#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
26/05/2012 05:30
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Ύστερα από 2.500 χρόνια: Αθώος -αλλά με ισοψηφία- ο Σωκράτης



Είκοσι πέντε αιώνες μετά την καταδίκη σε θάνατο του Αθηναίου φιλόσοφου Σωκράτη, διακεκριμένοι ανώτατοι δικαστές από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, αλλά και πλήθος κοινού, αθώωσαν σήμερα τον αρχαίο στοχαστή, στην αναπαράσταση της δίκης του που έγινε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση.

Οι δικαστές ισοψήφισαν στην απόφασή τους, με ψήφους πέντε υπέρ και πέντε κατά της καταδίκης του Σωκράτη και ως εκ τούτου δεν καταδίκασαν τον Σωκράτη. 

Περισσότερο ένθερμο υπέρ του Αθηναίου φιλοσόφου ήταν το κοινό που ψήφισε με 584 ψήφους υπέρ της αθώωσής του, έναντι 282 που ψήφισαν την ενοχή του.

Το 399 π.Χ. ο Σωκράτης αντιμετώπισε στην Αθήνα τις κατηγορίες της διαφθοράς των νέων και της ασέβειας προς τους θεούς. Δικάστηκε από το Δικαστήριο της Ηλιαίας που απαρτιζόταν από 500 Αθηναίους πολίτες. Κατά τη σημερινή αναπαράσταση της δίκης κατήγοροι και συνήγοροι του Σωκράτη εξέθεσαν στο δικαστήριο τις απόψεις τους, σκιαγραφώντας και το γενικότερο κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο της εποχής, που στιγματίστηκε από την επιβολή της τυραννίας των Τριάκοντα το 404 π.Χ. και την επαναφορά του δημοκρατικού καθεστώτος σε λιγότερο από ένα χρόνο. Ο Σωκράτης κατηγορήθηκε ότι γνώριζε προσωπικά ορισμένους από τους τυράννους και διατέλεσε δάσκαλός τους.

Εκπροσωπώντας την κατηγορούσα αρχή, ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Παπαδημητρίου, εξήγησε ότι ο Σωκράτης φέρει την ευθύνη πράξεων που οι κατηγορίες δεν έχουν αποδώσει στην έκταση και το βάθος που πρέπει.

«Ο Σωκράτης ήταν ο πνευματικός, ο ιδεολογικός ηγέτης των Τριάκοντα Τυράννων της Αθήνας, που εγκατέστησαν την ολιγαρχία το 404 π.Χ και εκτέλεσαν 1.500 δημοκράτες Αθηναίους. Ο Σωκράτης διαφθείρει τους νέους κάνοντάς τους οπαδούς της ολιγαρχίας και εχθρούς της δημοκρατίας. Επίσης, κατηγορείται γιατί δεν σέβεται τους θεούς αυτής της πόλης, δηλαδή τους δημοκρατικούς θεούς και άρα τους δημοκρατικούς θεσμούς», είπε.

Ο κατήγορος Ηλίας Αναγνωστόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής Ποινικών και Εγκληματολογικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, συμπλήρωσε ότι «μόλις τέσσερα χρόνια πριν από τη δίκη, το 403 π.Χ. είχε αποκατασταθεί η αθηναϊκή δημοκρατία και οι Αθηναίοι ήξεραν ότι η δημοκρατία ήταν τρωτή και υπήρχαν εχθροί μέσα στην πόλη και από άλλες πόλεις που επιχειρούσαν να βλάψουν το πολίτευμα».

Καταλήγοντας στην αγόρευσή τους οι δύο κατήγοροι παρατήρησαν: «Σας ζητούμε να μην καταδικάσετε την Αθήνα, να μην πιστέψετε ότι η Αθήνα αδίκησε τον Σωκράτη, αλλά ότι ο πολίτης Σωκράτης έβαλε σε κίνδυνο την αθηναϊκή δημοκρατία. Η Δημοκρατία κινδύνεψε και αμύνθηκε ως όφειλε».

Τις κατηγορίες επιχείρησαν να αντικρούσουν οι συνήγοροι του Σωκράτη, Μάικλ Μπέλοφ και Πατρίκ Σιμόν.

Ο κ. Σιμόν επισήμανε ότι ο Σωκράτης κατηγορήθηκε για διαφθορά των νέων, ωστόσο «το να εκπαιδεύεις τους νέους δεν είναι αδίκημα, το να εκφέρεις την άποψή σου δεν είναι αδίκημα. Γιατί να ποινικοποιήσουμε την έκφραση των ιδεών που δεν ήταν σύμφωνες με την εποχή τους;»

Ο ίδιος πρόσθεσε: «Μπορεί ανάμεσα στους μαθητές του Σωκράτη να βρίσκονταν κάποιοι από τους Τριάκοντα, ωστόσο είχε τόσους άλλους μαθητές. Ο Σωκράτης δεν πίστευε στη δημοκρατία, ήταν σκεπτικιστής, αλλά δεν πίστευε και στην ολιγαρχία. Εξάλλου, δεν έχουμε κανένα στοιχείο για συμμετοχή του σε βίαιη πράξη».

Οι δύο συνήγοροι του Σωκράτη κατέληξαν την αγόρευσή τους λέγοντας: «Η Ιστορία των Αθηνών θα πει ότι η Αθήνα ήταν η κοιτίδα της ελευθερίας του λόγου, της δημοκρατίας και των τεχνών. Από εσάς εξαρτάται να μην πουν ότι η πόλη αυτή δολοφόνησε τον μεγαλύτερό της φιλόσοφο».

Αιτιολογώντας την απόφασή της να ψηφίσει την ενοχή του Σωκράτη, η πρόεδρος των δικαστών, Λορέττα Πρέσκα, πρόεδρος του Αμερικανικού Περιφερειακού Δικαστηρίου της Νότιας Περιφέρειας της Νέας Υόρκης, επισήμανε: «Η άρνηση του σεβασμού προς τους θεούς και την πόλη σημαίνει προδοσία από τον Σωκράτη και με τη διδασκαλία του δηλητηριάζει και τις ψυχές των νέων. Για τη δημοκρατία, τις αξίες, τις παραδόσεις και την ευσέβεια που οι Αθηναίοι πιστεύουμε, θα πρέπει να ψηφίσω την ενοχή του».

Ο Φρανσουά Τερέ, μέλος της Ακαδημίας Ηθικών και Πολιτικών Επιστημών της Γαλλίας, που ψήφισε υπέρ της αθώωσης του Σωκράτη, υπογράμμισε: «Ο Σωκράτης ήταν φιλόσοφος και ένας φιλόσοφος είναι εύκολος στόχος. Ωστόσο, μας έδωσε το μεγαλύτερο δώρο του κόσμου, το δικαίωμα στην αμφιβολία».

Σημειώνεται ότι αντίστοιχη εκδήλωση είχε διοργανώσει το Ίδρυμα Ωνάση και πριν από ένα χρόνο στο Ομοσπονδιακό Δικαστήριο της Νέας Υόρκης, το οποίο είχε αθωώσει τον Σωκράτη.

ΣΧΟΛΙΑ

  1. ΚΥΘΗΡΙΟΣ avatar
    ΚΥΘΗΡΙΟΣ 26/05/2012 06:21:46

    Ὣς γνωστόν,ἡ ἀρχή εἶναι τό ἣμισυ τοῦ παντός.
    Ἒτσι σιγά-σιγά θά πάρουν σειρά καί ὁ Ἂκης,καί ὁ Χριστοφοράκος,καί ὁ Τσουκᾶτος...Ἒν ἀναμονή λοιπόν τῶν δικαστικῶν ἀποφάσεων....,σέ δυό μέ δυόμιση χιλιάδες χρόνια ἀπό σήμερα!
    Ὂχι,γιατί μερικοί νομίζουν ὃτι ἡ δικαιοσύνη κωλυσιεργεῖ...

  2. Πάύλος avatar
    Πάύλος 26/05/2012 07:43:09

    Φρίττω στην εικόνα των αξιολύπητων συμπλεγματοφόρων, να εξικνούνται σε ..τάρταρα μικροψυχίας και και βλακείας, επειδή άγονται από μικρονοΐκή .....¨προοδευτικότητα" !!!
    Είναι σαν να λέμε: "το ΠΑΣΟΚ και οι άλλες προοδευτικές δυνάμεις" .
    Ούτε καν να ατενίσουν το δυσθεώρητο ύψος του μεγαλύτερου Δασκάλου της ανθρωπότητας δεν είναι ικανοί οι δύσμοιροι !!
    Πόσο εκκωφαντικά επιβεβαίωσαν, ότι η αριστοκρατική Σκέψη, είναι κάτι πολύ σπουδαίο και μεγάλο, για να χωρέσει στην κακομοιριά τους !!

    ."......Καθεύδοντες διατελοίτε αν, ω άνδρες Αθηναίοι, ει μη τίνα άλλον ο Θεός ύμΐν έπιπέμψειε, κηδόμενος υμών!!!!!!!!!!!!!!" Σωκράτης.

  3. αποκατάσταση avatar
    αποκατάσταση 26/05/2012 07:46:09

    Ο Κωνσταντίνος Πλεύρης είχε καταθέσει αίτημα στον Άρειο Πάγο αν θυμάμαι καλά πριν δέκα χρόνια για επανεξέταση της δίκης και οι σώφρονες δικοί μας το απέρριψαν θαρρώντας τον γραφικό. Προφανώς οι ξένοι είναι κουτόφραγκοι και εμείς οι έξυπνοι.

  4. dikefalosaitos avatar
    dikefalosaitos 26/05/2012 08:24:45

    Δεν ξέρω πόσοι είδαν την δίκη στο ίντερνετ, πάντως να πληροφορήσω, ότι τα επιχειρήματα των κατηγόρων ήταν πολύ δυνατά.
    Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που ενώ όλοι ήθελαν να αθωώσουν τον Σωκράτη, στο τέλος είχαν κλονησθεί ως προς την επιλογή τους.

  5. dikefalosaitos avatar
    dikefalosaitos 26/05/2012 08:35:18

    Στην Ελλάδα έγινε.
    Οι δικαστές ήταν και ξένοι και Έλληνες.
    Οι κατήγοροι ήταν Έλληνες, οι συνήγοροι ξένοι.

    • tak avatar
      tak @ dikefalosaitos 26/05/2012 08:45:46

      Δικέφαλε, όλες τις μ@λ@κίες οι Έλληνες τις κάνουν! Άλλωστε θα μπορούσε ποτέ ο πρόεδρος του ιδρύματος να ζούσε στο πνεύμα του Σωκράτη; Όχι Ασφαλώς! Αντίθετα, ο Αριστοτέλης Ωνάσης θα μπορούσε να είναι και μαθητής και φίλος του Σωκράτη! Είδες πως γίνεται; Ο πρόεδρος να υπεραμύνεται της καθεστηκυίας τάξης, ενώ αυτός που δημιούργησε τον πρόεδρο, ο θεός Αριστοτέλης, ότι πέτυχε, το πέτυχε κόντρα στην καθεστηκυία τάξη!

      • dikefalosaitos avatar
        dikefalosaitos @ tak 26/05/2012 08:54:05

        tak, το είδες;
        Επί της ουσίας, δεν υπήρχαν κατήγοροι Σωκράτη, αλλά συνήγοροι Αθηναίων και συνήγοροι Σωκράτη.
        Κι εγώ πριν παρακολουθήσω την "δίκη", θα έριχνα με κλειστά τα μάτια αθώος, όμως εμείς κρίνουμε με μια άνεση 2.500 χιλιάδων χρόνων, όμως εκείνοι έκριναν τότε, με εκείνα τα δεδομένα.
        Πάντως τα επιχειρήματα των συνηγόρων των Αθηναίων ήταν πολύ δυνατά.

        • tak avatar
          tak @ dikefalosaitos 26/05/2012 09:06:14

          Γι αυτό ανέφερα την καθεστηκυία τάξη και έκανα την αντιδιαστολή μεταξύ προέδρου και Αριστοτέλη Ωνάση. Ας πούμε πως η ματιά μου ξέφυγε από τη δικαστική - νομική σκοπιά και πήγε στην κοινωνική - κοινωνιολογική σκοπιά.
          Όσο για το κλίμα της εποχής, μη χάνεσαι... Όπως σήμερα οι Νεοέλληνες, έτσι και οι Αρχαίοι κάναν τις μ@λ@κίες τους. Ίδιο νοσηρό κλίμα και τότε και τώρα, μόνο που τα γράμματα και ο πολιτισμός τότε ήταν το βασικό στοιχείο της ζωής τους...

  6. juliet avatar
    juliet 26/05/2012 09:06:06

    Kαλημέρα,
    Μένω στα λόγια του Τερέ......μας έδωσε το μεγαλύτερο δώρο του κόσμου,το δικαίωμα στην αμφιβολία''.,και
    αντιπαραθέτω από τους Στοχασμούς ενός άλλου στοχαστή νεώτερου ,που αφορίστηκε για τις ιδέες του και την ελευθερία του λόγου του και τις σκέψης του,γιατί είναι ακατόρθωτο μέσα σε λίγες λέξεις να πεις ...τόσα πολλά για τον Σωκράτη ,τον ΕΝΑ και ΜΟΝΑΔΙΚΟ τον ΕΛΛΗΝΑ που δολοφονήθηκε από μικρόψυχους και μικροκομματικούς διεφθαρμένους ΕΛΛΗΝΕΣ.
    ''Ετσι,λ.χ ,όταν θέσωμεν ως αρχήν μας ότι η φύση πλάθει τους ανθρώπους όπως αυτή θέλει,άλλους καλούς και άλλους κακούς ,και ότι ακολούθως η φύση είναι υπεύθυνη δια τα πλάσματά της ,και όχι τα πλάσματα για τον εαυτόν τους ,επειδή εκείνα δεν έπλασαν τον εαυτόν τους .έπεται ότι η ευθύνη και η αξιομισθία ανήκουν εις την πλάστριαν φύσην,όχι στο πλάσμα της άνθρωπον.
    Το συμπέρασμα τούτο της ευλογοφανούς εκείνης αρχής ,φέρνει αναπαφεύκτως 1ον την ατιμωρισίαν των κακουργημάτων!-2ον την αμισθίαν των εναρέτων πράξεων!
    Εμπρός σε τούτο το ύστερο εξαγόγενο ,η συνείδηση αποδοκιμάζει και γυρίζει ' πίσω να εξετάση την αρχήν ,η οποία εξέννησε ένα τέτοιο απαράδεκτο.Ερευνώντες δε και εξετάζοντες ευρίσκομεν ότι.
    Δεν είναι ακριβώς ειπωμένο ότι η φύση πλάθει τον άνθρωπον ,αλλά μάλλον πρέπει να ειπωθεί ότι η φύση πλάθεται εις άνθρωπον .Και ,επειδή καθένας είναι υπεύθυνος ,ως ακόμη και αξιόμισθος ,δια τον ποιον του ,η κακή φύση η αναπτυσσομένη εις κακόν άνθρωπον ,είναι υπεύθυνη δια το κακόν της ποιόν,και η καλή φύση η αναπτυσσόμενη εις καλόν 'άνθρωπον ,είναι αξιόμισθη ,δια τον καλό της ποιόν.
    Ως και όταν η φύση ήθελε κάμνει τον κακούργον τοιούτον,ως και τότε δεν ήθελεν είν'ανεύθυνος δια τας κακουργίας του.Επειδή ,κοντά στην κακουργικήν του κλίσην ,η φύση του έδοσε και λογικό ,και συνείδηση ,και ελευθέραν εκλογής.Ωστε εν γνώσει του εκλέγει το κακό εις το οποίον ευχαριστείται,και ακολούθως είναι υπεύθυνος δια την εν γνώσην του κακουργικήν εκλογήν του.
    Περι-πλέον.-Ο πλησίος έχει το φυσικό δικαίωμα της διατηρήσεώς του ,και της ευημερίας του.Ωστε ,αδιάφορο δι'αυτόν η πηγή της κακουργίας του κακούργου,και δικαιούται να ασφαλιστή εναντίον του,ως και μεταχειριζόμενος βία.
    Αλλα και αν υποθέσωμεν ότι η φύση κάμνει και ανθρώπους τόσον ελαττωμένους ώστε να λείπουν ολοτελώς από συνείδηση και από ελευθερίαν εκλογής-ως και τότε θα θεωρήσωμε τους τοιούτους ως ανθρωπόμορφα θηρία ,τα οποία δικαιούμεθα να τιμωρόύμε ,και να φονεύομε, προς υπεράσπισην της διατηρήσεώς μας κ'ευημερίας μας.................................
    Και γι'όλα αυτά και πολλά άλλα ΑΦΟΡΙΣΤΗΚΕ .Κάποιες άλλες εποχές ισως να του είχανε δώσει κώνειο.
    Θέλει τόλμη να παραδεχτείς ,θέλει θάρρος να αναγνωρίσεις ,θέλει θάρρος να πας κόντρα και να σηκώσει κεφάλι ακόμη και αν ξέρεις ότι θα προσπαθήσουν να στο κόψουν .
    ''Ευχαριστώ το Θεό ότι δεν με έκαμε παλιάνθρωπο,αλλά τον μέρφομαι ότι με έβαλε να ζω ανάμεσα σε παλιανθρώπους.''
    Ο λόγος για τον Λασκαράτο .
    Αντιπαράθεσα τον Λασκαράτο θέλωντας να αποδείξω ότι τίποτε δεν αλλάζει ...η επανάληψη είναι αποδεδειγμένη .

  7. Kargia avatar
    Kargia 26/05/2012 09:53:02

    Ερώτηση: Σε όλα τα βιβλία που γνωρίζω αναφέρεται ότι η ισοψηφία απαγορεύονταν έμμεσα καθώς η Βουλή των 400 είχε 401 και των 500 είχε 501 μέλη ώστε να είναι περιττός αριθμός. Μάλιστα οι ψήφοι στην περίπτωση του Σωκράτη ήταν 281-220. Πως στο καλό αυτή η δίκη παρωδία κατέληξε σε ισοπαλία 5-5? Υπάρχει κάποιος ειδικός επί του θέματος?

    • juliet avatar
      juliet @ Kargia 26/05/2012 10:20:55

      Απ'ότι θυμάμαι το λαικό δικαστήριο της Ηλιαίας απαρτιζότανε από 500 δικαστές κληρωμένους από το σύνολο των ηλικιωμένων πολιτώ.H πρώτη ψηφοφορία 281-220 ήτανε για την ενοχή του .
      Στην δεύτερη ψηφοφορία που αφορούσε τη ποινή η καταδίκη σε θάνατο ψηφίστηκε με 300-201 .
      Καθαρά πλειοψήφισε η καταδίκη του.

      • Kargia avatar
        Kargia @ juliet 26/05/2012 14:23:56

        281+220=501=300+201. Άρα τελικά το δικαστήριο απαγόρευε την ισοψηφία.

  8. δημης avatar
    δημης 26/05/2012 11:23:38

    ΣΥΓΝΩΜΗ.... ΑΝ ΔΕΝ ΕΒΛΕΠΑ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ....ΘΑ ΝΟΜΙΖΑ ΟΤΙ ΕΠΡΟΚΕΙΤΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΛΛΟ..ΣΩΚΡΑΤΗ...
    -ΕΚΤΟΣ ΑΝ...ΜΑΣ ΕΤΟΙΜΑΖΟΥΝ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Η...ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΜΕΤΑ ΑΠΟ 2500 ΧΡΟΝΙΑ...

  9. Ανώνυμος avatar
    Ανώνυμος 26/05/2012 12:15:28

    Γελοιότητες και θεατρινίστικες παραστάσεις οι "δίκες" αυτού του είδους...ο Σωκράτης δικάστηκε και καταδικάστηκε ζωντανός όντας 2411 χρόνια πριν...η Ιστορία έγραψε και δεν ξεγράφει...

    • ΚΜ avatar
      ΚΜ @ Ανώνυμος 27/05/2012 17:48:08

      Από ό,τι κατάλαβα, το σκεπτικό της όλης «δίκης» δεν ήταν η «απονομή δικαιοσύνης» (ύστερα από τόσα χρόνια, τί νόημα θα είχε, όπως λες κι εσύ;). Ήταν να λειτουργήσει ως αφορμή να εξετάσουμε την ιστορία, το δίκαιο και τις αντιλήψεις της εποχής εκείνης. Στο βαθμό που το «θέατρο» αυτό τελικά προκάλεσε το ενδιαφέρον και προήγε τον σκοπό αυτό, μπορεί να θεωρηθεί έξυπνη προσέγγιση.

  10. Κυαίστωρ avatar
    Κυαίστωρ 26/05/2012 12:36:51

    Γραφικότητες άνευ σημασίας.

    Δεν μπορεί ο άνθρωπος με τη σημερινή γνώση να κρίνει και να αλλάξει αποφάσεις ανθρώπων μιας άλλης εποχής με εντελώς διαφορετικά κριτήρια, αξίες και ιδεοληψηίες.

    • juliet avatar
      juliet @ Κυαίστωρ 26/05/2012 13:00:35

      Aγαπητέ ,κάνεις λάθος ,αντιπαράθεσα τον Λασκαράτο θέλοντας να δείξω ότι σε καμμιά εποχή δεν αρέσουν οι άνθρωποι που σηκώνουν ανάστημα .Οι άνθρωποι που με καθαρή σκέψη δεν τοποθετούν μικρότητες και φιλαυτία αλλά πιστεύω, δικαιοσύνη ,ισότητα μεταξύ των ανθρώπων και δεν υπερασπίζονται συμφέροντα, πάντα κάποιοι ,θα προσπαθούν να τους κάνουν να σωπάσουν.Απλά διαφέρει ο τρόπος ,τότε ο θάνατος ,μετά οι αφορισμοί ,μετά οι εξορίες ,τα ''ατυχήματα'' κ.α.Τα πρόσωπα ,οι χρονολογίες αλλάζουν ,το επιδιωκόμενο ένα, να σωπάσει ότι ενοχλεί το σύστημα.

    • Παναγιώτης avatar
      Παναγιώτης @ Κυαίστωρ 26/05/2012 13:41:38

      Ὄχι. Εἶναι σημαντικὸ ζήτημα (ἴσως γίνει καὶ τρίτη δίκη).

  11. Μάκης avatar
    Μάκης 27/05/2012 08:43:31

    Δουλειά δεν είχε ο διάολος, γ...ούσε τα παιδιά του.

  12. Παύλος avatar
    Παύλος 27/05/2012 15:41:18

    Αν εμείς ( οι Νεοέλληνες) επιτρέπαμε στην ύψιστη φιλοσοφική διάνοια, να μιλήσει έστω και ψιθυριστά στην ψυχή μας και δεν προβάλαμε τους τοίχους της αλαζονείας και του ιδεολογικοπολιτικού φανατισμού , που φέρνει την ομώνυμη στραβωμάρα,
    θα είχαμε τουλάχιστον προλάβει να διδαχθούμε ότι ......δεν ξέρουμε τίποτα !!!!
    Ενώ εκείνος , ήξερε τουλάχιστον ένα : ότι δεν ξέρει τίποτα,
    Εμείς , δυστυχώς, δεν ξέρουμε τίποτα ! Ούτε αυτό το ένα !!!!!!!!!!!!!!!!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.