#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
06/08/2010 23:29
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

«Απελευθέρωση αγορών» υπό το κράτος φόβου και εκβιασμών;






Υπάρχει μια ολόκληρη φιλολογία περί «απελευθέρωσης» των αγορών, που είτε στηρίζεται σε σύγχυση, είτε δημιουργεί σύγχυση, είτε συμβαίνουν και τα δύο.

Έτσι, ενώ πολλά απ’ όσα λέγονται υπέρ της «απελευθέρωσης» είναι σωστά, ο τρόπος με τον οποίο προωθείται σήμερα επιτυγχάνει πολύ διαφορετικά αποτελέσματα. Ενίοτε και τα αντίθετα…

Δέστε, για παράδειγμα το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων:

Είναι αλήθεια ότι θεωρητικά αυξάνει την προσφορά και την είσοδο νέων επιχειρηματιών στις αγορές. Κι έτσι ευνοεί τον ανταγωνισμό, ρίχνει τις τιμές και συμφέρει τον καταναλωτή, αλλά και τον πιο ανταγωνιστικό παραγωγό (υπηρεσιών).

Αλλά αυτή η γενική θεωρητική διαπίστωση δεν ισχύει ανεξαρτήτως προϋποθέσεων σε όλες τις περιστάσεις και σε όλες τις αγορές.

Σε πόλεις με μεγάλους και άνετους δρόμους, όπου δεν υπάρχει κορεσμός, η απελευθέρωση των ταξί αναμφίβολα θα λειτουργούσε θετικά. Αλλά σε πόλεις που έχουν ήδη κορεσθεί κυκλοφοριακά και που διαθέτουν μεγαλύτερο αριθμό ταξί απ’ όσα χρειάζονται, εκεί το πράγμα είναι εντελώς διαφορετικό.

Η Αθήνα έχει ήδη 18 χιλιάδες ταξί, ενώ και δεν χρειάζεται πάνω από 10 χιλιάδες! Τι ακριβώς θα σήμαινε «απελευθέρωση» των ταξί σε αυτές τις συνθήκες; Θα διπλασιάζονταν σε ελάχιστο χρόνο τα υπεράριθμα ταξί και θα έκαναν αβίωτη τη ζωή όλων…

Κι ασφαλώς αυτό δεν θα έριχνε τις τιμές. Γιατί η τιμή των καυσίμων ήδη έχει ανέβει πολύ το τελευταίο διάστημα. Πιεσμένοι ανάμεσα σε υπερβολική προσφορά και το αυξημένο κόστος καυσίμων οι πάροχοι υπηρεσιών θα έριχναν την ποιότητα της εξυπηρέτησης ή θα έκλειναν. Και σύντομα τα ταξί θα τα έλεγχαν εταιρίες, όπου θα δούλευαν υπάλληλοι με χαμηλότερες αποδοχές (και χαμηλότερες ποιοτικά υπηρεσίες).

Θα είχαμε, λοιπόν, αναδιάρθρωση αγοράς με εκτοπισμό των πολλών μικρών ιδιοκτητών που υπάρχουν σήμερα και αντικατάστασή τους με λίγες εταιρίες, χαμηλά αμειβόμενων οδηγών, μικρότερο αριθμό οχημάτων, φαινόμενα καρτέλ (αφού ο ανταγωνισμός ανάμεσα σε λίγες εταιρίες είναι μικρότερος απ’ ότι ανάμεσα σε χιλιάδες μικροϊδιοκτήτες) και υψηλότερες τιμές. Αυτό δηλαδή που συμβαίνει στις περισσότερες μεγαλουπόλεις.

Το ελληνικό ταξί ήταν ως πρόσφατα το πιο φτηνό της Ευρώπης. Τι ακριβώς «βελτίωση» επιδιώκουμε επ’ αυτού;

Είχαμε φτηνά και πολλά ταξί, θα έχουμε λιγότερα και ακριβότερα και – πιθανότατα - με μεγάλα «εμπόδια εισόδου» νέων επιχειρήσεων.

Συμπέρασμα πρώτο: παρά το γεγονός ότι σε μια «τέλεια» αγορά το άνοιγμα ενός επαγγέλματος οδηγεί σε αύξηση του ανταγωνισμού και πολλαπλά οφέλη για τον καταναλωτή και τον παραγωγό, σε  μια στρεβλή και κορεσμένη αγορά το ίδιο «άνοιγμα» μπορεί να προκαλέσει αντίστροφα αποτελέσματα: μείωση του ανταγωνισμού και απώλειες για τον καταναλωτή.

Συμπέρασμα δεύτερο: στην κλασική Μικρο-οικονομική Ανάλυση, μελετάμε τα αποτελέσματα του ανταγωνισμού σε «ιδανικές» αγορές. Αν οι αγορές έχουν στρεβλώσεις, τότε τα αποτελέσματα της κλασικής θεωρίας δεν ισχύουν. Εκεί η ίδια η Μικρο-οικονομική Ανάλυση προβλέπει λύσεις «υπό-βέλτιστου» (second best). Δηλαδή προτιμάται μια λύση που δεν στηρίζεται στον πλήρη ανταγωνισμό ή στην πλήρη απελευθέρωση …

Κίνδυνοι από τη δογματική απελευθέρωση μεταφορών…



Ένα άλλο παράδειγμα είναι οι χερσαίες οδικές μεταφορές (φορτηγά-βυτία). Εδώ πολύ μεγάλη σημασία έχει το ειδικό βάρος των σιδηροδρόμων, δηλαδή της «αντίπαλης» αγοράς. Διότι αν υπάρχει επαρκές και ανταγωνιστικό δίκτυο σιδηροδρομικών μεταφορών, δεν φοβάται κανείς ολιγοπωλιακές συμπεριφορές από τις χερσαίες μεταφορές. Αλλά αν το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι ανεπαρκές (όπως συμβαίνει στην Ελλάδα), τότε μια «απελευθέρωση» των οδικών μεταφορών που θα οδηγήσει στην επικράτηση λίγων μεγάλων εταιριών, μπορεί να δημιουργήσει πολύ σοβαρό πρόβλημα κόστους στο απώτερο μέλλον και ασφάλειας μεταφορών στο άμεσο μέλλον.

Το να πολλαπλασιαστούν οι μεμονωμένοι ιδιοκτήτες φορτηγών (λόγω της απελευθέρωσης) σε πρώτη φάση, με την υφιστάμενη κατάσταση των ελληνικών εθνικών οδών είναι εξαιρετικά επικίνδυνο και ελάχιστα αποδοτικό οικονομικά. Και το να συντριβούν οι περισσότεροι εξ αυτών οικονομικά (λόγω κορεσμού και μεγάλου κόστους καυσίμων) και να συγκεντρωθεί ο έλεγχος των χερσαίων μεταφορών στα χέρια λίγων εταιριών μακροπρόθεσμα, σε μια οικονομία που δεν διαθέτει ευρύ σιδηροδρομικό δίκτυο, οδηγεί τελικά σε μειωμένο ανταγωνισμό, φαινόμενα καρτέλ και μεγάλο κόστος. Τίποτε απ’ όλα αυτά δεν είναι επιθυμητό ή ωφέλιμο για την οικονομία.

Ας σημειωθεί ότι το φαινόμενο αυτό (προβλήματα ασφαλείας μεταφορών σε πρώτη φάση και προβλήματα μεγαλύτερης συγκέντρωσης επιχειρηματικής ισχύος και σχηματισμού καρτέλ σε επόμενη φάση) έχει παρατηρηθεί σε πολλές χώρες όπου επιχειρήθηκε βίαια η «απελευθέρωση» της αγορές: Αρκεί να θυμηθούμε τι συνέβη με την «απορρύθμιση» (deregulation) των αερομεταφορών επί Ρέηγκαν κατά τη δεκαετία του ’80, αλλά και με την ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρομικών μεταφορών επί Τόνι Μπλαίρ, κατά τη δεκαετία του ’90.

Και στις δύο περιπτώσεις απορρύθμισης-απελευθέρωσης – και στις αερομεταφορές των ΗΠΑ και στους σιδηροδρόμους της Βρετανίας - είχαμε πολλαπλά πολύνεκρα ατυχήματα σε πρώτη φάση και ισχυρότερα καρτέλ σε επόμενη φάση. Άρα, δεν προειδοποιούμε για «φανταστικούς» κινδύνους. Προειδοποιούμε για πράγματα που συνέβησαν αλλού. Κι είναι εξαιρετικά πιθανό να συμβούν και εδώ…

Για την απελευθέρωση της Ενέργειας…



Μια τελευταία περίπτωση που αξίζει να εξετάσουμε είναι η λεγόμενη απελευθέρωση Ενέργειας. Εδώ, τα προβλήματα είναι ακόμα πιο περίπλοκα…

Αξίζει πρώτα απ’ όλα να σημειώσουμε ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για «απελευθέρωση» επιδοτούμενης ενέργειας. Έχει νόημα να ενθαρρύνουμε μεμονωμένους ιδιώτες παραγωγούς να παράγουν και να πουλάνε ενέργεια σε ανταγωνιστικές τιμές. Αλλιώς δημιουργούμε πολύ μεγαλύτερες στρεβλώσεις

Επίσης όταν μιλάμε για Ενέργεια, όσο περισσότερο απελευθερώνουμε την παραγωγή, τόσο ισχυρότερη ρύθμιση πρέπει να επιβάλλουμε από την πλευρά του Δημοσίου. Γιατί χωρίς τέτοια ρύθμιση, η αγορά ενεργείας γίνεται εξαιρετικά επικίνδυνη. Φανταστείτε ιδιωτικές μονάδες πυρηνικής (ή και συμβατικής) ενέργειας χωρίς ρυθμιστικό έλεγχο από το κράτος…

Τέλος, όταν πρόκειται για κερδοφόρες και ανταγωνιστικές ενεργειακές μονάδες του Δημοσίου, το πρόβλημα της ιδιωτικοποίησής τους, δεν είναι και τόσο προφανές.

Γιατί τάχα να ιδιωτικοποιήσει κανείς μιαν ενεργειακή μονάδα;

Για να την κάνει κερδοφόρα και ανταγωνιστική…

Κι αν είναι ήδη, γιατί να την ιδιωτικοποιήσει;

Για να βρει χρήματα να δημιουργήσει κι άλλες ενεργειακές μονάδες…

Αλλά αυτό σημαίνει ότι έχει ενεργειακή στρατηγική κι αυτή του επιβάλλει να δημιουργεί ανταγωνιστικές μονάδες κι ύστερα να τις πουλά, να παίρνει τις υπεραξίες και να επεκτείνει την ενεργειακή του βάση.

Αυτό είναι, πράγματι, λογικό

Αλλά τότε τίθεται και το άλλο ερώτημα:

Γιατί κάποιοι να αγοράζουν ενεργειακές μονάδες από το Δημόσιο;

Γιατί αυτό τους εξασφαλίζει σίγουρο εισόδημα μακροχρόνια. Αλλά αυτό σημαίνει ότι οι ιδιώτες ενδιαφέρονται για ανταγωνιστικές μονάδες, σχετικά νέες, με μεγάλο μήκος ωφέλιμης ζωής. Ή με μεγάλα περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης.

Αυτές που μας πρότειναν να πουλήσει η ΔΕΗ δεν έχουν κανένα από τα παραπάνω χαρακτηριστικά.

Ακούστηκε το επιχείρημα: αν κάποιοι προσφέρουν 150 για κάτι που αξίζει 100, γιατί να μην το πουλήσουμε;

Εύλογο το ερώτημα, αλλά υπερβολικά απλοϊκό, γιατί πρέπει να απαντήσουμε τότε και σε ένα άλλο ερώτημα:

Γιατί να προσφέρει κάποιος ιδιώτης 150 για κάτι που αξίζει μόνο 100; Γιατί υπολογίζει σε κάποια κρυμμένη υπεραξία. Ή γιατί προτίθεται ο ίδιος να επενδύσει στη συνέχεια.

Σε κάθε περίπτωση, γιατί να μην το κάνει αυτό το ίδιο το Δημόσιο;

Μήπως διότι δεν διαθέτει ρευστότητα;

Τότε γιατί να μην οδηγηθεί στη μετοχοποίηση; Δηλαδή να πάρει χρήματα και να δώσει μετοχές στο ιδιωτικό επενδυτικό κοινό, χωρίς να χάσει τον έλεγχο μιας τόσο στρατηγικής επένδυσης όπως η ενέργεια (και μάλιστα με ανταγωνιστικές τιμές);

Και εν πάση περιπτώσει, όταν οι δανειστές σου σε υποχρεώνουν να πουλήσεις κομμάτια από το ενεργητικό σου, δεν  το κάνουν σε τιμές που συμφέρουν εσένα. Το κάνουν σε τιμές που συμφέρουν εκείνους

Βεβαίως, υπάρχει πάντα η περίπτωση το Δημόσιο να χρειάζεται επειγόντως ρευστότητα, για να μειώσει το χρέος του ή να ανακόψει την υπερχρέωσή του. Αλλά σε αυτές τις περιπτώσεις δεν ξεκινά πουλώντας λειτουργικά περιουσιακά στοιχεία, ξεκινά πουλώντας αδρανή.

Δεν μετατρέπει το εν ενεργεία κεφάλαιό του σε ρευστότητα για να καλύψει το Παθητικό του. Μετατρέπει την αδρανή περιουσία του σε κεφάλαιο για να ενισχύσει το Ενεργητικό του.

Απελευθέρωση της αγοράς ενεργείας σημαίνει δημιουργία συνθηκών ώστε ιδιώτες επενδυτές να παράγουν νέες μονάδες (με ανταγωνιστικό κόστος) ή να επενδύσουν στη βελτίωση υφισταμένων μονάδων (μέσα από μετοχοποίησή τους).

Και σε κάθε περίπτωση η απελευθέρωση της αγοράς ενεργείας προϋποθέτει σαφέστατο μακροχρόνιο ενεργειακό σχεδιασμό και αποτελεσματικότατη ρυθμιστική λειτουργία του κράτους σε σύγχρονες βάσεις.

Όταν δεν υπάρχει τίποτε απ’ όλα αυτά και αποφασίζουμε να ξεπουλήσουμε λειτουργικές ενεργειακές μονάδες από τις πιο ανταγωνιστικές, κάτι δεν πάει καλά.

Τέλος, αν πραγματικά μας ενδιαφέρει να προχωρήσουμε σε τολμηρές φιλελεύθερες μεταρρυθμίσεις απελευθέρωσης της ανταγωνιστικότητας, ας ξεκινήσουμε από το πιο ισχυρό καρτέλ: τις τράπεζες.

Όταν αφήνουμε άθικτο – και ενισχύουμε συνεχώς – το τραπεζικό καρτέλ, ενώ σκιαμαχούμε πότε με τους φορτηγατζήδες, πότε με τους ταξιτζήδες για να «απελευθερώσουμε», τάχα, την Οικονομία μας, το πράγμα δεν είναι μόνο θλιβερό.

Είναι και γελοίο

Πολύ σοβαρή υπόθεση…

Γενικότερα όταν έχουμε έντονες στρεβλώσεις σε μια Οικονομία, η  κυβέρνηση που θέλει πράγματι να επιτύχει την καλύτερη δυνατή αναδιάρθρωση, δεν πολιτεύεται ως… «οδοστρωτήρας» ισοπεδώνοντας τα πάντα, αλλά επιλέγει στρατηγικές σταδιακών προσαρμογών, που επιτυγχάνουν μεγαλύτερο ανταγωνισμό, βελτίωση της ποιότητας, αύξηση της προσφοράς και μείωση των τιμών, ανάλογα με τις ιδιομορφίες της ίδιας της αγοράς και του γενικότερου οικονομικού περιβάλλοντος.

Κι αυτές οι ιδιαίτερες στρατηγικές συνήθως αποκλίνουν μεταξύ τους (από χώρα σε χώρα), αλλά και από το θεωρητικό υπόδειγμα της «τέλειας αγοράς».

Είναι απαραίτητες, λοιπόν, οι αναδιαρθρώσεις των αγορών, ιδιαίτερα σε μια στρεβλή Οικονομία, όπως η Ελληνική. Αλλά δεν υπάρχει γενική συνταγή ούτε για το ποιες είναι οι απαραίτητες αναδιαρθρώσεις κάθε φορά, ούτε και το πώς μπορούν να γίνουν με τον καλύτερο τρόπο. Το μόνο βέβαιο είναι ότι χρειάζονται προγραμματισμό, στρατηγική και μακροχρόνιες ισορροπίες.

Αυτά ακριβώς που η κυβέρνηση δεν διαθέτει και η Τρόϊκα ούτε που νοιάζεται

Πριν απελευθερώσει τις αγορές και τα επαγγέλματα, η κυβέρνηση πρέπει η ίδια να απελευθερωθεί από τους εκβιασμούς της Τρόϊκας και τους καταναγκασμούς του Μνημονίου.

Ο Πόλεμος είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να τον αφήνουμε στους στρατιωτικούς…

Και η απελευθέρωση των αγορών είναι επίσης πολύ σοβαρή υπόθεση για να την αφήνουμε στους… εκπροσώπους του ΔΝΤ!

Ή στην «κυβέρνηση του Μνημόνιου»

ΘΚ

ΣΧΟΛΙΑ

  1. donaE avatar
    donaE 07/08/2010 00:39:42

    Πολυ σωστα.Δεν νομιμοποιειται η κυβερνηση,ουτε μπορει να απελευθερωσει τιποτα απο την στιγμη που ζητα αδεια απο αλλους.Την εκχωρηση ειναι αυτο που χρεωνεται.Για αυτο η συζητηση ειναι εκ των προτερων σε λαθος βαση.

  2. michal avatar
    michal 07/08/2010 06:21:05

    Skizoun ta prasinhs apoxrwshs epixeirhmata peri metoxopoihshs pou h Nea Dhmokratia ta aperripte ws apofugh apokratikopoihsewn.

  3. τσώφλι πασατέμπου avatar
    τσώφλι πασατέμπου 07/08/2010 08:57:33

    Ρητορική !

    Δικηγόρος τό'γραψε.

  4. klausevitz avatar
    klausevitz 07/08/2010 10:04:14

    Η "απελευθέρωση" των αγορών είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για νά
    την αφήσουμε στα χέρια της....οποιασδήποτε κυβέρνησης!

    • klausevitz avatar
      klausevitz @ klausevitz 07/08/2010 10:35:31

      'Αν πρόκειται να αντικατασταθεί ο περιφραγμένος συνδικαλισμός
      των επιχειρήσεων του Δημοσίου και οι κλειστές ή ημίκλειστες
      συντεχνίες των ελευθέρων επαγγελματιών με ...νέους,σφριγηλούς,
      "πετυχημένους" επιχειρηματίες και καθετοποιημένα καρτέλ
      πολυεθνικών μονοπωλίων,παρά τον "ελεύθερο ανταγωνισμό",τότε..
      αιρέτω!
      Παρά τις διαβεβαιώσεις παλιών και νεότερων "επιφανών" οικονομολόγων
      (απο τον Walras και τον Αlfred Marshall έως τον Milton Friedman)',
      o περίφημος "ελεύθερος ανταγωνισμός" μόνο περιστασιακά και ατελώς
      λειτούργησε, ενώ η διατυμπανιζόμενη ισορροπία προσφοράς και
      ζήτησης παρέμεινε το...αενάως αιτούμενο. 'Ας αφήσουμε δε στην
      άκρη την καταστροφή των εργασιακών σχέσεων και των κοινωνικών
      υπηρεσιών, τη μαύρη και ανασφάλιστη εργασία,τον αυξανόμενο
      αυταρχισμό στον ιδιωτικό τομέα!
      Η άρση των διλημμάτων ανάμεσα στον αποπνικτικό κρατισμό και τον
      εξίσου αποπνικτικό διευρυνόμενο ιδιωτικό τομέα, η ουσιαστική
      απελευθέρωση της αγοράς οδηγεί σε νέες... αυτοδιαχειριζόμενες
      επιχειρήσεις!
      Αυτό παραμένει,στην οικονομία, το μεγάλο αιτούμενο στον 21ο
      αιώνα και ένα βασικό στοίχημα πολιτισμού!

  5. radical avatar
    radical 07/08/2010 10:56:33

    >Η άρση των διλημμάτων ανάμεσα στον αποπνικτικό κρατισμό και τον
    εξίσου αποπνικτικό διευρυνόμενο ιδιωτικό τομέα, η ουσιαστική
    απελευθέρωση της αγοράς οδηγεί σε νέες… αυτοδιαχειριζόμενες
    επιχειρήσεις!
    Αυτό παραμένει,στην οικονομία, το μεγάλο αιτούμενο στον 21ο
    αιώνα και ένα βασικό στοίχημα πολιτισμού!>

    Απόλητα ορθό.
    Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν.

  6. georgios a avatar
    georgios a 07/08/2010 12:51:25

    Η Κατοχικη κυβερνηση του ΠΑΣΟΚ δεν νομιμοποιειται να παρει τοσο σοβαρεσς αποφασεις που θα υποθηκευσουν το μελον του Ελληνικου λαου στην τροικα και στο ΔΝΤ.Χρεος ολων μας ειναι να κανουμε οτι ειναι δυνατον για να αφυπνυστουν ολοι οι ορθως σκεπτομενοι πολιτες, και να στειλουμε τον ΓΑΠ στο χρονοντουλαπο της ιστοριας ως συγχρονο εφιαλτη που με τις ενεργειες και τις αποφασεις του(τ10,τιτανικοι,κ.λ.π.)οδηγησε την χωρα στην υπογραφη του κατοχικου μνημονιου και στην πληρη υποδουλωση της απο τους τροικανους του ΔΝΤ.

  7. Misha avatar
    Misha 07/08/2010 13:56:00

    H «απελευθέρωση των αγορών» είναι ένας ακόμα -ίσως ο πιο πρόσφατος- αστικός μύθος, το παγκόσμιο δόγμα του νεοφιλελευθερισμού.
    Αν εμφανιστεί ένα κυβερνητικό σχήμα που δε θα κλέβει, δε θα διαπλέκεται και θα δίνει το καλό παράδειγμα στους πολίτες τότε το κράτος μπορεί να λειτουργήσει μια χαρά όλους τους τομείς κοινωνικής ευθύνης (ενέργεια, μεταφορες, τηλεπικοινωνίες ακόμα και την παραγωγή τροφίμων και την κτηνοτροφία ).
    Διαφορετικά θα κάνουν πάρτυ είτε οι κρατικοδίαιτοι λαδοπόντικες είτε τα, απείρως πιο αχόρταγα, λαμόγια των «διεθνων αγορών».

    • michal avatar
      michal @ Misha 07/08/2010 18:50:27

      H omoiopa8htikh ti leei gia ton neofileleu8erismo?

  8. pizza avatar
    pizza 07/08/2010 16:55:37

    Μπορει η Αθηνα να εχει 18,000 ταξι και να ειναι πολλα, αλλα για κανε να βρης ταχι στην πλατεια Συνταγματος στις μια το μεσημερι. Η ιδεα των κλειστων επαγγελματων ειναι για τις χωρες τριτου κοσμου οπου οι κυβερνωντες λαδωνονται για να δεινουν αδειες, κλπ. Αμαν ειπα λαδωνονται...

    • michal avatar
      michal @ pizza 07/08/2010 18:49:37

      To possa taxi xreiazetai h polh den to apofasizoun egw, esu h o ka8e grafeiokraths alla h agora. Prosfora=zhthsh kai opoios anteksei.

  9. Γιώργος Γκ. avatar
    Γιώργος Γκ. 07/08/2010 17:01:15

    Μπράβο,πολύ καλό και κατατοπιστικό.

  10. ΠΗΛΕΑΣ avatar
    ΠΗΛΕΑΣ 09/08/2010 00:38:59

    Επιτέλους, να μου εξηγήσει κάποιος γιατί η απελευθέρωση των μεταφορών θα αφανίσει τους φορτηγατζήδες και τις μικρές μεταφορικές εταιρείες και θα δεσπόσουν οι μεγάλες. Οι τάχα μικροί μισθοί, που θα δίνει μια απρόσωπη εταιρεία; Μα ο σημερινός φορτηγατζής γιατί να δίνει μεγαλύτερους, αν θέλει να αποκτήσει άλλη μια άδεια ή να κάνει διπλά δρομολόγια με την δική του; Και το ιδιωτικό του ενδιαφέρον, η γνώση του φορτηγού του και η άμεση εμπλοκή του του δίνουν ισχυρό προτέρημα. Η εταιρεία πρέπει όσο μεγαλύτερη είναι τόσο περισσότερους και προς περισσότερες κατευθύνσεις πληρώνει. Βέβαια, θα έχει καλύτερη ποιότητα υπηρεσιών. Δεν το θέλουμε; Και θα υποστηρίζονται μεταφορικά και οι "μεγάλες" διανομές: Μία εταιρεία που χρειάζεται 30 φορτηγά την ημέρα, γιατί να πρέπει να συναλλάσσεται υποχρεωτικά με τριάντα φορτηγατζήδες; Και, επιτέλους, θα αποκτήσουν, με το άνοιγμα του επαγγέλματος, μεταφορές και οι τόποι που τώρα τις στερούνται γιατί δεν περισσεύουν άδειες. Από Λαμία για Βόλο, δύο από τις μεγαλύτερες Ελληνικές πόλεις δεν υπάρχει απ'ευθείας φορτηγό!
    Παρεμπιπτόντως, ξεχάσατε την απεργία των Γάλλων φορτηγατζήδων; Σαν φάνηκαν "αφανισμένοι";
    Ως προς τα ταξί, σκασίλα μας αν η Αθήνα θα έχει κυκλοφοριακό πρόβλημα, αν φάνε και άλλοι ψωμί από το επάγγελμα (η αξία της άδειας δείχνει ότι μάλλον για παντεσπάνι πρόκειται). Και υπάρχει και η άλλη Ελλάδα, ξέρετε...(η, μάλλον, δεν ξέρετε).
    Και άλλα θα μπορούσα να σχολιάσω, θετικά και αρνητικά, αλλά διαλέγω ένα: Αυτή τη βλακεία ότι "Ο πόλεμος είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να τον αφήσουμε στους στρατιωτικούς". Στην Ελλάδα, ΚΑΘΕ πόλεμος, που έγινε από πολιτικούς είχε τραγικό αποτέλεσμα: Από τον Παπαφλέσσα στο Μανιάκι και τον Βενιζέλο στη Μικρασία (ο Μεταξάς, ο επιτελάρχης του (!) παραιτήθηκε γιατί τον θεωρούσε σίγουρη αοτυχία) μέχρι τον... Σημίτη στα Ίμια, που άνοιξε τον ασκό των γκρίζων ζωνών.

    • Αυριανιστής avatar
      Αυριανιστής @ ΠΗΛΕΑΣ 09/08/2010 00:46:42

      Αυτό που λέτε, ότι "σκασίλα μας αν θα επιδεινωθεί το κυκλοφοριακό", το εννοείτε; Όχι τίποτε άλλο, αλλά για να ξέρουμε αν οι νεοφιλελεύθεροι ιεροκήρυκες προσβλέπουν σε συζήτηση επί σοβαρής βάσεως ή όχι...

      • ΠΗΛΕΑΣ avatar
        ΠΗΛΕΑΣ @ Αυριανιστής 09/08/2010 01:05:08

        Εννοώ ότι, εμείς οι άλλοι, δεν θα υποκείμεθα, αενάως, σε νόμους, που έχουν προβλεφθεί βάσει των αναγκών της Αθήνας. Τουλάχιστον όχι αδιαμαρτύρητα. Αν χρειάζεστε δρόμους φτειάξτε τους με ΣΔΙΤ και πληρώστε διόδια. Σαν αυτά που μας βάζουν να πληρώσουμε εμείς (στόν Ν. Φθιώτιδος, σε ένα μήνα θα λειτουργούν 4(!) διόδια στον ΠΑΘΕ και δεν υπάρχουν και παράδρομοι) αλλά αυτό... δική σας σκασίλα έ;

      • Αυριανιστής avatar
        Αυριανιστής @ Αυριανιστής 09/08/2010 01:12:40

        Δηλαδή, με τη λογική σας, επειδή κάποιοι φτιάχνουν νόμους για τις ανάγκες της Αθήνας, ας γίνει η Αθήνα κόλαση επειδή αυτοί δε σκέφτονται από πού θα φάνε ψωμί όσοι θα ήθελαν να γίνουν (υπεράριθμοι) ταξιτζήδες! Ωραία η νεοφιλελεύθερη λογική... και καθόλου, μα καθόλου λαϊκίστικη!

        Όσο για τα πολλά διόδια, τα παράπονα ας απευθυνθούν πρωτίστως στους κ.κ. Μάνο και Ανδριανόπουλο, εμπνευστές και ιδεολογικούς καθοδηγητές όσων εφαρμόζουν πολιτικές ξεπουλήματος στους ιδιώτες. Διαλέξτε λοιπόν τι θέλετε. Αφού θέλετε μεγάλες εταιρείες να διαφεντεύουν τα πάντα, βουαλά, αλλά με το αντίστοιχο αντίτιμο.

      • ΠΗΛΕΑΣ avatar
        ΠΗΛΕΑΣ @ Αυριανιστής 09/08/2010 01:36:31

        Πάλι η τσίχλα με τις "πολυεθνικές". Επειδή δεν είμαι καν "νεοφιλελεύθερης" λογικής, σου εγγυώμαι ότι ΔΕΝ τις θέλω. Αλλά εδώ δεν απειλούμεθα από τέτοια προοπτική. Αντίθετα, προβλέπω ότι μόνο στις TIR μεταφορές της Ελλάδος θα δείξουν ενδιαφέρον. Επιτέλους, ζήτησα να μου πει κάποιος γιατί θα αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα οι "πολυεθνικές" εντός Ελλάδος. Τόσο δύσκολο σας είναι, αφού είστε σίγουροι, κάποιοι; Εγώ λέω ότι τα περισσότερα συγκριτικά πλεονεκτήματα (και λόγω των συγκεκριμένων χαρακτηριστικών του Ελληνικού εμπορίου και της οικονομίας γενικότερα), θα τα έχουν οι "φορτηγατζήδες", που θα γίνουν και περισσότεροι, προς όφελος όλων. Και είμαι έτοιμς να το συζητήσω.
        Ως προς τα της Αθήνας, ηρέμησε. Νοιάζομαι και για σας. Το είπα για να σας τρομάξω...Αλλά πες μου: Αν οι δρόμοι της Αθήνας (όπου έζησα για μια δεκαετία) ήταν ακόμα χειρότεροι, θα συμφωνούσες να κόστιζαν οι άδειες ακόμα περισσότερο -που σημαίνει να έβγαζαν ακόμα περισσότερα οι ταξιτζήδες;
        Ως προς τα κόστη της ΠΑΘΕ, αφού δεν βελτιώθηκε ιδιαίτερα, την βρίσκω ως ένα ακόμα οικονομικό έγκλημα, για το οποίο πρέπει να λογοδοτήσουν οι πολιτικοί μας.

    • aurora3363 avatar
      aurora3363 @ ΠΗΛΕΑΣ 09/08/2010 01:00:47

      πηλεα ξαναδιαβασε το κειμενο σε παρακαλω...προσπαθησε χωρις ιδεοληπτικες παρωπιδες..και αν και δεν ξερω τι ηλικια εχεις αλλα κατι θα ξερεις για..τα μαναβικα και τα σουπερ μαρκετ..ισως σε βοηθησει να βγαλεις συμπερασμα.α..και κατι αλλο,παψε να εισαι τοσο αφελης(μην το παρεις προσωπικα,απευθηνομαι σε καθε εναν που ειναι αθωωος η το παιζει αθωος,βλεπε μεγκα)

      • ΠΗΛΕΑΣ avatar
        ΠΗΛΕΑΣ @ aurora3363 09/08/2010 01:08:55

        Δεν με βοηθάς καθόλου να καταλάβω τους υπαινιγμούς σου -και προσπαθώ να είμαι στο θέμα, άλλο αν άλλοι το πάνε αλλού.

  11. aurora3363 avatar
    aurora3363 09/08/2010 01:20:12

    εννοω οτι ειναι τουλαχιστον αφελες να πιστευεις οτι με την απελευθερωση του επαγγελματος πιο πολυς κοσμος θα φαει ψωμι και θα γινουν φτηνοτερα τα κομιστρα..κατι τετοια τα λεει το "μεγκα' με τους δημοσιογραφους του (που εμενα πρωσοπικα μου θυμιζουν εξπρες του μεσονυκτιου)

  12. aurora3363 avatar
    aurora3363 09/08/2010 01:21:11

    προσωπικα ηθελα να γραψω

  13. ΠΗΛΕΑΣ avatar
    ΠΗΛΕΑΣ 09/08/2010 02:05:42

    Αγαπητή Ωρόρα,
    κατ'αρχήν το ότι τώρα είναι το ΠΑΣΟΚ και το Μέγκα, που ωρα βάλθηκαν να ανοίξουν τις μεταφορές δεν σημαίνει ότι είναι λάθος. Και η ΝΔ το έχει ευαγγελισθεί ποικιλοτρόπως και επανηλλειμμένως.
    Αν δεν σταματήσουμε να παραλύουμε κάθε μέτρο για να ρίξουμε την κυβέρνηση δεν έχουμε μέλλον.
    Ίσως αγνοείς ότι, ο νόμος που προβλέπει τις κλειστές μεταφορές, προβλέπει και τα μέγιστα κόμιστρα, κάτι που η συντεχνία των μεταφορών καταστρατήγησε από εικοσαετίας επιβάλλοντας πολύ μεγαλύτερα. Η Ελληνική οικονομία είναι ρηχή, δηλαδή, σε επίπεδο μεταφορών, βασικοί μεταφορικοί άξονες εξυπηρετούνται (όσοι και όπως εξυπηρεντούνται) από ελάχιστα φορτηγά, με αποτέλεσμα τοπικά καρτέλ ψηλών τιμών, κακής ποιότητας και ασυνέπειας. Οπότε ναί, θα προκύψουν και μειώσεις τιμών. Αλλά αυτό είναι δευτερέυον. Πολλές διαδρομές δεν καλύπτονται καθόλου γιατί δεν συμφέρει να αγοράσεις μιά άδεια για μερική μόνο απασχόληση φορτηγού (ένα μεταχειρισμένο φορτηγό είναι τζάμπα, σε σχέση με την άδεια). Έτσι τα προϊόντα πολλών περιοχών της χώρας πέφτουν θύματα εμπόρων, που φροντίζουν μόνοι τους για την μεταφορά (το να κάνει ένας αγράμματος αγρότης μια έγκαιρη και σωστή μεταφορά προϊόντων σε "εκτός δρομολογίου" περιοχή, του είναι βουνό).
    Και άλλα πολλά. Που λόγω σπουδών αλλά και επαγγέλματος γνωρίζω και αντιμετωπίζω καθημερινά. Δεν είμαι λοιπόν αφελής. Άρα κατηγόρησέ με για δολιότητα και σκίσε με παραθέτοντας τα επιχειρήματά σου ή αποσύρσου.

  14. armageddon avatar
    armageddon 09/08/2010 13:39:43

    ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΝΝΟΟΥΝ ;ΟΤΑΝ ΛΕΝΕ ΕΜΕΙΣ ΔΕΝ ΠΟΥΛΑΜΕ ;
    ΔΕΝ ΠΟΥΛΑΝΕ ΤΑ ΣΠΙΤΙΑ ΤΟΥΣ ,ΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΤΟΥΣ ,
    ΤΑ ΧΩΡΑΦΙΑ ΤΙΥΣ Ή ΤΑ ΤΙΜΑΛΦΗ ΤΟΥΣ ; ΑΝ ΠΑΛΙ ΕΝΝΟΟΥΝ
    ΤΗ ΔΕΗ,ΠΟΙΟΣ ΤΟΥΣ ΖΗΤΗΣΕ ΝΑ ΤΗΝ ΠΟΥΛΗΣΟΥΝ ;ΚΑΙ
    ΠΩΣ ΑΡΝΟΥΝΤΑΙ ΝΑ ΠΟΥΛΗΣΟΥΝ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ
    ΙΔΙΩΚΤΗΣΙΑ ΤΟΥΣ ;.....

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.