#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
09/11/2012 11:00
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Αν το χρέος δεν είναι βιώσιμο, τότε με ποιο σενάριο κατέληξαν στα νέα μέτρα;



Του Κώστα Ροδινού

Εδώ και καιρό διαβάζω ό,τι υπάρχει διχογνωμία μεταξύ των μελών της Τρόϊκα για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.  Ένα χρέος το οποίο παρέλαβαν στο 120% του ΑΕΠ (ας συμφωνήσουμε σ΄ αυτό γιατί με τις αλχημείες που έγιναν κανένας δεν ξέρει το πραγματικό αριθμό) και αισίως το έφτασαν στο 180%  σε τρία χρόνια. Μεσολάβησε και ένα κούρεμα, για να μη ξεχνιόμαστε! Μα έτσι μπορούσαμε να το ....καταφέρουμε και μόνοι μας! Δεν χρειάζεται κανένα...ταλέντο!

Μας λένε, λοιπόν, τώρα, πως παρά τα δυο μνημόνια και τις  επώδυνες θυσίες που έχει υποστεί ο ελληνικός λαός, τελικά το 2020 το χρέος μας δεν θα πέσει στο 120% , άρα δεν θα είναι βιώσιμο!

Εγείρεται, επομένως, ζήτημα μείζονος σημασίας. Το ΔΝΤ, ως εκ του καταστατικού του, δεν μπορεί να χρηματοδοτεί χώρες με μη  βιώσιμο χρέος.

Και  πώς θα ξεπεραστεί το καταστατικό κώλυμα;

Οι λύσεις είναι περιορισμένες:

1. -νέο «κούρεμα» με τη συμμετοχή και του δημοσίου τομέα (το λεγόμενο OSI)

2. -εξαγορά ελληνικού χρέους  από τη δευτερογενή αγορά

3. -ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών από τον ESM

4.-νέα μείωση των επιτοκίων δανεισμού (κάποιοι μιλάνε για 80 μονάδες βάσης)

Εδώ αρχίζουν οι διαφωνίες.

Η Γερμανία δεν θέλει το OSI.

H EKT δεν θέλει να «κουρευτούν» τα ομόλογα που διακρατεί, αλλά ούτε και να αγοράσει άλλα από τη δευτερογενή αγορά. Έτσι τουλάχιστον είπε χτές ο Ντράγκι.

Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών από τον ESM συζητείται, δεν έχει πολλούς υποστηρικτές, αλλά μάλλον αποτελεί μια έσχατη γραμμή άμυνας και στο τέλος πιθανότατα θα ....ενδώσουν.

Στην περαιτέρω μείωση των επιτοκίων συμφωνούν οι περισσότεροι, αλλά εδώ ανακύπτει ένα άλλο θέμα. Ορισμένες από τις χώρες που μας δανείζουν, δανείζονται οι ίδιες με υψηλότερα επιτόκια από τις αγορές! Άντε, να το περάσουν αυτό από τα κοινοβούλιά τους!

Τι απομένει;

Απομένει η επιμήκυνση.

Η επιμήκυνση, όμως, προϋποθέτει περισσότερα κονδύλια τα οποία κανένας δεν φαίνεται πρόθυμος  να δώσει! Όμως, και αν ακόμα βρεθούν τα χρήματα (λέγεται για παράδειγμα ότι θα μας επιτρέψουν να εκδίδουμε περισσότερα έντοκα γραμμάτια ή να μας δώσουν και τα ποσά από τις δόσεις που έχουν παρακρατήσει) μόνο η επιμήκυνση δεν επαρκεί για να βγεί η οικονομία από την ύφεση. Και όσο η οικονομία παραμένει σε ύφεση, δεν έχει ελπίδα.

Τούτων δοθέντων, δικαιούμεθα να θέσουμε το εξής απλό ερώτημα:

Η Τρόϊκα εδώ και μήνες διαπραγματευόταν με την κυβέρνηση τη λήψη ενός πακέτου περικοπών ύψους 13-16 δις. Αυτό που ψηφίστηκε προχτές στη Βουλή.

Όμως, αφού το χρέος δεν είναι βιώσιμο, με βάση ποιές παραδοχές  η Τρόϊκα επέμενε στη λήψη  συγκεκριμένων μέτρων;

Αφού δεν συμφωνούν στο στόχο, τότε πώς είναι δυνατόν να μας προτείνουν μέσα και πολιτικές για τη επίτευξή του;

Δεν είναι λογικά πράγματα αυτά και η προσέγγιση της Τρόϊκα  πιθανότατα βρίσκεται  και πάλι στον αέρα.

Σχεδιάζουν στο γόνατο. Και επειδή δεν είναι η πρώτη φορά που πέφτουν έξω,  προσωπικά ουδεμία τους έχω εμπιστοσύνη.

Ρωτάω, λοιπόν, αφού δεν έχουν συμφωνήσει στη βιωσιμότητα του  χρέους, τότε με ποιό σενάριο και ποιά δεδομένα μας επέβαλλαν αυτό το βάρβαρο πακέτο λιτότητας;

Πάσα απάντηση, δεκτή.....

ΥΓ. Υπενθυμίζω οτι σ΄εκείνη την περίφημη Σύνοδο Κορυφής, τον Οκτώβριο του 2011, που αποφασίστηκε το PSI, η ίδια η κα Μέρκελ δήλωσε δημοσίως ότι η προηγούμενη έκθεση της Τρόϊκα (εκείνη με την οποία κατά τον κ. Βενιζέλο είχε μπεί πάτος στο βαρέλι) στηρίχθηκε σε λάθος δεδομένα για αυτό και πήρε τη θέση που της άξιζε, στον κάλαθο των αχρήστων..

Μήπως, λοιπόν, και πάλι πήραμε μέτρα για να ...βοηθήσουμε  την τρόϊκα να συντάξει μια έκθεση που δεν αντιμετωπίζει το ζήτημα του χρέους; Άρα δεν λύνει και το πρόβλημα;

ΣΧΟΛΙΑ

  1. ΝΙΚΟΣ ΒΑΡΛΑΜΗΣ avatar
    ΝΙΚΟΣ ΒΑΡΛΑΜΗΣ 09/11/2012 10:00:58

    Συμφωνώ με την ανάλυση αλλά νομίζω πως πλέον πρέπει να σταματήσουμε ως κράτος, κυβέρνηση, εν γένει πολιτικό σύστημα και κοινωνία, να ασχολούμαστε συνεχώς με το τι λένε και τι κάνουν οι δανειστές, και να αρχίσουμε να συζητάμε σοβαρά και υπεύθυνα τι χώρα και τι κοινωνία θέλουμε. Και φυσικά να αρχίσουμε να πράττουμε και να δημιουργούμε ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης για να μπορέσουμε να λύσουμε τις δομικές ανωμαλίες και στρεβλώσεις που υπάρχουν. Φυσικά αυτό προϋποθέτει αλλάγή νοοτροπίας όλων μας και αυτό είναι ίσως το πιο δύσκολο. Μόνο αν αρχίσουμε να παράγουμε θα μας πάρουν και οι ξένοι στα σοβαρά

    • kapoios avatar
      kapoios @ ΝΙΚΟΣ ΒΑΡΛΑΜΗΣ 09/11/2012 10:06:09

      ................."Μόνο αν αρχίσουμε να παράγουμε θα μας πάρουν και οι ξένοι στα σοβαρά". ΤΑ ΕΙΠΕΣ ΟΛΑ ΜΕ ΜΙΑ ΦΡΑΣΗ !

    • Μ.Γ avatar
      Μ.Γ @ ΝΙΚΟΣ ΒΑΡΛΑΜΗΣ 09/11/2012 11:04:17

      Αγαπητε φιλε, ακομα και για να ανοιξεις ενα περιπτερο χρειαζεσαι καποιο αρχικο κεφαλαιο. Πως μπορουμε "να αρχισουμε να παραγουμε" -κατι που απαιτει καποιες στοιχειωδεις εστω υποδομες και επενδυσεις- οταν ολα τα χρηματα του ελληνικου δημοσιου (δανεια, αλλα και φοροι και ιδιωτικοποιησεις) πρεπει να πηγαινουν κατα προτεραιοτητα στην εξοφληση τοκογλυφικων δανειων ; Και πως μπορει να περισσεψουν καποια χρηματα για παραγωγικες επενδυσεις οταν υπαρχει διαρκης υφεση, αρα διαρκες ελλειμμα; Και για να απαντησω στον τιτλο του αρθρου του κ. Ροδινου, "με ποιο σεναριο κατεληξαν στα νεα μετρα;": με το πολυ απλο "σεναριο" του "ας κερδισουμε οσο περισσοτερο χρονο μπορουμε, γατζωμενοι στην εξουσια, γιατι αυριο θα μας παρουν με τις πετρες και θα μπουμε στην ανεργια". Δυστυχως τα πραγματα ειναι τοσο απλα. Εκτος απο ορισμενους φανατικους ιδεολογους τους νεοφιλελευθερισμου (αναλογου φανατισμου και ανοησιας με τους παλαιοκομμουνιστες), οι περισσοτεροι αλλοι κινουνται με γνωμονα μονο το ιδιοτελες καθημερινο τους συμφερον και δεν δινουν δεκαρα τσακιστη για τον τοπο. Σε τουτο ας προστεθει και η αγγραμματωσυνη και η ανοησια. Δεν ειναι βεβαια η πρωτη φορα που συμβαινει αυτο στην πολιτικη ιστορια της Ελλαδας και δεν θα ειναι η πρωτη φορα που μια τετοια σταση θα την οδηγησει στην καταστροφη. Και βεβαια, καθε φορα αυτη η σταση μασκαρευεται πισω απο τρομερερα "πολιτικα και ιδεολογικα επιχειρηματα" :
      Δεληγιαννης vs Τρικουπη = ελληνοτουρκικος πολεμος και χρεωκοπια, Βασιλικοι vs Bενιζελικοι= Μικρασιατικη Καταστροφη,
      δεξηοι vs αριστεροι= εμφυλιος, χουντα, καταστροφη της Κυπρου, ευρωπαϊστες vs αντιευρωπαϊστες = τα τωρινα μας χαλια.

    • Κοινὸς νοῦς avatar
      Κοινὸς νοῦς @ ΝΙΚΟΣ ΒΑΡΛΑΜΗΣ 09/11/2012 11:57:24

      Πολὺ ὡραῖα τὰ λέτε κι ἐσεῖς καὶ ὁ κ. Ροδινός. Ποιὸς ὅμως θὰ καταργήσει τὸν ΚΒΣ; Ποιὸς θὰ καταφέρει νὰ δίδεται γρήγορα ἈΦΜ σὲ νέους ἐπενδυτὲς; (Γνωστὸς μου σαλιγκαροτρόφος περιμένει 1,5 χρόνο!). Ποιὸς θὰ ὀργανώσει στοιχειωδῶς τὴν δικαιοσύνη ὥστε αὐτὴ νὰ ἀπονέμεται γρήγορα; Ποιὸς θὰ ὀργανώσει τὶς κρατικὲς ἐλεγκτικὲς ὑπηρεσίες ὥστε αὐτὲς νὰ λειτουργοῦν πραγματικὰ καὶ νὰ μὴν ἐξαναγκάζουν τὸν πολίτη ἢ νὰ ἀποδέχεται τὴν ἀδικία ἢ νὰ μπλέκει μὲ τὴν ἀτελείωτη ἑλληνικὴ δικαιοσύνη (π.χ., καλὰ τὰ γενόσημα, ἀλλὰ ὑπὸ τὴν προϋπόθεση ὅτι δὲν εἰσάγει ὁ πᾶσα εἷς ὅ,τι θέλει...); Ποιὸς θὰ ἐπιβάλλει στὸ κράτος στοιχειώδη συνέπεια (εἴδατε τὶ ἔγινε μὲ αὐτοὺς ποὺ ἐπένδυσαν στὰ φ/β - ἀπειλοῦνται τώρα μὲ φόρο 35% ἐπί τοῦ τζίρου...).

      Αὐτὰ ὅλα χρειάζονται ἱκανοὺς ἀνθρώπους στὶς σωστὲς θέσεις. Μὲ "φαμίλιες", συντοπίτες, κομματόσκυλα καὶ παρέες, ἀναδιοργάνωση τῆς χώρας δὲν γίνεται. Καὶ θὰ περιμένομε ὅλοι στὸν αἰῶνα τὸν ἅπαντα νὰ γίνουν ἐπενδύσεις. Ποὺ ἄμποτε ἔρθουν, μὲ τέτοιο κράτος, μόνον γιὰ τὸ συμφέρον τῆς χώρας δὲν θὰ εἶναι... (Βλ.. ἐμίρηδες, τσιμέντα καὶ καζίνα ποὺ μᾶς προβάλλουν οἱ πολιτικάντηδες ὡς τὴν ὑπέρτατη ἀναπτυξιακὴ εὐκαιρία... )

      • Κώστας Ροδινός avatar
        Κώστας Ροδινός @ Κοινὸς νοῦς 09/11/2012 13:27:00

        προσυπογράφω το σχόλιο...

      • victoria (true) avatar
        victoria (true) @ Κοινὸς νοῦς 09/11/2012 14:34:11

        Αυτό είναι το θέμα, η διοίκηση είναι κατεστραμμένη και το νομικό πλαίσιο φτιαγμένο -ανέκαθεν- με σκοπό κάθε άλλο παρά να εξυπηρετήσει, ή να πάει γρήγορα.
        Χρειαζόμασταν Σαμαρά, αλλά μαζί με 5-6 Καποδίστριες και καναδυό Θάτσερ.

        Όμως αντί για αυτό, κι επειδή μόνοι μας δεν μπορέσαμε σου λέει τόσα χρόνια, να την τώρα την τρόικα που παρεμβάλλεται στο ίδιο τουρλουμπούκι, αλλάζοντας/ καταργώντας ό,τι της γουστάρει ή ό,τι καταλαβαίνει, γίνονται όλα σπασμωδικά, μερικά σωστά, μερικά χαζά, συνολικό αποτέλεσμα ..αυτό που βλέπουμε.
        Και πρέπει να δουλέψουμε (πού?) όλοι σαν καλοκουρδισμένο ελβετικό ρολογάκι (λέμε), την ώρα ακριβώς που ξεμείναμε από μολύβι, χαρτί και γάλατα. Δύσκολο το τασκ.
        (ζητείται ελπίς..)

      • Κλέων avatar
        Κλέων @ Κοινὸς νοῦς 09/11/2012 18:08:39

        Προς επίρρωσιν των όσων αναφέρετε, να σημειώσω την μετατόπιση της αναμόρφωσης του ΚΒΣ για το 2013, σύμφωνα με το υπό διαμόρφωση φορολογικό νομοσχέδιο.

    • Κώστας.β avatar
      Κώστας.β @ ΝΙΚΟΣ ΒΑΡΛΑΜΗΣ 10/11/2012 00:21:40

      Το να παράγεις είναι μια λύση,όλοι το λένε .Όμως εμείς ως Ελλάδα το μόνο που μπορούμε να αναπτύξομε και μάλιστα άμεσα είναι η αγροτική οικονομία.Υπάρχει 'ομως ένα πρόβλημα σ αυτό ,δεν μας αφήνουν οι εταίροι μας,άρα δεν μπορούμε να έχουμε δική μας και όση θέλουμε αγροτική παραγωγή.π.χ αν αύριο αποφασίσουμε σαν κράτος να σπείρουμε όλα τα χωράφια μας τεύτλα ,μπορούμε ;;;;;;;

  2. Γιάννης Φαίλτωρ avatar
    Γιάννης Φαίλτωρ 09/11/2012 10:19:00

    Όταν επεβλήθη το πρώτο μνημόνιο υπό την πρωθυπουργία του Γ. Παπανδρέου (αλήθεια τι κάνει αυτό το παιδί;) το ΔΝΤ επέμενε να δωθεί πρώτα έμφαση στις δομικές αλλαγές και δευτερευόντως στις περικοπές. Η κυρία Μέρκελ είπε όχι. Η κτρία Μέρκελ είχε δηλώσει επίσης μετά την ολοκλήρωση του ανεδαφικού πρώτου πακέτου των 110δις ότι ήθελε να είναι σίγουρη ότι "κανείς άλλος δε θα ήθελε κάτι ανάλογο". Άρα η επιβληθείσα γερμανοτραφής σκληρότατη πολιτική σε συνδυασμό με την ανικανότητα του εδώ πολιτικού συστήματος να αντιπαρατεθεί με τις πλείστες όσες ομάδες συμφερόντων, μικρών και μεγάλων, μας έχουν φέρει εμπρός στο αδιέξοδο. Είμαστε μέσα σε ένα σπίτι που καίγεται χωρίς διεξόδους. Όταν όμως πιέζεις ένα γαϊδούρι να σηκώσει ένα φορτίο που δεν αντέχει, το πιθανότερο είναι να τα τινάξει όλα στον αέρα. Πιθανολογώ ότι θα φτιάξουν πάλι μια μεσοβέζικη λύση μέσα σε ένα "δραματοποιημένο σκηνικό". Όμως το σπιράλ του θανάτου οδηγεί αναπόφευκτα στην λύση του δράματος με οξύτατες κοινωνικές συνέπειες για τους πλέον αδύναμους. Ο Σαμαράς και ο Στουρνάρας τα γνωρίζουν πολύ καλά αυτά. Οικονομολόγοι είναι. Ή θα αντιμετωπίσουν αυτό τα παιχνίδι αρνούμενοι να λάβουν οποιαδήποτε δόση μέχρι να λυθεί το πρόβλημα της βιωσιμότητας οριστικά ή θα έρθουν αντιμέτωποι με την κοινωνική αναταραχή που θα ακολουθήσει σε λίγους μήνες.

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ Γιάννης Φαίλτωρ 09/11/2012 13:29:20

      Καλημέρα Γιάννη μου,
      σωστά όσα λές, αλλά δεν ξέρω πρώτον αν έχουν καταλήξει τι θέλουν και δεύτερον, αν ξέρουν τι πρέπει να γίνει και τρίτον, αν αυτό που πρέπει να γίνει μπορούν να το αντέξουν πολιτικά και να το διαχειριστούν.
      Για αυτό και ακολουθούν την παραδοσιακή ....ελληνική τακτική ¨βλέποντας και κάνοντας.."

      • Σκεπτομενος προλεταριος avatar
        Σκεπτομενος προλεταριος @ Κώστας Ροδινός 09/11/2012 14:28:39

        "Για αυτό και ακολουθούν την παραδοσιακή ….ελληνική τακτική ¨βλέποντας και κάνοντας."
        Αυτη ομως δεν ειναι σοβαρη αντιμετωπιση των θεμματων απο ενα σοβαρο υποτιθεται κυβερνητη,αλλα απο ενα πολιτικαντη.Δηλαδη απο την παθογενεια που μας οδηγησε μεχρι εδω εξακολουθουμε να πορευομαστε

        • Κώστας Ροδινός avatar
          Κώστας Ροδινός @ Σκεπτομενος προλεταριος 09/11/2012 14:31:34

          το σχόλιο αναφερόταν στην τακτική της Γερμανίας

          • Σκεπτομενος προλεταριος avatar
            Σκεπτομενος προλεταριος @ Κώστας Ροδινός 09/11/2012 15:04:53

            Εχοντας ομως αμεση σχεση με μας ακολουθουμε την ιδια μεθοδο αντι να ασχοληθουμε με το τι θελουμε και πως θα το κανουμε,ξεφευγωντας απο την λογικη των δοσεων και ποτε θα τις παρουμε

  3. geojleve avatar
    geojleve 09/11/2012 10:24:46

    Θεωρώ υποχρέωση της κυβέρνησης ακόμα και τώρα να μας πει τι έχει συμφωνήσει με τους δανειστές τώρα που ψηφίσαμε αυτά επαχθή μέτρα. Ποιό είναι το σχέδιο της κυβέρνησης?

    • Διογενης(ο αλλος) avatar
      Διογενης(ο αλλος) @ geojleve 09/11/2012 12:07:57

      κανενα. αλλοι κανουν σχεδια. η κυβερνηση εκτελει

  4. ψυχραιμια avatar
    ψυχραιμια 09/11/2012 10:30:17

    Τα μετρα σχεδιαζονται με στοχο τον περιορισμο εως μηδενισμο του ΕΤΗΣΙΟΥ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΟΣ.Αυτος ειναι ο σκοπος τους και η επιμηκυνση οδηγει σε επιβραδυνση του ρυθμου μειωσης ,αρα και της πιεσης στην κοινωνια αφου το ελλειμμα σχεδιαζεται να μειωθει σε 4 και οχι 2 χρονια.
    Το χρεος εξεταζεται ανεξαρτητα και αφου βγει το προγραμμα για το ετησιο ελλειμμα.Και εξεταζομενο προκυπτει παραπανισιο "μη βιωσιμο" , οποτε αρχιζει ο καυγας ποιος θα χασει.
    Τα δε εργασιακα εχουν στοχο να υποκαταστησουν την υποτιμηση που δεν μπορει να γινει ανακτωντας ανταγωνιστικοτητα γιατι πρεπει να ισορροπησει και το εμπορικο ισοζυγιο.

    • Σκεπτομενος προλεταριος avatar
      Σκεπτομενος προλεταριος @ ψυχραιμια 09/11/2012 14:36:10

      Ανταγωνιστικοτητα σε ποια παραγομενα προιοντα?Ειναι μονο ενα δωρο στους τραπεζιτες που θελουν οι ανακαταταξεις να τους ερθουν πιο φθηνα.Ολος ο παραγωγικος ιστος ειναι προσαρμοσμενος σε υπηρεσιες που ο ενας προσφερει στον αλλον.Σε παραγωγικη βαση τα εργασιακα θα εχουν αποδοση σε τουλαχιστον 5 χρονια.Στον αμεσα αναταξιμο οικονομικα γεωργικο τομεα δεν εχουν κανενα αντικρυσμα.Με λιγη πονηρη σκεψη μπορουμε να οδηγηθουμε σε μονοπατια στο τι αποσκοπουν τα μετρα κι οχι στο βιωσιμο της χωρας

  5. The Camel avatar
    The Camel 09/11/2012 10:40:28

    H απάντηση είναι απλή. Κατέληξαν στα μέτρα με το σενάριο του Μνημονίου ΙΙ που ήθελε τον λόγο χρέους προς ΑΕΠ κάτω απο το 120% το 2020.
    Επειδή γνώριζαν όμως το καλοκαίρι οτι κάτι τέτοιο ήταν πλέον ανέφικτο, ξεκίνησαν να συζητάνε ΕΕ και ΔΝΤ πως θα το ξανα-οδηγήσουν στα χαρτιά κάτω απο το 120% το 2020, θεωρώντας οτι η Ελλάδα θα πάρει τα μέτρα λιτότητας που προέβλεπε το Μνημόνιο ΙΙ για την περίοδο 2013-2014 συν μερικά ακόμη για την φετινή τρύπα του ΕΟΠΥΥ.
    Η χαζομάρα της ελληνικής κυβέρνησης να μην ξεκαθαρίσει πως ακριβώς εννοούσε την διετή επιμήκυνση της δημοσιονομικής προσαρμογής άφησε το πεδίο ελεύθερο στους δανειστές που έδωσαν την δική τους βερσιόν.
    Μας έδωσαν λοιπόν δυο επιπλέον χρόνια για να φθάσουμε σε πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 4,5% του ΑΕΠ αλλά ζήτησαν να λάβουμε όλα τα προβλεπόμενα μέτρα την διετία 2013-2014 σαν να ήταν το πρόγραμμα διετές και επιπλέον ζητάνε επιπλέον δεσμεύσεις για την έξτρα χρηματοδότηση που προκύπτει. Κι όλα αυτά ενω υπήρχε προβλεψη στο Μνημόνιο ΙΙ για επιμήκυνση της δημοσιονομικής προσαρμογής λόγω μεγαλυτερης ύφεσης.

    Μιλάμε για μεγάλη διαπραγματευτική δεινότητα της ελληνικής ομάδας. Τέτοια που το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε αφού παίρνουμε που παιρνουμε τα μέτρα είναι να ζητήσουμε να μην γίνει η διετής δημοσιονομική επιμήκυνση.

    • Ο Θείος avatar
      Ο Θείος @ The Camel 09/11/2012 12:00:22

      Το μεγάλο μπάχαλο έγινε πάντως στην περίοδο της κυβέρνησης Παπαδήμου απο τους οικονομικούς "εγκεφάλους" των 2 κομμάτων που έδιναν τις εντολές:
      "Έβαλαν όλα τα αυγά στο καλάθι του PSI" (φυσικά σπάσανε και έγιναν ομελέτα, όπως είχαν προβλέψει ο Τρισε και οι λοιποί).
      Ψήσισαν τα νέα μέτρα τον Φεβρουάριο, χωρίς να κάνουν στοιχειώδη αριθμητικό υπολογισμό για βασικά μεγέθη (ύφεση, πρωτογενές έλλειμμα). Στηρίχτηκαν μάλλον στα εξωγήινα νούμερα του πανάσχετου Δανού συνεργάτη του Μιλόσεβιτς.
      Έκαναν απο τότε πανάκεια την πιθανή επιμήκυνση και αγνόησαν εντελώς άλλα διαπραγματευτικά ενδεχόμενα βελτίωσης (επαναγορά ομολόγων, διανομή "κέρδους" από ΕΚΤ, μείωση επιτοκίων)...
      Και προπαντός ούτε για δείγμα καμμία ιδιωτικοποίηση, ήταν βλέπετε "κυβέρνηση ειδικής αποστολής"...
      ΠΑΣΟΚ και ΝΔ σκάψανε την παγίδα για να πέσουν μετά μέσα. Τώρα, για την συνέχεια, κάνει την ίδια δουλειά ο ΣΥΡΙΖΑ, νομίζει ότι σε εκλογές θα έχει αυτοδυναμία! Τόσο αφελείς...

  6. arkoudanews avatar
    arkoudanews 09/11/2012 10:43:41

    Η Γερμανία κάνει και θα κάνει τα αδύνατα δυνατά να διαλύσει την ευρωζώνη. Ότι είχε να κερδίσει από το ευρώ το κέρδισε. Επιδίωξη της είναι αυτό να γίνει με την αποπομπή της Ελλάδας ώστε να μην αποκαλυφθούν οι πραγματικές της επιδιώξεις. Εάν τελικά δεν τα καταφέρει με αυτόν τον τρόπο θα βγει η ίδια από το ευρώ.

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ arkoudanews 09/11/2012 13:30:55

      όχι οτι δεν υπάρχουν και κάποιοι που σκέφτονται όπως λέτε, αλλά δεν νομίζω οτι είναι αυτή η επικρατούσα άποψη (επι του παρόντος, τουλάχιστον)

      • arkoudanews avatar
        arkoudanews @ Κώστας Ροδινός 09/11/2012 14:35:32

        Επι του παρόντος .... όπως πολύ σωστά λέτε.

        • arkoudanews avatar
          arkoudanews @ arkoudanews 09/11/2012 15:13:18

          Έκθεση για την κατάσταση της γαλλικής οικονομίας ζήτησε ο Β. Σόιμπλε
          http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathremote_1_09/11/2012_469296

  7. Νίκος Αργεάδης avatar
    Νίκος Αργεάδης 09/11/2012 10:47:39

    "Ρωτάω, λοιπόν, αφού δεν έχουν συμφωνήσει στη βιωσιμότητα του χρέους, τότε με ποιό σενάριο και ποιά δεδομένα μας επέβαλλαν αυτό το βάρβαρο πακέτο λιτότητας;"

    Μία απάντηση είναι, για να μειώσουν πιο πολύ τις αξίες και έτσι να αγοράσουν μισοτιμής τις στρατηγικές παραγωγικές πηγές της Ελλάδας. Ουδόλως διαφέρει αυτό από την ρίψη αλεξιπτωτιστών στην Κρήτη το '40 και την κατάκτησή μας, αλλά με οικονομικά μέσα τώρα.
    Το λέμε καιρό τώρα, από την αρχή, το χρέος δεν είναι βιώσιμο και θα χειροτερεύει όσο περισσότερα "μέτρα" θα παίρνει η όποια κυβέρνηση.

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ Νίκος Αργεάδης 09/11/2012 13:33:55

      Καλημέρα αγαπητέ Νίκο,
      είπα και στο Γιάννη ειλικρινώς δεν είμαι βέβαιος οτι έχουν μια ξεκάθαρη άποψη του τι θέλουν και αυτό με εκπλήσσει.
      Οντως η Γερμανία επωφελήθηκε πολλαπλώς από την κρίση του ευρώ (μειωμένα επιτόκια, εισροή καταθέσεων, προώθηση της γερμανικής ηγεμονίας), όμως η κρίση κτυπάει την πόρτα τους και μπορεί η πολιτική της τριετίας να αποδειχθεί μπούμεραγκ...

      • Νίκος Αργεάδης avatar
        Νίκος Αργεάδης @ Κώστας Ροδινός 09/11/2012 13:57:37

        Κώστα, είτε τα έχουν χαμένα είτε κρατούν κρυφά χαρτιά. Ελπίζω να είναι το δεύτερο. Κι'όλα αυτά για να μηδενιστεί το έλλειμα. Δεν θα με ένοιαζε προσωπικά και ένα 5% έλλειμα αν είχαμε έστω και 3% ανάπτυξη-πραγματική όμως, όχι φουσκοανάπτυξη με δανεικά.
        Δεν μπορεί να επαναλαμβάνουν, αλλά επί 10, ό,τι έκανε ο Παπανδρέου και να μην υπολογίζουν τις συνέπειες της προκαλούμενης ύφεσης. Το χειρότερο θα είναι να πιστεύουν πως οι Γερμανοί "θέλουν" να μας βοηθήσουν...

        • Κώστας Ροδινός avatar
          Κώστας Ροδινός @ Νίκος Αργεάδης 09/11/2012 14:00:46

          Νίκο μου,
          αυτές οι ιστορίες με έλλειμα 3% και χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ είναι θεωρητικά κατασκευάσματα.
          Αν ο Σόϊμπλε ήταν υπουργός Οικονομικών του FDR οι ΗΠΑ θα ήταν ακόμα σε ....ύφεση...

          • Νίκος Αργεάδης avatar
            Νίκος Αργεάδης @ Κώστας Ροδινός 09/11/2012 14:53:37

            Έτσι ακριβώς. Καλό ΣΒΚ. Πάω στο χωριό για "εξασκήσω" το επάγγελμα του ελαιοχρωματιστή.

          • Κώστας Ροδινός avatar
            Κώστας Ροδινός @ Νίκος Αργεάδης 09/11/2012 14:57:58

            να το έχουμε υπόψη όταν χρειαστούμε ....βοήθεια!

  8. SERT avatar
    SERT 09/11/2012 10:50:50

    το θεμα είναι γιατί η κυβέρνηση ψήφισε αυτά τα εθνοκτόνα μέτρα λέγοντας μας για άμεση εκταμίευση της δόσης, ενώ στην πραγματικότητα δεν είχαμε καμία εγγύηση;;;;;Τελικά 16 νοεμβρίου χρεωκοπούμε χωρίς δόση;;Είναι αλήθεια ή ψέμμα;Γιατί δώ πάρθηκαν τα πιο βάρβαρα μέτρα του κόσμου.

    • αβγό avatar
      αβγό @ SERT 09/11/2012 18:19:41

      Και ποιός μας εμποδίζει να τα ακυρωσουμε?
      Θα τα ξαναψηφίσουν οι 153 και χωρίς τη δόση?

  9. ΤΣΕ avatar
    ΤΣΕ 09/11/2012 11:04:45

    Η απαντηση βρισκεται στα λογια Αμερικανου οικονομολογου."Το τελευται πραγμα που ενδιαφερει το ΔΝΤ απο τις χωρες που δανειζει, ειναι να παρει τα λεφτα του πισω.Αυτο που τους ενδιαφερει να αποκτησουν, ειναι οι υποδομες και ο ορυκτος πλουτος καθε χωρας που βαζουν στο δοκανο. Λεφτα εχουν απειρα".Οταν οι Αμερικανοι τα βρουν με τους Γερμανους στη μοιρασια,οι δοσεις θα ερχονται κανονικα. Δεν ειναι τυχαιο οτι το σχολιο της Μερκελ"δεν μπορει η Ελλαδα να κανει καμμια αποκρατικοποιηση χωρις απεργιες κ.τ.λ". ηταν η απαρχη του προβληματος. Αποψη μου ειναι οτι δεν τους ενδιαφερει ουτε η αναπτυξη ουτε τιποτα αλλο.Εξαλλου με τα μετρα που παιρνουν δημιουργου συνειδητη φτωχια,βασικη προυποθεση για το σιγουρο ξεπουλημα μιας χωρας.

  10. ΝΙΚΟΣ avatar
    ΝΙΚΟΣ 09/11/2012 11:06:00

    Η μετατροπή της Χώρας σε χώρο 9 περιφερειών με αλλαγή των δομών κατά το δοκούν των επικυρίαρχων,,,,,,σας εξηγεί κάποια φαινόμενα της τριετίας.
    Η διάλυση του εθνικού στοιχείου το ζητούμενο των μέτρων για εξαφάνιση κάθε αντίστασης.........οι έποικοι νάναι καλά που θάναι οι πολίτες του νέου Χώρου!
    Ανοίξτε τα ματάκια σας ,αφήστε τους τραπεζικούς σας λογαριασμούς,αποφασίστε αν θέλετε να ζείτε ως μειονότητα σε Χώρο (όχι όμοιο του Αν,Λονδίνου) αλλά μάλλον του Β.Καρατσίου!

  11. Ο Θείος avatar
    Ο Θείος 09/11/2012 11:10:58

    Ως προς τα εργαλεία για την επίτευξη "βιωσιμότητας" του χρέους (θυμίζω ότι πρόκειται γαι το συμβατικό 120 % του ΑΕΠ), ξεχνάμε ένα σημαντικό: Την μεταφορά του "κέρδους" απο τα 50 δις Ελληνικά ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ όχι στα μέλη αναλογικά ως είθισται, αλλά κατ' εξαίρεση στο Ελληνικό Δημόσιο ως "επιστροφή χρέους".
    Χθές ο Μάριο Ντράγκι υπονόησε ότι η ΕΚΤ αποδέχεται την ρύθμιση, αλλά η εφαρμογή είναι "θέμα πολιτικής απόφασης των κυβερνήσεων". "Ήδη την εποχή του PSI δεσμεύτηκαν ότι θα το κάνουν», δήλωσε ο κ. Ντράγκι.
    h**p://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathremote_1_08/11/2012_469134
    Κατά τα άλλα, υπενθυμίζω προχθεσινό μου υπολογισμό για το χρέος με συνδυασμένες νέες ρυθμίσεις, που περιλαμβάνουν απευθείας δανεισμό ESM προς εμπορικές τράπεζες, επαναγορά ομολόγων στη δευτερογενή αγορά, αποκρατικοποιήσεις, μείωση επιτοκίων των διακρατικών δανείων και μια μετριοπαθή version με επιστροφή στην Ελλάδα μόνον του 1/2 του “μέσου κέρδους” απο τα ομόλογα της ΕΚΤ. Ο συνδυασμός αυτός θα έφερε μείωση του Ελληνικού Δημόσιου χρέους κατά 103 δις.
    h**p://www.antinews.gr/2012/11/05/187986/#comment-1081794

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ Ο Θείος 09/11/2012 13:22:22

      Θείε,
      εξαιρετικό το σχόλιο για τα εσωτερικά της Γερμανίας στην ανάρτηση για τον Σόϊμπλε.
      Ετσι ακριβώς είναι.
      Μαθαίνω οτι διακινείται η ιδέα τα επιτόκια δανεισμού να μειωθούν στις 80 μονάδες βάσης.

      • Ο Θείος avatar
        Ο Θείος @ Κώστας Ροδινός 09/11/2012 14:01:56

        Ναι, το δημοσίευσαν προχθές οι FΤ.
        Μάλλον εννοούν 80 μονάδες πάνω από το βασικό διατραπεζικό Euribor μακράς διάρκειας - σήμερα είναι 0,6 %, τον Ιανουάριο 2012 ήταν σχεδόν 2 % !
        Δηλ. με τωρινά δεδομένα, συνολικό επιτόκιο 0,6 + 0,8 = 1,4 % ;;;

        • Κώστας Ροδινός avatar
          Κώστας Ροδινός @ Ο Θείος 09/11/2012 14:05:25

          έτσι ακριβώς...
          Ενδεχομένως και ...κλειδωμένο.

  12. NICK avatar
    NICK 09/11/2012 11:14:17

    εμπρος λαε, εξω απο την εε

  13. GO avatar
    GO 09/11/2012 11:47:43

    Οι δανειστές με τα καμώματά τους απελευθερώνουν συνειδήσεις, ενόψει της ψήφισης του προϋπολογισμού την Κυριακή. Τι ακριβώς θέλουν, επιτέλους;

  14. ΝΙΚΟΣ avatar
    ΝΙΚΟΣ 09/11/2012 11:50:11

    την είσοδο στην ε.ε. και πολύ περισσότερο στην ο.ν.ε την έχουμε πληρώσει πανάκριβα .....δεν φεύγουμε ........με αντάλλαγμα τη διαγραφή ....ίσως.

    Ξεκολλήστε ,βγάλτε τις παρωπίδες για ποιά Ε.Ε ομιλούν κάποιοι......την χωρίς Μ.Βρεττανία με υπόδουλα όλα τα κράτη της Μεσογείου....πούχουν και τον πλούτο σε ποιόύς!!! στη Β.Συμμαχία Γερμανών -Αυστριακών-Φινλανδών με κάποιες ανύπαρκτες χώρες σαν τις Κ.Χώρες που με έκταση της μισής της Ελλάδας φιλοξενούν 4πλάσιο πληθυσμό με τεράστιες εκτάσεις εκτροφής αγελάδων?????
    ήμαρτον ,Παναγία μου!

  15. filippos avatar
    filippos 09/11/2012 11:56:52

    sugnomi o stournaras dn eipe oti stis 16 ama dn paroume tin dosi ptoxevoume kai malista atakta?...kala auto sumvainei apo to kalokairi.....pos leme i samaras i xaos? kapos etsi..

  16. Kωστας Τ avatar
    Kωστας Τ 09/11/2012 12:14:33

    Επιτέλους κύριε Ροδινέ γράφονται τα πράγματα με το όνομα τους!!!Δεν υπάρχει λύση σ'αυτή την πολιτική!!!Καταγγελία Μνημονίων- Πτώχευση-Δραχμή -κούρεμα χρεών και αποπληρωμή με ρήτρα ανάπτυξης!!! Άμεση αμυντική θωράκιση της χώρας συμμαχώντας με Ρωσία και ενίσχυση Ελληνικού Στρατού!!!Οι γείτονες αυτό περιμένουν!!! Άμεση απόδοση δικαιοσύνης για τα εγκλήματα που μας έφεραν εδώ!!!Είναι δύσκολος δρόμος,αλλά είναι ο μόνος δρόμος!!!

  17. Ο Θείος avatar
    Ο Θείος 09/11/2012 12:20:27

    Δεν υπάρχει πιά (σχετικά αξιόπιστη) πρόβλεψη, άρα δεν υπάρχει (πραγματικό) σενάριο. "Κάηκε".
    Όλοι οι εμπλεκόμενοι (Ελληνες και εξωτερικοί) κινούνται πιά μόνον με την "αδράνειά" τους (σε λάθος τροχιά). Ο τοίχος είναι κοντά, ή θα τρακάρουν ή θ' αλλάξουν απότομα τροχιά.

  18. blue nile avatar
    blue nile 09/11/2012 12:30:32

    Kε Κώστα καλημέρα.
    Εύστοχος όπως πάντα.

    Για να ξεκινήσω από την τελευταία σας πρόταση.
    Πήραμε μέτρα όχι απλά για να λύσουμε το πρόβλημα αλλά για να το επιδεινώσουμε.
    Και το πιο άσχημο είναι ότι ούτε καν το επισημάναμε.

    Τελικά νομίζω ότι δεχτήκαμε τα μέτρα μόνο και μόνο να βοηθήσουμε την Μέρκελ να είναι μπορστά στις δημοσκοπήσεις ενώ η Γερμανία συνεχίζει να βγάζει χρήματα από την Κρίση και για να επανακεφαλαιοποιηθούν οι ελληνικές ιδιωτικές τράπεζες από το δημόσιο, αποφεύγοντας έτσι την όποια ανάμιξη ΕΚΤ η ESM που θα τις έπαιρνε από τα χέρια των τωρινών ιδιοκτητών τους

    Η ελληνική κυβέρνηση αποδεχόμενη αδιαμαρτύρητα ένα πρόγραμμα που μας καταστρέφει (που στην καλύτερη περίπτωση συντάχθηκε στο γόνατο) θα φέρει μεγάλο μερίδιο ευθύνης για την εξασφαλισμένη αποτυχία του .

    Δυστυχώς η τωρινή κυβέρνηση συνεχίζει τη πορεία των προηγούμενων χωρίς να παραδειγματίζεται από τον όλεθρο που σκόρπισαν οι μνημονιακές πολιτικές στην χώρα.

    Δεν προσπάθησε να διατυπώσει άλλες λύσεις όπως την ισοφάριση εδόδων εξόδων και δεν πρότεινε , έστω και μόνο για να ακουστούν, μέτρα που θα μας έδιναν κάποιες ελπίδες να βγούμε από τη στενωπό.

    Στο σημείο που φτάσαμε λίγα πράγματα μπορούν να βοηθήσουν κι αυτά βέβαια δεν είναι η επιμήκυνση ή η επαναγορά ομολόγων.

    Πρέπει πρώτα να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του χρέους είτε με νέο μεγάλο κούρεμα είτε με διασύνδεση των ρυθμών αποπληρωμής των χρεών με την ανάπτυξη. Όταν δηλαδή είμαστε σε ύφεση δεν πληρώνουμε όσα χρωστάμε.
    Οπωσδήποτε το τραπεζικό χρέος να εγγραφεί στην ΕΚΤ .
    Να αξιοποιηθούν τα ΕΣΠΑ και να βοηθήσει η ευρωπαική τράπεζα επενδύσεων.

    Ο μόνος τρόπος για να μπορέσουμε να επιβάλουμε την συζήτηση για τα παραπάνω ήταν το να εξαφανίσουμε τα πρωτογενή ελλείμματα για να μπορούμε να μην δεχτούμε τη δόση που κάποιο μέρος της πάει για τα έξοδα του δημοσίου.

    Και μετά θα καθόμασταν να περιμένουμε, χωρίς να πληρώνουμε τα δάνεια μας, να βρεθεί μια βιώσιμη λύση.

    Το πρόβλημα μετά θα το είχαν οι εταίροι.

    Από το ευρώ να μας βγάλουν δεν θέλουν και ακόμα δεν μπορούν να το κάνουν χωρίς πολλαπλάσιο κόστος από αυτό που απαιτείται για να μας κρατήσουν.
    Ακόμα.

    Οπότε αντί η κυβέρνηση να εκμεταλευτεί μια ευνοική γι'αυτήν συγκυρία που της επέτρεπε να πάει σε πρωτογενή πλεονάσματα και αφετέρου να μη φοβάται ένα απ'έξω δρομολογημένο GREXIT, συναίνεσε ξανά με όλα όσα θα μας αποτελειώσουν.

    Γιατί ακόμα και η κοινή λογική λέει ένα πράγμα.
    Σε μια ετοιμοθάνατη κοινωνικη οικονομία όταν επιβάλονται περιοριστικά μέτρα ύψους 13,5 δις το μόνο που καταφέρνεται είναι η ευθανασία της.

    Και επιτέλους η κυβέρνηση πρέπει να καταλάβει ότι στις παλιότερες κρίσεις΄ περιορισμένης έντασης που αντιμετωπίσαμε κατά καιρούς ήταν εφικτή η διάσωση και του συστήματος και των απλών πολιτών.

    Έστω και με κάποιες γρατζουνιές.

    Η σημερινή Κρίση που αντιμετωπίζουμε είναι κάτι το τελείως διαφορετικό.

    Στη Λετονία η κατά 25% μείωση του ΑΕΠ που επέφερε η φαεινή ιδέα της εσωτερικής υποτίμησης, ότι μας επιβάλουν κι εδώ δηλαδή, οδήγησε το 50% του πληθυσμού σε μετανάστευση.

    Αν συνεχίσει έτσι η ιστορία θα την καταγράψει ως χειρότερη κυβέρνηση ακόμα κι απ'αυτή του ΓΑΠ.
    Γιατί για 'κείνη θα υπάρχει πάντα η δικαιολογία ότι δεν ήξερε τι θα αντιμετωπίσει υπογράφοντας το πρώτο μνημόνιο.

    Κάτι που δεν θα μπορεί να επικαλεστεί η τωρινή που απ΄ότι φαίνεται τα χειρότερα θα συμβούν επί δικής της θητείας.

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ blue nile 09/11/2012 13:35:18

      Καλημέρα blue nile,
      εύστοχος!

  19. Ο Θείος avatar
    Ο Θείος 09/11/2012 12:47:20

    Περί Λεττονίας:
    Υπάρχουν κραυγαλέες ομοιότητες (φούσκα στον χρηματοπιστωτικό και ιδίως στεγαστικό τομέα) αλλά και σημαντικές διαφορές με την Ελλάδα (η Λετονία ποτέ δεν είχε μεγάλο χρέος και η κρίση ήρθε αυτόματα το 2008, αμέσως μετά την Αμερικανική στεγαστική κριση). Τα μέτρα λιτότητας της Λεττονίας ακολούθησαν μια περίοδο ευημερίας, στη διάρκεια της οποίας η οικονομία αναπτύχθηκε κατά 35% μέσα σε τρία χρόνια και οι μισθοί διπλασιάστηκαν: Μετά την ένταξή της στην ΕΕ, το 2004, η Λετονία είχε αναδειχθεί σε μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες.
    Η κατάρρευση της Lehman Brothers το 2008 είχε όμως ως αποτέλεσμα να σταματήσουν τα φτηνά δάνεια, στα οποία είχε βασιστεί αυτή η ευημερία. Σε αντάλλαγμα για ένα διεθνές πακέτο βοήθειας που ισοδυναμούσε με το ένα τρίτο του ΑΕΠ της η Λετονία προχώρησε σε ένα είδος «εσωτερικής» υποτίμησης ανάλογο με αυτό που επιχειρεί να εφαρμόσει η Ελλάδα. Διατήρησε το νόμισμά της συνδεδεμένο με το ευρώ, με την ελπίδα ότι θα ενταχθεί στο μέλλον στην ευρωζώνη. Παράλληλα, μείωσε μισθούς και δημόσιες δαπάνες για να ανακτήσει την ανταγωνιστικότητά της. Το 2011, η Λετονία είχε ήδη προχωρήσει σε "δημοσιονομική προσαρμογή" που ισοδυναμούσε με 16% του ΑΕΠ της μέσα σε μια τριετία – ανάλογος ρυθμός με την Ελλάδα.
    Η κρίση έφερε τη χώρα πίσω στα επίπεδα του 2004. Τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις είχαν συγκεντρώσει μεγάλα δάνεια. Ωστόσο, το Δημόσιο χρέος πριν από την κρίση ήταν λιγότερο από το 10% του ΑΕΠ (!), ασήμαντο σε σχέση με το 150% της Ελλάδας. Ήταν ολοφάνερη κρίση υπερχρέωσης του ιδιωτικού τομέα (και όχι κρυφή κρίση υπερχρέωσης του ιδιωτικού τομέα, "μασκαρεμένη" σε Δημοσιονομική, όπως συμβαίνει σε Ελλάδα, Ιταλία ή Πορτογαλία ).
    Όσο για την εξωτερική μετανάστευση (κυρίως στις γειτονικές Σουηδία, Ρωσία, Εσθονία, Γερμανία), αυτή έφθασε το 10 % του πληθυσμού από το 2000 μέχρι σήμερα (και όχι το 50 % ! - μην τερατολογούμε !).
    (στοιχεία από τον "Αγγελιφόρο" - Νιλς Μουιζνιέκς, κοινωνιολόγος στο Πανεπιστήμιο της Ρίγα).


    Τα στατιστικά στοιχεία όμως δεν μπορούν να περιγράψουν αυτό που συνέβη. Καθώς η λιτότητα επιβλήθηκε στη διάρκεια της ύφεσης του 2009, η οικονομία της χώρας συρρικνώθηκε κατά το 1/4. Η ανεργία υπερτριπλασιάστηκε από το 2007 ως το 2010, φτάνοντας το 21%. Ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων περιορίστηκε κατά 30%. Οι μισθοί τους μειώθηκαν κατά 40%. Η κατανάλωση έπεσε δραστικά.

    • Κώστας Ροδινός avatar
      Κώστας Ροδινός @ Ο Θείος 09/11/2012 13:37:56

      Θείε,
      παρά τις διαφορές που επισημαίνεις, (η πραγματική μετανάστευση πιθανότατα είναι μεγαλύτερη) η Λεττονία έπρεπε να αποτελέσει ένα case study προς αποφυγήν!
      Ενδεχομένως και διαπραγματευτικό χαρτί ενισχυτικό των θέσεών μας....

      • Ο Θείος avatar
        Ο Θείος @ Κώστας Ροδινός 09/11/2012 13:52:46

        Κώστα υπάρχουν πολλές μελέτες για Λεττονία.
        Ιδού, Πώλ Κρούγκμαν παραπέμπων στον συν-Κευνσιανό ομότεχνό του Νούριελ Ρουμπίνι:
        h**p://krugman.blogs.nytimes.com/2011/11/05/roubini-on-internal-devaluation/
        Και μια πιό εξαντλητική αναφορά:
        h**p://www.globalresearch.ca/world-economic-crisis-latvia-s-neoliberal-madness/17627
        Είναι τρελό, πώς η χώρα αυτή αποσταθεροποιήθηκε σε χρόνο dt μετά την στεγαστική κρίση των ΗΠΑ, από ιδιωτική καθαρά υπερχρέωση: Το 2007 είχε Δημόσιο χρέος 7,9 % του ΑΕΠ !!!

        • Κώστας Ροδινός avatar
          Κώστας Ροδινός @ Ο Θείος 09/11/2012 15:49:52

          Ευχαριστώ πολύ.

  20. blue nile avatar
    blue nile 09/11/2012 13:28:53

    Η μετανάστευση στη Λετονία είναι πολύ μεγαλύτερη του 10% και αν δεν έχει φτάσει ήδη το 50% (στις παραγωγικές ηλικίες) θα το φτάσει συντομότατα.
    Έχει όμως κανείς επίγνωση το ότι η πείνα θερίζει εκεί;

  21. oapotetoios avatar
    oapotetoios 09/11/2012 13:29:33

    η βιομηχανικη παραγωγη οδηγηθηκε και σε νεα πτωση τον προηγουμενο μηνα πανω απο 7%...οι δε εξαγωγες φετος ειχαν ελαχιστη αυξηση,επομενως τα σημαδια ανακαμψης για τα οποια μας μιλανε απλα δεν υπαρχουν...
    οι νεες περικοπες θα οδηγησουν σε νεα υφεση κ.ο.κ

    η ρητρα αποκλισης που προσπαθουν οι ανοητοι της τροικα να επιβαλλουν πρεπει να απορριφθει,δεν πρεπει να δεσμευσουν το κρατος σε νεες περικοπες,που δειχνουν βεβαιες με την τακτικη που ακολουθειται...υπαρχει κινδυνος για την δημοκρατια

  22. Κώστας Ροδινός avatar
    Κώστας Ροδινός 09/11/2012 13:43:10

    Editorial των Financial Times

    Μόνο οι Έλληνες μπορούν να ξαναχτίσουν την Ελλάδα

    Ψηφίζοντας για μία ακόμη τετραετία λιτότητας, το ελληνικό κοινοβούλιο έκανε ένα ακόμη βήμα στον επώδυνο δρόμο που η ευρωζώνη υπόσχεται ότι οδηγεί στη σωτηρία. Για τους πολίτες της Ελλάδας, όμως, κάθε κίνηση φαίνεται ότι απομακρύνει ακόμη περισσότερο τον στόχο, αφού με κάθε αναθεώρηση του προγράμματος λιτότητας προστίθεται νέο βάρος. Εν τω μεταξύ, εξαντλείται η υπομονή των επίσημων πιστωτών της χώρας.

    Το μικρότερο κόμμα που μετέχει στον κυβερνητικό συνασπισμό, η Δημοκρατική Αριστερά, δεν ψήφισε το τελευταίο πακέτο μέτρων. Ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς πάντως κατάφερε να το περάσει, αλλά με τόσο ισχνή πλειοψηφία που κανένας πλέον δεν είναι βέβαιος ότι το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί. Η στήριξη προς αυτό είναι αδύναμη στην αίθουσα του κοινοβουλίου και ανύπαρκτη στους δρόμους της Αθήνας. Μεγάλο μέρος του πληθυσμού έχει βυθιστεί στηφτώχεια, γεγονός επικίνδυνο για την κοινωνική συνοχή της χώρας.

    Η Ελλάδα, όμως, δεν μπορεί να αποφύγει τις επώδυνες μεταρρυθμίσεις. Χωρίς τα έκτακτα δάνεια από την ευρωζώνη και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, η Αθήνα θα έπρεπε να μειώσει ακόμη πιο άγρια τα ελλείμματά της. Το παλιό σύστημα, όπου οι λίγοι μυημένοι ζούσαν από το λίπος της αναποτελεσματικότητας και των χρεών που επιβάλλονταν σε τρίτους, δημιουργούσε ψευδαίσθηση πλούτου, που μοιραία θα είχε κακό τέλος. Έτσι, όμως, η πολιτική διαχείριση των οικονομικών αναγκών γίνεται ακόμη πιο σημαντική.

    Η ελληνική πολιτική τάξη έχει αποτύχει παταγωδώς να πείσει το ευρύτερο κοινό για την ανάγκη των επώδυνων μέτρων που απαιτούνται ώστε να επιτευχθεί κοινωνική και οικονομική μεταμόρφωση της χώρας. Χωρίς αυτά τα βήματα, ο ελληνικός λαός -παρά τη φιλοδοξία του να ζήσει σε μία σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα- θα εξοριστεί σε βαλκανική απομόνωση.

    Κάθε μεταρρύθμιση παρουσιάζεται ως πράξη αυτομαστίγωσης, που επιβάλλεται από τους χρηματοδότες της Ευρώπης. Κανένα κόμμα δεν έχει δώσει στους Έλληνες ένα πιθανό όραμα για το πώς μπορεί να μοιάζει μία βελτιωμένη κοινωνία. Όπως δείχνει σήμερα το παράδειγμα των χωρών της Βαλτικής κι όπως επίσης έδειξαν η Φινλανδία και η Σουηδία στη δεκαετία του 1990, οι ριζικές αλλαγές δεν προϋποθέτουν κατ’ ανάγκη πολιτική παραίτηση.

    Είναι ακόμη εφικτό να διασωθεί η διαδικασία: εάν η Αθήνα περάσει τον προϋπολογισμό την Κυριακή και η ευρωζώνη εγκρίνει μείωση των επιτοκίων δανεισμού και την εκταμίευση της επόμενης δόσης. Αυτό θα επιτρέψει την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών. Έτσι τουλάχιστον δεν θα πέσει και το αλάτι της πιστωτικής κρίσης στην πληγή της λιτότητας.

    Τον επόμενο χρόνο, η Αθήνα θα πρέπει να καταγράψει πρωτογενές πλεόνασμα. Στο άμεσο μέλλον, η αναβολή οποιασδήποτε προγραμματισμένης εξυπηρέτησης χρέους θα πρέπει νααναγκάσει τους πολιτικούς να κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Κι αυτή είναι να εξηγήσουν στον ελληνικό λαό ένα μέλλον όπου θα ζουν με όσα βγάζουν και να μην προσποιούνται ότι τους υπερασπίζονται ενάντια στους άκαρδους ξένους.
    ΠΗΓΗ: euro2day.gr
    FT.com
    Copyright The Financial Times Ltd. All rights reserved.

  23. Tasos avatar
    Tasos 09/11/2012 14:37:04

    Υπάρχει το ενδεχόμενο ο στόχος τους να είναι ακριβώς να μην βρεθούμε ποτέ με πρωτογενές πλεόνασμα για το οποίο οι μετριοπαθείς λένε πώς αν γίνει μόνο τότε μπορείς να διαπραγματευτείς (ή να χρεωκοπήσεις). Μπορεί δηλαδή τα μέτρα να είναι πάντα αυτά που χρειάζονται ώστε ίσα ίσα να δίνουν παράταση στο φυσιολογικό κύκλο ύφεσης με στόχο να μένει πάντα ανοιχτός και να δίνει πάντα τη πρωτοβουλία στους Γερμανούς.
    Κάπου είχα ακούσει και ένα εύστοχο σχόλιο που με βρίσκει πολύ σύμφωνο. Όλη η προσέγγιση της Γερμανίας είναι τέτοια ώστε να τους αφήνει πάντα το περιθώριο να μπορούν να φύγουν από την ΕΕ χωρίς (ή με ελάχιστο) κόστος. Αυτό το "δίπορτο" σημαίνει ότι ναι μεν θέλουν το project ως 1η επιλογή αλλά θέλουν και την επιλογή της αποχώρησης να είναι βιώσιμη ανά πάσα στιγμή. Γι' αυτό και προτάσεις ομοσπονδοποίησης τους βρίσκουν αντίθετους ειδικά αν περιλαμβάνουν τα χρέη των χωρών.

    • GreekinEurope avatar
      GreekinEurope @ Tasos 09/11/2012 15:13:30

      Tasos,
      Να ξέρεις ότι σημαντικός παράγοντας για να μην διαλυθούν οι Ελληνικές Τράπεζες και να μην χαθούν οι καταθέσεις, είναι η ρευστότητα σε Ευρώ που δίνει η ΕΚΤ και η ΤτΕ μέσω του ELA. Η ΤτΕ μπορεί να "κόβει Ευρώ" και να δανείζει τις Τράπεζες εάν το 1/3 των μελών της Ευρωζώνης συμφωνεί διαφορετικά κλείνει και αυτή η κάνουλα.
      Ακόμα και εάν πάμε σε πρωτογενές πλεόνασμα, για να μείνουμε στο Ευρω και να μην χαθούν οι καταθέσεις, χρειάζεται ρευστότηα των Τραπεζων σε Ευρώ. Είναι ουσιαστικά ανακριβές ότι "δεν μας διώχνουν από το Ευρώ". Η Ελλάδα εάν κυρήξει μονομερώς στάση πληρωμών τοκοχρεωλυσίων, τότε η ΕΚΤ κόβει την κάνουλα στις Τράπεζες και ο ELA μπορεί να καταστεί παράνομος. Αρα ΜΑΣ ΔΙΩΧΝΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ ΕΥΡΩ ΑΦΟΥ ΜΑΣ ΚΟΒΟΥΝ ΤΗ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ (οι Τράπεζες δεν θα έχουν λεφτά στα ΑΤΜ)!!
      Γι'αυτό το λόγο μπήκε στο Μνημόνιο η Ιρλανδία και πάνε να μπούν Ισπανία και Κύπρος και γι'αυτό το λόγο οι Τράπεζες μας θέλουν τη δόση για την ανακεφαλαιοποίηση.
      Δυστυχώς, εφόσον θέλουμε να είμαστε σε σκληρό νόμισμα με μια ΕΚΤ που ασκεί ανελέητη σφικτή νομισματική πολιτική, πρέπει να κάνουμε το "σκατό-παξιμάδι" για να μπορούμε να επιβιώνουμε με αυτούς τους κανόνες.
      Οι ΕΥρωπαίοι πρέπει να καταλάβουν ότι με τα δυσβάστακτα μέτρα μπορεί να πάμε και σε πλήρεις πλεονασματικούς προυπολογισμούς (μετά και κάποιες μειώσεις επιτοκίων). Ομως εάν ΔΕΝ ΓΙΝΕΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΝΑ ΑΥΞΗΘΕΙ ΤΟ ΑΕΠ, ΤΟΤΕ ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΜΗ ΒΙΩΣΙΜΟ ΚΑΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΘΑ ΖΕΙ ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ. Ομως, στην Ελλάδα με τις πελατειακές σχέσεις και στρεβλώσεις δεν μπορεί να υπάρξει σωστό μοντέλο ανάπτυξης. Αρα, αναπόφευκτα εάν θέλουμε η Ελλάδα κάποτε να γίνει βιώσιμη τότε ΠΡΕΠΕΙ ΟΙ ΞΕΝΟΙ ΝΑ ΜΑΣ ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΝ ΑΥΤΟΙ ΛΕΠΤΟΜΕΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΧΔΙΟ ΟΠΩΣ ΕΚΑΝΑΝ ΚΑΙ ΜΕ ΤΑ ΜΝΗΜΟΝΙΑ!

      • Tasos avatar
        Tasos @ GreekinEurope 09/11/2012 16:00:19

        Δεν διαφωνώ καθόλου. Όμως βλέπεις εμμονή σε συνταγή που μειώνει το ΑΕΠ και απλώς ρίχνω μια ιδέα για το πώς σκέφτονται οι Γερμανοί γενικά για το project ευρωζώνη. Το ότι δεν είναι 100% αφοσιωμένοι σε αυτό αλλά έχουν δεύτερες σκέψεις, τους εμποδίζει να κάνουν το προφανές (το αντίστοιχο που κάνει η FED με τον δικό της τρόπο στις ΗΠΑ). Δεν λέμε να πάμε πολλά βήματα μπροστά (πχ ευρωομόλογο) αλλά έστω 1-2 πράγματα που να δείχνουν κεντρική διαχείριση του δημόσιου χρέους και αποσύνδεση των τραπεζών από αυτό. Και εκεί βλέπεις πάλι κόντρα στη κόντρα (πχ με την Ισπανία) με γρηγορη αποδόμηση προηγούμενων αποφάσεων (της συνόδου όπου τα μμε μιλούσαν για ήττα της Μέρκελ λόγω της υπόθεσης με την ανακεφαλαιοποίηση Ισπανικών τραπεζών).

      • αβγό avatar
        αβγό @ GreekinEurope 09/11/2012 16:16:03

        Εχεις δίκιο. Θα πρέπει να το πούμε λοιπόν στους ξένους, ώστε να αρχίσουν να το σκέπτονται, (όπως σκέφτηκαν και τα μνημόνια) και σε δυό-τρία χρόνια να μας παρουσιάσουν και ΝΑ ΜΑΣ ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΝ ΑΥΤΟΙ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΟΠΩΣ ΕΚΑΝΑΝ ΚΑΙ ΜΕ ΤΑ ΜΝΗΜΟΝΙΑ! Ητοι περι τα τέλη του 2015 να αρχίσουν να δημιουργούν στην Ελλαδα μηχανισμούς και υποδομές που θα φέρουν ανάπτυξη, όπως πχ. στο Λουξεμβούργο, που είναι η πλουσιώτερη χώρα στον κόσμο. Ολα είναι θέμα χρόνου, αρκεί να υπάρχει θέληση. Υπάρχει?
        Θέλουν οι ξένοι να αναπτυχθούμε έστω και το 2015 άν υπάρχουμε ακόμα ως τότε?

  24. Θεόδωρος avatar
    Θεόδωρος 09/11/2012 14:55:16

    Oυδέποτε καταφέραμε να αποκτήσουμε ιστορική μνήμη. Παρά τις πανταχόθεν υπομνήσεις, επικρίσεις και κρίσεις, παρά τις ιστορικές μαρτυρίες, τα μαθήματα που μας διδάσκει η πλουσιότερη ιστορία του κόσμου, την οποία βεβαίως οι ίδιοι δημιουργήσαμε, συνεχίζουν αποφασιστικά να μας διαφεύγουν ως η ιστορία αυτή να ξεκινά μόλις σήμερα (ώ, σοφοί αρχαίοι Αιγύπτιοι ιερείς). Μετά αλλεπάλληλα "εξ εσπερίας προερχόμενα νέφη" ανα τους αιώνας, ακόμη η μέθοδος αντιμετωπίσεώς τους μας διαφεύγει (την σχετική τεχνογνωσία κατείχαν, για βραχύ χρονικό διάστημα, κάποιοι - ένορχεις - μεσαιωνικοί μας αυτοκράτορες αλλ' εν συνεχεία φαίνεται ότι απωλέσθη διά παντός). Η δε, δίκην χρυσόψαρου, ιστορική μας μνήμη δεν κατέγραψε τίποτα από τις υπερδισχιλιετείς εισβολές, πλήν της προ 70ετίας διενεργηθείσης εκείνης επειδή, μάλλον, υπήρξε ιδιαίτερα βάρβαρη ή, το πιθανότερο, επειδή υπάρχουν ακόμη εν ζωή επιζήσαντες.
    Εάν είχα να επιλέξω την πλέον αξιομνημόνευτη μεταξύ των "συνεισφορών - συμβολών" της Δύσεως στον πολιτισμό μας, θα επέλεγα μάλλον εκείνη της Δ' Σταυροφορίας και της επακολουθησάσης Φραγκοκρατίας. Φαίνεται να ταιριάζει τόσο στα σημερινά δρώμενα! Παρακολούθησα προ δύο ημερών τα όργανα του Ισαακίου Δ' Αγγέλου να ανοίγουν τις πύλες της βασιλεύουσας και αναμένω την φεουδοποίηση της Ελλάδος, κατά το δίκαιον του κατά σειράν ισχυροτέρου δανειστού, αφού το πατριωτικό σχέδιο "Καλλικράτης" την προετοίμασε προς τούτο. Δεν φοβούμαι τον θάνατο, ιδίως υπέρ πατρίδος, αφού η παιδεία που έλαβα νέος με προετοίμασε για κάτι τέτοιο. Μπορώ, συνεπώς, να κρημνισθώ αδόξως από την Ακροκόρινθο, ως νέος Λέων Σγουρός, ή, ως Μελισσηνός, να δώσω μία τελευταία μάχη στο Μακρυπλάγι. Δυστυχώς όμως χωρίς όραμα, αφού δεν διαβλέπω ή δεν αναγνωρίζω γύρω μου κάποιους Λασκάρεις ή Βατάτζες.

    • τις avatar
      τις @ Θεόδωρος 09/11/2012 17:13:47

      Ευειδής ελληνική γλώσσα με συμπυκνωμένα ιστορικά μηνύματα, κλέη φευ... Δοξαπατρή υπενθυμίζουσα.

  25. akisenv avatar
    akisenv 09/11/2012 14:59:22

    Αυτή η Πατρίδα και αυτός ο Λαός πόσο ακόμη χλεύη και διασυρμό πρέπει να ανεχτεί για τις Τράπεζες, το κ@@ευρω και την κ@@δόση;;

  26. firiki2010 avatar
    firiki2010 09/11/2012 15:43:30

    Η παρούσα κρίση αποτελεί terra incognita για όλους. Και για την Ευρώπη και για το ΔΝΤ και για την Ελλάδα. Επομένως μάλλον είναι αναμενόμενη μια πορεία "βλεποντας και κάνοντας".

    Τα περίφημα μέτρα δεν αποσκοπούν να καταστήσουν το χρέος βιώσιμο. Δεν μπορούν. Το χρέος μπορεί να καταστεί βιώσιμο μόνο με τερατώδεις ρυθμούς ανάπτυξης 8-10% επί σειρά ετών. Προφανώς τέτοια νούμερα δεν μπορεί να υπάρξουν. Τα μέτρα έχουν σαν στόχο τον μηδενισμό του πρωτογενούς ελλείμματος, δηλαδή στην ουσία να σταματήσουμε να δημιουργούμε καινούργιο χρέος. Από κεί και πέρα "βλέποντας και κάνοντας".

    Κάποιου είδους αναδιαρθρωση, "κούρεμα" ή όπως θέλετε πείτε το του χρέους είναι υποχρεωτικό να υπάρξει. Αν και μη ειδήμων στα οικονομικά έχω την αίσθηση ότι για το χρέος που στο μεγαλύτερο μέρος του είναι προς κράτη δεν έχει νόημα να αγωνιούμε. Για να το πω με ποδοσφαιρικούς όρους: Μην ψάχνουμε να βρούμε πως θα κερδίσουμε το πρωτάθλημα! Ας δούμε πως μπορούμε να κερδίσουμε τον επόμενο αγώνα! Δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων, αποκρατικοποιήσεις , δημιουργία κλίματος για επενδύσεις, διαρθρωτικές αλλαγές. Αν καταφέρουμε να είμαστε αποτελεσματικοί σε αυτά (καθόλου μα καθόλου εύκολο) τα υπόλοιπα θα έρθουν.

  27. αβγό avatar
    αβγό 09/11/2012 15:49:37

    O ΓΑΠ τη γλίτωσε λόγω βλακείας και Αμερικανικής Ιθαγένειας.
    Ο Σαμαράς δεν έχει τίποτε απ' τα δύο.
    Τη γλιτώνει μόνο αν ψήφισε τα μέτρα για να μην τα εφαρμόσει ποτέ. Είτε γιατί περιμένει μέσα στο Δεκέμβρη λύση της κρίσης Πανευρωπαική, είτε γιατί σκοπεύει στην αντίθετη περίπτωση να "παραδώσει"την κυβέρνηση κρυφά ή φανερά στον Τσίπρα, σε περίπτωση που δεί οτι οι Γερμανοί απαιτούν εφαρμογή. Ο Τσίπρας δεν δεσμεύεται να εφαρμόσει τα μέτρα, αλλα απεναντίας έχει δεσμευτει δημόσια και κατ' επενάληψη να κάνει αυτό που λέει ο Blue Nile: Αμμεση εξαφανιση των πρωτογενών ελλειμμάτων με τη μέθοδο Βαρουφάκη (συμπίεση των μισθών που είναι πάνω απο τα 1500 ευρώ, στα 1500 ευρώ, ήτοι μείωση του ελλείμματος κατα 2 δις), και διασύνδεση των ρυθμών αποπληρωμής των χρεών με την ανάπτυξη.
    Παράλληλα έχει δεσμευτεί και για έλεγχο της νομιμότητας του χρέους (Περιπτώσεις Ακη,Χριστοφοράκου κλπ) με στόχο τη διαγραφή του κατα το παράνομο μέρος αν προκύψει τέτοιο. (Που σίγουρα θα προκύψει, όπως έδειξε η δικαστική εξέλιξη της υπόθεσης Τσοχατζόπουλου).
    Αν δεν κάνει ούτε αυτός τίποτε, μας απομένει το τελευταίο άρθρο του Συντάγματος 114 και γαία πυρί μειχθήτω. (Τόχουμε ξανακάνει).

  28. Γιάννης Φαίλτωρ avatar
    Γιάννης Φαίλτωρ 09/11/2012 16:16:58

    Η Ελλάδα πίνει το κώνειο

    Κύριο άρθρο των New York Times

    Το ελληνικό κοινοβούλιο έκανε ότι έπρεπε να κάνει την Πέμπτη. Παρά κάποιες αποσκιρτήσεις από τον κυβερνητικό συνασπισμό, οι βουλευτές πέρασαν με μικρή πλειοψηφία το νέο πακέτο μέτρων λιτότητας των 23δις δολαρίων που περιλαμβάνει νέες περικοπές στις κοινωνικές υπηρεσίες, στις συντάξεις και στους μισθούς του δημοσίου, καθώς και αυξήσεις φόρων, μέτρα που απαιτήθηκαν από τους ευρωπαίους δανειστές της Ελλάδας.

    Σε αντάλλαγμα η τρόικα υποσχέθηκε να συζητήσει, αλλά όχι να εγγυηθεί, τη μείωση των τιμωρητικών επιτοκίων των δανείων διάσωσης και να ξεκλειδώσει τη βοήθεια 40δις δολαρίων την οποία χρειάζεται η Αθήνα ώστε να αποφύγει τη χρεοκοπία.

    Κανένας υπεύθυνος βουλευτής δεν μπορούσε να αγνοήσει τις τρομερές επιπτώσεις του «όχι». Κανένας όμως, δεν μπορεί να απορρίψει την απειλή που προκαλούν στην κοινωνική σταθερότητα αυτές τις περικοπές. Ακόμα και ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, ο οποίος αγωνίστηκε σκληρά για να περάσει το πακέτο στο κοινοβούλιο, χαρακτήρισε τις επιβαλλόμενες περικοπές «άδικες».

    Γεγονός είναι ότι σχεδόν όλα όσα έχουν περιληφθεί σε αυτό το πακέτο έχουν δοκιμαστεί ξανά και έχουν αποτύχει παταγωδώς. Αυτά τα δυσάρεστα μέτρα δεν θα κάνουν τίποτα για να εξυπηρετηθεί το ελληνικό χρέος, για να έρθει πιο κοντά σε ισορροπία ο προϋπολογισμός ή για να διευκολυνθούν οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που χρειάζεται η Ελλάδα ώστε να αναβιώσει την οικονομία της.
    Αντιθέτως, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα βυθίσουν ακόμη περισσότερο μία οικονομία που έχει ήδη συρρικνωθεί κατά 25% καθιστώντας ανέφικτη τη δημοσιονομική βελτίωση.

    Η φιλοσοφία γύρω από την επιβολή της λιτότητας υποτίθεται ότι είχε ως στόχο τη μείωση του κλάσματος του χρέους προς το ΑΕΠ της Ελλάδας. Αλλά το κλάσμα έχει μεγαλώσει παρ’ όλες τις διαγραφές χρεών και τα πακέτα διάσωσης επειδή η οικονομία συρρικνώθηκε πάρα πολύ.

    Η Ελλάδα δεν θα μπορεί να πληρώσει τα χρέη της εάν κατεβάσει ρολά στην οικονομία της. Ο κόσμος πρέπει να επιστρέψει στη δουλειά του. Ο μόνος τρόπος είναι μέσω νέων διαγραφών χρέους και πιο χαμηλών επιτοκίων στα ευρωπαϊκά δάνεια, όπως επίσης και με το άνοιγμα των κλειστών αγορών εργασίας.

    Αλλά μέτρα τα οποία θα επεκτείνουν και θα βαθύνουν την βαθύτατη ύφεση της Ελληνική οικονομίας είναι βέβαιο ότι θα εντείνουν την αντίθεση της κοινής γνώμης στις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας κάτι το οποίο θα αύξανε την ανεργία πάνω από το 25%. Και η επιβολή νέων φόρων στα καύσιμα καθώς και οι νέες χρεώσεις στο σύστημα υγείας θα χτυπήσει τους απλούς ανθρώπους καθιστώντας ένα σκανδαλωδώς άδικο φορολογικό σύστημα, ακόμα πιο άδικο.

    Οι απλοί Έλληνες χάνουν την εμπιστοσύνη τους σε ένα πολιτικό σύστημα το οποίο νοιώθουν ότι έχει αποτύχει να τους προστατεύσει από την οικονομική καταστροφή. Οι Έλληνες βουλευτές το γνωρίζουν αλλά νοιώθουν υποχρεωμένοι να κάνουν ότι τους ζητούν οι Ευρωπαίοι δανειστές. Υποψιαζόμαστε ότι και πολλοί από τους πιστωτές επίσης γνωρίζουν ότι η λιτότητα δεν είναι η λύση. Προς το παρόν όμως, δεν θέλουν να αμφισβητήσουν την Angela Merkel που εξακολουθεί να πιστεύει ότι μόνο η οικονομική τιμωρία θα ωθήσει τους Έλληνες στη μεταρρύθμιση.

    Μπορεί αυτή η πολιτική φόρμουλα να είναι νικηφόρος για τη Γερμανία, όπου η κα Merkel έχει να αντιμετωπίσει τις εκλογές του επόμενου χρόνου, αλλά είναι μια βαθιά και εξαιρετικά περιττή τραγωδία για την Ελλάδα

  29. Samurai avatar
    Samurai 09/11/2012 17:11:25

    Κύριε Ροδινέ.
    Εδώ και τρία χρόνια μέρα τη μέρα βομβαρδιζόμαστε με διάφορες θεωρίες που αφορούν το χρέος της χώρας,τα ελλείμματα,τα έσοδα και έξοδα του κράτους τις δανειακές μας υποχρεώσεις,φορολογικά νομοσχέδια,θεωρίες επιστροφής στη δραχμή,θεωρίες χρεοκοπίας και θεωρίες ανάκαμψης μετά από μερικά χρόνια.
    Αυτό που με ανησυχεί δεν είναι η πληθώρα αυτών των θεωριών αλλά οι τεράστιες ''αποστάσεις'' που τις χωρίζουν.
    Μου κάνει πολύ μεγάλη εντύπωση το γεγονός ότι όλοι αυτοί οι ειδικοί συμφωνούν στους αριθμούς !
    Οι αριθμοί δεν αφήνουν περιθώρια παρανοήσεων.Τι μας δείχνουν αυτοί οι αριθμοί? 'Οτι κάψαμε όλα τα χαρτιά μας και ότι τουλάχιστον για την επόμενη δεκαετία θα πεινάσουμε στην κυριολεξία.
    Κι όταν το κύριο μέλημά μας θα είναι πως να γεμίσουμε το στομάχι μας κι αυτό των παιδιών μας,από την πίσω πόρτα θα έχουν ήδη χαθεί τα χωράφια μας τα οικόπεδά μας τα σπίτια μας και οι ακρογιαλιές μας.
    Και όλα αυτά που θα μας τα αρπάξουν για ένα κομμάτι ψωμί δεν πρόκειται να μας τα φέρουν πίσω οι υπάλληλοι της βουλής, ούτε οι άγαμες θυγατέρες όπως σωστά λέει ο φίλτατος Φαίλτωρ.

    • αβγό avatar
      αβγό @ Samurai 09/11/2012 18:48:34

      Ας κάνω μια υπόθεση σύμφωνα μ' αυτά που λές. Αφού με γυρίσουν ανάποδα και δεν μείνει ούτε δεκάρα στις τσέπες μου για το ψωμί των παιδιών μου, μου παίρνει το σπίτι η εφορία, επειδή δεν έχω να πληρώσω και μετά απο πλειστηριασμό έρχεται κάποιος που προφανώς έχει "λίπος" , έλληνας ή ακόμα χειρότερα ξένος και το παίρνει. Πιστεύεις πως όταν εγώ κυριολεκτικά δε θα έχω να χάσω τίποτε απολύτως αυτή τη φορά, θα τον αφήσω αυτόν με το περίσσιο λίπος να κοιμάται μέσα στο σπίτι μου πίνοντας στη υγεία του κορόιδου που θα κοιμάμαι στο απέναντι παγκάκι?
      Κούκγι θα γίνει όλη η Ελλάδα φίλε μου. Ελπίζω να μας διαβάζει ο Σαμαράς και οι ιθύνοντες και να πράξουν επι τέλους το καθήκον τους.
      Και μη νομίσουν οτι θα βάλουν τα Ματ. Θα χρειαστούν πέντε ξάγρυπνους για κάθε σπίτι επι 24 ώρες το 24ωρο...

      • Samurai avatar
        Samurai @ αβγό 09/11/2012 23:20:05

        Αβγό.
        Ο κύριος Σαμαράς μας ακούει,μας διαβάζει,μας συμπονεί.
        Και θα μας σώσει.
        Θα σωθούμε όλοι για να μπορέσουμε να εργαστούμε σκληρά
        και να ξανααποκτήσουμε όλα αυτά που θα έχουμε υποθηκευμένα.

  30. talos avatar
    talos 09/11/2012 17:21:10

    ... Σκέψου κάτι άλλο, απαιτεί η Αυτού Μεγαλειότης ο Βασιλεύς.
    Σκέψου ένα μαύρο αστέρι. Και σκέφτεται ένα μαύρο αστέρι.
    Σκέψου στεγνό νερό. Και σκέφτεται στεγνό νερό.
    Σκέψου ένα ποτάμι δεμένο με αχυρένια σκοινιά. Και το σκέφτεται.
    Τότε σπεύδει ένας σπουδαστής και ζητά: Σκέψου ημίτονον άλφα μεγαλύτερο απ' το ένα.
    Κι ο Τσίτο χλομιάζει και θλίβεται: Να τον συγχωρούνε πολύ. Το ημίτονο είναι
    μεταξύ του συν ένα και του πλην ένα. Δεν γίνεται τίποτα μ' αυτό.

    Κι αφήνει τη μεγάλη βασιλική αυτοκρατορία, ήσυχα υφαίνει τον δρόμο του...

    Μίροσλαβ Χόλουμπ, "Ο ΜΑΓΟΣ ΤΣΙΤΟ"

  31. blue nile avatar
    blue nile 09/11/2012 17:43:17

    Από τη στιγμή που δεν συμφέρει στους , και μιλάμε για αυτή τη χρονική περίοδο, να μας βγάλουν από την ένωση του ευρώ θα ανακεφαλαιοποιούσαν τις τράπεζες.
    Όμως σε εκείνη την περίπτωση οι τράπεζες θα έπρεπε να δώσουν εχέγγυα τα οποία ουσιαστικά θα τις έπαιρναν από τυος ιδιοκτήτες τους και η κυριότητα τους θα περνούσε σε όποιον τις χρηματοδοτούσε. Πχ στην ΕΚΤ,
    Αυτό δεν το ήθελαν με τίποτα τα αφεντικά των τραπεζών και με τα ιδιόκτητα τους ΜΜΕ ( τους ανήκουν γιατί τους ανήκουν τα χρέη τους) και εκμεταλευόμενοι τις σχέσεις στοργής με το πολιτικό σύστημα, σπρώχνουν όσο μπορούν την υπόθεση του μνημόνιο ΙΙΙ.
    Για να παραμείνουν αφεντικά στις τράπεζες που οι ίδιοι χρεωκόπησαν.

    • αβγό avatar
      αβγό @ blue nile 09/11/2012 19:52:45

      Λίγο περίεργος ο συλλογισμός σου μου φαίνεται...
      Δηλαδή με την ανακεφαλαιοποίηση οι Ελληνικές τράπεζες περνάνε στην ΕΚΤ?
      Τότε γιατί σκίζονται τα αφεντικά τους να ετοιμάζουν συγχωνεύσεις? Για μια χαμένη υπόθεση?

  32. blue nile avatar
    blue nile 09/11/2012 17:43:41

    ...δεν συμφέρει στους εταίρους...

  33. ΚΟΙΝΟΣ ΝΟΥΣ avatar
    ΚΟΙΝΟΣ ΝΟΥΣ 09/11/2012 17:44:02

    Γιατί ρε παδιά " να μας πάρουν οι ξένοι στα σοβαρά " ; αυτοί είναι οι δάσκαλοι και εμείς τα μαθητούδια; εμείς δεν μπορούμε να πάρουμε στα σοβαρά τους εαυτούς μας;

  34. ορεσείβιος avatar
    ορεσείβιος 09/11/2012 21:01:06

    Ούτε για αστείο να μην υπολογίζουμε σε τέτοιες σωτηρίες...
    Η τραγική μας μοίρα, μας τα είπαν οι αρχαίοι μας πρόγονοι εδώ και αιώνες αλλά τα ξεχνάμε, μας οδηγεί υποχρεωτικά στην δύκολη επιλογή και λύση χωρίς εναλλακτική πορεία.
    Οποιος πολιτικός θέλει να γίνει σωτήρας πρέπει να αυτοκαταστραφεί πολιτικά αλλιώς λύση δεν υπάρχει.
    Οσο δεν έχουμε παραγωγή δική μας που να αντανακλάται σε χρήμα , λύση πέρα απο την ξένη βοήθεια δε υπάρχει.
    Ακόμη και οι λύσεις για πρωτογενή πλεόνασμα,ανάπτυξη, παραγωγή, δραχμές κλπ πετυχαίνουν και πάλι με ξένη βοήθεια και μάλιστα αν φύγουμε απο ΕΕ σε ακόμη μεγαλύτερες ποσότητες.
    Αρνουμαστε να παραδεχτούμε την αδυναμία μας ως λαός και κράτος.
    Ψελλίζουμε για ηρωισμούς και μεγάλες ιδέες όταν δεν έχουμε κυριολεκτικά ούτε ψωμί δικό μας για να το φάμε ξερό.Πρέπει να μας δώσουν ακόμη και το ψωμί ώστε να κάνουμε επανάσταση φτωχοί και υπερήφανοι.
    Χάσαμε κάθε επαφή με την λογική .Αγνοούμε βασικούς κανονες της οικονομίας και δεν έχουμε καταλάβει τον ρόλο χρήματος ,παραγωγής και κράτους.
    Θεοποιούμε σε συνθήκες επικίνδυνες το όνομα του χαρτιού (δραχμή) αγνοώντας με επικινδυνη αφέλεια ότι αυτό αν δεν συνδεθεί με πραγματική παραγωγή προιόντων είναι απλά ένα κουρελόχαρτο.
    Και αν εμείς, ως κοινωνία, δεν μπορούμε ή δεν θέλουμε να καταλάβουμε την θέση μας, οι πολιτικοί μας είναι σε χειρότερη θέση.
    Οσοι γνωρίζουν φοβούνται δικαιολογημένα να πούν στην κοινωνία την πραγματική αλήθεια και όσοι είναι τραλαλά τραλαλό υπόσχονται παραδείσους δραχμής και ευμάρειας χωρίς κόπο και δουλειά.
    Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να περιμένουμε τους μεγάλους παίχτες να ξεκαθαρίσουν τις μεταξύ τους σχέσεις και μετά το δικό μας θέμα θα τελειώσει.
    Δεν μπορούμε να έχουμε πρωτοβουλίες κινήσεων ή να προβούμε σε επιθετικές κινήσεις...Απέναντι στη ισχυ των θωρακισμένων μεραρχιών της γερμανίας όσο και επιτεθείς με τα ξιφη και τα λαινοντούφεκα θα συντριβείς...
    Μόνο αντίσοιχες δυνάμεις μπορούν να τις αντιμετωπίσουν και αυτό περιμένουμε να συμβεί.
    Οσο είμαστε ζωντανοί ως χώρα ελπίζουμε να τα καταφέρουμε.
    Οι γερμανοί στο τέλος θα αναγκασθούν να ανοίξουν το πορτοφόλι τους.Δεν γίνεται αλλιώς ,το ξέρουν όλοι.
    Ομως αν κάτι γίνει στραβά και εκτός ελέγχου εμείς που εκτός απο τα χρήματα και την παραγωγή μας λείπει και η κρατική διοίκηση (ουσιαστικά δεν υπάρχουμε ως κράτος δυτικού τύπου) κινδυνεύουμε περισσότερο απο όλους.
    Το ότι μας θεωρούν αφερέγγυους ,και με το δίκιο τους, δεν πρέπει να το ξεχνάμε.Ξέρουν ότι στην πρωτη ευκαιρία θα τους ξαναπουλήσουμε αέρα και φύκια..Αν μας αφήσουν μόνους μας να οργανωθούμε είναι σίγουρο ότι σε 5-6 χρόνια θα έχουμε άλλο τόσο χρέος και θα χάσουν τα λεφτά τους, αν μας πιέσουν πολύ και απότομα να οργανωθούμε και να αλλάξουμε δομές σε 2-3 χρόνια κινδυνεύουν να διαλυθούμε και να χάσουν πάλι τα λεφτά τους.Και όλα αυτά σε μια περίοδο που η Ευρώπη πρέπει να αποφασίσει αν θα προχωρήσει σε ένωση ή διάλυση.
    Και εμείς?
    Ξέρουμε τι θέλουμε?
    Μάλλον επιθυμούμε την πρώτη χαλαρή επιλογη, δώστε τα λεφτά και βλέπουμε μετά, τόσα χρόνια έτσι την βγάλαμε .
    Αυτή την φορά αγρίεψαν όμως οι γερμανοί.
    Αν κατορθώναμε να διορθώσουμε στοιχειωδώς το μαγαζί μας ,νομίζω ότι πολύ εύκολα θα λυνόταν το θέμα χρέους κλπ.
    Το ότι μας θέλουν να υπάρχουμε στην μελλοντική ένωση της ευρωπης είναι το μόνο που μας κρατάει εν ζωη ακομη και αυτό που μπορεί τελικά να μας σώσει.
    Ομως τις συντάξεις αγάμων κορασίδων και εφάπαξ εκατοντάδων χιλιάδων σε αργόσχολους θα πρέπει να ξεχάσουμε ,έτσι ή αλλιώς
    Ακομη και ο τσίπρας να αναλάβει, αυτά θα κοπούν.
    Αν το συνειδητοποιήσουμε αυτό, ότι πρέπει να αλλάξουμε δομές, όλα είναι εύκολα .
    Το χρήμα είναι το ευκολότερο ζήτημα του προβλήματος μας ,οι δομές μας και η πολιτιστική μας κρίση είναι αυτό που πρέπει να λυθεί. Το να βρεθούν 20-30 δις απο το παγκόσμιο σύστημα είναι εύκολο , όμως μετά απο αυτό εμείς θα τα καταφέρουμε ή θα αρχίσουμε το 2020 ξανα μανά να παζαρεύουμε νέα δάνεια και διαγραφές χρεών?

  35. FALCON avatar
    FALCON 09/11/2012 21:56:49

    Πίνακας 1.2 Βασικά μεγέθη της Ελληνικής οικονομίας
    (% ετήσιες μεταβολές, σταθερές τιμές)
    2011 2012 2013
    ΑΕΠ -6,9 -6,5 -3,8
    Ιδιωτική κατανάλωση -7,1 -7,7 -5,9
    Δημόσια κατανάλωση -9,1 -6,5 -7,2
    Επενδύσεις -20,7 -18,5 -3,7
    Εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών -0,3 0,4 2,5
    Εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών -8,1 -10,1 -5,3
    Εναρμονισμένος ΔΤΚ 3,1 1,2 0,7
    Αποπληθωριστής ΑΕΠ 1,6 -0,1 -0,1
    Απασχόληση -6,7 -8,2 -3,0
    Ποσοστό ανεργίας 17,3 23,5 24,

    Τομέας παρέμβασης 2013
    Δαπάνες
    1. Αναδιάρθρωση δημόσιου τομέα 483
    2. Αναδιάρθρωση τοπικής αυτοδιοίκησης 100
    3. Μισθολογική δαπάνη 1.100
    4, Δαπάνη για συντάξεις 3.799
    5. Κοινωνικά επιδόματα 347
    6. Υγειονομική περίθαλψη 803
    7. Εθνική Άμυνα 304
    8. Παιδεία 132
    9. Εξορθολογισμός ΔΕΚΟ 241
    Α. Σύνολο επίδρασης στο σκέλος των δαπανών 7.308
    Έσοδα
    1. Αύξηση εσόδων από τον εξορθολογισμό των οικογενειακών επιδομάτων 427
    2. Αύξηση εσόδων από την αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης κατά 2 έτη 5
    3. Μείωση επιστροφών εσόδων 60
    Β. Σύνολο επίδρασης στο σκέλος των εσόδων 492
    Σύνολο επίδρασης μέτρων (Α + Β)* 7.800
    TO ΧΡΕΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΒΙΩΣΙΜΟ ΟΧΙ ΓΙΑΤΙ ΝΕ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΑ ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΙ , ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΕΠΟΜΕΝΩΣ ΕΦΙΚΤΟΙ. ΜΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΣΤΟΝ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΟΥ 2012 ΚΑΙ 2013 ΒΑΣΕΙ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΠΕΙΘΕΙ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΟΙΟ ΑΔΑΗ ΣΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ

  36. Γιωργος avatar
    Γιωργος 09/11/2012 23:19:57

    Μην ανησυχείτε....αυτα ειναι τελευταια μετρα! Το ειπε και ο Αντωνης Σαμαρας!

  37. vagmyl avatar
    vagmyl 10/11/2012 12:40:20

    "Ρωτάω, λοιπόν, αφού δεν έχουν συμφωνήσει στη βιωσιμότητα του χρέους, τότε με ποιό σενάριο και ποιά δεδομένα μας επέβαλλαν αυτό το βάρβαρο πακέτο λιτότητας;"...
    Προφανώς, με το σταθερό στόχο της λεηλασίας του πλούτου της χώρας και του εξανδραποδισμού των ανθρώπων της.
    Να έχουν κάτι διαφορετικό να ψελλίσουν οι ντόπιοι πρωτεργάτες της υλοποίησης αυτού του πακέτου (και φυσικοί αποδέκτες του ερωτήματος), Σαμαράς, Βενιζέλος, Στουρνάρας & Σια;

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.