#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
20/04/2009 10:30
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Για την επέκταση της Αθήνας

 Με αφορμή το νέο ρυθμιστικό σχέδιο της πρωτεύουσας που ανακοίνωσε ο κ. Σουφλιάς (Τα νέα προάστια της Αθήνας) αναγνώστης μας επιχειρεί την εξής σημαντική παρέμβαση:

Η ανάταξη του δομημένου περιβάλλοντος έχει πολλαπλή σημασία (πολιτική, οικονομική, ψυχολογική, αισθητική, παιδαγωγική).

Στην Αθήνα έχουν σωρευτεί πολλά προβλήματα από το 1834, όταν επελέγη από το καθεστώς της αντιβασιλείας του Όθωνα για να γίνει "πρωτεύουσα πόλις και καθέδρα του βασιλέως". Η επιλογή της Αθήνας (που σημειωτέον ότι οι περισσότεροι την περιέγραφαν ως πολίχνη και με τεράστιες καταστροφές από τον πόλεμο της ανεξαρτησίας) είχε στοιχεία νεωτερικά, σε σχέση με την περιρρέουσα κουλτούρα της εποχής. Στην πραγματικότητα επρόκειτο για ένα βίαιο εκσυγχρονισμό στα πρότυπα της βασιλικής απολυταρχίας μιας γερμανικής αυλής (Βαυαρία-Μόναχο).

Ξεκινά λοιπόν μια περιπέτεια η οποία κρατά ακόμα. Εκείνο που πρέπει να συγκρατήσουμε είναι ότι οι απαρχές της νέας -τότε- πόλης είχαν τα στοιχεία κατεξουσίασης και επιβολής, τα οποία φυσικά και έχουν εγγραφεί στη συλλογική αξιολόγηση αυτής της πόλης. Το πολεοδομικό σχέδιο του τελικά εφαρμόσθηκε, βασίσθηκε στην αρχική πρόταση του Στ. Κλεάνθη και Ed. Schaubert, παραλλαγμένο, όμως, από τον Leo von KLenze. Το λεγόμενο ιστορικό τρίγωνο της Αθήνας είναι ο απόηχος αυτού του σχεδιασμού.

Γιατί, όλα αυτά τα ιστορικά στοιχεία έχουν σημασία; Διότι από τότε που ανακοινώθηκε η δημιουργία αυτής της νέας πόλης ανέκυψε το τεράστιο πρόβλημα της υπεραξίας της γης. Η κερδοσκοπία κατέστησε την αγορά των οικοπέδων ένα πρώτης τάξεως καταληκτήριο μιας διαδρομής βασισμένης στην εσφαλμένη οικονομική τοποθέτηση.

Αυτό το στοιχείο αναπαράγεται από τότε, συστηματικά, όλα αυτά τα χρόνια που μεσολάβησαν.

Η πρόταση του Σουφλιά /ΥΠΕΧΩΔΕ αυτήν τη στρατηγική υποκρύπτει και πρέπει έγκαιρα να σταματήσει.

Εάν δεν δοθεί έμφαση στην ανάδειξη του ήδη κτισμένου αστεακού χώρου, με ήπιες ή δραστικές παρεμβάσεις, δεν θα επιτύχουμε τίποτα.

Θα πρότεινα μερικές λύσεις για να διαπιστώσετε ότι δεν είναι μόνο η θεωρία αρκετή / ικανή, αλλά και η πράξη:

1. δραστική μείωση του συντελεστή δόμησης σε ολόκληρη της χώρα.

2. Το σύστημα της αντιπαροχής να περιορισθεί για ειδικές περιπτώσεις και μετά από διαβούλευση/ενημέρωση/συγκατάθεση κατοίκων και φορέων.

3. Ανασύσταση των κατά τόπους Επιτροπών Αρχιτεκτονικού Ελέγχου.

4. Πανηγυρική διακήρυξη ότι η κατοικία είναι κοινωνικό δικαίωμα, ώστε η Πολιτεία να αναλάβει και τις υποχρεώσεις της.

5. Μητρώο εργολάβων /κατασκευαστών για ό,τι έχει κτιστεί τα τελευταία 40 χρόνια και σταδιακή μετακύληση του κόστους δαπάνης από τις πολεοδομικές παρεμβάσεις -που επειγόντως πρέπει να γίνουν- σε αυτούς, αφού πέρασαν ζωή χαρισάμενη όλα αυτά τα χρόνια.

6. Υποχρεωτική μετακίνηση όλων των εμπλεκομένων στις Πολεοδομίες, με εξονυχιστικό έλεγχο του πόθεν έσχες.

7. Απόλυτη αυτονόμηση της Πολεοδομίας από τις Νομαρχίες. Σύσταση νέας, αυτόνομης υπηρεσίας που θα ελέγχεται από κάποιο φορέα μη κομματικό (π.χ. Συμβούλιο που θα απαρτίζεται και από αποφοίτους της Σχολής Δημόσιας Διοίκησης).

8. Να εκτελεστούν όλα τα πρωτόκολλα κατεδάφισης από το 1974 και μετά, χωρίς καμία εξαίρεση.

9. Νέα ρύθμιση σε ό,τι αφορά το καθεστώς των δασών, του ρόλου των δασαρχών και της συντήρησης του πρασίνου.

10. Ουσιαστική εφαρμογή του καθεστώτος αναδάσωσης.

11. Οριστική ρύθμιση -με ορίζοντα τα επόμενα 100 χρόνια- των περιοχών που δεν θα αλλάξουν χαρακτήρα σε ό,τι αφορά τη χρήση γης. (για να εξαλειφθεί το σύστημα των εκτός σχεδίου οικοπέδων).

12. Απαγόρευση των αγοραπωλησιών με αντικείμενο τα οικόπεδα, αγροτεμάχια κλπ. σε περιοχές που δεν πρόκειται η χρήση γης να αλλάξει τα επόμενα 100 χρόνια.

13. Υποχρεωτική δημιουργία δικτύων σταθερής τροχιάς σε όλη τη χώρα και διακοπή κάθε νέας οδικής διάνοιξης.

14. Εφαρμογή του Αστικού Κώδικα για τον αιγιαλό και κατεδάφιση όλων των κτισμάτων.

15. Υποχρεωτική απαλλοτρίωση όλων των ιδιοκτησιών που βρίσκονται κατά μήκος όλων των παραλίων της χώρας σε βάθος 70 μέτρα.

16. Πράσινο παντού για να βελτιωθεί η ποιότητα του αέρα της πόλης.

17. Υποχρεωτική κατασκευή κτηρίου γκαράζ ανά μερικά οικοδομικά τετράγωνα για να φύγουν τα αυτοκίνητα από τους δρόμους και τις γειτονιές.

18. Μετατροπή των σχολικών μονάδων -από τη χαρά του ΟΣΚ- σε πυρήνες αναβάθμισης και ανανέωσης σε όλες τις πόλεις της χώρας.

19. Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ.= άλλο το Υπ.Χωρ.Οικ.Περιβ. και άλλο το Υπ.Δημ.Εργ.

20. Ειδικό Ταμείο που θα δανειοδοτεί όσους θέλουν να αγοράσουν / επισκευάσουν / μετατρέψουν την κατοικία τους, χωρίς τη μέγγενη των τραπεζών.

Νομίζω ότι όλα τα παραπάνω είναι ενδεικτικά για το τι μπορούμε να κάνουμε. Αν ποτέ.

Κ.

(Η φωτογραφία είναι τραβηγμένη απο την Ακρόπολη το 1907)

ΣΧΟΛΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια στο άρθρο! Γράψτε το πρώτο σχόλιο!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.