναι καλύτερος από μένα"? Την έχει δει ο κάθε πικραμένος τιμητής των πάντων με υβριστικούς χαρακτηρισμούς και κάθονται οι χάνοι με ανοιχτό το στόμα και τους ακούνε αντί να τους πάρουν με τα γιαούρτια.

    • Γεώργιος Τ. avatar
      Γεώργιος Τ. @ Tassos 19/03/2012 19:43:09

      Τείνω να συμφωνήσω. Κρίμα...

  12. ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. avatar
    ΜΑΝΩΛΗΣ Μ. 19/03/2012 15:44:04

    Είμαι δικηγόρος.

  13. ένας φίλος avatar
    ένας φίλος 19/03/2012 15:55:05

    Ο κ. Γιανναράς δεν έχει κανένα αλλάθητο. Όμως, νομίζω του ταιριάζει εκείνο το καβαφικό: «Θεοί μεν γαρ μελλόντων, άνθρωποι δε γιγνομένων, σοφοί δε προσιόντων αισθάνονται».

    Είναι γεγονός, ότι ο λόγος του με τα χρόνια γίνεται και πιο "πικρός", δικαιολογημένα αφού για δεκαετίες ήταν μια "φωνή βοόντος εν τη ερήμω", και δυστυχώς γιά όλους μας κανείς δεν την άκουσε.

    Για αυτό και, ανεξάρτητως του περιεχομένου, θεωρώ ατυχέστατο τον τίτλο του παρόντος άρθρου. Μακάρι ο κ. Γιανναράς να ήταν "κατεστημένη διαννόηση" στο "Νεοελλαδιστάν" της ανομίας, ανελληνικότητας, "προοδευτικίλας" και "γκλαμουρίας" των τελευταίων 3 δεκαετιών.

  14. Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης avatar
    Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης 19/03/2012 16:18:36

    ""Ἴσως τό πιό ακριβές εἶναι νά μήν τόν χαρακτηρίσει κανείς “κατεστημένη διανόηση” ἀλλά ὡς “ἀφοριστική διανόηση”.""

    Ἀφοριστικὴ διανόηση ἴσως, δεκτὸ ὡς κριτική, ἀλλὰ ἡ διαφορὰ ἀνάμεσα στὰ δύο εἶναι ἀβυσσαλέα. Ἂν κάτι σίγουρα ΔΕΝ εἶναι ὁ Γιανναρᾶς, αὐτὸ εἶναι ἀπολογητὴς ἢ εὐνοημένος ἢ ἐντεταλμένος ἢ σφουγγοκωλάριος τοῦ καθεστῶτος- εἶναι πολὺ πολὺ ἄδικος ὁ χαρακτηρισμός.


    Ἄλλα δὲ λέω, γιατὶ τὸ πολυτονικό σου μὲ λύγισε συναισθηματικά!

  15. Ο Θείος avatar
    Ο Θείος 19/03/2012 16:31:22

    Μια και ο Χρ. Γ. παραπέμπει (εύστοχα) στον Hans Magnus Enzensberger, εξαιρετικό κριτή της νεότερης γενιάς επαγγελματιών πολιτικών, θυμάμαι ένα απόσπασμα του Βαυαρού διανοητή, όπου αντιπαρέβαλλε τον κενό, ομοιόμορφο και στερεότυπο κόσμο αυτών των πολιτικών, με την απρόβλεπτη δημιουργικότητα της κοινωνίας των πολιτών: "Η κοινωνία", έγραφε, "δεν είναι ο τόπος του καλού καγαθού, αλλά ούτε και κοπάδι προβάτων. Μερικές φορές μας εμφανίζεται ως δύσμορφο ή άμορφο τέρας που κινείται ηλίθια στα τυφλά, άλλοτε όμως μας καταπλήσσει με την ευφυία, την ετοιμότητα και τις απρόβλεπτα σωτήριες λύσεις που επιλέγει για τα προβλήματά της".
    Σ' αυτή την εγγενή δυνατότητα της κοινωνίας, να είναι άλλοτε υπνωμένη και παραπλανημένη, και άλλοτε απροσδόκητα σωστή και εφευρετική", σ' αυτό κυρίως ελπίζουμε.

  16. Ο Θείος avatar
    Ο Θείος 19/03/2012 16:35:26

    Πάντως, δεν ανήκει ο Χρ. Γιανναράς στην κατεστημένη διανόηση (όπως δεν ανήκει και ο πολύ διαφορετικός Hans Magnus Enzensberger, στον οποίο παραπέμπει).
    Μπορεί να είναι πολύ πικρός, ενίοτε ίσως και ισοπεδωτικός, αλλά το επίθετο αυτό είναι εντελώς αταίριαστο με το όνομα.

  17. γιωργης avatar
    γιωργης 19/03/2012 16:59:42

    Καλοί η καθηγητες. Όμως κρίνουν εκ του ασφαλούς οντας εξασφαλισμένοι με τον μισθό τους που δεν μειώθηκε ενώ παράλληλα βγάζουν και κάτίσ από τίποτα διαλέξεις σε πόλεις της ελλάδας και του εξωτερικού. Όμως όλα αυτα τα ωραία θεωρητικά στην πράξη όταν πας να τα εφαρμόσεις στην κοινωνία σε ομάδες με αντικρουόμενα συμφέροντα και συντεχνίες όπως αυτές των πανεπιστημιακών καθηγητων η ανάλυση τουχαιτεγκερ δεν φτανει.

    • franc avatar
      franc @ γιωργης 19/03/2012 18:23:28

      Oπως τα λές αδερφέ γιώργη.
      Ανήκουν και αυτοί σ' αυτούς που βρήκαν τη μέθοδο "ινα ζώσιν χωρίς να σκάπτωσιν". Καλή η κριτική αλλά μόνο όταν ακολουθείται απο δράση.

  18. theo1611 avatar
    theo1611 19/03/2012 18:51:10

    H θεωρία διαμορφώνεται από τα αποτελέσματα και τα φαινόμενα της πράξης!!!

    Μέχρις ότου η πράξη και τα φαινόμενα οδηγήσουν σε νέες θεωρίες.

    Μέχρι τότε η θεωρία που ερμηνεύει τις πράξεις που είναι γνωστές μέχρι τη διατύπωσή της, πρέπει να είναι σεβαστή κυρίως για τα επιχειρήματα και τη λογική τους συνέπεια όχι αναγκαία για τα συμπεράσματα και τις προβλέψεις που δεν τεκμηριώνονται από αυτά!!!

  19. ΒΙΣ avatar
    ΒΙΣ 19/03/2012 20:36:18

    Ο Γιανναράς έχει πει και έχει γράψει εύστοχα πράγματα, έχει πει και έχει γράψει άστοχα πράγματα επίσης. Τον διαβάζω με ενδιαφέρον, δεν συμφωνώ πάντοτε μαζί του. Για το "Ορθοδοξία και Δύση" μπορώ να πω ότι υπάρχουν πλευρές της νεοελληνικής Ορθοδοξίας, προ και μετά την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους, που δεν τις εξετάζει καθόλου, τις προσπερνά ελιτίστικα. Πού είναι, για παράδειγμα, το ρεύμα του Ησυχασμού, που, άλλοτε υπέργεια και άλλοτε υπόγεια, διαπερνά τον ελληνικό εκκλησιαστικό βίο από τον 14ο αιώνα μέχρι και τον 20ό, πολύ προτού ο Δημήτρης Κουτρουμπής (στον οποίο αφιερώνει δυσανάλογα μεγάλο χώρο) μιλήσει εύστοχα για τον άγιο Γρηγόριο Παλαμά; Θα μπορούσα να αναφέρω συγκεκριμένα παραδείγματα, και από την Τουρκοκρατία και από την ελεύθερη Ελλάδα, αλλά είναι εκτός τόπου.
    Επί της ουσίας, ναι, το κείμενό του είναι υπερβολικά αυστηρό με τον Σαμαρά. Αλλά, πρέπει να πω, ότι η ένσταση απέναντι στους επαγγελματίες της πολιτικής έχει βάση. Και για να το πω πιο απτά: Πότε ένας επαγγελματίας πολιτικός χρειάστηκε να στείλει βιογραφικά εδώ και εκεί για να βρει δουλειά; Πότε ένας επαγγελματίας πολιτικός έχει σηκωθεί νωρίς το πρωί με το άγχος μήπως καθυστερήσει στη δουλειά του και φάει κατσάδα από τον προϊστάμενο; Πότε ένας επαγγελματίας πολιτικός έχει περπατήσει σε μία υποβαθμισμένη και ανασφαλή γειτονιά χωρίς κάμερες και χωρίς σωματοφύλακες;

  20. Εύμηλος avatar
    Εύμηλος 19/03/2012 22:41:24

    Ο ΒΙΣ έθεσε κάποια ερωτήματα για τους επαγγελματίες πολιτικούς.
    Δεν είμαι πολιτικός και δεν έχω λόγο να τους υπερασπιστώ.
    Κτηνοτρόφος είμαι και πρέπει να σηκωθώ απ' τις 04.30 καθημερινώς. Γνωρίζω όμως από φίλους και συγγενείς που σπουδάσαν μερικά πράγματα.
    Πότε ένας καθηγητής ελληνικού Πανεπιστημίου είναι στις 08.30 στο γραφείο του καθημερινά; Πότε έχει συμπληρώσει το οκτάωρό του στον εργασιακό του χώρο; Πόσοι κατοικούν στον τόπο του Ιδρύματος από το οποίο ζουν; Ποια η συμβολή τους στην πνευματική άνοδο της τοπικής κοινωνίας, του τόπου όπου το Ίδρυμα από το οποίο ζουν; Ίσως θα έπρεπε να απαντήσει ο θεωρητικός κ. Γιανναράς και σε αυτά τα ελληνότροπα ζητήματα.
    Γιατί εγώ ο τσοπάνης που είμαι συνεπής προς τα ζωντανά μου κάθε πρωί στις 04.30 και δεν τα αφήνω νηστικά κι απότιστα νομίζω ότι δεν είμαι καθόλου ανελλήνιστος. Κι αυτό δίχως ν' αναζητώ βαθύτερες εξηγήσεις για τη συνέπειά μου.
    Στα δυτικά Πανεπιστήμια οι δάσκαλοι κι οι ερευνητές κι οι φοιτητές είναι στις 09.00 στο γραφείο τους και φεύγουν μετά τις 19.00. Καθημερινά.
    Προφάσεις εν αμαρτίαις θα βρει κανείς πολλές για να απαντήσει στα παραπάνω ερωτήματα.
    ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ κάνει τους ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ κι όχι ο θόρυβος κι η βερμπαλιστική πλειοδοσία ενός προσωπικής κοπής "πατριωτισμού" και "ελληνισμού".

    • ΒΙΣ avatar
      ΒΙΣ @ Εύμηλος 20/03/2012 06:31:00

      Κάπως γενικεύεις λέγοντας ότι ο καθηγητής σε ένα δυτικό πανεπιστήμιο είναι στο γραφείο του από τις 9 μέχρι τις 7 το απόγευμα. Επειδή έχω σπουδάσει σε τέτοιο πανεπιστήμιο, μπορω να πω πως δεν είναι έτσι, με κανένα τρόπο. Άλλωστε, ο καθηγητής πότε θα πάει στη βιβλιοθήκη να ενημερωθεί και να μελετήσει; Δεν καταλαβαίνω γιατί θα πρέπει να είναι στο γραφείο του τόσες ώρες. Και πάλι λέω ότι δεν είναι, τουλάχιστον στα ξένα πανεπιστήμια που γνωρίζω. Το να είναι συγκεκριμένες ώρες, φυσικά, είναι αυτονόητο.
      Το ωράριο είναι το θέμα ή η παραγωγικότητα; Αν κάθεται στο γραφείο του 12 ώρες και χαζοχαζεύει στο διαδίκτυο είναι καλά;

  21. ένας φίλος avatar
    ένας φίλος 19/03/2012 22:50:48

    Νομίζω, ότι η παραπάνω θέση μου είναι σαφής. Δεν αμφισβήτησε κανείς τα ιστορικά επιτεύγματα της "Δύσης". Την τραγική ανυπαρξία σύνθεσης και την αδυναμία κριτικής σκέψης στηλιτεύω των δικών μας "φιλοδυτικών Ταλιμπάν". Σύνθεση κύριε Εύμηλε, όχι να καταπίνουμε κάθε τι "δυτικό" αμάσητα, γιατί είναι ντε και καλά κατά τεκμήριο "καλό".

    Τώρα αν φταίει πολιτικά η "Δύση" σε αυτό, άστο καλύτερα γιατί μπαίνουμε σε ζητήματα της διαχρονικής ξένης εξάρτησης του κράτους μας , επιρροής σε επίπεδο διεθνών σχέσεων κλπ που είναι μεγάλη και σοβαρή συζήτηση, αλλά για άλλη φορά.

    Επίσης η λέξη "φιλελεύθερος" είναι μια ωραιότατη ελληνική λέξη, πλήρης νοήματος ελληνικού, που δεν χρειάζεται να τη φορτώσει κανείς ξένες έννοιες και όρους που δημιουργήθηκαν ιστορικά σε άλλες άλλες κοινωνίες. Αν μπούμε σε αυτό το παιχνιδάκι των ορισμών και γενικά των "-ισμών" φοβάμαι ότι το χάσαμε πάλι το νόημα...

  22. anonymous avatar
    anonymous 19/03/2012 23:40:27

    Ο τίτλος της ανάρτησης θα ήταν πιο εύστοχος αν αναφερόταν στη ΜΗ κατεστημένη διανόηση και το περιεχόμενο της ανάρτησης θα ήταν πιο εύστοχο αν δεν περιοριζόταν στο Γιανναράς vs Σαμαράς αλλά αν αναδείκνυε την ένδεια των προτάσεων της ΜΗ κατεστημένης διανόησης.
    Αναφέρομαι στη ΜΗ κατεστημένη διανόηση, διότι είναι εκτός συστήματος, είναι στο περιθώριο και παρόλα αυτά λίγο διαφέρει από την κατεστημένη. Την κατεστημένη την ξέρουμε και ξέρουμε την κενότητά της. Δυστυχώς η ΜΗ κατεστημένη εμφανίζει κενότητα ίδιου βάθους με την κατεστημένη.

    • επ
      επ'αυτού @ anonymous 20/03/2012 00:08:30

      Τόσο εύκολοι που είναι οι αφορισμοί...

  23. anideos avatar
    anideos 20/03/2012 03:00:41

    Ο Γιανναρας εχει γραψει και πει πολλα ομορφα και ωραια πραγματα.
    Διαβαζοντας τον για πολυ καιρο κατανταει βαρετος.
    Αυτο δειχνει πως δεν εχει να πει κατι το σημαντικο.
    Η Κασανδρεια του ρητορηκη και η απαξιωση των παντων
    ειναι σημα κατατεθεν του,η απαισιοδοξια προσωποποιημενη θα ελεγα.
    Δεν θυμαμαι ποτε να εχει πει καλο λογο για κανεναν.
    Ισως να μην θυμαμαι και καλα.
    Ενα λαμπρο πνευμα που ποτε δεν προσφερε τιποτα
    ειναι ισως πιο σκοτηνο κι απο μια μαυρη τρυπα.

  24. EVANGELOS avatar
    EVANGELOS 20/03/2012 05:00:19

    ο Γιανναράς έχει αλλάξει τόσες φορές άποψη που ούτε ο ίδιος δε θυμάται τι υποστηρίζει ... κατά βάση Πασόκ είναι πάντως και αυτό μάλλον δεν αλλάζει

    • romeo avatar
      romeo @ EVANGELOS 20/03/2012 06:45:42

      Στο χωριό μου πάντως λένε γι αυτούς πως είναι μετανιωμένοι από την ώρα που γεννήθηκαν! Δεν εξηγείται αλλιώς...

  25. popaia avatar
    popaia 20/03/2012 23:12:19

    Μια μέρα διάβασα ένα άρθρο του ΧΓ σχετικά με την αξιοσύνη. Και σαν παράδειγμα ανάξιου έφερε το Σαμαρά και σαν παράδειγμα άξιου, ποιόν; Τον Αλέκο Παπαδόπουλο!!! Τον οποίον μάλιστα μόλις είχε συνεντευξιάσει ο Παπαχελάς στην εκπομπή του και τον παρουσίασε φυσικά σαν τον φωστήρα των "δυνάμεων του ορθολογισμού". Έτσι αποκαλούνται οι σκληροπυρηνικοί νεοφιλελεύθεροι νεοταξίτες.
    Απλά έπαθα σοκ. Διάβαζα τα εγκώμια και τους ύμνους για έναν λοβοτομημένο και μεταλλαγμένο πασοκτζή, φανατικό των ιδιωτικοποιήσεων, περικοπών, μέτρων, απολύσεων, κλπ, και δεν πίστευα στα μάτια μου. Πώς κολλάνε όσα βαθυστόχαστα γράφει με τον Αλ. Παπαδόπουλο;
    Και το άλλο που μου είχε κάνει αλγεινή εντύπωση ήταν η συστράτευσή του με τους νταβαντζήδες στον πόλεμο κατά του Χριστόδουλου. Και υπέρ του Βαρθολομαίου βέβαια.
    Τελικά δεν είναι πάντα και με όλους στριφνός. Έχει και συμπάθειες. Μεταξύ των οποίων και ο Νταβούτογλου....
    Άβυσσος η ψυχή.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.