#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
08/12/2012 09:00
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Ευρώπη: μια λεωφόρος με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας



Πολλά έχουν γραφτεί κατά το παρελθόν έτος για τους κινδύνους μιας Ευρώπης δύο ταχυτήτων, στην οποία οι 17 χώρες της ευρωζώνης προχωρούν πιο γρήγορα από ό,τι η υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση. Μια τέτοια απόκλιση, λέει η λογική, θα μπορούσε να σηματοδοτήσει την αρχή ενός ξεκαθαρίσματος για την 60χρονη μεταπολεμική ευρωπαϊκή ολοκλήρωση και να χωρίσει την ΕΕ.

Ωστόσο, αντί να έχει μία ταχύτητα, δύο ταχύτητες, ή και καθόλου ταχύτητες, ή να είναι στα πρόθυρα της αντίστροφης μετάβασης, η Ευρωπαϊκή Ένωση μοιάζει περισσότερο με μια λεωφόρο με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας. Και όταν οι ηγέτες της ΕΕ ξανασυναντηθούν στη σύνοδο κορυφής στις Βρυξέλλες, στις 13 και 14 Δεκεμβρίου, το επίκεντρο των συζητήσεων θα είναι το πώς θα προχωρήσουν.

Στην αργή λωρίδα, που βρίσκεται πλησιέστερα προς τη ράμπα εξόδου σε περίπτωση στραβοτιμονιάς, είναι η Βρετανία, ο απρόθυμος εταίρος της Ευρώπης τα τελευταία 40 χρόνια. Όπως επανέλαβε αυτή την εβδομάδα ο δήμαρχος του Λονδίνου Μπόρις Τζόνσον, ένας πιθανός μελλοντικός πρωθυπουργός και πρώην ανταποκριτής στις Βρυξέλλες, η Βρετανία βρίσκεται στη διαδικασία αναδιαμόρφωσης των δεσμών της με την Ευρώπη, έχοντας λιγότερη προσήλωση στο στόχο και όχι περισσότερη.

Πολλοί Βρετανοί δυσανασχετούν με αυτό που θεωρούν παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε θέματα που κυμαίνονται από την κατάσταση του Λονδίνου ως χρηματοοικονομικού κέντρου ως το δικαίωμα ψήφου των φυλακισμένων.

Προς το παρόν, η Βρετανία κινείται προς την ίδια κατεύθυνση, όπως όλοι οι άλλοι, αλλά τους επόμενους μήνες ή τα επόμενα χρόνια θα μπορούσε κάλλιστα να αποφασίσει ότι έχει να κερδίσει λιγότερα εντός από ό,τι εκτός.

Πέρα από τη Βρετανία, είναι πιο δύσκολο να εντοπίσουμε με ακρίβεια ποιες χώρες έχουν κολλήσει στη δεξιά λωρίδα (ή αριστερή στους βρετανικούς αυτοκινητόδρομους), αλλά διπλωμάτες της ΕΕ δείχνουν τουλάχιστον δύο: την Τσεχία και τη Σουηδία.

Δεν ακολουθούν  την ίδια δημόσια σκληρή γραμμή με τη Βρετανία στη διαμάχη, αλλά με λεπτούς τρόπους και οι δύο έχουν δείξει μια αυξανόμενη δυσφορία για την βαθύτερη και ταχύτερη ολοκλήρωση που προωθεί η ΕΕ. Στο τέλος του 2011, οι Τσέχοι ακολούθησαν την Βρετανία, αρνούμενοι να υπογράψουν τη «δημοσιονομική συμπίεση», μια συνθήκη που επιβάλλει αυστηρότερη δημοσιονομική πειθαρχία για τα κράτη μέλη και την οποία οι άλλες 25 χώρες της ΕΕ έχουν επικυρώσει.

Η Σουηδία έφτασε πολύ κοντά στο να συμμαχήσει με τους Βρετανούς και τους Τσέχους για τη συμπίεση και τώρα είναι στο ίδιο στρατόπεδο και σε ένα άλλο ευαίσθητο και επείγον θέμα, την τραπεζική ένωση.

Η ώθηση για τη δημιουργία μιας ενοποιημένης τραπεζικής δομής σε όλη την ευρωζώνη και η ευρύτερη Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν ωθήσει τις χώρες εκτός ευρωζώνης να καθορίζουν τις θέσεις τους απότομα. Οι πολίτες ανησυχούν για την απώλεια της κυριαρχίας τους, αν η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, το ίδρυμα που εστιάζει στο ευρώ, αποκτήσει την αποκλειστική εποπτεία.

Για διαφορετικούς λόγους, η Βρετανία, η Σουηδία, η Τσεχική Δημοκρατία και μια χούφτα άλλες χώρες όπως η Ουγγαρία και η Πολωνία, προβληματίζονται με το πλαίσιο των τραπεζών και αντιτίθενται σε αυτό που θεωρούν μια ευρωκεντρική πολιτική οδήγηση.

Οι διαφορές αυτές είναι ορατές επίσης σε αποφάσεις πέρα ​​από το μέλλον της οικονομικής και νομισματικής ένωσης. Την επόμενη εβδομάδα, θα απονείμουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση το βραβείο Νόμπελ Ειρήνης, σε τελετή στο Όσλο. Τουλάχιστον 20 αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων αναμένεται να παραστούν, αλλά από αυτούς  που δεν θα πάνε είναι οι ηγέτες της Βρετανίας, της Σουηδίας και της Δημοκρατίας της Τσεχίας.

«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η Βρετανία είναι στην αργή λωρίδα κυκλοφορίας  και σκέφτεται την έξοδο» δήλωσε ένας ευρωπαίος υπουργός. «Και θα έβαζα εκεί και τη Σουηδία και την Τσεχία. Μπορεί να  μην έτοιμες να σταματήσουν, αλλά σίγουρα προχωράνε αργά».

Λωρίδα ταχείας κυκλοφορίας

Στη λωρίδα ταχείας κυκλοφορίας πρέπει, θεωρητικά, να κινούνται οι 17 χώρες που μοιράζονται το ενιαίο νόμισμα και να προχωρούν όλες με την ίδια ταχύτητα, σα να ταξιδεύουν σε μια γερμανική λεωφόρο. Η εικόνα δεν είναι τόσο σαφής. Ενώ μερικές χώρες μπορεί να είναι σε θέση να συμπορευτούν, οι άλλες αγωνίζονται. Όχι μόνο καθυστερούν την κυκλοφορία, αλλά μπορεί να προκαλέσουν και ατύχημα.

Τρία χρόνια μετά την κρίση χρέους, δεν είναι δύσκολο να προσδιορίσουν ποιες είναι αυτές οι χώρες: Ελλάδα και Πορτογαλία στα σίγουρα, και σε κάποιο βαθμό η Ιρλανδία, ακόμα και αν έχει μπει στο ρυθμό.

Πίσω τους βρίσκονται αρκετές άλλες που είτε θα διασωθούν σύντομα, είτε ζήτησαν βοήθεια, είτε μπορεί να χρειαστεί να ζητήσουν τους επόμενους μήνες, συμπεριλαμβανομένων της Κύπρου, της Ισπανίας και της Ιταλίας.
Οι υπόλοιπες 11 χώρες του ευρώ, από τη Γερμανία, τη Φινλανδία, τις Κάτω Χώρες και την Αυστρία στο ένα άκρο του φάσματος στροφών ως την Εσθονία, τη Σλοβακία, τη Μάλτα και τη Σλοβενία στο άλλο, με τη Γαλλία και το Βέλγιο να αιωρούνται κάπου στο ενδιάμεσο.

Στη μέση του δρόμου

Ίσως το πιο δύσκολο σημείο να είναι η μεσαία λωρίδα. Είναι δύσκολο να βρουν ποιες από τις επτά χώρες πρόκειται να προχωρήσουν στη λωρίδα ταχείας κυκλοφορίας, ποιες σέρνονται στην αργή πλευρά και ποιες θα μείνουν στη μέση. Η Ουγγαρία είναι μια περίπτωση. Είναι αποφασισμένη να μπει στο ευρώ τα επόμενα χρόνια και όμως έχει δείξει επανειλημμένα βρετανικού τύπου απογοητεύσεις για το που βαδίζει η ΕΕ, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για την τραπεζική ένωση και θέματα δικαιοσύνης.

Οι προθέσεις της Πολωνίας είναι πιο σαφείς, αλλά και πάλι διχάζεται για το ευρώ και για το πότε θα το υιοθετήσει. Η Λιθουανία θέλει να ενταχθεί στην ευρωζώνη το συντομότερο δυνατό, αλλά δεν μπορεί να φτάσει την ταχύτητα. Και η Δανία στρίβει σαφώς από το ευρώ και μεγάλο μέρος της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, αλλά παραμένει ένας αφοσιωμένος ευρωπαϊστής.

«Η μεσαία λωρίδα είναι δύσκολη, επειδή ορισμένες χώρες δείχνουν αριστερά αλλά παρασύρονται δεξιά» δήλωσε ένας ανώτερος αξιωματούχος της ΕΕ που συμμετέχει  στην αντιμετώπιση της κρίσης χρέους. «Χρειάζεται μια ράμπα εξόδου κατ 'ευθείαν από τη λωρίδα ταχείας κυκλοφορίας, αλλιώς μπορεί να καταλήξουμε με την Ελλάδα, να κάνουμε στραβοτιμονιές σε τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και να βγούμε από το δρόμο».

Reuters.com

Πυθία 

 

ΣΧΟΛΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια στο άρθρο! Γράψτε το πρώτο σχόλιο!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.