#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
28/10/2010 04:30
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Δεν θα περάσουν…



Στην Κηφισιά, σ’ ένα σταυροδρόμι ισκιωμένο από μεγάλα πεύκα που γέρνουν πάνω σε ροδοδάφνες, γωνία Κεφαλληνίας και Δαγκλή, βρίσκεται μια βίλλα διώροφη, σταχτιά, με παράθυρα βυζαντινού ρυθμού, μέσα σε κήπο. Η όψη της παλλαϊκή, δεν έχει τίποτε το αξιοπρόσεκτο· τίποτε άλλο από μιαν αρχοντιά λιγάκι κουρασμένη. Η πόρτα του κήπου, σιδερένια δίφυλλη, βρίσκεται σε κοφτή γωνία και βγάζει στο σταυροδρόμι.

Εκεί στις τρεις παρά δέκα το πρωί της 28ης Οκτωβρίου 1940, μέσα στη νύχτα, ήρθε και σταμάτησε ένα αυτοκίνητο του Διπλωματικού Σώματος. Ο σκοπός χωροφύλακας ξέκρινε μέσα τρεις άντρες. Ο ένας τους βγήκε, του μίλησε ελληνικά, εξήγησε πως ο πρεσβευτής της Ιταλίας ζητάει να ιδεί τον Πρόεδρο της Κυβερνήσεως. Έχει να του κάνει, λέει, μιαν υπερεπείγουσα ανακοίνωση. Ο σκοπός χτύπησε το ηλεκτρικό κουδούνι της σκοπιάς του, να ειδοποιήσει το σπίτι. Κοιμόνταν όλοι. Στη βαθειά γαλήνη της νύχτας, μακριά κάπου, ακουγότανε να γαυγίζει ένα σκυλί.

Ο ακόλουθος που ξύπνησε πρώτος και πήγε να ειδοποιήσει τον Ιωάννη Μεταξά δεν είχε ξεχωρίσει στο σκοτάδι τα χρώματα της σημαίας του αυτοκινήτου. Είχε κι’ αυτή λουρίδες κάθετες, λοιπόν τη νόμισε γαλλική. Είπε στον πρωθυπουργό πως τον ζητάει ο πρεσβευτής τα Γαλλίας. Απορημένος ο Μεταξάς για το ασυνήθιστο της ώρας, πέρασε πάνω στο βαμβακερό νυχτικό του ένα βέστονι σκούρο, κατέβηκε στον κήπο και πήγε να κοιτάξει από την πλαϊνή πόρτα, της οδού Κεφαλληνίας. Τότε αναγνώρισε τον Γκράτσι. Κατάλαβε. Η ώρα είχε σημάνει το ρολόι της Ιστορίας…

Ο Μεταξάς έδωσε το χέρι του στον Γκράτσι και είπε στο χωροφύλακα ν’ αφήσει ελεύθερη τη διάβαση. Μπήκαν σε ένα σαλονάκι με πολύ απλή διακόσμηση, στο πρώτο πάτωμα. Κάθισαν. Δίχως άλλο προοίμιο, ο Γκράτσι δήλωσε, μιλώντας γαλλικά, πως η κυβέρνησή του τον είχε επιφορτίσει να επιδώσει μιαν επείγουσα ανακοίνωση. Έδωσε το τελεσίγραφο Ο Μεταξάς άρχισε να το διαβάζει. Το κείμενο ήταν μακρύ. Αναμασούσε τις γνωστές, ασύστατες ιταλικές αιτιάσεις. Απαιτούσε να μπούνε στην Ελλάδα τα ιταλικά στρατεύματα και να καταλάβουν στρατηγικά της σημεία για να διασφαλίσουν την  ουδετερότητα. Αν συναντήσουν αντίσταση, αυτή «θα καμφθεί δια των όπλων».

Όταν αποδιάβασε το κείμενο, σήκωσε τα μάτια τoυ, κοίταξε καλά τον πρεσβευτή και με φωνή συγκινημένη αλλά στέρεα είπε:

«Alors, c’ est la guerre…»



Στην Ήπειρο οι χειμώνες έρχονται νωρίς, ανυπόμονοι. Είναι τραχειά η όψη τους, καθώς γύρω τα βουνά της γύρω περιοχής. Το απόγευμα της Κυριακής 27 Οκτωβρίου ο καιρός είχε βαρύνει πολύ, μύριζε ο τόπος γη νοτισμένη. Με το σούρουπο, ξέσπασε βροχή, βαρειά βροχή, και το γοργό σκοτάδι της νύχτας έφερε αστραπές, βροντές απανωτές, αστροπελέκια. Τα βουνά μούγκριζαν, τα ρουμάνια κ’ οι λαγκαδιές αντιλαλούσαν. Αλάλαζε πέρα ως πέρα το κυματερό, φαρδύστερνο τοπίο της Ηπείρου.

Στα Γιάννινα, στη Μεραρχία, ο Διοικητής της υποστράτηγος Κατσιμήτρος συνεργαζόταν με τον Επιτελάρχη του αντισυνταγματάρχη Δρίβα και με το Διευθυντή του ΙΙΙ Γραφείου Πετρουτσόπουλο. Δύο μέρες πριν, είχε έρθει μήνυμα από το συνταγματάρχη Δαβάκη, ψηλά από την Πίνδο. Έλεγε πως εκεί, αντίκρυ στα φυλάκια, τα ιταλικά τμήματα έχουν πάρει κιόλας διάταξη επιθετική.

Ξάφνου ανοίγει η πόρτα του γραφείου και μπαίνει μέσα ένας άντρας ηλικιωμένος, μεγαλόσωμος, βαρύς κοκκινωπός. Έφερνε μαζί του μυρωδιά νύχτας, υπαίθρου, θύελλας. Στις επωμίδες του είχε τα διάσημα του συνταγματάρχη, τη φλογοφόρο ροιά και το χρώμα του όπλου του: Μαύρο – Πυροβολικό. Με το έμπα του, φάνηκε σάμπως ο πόλεμος να είχε ζυγώσει ένα ακόμα βήμα. Ήταν ο αρχηγός του Πυροβολικού της Μεραρχίας συνταγματάρχης Μαυρογιάννης. Ερχόταν από τα σύνορα απ’  τα προχωρημένα φυλάκια. Απόψε, όσα είπε στο γραφείο του Μεράρχου έδειχναν πως η νύχτα τούτη πρέπει να είναι η οριστική.

Ο μέραρχος με τους επιτελείς του έβγαλε γρήγορα το συμπέρασμα. Το ανακοίνωσε ο ίδιος από το τηλέφωνο στο Γενικό Επιτελείο στον αντισυνταγματάρχη Κορόζη, το αυτί και το μάτι του Παπάγου.

«Αναφέρατε παρακαλώ εις τον κ. Αρχηγόν του Γ.Ε.Σ. ότι η προσωπική μου γνώμη είναι ότι αύριον την πρωίαν, ίσως δε και κατά την διάρκειαν της νυκτός 27 με 28 Οκτωβρίου, θα έχωμεν ιταλικήν επίθεσιν. Η Μεραρχία θα ε­πιτελέση το καθήκον της προς την πατρίδα συμφώνως προς διαταγάς και οδηγίας του Γ.Ε.Σ. Δύνο­μαι να βεβαιώσω υπευθύνως τον κ. Αρχηγόν του Γ.Ε.Σ. και τονίζω τούτο ιδιαιτέρως ότι δεν θα περάσουν Ιταλοί από το Καλπάκι. Μπορεί να μην έχω το ανάστημα του στρατάρχου Πεταίν, όστις κατά το 1916 αμυνόμενος σθεναρώς του Βερντέν, είπε ότι δεν θα περάσουν οι Γερμανοί -όπως και δεν επέρασαν-, αλλά δύναμαι να βεβαιώσω εν πλήρει πεποιθήσει  ότι δεν θα περάσουν οι Ιταλοί από το Καλπάκι...».





Και δεν πέρασαν…

Αποσπάσματα από το βιβλίου του Α. Τερζάκη «Ελληνική Εποποιία 1940-41

Δια την αντιγραφήν…Γιάννης Φαίλτωρ

ΣΧΟΛΙΑ

  1. ΣΠΥΡΟΣ avatar
    ΣΠΥΡΟΣ 28/10/2010 05:55:44

    Τόσα χρόνια τώρα καί ο δήμος Κηφισιας δέν έχει δώσει τό ονομα τού
    ΙΩΑΝΝΗ ΜΕΤΑΞΑ,σέ ένα έστω μικρό δρόμο,

    Αντίθετα έχει ονοματίσει πολλούς δρόμους μέ ασημαντότητες....

  2. ΠΑΣΟΚ Χωρίς Σύνορα avatar
    ΠΑΣΟΚ Χωρίς Σύνορα 28/10/2010 06:03:13

    Εγώ τόσα χρόνια νόμιζα το ΟΧΙ το είπε ο Σάντας με τον Γκλέζο.

    • ΠΑΣΟΚ Χωρίς Σύνορα avatar
      ΠΑΣΟΚ Χωρίς Σύνορα @ ΠΑΣΟΚ Χωρίς Σύνορα 28/10/2010 06:08:05

      Γλέζο..

      • Γιάννης Χριστόπουλος ΤΝΣ avatar
        Γιάννης Χριστόπουλος ΤΝΣ @ ΠΑΣΟΚ Χωρίς Σύνορα 28/10/2010 06:45:12

        Αυτές οι άθλιες σοφιστίες είναι που μας κρατάνε πίσω. Μας μεγαλώνουν με συλλογικά ψεύδη, Ο λαός το είπε το όχι ενώ στη Ίμια τί ειπε ο λαός ναι;;; Μάλλον ναι.
        Δεν αρνείτε κανείς τον ηρωϊσμο και την αυτοθυσία των Ελλήνων αλλά οι πόλεμοι χρειάζονται ηγεσίες. Και ευτυχώς είχαμε τον Μεταξά. Τι να κάνουμε ήταν βασιλικός (μην ακούσω καμμιά σαχλαμάρα περί δικτατάτορα, οι Βενιζελικοί αξιωματικοί τις εκτροπές τις είχαν ψωμοτύρι) αλλά ήταν ΜΕΓΑΛΟΣ σε όλα τα επίπεδα.

    • anonymos avatar
      anonymos @ ΠΑΣΟΚ Χωρίς Σύνορα 28/10/2010 09:19:08

      To οχι το είπε ο Λαός ξύπνιε

      • ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ avatar
        ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ @ anonymos 28/10/2010 09:34:08

        Το ΝΑΙ στο μνημονιο το ειπε και αυτο ο λαος;Αν και τοτε ο Ι.Μεταξας ελεγε ΝΑΙ τι θα εκανε ο λαος;Θα εμπαινε στα ατρατοπεδα να περει απο μονος του πυρομαχικα;Το μηνμονιο ειναι η μεγαλυτερη αποδειξη οτι ενα λαος τελικα ποδηγετηται.

      • A.M. avatar
        A.M. @ anonymos 28/10/2010 09:44:57

        Το ΟΧΙ το είπε ο Μεταξάς.
        Και το είπε ο Μεταξάς επειδή αυτός είχε την εξουσία να το πεί.

        Ο λαός σύμπας υπερασπίστηκε το ΟΧΙ του Μεταξά.
        Και οι επιστήμονες και οι καλλιτέχνες και οι αριστεροί και οι δεξιοί και οι προοδευτικοί και οι συντηρητικοί και ΌΛΟΙ!

        Όποιος προσπαθεί να μειώσει την αξία ενός Ηγέτη μειώνει τελικά τον ίδιο τον λαό.
        Και ο Μεταξάς ήταν Ηγέτης άσχετα εάν συμφωνεί ή διαφωνεί κάποιος με την ιδεολογικοπολιτική του τοποθέτηση.

      • ΠΑΣΟΚ Χωρίς Σύνορα avatar
        ΠΑΣΟΚ Χωρίς Σύνορα @ anonymos 28/10/2010 10:39:17

        Την ώρα που ο λαός έλεγε το ΟΧΙ, ο Μεταξάς έβραζε κάστανα.

      • Φαήλος Μ. Κρανιδιώτης avatar
        Φαήλος Μ. Κρανιδιώτης @ anonymos 28/10/2010 21:51:17

        Το είπε ο Μεταξάς, εκφράζοντας και τον Λαό, και ο Λαός το υλοποίησε στην πράξη και το ντουφέκι και την ξιφολόγχη. Η Ιστορία είναι Ιστορία.-

    • Λεφτά υπάρχουν avatar
      Λεφτά υπάρχουν @ ΠΑΣΟΚ Χωρίς Σύνορα 28/10/2010 09:43:04

      Ενταξει,

      ΔΕΝ ΠΕΡΑΣΑΝ το 1940

      Είπε το ΟΧΙ ο λαός, ο Γλέζος, ο Σάντας, ο Μεταξάς και δεν πέρασαν.

      Πέρασαν ομως το το 1989-1993, και δεν είπε ΟΧΙ κανένας.

      Πέρασαν ήρθαν εγκατασταθηκαν, και δεν πρόκειται να φύγουν ποτέ.

      Ηρθαν κι αλλοι και συνεχίζουν να ερχονται παρά τις τεράστιες στρατιωτικές, αστυνομικές και κρατικές δυναμεις που συντηρούμε.

      Εσείς οι Πατριώτες που κάθε μερα τετοια εποχή τους θυμάστε και τρέχετε στις εκκλησιές να αναψετε κανδύλια και λαμπάδες, να κανετε τρισάγια και παρελάσεις,

      έχετε τιποτα αλλο να προτείνετε για να ξεφύγουμε απο τη σκλαβια όλων αυτών των δυναστών,

      φυσικών και οικονομικών;

      Προτάσεις και αποφάσεις, οχι μοιρολόγια.

      • A.M. avatar
        A.M. @ Λεφτά υπάρχουν 28/10/2010 09:47:36

        Σαφώς και έχουμε!
        Δεν είναι του παρόντος θέματος ούτε της παρούσας ώρας και μέτα για να τις παρουσιάμε.
        Σήμερα τιμούμε αυτούς που αντιστάθηκαν τότε.

      • A.M. avatar
        A.M. @ Λεφτά υπάρχουν 28/10/2010 09:48:34

        * και μέρας *
        διόρθωση

  3. kiki avatar
    kiki 28/10/2010 06:06:48

    @ Φαιλτωρα,
    Καλημερα.Και να ειμαστε παντα καλα ολοι μας να θυμομαστε.
    Αλλα το κομματι ειναι πικρο,οπως πικρη ειναι και η μοιρα της πατριδας μας.
    Μια θλιψη νοιωθω,που δεν μπορεσα με τα μεσα που διαθετω μικρα ,ατομικα,να προλαβω το κακο.Δεν προσπαθησα,αφεθηκα.
    Με αυτες τις διηγησεις και τις ιστοριες μεγαλωσα,απο τις ιστοριες της προσφυγιας,της παραμονης των δικων μου στην Θεσ/νικη,του πατερα μου μαθητη να αποβαλλεται και να μεταφερεται στην Αθηνα στα μπουντρουμια του Μανιαδακη,στην απεργια του 36,και μετα η κατοχη,με ολο το σοι,στην Αντισταση,με φυλακες,με ωραιες ιστορια που δειχναν μια ανιδιοτελη αγαπη για την πατριδα.
    Και εγω τωρα,να κοιτω ,αδυναμη να κανω κατι.Ανυμπορη,δεμενη χειροποδαρα μεσα σαυτον τον βουρκο της προδοσιας,και του εξευτελισμου.
    Ας κρατησουμε τις μνημες μας,τις ιστοριες των δικων μας,την αγαπη για αυτο το κομματι γης,που κατοικουμε,να τα μεταφερουμε στα παιδια και εγγονια μας,σαν παραμυθι,για μια Ελλαδα που χανεται.

    • Γιάννης Φαίλτωρ avatar
      Γιάννης Φαίλτωρ @ kiki 28/10/2010 07:21:50

      @kiki
      Καλημέρα
      Σήμερα είναι μέρα μνήμης. Η περικοπή έχει σκοπό να τιμηθούν κατ' ελάχιστον όσοι συνάνθρωποί μας έδωσαν τη ζωή τους για το μεγαλύτερο αγαθό το οποίο είναι εγγεγραμένο στη συλλογική μας μνήμη: την Ελευθερία. Απλοί άνθρωποι σαν εμάς.
      Τέτοιες μέρες πρέπει να είναι μέρες περισυλλογής και διδαχής. Και όχι διχόνιας.

    • ΣΠΥΡΟΣ avatar
      ΣΠΥΡΟΣ @ kiki 28/10/2010 07:33:35

      Δέν αρκεί ή μοιρολατρική αναπόληση.

      Είχαμε ηγέτες μέ Ψυχή,ανεξάρτητα από τό ιδεολογικό στρατόπεδο πού
      βρέθηκαν.

      Σήμερα ,μέ τή διάχυτη διάθεση ευδαιμονισμού,νά περνάμε καλά,τό εύκολο
      βόλεμα,τόν απερίσκεπτο δανεισμό,καταντήσαμε να΄παρακαλάμε,γονυπετείς
      γιά ένα κόκκαλο νά βγάλουμε τή μέρα.

      Επειδή μάς τελείωσαν καί οι κληρονομικοί ηγέτες,ανάγκη μεγάλη γιά
      ανάδειξη ηγέτη μέ ψυχή,πρίν μας τελειώσει καί ή Ελλάδα.

      Καί επειδή ,κατά πώς λένε,πίσω από ένα μεγάλον ανδρα,κρύβεται μιά
      εξίσου μεγάλη γυναίκα,τεράστια ή ευθύνη τής Ελληνιδας μάνας ή τής
      Ελληνίδας συζύγου.

      • o παγωτατζής avatar
        o παγωτατζής @ ΣΠΥΡΟΣ 28/10/2010 08:43:33

        "Καί επειδή ,κατά πώς λένε,πίσω από ένα μεγάλον ανδρα,κρύβεται μιά εξίσου μεγάλη γυναίκα,τεράστια ή ευθύνη τής Ελληνιδας μάνας ή τής Ελληνίδας συζύγου"

        ..Ευγε!! Σωστότατος ΑΛΛΑ στά χωριά ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΚΟΜΑ αυτή η ΜΑΝΑ!

      • ΣΠΥΡΟΣ avatar
        ΣΠΥΡΟΣ @ ΣΠΥΡΟΣ 28/10/2010 11:08:30

        ΝΑΙ υπάρχει σέ χωριό ή ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΜΑΝΑ,πήγαινε στόWWW.olympia.gr
        καί διάβασε τήν ανάρτηση μέ τίτλο

        Ο Ελληνας μέσα μας,

        ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΚΟΜΗ ΣΩΤΗΡΙΑ

      • ΣΠΥΡΟΣ avatar
        ΣΠΥΡΟΣ @ ΣΠΥΡΟΣ 28/10/2010 14:53:41

        ΔΙΟΡΘΩΣΗ

        www.olympia.gr

        Αυτεγερσία-Εκσταση-Εθνεγερσία.Γιά τή Μητέρα

        Σχόλιο,Ο ¨Ελληνας μέσα μας είπε

  4. kiki avatar
    kiki 28/10/2010 06:11:48

    Επι Σημιτη της χηρας Μεταξα,για λογους οικονομικους της εκοψαν το δωρεαν αυτοκινητο,που ειχε σαν χηρα πρωθυπουργου.
    Αν και οικογενεικα,και απο τους μανιατες παππου,αντιθετοι του Μεταξα ηταν με τον Μαυρομιχαλοι,του Λαικου κομματος,μου φανηκε εξωφρενικη πραξη,αντεκδικησης μετα απο 60 χρονια,
    Η Μιμη,ομως?

    • ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ avatar
      ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ @ kiki 28/10/2010 08:47:21

      Επι Σημιτη με τη δυνατη οικονομια της εκοψαν το αυτοκινητο;Ειναι να απορεις.Παντως πιστευω οτι δεν το εκανε για λογους οικονομιας οσο για να περασει το μυνημα οτι απο δω και περα λεμε σε ολα Ναι.

  5. netos avatar
    netos 28/10/2010 06:38:02

    Η Giulia δεν πέρασε. Η Giulietta όμως;

  6. antiochos avatar
    antiochos 28/10/2010 07:09:39

    Χρονια πολλα σε ολους!
    Ζητω το φιλανθρωπο Εθνος των Ελληνων.
    Ν αναψουμε κι ενα κερι στους αταφους νεκρους μας αδερφια.

  7. hope avatar
    hope 28/10/2010 07:28:17

    Αχ προδομένη Ήπειρος!

    • hope avatar
      hope @ hope 28/10/2010 07:30:42

      Μόνο για τα Ιωάννινα σε έχουν....για τιποτα άλλο, κι όμως η Ιστορία της Ηπείρου δεν είναι τα Ιωάννινα.

  8. kiki avatar
    kiki 28/10/2010 07:36:32

    @ Φαιλτωρα,
    Ναι ,και αυτο που σου εγραψα,ειναι μερες μνημης οχι διχονοιας,ειναι για να τιμησω τους δικους μου,που με αγαπη υπερασπιστηκαν την Ελευθερια,και την Πατριδα τους.
    Την αδυναμια μου να μπορεσω να κανω το ιδιο ,γιαυτο κλαιγομαι.
    Αισθανομαι οτι αυτο που ερχεται ειναι κακο πολυ κακο για ολους μας.
    Ας μεινουμε ομως εκει ,ειναι μερα μνημης και τιμης,γιαυτους που αγωνιστηκαν για την Ελευθερια της Πατριδας μας.Ολων.

    • aengus avatar
      aengus @ kiki 28/10/2010 07:44:18

      Πολύ σωστά τα λες Κική.

    • hope avatar
      hope @ kiki 28/10/2010 07:51:13

      MHN ΑΠΟΛΟΓΕΙΣΑΙ ΓΙΑ ΤΙΠΟΤΑ.

    • Γιάννης Φαίλτωρ avatar
      Γιάννης Φαίλτωρ @ kiki 28/10/2010 08:01:22

      @kiki
      Η διχόνοια δεν αναφέρεται σε σένα. Πρασπάθησα απλώς να προλάβω κανένα κακό. Εσύ αποτελείς παραδειγμα ελληνίδας.
      Τις ελιές τις μάζεψες?

      • ΣΠΥΡΟΣ avatar
        ΣΠΥΡΟΣ @ Γιάννης Φαίλτωρ 28/10/2010 09:36:13

        Ενημερωτικά,οι ελιές δέν εχουν ακόμη γεμίσει χυμούς γιά νά μαζευτούν καί νά βγάλουν λάδι.

        Οι μήνες συλλογής είναι ό Δεκέμβριος καί Ιανουάριος,ανάλογα μέ
        τή περιοχή.

        Τυχεροί αυτοί μέ τά λιοστάσια,ενδέχεται νά μας δώσουν ένα μπου-
        καλάκι λάδι όταν οι δανειστές θά μας τά έχουν πάρει όλα.

  9. aengus avatar
    aengus 28/10/2010 07:41:40

    …Και η «προπαγάνδα της υποταγής»
    …………………………………………
    Έγραφε το «ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΒΗΜΑ» (29-4-1941, δύο ημέρες μετά την κατάληψη της Αθήνας):

    «Εντός εικοσιτετραώρων η κατάληψις της χώρας μας θα έχει συμπληρωθή. Έτσι η Ελλάς βγαίνει από τον πόλεμο-- και βγαίνει οριστικώς από τον πόλεμον, καθ' ον τρόπον εβγήκαν όλαι σχεδόν αι χώραι της ηπειρωτικής Ευρώπης. Δεν είνε μόνη η Ελλάς που ευρίσκεται εις αυτήν τη θέσιν. (…) Αυτό δεν το λέγομεν προς παρηγορίαν μας. Τα λέγομεν διά να τονίσωμεν τη βασικήν κατά τη γνώμην μας αλήθειαν που δεν πρέπει ποτέ να φεύγη από τα μάτια μας, ότι δηλαδή τα ελληνικά προβλήματα που εδημιουργήθησαν από της 27ης Απριλίου δεν ημπορούν να αντιμετωπισθούν παρά εις το πλαίσιο της Νέας Ευρωπαϊκής πραγματικότητος. Πρέπει να καταλάβουμε ότι εφεξής αποτελούμεν μέρος ενός εκτεταμένου ηπειρωτικού συνόλου του οποίου όλα τα τμήματα θα έχουν αναποφεύκτως κοινότητα κατευθύνσεων και προπαντός κοινότητα συμφερόντων, οικονομικών και άλλων».



    Την ίδια ημέρα, προπαγάνδιζε η «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»:

    «Ο αθηναϊκός λαός αντιμετωπίζει τα γεγονότα με σταθεράν πεποίθησιν ότι όλα βαίνουν προς το καλύτερον, ότι λήξαντος του πολέμου, διά την Ελλάδα τουλάχιστον, ανοίγεται η περίοδος της ειρήνης και της εντός των πλαισίων της ειρήνης αυτής παραγωγικής δραστηριότητος». Άλλωστε, «Αι γερμανικαί αρχαί εμφορούμεναι από τας φιλικωτέρας των διαθέσεων απέναντι του ελληνικού πληθυσμού, τας αρετάς και τα προτερήματα του οποίου δεν ήργησαν να γνωρίσουν, θα τον συντρέξουν-- περί τούτου δεν υπάρχει αμφιβολία-- εις πάσαν θετικήν και οικοδομητικήν του προσπάθειαν».



    Αυτά για λόγους ιστορικής μνήμης.

    • Misha avatar
      Misha @ aengus 28/10/2010 07:58:56

      Aυτά αξίζουν να γίνουν πρώτο θέμα από τον Φάκτωρα.
      Για να θυμόμαστε τι ρόλο έπαιξαν και συνεχίζουν να παίζουν τα καθεστωτικά ΜΜΕ.
      Η Καθημερινή πανηγύριζε για τις Γερμανικές Νίκες!!!!

    • apis22 avatar
      apis22 @ aengus 28/10/2010 09:17:21

      Σε ευχαριστώ για την ανάρτηση. Δείχνει ότι όπως και τώρα έτσι και τότε τα ΜΜΕ πήγαν με το μέρος του εχθρού.
      Προδοτικά ΜΜΕ.

  10. kiki avatar
    kiki 28/10/2010 07:50:23

    @ aengus,

    Και δυστυχως προπαγανδα μονιμως επαναλαμβανομενη,και απο τους ιδιους.

    • A.M. avatar
      A.M. @ kiki 28/10/2010 08:00:53

      Σε κάποιες περιπτώσεις θα έπρεπε να θυμόμαστε τι έκαναν στους προδότες οι αρχαίοι μας πρόγονοι και να πράττουμε αναλόγως.
      Δυστυχώς γίναμε ανεκτικοί στούς Εφιάλτες.

      • Misha avatar
        Misha @ A.M. 28/10/2010 08:31:06

        AM

        Aν δεις την μεταπολεμική ιστορία θα βρεις πολλους συνεργάτες των γερμανών βολεμένους και πολλους αντιστασιακούς εκτελεσμένους.

      • A.M. avatar
        A.M. @ A.M. 28/10/2010 08:50:37

        Όσοι συνεργάτες των Γερμανών δεν εκτελέστηκαν από αντιαστασιακούς μέχρι την απελευθέρωση ή έφυγαν και πήγαν Αφρική όπου βολεύτηκαν και πολύ καλά μάλιστα ή έμειναν Ελλάδα και έγιναν οι βολεμένοι του συστήματος.
        Γιατί όσοι συνεργάζονται με τον εχθρό είναι άνθρωποι χωρίς ιδανικά, χωρίς πατρίδα, χωρίς θρησκεία, χωρίς ηθική και τους ενδιαφέρει μόνο η εξυπηρέτηση του προσωπικού τους συμφέροντος.
        Και πάνε πάντα με την πλευρά του νικητή όποιος και αν είναι αυτός ακόμα και ο χειρότερος εχθρός της πατρίδας τους.

        Και αυτό κάνουν και όσον αφορά την «ιδεολογική» τους τοποθέτηση.

        Γνώρισα άνθρωπο που επί χούντας πρωτοστατούσε σε όλα τα εγκαίνια του τότε δημάρχου Αθηναίων Ρίτσου και το σπίτι του ήταν γεμάτο φωτογραφίες του Παπαδόπουλου.
        Με το που ήρθε ο Καραμανλής το 1974 μετέτρεψε το σπίτι του σε εκλογικό κέντρο της ΝΔ.
        Και το 1981 βλέποντας ότι το πασοκ θα βγεί κυβέρνηση έκανε το σπίτι του πράσινο από σημαίες και είχε βάλει και μεγάφωνα που ξεκούφαιναν την γειτονιά «θα τον τρελλάνουμε τον ήλιο σίγουρα ναί».
        Αυτός δεν θα είχε κανένα πρόβλημα αύριο να βάλει και τουρκική σημαία στο μπαλκόνι του αν έβλεπε ότι οι τούρκοι θα κατακτούσαν την Ελλάδα.

        Αυτοί όλοι είναι ανθρωπάκια.

      • Strange Attractor avatar
        Strange Attractor @ A.M. 28/10/2010 08:56:22

        Οι περισσσότεροι σημερινοί σκληροπυρηνικοί Πασόκοι που προπαγανδίζουν, ευημερούν, συνδικαλίζονται κλπ. είναι τέτοιοι επειδή και μόνο το ΠΑΣΟΚ ήταν εξουσία όλα αυτά τα χρόνια. Αν είχαμε χούντα θα ήταν χουντικοί, αν είχαμε κατοχή θα ήταν συνεργάτες. Έτσι απλά. Λέτε να είναι σοσιαλιστές από τη φύση τους;

      • A.M. avatar
        A.M. @ A.M. 28/10/2010 09:24:36

        @S.A.
        Ποιός σοσιαλισμός και ποιοί σοσιαλιστές;
        Παρτάκηδες και βολεψάκηδες του κερατά είναι όλα αυτά τα ρεμάλια.
        Όλοι οι δήθεν αναρχικοί είναι παιδιά αυτώ των βολεμένων.
        Θυμήσου λίγο ποιού ήταν τα καλά παιδάκια που τσίμπησαν με τις μολότωφ κάπου εκεί στο Κερατσίνι (?). Του Νιώτη.
        Και αν έβγαζαν τις κουκούλες σε όσους έκαιγαν την Αθήνα τον Δεκέμβρη της αναρχίας πίσω από κάθε κουκούλα θάβρισκες έναν πασόκο οργανωμένο ή κάποιον γόνο οργανωμένου πασόκου.

  11. A.M. avatar
    A.M. 28/10/2010 07:54:43

    Τιμή και δόξα!
    Σε όσους έπεσαν, σε όσους τραυματίστηκαν, σε όλους όσους πολέμησαν όχι μόνο στα αλβανικά βουνά αλλά και σε όλη την Ελλάδα, και εκτός Ελλάδος, ενάντια στον φασισμό και σε όλη την περίοδο μέχρι την απελευθέρωση απ την Γερμανική κατοχή.

  12. kiki avatar
    kiki 28/10/2010 08:17:18

    @ Φαιλτωρα,
    Ασε εχω κανει πλουσιο τον φαρμακοποιο,με τις αλοιφες,τυπου Voltaren,καποιες με κοκκινη πιπερια μεσα.Γραια.
    Εχω ακομα πολυ δουλεια για των καλαμων παντα.Αλλα βρεχει πολυ και ετσι κανω,λουφα.
    Σημερα,γιορταζει η κορη μου,Νεφελη,ετσι βρισκω την ευκαιρια διαδικτυακα να της ευχηθω, χρονια Πολλα.Και δεν εχω παραπονο,και αυτη μανιατικο κεφαλι εχει.

    • Γιάννης Φαίλτωρ avatar
      Γιάννης Φαίλτωρ @ kiki 28/10/2010 08:24:11

      @kiki
      Τις θερμότερες ευχές μου. Ο χρόνος δεν έχει σημασία.Όπως λέει κι ο Αττράκτορας, δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα. Η φλόγα τις ψυχής έχει σημασία. Και η μεταλαμπάδευση της εμπειρίας για να ενδυναμώνεται η συλλογική μας μνήμη.

      • τσώφλι πασατέμπου avatar
        τσώφλι πασατέμπου @ Γιάννης Φαίλτωρ 28/10/2010 09:38:58

        Ο χρόνος... Άχ, Γιάννη και Κική, μακάρι νά'ταν έτσι ! Η φλόγα του σώματος, πούν'τη, αυτή πού'χει ψυχή μέσα της...

  13. Νίκος avatar
    Νίκος 28/10/2010 08:51:53

    Καλό. Χρειαζόμαστε, οι χειμαζόμενοι Έλληνες, περισσότερα σαν και αυτό.
    Θα ήθελα να δω επίσης και συγκεκριμένες εξιστορήσεις για ήρωες όπως ο συνταγματάρχης Δαβάκης που επεσε υπέρ Πατρίδος συγκρατώντας τους Ιταλούς Αλπινιστές στα όρια της επαρχίας Βοϊου και της Ηπείρου. Όσοι πιστεύουν ακόμα ότι οι Ιταλοί δεν πολέμησαν γενναία πλανώνται πλάνην οικτράν.

    Περισσότερα στο ΑΝΤΙΒΑΡΟ εδώ: http://pheidias.antibaro.gr/1940.htm στο αφιέρωμα του Φειδία Μπουρλά.

  14. ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ avatar
    ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ 28/10/2010 08:59:07

    Χωρις να θελω να ριξω τη διαθεση θα πω κατι που ακουσα τελευταια και μου εκανε εντυπωση:Ελληνας ουτε γεννιεσαι ουτε γινεσαι.Ελληνας καταντας....

    • A.M. avatar
      A.M. @ ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ 28/10/2010 09:28:55

      Την μ@λ@κία του καθενός μας την σερβίρεις σαν σλόγκαν.
      Δεν θα πάρουμε απ τις μπούρδες που παρουσιάζει ο Λαζόπουλος.

      Έλληνας και γεννιέσαι και γίνεσαι ΑΝ το θέλεις.

      Πασόκος και ανθέλληνας πράγματι καταντάς όταν οι διεθνιστικές μπούρδες περί παγκοσμιας κυβέρνησης σούχουν κάνει το μυαλό κουρκούτι.

  15. Michal V. avatar
    Michal V. 28/10/2010 09:32:19

    ΣΠΥΡΟ.
    Συμφωνώ απόλυτα και επαυξάνω για την ΕΛΛΗΝΙΔΑ μάνα και σύζυγο από την εποχή του Περικλή μέχρι το "40. Εδώ όμως έχουμε να κάνουμε με μιά μάνα (και γιαγιά) Πολονέζα και μια μάνα Αμερικανίδα.Τί ήξεραν αυτές από ελληνική ευψυχία και ελληνικά ιδεώδη για να μεταλαμπαδεύσουν στους γόνους τους;

  16. Κώστας Σταματάκης avatar
    Κώστας Σταματάκης 28/10/2010 09:43:46

    Έχοντας μικρασιατική καταγωγή μεγάλωσα σ΄ ένα περιβάλλον αντιβασιλικό και αντιμεταξικό θα μπορούσα να πω. Διαβάζοντας όμως το παρακάτω κείμενο από την ομιλία του Μεταξά στους συντάχτες αθηναϊκών εφημερίδων θαυμάζω τον ηγέτη και τον άνθρωπο. Είναι καιρός οι θαυμαστές του Στάλιν, του Πολ Ποτ και του Κιμ Ιλ Σουνκγ να δείξουν μεγαλοψυχία, για να αποκατασταθεί στη θέση που του αξίζει, ένας μεγάλος ηγέτης της σύγχρονης Ελλάδας.

    Ανακοίνωσις του Πρωθυπουργού Ι. Μεταξά προς τους ιδιοκτήτας και αρχισυντάκτας του Αθηναϊκού Τύπου εις το Γενικόν Στρατηγείον (ξενοδοχείον "Μεγάλη Βρεταννία) εις τας 30 Οκτωβρίου 1940

    Εισαγωγή
    Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου 1940. Τρίτη μέρα του πολέμου. Τα στρατεύματά μας δεν έχουν περάσει ακόμη στην αντεπίθεση. Οι Ιταλοί διατηρούν την πρωτοβουλία. Στον παραλιακό τομέα και στην Πίνδο προχωρούν. Μόνο στο κέντρο, στην γραμμή Καλαμάς-Καλπάκι έχουν αναχαιτισθεί.
    Στην Αθήνα, ο πρωθυπουργός Ι. Μεταξάς καλεί, στο Γενικό Στρατηγείο (στο ξενοδοχείο "Μεγάλη Βρεταννία") τους εκδότες και αρχισυντάκτες των εφημερίδων και "κεκλεισμένων των θυρών" τους ενημερώνει για το πώς φτάσαμε σε πολεμική αναμέτρηση με την φασιστική Ιταλία.
    Ο διοπτροφόρος πρεσβύτης, που το παρουσιαστικό του δεν έχει τίποτε το επιβλητικό, δεν είναι εκείνη την κρίσιμη ώρα, ο δικτάτωρ του "αποφασίζομεν και διατάσσομεν". Είναι ο ηγέτης μιας μικρής χώρας που έχει αποδυθεί σε αγώνα υπάρξεως. Ο ηγέτης ενός λαού που διεξάγει αγώνα υπέρ βωμών και εστιών. Ο ηγέτης που, εδώ και τρεις μέρες, σηκώνει στους ώμους του το συντριπτικό βάρος μιας ιστορικής αποφάσεως και μιας ευθύνης τρομακτικής.
    Τα άγρια χαράματα της Δευτέρας 28 Οκτωβρίου, η Ιστορία χτύπησε την πόρτα του μικροαστικού σπιτιού του. Τον βρήκε μόνον. Κατάμονο. Ούτε ένας επιτελής κοντά του. Ούτε ένας υπασπιστής δίπλα του. Ενώπιος ενωπίω! Η Ιστορία αναμένει επιτακτικά μια απάντηση. Θα την δώσει αυτός. Χωρίς να ζητήσει κάποιων άλλων τις γνώμες, τις σκέψεις, τις συμβουλές. Συγκλονιστικό το ραντεβού με την Ιστορία. Λιγόλεπτη καταλυτική δοκιμασία. Το πνεύμα συντρίβει την ύλη. Η ψυχή ορθώνεται πανίσχυρη, απαλλαγμένη από αδυναμίες, δισταγμούς και αμφιβολίες. Λυτρωμένη από μνησικακίες, πάθη και μικροψυχίες.
    Όταν ο Μεταξάς θα προφέρει το ΟΧΙ θα είναι πλέον ένας άνθρωπος ανανεωμένος. Αψεγάδιαστος. Περήφανος. Μεγάλος. Αποφασισμένος για όλα. Επιβλητικός. Έτσι θα παρουσιαστεί μπροστά στους εκπροσώπους του Τύπου.
    Σαν να προαισθάνεται ότι το τέλος της ζωής του πλησιάζει, εμπιστεύεται στους δημοσιογράφους τις πιο ενδόμυχες σκέψεις του. Τις "εξομολογήσεις του".
    Δεν πρόκειται για μια ψυχρή "ενημέρωση Τύπου". Το τονίζει ο ίδιος. Δεν θέλει μόνο την πένα τους. Θέλει και την ψυχή τους.
    Το κλίμα έχει αλλάξει. Μέσα σε λίγες ώρες, το πρωινό της πρώτης μέρας του πολέμου, συντελείται μια δραματική μεταβολή στο καθολικό υποσυνείδητο του λαού μας. Μια αλλαγή στην στάση του απέναντι στον πρωθυπουργό. Η απειλή από τον άνανδρο επιδρομέα θα συσπειρώσει όλους τους Έλληνες στο πλευρό του Μεταξά. Του Μεταξά που θα επηρεασθεί και αυτός από την αλλαγή του κλίματος. Τις κρίσιμες εκείνες στιγμές λαός και κυβερνήτης ξεχνούν το παρελθόν.
    Ο μέχρι χθες δικτάτωρ περιβάλλεται την αίγλη του ηγέτη. Είναι ο αρχηγός. Ο οδηγός. Αυτός θα διευθύνει τον αγώνα. Εμπνεόμενος από τον ηρωισμό του λαού μας θα τον οδηγήσει στις υψηλότερες κορυφές των ιστορικών πεπρωμένων του. Ο δρόμος θα είναι τραχύς. Η πορεία δύσκολη. Το ξέρει. Και θέλει να επανασυνδεθεί με τον λαό. Να του μιλήσει. Να τον βεβαιώσει ότι με την ένταξη στο στρατόπεδο των Δυτικών Δημοκρατιών, εγκαταλείπεται η ιδεολογική συγγένεια του καθεστώτος με τις δυνάμεις του Άξονος. Οι άνθρωποι του Αθηναϊκού Τύπου θα μεταφέρουν τις σκέψεις του στον λαό.
    Η ομιλία του είναι σύντομη. Εξηγεί τις προσπάθειες που κατέβαλε για να "προφυλάξει τον τόπο". Να τον κρατήσει μακριά από την πολεμική σύγκρουση και την αιματοχυσία. Τονίζει ότι η πολιτική της αυστηράς ουδετερότητας ήταν αναγκαία και την ακολούθησε πιστά.
    Αναφέρει τα τραγικά για το Έθνος και τον Ελληνισμό αποτελέσματα που θα είχε μια εκούσια προσχώρηση της χώρας στο στρατόπεδο του Άξονος.
    Με την πικρή πείρα, από τον Εθνικό Διχασμό του 1915-22, τονίζει ότι μεγαλύτερος κίνδυνος για τη χώρα -χειρότερος και από ενδεχόμενη πρόσκαιρη υποδούλωσή της- είναι η διαίρεσή της. (Διαίρεση την οποίαν, δυστυχώς, δεν θα αποφύγει ο τόπος κατά την διάρκεια της ματωμένης οκταετίας 1942-49.)
    Καταθέτει την πεποίθησή του ότι οι Γερμανοί, τελικώς, θα ηττηθούν.
    Αναλαμβάνει την ευθύνην διά την "εξόχως σοβαράν απόφασιν" να μην κηρύξει πρόωρα επιστράτευση, παρά τις επανειλημμένες εισηγήσεις του Γενικού Επιτελείου.
    Οραματίζεται την ικανοποίηση των εθνικών μας διεκδικήσεων, μεταπολεμικώς, και τελειώνει με την βεβαιότητα ότι "...η Ελλάς θα υποφέρει... (αλλά) τελικώς θα εξέλθει όχι μόνον ένδοξος αλλά και μεγαλύτερη...".
    22 Ιανουαρίου 1995
    Γιάννης Λ. Μπακούρος


    Η ανακοίνωσις του Ι. Μεταξά

    Κύριοι,
    Έχω λογοκρισίαν [1] και ημπορώ να σας υποχρεώσω να γράφετε μόνον ό,τι θέλω. Aυτήν την ώραν όμως δεν θέλω μόνον την πέννα σας. Θέλω και την ψυχήν σας. Γι' αυτό σας εκάλεσα σήμερα για να σας μιλήσω με χαρτιά ανοιχτά. Θα σας ειπώ τα πάντα. Θα σας ειπώ ακόμη και τα μεγάλα μου πολιτικά μυστικά. Θέλω vα ξέρετε και σεις όλα τα σχετικά με την εθνικήν μας περιπέτεια ώστε να γράφετε, όχι συμμορφούμενοι προς τας οδηγίας μου, αλλά εμπνεόμενοι εις την προσωπική σας πίστιν από την γνώσιν των πραγμάτων.
    Σας απαγορεύω να ανακοινώσητε σχετικά το παραμικρόν σ' οποιονδήποτε. Απολύτως και γιά οιονδήποτε λόγον. Κάθε παράβασις αυτής της εντολής μου θα έχη δια τον υπεύθυνον -και να είσθε βέβαιοι ότι θα ευρεθή ο υπεύθυνος- τας συνεπείας τας οποίας πρέπει να έχη σε πόλεμο ζωής ή θανάτου του Έθνους η προδοσία ενός μεγάλου μυστικού, έστω και αυτό αν έγινε από αφέλεια, χωρίς την παραμικρή κακή πρόθεσι. Φυσικά έχω τον λόγον σας...
    Mη νομίσητε ότι η απόφασις του ΟΧΙ πάρθηκε έτσι, σε μια στιγμή. Μην φαντασθήτε ότι εμπήκαμε στον πόλεμο αιφνιδιαστικά. Ή ότι δεν έγινε παν ό,τι επετρέπετο και μπορούσε να γίνει δια να τον αποφύγωμε.
    Από την εποχήν της καταλήψεως της Αλβανίας το Πάσχα πέρυσι το πράγμα άρχισε να φαίνεται. Από τον περασμένο Μάιο είπα καθαρά στον κ. Γκράτσι [2] ότι αν προσεβαλλόμεθα εις τα εθνικά κυριαρχικά μας δικαιώματα, θα ανθιστάμεθα αντί πάσης θυσίας και δι' όλων των μέσων. Συγχρόνως όμως μου ήρχοντο από την Ρώμην, από την Βουδαπέστην, από τα Τίρανα, από παντού πληροφορίαι αντίθετοι [3].
    Εις τας 15 Αυγούστου έγινεν ο τορπιλλισμός της ΕΛΛΗΣ. Γνωρίζετε ότι από την πρώτην στιγμήν διεπιστώθη ότι το έγκλημα ήτο Ιταλικόν. Εν τούτοις δεν επετρέψαμεν να γνωσθή ότι είχομεν και τας υλικάς πλέον αποδείξεις περί της εθνικότητος του εγκληματίου [4]. Συγχρόνως όμως διέταξα τα αντιτορπιλικά τα οποία συνώδευον τα πλοία που μετέφερον τους προσκηνητάς από την Τήνον μετά το έγκλημα, άν προσβληθούν από αεροπλάνα ή οπωσδήποτε άλλως να κάμουν αμέσως χρήσιν των όπλων των.
    Θα σας αποκαλύψω τώρα, ότι τότε διέταξα να βολιδοσκοπηθή καταλλήλως το Βερολίνον. Μου διεμηνύθη εκ μέρους τον Χίτλερ, η σύστασις να αποφύγω οιονδήποτε μέτρον δυνάμενον να θεωρηθή από την Ιταλίαν πρόκλησις. Έκαμα το πάν δια να μη μπορούν οι Ιταλοί να εμφανισθούν ως δυνάμενοι να έχουν όχι αφορμάς ευλόγους, αλλ' ούτε ευλογοφανές παράπονον εκ μέρους μας, αν και από την πρώτην στιγμήν αντελήφθην τι πράγματι εσήμαινεν η όλως αόριστος σύστασις του Βερολίνου. Σεις καλύτερον παντος άλλου γνωρίζετε ότι έκαμα το πάν δια να μη δώσωμεν αφορμήν εμφανίσεως της Ιταλίας ως δυναμένης να έχη ευλογοφανείς καν αφορμάς αιτιάσεων. Λόγω του επαγγέλματός σας έχετε παρακολουθήσει εις όλες τις λεπτομέρειες την ιστορίαν των ατελειώτων ιταλικών προκλήσεων δημοσιογραφικών και άλλων, αλλά και την χριστιανικήν υπομονήν την οποίαν ετηρίσαμεν, προσποιούμενοι ότι δεν τις καταλαβαίνουμε, περιοριζόμενοι μόνον σε δημοσιογραφικάς ανασκευάς των ιταλικών εναντίον μας κατηγοριών [5].
    Ομολογώ ότι εμπρός εις την φοβεράν ευθύνην της αναμίξεως της Ελλάδος εις τέτοιον μάλιστα πόλεμον, έκρινα πώς καθήκον μου ήτο να δω εάν θα ήτο δυνατόν να προφυλάξω τοv τόπον από αυτόν έστω και δια παντός τρόπου, ο οποίος όμως θα συμβιβάζετο με τα γενικώτερα συμφέροντα του Έθνους. Εις σχετικάς βολιδοσκοπήσεις προς την κατευθυνσιν τον Άξονος μου έδόθη να εννοήσω σαφώς ότι μόνη λύσις θα μπορουσε να είναι μία εκουσία προσχώρησιν της Ελλάδος εις την "Νέαν Τάξιν" [6]. Προσχώρησις που θα εγένετο όλως ευχαρίστως δεκτή από τον Χίτλερ "ως εραστήν του Ελληνικού πνεύματος".
    Συγχρόνως όμως μου εδόθη να εννοήσω ότι η ένταξις εις την Νέαν Τάξιν προϋποθέτει προκαταρκτικήν άρσιν όλων των παλαιών διαφορών με τους γείτονάς μας, και ναι μεν αυτό θα συνεπήγετο φυσικά θυσίας τινάς δια την Ελλάδα, αλλά αι θυσίαι θα έπρεπε να θεωρηθούν απολύτως "ασήμαντοι" εμπρός εις τα "οικονομικά και άλλα πλεονεκτήματα" τα οποία θα είχεν δια την Ελλάδα ή Νέα Τάξις εις την Ευρώπην και εις την Βαλκανικήν. Φυσικά με πάσαν περίσκεψιν και ανεπισήμως επεδίωξα δι' όλων των μέσων να κατατοπισθώ συγκεκριμένως ποίαι θα ήσαν αι θυσίαι αυταί, με τας οποίας η Ελλάς θα έπρεπε να πληρώση την ατίμωσιν της εξ ιδίας θελήσεως προσφοράς της να υπαχθή υπό την Νέαν Τάξιν.
    Με καταφανή προσπάθειαν αποφυγής σαφούς καθορισμού μου εδόθη να καταλάβω ότι η προς τους Έλληνας στοργή του Χίτλερ ήτο οι εγγυήσεις oτι αι θυσίαι αυταί θα περιορίζοντο "εις το ελάχιστον δυνατόν". Όταν επέμεινα να κατατοπισθώ, πόσον επί τέλους θα μπορουσε να είναι αύτο το έλάχιστον τελικώς, μάς εδόθη να καταλάβωμεν ότι τούτο συνίστατο εις μερικάς ικανοποιήσεις προς την Ιταλίαν δυτικώς μέχρι Πρεβέζης, ίσως και προς την Βουλγαρίαν ανατολικώς μέχρι Δεδεαγάτς [7].
    Δηλαδή θα έπρεπε δια να αποφύγωμεν τov πόλεμον, να γίνωμεν εθελονταί δούλοι και να πληρώσωμεν αυτήν την τιμήν... με το άπλωμα του δεξιού χεριού της Ελλάδος προς ακρωτηριασμόν από την Ιταλίαν και του αριστερού προς ακρωτηριασμόν από την Βουλγαρίαν. Φυσικά δεν ήτo δύσκολον να προβλέψη κανείς ότι εις μίαν τοιαύτην περίπτωσιν οι Άγγλοι θα έκοβαν και αυτοί τα πόδια της Ελλάδος. Και με το δίκαιόν των.
    Κυρίαρχοι πάντοτε της θαλάσσης δεν θα παρέλειπον, υπερασπίζοντες πλέον τον εαυτόν των, έπειτα από μίαν τοιαύτην αυτοδούλωσιν της Ελλάδος εις τους εχθρούς των να καταλάβουν την Κρήτην και τας άλλας νήσους μας τουλάχιστον. Το συμπέρασμα αυτό δεν προέκυψεν μόνον από την πλέον απλήν λογικήν, άλλά και από ασφαλείς και βεβαίας πληροφορίας εξ Αιγύπτου, καθ' ας ειχεν ήδη προμελετηθή και αντιμετωπισθή ή ενέργεια που θα έπρεπε να γίνη ως φυσικόν επακόλουθον πάσης τυχόv εκουσίας ή ακουσίας συνεργασίας της Ελλάδος με τον Άξονα, εις τας ελληνικάς νήσους και προς παρεμπόδισιν εν περιπτώσει της δυνατότητος δια τόν Άξονα να τας χρησιμοποιήση.
    Δεν δύναμαι αφ' ετέρου να μη παραδεχθώ ότι εις μίαν τοιαύτην περίπτωσιν το δίκαιον δεν θα ευρίσκετο με το μέρος της Κυβερνήσεως των Αθηνών και να μην αναγνωρίσω, ότι όταν ένας λαός, όπως ο αγγλικός, αμύνεται δια την ζωήν του, θα ήτο πλήρως δικαιολογημένος να κάνη τα ανωτέρω. Αλλά τότε ο Ελληνικός λαός δικαίως θα ετάσσετο εναντίον της κυβερνήσεως η οποία δια vα τον προφυλάξη από τον πόλεμον θα τον κατεδίκαζε εις εθελουσίαν υποδούλωσιν μετ' εθνικού ακρωτηριασμού. Αυτή η δήθεν προφύλαξις θα ήτο δια την τύχην της εις το μέλλον Ελληνικής φυλής, πλέον ολεθρία και από τας χοιροτέρας έστω συνεπείας οποιουδήποτε πολέμου. Το δίκαιον λοιπόν, δεν θα ήτο με το μέρος της Κυβερνήσεως των Αθηνών, εάν η τελευταία ενήργει κατά τας υποδείξεις του Βερολίνου που ανέφερα. Το δίκαιον θα ήτο με το μέρος του Ελληνικού Λαού, ο οποίος θα κατεδίκαζεν αυτήν, και των Άγγλων οι οποίοι υπερασπίζοντες την ύπαρξίν των επίσης δικαίως θα ελάμβανον τα μέτρα που εφέροντο έχοντες μελετήσει, εισακούοντες άλλωστε τας δικαίας αιτιάσεις των Ελλήνων, οίαι θα προέκυπτον εν καιρώ εάν εδίδετο ή εύλογος αυτή αφορμή.
    Θα εδημιουργούντο έτσι όχι δύο, όπως το 1916, άλλά τρείς αυτήν την φοράν Ελλάδες [8].
    Η πρώτη θα ήτο η επίσημος των Αθηνών η οποία είχεν φθάσει εις την πόρωσιν και το κατάντημα δια να αποφύγη τον πόλεμον να δεχθή να γίνη εθελοντής δούλος, πληρώνουσα μάλιστα την τιμήν αυτήν και με την συγκατάθεσίν της να αυτοακρωτηριασθή τραγικώτατα, παραδίδουσα εις την δουλείαν πληθυσμούς αμιγώς Ελληνικούς και μάλιστα δύναμαι να είπω τους Ελληνικωτέρους των Ελληνικών τοιούτους. Δευτέρα θα ήτο η πραγματική Ελλάς. Δηλαδή η παμψηφία της κοινής γνώμης του Έθνους, το οποίον ποτέ δεν θα απεδέχετο την εκουσίαν του υποδούλωσιν πληρωνομένην μάλιστα με εθνικόν ακρωτηριασμόν αφόρητον και ισοδυναμούσαν με οριστικήν ατίμωσιν και μελλοντικήν βεβαίαν εκμηδένισιν του Ελληνισμού ως εννοίας και οντότητος, εκμηδένισιν πρώτον ηθικήν και δεύτερον εν συνεχεία της ηθικής και υλικήν.
    Tο Έθνος ουδέποτε θα συνεχώρει εις τόν Βασιλέα και την Εθνικήν Κυβέρνησιν της 4ης Αυγούστου, τοιαύτην πολιτικήν.
    Τρίτη τέλος θα προέκυπτε μία ακόμη Ελλάς, η Ελλάς την οποίαν δεν θα παρέλειπον να δημιουργήσουν, φυσικά με την επίκλησιν του δημοκρατισμού, οι δημοκρατικοί Έλληνες υπό την κάλυψιν του βρετανικού Στόλου εις τα νήσους, Κρήτην και εις τας άλλας. Η τρίτη αυτή Ελλάς, η "Δημοκρατική" θα είχε με το μέρος της όχι μόνον την πρόθυμον υποστήριξιν της Αγγλίας εις την οποίαν θα έδιδε το δικαίωμα να καλύψη τας νήσους μας, καλυπτομένη και η ιδία εις την Βόρειον Αφρικήν, αλλά θα είχε με το μέρος της και το Εθνικόν δίκαιον. Η ηθική της δύναμις λοιπόν θα απερρόφα μοιραίως την επίσημον Ελλάδα, διότι θα διέθετεν η τρίτη αυτή Ελλάς, την ανεπιφύλακτον έγκρισιν και ενίσχυσιν της ανεπισήμου, της "δευτέρας" Ελλάδος, της Εθνικής δημοσίας γνώμης εν τη παμψηφία της.
    Έζησα κύριοι την περίοδον του Εθνικού Διχασμού που εδημιουργήθη το 1916 όταν από την κατάστασιν εκείνην προέκυψαν δύο Ελλάδες, η των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης. Τον κίνδυνον από μίαν νέαν διαίρεσιν της Ελλάδος προκύπτουσαν συνεπεία του Δευτέρου Παγκοσμίου πολέμου, όπως η διαίρεσις του 1916 πρέκυψε συνεπεία του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, μίαν νέαν διαίρεσιν μάλιστα πολύ τραγικωτέραν, διότι όπως την εσκιαγράφησα δεν θα είναι καν διχασμός, αλλά τριχοτομισμός. Toν κίνδυνον αυτόν τον θεωρώ κύριοι, δια το Έθνος και το μέλλον του ασυγκρίτως χειρότερον από τον πόλεμον, έστω και αυτόν τον πόλεμον, από τον οποίον είναι δυνατόν και δουλωμένη ακόμη να βγη προσωρινώς η Ελλάς. Λέγω προσωρινώς, διότι πιστεύω ακράδαντα ότι τελικώς η νίκη θα είναι με το μέρος μας.
    Γιατί οι Γερμανοί δεν θα νικήσουν. Δεν μπορεί να νικήσουν.
    Υπάρχουν πολλά εμπόδια.
    Η Ελλάς είναι αποφασισμένη να μη προκαλέση, μεν, με κανένα τρόπο κανένα, αλλά και με κανένα τρόπο να μη υποκύψη. Προ παντός είναι αποφασισμένη να υπερασπίση τα εδάφη της, έστω και αν πρόκειται να πέση. Ήδη δε, η απόφασίς της αυτή και η πολιτική της αυτή, χάρις εις την οποίαν απρόκλητα προσεβλήθη, χάρισαν στον τόπο και στον λαό μας το πλέον ανεκτίμητον των αγαθών και το μεγαλύτερον στοιχείον της δυνάμεως του: Αυτή η πολιτική έδωσεν εις τον λαόν την απόλυτη ψυχική, και πανεθνική ένωσί του [9].
    Σήμερα όμως επί πλέον υπάρχουν και μερικοί άλλοι παράγοντες που προδικάζουν την τελική μας νίκη. Η Τουρκία δεν είναι όπως το 1916 σύμμαχος των Γερμανών. Είναι σύμμαχος των Άγγλων [10]. Η Βουλγαρία βέβαια ενεδρεύει και τώρα όπως και τότε, αλλ' εν πάση περιπτώσει αυτήν την εποχήν τουλάχιστον προς το παρόν δεν τολμά. Ο καιρός όμως δεν δουλεύει για τον Άξονα. Δουλεύει για τους αντιπάλους του. Τέλος δια την Γερμανίαν η νίκη θα ήτο εν πάση περιπτώσει δυνατή μόνο με κοσμοκρατορίαν.
    Αλλ' η κοσμοκρατορία δια την Γερμανίαν κατέστη οριστικά αδύνατος στην Δουνκέρκη [11]. Ο πόλεμος δια τον Άξονα έχει χαθή, από την στιγμήν που η Αγγλία διεκήρυξε: "Θα πολεμήσωμεν έστω και μόνον εις το νησί μας και πέραν των θαλασσών, θα πολεμήσωμεν μέχρι της νίκης" [12]. Αλλά επί πλέον και ημείς οι Έλληνες πρέπει να γνωρίζωμεν ότι δεν πολεμούμεν μόνον δια την νίκην, αλλά και δια την δόξαν [13].
    Δεν ξέρω αν κανείς αντιβενιζελικός από σας είναι πάντοτε αδιάλλακτος.
    "Είμαι εγώ, κύριε Πρόεδρε", απήντησεν ο παριστάμενος παλαίμαχος και αδιάλλακτος αρθρογράφος του αντιβενιζελικού τύπου κ. Κρανιωτάκης [14].
    Λοιπόν ακούστε δια να συνεννοηθούμε. Εγώ, κύριοι, όπως επαρκώς σας εξήγησα, ετήρησα μέχρι σήμερον την πολιτικήν του αειμνήστου Βασιλέως Κωνσταντίνου, δηλαδή την πολιτικήν της αυστηράς ουδετερότητος. Έκαμα το παν δια να κρατήσω την Ελλάδα μακράν της συγκρούσεως των μεγάλων κολοσσών. Ήδη μετά την άδικον επίθεσιν της Ιταλίας, η πολιτική την οποίαν ακολουθώ είναι η πολιτική του αειμνήστου Βενιζέλου. Διότι είναι η πολιτική του συνταυτισμού της Ελλάδος με την τύχην της δυνάμεως, δια την οποίαν η θάλασσα είναι ανέκαθεν όπως και δια την Ελλάδα, όχι το εμπόδιον που χωρίζει αλλά η υγρά λεωφόρος που συνδέει. Βέβαια εις την ιστορίαν μας την νεωτέραν δεν είχομεν μόνον ευγνωμοσύνης λόγους και αφορμάς δια την Αγγλίαν, της οποίας άλλως τε η μεταπολεμική, πολιτική των τελευταίων ιδίως ετών, είναι πολιτική μεγίστων και ιστορικών αγγλικών ευθυνών [15]. Αλλά τας ευθύνας της αυτάς η Αγγλία τας αποδίδει σήμερον με την υπερήφανον αποφαστικότητα λαού μεγάλου, σώζοντος την ελευθερίαν του κόσμου και του πολιτισμού. Δια την Ελλάδα η Αγγλία είναι η φυσική φίλη και επανειλημμένως εδείχθη προστάτρια, ενίοτε δε η μόνη προστάτρια. Η νίκη θα είναι και δεν μπορεί παρά να είναι δική της. Θα είναι νίκη του Αγγλοσαξωνικού κόσμου, απέναντι του οποίου η Γερμανία, η οποία αφού έως τώρα δεν ηδυνήθη να επιτύχη οριστικόν αποτέλεσμα, είναι καταδικασμένη να συντριβή. Διότι από τώρα και πέρα ο ορίζων δεν πρέπει να θεωρήται δια τον Άξονα ανέφελος ούτε προς Ανατολάς και η Ανατολή είναι πάντοτε μυστηριώδης [16]. Πάντοτε ήτο, αλλά σήμερον υπέρ ποτέ είναι γεμάτη απρόοπτα και μυστήριο. Τελικώς λοιπόν θα νικήσωμεν. Και θέλω φεύγοντες από την αίθουσαν αυτήν να πάρετε μαζί σας όλην την δική μου απόλυτη βεβαιότητα, ότι θα νικήσωμεν. Εν τούτοις πρέπει να σας επαναλάβω ό,τι επισημότερον διεκήρυξα από την πρώτην στιγμήν. Η Ελλάς δεν πολεμά δια την νίκην. Πολεμά δια την Δόξαν. Και δια την τιμήν της. Έχει υποχρέωσιν προς τον εαυτόν της να μείνη αξία της ιστορίας της.
    Η Ιταλία είναι μεγάλη δύναμις, όταν δε προχθές έγινεν η πρώτη αεροπορική επιδρομή, ομολογώ ότι με έκπληξιν ήκουσα εις σχετικήν ερώτησίν μου την απάντησιν, ότι τα επιδραμόντα αεροπλάνα ήσαν μόνον ιταλικά [17]. Αυτό φθάνει να σας δώση να καταλάβετε με ποιες ιδέες μπήκα στον πόλεμο. Αλλά υπάρχουν στιγμές κατά τις οποίες ένας λαός οφείλει, αν θέλη να μείνη μεγάλος, ν

  17. hope avatar
    hope 28/10/2010 09:50:25

    Πόσα χρόνια έχει να βγάλει αυτή η χώρα έναν Αλέξανδρο Κορυζή;; Κανέις μα κανείς ΠΟΤΕ δεν τον έχει αναφέρει πουθενά σε κανένα BLOG.Ούτε στα βλαχοmedia των Αθηνών..
    Κανένας δεν ομιλεί για τον Κορυζη.

    • ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ avatar
      ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ @ hope 28/10/2010 10:07:51

      Κοροιδα ειναι;Τετοια παραδειγματα δεν τους συμφερουν.

    • αποκατάσταση avatar
      αποκατάσταση @ hope 28/10/2010 10:51:48

      Ο Κορυζής σκοπίμως αποσιωπείται για να μην παίρνεται ως παράδειγμα. Η κίνηση της αυτοκτονίας μου θύμιζε πάντοτε το χαρακίρι που έκαναν οι Ιάπωνες σαν μια αξιοπρεπή διέξοδο στην ήττα. Εντύπωση μου είχε κάνει που μια φωτογραφία του δεν την είδα ποτέ σε ένα σχολικό βιβλίο ή κάποια τελωσπάντον εγκυκλοπαίδεια, παρά μόνο κάνοντας αναζήτηση στο internet με το google. Υπάρχει και στη Βικιπαιδεία ένα μικρό άρθρο.

  18. Κώστας Ροδινός avatar
    Κώστας Ροδινός 28/10/2010 09:52:07

    Εξαιρετική επιλογή Γιάννη.
    Αμα αναρτήσεις και το πρώτο ανακοινωθέν με τον Κώστα Σταυρόπουλο, το οποίο είμαι βέβαιος όπου κάπου θα το έχεις, θα ...ολοκληρώσεις το έργο σου.
    Για τη σημερινή ημέρα επίσης δυο πολύ καλά βιβλία.
    Αγγελος Βλάχος "Το μνήμα της Γριάς" εκδόσεις Εστία.
    Χρήστου Ζαλοκώστα "Πίνδος", εκδόσεις Εστία

    • Γιάννης Φαίλτωρ avatar
      Γιάννης Φαίλτωρ @ Κώστας Ροδινός 28/10/2010 10:05:50

      h--p://www.youtube.com/watch?v=HtzfutKTD9M&feature=related

    • Γιάννης Φαίλτωρ avatar
      Γιάννης Φαίλτωρ @ Κώστας Ροδινός 28/10/2010 10:16:17

      Να προτείνω κι εγώ προς ανάγνωση το τρίτομο έργο του Αλάξανδρου Ζαούση "Οι δύο όχθες 1939-1945" καθώς και το έργο του Ιωάννη Κολιόπουλου "Η Δικτατορία του Μεταξά και ο πόλεμος του 40"

    • ΒΙΣ avatar
      ΒΙΣ @ Κώστας Ροδινός 28/10/2010 10:16:46

      Να προσθέσω "Το χρονικό της σκλαβιάς" του Χρήστου Ζαλοκώστα.

  19. δρόμος avatar
    δρόμος 28/10/2010 10:00:44

    @Γιάννης Φαίλτωρ

    χρόνια πολλά, εύγε για την ωραία και πολύ ζωντανή αφήγηση. Μικρή παρέμβαση (από μονίμως σχολαστικό αναγνώστη): υποθέτω ότι η όψη της βίλλας Μεταξά είναι παλιακή, και όχι παλλαϊκή, γιατί αλλίμονό μας...χεχε (χωρίς παρεξήγηση, ελπίζω)

    • Γιάννης Φαίλτωρ avatar
      Γιάννης Φαίλτωρ @ δρόμος 28/10/2010 10:09:01

      @δρόμος
      Καλημέρα και χρόνια πολλά. Μάλλον μου ξέφυγε στη διόρθωση. Καμμιά φορά ενώ το λάθος είναι μπροστά σου απλά δεν το βλέπεις...

    • ήγγικεν avatar
      ήγγικεν @ δρόμος 28/10/2010 15:58:43

      μήπως παλαιϊκή;

      • Γιάννης Φαίλτωρ avatar
        Γιάννης Φαίλτωρ @ ήγγικεν 28/10/2010 16:01:05

        Το πρωτότυπο γράφει "παλαιϊκή"

  20. ΣΠΥΡΟΣ avatar
    ΣΠΥΡΟΣ 28/10/2010 10:01:53

    Ελπίζουμε όλοι οι κληρονομικοί ηγέτες,από όπου κι αν προέρχονται,επιτέλους
    νά πάνε στή γωνία.

    Ολοι αυτοί εκμαύλισαν τό λαό μας μέ τόν εύκολο πλουτισμό,τόν ευδαιμονισμό,
    τό βόλεμα καί τόν χωρίς περίσκεψη δανεισμό.

    Μέ τό τρόπο αυτό τό χρηματιστήριο,τά ομόλογα,ή διάλυση τού κοινωνικού κράτους
    περνάνε μέ συνένοχο τόν Ελληνικό λαό καί ο Ελληνικός λαός συμπεριφέρεται λές
    καί είναι πράγματι συνένοχος.

    Νομίζουμε ήλθε ή στιγμή,μέ αφορμή τίς εκλογές,νά στείλουμε από κει πού ήλθαν
    όλα τά πολιτικά κόμματα τής βουλής πού πασχίζουν σήμερα νά μας σώσουν,αυτοί
    δηλαδή πού κανονικά έπρεπε σήμερα νά είναι φυλακή.

    Εχουμε υποστεί τέτοια πλύση εγκεφάλου από τούς γκεμπελικούς εγκάθετους τών
    κομμάτων πού θεωρούμε αυτονόητη τή χρεωκοπεία τής χώρας,τήν εκχώρηση τού
    Αιγαίου,τής ανατ.Θράκης,τού ονόματος τής Μακεδονίας,τού,τής.......

    Φτάνει πειά,,,,,ΑΕΡΑ......

  21. Hydra4ever avatar
    Hydra4ever 28/10/2010 10:06:28

    Ψάχνοντας μικρά φυτά της Ελληνικής γής για τον κήπο μου,πρίν χρόνια
    βρέθηκα στο κοιμητήριο των Αγγλων στον Αλιμο.
    Εμεινα έκπληκτος για τήν φροντίδα των Αγγλων στους νεκρούς των και πάντα
    αναρωτιώμουν που ευρισκόνταν το(α) κοιμητήριο(α ) των δικών μας στήν Αλβανία.
    Γρήγορα συνειδητοποίησα ότι δεν υπήρχαν και ότι η θυσία αυτών των στρατιωτών
    έπρεπε γρήγορα να ξεχασθεί.Όλα όσα ακολούθησαν Δικτατορία -Κύπρος)δικαίωσαν τους φόβους μου

    • ΣΟΝ ΠΕΝ avatar
      ΣΟΝ ΠΕΝ @ Hydra4ever 28/10/2010 10:35:51

      Πριν από δύο χρόνια ήρθησαν οι όποιες "αντιρρήσεις" της Αλβανικής Κυβέρνησης και ξεκίνησαν εργασίες δημιουργίας νεκροταφείου(είων)?
      Ξέρει κάποιος περισσότερα?

      • ΣΟΝ ΠΕΝ avatar
        ΣΟΝ ΠΕΝ @ ΣΟΝ ΠΕΝ 28/10/2010 10:46:34

        Δυστυχώς βιάστηκα.

        Στην ηλεκτρονική του έκδοση το "ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ" περιγράφει την εξέλιξη του θέματος των νεκροταφείων των ηρώων μας στην Αλβανία,που έχει διαστάσεις νέας εθνικής ξεφτίλας.
        Αν δεν μπορεί η σημερινή Ελλάδα να προβάλει και να επιβάλει τόσο εύλογες αξιώσεις να το κλείσουμε το μαγαζί.

        Και δεν έχουν ευθύνες μόνο οι κυβερνήσεις, έχουμε και εμείς και ο τύπος που υπνώτουμε.

  22. ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ avatar
    ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ 28/10/2010 10:12:32

    Το γραψαμε και λιγο παραπανω : Αν το ΟΧΙ το ειπε ο λαος, το σημερινο ΝΑΙ στο μνημονιο το ειπε και αυτο ο λαος;

  23. A.M. avatar
    A.M. 28/10/2010 10:15:48

    @Κώστας Σταματάκης

    Καταπληκτικό κείμενο που επιβεβαιώνει το πόσο Μέγας Ηγέτης ήταν ο Μεταξάς.

  24. ΔΕξιός avatar
    ΔΕξιός 28/10/2010 10:17:24

    Πόσο διαφορετική η στάση του "φιλογερμανού" Μεταξά απέναντι στους "φίλους" του, από την "εθναρχίτσα" βενιζελούλα απέναντι στους δικούς της φίλους (ή να πω αφεντικά;) το '15!
    Ο παραλληλισμός είναι αναπόφευκτος: 1915 - φιλογερμανός Βασιλιάς (Κωνσταντίνος) απέναντι σε Πράκτορα των Αγγλογάλλων (βενιζελούλα). 1940 - Βασιλιάς πράκτορας των Αγγλογάλλων (ή τουλάχιστον Αγγλόφιλος) απέναντι σε "φιλογερμανό". Για σκεφτείτε λίγο που καταλήξαμε στη μια και που στην άλλη περίπτωση! Απλά, ο Μεταξάς είχε δύο μεγάλα προτερήματα: ήταν Στρατιωτικός και ήξερε από στρατηγική και ήταν Έλληνας και αγαπούσε την Ελλάδα

    • ΒΙΣ avatar
      ΒΙΣ @ ΔΕξιός 28/10/2010 10:40:00

      Είναι κρίμα που ο Μεταξάς είναι ακόμα ταμπού στην Ελλάδα. Στο κάτω-κάτω, το καθεστώς της 4ης Αυγούστου ένα αυταρχικό καθεστώς ήταν, όπως και άλλα του Μεσοπολέμου, δεν ήταν ούτε φασιστικό, ούτε ναζιστικό.

    • ΠΑΣΟΚ Χωρίς Σύνορα avatar
      ΠΑΣΟΚ Χωρίς Σύνορα @ ΔΕξιός 28/10/2010 10:59:17

      ΔΕξιέ
      Αν και ο Μεταξάς σπούδασε στην εθνικοσοσιαλιστική σχολή του Βερολίνου,τελικά συμμάχησε με τους Άγγλους συμμάχους.
      Το καλύτερο αφιέρωμα σήμερα το έχει ο gianniotis
      Ειδικά στο σημείο που αναφέρεται ότι είχαμε εξσφαλισμένη
      τη Β.Ήπειρο έπειτα από την ήττα του Μουσολίνι

      http://gianniotis.blogspot.com/2010/10/blog-post_8402.html

  25. firiki2010.wordpress.com avatar
    firiki2010.wordpress.com 28/10/2010 10:32:33

    Και το δικό μου μικρό επετειακό "28η Οκτωβριου" στο http://firiki2010.wordpress.com/

  26. ΒΙΣ avatar
    ΒΙΣ 28/10/2010 10:44:22

    Θυμάμαι ότι ο μακαρίτης ο παππούς μου, πατέρας δύο βρεφών, το ένα νεογέννητο, 38 ετών τότε, όταν άκουγε επί αλήστου "Αλλαγής" ότι το ΟΧΙ το είπε ο λαός και ο Μεταξάς απλά συμμορφώθηκε, κουνούσε το κεφάλι και έλεγε:
    "Εγώ παιδί μου θυμάμαι ότι από τις σειρήνες ξυπνήσαμε, κανείς δεν μας ρώτησε αν θέλαμε να αφήσουμε ή όχι να κάνουν "αβλαβή διέλευση" οι Ιταλοί".

    Και να θυμήσω ένα άρθρο στην "Αυγή" προ 2ετίας που έλεγε ότι θα έπρεπε να αφήναμε τους Ιταλούς να περάσουν... Αυτός που το έγραφε ήταν στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν θυμάμαι επίθετο και μην με ρωτήσετε αν είναι από τους γιαουρτωμένους και αυγουλωμένους του Αγίου Παντελεήμονα, θα σας γελάσω...

  27. Λεωνίδας avatar
    Λεωνίδας 28/10/2010 10:48:54

    Ο Γρηγόρης Φαράκος που ούτε κομπλεξικός, ούτε αριστερούλης ήτανε, παρέστη στο στερνό αντίο στο Μεταξά θεωρώντας ότι ήταν υποχρέωσή του να τον τιμήσει. Η δική μου ψυχή πονάει περισσότερο για τον μεγάλο ήρωα του μετώπου, τον Υποστράτηγο Κατσιμήτρο που αμαύρωσε την υστεροφημία του στηρίζοντας την κυβέρνηση Τσολάκογλου.

    • A.M. avatar
      A.M. @ Λεωνίδας 28/10/2010 11:45:01

      Ξέρεις, όταν ακούω για «ήρωα υποστράτηγο» γίνομαι .. κάπως.
      Χωρίς να αμφισβητώ πως η έκβαση ενός πολέμου εξαρτάται εν πολλοίς απ την σωστή διοίκηση και τις σωστές αποφάσεις σαν ήρωα σε ένα πεδίο πολεμικών επιχειρήσεων σαν το '40 μπορώ να διανοηθώ αυτόν που βρέθηκε στην πρώτη γραμμή και ήρθε πρόσωπο με πρόσωπο με τον εχθρό είτε αυτό έγινε στην ξηρά είτε στην θάλασσα είτε στον αέρα.
      Και όπως πολύ καλά γνωρίζουμε όλοι μας στην πρώτη γραμμή του μετώπου, στην μάχη σώμα με σώμα δεν συμμετέχουν οι στρατηγοί. Το πολύ - πολύ μέχρι συνταγματάρχες.

      • o παγωτατζής avatar
        o παγωτατζής @ A.M. 28/10/2010 12:11:35

        Σωστά...
        Αν μεν νικήσουν ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΟ είναι ΗΡΩΕΣ,
        Αν ηττηθούν και ΟΙ ΔΥΟ ΑΤΙΜΆΖΟΝΤΑΙ..
        ...αλλά ο θάνατος είναι κοινός..
        Είτε από σφαίρα ,είτε από εκτέλεση(αγχόνη)

      • Α.Μ. avatar
        Α.Μ. @ A.M. 28/10/2010 13:01:28

        Λάθος.
        Ο Στρατός - ο κάθε στρατός - είναι ο στρατιώτης του. (Patton)
        Τον Στρατηγό ήρωα τον κάνει ο ήρωας στρατιώτης του, δεν γίνεται μόνος του.
        Αν εξετάσουμε τώρα το γιατί ένας στρατιώτης γίνεται ήρωας στην δική μου αντίληψη είναι σχετικά απλό.

        Ένας στρατιώτης στο πεδίο της μάχης έχει δύο μόνον επιλογές:
        Ή να πεθάνει σαν ήρωας ή να πεθάνει σαν δειλός.
        Η απλή λογική λέει ότι «θα σκοτωθώ που θα σκοτωθώ ας σκοτωθώ σαν ήρωας!»

        Δεν υπήρξε ποτέ ήρωας στρατηγός χωρίς ηρωϊκούς στρατιώτες.
        Υπήρξαν όμως πολλές φορές ήρωες στρατιώτες που δεν διοικούνταν από ηρωϊκούς στρατηγούς.

      • o παγωτατζής avatar
        o παγωτατζής @ A.M. 28/10/2010 13:15:35

        Και πότε ακριβώς κερδίσανε αυτοί οι στρατιώτες ΜΟΝΟΙ τους έναν πόλεμο; Θά ήθελα ένα ιστορικό παράδειγμα
        Η πρώτη γραμμή κατευθύνεται ΠΑΝΤΑ για να έχει αποτέλεσμα
        Αλλο άν δεν φαίνεται στά μάτια τών πολλών...

      • A.M. avatar
        A.M. @ A.M. 28/10/2010 13:29:43

        Δεν έγραψα κάπου ότι οι στρατιώτες κέρδισαν μόνοι τους έναν πόλεμο.
        Έγραψα ότι υπήρξαν στρατιώτες ήρωες - απ την αρχή αναφέρομαι μόνο σε «ήρωες» και όχι σε πόλεμο - που ήταν όντως ήρωες αν και διοικούνταν από στρατηγούς που δεν ήταν ήρωες και που μπορεί ο πόλεμος να χάθηκε τελικά.

        Ο ηρωϊσμός και ο ήρωας μπορεί να υπάρξουν και στην πλευρά του ηττημένου ενός πολέμου.

        Πρόσφατο σχετικά παράδειγμα οι ήρωες της ΕΛΔΥΚ στο αεροδρόμιο της Λευκωσίας που πολέμησαν ηρωικά και ήταν ήρωες με όλη την σημασία της λέξης αν και ο πόλεμος χάθηκε και όσοι τους διοικούσαν - οι στρατηγοί που λές εσύ - ήταν ανάξιοι να κερδίσουν έναν πόλεμο.

        Σωστά;

        Επίσης και στα οχυρά του Ρούπελ κατά γενική ομολογία παρότι ο πόλεμος χάθηκε οι Έλληνες στρατιώτες πολέμησαν σαν ήρωες.

        Άρα ο ήρωας ΔΕΝ προϋποθέτει ούτε νικητή στρατηγό ούτε νίκη στον πόλεμο για να αναδειχθεί.

        Είναι ο προσωπικός του αγώνας στο πεδίο της μάχης που τον κάνει ήρωα και όχι ο στρατηγός του και ούτε η τελική έκβαση του πολέμου.

  28. Λεωνίδας avatar
    Λεωνίδας 28/10/2010 12:14:10

    Χαράλαμπος Κατσιμήτρος (Απόσπασμα από τη Wikipedia)
    … Με την έκρηξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου, ως διοικητής της 8ης Μεραρχίας αρχικά εξουδετέρωσε την επίθεση και στη συνέχεια διέταξε άμυνα μέχρις εσχάτων στον τομέα Ελαίας-Καλαμά που κάλυπτε τα Ιωάννινα, αν και το στρατηγείο έχοντας υπόψη γενικό στρατηγικό ελιγμό ολόκληρης της στρατιάς του είχε παράσχει ελευθερία ενέργειας όπως ελιχθεί επιβραδυντικά προς νότο, προς ολοκλήρωση κύκλωσης, με ύστατο όμως όριο ελιγμού της μονάδος του την κοιλάδα του Αράχθου. Τελικά η κύκλωση δεν επιτεύχθηκε, η ηρωική του όμως αντίσταση στην ιταλική επίθεση στο Καλπάκι συντέλεσε τα μέγιστα στην νίκη της Ελλάδας απέναντι στον Ιταλικό Στρατό. Η πτώση της Ελλάδας στους Γερμανούς τον Απρίλιο του 1941 τον βρήκε στα Ιωάννινα. Επί εχθρικής κατοχής συμμετείχε από τους πρώτους στην πρώτη κατοχική κυβέρνηση του Γεωργίου Τσολάκογλου, όπου και διετέλεσε Υπουργός Εργασίας και προσωρινός Γεωργίας από 16/4/1941 μέχρι 16/5/1941 περιοριζόμενος μόνο στα καθήκοντα υπουργού Γεωργίας. Τελικά όμως στις 2/9/1941 υπέβαλε την παραίτησή του όπου και έγινε αμέσως αποδεκτή. Στις 31/5/1945 καταδικάστηκε υπό ειδικού συγκροτηθέντος δικαστηρίου, του λεγόμενου δωσιλόγων, «εις ειρκτήν» 5,5 ετών «δια διευκολύνσεις» που παρείχε στις δυνάμεις Κατοχής και αποπέμφθηκε από το στράτευμα με το βαθμό του αντιστράτηγου. Όμως στις 5 Οκτωβρίου του 1949 με διάταγμα του Βασιλέως Παύλου χαρίστηκε το υπόλοιπο της ποινής με επαναφορά του βαθμού, του υποστρατήγου εν αποστρατεία και όλων των παρασήμων του.
    Χαράλαμπος Γ. Κατσιμήτρος, Η Ήπειρος προμαχούσα: η δράσις της VIII μεραρχίας κατά τον πόλεμον 1940-41. Γενικό Επιτελείο Στρατού, Αθήνα 1982.
    Κατσιμήτρος Χαράλαμπος, ο Ευρυτάνας στρατηγός της νίκης του 1940. Εταιρεία Ευρυτάνων Επιστημόνων, Αθήνα 1993.
    Δημήτριος Λιμνιάτης, «Το έπος του 1940 και ο στρατηγός Χ. Κατσιμήτρος», περιοδικό Ιστορία Εικονογραφημένη, τεύχος 352, Οκτώβριος 1997.
    Γεώργιος Π. Μαλούχος, «Χαράλαμπος Κατσιμήτρος: ο σύγχρονος Λεωνίδας» — Από την εφημ. Η Καθημερινή, 24 Μαρτίου 2007.

  29. Μικρός Οδυσσέας avatar
    Μικρός Οδυσσέας 28/10/2010 12:29:40

    Να είσαι καλά Γιάννο μου, έξοχο το κομμάτι που επέλεξες και διδακτικόν

  30. ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΑΝΕΜΟΣ avatar
    ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΑΝΕΜΟΣ 28/10/2010 12:31:33

    Διαβάστε ένα άρθρο του ΘΑΝΑΣΗ ΠΑΠΑΡΗΓΑ δημοσιευμένο το 2002 με τίτλο ΤΟ ΜΕΤΑΞΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ , Ο ΜΕΤΑΞΑΣ ΚΑΙ Η 28Η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ....εδώ...http://redwildwind.blogspot.com

  31. A.M. avatar
    A.M. 28/10/2010 13:07:55

    «Και παρά τις αντιξοότητες το ηθικό ήταν απερίγραπτο.
    Εκεί, όλοι μαζί, να τους πετάξουμε στην θάλασσα.»

    «...όλοι μαζί να τους πετάξουμε στην θάλασσα!»

    Αυτό έλεγε ένας βετεράνος της εποποιΐας του '40.

    Και το μήνυμά του νομίζω ταιριάζει απόλυτα και σήμερα.

    «...όλοι μαζί να τους πετάξουμε στην θάλασσα!»

  32. man8os avatar
    man8os 28/10/2010 13:37:57

    Ενα πραγμα ξερω και κανεις δεν θα μου το βγαλει απο το μυαλο.
    Οι Αγγλοι δολοφονησαν τον Μεταξα.

    • A.M. avatar
      A.M. @ man8os 28/10/2010 13:42:18

      Σώωωωπα!
      Μην λές κακές κουβέντες, πιπέρι!

      Εμ ποιός τον δολοφόνησε; η γιαγιά μου η μακαρίτισσα;

      Αυτοί έφαγαν τον Μεταξά, αυτοί μετά ρίχναν χρυσές λίρες στον Άρη και στο ΕΑΜ και μόλις πέτυχαν τους στρατηγικούς τους στόχους έφαγαν και τον Άρη, δημιούργησαν και έναν εμφύλιο και τελικά επέβαλαν το δικό τους μέχρι που μας παρέδωσαν στις ΗΠΑ και μας ανέλαβε άλλο αφεντικό.

      Και τον έφαγαν επειδή ήταν «μή - συνεργάσιμος» στην εκπλήρωση - εννοείται! - των δικών τους αγγλικών συμφερόντων.

      • man8os avatar
        man8os @ A.M. 28/10/2010 14:03:24

        Δεν ξερω τον λογο. Φημολογητε οτι τα βρηκε με τους Γερμανους στους εξης ορους.
        Υπογραφη ειρηνης του αξονα με την Ελλαδα να κραταει τα απελευθερομενα εδαφη.
        Αφου ειχαμε νικησει τους Ιταλους, δεν ειχαμε το δικαιωμα να κεφαλαιοποιησουμε την νικη μας?
        Και αυτο συνεφερε τους Γερμανους γιατι δεν θα χρειαζοταν ενοψει του μεγαλου ντου στην Ρωσια να εχουν κατοχικα στρατευματα σε μιοα δυσκολη και εχθρικη περιοχη σαν την Ελλαδα.
        Ο Κορυζης πρεπει να ηταν πατριωτης αλλα η αυτοκτονια του, αποδεικνυει οτι τελικα τον χρησιμοποιησαν οι Αγγλοι.

  33. ΠΑΣΟΚ Χωρίς Σύνορα avatar
    ΠΑΣΟΚ Χωρίς Σύνορα 28/10/2010 13:53:16

    O Μεταξάς απεβίωσε αιφνιδίως από "φαρυγγίτιδα".Μόλις απεβίωσε Άγγλοι και Γερμανοί ήρθαν στην Αθήνα.Ο τοιούτος Άγγλος στρατιωτικός ακόλουθος, που
    δολοφόνησε τον Κορυζή άφησε τους Γερμανούς να ανεφοδιάσουν 400 αεροπλάνα από το Πέραμα. Στη συνέχεια έγινε η μάχη της Κρήτης.
    Το σχέδιο του περιούσιου Ρακόφσκι προχωρούσε.....
    Ξεκλήρισμα του Ελληνικού λαού, φθορά του Γερμανικού στρατού μέχρι να ηττηθεί από τη Ρωσία των Μπολσεβίκων. Στο τέλος νικητής βγαίνει μόνο ένας. Ο παγκόσμιος δικτάτορας. Ο ίδιος που είναι στο προσκήνιο σήμερα.

    βλ. Σπύρος Χατζάρας, "Οι αθέατοι και οι αχυράνθρωποί τους" σελ.150. Εκδόσεις Ευρώτας 2010

  34. blue nile avatar
    blue nile 28/10/2010 20:02:37

    ...κάθε χρόνο τέτοιες μέρες διαβάζω Σεφέρη...τον Μεταξά τον περιέγραφε πορωμένο αντιβενιζελικό αλλά πατριώτη και με καλά στοιχεία πάνω του...του καταλόγιζε πάνω του υπερβολική ανεκτικότητα στις προκλήσεις του άξονα...αναφέρει παραδείγματα με ιταλογερμανούς δημοσιογράφους που μπαινόβγαιναν στα υπουργεία με αέρα κατακτητή χωρίς κάποιος να τους βάζει στη θέση τους...ακόμα του προσάπτει ότι σε πολλές περιπτώσεις δεν έκανε τις καλύτερες επιλογές ανθρωπίνου δυναμικού...σε γενικές γραμμές όμως διαφαίνεται ότι τον αποτιμά με θετικό πρόσημο...

  35. airleaf avatar
    airleaf 29/10/2010 05:47:08

    Η παντελώς αναίτια συμμετοχή τής Ελλάδας στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

    http://www.freeinquiry.gr/pro.php?id=1628

    • victoria avatar
      victoria @ airleaf 29/10/2010 12:44:26

      Η παντελώς αναίτια στάση του Λεωνίδα με 300 συνεργάτας.
      Πες μας ότι αστειεύεσαι.

  36. Ego avatar
    Ego 29/10/2010 13:30:22

    Σεφέρης? Ο υπεύθυνος λογοκρισίας του Μεταξά. Λίγοι το γνωρίζουν, γιατί και αυτό έχει εξαφανιστεί από τα σχολικά βιβλία και τα ΜΜΕ

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.